Polttohautaus, kompostointi vai perinteinen?

Anonyymi-ap

Viimeisessä avauksessani sain kommentin:

’Koita sinä atomikasa hyväksyä, että sinut voidaan siirtää minne tahansa, vaikka perunaksi perunapeltoon. ’

Oikein. Minusta kompostointi on paras tapa käsitellä vainaja.

ChatGPT:
Miten prosessi toimii?
1. Valmistelu: Vainaja asetetaan suljettuun, ilmastoituun säiliöön yhdessä puupurujen, oljen ja muiden orgaanisten materiaalien kanssa.
2. Mikrobitoiminta: Luonnolliset mikrobit hajottavat kudokset. Lämpötila nousee (noin 55–70 °C), mikä tuhoaa taudinaiheuttajia.
3. Kesto: Prosessi kestää tyypillisesti 4–8 viikkoa.
4. Tuloksena multa: Lopputuotteena syntyy noin 0,5–1 kuutiometriä ravinteikasta multaa, jota voidaan käyttää esimerkiksi puiden tai muistolehtojen kasvualustana (paikallisten lakien puitteissa).

Krematorointi tuntuu jotenkin raa’alta ja perinteisellä hautauksella on omat haittapuolensa.

Toivottavasti ruumiin kompostointi tulee pian vaihtoehdoksi myös Suomessa.

ET

15

98

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UUSI

”Krematorointi tuntuu jotenkin raa’alta ja perinteisellä hautauksella on omat haittapuolensa.”

Minulla on ahtaanpaikan kammo, joten kompostointi ja hautaaminen ei minulle sovi. Olen polttanut niin usein sormeni saunan pesän sytyttämisessä, ettei polttohautauskaan sovi minulle. Siksi minä siirryn tuonpuoleiseen perinteisellä Pohjois-Amerikan alkuperäisasukkaiden taivashautauksella eli ruumiini kääritään poron taljaan ja asetetaan 2,5 metrin korkeaan telineeseen, jossa en ole eläinten syötävänä maan mudassa. Sieltä ylhäältä näen aina päivän valkenemisen ja sieluni on helppo liihotella ylös nostetun ruumiin lähellä. Tällainen tapa on hyvin soveltuva myös minulle koska edusta Suomen alkuperäisväestöä.

• Anonyymi00001
        UUSI

Lestadiolaiset eivät ole saamelaisia.

• UUSI
        Anonyymi00001 kirjoitti:

Lestadiolaiset eivät ole saamelaisia.

Lars Levi Lestadius sai synninpäästön Lapin Marialta ja näin syntyi lestadiolaisuus. Katso vaikka Jukkasjärven kirkon alttaritaulu. Siinä on Milla Clemensdottir saamelaispuvussa. Meillä ei ole mitään syytä kyseenalaistaa tätä faktaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Milla_Clemensdotter

• Anonyymi00003
        UUSI

Petolintujen varalta kannattaa tutustua Ukrainalaisten kehittämiin menetelmiin suojautua drooneilta.

• Anonyymi00005
        UUSI
        Guovza kirjoitti:

Lars Levi Lestadius sai synninpäästön Lapin Marialta ja näin syntyi lestadiolaisuus. Katso vaikka Jukkasjärven kirkon alttaritaulu. Siinä on Milla Clemensdottir saamelaispuvussa. Meillä ei ole mitään syytä kyseenalaistaa tätä faktaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Milla_Clemensdotter

Joku voi olla mutta ei kaikki. Sinä et ole.

• UUSI
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Joku voi olla mutta ei kaikki. Sinä et ole.

Voithan päätellä jo nimimerkistäni, että olen saamelainen. Eikö vain?

• UUSI
        Guovza kirjoitti:

Voithan päätellä jo nimimerkistäni, että olen saamelainen. Eikö vain?

Sinulla nimimerkit vaihtuvat niin usein että voit olla vaikka juutalainen.

• Anonyymi00002
      UUSI

Polttohautaus tekee Jeesuksen tehtävän vaikeammaksi. Hän herättää kuolleet ylös.

• Anonyymi00006
        UUSI

Suomen maaperässä arkussa haudattu vainaja hajoaa alle vuosisadassa niin perusteellisesti, että aina luitakaan ei ole juuri jäljellä, joten jos taivaallinen taika-jim onnistuu herättämään vuosisatoja sitten ruumishaudatut, niin ei tuhkakasan herätys yhtään sen vaikeampaa ole.

Hoccus-Poccus ja kaikki on taas uutta ja ehtaa!

• UUSI
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Suomen maaperässä arkussa haudattu vainaja hajoaa alle vuosisadassa niin perusteellisesti, että aina luitakaan ei ole juuri jäljellä, joten jos taivaallinen taika-jim onnistuu herättämään vuosisatoja sitten ruumishaudatut, niin ei tuhkakasan herätys yhtään sen vaikeampaa ole.

Hoccus-Poccus ja kaikki on taas uutta ja ehtaa!

Hihhulin mielestä Jeesus voi tehdä noin ja enemmänkin. On tosi voimallinen kuva Jumalasta.

• Anonyymi00004
      UUSI

Tuhkaus Suomessa 100 vuotta. Hietaniemen krematorion.

• Anonyymi00007
      UUSI

Minun ruumiini käsittely on omaisten asia.
      Tehköön kuten parhaaksi näkevät.

• Anonyymi00008
      UUSI

Minun ruumiini ammutaan raketilla maata kiertävälle radalle. Kun kapseli lopulta alkaa pudota, se palaa ilmakehässä ja leviää pitkin maailmaa. Kätevää!

• UUSI

Kompostoinnin ongelma on raadon säilömät raskasmetallit.

• Anonyymi00009
      UUSI

Ruumiin kompostointi olisi ehdottomasti paras olemassa olevista vaihtoehdoista. Jos verrataan erilaisia hautaustapoja, kompostointi on parhaimmassa tapauksessa hiilineutraali. Arkkuhautaus huonoin ja tuhkaus toiseksi huonoin.

Vainajalle on toki yhdentekevää, miten hänen edesmennyt ruumiinsa kierrätetään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä hyvää rikkaiden hyysääminen Suomelle tuonut?

Minäpä vastaan: ei yhtikäs mitään, vaan pelkkää vahinkoa. Demareiden ansiosta Suomen valtio oli käytännössä vielä 1980-
      Maailman menoa
      59
      9367
    2. Purra hyökkää nyt suomalaisen duunarin kimppuun teettämällä mamuilla palkatonta työtä

Niinpä niin. Persut duunaripuolue, HAH. Joko alkaa kovapäisinkin persu älyämään, että persut ovat Suomen kansan vastain
      Maailman menoa
      128
      6730
    3. Grahn-Laasonen: "Kansalainen joutuu pettymään, jos demareita äänestää"

Ministeri viittaa tuoreeseen Helsingin Sanomien juttuun, jossa demarijohtajan keinoja Suomen suunnan muuttamiseksi esite
      Maailman menoa
      103
      6612
    4. Tytti Tuppurainen häpäisi Suomen epäisänmaallisella lausunnollaan USA:n ulkoministerille Rubiolle.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011816267.html Miksi Tytti Tuppurainen päästetään antamaan typeriä lausuntoja noin
      Maailman menoa
      178
      4926
    5. Mitä haluaisit sanoa tänään hänelle?

Rakastamallesi ihmiselle.
      Ikävä
      170
      4728
    6. Purra ehdottaa vaan Tanskan mallia, joka on erittäin hyvä malli

Purra ehdotti helmikuussa Suomeen Tanskan mallia, jossa maahanmuuttajilta vaaditaan työntekoa sosiaalitukien saamiseksi.
      Maailman menoa
      96
      3296
    7. Pystyisitkö olla

Kanssani kaiken sotkun jälkeen? Ainakaan tunteet ei ole loppuneet
      Ikävä
      170
      2411
    8. Paras muistosi

kaivatustasi?
      Ikävä
      66
      2288
    9. Miksi miehen on hankala ymmärtää

Että hänen on tehtävä aloite. Niin sen kuuluu mennä luonnollisesti.
      Ikävä
      164
      2243
    10. Mitä sä musta oikein haluat?!

Anna olla jo.
      Ikävä
      57
      2057
    Aihe