Tämä on hyvä sarja 1939-1941 tapahtumista, eli kuinka Talvisotaan jouduttiin ja kuinka Moskovan pakkorauha tehtiin. Millaista oli aika 1940 keväästä 1941 kesäkuuhun ja joutuminen uuteen sotaan.
Sodan ja rauhan miehet
Professori Matti Kuusi kirjoitti Keskustan äänenkannattajassa Kalevassa: "Tapio on tuottanut teoksen, joka kohoaa meikäläisestä televisiotuotannosta kuin kirkon torni maalaiskylästä."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sodan_ja_rauhan_miehet
Sodan ja rauhan miehet on Yleisradion TV2:n teatteritoimituksen tuottama dokumenttipohjainen näytelmäsarja, joka esitettiin ensimmäisen kerran vuonna 1978.
Jaksot ja niiden lähetyspäivät olivat:
Tuntematon diplomaatti (3.12.1978)
Hylätty tapaus (10.12.1978)
Kutsu Moskovaan (17.12.1978)
Uhkapeli (23.12.1978)
Sama kaiku on askelten (7.1.1979)
Rauhantunnusteluja (14.1.1979)
Lopun alku (21.1.1979)
Vili Suuret ja pienet (28.1.1979)
Ahdistava syksy (4.2.1979)
Suomen valinta (11.2.1979)
Nyt jälleen nähtävänä Areenassa
https://areena.yle.fi/1-4195013
Dokumenttiaineistoihin, muistelmiin ja uutiskuviin perustuva draamasarja kertoo Suomen lähihistoriasta 1930-luvulta jatkosodan syttymiseen 1941 saakka. Sarja valottaa Suomen, Neuvostoliiton ja Saksan suhteita, talvisodan syttymisen syitä sekä toisen maailmansodan alkutapahtumia. Arkistomateriaalit: KAVI, SVT ja Reuters. Käsik.&ohj. Matti Tapio. Rooleissa mm: Keijo Komppa, Ilmari Saarelainen, Risto Mäkelä, Leif Wager. (1978)
Sodan ja rauhan miehet jälleen katsottavissa Areenassa
6
269
Vastaukset
- Anonyymi00001
Paasikivi: "lehtiä lukemalla voisi luulla että Suomi on voittamassa sotaa".
Kun Paasikiveltä Stalin kysyi miten Suomi aikoo estää jonkin muun suurvallan käyttää Suomen aluetta Neuvostoliittoa vastaan vastasi Paasikivi Suomen puolustavan aluettaan. Siihen Stalin:
"Ei teiltä tulla kysymään."
Tarkoitti sitä että Saksa olisi joka tapauksessa käyttänyt Suomen aluetta Neuvostoliittoon kohdistuvassa hyökkäyksessä. Kuten tekikin. Suomi oli pelkkä pelinappula pöydällä.- Anonyymi00002
Tosin neukku oli itse sopinut jo aiemmin ns Molotov-Trippentrop-sopimuksen, jossa oli sovittu Suomen kuuluvan neukun ”etupiiriin” ja Talvisodassa Stalin yritti laittaa sovitun ’toteutumaan’ ITSE!
- Anonyymi00003
Ei kysytä kuka voitti, vaan kysytään kuka hävisi?
- Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
Ei kysytä kuka voitti, vaan kysytään kuka hävisi?
Toki kaikki MUISTETAAN eikä mitään UNOHDETA!
- Anonyymi00005
Anonyymi00002 kirjoitti:
Tosin neukku oli itse sopinut jo aiemmin ns Molotov-Trippentrop-sopimuksen, jossa oli sovittu Suomen kuuluvan neukun ”etupiiriin” ja Talvisodassa Stalin yritti laittaa sovitun ’toteutumaan’ ITSE!
Täysin irrelevanttia. Suomen Koivistosta käsin brittilentäjät olivat pommittaneet Neuvostoliittoa jo vuonna 1919, antaen perustellun huolenaiheen Suomen käyttämisestä ponnahduslauttana.
Mikko Ylikangas
Mainio pikku sota
Brittilentäjät Suomessa vuonna 1919 - Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Täysin irrelevanttia. Suomen Koivistosta käsin brittilentäjät olivat pommittaneet Neuvostoliittoa jo vuonna 1919, antaen perustellun huolenaiheen Suomen käyttämisestä ponnahduslauttana.
Mikko Ylikangas
Mainio pikku sota
Brittilentäjät Suomessa vuonna 1919Mikko Ylikangas
Mainio pikku sota
Brittilentäjät Suomessa vuonna 1919
Tuo onkin erikoinen ja mainio kirja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 811426
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.1121355Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras241101- 231034
Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne114888Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet46878- 18816
Olisit voinut olla...
....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n65787- 40677
YT skoda Transtech
Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..73665