Hyväosainen eläkeläinen

Anonyymi-ap

Haluaisin nähdä mielipiteitä ja perusteluita siitä, mikä on hyväosainen eläkeläinen jonka eläkkeestä voisi osan "leikata" kymmeniä vuosia tyhmän kansan tahdosta (tyhmän eduskunnan päättämänä) yli varojensa eläneen Suomen tarpeisiin.
Onko 2100 euron nettoeläke leikattavissa? Se on ansaittu keskeytymätttömällä 47 vuoden seka- ja tehdastyöllä. Ja menee nykyään välttämättömien elämismenojen lisäksi poliklinikka- päivystyskäynti- ja yksityislääkärimaksuihin, koska hyvinvointialueen lääkäri- ja tutkimusjonot ovat yli puolen vuoden mittaisia jollon sairauksiin ehtii kuolla ennen julkisen sairaanhoidon toteutumista.

Vai onko se Suomen talousnousun alussa 60-luvulla syntynyt ja 80-luvun lopulla valtion rahoittamasta korkekoulusta tai yliopistosta valmistunut ja heti työllistynyt 65 -vuotias jäädessään 4000 euron nettoeläkkeelle?
On huomattava, että hän on maksanut työssä saamistaan rahoista ja myös eläkkeellä ollessaan veroja enemmään, kuin sen mitä on yhteiskunnassa kuluttanut.

38

1035

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Eläkettä ei ole ansainnut kukaan. No ehkä yrittäjät ovat koska ovat omalla työllään tienanneet rahat ja IHAN ITSE MYÖS MAKSANEET NE KUITTIA/maksutositetta vastaan. Muut eivät. Heillä ei ole yhtään tilisiirtoa palkkaansa liitettävistä missä olisivat maksaneet eläkemaksuja.
      Kun tämän ymmärtää niin ymmärtää myös että eläke on pelkkä sosiaaliturva raha. Sossu avustus.
      Mikä on oikea summa SUOMALAISELLE ELÄKETTÄ? (Ei ulkomaalaisille ollenkaan).
      Se voisi olla 2000€. Ei enempää eikä vähempää. Se olisi jonkinlainen turva vanhuuden päiville kun on tehnyt vuosikymmeniä töitä Suomessa ja Suomelle.
      Tätä ei tulisi saada ne jotka eivät ole kymmeniä vuosia töitä tehnyt.
      Ihan selkeää. Työnsä lopettaneet ja eläkkeelle siirtyneet ovat keränneet omaisuutta vuosikymmenien aikana. Nyt on aika hissukseen myydä niitä ja realisoida rahaksi itselleen.

      • Anonyymi00006

        Älä nyt viitsi olla noin surkea trolli ja riidanhaastaja. Menisit töihin, niin saisit sinäkin itsesi ja työnantajasi maksamia työeläkkeitä.


      • Anonyymi00009

        Jokainen, joka tekee laillista työtä, ei siis pimeiä töitä, on ansainnut työeläkkeensä. Ja ihan etnisestä taustakin riippumatta. Ja sehän menee niin, että mitä enemmän työeläkevakuutusmaksua palkasta on maksettu, niin sitä suurempi on työeläke.

        Kun tämän ymmärtää eli että työeläke on vakuutus ja sen suuruus määräytyy työelämäaikana kerrytetystä eläkeoikeudesta, niin ymmärtää myöskin, ettei kyse on valtiovallan veroilla maksetusta sosiaaliturvasta, vaan itse kerrytetystä ja ansaitusta eläkkeestä.

        Palkansaajien työeläkkeitä ei tueta verorahoilla, mutta yrittäjien työeläkkeisiin tarvitaan verorahaa useita satoja miljoonia vuosittain.


      • Anonyymi00017

        Yrittäjäeläkkeistä suurimman osan maksaa valtio, eli siis me muut veronmaksajat.


      • Anonyymi00020
        Anonyymi00017 kirjoitti:

        Yrittäjäeläkkeistä suurimman osan maksaa valtio, eli siis me muut veronmaksajat.

        Älä viitsi valehdella.
        Valtio kyllä maksaa osan mutta ei lähellekkään suurinta osaa.
        En ymmärrä miksi pitää levittää valheita?
        Aivan hyvin minäkin voisin alkaa väittämään että duunarien eläkkeet maksaa suurilta osin valtio, nimittäin takuu- ja kansaneläkkeet tulee valtion pussista.


      • Anonyymi00021
        Anonyymi00020 kirjoitti:

        Älä viitsi valehdella.
        Valtio kyllä maksaa osan mutta ei lähellekkään suurinta osaa.
        En ymmärrä miksi pitää levittää valheita?
        Aivan hyvin minäkin voisin alkaa väittämään että duunarien eläkkeet maksaa suurilta osin valtio, nimittäin takuu- ja kansaneläkkeet tulee valtion pussista.

        Yrittäjä on oikeutettu niin takuueläkkeeseen kuin kansaneläkkeeseenkin ihan yhtä lailla kuin duunaritkin. Nuo eivät ole ’ duunarien eläkkeitä’

        Duunarien eli palkansaajien eläkkeitä ei valtion verovaroin tueta yhtään, mutta yrittäjien eläkkeitä tuetaan useilla sadoilla miljoonilla.


      • Anonyymi00030

        Tarkoitatko 2000 bruttona vai nettona?
        Et taida tietää asumiskustannuksista, muista pakollisista maksuista? Lisäksi monilla eläkeläisillä on myös korjausvelkaa tai sitä asuntovelkaa..
        Ei noi pakolliset maksut, nälkä ym, mihinkään katoa, kun eläkkeelle jää, lidäksi vero% nousee kummasti vaikka tulot pienenee.


      • Anonyymi00035
        Anonyymi00020 kirjoitti:

        Älä viitsi valehdella.
        Valtio kyllä maksaa osan mutta ei lähellekkään suurinta osaa.
        En ymmärrä miksi pitää levittää valheita?
        Aivan hyvin minäkin voisin alkaa väittämään että duunarien eläkkeet maksaa suurilta osin valtio, nimittäin takuu- ja kansaneläkkeet tulee valtion pussista.

        Poliitikot jotka tällaisia suunnitelmia ehkä toteuttavat, eivät varmaan nuku öitään kovin rauhallisesti? Voi olla että vaaleissa menee työpaikka? Ja saattaa kaupungilla kävelyssä tulla häiriköintiä?


      • Anonyymi00036
        Anonyymi00030 kirjoitti:

        Tarkoitatko 2000 bruttona vai nettona?
        Et taida tietää asumiskustannuksista, muista pakollisista maksuista? Lisäksi monilla eläkeläisillä on myös korjausvelkaa tai sitä asuntovelkaa..
        Ei noi pakolliset maksut, nälkä ym, mihinkään katoa, kun eläkkeelle jää, lidäksi vero% nousee kummasti vaikka tulot pienenee.

        Eihän työeläkkeen suuruus riipu mitenkään yksilön henkilökohtaisista menoista.
        Ei, vaan ainoastaan koko työajan ansioista suuruudesta, joista on maksettu työeläkevakuutusmaksu.


      • Anonyymi00038

        Menin töihin 15v ja eläkkeelle pääsin 64v eläke on aika pieni. Melkein saman verran mamut saa eläkettä vaikka eivät ole päivääkään tehneet töitä suomessa kyllä on kela avokätinen näille paskiaisille. Miten on mahdollista näin hölmö järjestelmä. Mamut tulevat suomeen kelan takia. Ei ole vara hoitaa mummoja mutta mamuja on varaa elättää kalliisti. En ymmärrä. Mitä kaikkea vielä paljastuu kelan hommista


      • Anonyymi00039
        Anonyymi00038 kirjoitti:

        Menin töihin 15v ja eläkkeelle pääsin 64v eläke on aika pieni. Melkein saman verran mamut saa eläkettä vaikka eivät ole päivääkään tehneet töitä suomessa kyllä on kela avokätinen näille paskiaisille. Miten on mahdollista näin hölmö järjestelmä. Mamut tulevat suomeen kelan takia. Ei ole vara hoitaa mummoja mutta mamuja on varaa elättää kalliisti. En ymmärrä. Mitä kaikkea vielä paljastuu kelan hommista

        Olisit sinäkin edes hommanut itelles jonkun ammatin, ei pelkällä peruskoulutuksella nyt enempää saa.


    • Anonyymi00002

      Työssä käyvät maksavat joka tilistä eläkevakuutusmaksun.

    • Anonyymi00003

      AI-yhteenveto
      3 500 euron kuukausittainen työeläke on korkea, ja siitä maksetaan merkittävästi veroa. Tällä tulotasolla veroprosentti nousee tyypillisesti yli 20–25 prosenttiin. Käteen jäävä nettoeläke on arviolta noin 2 500–2 700 euroa kuukaudessa, riippuen muista vähennyksistä, asuinpaikasta ja mahdollisesta lisäverosta.
      Avainasioita 3 500 euron eläkkeestä:
      Verotus: Yli 2 500 euron eläkkeellä veroprosentti ylittää 20 %. Yli 4 000 euron eläkkeellä vero on jo yli 29 %.
      Marginaalivero: Jos eläketulo nousee, lisätulosta menee veroja korkealla marginaalilla, mikä on huomioitava esimerkiksi työntekoa harkitessa.
      Kansaneläke: 3 500 euron työeläke on niin suuri, ettei kansaneläkettä tai takuueläkettä makseta, sillä ne on tarkoitettu pienituloisille.
      Tarkka määrä: Tarkimman arvion nettoeläkkeestä saat tekemällä verokortin.

    • Anonyymi00005
      • Anonyymi00012

        Jos ei halua muuttaa kotoaan ja tutusta elinympäristöstään tuttavineen minnekään, jossa ei tunne ketään eikä mitään, niin helpoin tapa on erota kirkosta. Ja lähes poikkeuksetra jo muuttokustannukset kaikkinen oheiskuluineen syövät mahdollisen edullisemman kuntaverojen hyödyt vuosikausien usein jopa vuosikymmenien ajalta.

        Kirkosta eroaminen parantaa nettotulojaan 1-2% heti ilman mitään muutoksia elämässään.


    • Anonyymi00010

      Uusjärjestelyä salataan erilaisilla sanakikkailuilla. Vrt esim toimeentulotuki kun sanatkin erotetaan tarkoituksistaan.

    • Anonyymi00011

      Sotainvalidin lapsen osa ei ole ollut helppo. Sota ei loppunut rauhansopimukseen. Sota jatkui isäni päässä. Äiti raatoi aamusta iltaan.

      Lapset sysättiin työhön heti kun pystyimme jotenkin jotakin tekemään. Koulunkäynnissä maksoi kaikki: kirjat, kirjoitustarvikkeet, matkat, vuokra-asunto ja ruuat. Ei mitään rahallisia tukia. Yliopistoon. Opintolainaa ja kesätöitä. Opiskelusta ei kertynyt eläkettä. Eläkettä ei kertynyt kesätöistä.

      Kun valmistuin, jatkoin työllisyyskurssilla, kun ei työpaikkaa. Sitten kun oli, työ maistui. Eäkemaksut olivat käytännössä samaa luokkaa kuin nyt, sillä toimin myös yrittäjänä. Kun noille omille ja työnantajan eläkemaksuille laskee korkoa koron päälle ja maksaa vielä yli 30 % veroja eläkkeestä, niin kysyn nuorisolta, kuka on elätti ja kuka elättäjä?

      • Anonyymi00013

        Just joo, elämän pitäis myös sun jälkipolville olla yhtä kurjuutta, kun sinullakin oli, eikö ole hyvä että on menty eteenpäin ja kaikki on nyt parempaa, en tajuu tuota katkeruutta.


      • Anonyymi00014

        Työeläkkeellään toimeentuleva ei varmasti ole yhteiskunnan elätti. Hänhän on itse työnteollaan kerryttänyt oman työeläkkeensä työvuosiensa aikana.


      • Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

        Työeläkkeellään toimeentuleva ei varmasti ole yhteiskunnan elätti. Hänhän on itse työnteollaan kerryttänyt oman työeläkkeensä työvuosiensa aikana.

        No ei tietenkään. Eihän yhteiskunta maksa työeläkeläisen eläkkeitä. Eläkkeethän maksaa yksityissektorin työeläkevakuutusyhtiöt, työeläkekassat tai eläkesäätiöt.


    • Anonyymi00016

      Kaikki yli 3.000 euroa kuussa nettoeläkettä saavat ovat hyväosaisia joilta voi hieman leikata eikä se tunnu missään

      • Anonyymi00019

        En saa noin suurta eläkettä, mutta sen sijaan saman verran osinkotuloja, joista suurimnan osan perintönä, eli ei itse ansaittua. Minulta voisi kyllä ihan hyvin leikata. Mutta nykyhallitus leikkaa vain köyhimmiltä.


    • Anonyymi00018

      Jos lehmiltä poikkaisee koiven jää ne sinne navettahan varmasti.

    • Anonyymi00022

      Varakkaampi eläkeläisväki on kyllä valmis "talkoisiin", kunhan pidetään kohtuu mukana.

      • Anonyymi00023

        Kyllä ja osallistuu jo nyt. Noin 50.000 vuosieläkkeitä saavat maksavat nk raippaveroa eli korotettua veroa.


    • Anonyymi00024

      Eläkkeet voisi muuttaa kaikille samansuuruisiksi toimeentulotuiksi mikä on 600 € / kk.

      • Anonyymi00025

        Paljonko sinä olet maksanut toimeentulotuestasi?
        Minä ja työnetajani on maksneet jotain 480 000€ minun eläkkeistä, tulisiko minun saada nuo rahat takaisin, mielellään ottaisin tuon 600€ vastaan.

        Mutta epäilen ettet ole koskaan mitään maksanut vaan olet aina ollut saamapuolella, eikö sulta pitäisi tuo 600€ ottaa pois?


      • Anonyymi00026

        Tarkoitatko, ettei sallittaisi itse kerryttää omaa eläkettään vanhuuden turvakseen?

        Miten tämä muka edes olisi mahdollista länsimaisessa demokratiassa?


      • Anonyymi00027
        Anonyymi00026 kirjoitti:

        Tarkoitatko, ettei sallittaisi itse kerryttää omaa eläkettään vanhuuden turvakseen?

        Miten tämä muka edes olisi mahdollista länsimaisessa demokratiassa?

        Tottakai jokainen voi omatoimisesti tuon päälle säästää/sijoittaa. Pointti on että työ ei kerrytä eläkettä. Työeläkemaksut voisi vastaavasti muuttaa niin että kerätään ainoastaan sen verran että jokaiselle eläkeläiselle voidaan maksaa tuo 600 € / kk.


      • Anonyymi00028
        Anonyymi00027 kirjoitti:

        Tottakai jokainen voi omatoimisesti tuon päälle säästää/sijoittaa. Pointti on että työ ei kerrytä eläkettä. Työeläkemaksut voisi vastaavasti muuttaa niin että kerätään ainoastaan sen verran että jokaiselle eläkeläiselle voidaan maksaa tuo 600 € / kk.

        Työeläkejän on juuri sitä omatoimista eläkkeen kerryttämistä, josta jokainen maksaa työeläkevakuutusmaksun.
        Ja Suomessa on jo eläketurvaa, joka ei kerry työnteon perusteella. Kansaneläke ja takuueläke. Ne ovat samansuuruisia kaikille.
        Ja niihin on jokainen oikeutettu kunhan työeläke ei ylitä noiden tulorajoja. Itse kerrytetty työeläke syrjäyttää noiden saannin tai vähentää niiden suuruutta.

        Toisin sanoen mikä olikaan se pointtisi tai uudistuksesi?


      • Anonyymi00029
        Anonyymi00027 kirjoitti:

        Tottakai jokainen voi omatoimisesti tuon päälle säästää/sijoittaa. Pointti on että työ ei kerrytä eläkettä. Työeläkemaksut voisi vastaavasti muuttaa niin että kerätään ainoastaan sen verran että jokaiselle eläkeläiselle voidaan maksaa tuo 600 € / kk.

        Sinussa huomaa todella hyvin sen suomalaisen kateuden.
        Olet valmis maksamaan 400€/kk että kaikilta muiltakin leikataan eläkkeet pois ja kaikilla olisi yhtä kurjaa.
        Oletko älynnyt että nykysysteemi maksaa kansaneläkkeen ja takuueläkkeen sen varran että jokainen saa minimissään sen vajaa 1000€/kk.
        Työssäkäynnin yhteydessä jokaisesta maksetaan työeläkevakuutusmaksu joka ei ole sidoksissa valtioon muuten kuin että valtio on asettanut sen lakisääteiseksi kuten moottoriajoneuvojen liikennevakuutuksen ja työntekijöiden tapaturmavakuutuksen.

        Olisihan se mahtavaa jos sumessa kateellisuus muuttuisi sellaiseksi että tehtäisiin aina enemmän kuin naapuri ja sijoitettaisiin aina paremmin kuin naapuri, mutta eihän se taida sopia suomelaiselle.


    • Anonyymi00031

      Vuorineuvosten miljoonaeläkkeitä joutaisi leikata - se tuskin vaikuttaisi työllisyyttä heikentävästi

      • Anonyymi00034

        Vuorineuvostenpuolue kerrytettyä eläkepääomaa ei voida leikata yhtään helpommin kuin kenenkään muunkaan. Jos on ’miljoonatyöeläke’, niin siitä on maksettukin hurjat työeläkevakuutusmaksut aikanaan.

        Näissä populistisissa tarinoissa unohdetaan, että noiden muutamien huippueläkkeiden saajien miljoonaeläkkeet eivät ole juuri koskaan lakisääteisen työeläkejärjestelmän maksamia eläkkeitä. Ei, vaan ne ovat yleensä osa työnantajien maksamaa palkkaetua, joka annetaan yksityisenä eläkejärjestelynä. Ne rahat eivät ole pois työeläkejärjestelmästä.


      • Anonyymi00037
        Anonyymi00034 kirjoitti:

        Vuorineuvostenpuolue kerrytettyä eläkepääomaa ei voida leikata yhtään helpommin kuin kenenkään muunkaan. Jos on ’miljoonatyöeläke’, niin siitä on maksettukin hurjat työeläkevakuutusmaksut aikanaan.

        Näissä populistisissa tarinoissa unohdetaan, että noiden muutamien huippueläkkeiden saajien miljoonaeläkkeet eivät ole juuri koskaan lakisääteisen työeläkejärjestelmän maksamia eläkkeitä. Ei, vaan ne ovat yleensä osa työnantajien maksamaa palkkaetua, joka annetaan yksityisenä eläkejärjestelynä. Ne rahat eivät ole pois työeläkejärjestelmästä.

        Juu, minunkin eläkkeistä vain reilu puolet tulee työeläkkeistä.
        Toinen puolisko tulee vapaaehtoista eläkkeistä sekä sijoitustuotoista.


    • Anonyymi00032

      Rupi päässä on syöpä

    • Anonyymi00040

      Hyväosainen eläkeläinen on jos on esim. miljonääri ja saa eläkettä enemmän kuin duunari kokopäivä työssä!

      Eläke on aikoinaan keksitty vanhuuden toimeentuloksi ei siis vanhuudenajan sijoitusrahastoksi! Merkittävä ero asiassa!

      • Anonyymi00041

        Oletko koskaan miettinyt että miljonäärin normali elintapa ja kulutustottumkset ovat sellaisia että duunarin viikon palkka on huvennut jo 9 kahviin mennessä.
        Meinaatko tosissaan että kun hyvätuloinen jää eläkkeelle niin hänen pitää myydä asuntonsa ja autonsa ja mahdollisesti ulkomaan loma-asunnot ja muuttaa johonkin lähiöön vuokralle?
        Eikö samalla logiikalla voitaisi määritellä ettei kukaan saa saada enempää eläkettä kuin sosialituen saajat?

        Rikas saa ihan samanlaislla säännöillä eläkkeen kuin tavallinen duunari, eli jotain 50-60% ansiotulosta.
        Jos mennään tosiaan siihen leikkaamiseen niin se tarkoittaa että maksujakin leikataan ja se maksuissa säätynythän menee rikkaalla vapaaehtoiseen eläkkeeseen.
        Eli rikkaan eläketilanne ei muutu mihinkään, eläkeyhtiöillä vain rahaliikenne vähenee.

        Niin ja en itse ole rikas mutta tajuan tilanteen.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      77
      669
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe