Sodan ja rauhan miehet jälleen katsottavissa Areenassa

Anonyymi-ap

Tämä on hyvä sarja 1939-1941 tapahtumista, eli kuinka Talvisotaan jouduttiin ja kuinka Moskovan pakkorauha tehtiin. Millaista oli aika 1940 keväästä 1941 kesäkuuhun ja joutuminen uuteen sotaan.

Sodan ja rauhan miehet

Professori Matti Kuusi kirjoitti Keskustan äänenkannattajassa Kalevassa: "Tapio on tuottanut teoksen, joka kohoaa meikäläisestä televisiotuotannosta kuin kirkon torni maalaiskylästä."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sodan_ja_rauhan_miehet

Sodan ja rauhan miehet on Yleisradion TV2:n teatteritoimituksen tuottama dokumenttipohjainen näytelmäsarja, joka esitettiin ensimmäisen kerran vuonna 1978.

Jaksot ja niiden lähetyspäivät olivat:

Tuntematon diplomaatti (3.12.1978)
Hylätty tapaus (10.12.1978)
Kutsu Moskovaan (17.12.1978)
Uhkapeli (23.12.1978)
Sama kaiku on askelten (7.1.1979)
Rauhantunnusteluja (14.1.1979)
Lopun alku (21.1.1979)
Vili Suuret ja pienet (28.1.1979)
Ahdistava syksy (4.2.1979)
Suomen valinta (11.2.1979)

Nyt jälleen nähtävänä Areenassa

https://areena.yle.fi/1-4195013

Dokumenttiaineistoihin, muistelmiin ja uutiskuviin perustuva draamasarja kertoo Suomen lähihistoriasta 1930-luvulta jatkosodan syttymiseen 1941 saakka. Sarja valottaa Suomen, Neuvostoliiton ja Saksan suhteita, talvisodan syttymisen syitä sekä toisen maailmansodan alkutapahtumia. Arkistomateriaalit: KAVI, SVT ja Reuters. Käsik.&ohj. Matti Tapio. Rooleissa mm: Keijo Komppa, Ilmari Saarelainen, Risto Mäkelä, Leif Wager. (1978)

6

269

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Paasikivi: "lehtiä lukemalla voisi luulla että Suomi on voittamassa sotaa".

Kun Paasikiveltä Stalin kysyi miten Suomi aikoo estää jonkin muun suurvallan käyttää Suomen aluetta Neuvostoliittoa vastaan vastasi Paasikivi Suomen puolustavan aluettaan. Siihen Stalin:

"Ei teiltä tulla kysymään."

Tarkoitti sitä että Saksa olisi joka tapauksessa käyttänyt Suomen aluetta Neuvostoliittoon kohdistuvassa hyökkäyksessä. Kuten tekikin. Suomi oli pelkkä pelinappula pöydällä.

• Anonyymi00002

Tosin neukku oli itse sopinut jo aiemmin ns Molotov-Trippentrop-sopimuksen, jossa oli sovittu Suomen kuuluvan neukun ”etupiiriin” ja Talvisodassa Stalin yritti laittaa sovitun ’toteutumaan’ ITSE!

• Anonyymi00003

Ei kysytä kuka voitti, vaan kysytään kuka hävisi?

• Anonyymi00004
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Ei kysytä kuka voitti, vaan kysytään kuka hävisi?

Toki kaikki MUISTETAAN eikä mitään UNOHDETA!

• Anonyymi00005
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Tosin neukku oli itse sopinut jo aiemmin ns Molotov-Trippentrop-sopimuksen, jossa oli sovittu Suomen kuuluvan neukun ”etupiiriin” ja Talvisodassa Stalin yritti laittaa sovitun ’toteutumaan’ ITSE!

Täysin irrelevanttia. Suomen Koivistosta käsin brittilentäjät olivat pommittaneet Neuvostoliittoa jo vuonna 1919, antaen perustellun huolenaiheen Suomen käyttämisestä ponnahduslauttana.

Mikko Ylikangas
        Mainio pikku sota
        Brittilentäjät Suomessa vuonna 1919

• Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Täysin irrelevanttia. Suomen Koivistosta käsin brittilentäjät olivat pommittaneet Neuvostoliittoa jo vuonna 1919, antaen perustellun huolenaiheen Suomen käyttämisestä ponnahduslauttana.

Mikko Ylikangas
        Mainio pikku sota

Mikko Ylikangas
        Mainio pikku sota

Tuo onkin erikoinen ja mainio kirja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      81
      1426
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      112
      1355
    3. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      24
      1101
    4. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      23
      1034
    5. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      114
      888
    6. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      46
      878
    7. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      18
      816
    8. Olisit voinut olla...

....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n
      Ikävä
      65
      787
    9. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      40
      677
    10. YT skoda Transtech

Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..
      Kajaani
      73
      665
    Aihe