Kuulutukset esim. uimarannoilla ovat suomeksi ja englanniksi (mamujen yleiskieli), muttei ruotsiksi. Vantaalla ei puhuta juurikaan ruotsia, koska sitä käyttää lähinnä bättre folk, jota taas Vantaalla ei asu.
Apulaisoikeusasiamies on huomauttanut Vantaan kaupunkia aiemminkin samaisesta aiheesta. Kaupunki sai viime vuonna kaksi kehotusta parantaa ruotsin kielen käyttöään. Suomi on kuitenkin virallisesti kaksikielinen maa. Jos mamut ei viitsi osata jompaa kumpaa niistä , kouluun takaisin kieltä opettelemaan.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/85cef2c1-2960-4fac-942a-c12ab6cc706d
Eikö Vantaalla osata ruotsia, no ei
20
262
Vastaukset
- Anonyymi00001
RKP-puolueenkin vois lakkauttaa. Miksi sellainen on enää edes olemassa. Siellä puhetta pitää aatelismies kartanoineen, niin kuvaavaa paremmasta väestä.
- Anonyymi00005
Johan sitä 2% kansasta on tarpeeksi nuoleskeltu, varsinkin Ylessä! Kaikki etuoikeudet pitää poistaa!
- Anonyymi00002
Rannalle ei haluta ainakaan mitään somaliankielistä molotusta. Eikä siellä somaleita näykään, ne ei osaa edes uida.
- Anonyymi00003
Uimarannat olisivat viihtyisämpiä ilman matuja. Kuusi järven grilli paikalle kun pölähtää koko suvun käsittävä huutava matulauma. Valtaavat hetkessä kaikki grilli paikat.
- Anonyymi00010
Sa voi lammitaa nakkis kotonas!
- Anonyymi00004
Ei ole ainuttakaan kirjoitusta ja kommenttia täällä, etteikö nämä muutamat hörhöt tee asiasta kuin asiasta maahanmuuttajia syyllistäviä ongelmia.
Mikä ihme näitä muutamia aktiivisia sekopäitä oikein vaivaa? Mistä sekopäisyys juontaa?
Syrjäytyminen, huumeet, persumaisuus, rikollisuus, vai ihanko vain synnynnäinen tyhmyys? - Anonyymi00006
Huom. Kaikki maahanmuutto ei olekaan haitallista, mutta haittamaahanmuutto tietyiltä alueilta on sitä. Ennenkuin se sakki karkotetaan maasta, muukin maahanmuutto lasketaan haittamaahanmuutoksi käytännössä. Niin se vain menee. Niiden tavat kertoo kyllä puolestaan, ei tarvitse olla minkään puolueen jäsen erikseen tajutakseen tämän.
Ja eiköhän tämä ole vapaa maa sanan-ja mielipiteen ilmaisun Suomessa.- Anonyymi00007
Ilman muuta myös maahanmuuttajien joukossa on niitä, joita voi kutsua haitallisiksi, jos tuota typerää sanaa haluaa käyttää. Ja niin on myös kantasuomalaisissakin.
Sitten tullaankin siihen, mikä on sitä haitallista käyttäytymistä. Ilman muuta rikollisuus kaikissa muodoissaan on sitä aina.
Sitä sen sijaan ei ole erilaisuus tapojen ja ulkonäön perusteella. Ei myöskään ihmisen ominaisuudet, ulkonäkö, pukeutuminen, äidinkieli, uskonto, musiikkimaku, yms ja muut mieltymykset. Poliittiset mielipiteet, mielipiteet yleensäkin. Ei vaikka niistä et pitäisikään.
Häiritsevä käytös millä saralla tahansa väärään aikaan ja väärässä paikassa on tietysti haitallista, muta jos häiritsevyys perustuu siihen, ettet vain satu siitä tykkäämään, niin siinä ei ole mitään haitallista muuta kuin sinun suvaitsevuutesi asettamat rajat itsellesi. - Anonyymi00013
Anonyymi00007 kirjoitti:
Ilman muuta myös maahanmuuttajien joukossa on niitä, joita voi kutsua haitallisiksi, jos tuota typerää sanaa haluaa käyttää. Ja niin on myös kantasuomalaisissakin.
Sitten tullaankin siihen, mikä on sitä haitallista käyttäytymistä. Ilman muuta rikollisuus kaikissa muodoissaan on sitä aina.
Sitä sen sijaan ei ole erilaisuus tapojen ja ulkonäön perusteella. Ei myöskään ihmisen ominaisuudet, ulkonäkö, pukeutuminen, äidinkieli, uskonto, musiikkimaku, yms ja muut mieltymykset. Poliittiset mielipiteet, mielipiteet yleensäkin. Ei vaikka niistä et pitäisikään.
Häiritsevä käytös millä saralla tahansa väärään aikaan ja väärässä paikassa on tietysti haitallista, muta jos häiritsevyys perustuu siihen, ettet vain satu siitä tykkäämään, niin siinä ei ole mitään haitallista muuta kuin sinun suvaitsevuutesi asettamat rajat itsellesi.Se on tunkeutujien tehtävä sopeutua, ei meidän. Kaikki toiminta mikä ei sovi meidän tapoihin, lakeihin ja käytäntöihin, silloin tulija muuttaa tapojaan.
- Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Se on tunkeutujien tehtävä sopeutua, ei meidän. Kaikki toiminta mikä ei sovi meidän tapoihin, lakeihin ja käytäntöihin, silloin tulija muuttaa tapojaan.
Kyllä. Suomen lakia ja kunnioittaa Suomen kulttuuria siihen liittyviä tapoja ja niitä on noudatettava ihan siinä kuin meidän kantasuomalaistenkin.
Mitä muuta tarkoitat sopeutumisella?
Sitäkö, että pitäisi pukeutua jonkin tietyn kasvan mukaisesti? Muokata ulkonäköä sinua miellyttäväksi? Puhua vain Suomea? Luopua uskonnoltaan, jos sellainen on ja liittyä luterilaiseen kirkkoon? Syödä ruokaa, läskisoosia ja ruskeaa kastiketta. Ostaa viikonloppupullo? Ryypiskelyllä puistonpenkillä kovaäänisesti möykäten? Tappeluja taksijonoissa viikonloppuöisin? Vai mitä?
Suomalaiseen kulttuuriin oleellisesti kuuluu suvaitsevuus erilaisuutta kohtaan, uskonnonvapaus, mielipidevapaus, oikeus elää omalla tavallaan, kunhan ei riko lakeja ja järjestyssääntöjä joita eri paikoissa on.
Se, että ei tykkää jostain, ei ole mikään syy olla suvaitsematon ja vaatia sen lopettamista/muuttamista.
Ei kukaan vaadi sinua muuttamaan suomalaisuuteen liittyviä tapojasi eikä elämääsi, vaikka näet erilaisia tapoja ja elämäntyyliä..
- Anonyymi00008
Jåå, näin se on! Mamujen vika ettei svedupetterit viihdy Wandaalla.
- Anonyymi00011
Olen ruotsinkielinen (itse asiassa kaksikielinen) ja meitä on täällä Vantaalla vähemmän kuin muissa-pk-seudun kaupungeissa. Syyt ovat historiassa eli Vantaan alueeet ovat pääosin olleet ’aina’ suomenkielisiä.
Itse ole muuttanut tänne läntiseltä Uudeltamaalta ja varhainen sukuni on peräisin Turun seudulta. Ei siis Vantaalta. Silti olen tyytyväinen Vantaalla asumiseen ja jopa ruotsinkielisiin palveluihin, mm koulut ovat lähellä asuinpaikkaani.
Minua ei täällä häiritse maahanmuuttajat. Ei, vaan eniten häiritsee maahanmuuttajavihaa levittävät agressiiviset ääliöt ja rasismilla flirttailevat poliitikot ja muutkin rasismiin taipuvaiset ihmiset. Näitä täällä Vantaallakin on aivan liian paljon ja se pilaa viihtyvyyttä. - Anonyymi00017
Anonyymi00011 kirjoitti:
Olen ruotsinkielinen (itse asiassa kaksikielinen) ja meitä on täällä Vantaalla vähemmän kuin muissa-pk-seudun kaupungeissa. Syyt ovat historiassa eli Vantaan alueeet ovat pääosin olleet ’aina’ suomenkielisiä.
Itse ole muuttanut tänne läntiseltä Uudeltamaalta ja varhainen sukuni on peräisin Turun seudulta. Ei siis Vantaalta. Silti olen tyytyväinen Vantaalla asumiseen ja jopa ruotsinkielisiin palveluihin, mm koulut ovat lähellä asuinpaikkaani.
Minua ei täällä häiritse maahanmuuttajat. Ei, vaan eniten häiritsee maahanmuuttajavihaa levittävät agressiiviset ääliöt ja rasismilla flirttailevat poliitikot ja muutkin rasismiin taipuvaiset ihmiset. Näitä täällä Vantaallakin on aivan liian paljon ja se pilaa viihtyvyyttä.Tottakai niitä Vantaalla on, jos maahanmuuttajiakin on jo 30 % :a.
- Anonyymi00009
Kyllä, englannin ja ruotsin kielet ovat sukua toisilleen.
Molemmat kielet kuuluvat germaanisten kielten perheeseen, joka on osa laajempaa indoeurooppalaista kielikuntaa. Vaikka ne ovat kehittyneet omiin suuntiinsa, niillä on yhteinen kielellinen kantamuoto. - Anonyymi00012
Ei tarvita ruotsinkielisiä kuulutuksia. Koko 2 kielisyys pitää poistaa.
- Anonyymi00015
Tätähän kaiketi persut vaativatkin. Kaikki erilaisuus on heille pahasta. He haluavat rajoittaa ja jopa tuhota suomalaista kulttuuria ja suomalaisuuteen kuuluvaa vapautta, avoimuutta ja suvaitsevaisuutta.
Ainakin oikean reunan persut haluavat näköjäön Suomesta äärioikeistolaisen diktatuurin, jossa erimielisyyttä eikä erilaisuutta ei sallita., tällaisia on Euroopassa ja muuallakin kokeilta ja aina seuraukset ovat olleet järkyttäviä. - Anonyymi00018
Anonyymi00015 kirjoitti:
Tätähän kaiketi persut vaativatkin. Kaikki erilaisuus on heille pahasta. He haluavat rajoittaa ja jopa tuhota suomalaista kulttuuria ja suomalaisuuteen kuuluvaa vapautta, avoimuutta ja suvaitsevaisuutta.
Ainakin oikean reunan persut haluavat näköjäön Suomesta äärioikeistolaisen diktatuurin, jossa erimielisyyttä eikä erilaisuutta ei sallita., tällaisia on Euroopassa ja muuallakin kokeilta ja aina seuraukset ovat olleet järkyttäviä.Sanotaanpa että historia jopa toistaa itseään ja tänä aikana siihen on jo selvä odotus, toive ja tilaus.
- Anonyymi00016
Onhan pakkoruotsin poistamista kouluista vaadittu, mutta jos olisin maahanmuuttaja opettelisin mieluummin ruotsia kuin suomea, sillä pärjäisi kahdessa maassa. Sehän vasta uikuttajaa vituttaisikin .
- Anonyymi00019
Jos Vantaalla ei osata ruotsia,niin ruotsalaiset taatusti osaavat suomea.
- Anonyymi00020
Se osaako ruotsalaiset suomea, on oma juttunsa. Niitäkin on, mutta harvassa. Eikä Vantaalla taida asua paljoakaan ruotsalaisia.
Sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä sen kanssa miten Vantaalla osataan ruotsia ja tarjotaan ruotsinkielisiä palveluja. Vantaan ruotsinkieliset palvelut on tarkoitettu kuitenkin ensisijaisesti niille suomalaisille, joiden äidinkieli on ruotsi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7193214Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3622922Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o722756Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä342636Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja582158- 491729
- 831688
Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise131681Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181679- 571559