Kirkon jäsentilastot ja eläkeikäiset

Vale, emävale, tilasto? Ei suinkaan, mutta tilastojen taakse pitää osata katsoa. Mainio esimerkki on 65-vuotiaiden kirkkoon kuuluminen vuonna 2000 vs. 90-vuotiaiden vuonna 2025. Näyttää siltä, että eläkeikäisistä pari prosenttia on liittynyt kirkkoon viimeisen 25 vuoden aikana.

Todellisuudessa vuoden 2024 lopussa 90 täyttäneistä miehistä 84,2 % kuului kirkkoon, naisista 90,7 %. Koko väestöstä osuus ei ole suinkaan noiden puoliväli 87,4 % vaan 88,8 % koska naiset elävät pidempään.

Elinikien erohan ei ole kovin monia vuosia, mutta 90+ -vuotiaissa on jo enemmän kuin kaksi naista yhtä miestä kohti.

Tämä on suorastaan oppikirjaesimerkki tilastosta jonka voi tulkita väärin.

17

228

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Vuonna 2000 noin 85 % kaikista oli kirkon jäseniä, mutta miehistä ehkä 81 % ja naisista ehkä 88 %. Naisten ja miesten jäsenyysosuus ei siis olla yhtä suuri.

• Anonyymi00005

Miksi sinua häiritsee naisten kuuluuminen kirkkoon?

• Anonyymi00005 kirjoitti:

Miksi sinua häiritsee naisten kuuluuminen kirkkoon?

Minua häiritsee yhtä paljon myös misten kuuluminen kirkkoon. Entä sinua?

• Anonyymi00007
        jori.mantysalo kirjoitti:

Minua häiritsee yhtä paljon myös misten kuuluminen kirkkoon. Entä sinua?

Laske sitten niitä mies prosentteja, äläkä aina naisia.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Tuossa oli miehet v. 2000 laitettu ensin.

• Anonyymi00007 kirjoitti:

Lasken molempia. Ja toki muidenkin tietojen kuten iän ja kotipaikan perusteella.

• Anonyymi00002
      • Anonyymi00003

Arvostellaanko vapareissa Venäjän ortodoksikirkkoa sen tuesta Vladimir Putinin hallinnon hyökkäyssodalle Ukrainassa, vai sanovatko liiton kommunistit hys-hys?

• Anonyymi00003 kirjoitti:

Arvostellaanko vapareissa Venäjän ortodoksikirkkoa sen tuesta Vladimir Putinin hallinnon hyökkäyssodalle Ukrainassa, vai sanovatko liiton kommunistit hys-hys?

Arvostellaan. Tälläkin palstalla linkkejä on laitettu jo useampaan kertaan.

• Anonyymi00004

Niin sitä pitää!👍🏼

• Anonyymi00006

Onko Suomen Vapaa-ajattelijoilla ollut yhteistyötä Venäjän vapaa-ajattelijoiden kanssa ?

Mäntysalo ?

• Anonyymi00006 kirjoitti:

Onko Suomen Vapaa-ajattelijoilla ollut yhteistyötä Venäjän vapaa-ajattelijoiden kanssa ?

Mäntysalo ?

Ei ainakaan tällä vuosituhannella kun itse olen ollut mukana. En itse asiassa tiedä onko Venäjällä ollut miten alan järjestöjä; jos on, lienee viimeistään nyt ajettu ahtaalle.

• Anonyymi00009

• -/Tämä on suorastaan oppikirjaesimerkki tilastosta jonka voi tulkita väärin./-

Niin se varmaan on.

En ole huomannut,
      mutta Mäntysalo on varmaan jo pistänyt tälle palstalle vapaa-ajattelijoiden yhdistyskohtaiset jäsenmäärät 31.12.2025 ja +/- jäsenlukumäärät

Pistätkö tämän tilaston tälle palstalle. Kiitos!

Kaikki eivät ole sitä nähneet.

• Jooh, toimintakertomus pitää laittaa pakettiin ja sen mukana yhdistyskohtaiset jäsenmäärät. Kokonaisuutena tulos oli +2, ja kun huomioidaan Joensuu ja Raisio, niin niiden poistuminen siis korvautui muualla ja parilla tosiaan meni ohi viime vuodesta.

Mitään mullistavia muutoksia ei tapahtunut, jossain vähän kasvoi ja toisaalla hiukan väheni.

• Anonyymi00010
    • Anonyymi00011

Valiiton yhdenvertaisuushömppä tarkoittaa kaksimiljardisen valistumattoman ja maallistumattoman kehitysmaaopin islam tukemista pienen kansan Suumen keskuudessa eli nopeatempoista kansanvaihtoa ja kulttuurin tuhoa

Siksi jokaisen ateistin on vastustettava Valiiton puuhasteluja
      Ongelma on ehdottomasti globaali eurooppalainen joten siihen on vastattava
      koko Euroopassa, vapaa-ajattelijahölmöilyt ulos

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ungsvenskarna-islam-har-ingen-plats-i-sverige
      Nuoret ruotsalaiset: "Islamilla ei ole sijaa Ruotsissa"
      Julkaistu 23. marraskuuta 2025
      "Islamilla ei ole sijaa Ruotsissa."

Näin sanoi Nuorten Ruotsalaisten Yhdistyksen puheenjohtaja Denice Westerberg puheessaan Ruotsindemokraattien kansallispäivillä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      262
      3218
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      75
      1281
    3. 66
      1203
    4. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      180
      998
    5. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      62
      919
    6. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      48
      913
    7. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      48
      824
    8. Mitä tekisit jos

Aamulla vierestäni heräisit
      Ikävä
      47
      762
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      41
      752
    10. Minkä alan

Ihmisiä kaivattunne on🤔
      Ikävä
      39
      708
    Aihe