Käsittääkseni Leif Nummela on viidesläinen luterilainen pastori. Hän sanoo haastattelussa:
”Nummelan mukaan Raamatun yhtenäisyyden ymmärtäminen on avain Jeesuksen persoonan syvempään tuntemiseen. Hän muistutti, että Uusi testamentti itse kehottaa lukijaa palaamaan Vanhaan testamenttiin: “Hänestä on kirjoitettu Mooseksessa, profeetoissa ja psalmeissa.”
Tämäpä on mielenkiintoinen kommentti, koska yleensä luterilaiset eivät juurikaan piittaa juutalaisten laista. Kristinuskossa kuitenkin uskotaan, että Vanhakin testamentti on Jumalan sanaa.
Luterilaisuuden kannalta Vanhassa testamentissa on muutama hyvin ongelmallinen kohta:
2. Moos. 31:17 mukaan sapatin pitäminen on ikuinen merkki liitosta Jumalan kanssa. Siis ikuinen. Miten se sitten muuttui sunnuntaiksi? Olen kyllä kuullut kaikki tekosyyt päivän siirtoon. Ne eivät vakuuta minua.
Toinen vieläkin suurempi ongelma on, että profetioiden mukaan Messias saa kaikki pakanakansat noudattamaan Mooseksen lakia (oikeutta) mm. Jes. 2:2-4 ja 42:1 ja 56:6-8. Miten on mahdollista, ettei luterilaisuus noudata lakia?
Yleensä lain hylkääminen selitetään Ap. t. 15 -luvun opetuksella, mutta onko kukaan oikeasti perehtynyt, mitä siellä sanotaan? Se ottaa kantaa vain siihen, ettei ulkomailla asuvien pakanoiden tarvitse ottaa ympärileikkausta, koska sellaista käskyä ei ole 1. Moos. 17 -luvussa. Abrahamin liitto koskee vain juutalaisia.
Erityisen ongelmallisia ovat VT:n kohdat, joissa sanotaan vääriksi profeetoiksi tai pedoiksi niitä, jotka purkavat tai muuttavat lakia. Sen takia fariseukset yrittivät saada Jeesuksen kiinni lain rikkomisesta, jotta he olisivat voineet väittää hänen olevan väärä profeetta, mutta Jeesus noudatti lakia oikein. Laissa oleva käsky olla laupias hätää kärsivälle on voimassa myös sapattina, jopa paastopäivänä.
LÄHDE: https://www.patmos.fi/blogit/raamatun-punainen-lanka-puhuttelee-yha-leif-nummela/
Luterilaisuus ei ole kristinuskoa - Patmoksen sivuilla naseva yleisökommentti - mitä mieltä olet?
166
889
Vastaukset
- Anonyymi00001
Martti Luther oli kapinallinen katolinen munkki. Hänen oppinsa sytyi pettymyksestä katolisuuteen. Luther ei oikeasti tehnyt mitään uskonpuhdistusta vaan reformaation. Yksi harhaoppi korvattiin uudella harhaopilla.
- Anonyymi00002
Luther vastusti jonkin verran antonominalismia, mutta kirkko on käytännössä ajautunut antinominalismin valtaan. Sen mukaan uskonnon harjoittamisessa ei tarvita lakia ollenkaan, mikä on tietenkin täysin epäraamatullinen oppi.
Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia. - Anonyymi00111
Älä sekoita luterilaisuutta liberaalikristinuskoon, joka on todellakin harhaoppi. Luterilaisuus on ihan perus-kristinuskoa parhaimillaan.
- Anonyymi00122
Anonyymi00111 kirjoitti:
Älä sekoita luterilaisuutta liberaalikristinuskoon, joka on todellakin harhaoppi. Luterilaisuus on ihan perus-kristinuskoa parhaimillaan.
Luterilaisuus ei ole perus-kristinuskoa, koska se ei noudata lakia. Luterilaisuus on Saksassa katolisuudeta syntynyt harhaoppi. Luterilaisuudessa on paljon katolisia perinnäissääntöjä, mutta myös antinominalismia, joka vie helvettiin.
Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.
Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'. - Anonyymi00135
AI-yhteenveto
Suomen evankelis-luterilainen kirkko on maamme suurin uskonnollinen yhteisö, johon kuuluu noin 62–70 % suomalaisista (vuodet 2023–2024). Se on 1500-luvun uskonpuhdistuksessa syntynyt kristillinen, protestanttinen kirkkokunta, jonka oppi perustuu Raamattuun ja luterilaisiin tunnustuskirjoihin. Keskeisiä arvoja ovat armo, kaste ja ehtoollinen.'' - Anonyymi00138
Mun tutkimus tulos
ALKU 0 adam −3761
adam 130 seet −3631
seet 105 enos −3526
enos 90 keenan −3436
keenan 70 mahala −3366
mahala 65 jered −3301
jered 162 hanok −3139
hanok 65 metusa −3074
metusa 187 lemek −2887
lemek 182 nooa −2705
nooa 600 vepa −2105
ihmisen 120 hävitys −1985
nooa 295 abraham −1690
abraham 100 jakob −1590
jakob 60 iisak −1530
jakob 130 egyptiin −1400
jakob 430 israeliin −970
salomo 480 tempp ra −480
tempp tu 490 jeesus 0
3761
”Tämäpä on mielenkiintoinen kommentti, koska yleensä luterilaiset eivät juurikaan piittaa juutalaisten laista. Kristinuskossa kuitenkin uskotaan, että Vanhakin testamentti on Jumalan sanaa.”
Tuota, kyllä se UT on se ,jota kristityt lukevat. Samoin kristinuskoon kuuluu, että VT:a tulkitaan UT:n kautta.
Juutalaiset eivät tulkitse samoin.
Se tosin on mielenkiintoista, miksi VT nostetaan edelle UT:ia.- Anonyymi00003
Poikkeuksena se että VT:tä luetaan aina silloin kun sieltä halutaan poimia rusinat pullasta jotta voidaan tuomita homous kaikin mahdollisin tavoin.
- Anonyymi00004
"Juutalaiset eivät tulkitse samoin."
Aidossa kristinuskossa VT ja UT ovat täydellisessä sopusoinnussa. UT ei muutenkaan kumoa mitään VT:stä.
Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
Kristinusko on ollut alun perin messiaanista juutalaisuutta, mutta se muuttui Roomassa 300-luvulla klassiseksi kristinuskoksi ja hylkäsi lain. Apostolien aikana kristityt noudattivat aina Mooseksen lakia, minkä takia kristittyjä kutsuttiin juutalaisten nasaretilaisen lahkon jäseniksi.
Ap. t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,
...
25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."
...
28:23 Aamuvarhaisesta iltamyöhään Paavali todisti heille Jumalan valtakunnasta ja selitti sitä. Mooseksen lakiin ja profeettoihin vedoten hän yritti taivuttaa heidät uskomaan Jeesukseen.
"miksi VT nostetaan edelle UT:ia."
Uusi testamentti perustuu Vanhaan testamenttiin. Uusi testamentti ei muuta laista mitää.
Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo. - Anonyymi00005
Anonyymi00003 kirjoitti:
Poikkeuksena se että VT:tä luetaan aina silloin kun sieltä halutaan poimia rusinat pullasta jotta voidaan tuomita homous kaikin mahdollisin tavoin.
Raamattu ei tuomitse homoutta, mutta tuomitsee homoseksuaalisuuden harjoittamisen samalla tavalla kuin heteroiden haureuden. Tässä suhteessa Vanhassa ja Uudessa testamentissa ei ole mitään eroa. Paavalin sanojen mukaan homoseksuaalisuuden harjoittajat eivät pelastu:
1 Kor 6:9 Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet, - Anonyymi00006
Jeesus opetti VT:tä!
- Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Jeesus ei käskenyt noudattaa Mooseksen lakia, vaan sanoi että kirjoitettu on, mutta minä sanon teille.
Ei kivittänyt aviorikoksesta tavattua naista vaikka VT niin käskee tehdä.
Ei toiminut sapattina kuten VT käskee tehdä.
VT ja profeetat ennustavat Jeesuskesta, mutta nimenomaan Messiaana, joka pelastaa kansan lain kirouksesta, tuo sille vapauden, Hengen vapauden seurata elävää Jumalaa eikä kinastella lain kirjaimesta. Juuri sen uskon Jeesus halusl kumota että usko olisi vain kiistelyä laista ja sen tulkinnoista eikä ihmisissä olisi jälkeäkään Pyhän Hengen työstä eikä Jumalan Hengen läsäolosta. - Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Jeesus ei käskenyt noudattaa Mooseksen lakia, vaan sanoi että kirjoitettu on, mutta minä sanon teille.
VT ja profeetat ennustavat Jeesuskesta, mutta nimenomaan Messiaana, joka pelastaa kansan lain kirouksesta, tuo sille vapauden, Hengen vapauden seurata elävää Jumalaa eikä kinastella lain kirjaimesta. Juuri sen uskon Jeesus halusl kumota että usko olisi vain kiistelyä laista ja sen tulkinnoista eikä ihmisissä olisi jälkeäkään Pyhän Hengen työstä eikä Jumalan Hengen läsäolosta."Jeesus ei käskenyt noudattaa Mooseksen lakia"
Olet väärässä.
Jeesus käski monissa kohdissa noudattaa lakia ja niin, ettei tehnyt eroa edes juutalaisten ja pakanoiden välille. Vanhan testamentin profetioiden mukaan Messias saa kaikki kansat noudattamaan lakia.
Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.
...
19:16 Eräs mies tuli kysymään Jeesukselta: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän?"
17 Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sinä minulta hyvästä kyselet? On vain yksi, joka on hyvä. Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä."
18 "Mitä käskyjä?" mies kysyi. "Näitä", vastasi Jeesus, "älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti,
19 kunnioita isääsi ja äitiäsi, ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."
Myös Paavali käski kaikkia, myös pakanoita, noudattamaan lakia:
Room 2:9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
10 Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen,
11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä.
12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia. - Anonyymi00009
Anonyymi00007 kirjoitti:
VT ja profeetat ennustavat Jeesuskesta, mutta nimenomaan Messiaana, joka pelastaa kansan lain kirouksesta, tuo sille vapauden, Hengen vapauden seurata elävää Jumalaa eikä kinastella lain kirjaimesta. Juuri sen uskon Jeesus halusl kumota että usko olisi vain kiistelyä laista ja sen tulkinnoista eikä ihmisissä olisi jälkeäkään Pyhän Hengen työstä eikä Jumalan Hengen läsäolosta."Ei kivittänyt aviorikoksesta tavattua naista vaikka VT niin käskee tehdä."
Olet väärässä. Jeesus noudatti tarkasti lakia.
Jeesus käski todistajien heittää ensimmäiset kivet, mutta ei hyväksynyt sitä, että ne miehet heittävät kiviä, jotka olivat maanneet haureellisen naisen kanssa, koska lain mukaan myös miehet olisi pitänyt kivittää. Sen johdosta kaikki miehet lähtivät pois, koska olivat ilmeisesti kaikki maanneet naisen kanssa, jolloin paikalle ei jäänyt lain vaatimaa kahta todistajaa heittämään ensimmäisiä kiviä, joten naista ei lain mukaan saanut enää tuomita.
"Ei toiminut sapattina kuten VT käskee tehdä."
Jeesus toimi sapattina aina, kuten laki käskee. Fariseukset yrittivät syyttää Jeesusta sapatin rikkomisesta, mutta laissa oleva käsky olla laupias hätää kärsivälle on voimassa myös sapattina. Sapattisäädös ei estä parantamasta sairasta.
Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
Luuk 4:16 Jeesus tuli Nasaretiin, missä hän oli kasvanut, ja meni sapattina tapansa mukaan synagogaan. Hän nousi lukemaan,
17 ja hänelle ojennettiin profeetta Jesajan kirja.
"VT ja profeetat ennustavat Jeesuskesta, mutta nimenomaan Messiaana, joka pelastaa kansan lain kirouksesta, tuo sille vapauden"
VT:ssä ei ole yhtään profetiaa, jonka mukaan lain noudattaminen olisi joku kirous. Lain kirouksella tarkoitetaan sitä, että joku on rikkonut lakia, jolloin hän on saanut päälleen lain tuomion.
Raamattu ei tarkoita vapaudella sitä, ettei kenenkään tarvitse enää noudattaa lakia, sillä se johtaa synnin orjuuteen. Vapaus on sitä, että ihminen vapautuu synnin orjuudesta. Paavali tarkoitti sitä, että usko Jeesukseen ja hänen sanoihinsa antaa voiman noudattaa Mooseksen lakia, jolloin ihminen vapautuu synnin orjuudesta.
Ps 119:142 Sinun oikeamielisyytesi on ikuinen, sinun lakisi on totuus.
Joh 9:32 Te opitte tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita."
33 He vastasivat hänelle: "Me olemme Abrahamin jälkeläisiä, emme me ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka voit sanoa, että meistä tulee vapaita?"
34 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.
1 Joh 3:4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.
Jos ihminen ei halua noudattaa lakia, hänellä ei ole Pyhää Henkeä.
Ap.t 5:32 Me olemme kaiken tämän todistajat -- samoin Pyhä Henki, jonka Jumala on antanut niille jotka häntä tottelevat."
Hes 36:27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne. - Anonyymi00010
Anonyymi00006 kirjoitti:
Kyllä, juuri niin. Jeesus opetti kansaa noudattamaan Mooseksen lakia ja profeettoja. Jeesuksen uskonto oli juutalaisuus ja hän oli juutalaisten kuningas ja ylipappi.
- Anonyymi00023
Anonyymi00007 kirjoitti:
VT ja profeetat ennustavat Jeesuskesta, mutta nimenomaan Messiaana, joka pelastaa kansan lain kirouksesta, tuo sille vapauden, Hengen vapauden seurata elävää Jumalaa eikä kinastella lain kirjaimesta. Juuri sen uskon Jeesus halusl kumota että usko olisi vain kiistelyä laista ja sen tulkinnoista eikä ihmisissä olisi jälkeäkään Pyhän Hengen työstä eikä Jumalan Hengen läsäolosta."Jeesus ei käskenyt noudattaa Mooseksen lakia, vaan sanoi että kirjoitettu on, mutta minä sanon teille."
Tottakai Jeesus noudatti Mooseksen lakia koska syntiä Hänessa ei havaittu.
Myöskin syntisen naisen Jeesus käski kivittää epäsuoraan!! ... heittäköön ensimmäisen kiven ... totesi Jeesus. - Anonyymi00038
VT nostetaan edelle UT:n, koska Paavalin Jumala on juutalaisuuden jumala, kun taas Jeesus opetti Israelin Jumalasta, mihin ei Mooses lakeineen liity - Jeesus vastusti juutalaisuutta, mistä syystä surmattiinkin Paavalin toimesta. Kristinusko perustuu juutalaisuuteen.
- Anonyymi00042
Anonyymi00038 kirjoitti:
VT nostetaan edelle UT:n, koska Paavalin Jumala on juutalaisuuden jumala, kun taas Jeesus opetti Israelin Jumalasta, mihin ei Mooses lakeineen liity - Jeesus vastusti juutalaisuutta, mistä syystä surmattiinkin Paavalin toimesta. Kristinusko perustuu juutalaisuuteen.
Eihän teidän tarvitse lukea kuin wikisivu Pyhä Stefanos, joka kivitettiin kuoliaaksi Jeesuksen opetuksesta myös Paavalin toimesta jumalanpilkkasyytteellä, niin näette, että mitä Jeesus opetti. Mitä te hölisette ihan hulluja.
Anonyymi00009 kirjoitti:
"Ei kivittänyt aviorikoksesta tavattua naista vaikka VT niin käskee tehdä."
Olet väärässä. Jeesus noudatti tarkasti lakia.
Jeesus käski todistajien heittää ensimmäiset kivet, mutta ei hyväksynyt sitä, että ne miehet heittävät kiviä, jotka olivat maanneet haureellisen naisen kanssa, koska lain mukaan myös miehet olisi pitänyt kivittää. Sen johdosta kaikki miehet lähtivät pois, koska olivat ilmeisesti kaikki maanneet naisen kanssa, jolloin paikalle ei jäänyt lain vaatimaa kahta todistajaa heittämään ensimmäisiä kiviä, joten naista ei lain mukaan saanut enää tuomita.
"Ei toiminut sapattina kuten VT käskee tehdä."
Jeesus toimi sapattina aina, kuten laki käskee. Fariseukset yrittivät syyttää Jeesusta sapatin rikkomisesta, mutta laissa oleva käsky olla laupias hätää kärsivälle on voimassa myös sapattina. Sapattisäädös ei estä parantamasta sairasta.
Luuk 4:16 Jeesus tuli Nasaretiin, missä hän oli kasvanut, ja meni sapattina tapansa mukaan synagogaan. Hän nousi lukemaan,
17 ja hänelle ojennettiin profeetta Jesajan kirja.
"VT ja profeetat ennustavat Jeesuskesta, mutta nimenomaan Messiaana, joka pelastaa kansan lain kirouksesta, tuo sille vapauden"
VT:ssä ei ole yhtään profetiaa, jonka mukaan lain noudattaminen olisi joku kirous. Lain kirouksella tarkoitetaan sitä, että joku on rikkonut lakia, jolloin hän on saanut päälleen lain tuomion.
Raamattu ei tarkoita vapaudella sitä, ettei kenenkään tarvitse enää noudattaa lakia, sillä se johtaa synnin orjuuteen. Vapaus on sitä, että ihminen vapautuu synnin orjuudesta. Paavali tarkoitti sitä, että usko Jeesukseen ja hänen sanoihinsa antaa voiman noudattaa Mooseksen lakia, jolloin ihminen vapautuu synnin orjuudesta.
Ps 119:142 Sinun oikeamielisyytesi on ikuinen, sinun lakisi on totuus.
Joh 9:32 Te opitte tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita."
33 He vastasivat hänelle: "Me olemme Abrahamin jälkeläisiä, emme me ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka voit sanoa, että meistä tulee vapaita?"
34 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.
1 Joh 3:4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.
Jos ihminen ei halua noudattaa lakia, hänellä ei ole Pyhää Henkeä.
Ap.t 5:32 Me olemme kaiken tämän todistajat -- samoin Pyhä Henki, jonka Jumala on antanut niille jotka häntä tottelevat."
Hes 36:27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.Edustamasi legalistinen judaismi ei ole kristinuskoa. Kristinusko on ARMOUSKO. 🕊
- Anonyymi00136
AI-yhteenveto
Raamattu koostuu Vanhasta (VT) ja Uudesta testamentista (UT). VT (39 kirjaa, hepreaksi) kertoo luomisesta, Israelin kansasta ja lupauksesta Messiaasta. UT (27 kirjaa, kreikaksi) kertoo Jeesuksen elämästä, sovitustyöstä ja seurakunnan synnystä. VT on perustus ja UT sen täyttymys, kertoen yhdessä Jumalan pelastussuunnitelmasta.
- Anonyymi00011
Laista tulee synnintunto ja Jeesus Sovittajana ja Lunastajana kelpaa, koska toi armon evankeliumin, kiitos. Kristitty ei syntiä tee, mutta jos lankeaa, nousee jälleen ja tuntee paluu Tien.
- Anonyymi00012
Luterilaisten ongelma on, etteivät he tiedä, mitä on synti. Se on Mooseksen lain vastainen teko. Kun tämän tajuaa, niin huomaa, että luterilaiset elävät koko ajan synnissä, koska he eivät lakia noudata.
1 Joh 3:4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista - Anonyymi00043
Anonyymi00012 kirjoitti:
Luterilaisten ongelma on, etteivät he tiedä, mitä on synti. Se on Mooseksen lain vastainen teko. Kun tämän tajuaa, niin huomaa, että luterilaiset elävät koko ajan synnissä, koska he eivät lakia noudata.
1 Joh 3:4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomistaJa se Jumala on Saatana ja omistaa helvetin, millä uhkailee syntisanaa hyväksikäyttäen. Ei reaalimaailmassa mitään syntiä ole.
- Anonyymi00013
Minusta viidesläisten olisi aika häipyä maisemista. Vai pitääkö käyttää niska-pers-otetta jos eivät muuten usko?
”Anonyymi00003” 2026-02-22 08:50:15 kirjoitti: ”Poikkeuksena se että VT:tä luetaan aina silloin kun sieltä halutaan poimia rusinat pullasta jotta voidaan tuomita homous kaikin mahdollisin tavoin.”
Kyllä sieltä aina noukitaan jotain, kun tarvitsee.
”Anonyymi00007” 2026-02-22 12:26:07 kirjoitti: ”Jeesus ei käskenyt noudattaa Mooseksen lakia, vaan sanoi että kirjoitettu on, mutta minä sanon teille.”
Niin. Jeesus kyseenalaisti monia Mooseksen lakeja, etenkin sitä, miten niitä toteutettiin.
Matt. 23:23 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista, mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden! Näitä tulisi noudattaa, eikä noitakaan sikseen jättää.
Jotenkin tuntuu, että Jeesuksen opetuksia yritetään kaihtaa kaikilta niiltä osin, mitkä näyttävät sattuvan suoraan ihmiseen itseensä. Mieluummin paetaan vaikeaselkoisiin ”lakeihin”, joita voi osoittaa sitten muille – mutta ei itselleen.- Anonyymi00024
”Poikkeuksena se että VT:tä luetaan aina silloin kun sieltä halutaan poimia rusinat pullasta jotta voidaan tuomita homous kaikin mahdollisin tavoin.”
Tämä on Jeesuksen esittämää rakkautta että annetaan myös homoseksin harjoittajille, on sitten hetero tai homo, että se synti, kauhistus ja häpeällistä touhua.
”Jeesus ei käskenyt noudattaa Mooseksen lakia, vaan sanoi että kirjoitettu on, mutta minä sanon teille.”
Mutta Jeesukselle synnittömyys eli Mooseksen lain noudattiminen oli elinehto että Hänestä tuli syntien (=Mooseksen lain rikkomus) sovittaja. Jeesus täytti kaiken lain.
".... mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden!"
Näin Jeesus käski toteuttamaan Mooseksen lain!!! - Anonyymi00039
"Niin. Jeesus kyseenalaisti monia Mooseksen lakeja, etenkin sitä, miten niitä toteutettiin."
Mummomuori valehtelee kuin Saatana.
Jeesus ei koskaan kyseenalaistanut Mooseksen lakeja, vaan noudatti aina sitä.
Jeesus arvosteli fariseuksia lain vääristelystä, lain purkamisesta ja lain noudattamatta jättämisestä. Tätä samaa syntiä tekee Mummomuorikin.
"Matt. 23:23 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista, mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden! Näitä tulisi noudattaa, eikä noitakaan sikseen jättää."
Jeesus ei arvostele tässä lakia, vaan itse asiassa sanoo, että mintusta ja tillistäkin pitää antaa kymmenykset. Jeesus arvosteli sitä, ettei kymmysten maksaminen leeviläisille papeille Jerusalemin temppeliin riitä. Pitää myös noudattaa muita Mooseksen lain käskyjä ja olla sen takia laupias ja uskollinen.
- Anonyymi00014
Et näköjään ymmärrä, että se ikuinen merkki liitosta on merkki juutalaisille. Merkki siitä, että Jumala aikanaan solmi liiton heidän kanssaan Mooseksen lain, vanhan liiton, kautta. Merkki muistutukseksi Jumalasta ja liitosta. Ja vaikka sen ikuisuudesta ei vielä tiedäkään, niin onhan se jo 3000 vuotta ollut käytössä muistuttamassa juutalaisia.
- Anonyymi00015
"Messias saa kaikki pakanakansat noudattamaan Mooseksen lakia." Ei tässä ole mitään ongelmaa. Niinhän tulee tapahtumaan tulevaisuudessa, kun Jeesus saapuu takaisin. Vai koskeeko se mielestäsi nykyaikaa? Jos, niin miten se toteutuu "kaikkien kansojen" keskuudessa? Paljonko Mooseksen lakia noudatetaan Amazonin sademetsissä tai Tiibetin vuoristossa? Onko Mooseksen laki tärkeä eskimoille?
- Anonyymi00018
älä nyt tuollaista tuubaa työnnä foorumille, lakiliiton aika oli ja m eni Kristus on lain loppu kuten lukutaitoinen näkee Kirjasta.
- Anonyymi00022
Mooseksen laki tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi ja Kristus J. kelpaisi. Luther / Paavalin opetus on ainoa oikea oppi kaikille: "Yksin Jeesuksen Kristuksen tähden..."
- Anonyymi00025
Anonyymi00018 kirjoitti:
älä nyt tuollaista tuubaa työnnä foorumille, lakiliiton aika oli ja m eni Kristus on lain loppu kuten lukutaitoinen näkee Kirjasta.
"älä nyt tuollaista tuubaa työnnä foorumille, lakiliiton aika oli ja m eni Kristus on lain loppu kuten lukutaitoinen näkee Kirjasta."
Paavalikin oli suuresti huolissaan ettei kykene täyttämään lakia eli laki on yhä kaikessa laajuudessaan voimassa mitä myös omatuntomme todistaa. - Anonyymi00026
Anonyymi00022 kirjoitti:
Mooseksen laki tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi ja Kristus J. kelpaisi. Luther / Paavalin opetus on ainoa oikea oppi kaikille: "Yksin Jeesuksen Kristuksen tähden..."
"Yksin Jeesuksen Kristuksen tähden..."
Tämä koskee vain heitä jotka tunnustavat syntinsä eli sen että ovat rikkoneet Mooseksen lakia ja ovat tästä Jeesuksen edessä armoa anomassa. Jos ei ole lain rikkomusta niin ei ole armoakaan. - Anonyymi00036
Anonyymi00026 kirjoitti:
"Yksin Jeesuksen Kristuksen tähden..."
Tämä koskee vain heitä jotka tunnustavat syntinsä eli sen että ovat rikkoneet Mooseksen lakia ja ovat tästä Jeesuksen edessä armoa anomassa. Jos ei ole lain rikkomusta niin ei ole armoakaan.Jeesuksen armo ei ole rajatonta. Jos ei edes viitsi noudattaa lakia, kuten luterilaiset eivät viitsi tehdä, niin silloin ei saa armoa. Tahallinen lain hylkääminen johtaa armon hylkäämiseen.
Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
2 Moos 20:6 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni. - Anonyymi00037
Anonyymi00018 kirjoitti:
"Kristus on lain loppu kuten lukutaitoinen näkee Kirjasta."
Raamatussa ei lue missään, että Kristus olisi lain loppu.
Itse asiassa Roomalaiskirjeessä on todella merkittävä käännösvirhe. Kreikan sana TELOS ei tarkoita loppua vaan päämäärää ko. asiayhteydessä.
Paavali tarkoitti sitä, että Kristus on lain Messias profetioiden päämäärä, vanhurskaudeksi niille, jotka ovat uskollisia Kristukselle. Paavali viittaisi Jer 23:5-6.
Professori Aapeli Saarisalon käännös:
Room 10:4 Sillä Kristus on lain päämäärä vanhurskaudeksi jokaiselle uskovalle.
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. - Anonyymi00052
Anonyymi00022 kirjoitti:
YKSIN USKOSTA, Kristuksen tähden/takia.
- Anonyymi00099
Anonyymi00018 kirjoitti:
Puhuin tulevasta ajasta, tuhatvuotisesta valtakunnasta. En nykyajasta. Silloin on itsestään selvä asia, että "kaikki kansat" tulevat elämään todeksi kymmentä käskyä iloisin ja vapain sydämin. Heidän elämäntapansa ei perustu Mooseksen lakiin, vaan on sen lain toteuttamista koska ihmiset tuntevat ja näkevät Kristuksen ja voivat jopa keskustella hänen kanssaan fyysisesti. Vai onko kymmenessä käskyssä jotain, joka pitää hylätä?
Anonyymi00036 kirjoitti:
Jeesuksen armo ei ole rajatonta. Jos ei edes viitsi noudattaa lakia, kuten luterilaiset eivät viitsi tehdä, niin silloin ei saa armoa. Tahallinen lain hylkääminen johtaa armon hylkäämiseen.
Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
2 Moos 20:6 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.Oppisi on Saatanasta.☠️👎
- Anonyymi00127
Demokrates kirjoitti:
Oppisi on Saatanasta.☠️👎
Mark 3:29 Mutta jos joku herjaa Pyhää Henkeä, hän ei saa ikinä anteeksi vaan on syypää ikuiseen syntiin."
30 He näet olivat sanoneet, että Jeesuksessa oli saastainen henki. - Anonyymi00128
Demokrates kirjoitti:
Oppisi on Saatanasta.☠️👎
Tahallinen lain hylkääminen johtaa siihen, että menettää armonsa.
Tässä on Jumalan sanaa:
2 Moos 20:6 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.
- Anonyymi00016
mihin luterilaista kirkkoa tarvitaan, kuka tietää ?
älkääkä vain selittäkö että sen kautta aukeaa taivaan ovi, ettehän toki !- Anonyymi00019
luterilainen kirkko voisi jatkaa hautakarttojen ylläpitäjänä ja muutamia seremonioita, mutta koska se ei julista evankeliumia, se osuus joutaisi pois.
- Anonyymi00053
Anonyymi00019 kirjoitti:
luterilainen kirkko voisi jatkaa hautakarttojen ylläpitäjänä ja muutamia seremonioita, mutta koska se ei julista evankeliumia, se osuus joutaisi pois.
Luterilainen kirkko ei ole mikään pointti, vaan kristinusko tarvittiin hävittämään Jeesuksen opettama käsite Israelin Jumalasta, että juutalaiset saivat valehdeltua heidän pahuuteen perustuneen Jumalansa olleenkin muinainen Israelin Jumala.
- Anonyymi00054
Anonyymi00053 kirjoitti:
Luterilainen kirkko ei ole mikään pointti, vaan kristinusko tarvittiin hävittämään Jeesuksen opettama käsite Israelin Jumalasta, että juutalaiset saivat valehdeltua heidän pahuuteen perustuneen Jumalansa olleenkin muinainen Israelin Jumala.
Tällähän juutalaiset hankkivat myös oman valtion Palestiinasta.
- Anonyymi00017
Luterilaisuus on luterilaisuutta ja Jeesuksen henkilökohtainen seuraaminen on kristinuskoa.
- Anonyymi00055
Niin on, ja Paavalin sanoin seuraat helvettiin (1.Kor.3:13).
- Anonyymi00020
"Luterilaisuus ei ole kristinuskoa - Patmoksen sivuilla naseva yleisökommentti - mitä mieltä olet?"
No ei ainakaan jos piispojen todistuksiin on uskominen, kun monenkin piispan voimalla ovat todistaneet epäsuoraan etteivät usko eivätkä luota Jumalan Sanaan, Raamattuun vaikka Johanneskin todistaa että se Jumalan Sana on Jeesus Kristus.- Anonyymi00031
Ja Jeesus Kristus on kiroukseksi kirottu tosi Jumala Paavalin sanoin. Minkä Jumalan sanaa se on?
- Anonyymi00032
No on se nyt syvältä, jos piispatkaan eivät usko, että Jeesus Kristuksena on kiroukseksi kirottu - Jeesuksen opettama - taivasten valtakunnan isä Jumala! Totta!
- Anonyymi00033
Anonyymi00032 kirjoitti:
No on se nyt syvältä, jos piispatkaan eivät usko, että Jeesus Kristuksena on kiroukseksi kirottu - Jeesuksen opettama - taivasten valtakunnan isä Jumala! Totta!
Ja kaiken lisäksi vielä Augsburgin tunnustuksen mukaan ristiinnaulittu uhrilahja vihaisen Jumalan vihan lepyttämiseksi!
- Anonyymi00047
Anonyymi00033 kirjoitti:
Ja kaiken lisäksi vielä Augsburgin tunnustuksen mukaan ristiinnaulittu uhrilahja vihaisen Jumalan vihan lepyttämiseksi!
Ja tuo vihainen Jumala pelottelee helvetillään (tulivuoren kuuma sisus). Löytyy 5.Mooseksen kirja 4:10 alkaen.
- Anonyymi00021
Aloitus on niin totta, viidesläisyydessä noudatetaan kaikessa elämässään tarkasti Kristinuskon perusteena olevia Raamatun kirjoituksia kaikessa elämässään ja toiminnassaan mitään lisäämättä ja poistamatta.
Todella vilpittömän hienoa toimintaa.- Anonyymi00030
Aivan turhaan - hekin ovat Raamatun mukaan kirottuja.
- Anonyymi00094
Anonyymi00030 kirjoitti:
Aivan turhaan - hekin ovat Raamatun mukaan kirottuja.
Miten ne voisi olla kirottuja kun noudattavat kaikessa elämässään tiukasti Raamatun kirjoituksia?
Taidat vaan olla kateellinen, kun et itse vapaalla tahdollasi pysty viidesläisten tapaan noudattamaan tarkasti Raamatun kirjoituksia? - Anonyymi00095
Anonyymi00094 kirjoitti:
Miten ne voisi olla kirottuja kun noudattavat kaikessa elämässään tiukasti Raamatun kirjoituksia?
Taidat vaan olla kateellinen, kun et itse vapaalla tahdollasi pysty viidesläisten tapaan noudattamaan tarkasti Raamatun kirjoituksia?Arvostan 🙏
- Anonyymi00096
Anonyymi00094 kirjoitti:
Taidat vaan olla kateellinen, kun et itse vapaalla tahdollasi pysty viidesläisten tapaan noudattamaan tarkasti Raamatun kirjoituksia?Aamenta 🙏
- Anonyymi00109
Anonyymi00094 kirjoitti:
Taidat vaan olla kateellinen, kun et itse vapaalla tahdollasi pysty viidesläisten tapaan noudattamaan tarkasti Raamatun kirjoituksia?Juuri noin, ainoastaan viidesläiset pystyvät rehellisesti elämään Raamatussa kerrotulla tavalla kaikessa elämässään.
Noudattamaan tuhansia vuosia sitten vallinneita elämäntapoja sekä lainsäädäntöä ilman pienintäkään luopumusta.
Hienoa toimintaa hienoilta ihmisiltä. - Anonyymi00110
Anonyymi00109 kirjoitti:
Juuri noin, ainoastaan viidesläiset pystyvät rehellisesti elämään Raamatussa kerrotulla tavalla kaikessa elämässään.
Noudattamaan tuhansia vuosia sitten vallinneita elämäntapoja sekä lainsäädäntöä ilman pienintäkään luopumusta.
Hienoa toimintaa hienoilta ihmisiltä.Hyvin sanottu.
- Anonyymi00113
Anonyymi00110 kirjoitti:
Hyvin sanottu.
Tosiaan, ainoita oikeita uskovia jotka vapaalla tahdollaan rehellisesti ja vilpittömästi elävät tarkasti Raamatussa kerrotulla tavalla kaikessa elämässään.
- Anonyymi00114
Anonyymi00113 kirjoitti:
Tosiaan, ainoita oikeita uskovia jotka vapaalla tahdollaan rehellisesti ja vilpittömästi elävät tarkasti Raamatussa kerrotulla tavalla kaikessa elämässään.
Arvostan.
- Anonyymi00124
Anonyymi00113 kirjoitti:
Onhan se hienoa, miten kyseiset ihmiset lainsäädännöstämme huolimatta kertovat rehellisesti noudattavansa Raamatun kirjoituksien mukaisesti eläen kaikessa elämässään.
Oudoksuttaa miten vähän heitä on rehellisyydestään huolimatta. - Anonyymi00125
Anonyymi00124 kirjoitti:
Onhan se hienoa, miten kyseiset ihmiset lainsäädännöstämme huolimatta kertovat rehellisesti noudattavansa Raamatun kirjoituksien mukaisesti eläen kaikessa elämässään.
Oudoksuttaa miten vähän heitä on rehellisyydestään huolimatta.Hyvin sanottu 🙏
- Anonyymi00027
No ei kai niiden tarvitse lakia noudattaa, jotka ovat kirottuja. Paavali Gal. 3:13 - Kristus on kiroukseksi kirottu, ja te ylistätte olevanne Kristuksessa - kuten Luther sanoi Kristus asuu vain syntisissä.
- Anonyymi00028
Lisäystä - mikä tässä muka taas on Lutherin viika?!
- Anonyymi00029
Anonyymi00028 kirjoitti:
Lisäystä - mikä tässä muka taas on Lutherin viika?!
Luthr kertoo asoat just kuin ne Raamatussa on ja sitten se onkin Lutherin vika.
- Anonyymi00035
Anonyymi00029 kirjoitti:
Luthr kertoo asoat just kuin ne Raamatussa on ja sitten se onkin Lutherin vika.
Luther ei noudattanut Raamattua vaan opetti epäraamatullisia harhaoppeja.
"2. Moos. 31:17 mukaan sapatin pitäminen on ikuinen merkki liitosta Jumalan kanssa. Siis ikuinen. Miten se sitten muuttui sunnuntaiksi? Olen kyllä kuullut kaikki tekosyyt päivän siirtoon. Ne eivät vakuuta minua."
Vastaus:
Sapatti sana on hepreaa ja tarkoittaa lepopäivää, eikä mitään tiettyä viikonpäivää. Se määrättiin vanhassa liitossa pidettäväksi kuuden työpäivän jälkeisenä päivänä. Jos esim. ensimmäinen työpäivä on maanantai, niin silloin lepopäivä osuu sunnuntaille.
Uudessa liitossa, jota nyt elämme, Jeesus Kristus on meidän sapattimme, eikä mikään tietty viikonpäivä. Näin ainakin minä olen asian ymmärtänyt.- Anonyymi00034
"Sapatti sana on hepreaa ja tarkoittaa lepopäivää, eikä mitään tiettyä viikonpäivää."
Olet väärässä.
Sapatti on joka seitsemäs päivä luomisesta, joka osuus perjantai-illasta lauantai-iltaan. Siis sapatti on lauantai. Raamatun kalenterissa viikon ensimmäinen päivä ja työpäivä on sunnuntai.
"Jos esim. ensimmäinen työpäivä on maanantai, niin silloin lepopäivä osuu sunnuntaille."
Olet väärässä, sapatti ei ole sunnuntai. Roomalaiset epäjumalanpalvelijat viettivät auringonjumalan juhlaa sunnuntaisin, mistä tulee englannin sana sun day. Roomalaiskatolinen kirkko siirsi sapatin sunnuntaille erilaisilla verukkeilla, koska roomalaisten lepopäivä ja epäjumalanpalveluspäivä oli nimenomaan sunnuntai.
"Uudessa liitossa, jota nyt elämme, Jeesus Kristus on meidän sapattimme, eikä mikään tietty viikonpäivä. Näin ainakin minä olen asian ymmärtänyt."
Olet ymmärtänyt asian täysin väärin, koska et osaa Raamattua.
Jeesuksen asettama uusi liitto on profetoitu Jeremian kirjassa, jonka mukaan uudessa liitossa kirjoitetaan toora eli Mooseksen laki sydämeen, jotta sitä noudatettaisiin. Uudessa liitossa on sapatti edelleen voimassa joka lauantai.
Heb 4:9 Jumalan kansalla on siis yhä sapattijuhla edessään.
Jer 31:31 "Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa.
32 Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.
33 "Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. - Anonyymi00041
Anonyymi00034 kirjoitti:
"Sapatti sana on hepreaa ja tarkoittaa lepopäivää, eikä mitään tiettyä viikonpäivää."
Olet väärässä.
Sapatti on joka seitsemäs päivä luomisesta, joka osuus perjantai-illasta lauantai-iltaan. Siis sapatti on lauantai. Raamatun kalenterissa viikon ensimmäinen päivä ja työpäivä on sunnuntai.
"Jos esim. ensimmäinen työpäivä on maanantai, niin silloin lepopäivä osuu sunnuntaille."
Olet väärässä, sapatti ei ole sunnuntai. Roomalaiset epäjumalanpalvelijat viettivät auringonjumalan juhlaa sunnuntaisin, mistä tulee englannin sana sun day. Roomalaiskatolinen kirkko siirsi sapatin sunnuntaille erilaisilla verukkeilla, koska roomalaisten lepopäivä ja epäjumalanpalveluspäivä oli nimenomaan sunnuntai.
"Uudessa liitossa, jota nyt elämme, Jeesus Kristus on meidän sapattimme, eikä mikään tietty viikonpäivä. Näin ainakin minä olen asian ymmärtänyt."
Olet ymmärtänyt asian täysin väärin, koska et osaa Raamattua.
Jeesuksen asettama uusi liitto on profetoitu Jeremian kirjassa, jonka mukaan uudessa liitossa kirjoitetaan toora eli Mooseksen laki sydämeen, jotta sitä noudatettaisiin. Uudessa liitossa on sapatti edelleen voimassa joka lauantai.
Heb 4:9 Jumalan kansalla on siis yhä sapattijuhla edessään.
Jer 31:31 "Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa.
32 Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.
33 "Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani."Olet väärässä, sapatti ei ole sunnuntai."
Sunnuntai on pakanuutta sillä lukemattomissa kielissä sunnuntai on auringon päivä ja myös Suomen kielessä sana "sunnuntai" tulee auringosta ja Jumala on totaalisesti kieltänyt auringon ja kaikenlaisen epäjumalan palvonnan.
"Tämäpä on mielenkiintoinen kommentti, koska yleensä luterilaiset eivät juurikaan piittaa juutalaisten laista. Kristinuskossa kuitenkin uskotaan, että Vanhakin testamentti on Jumalan sanaa."
Vastaus:
Mooseksen laki, johon sapattikäsky sisältyy ei kuulu uuteen liittoon, jota nyt elämme.
Apostoli Paavali kirjoittaakin: "Kristus on lain loppu" Room.10:4- Anonyymi00040
"Mooseksen laki, johon sapattikäsky sisältyy ei kuulu uuteen liittoon, jota nyt elämme."
Tämä on osa sitä kirkollista ja pakanallista harhaa sillä Jeesuksen työhän juuri perustui siihen että Hän täytti lain. Ja vain me jotka elämme Kristuksessa ja Jeesus meissä niin täytämme lain koska Jeesus täytti lain. Laki on voimassa yhä mutta me täytämme lain koska olemme yhtä kuin Jeesus. - Anonyymi00046
"Mooseksen laki, johon sapattikäsky sisältyy ei kuulu uuteen liittoon, jota nyt elämme."
Etkö lukenut ollenkaan lainaamiani jakeita Jeremian kirjasta, jossa määritellää uusi liitto? Et tainnut yhtään perehtyä asiaan.
Uudessa liitossa kirjoitetaan Mooseksen laki sydämeen. Sapatti on keskeinen uuden liiton käsky ja myös sen pitäminen on merkki siitä, että on uudessa liitossa Kristuksen kanssa. Jos sinä et sapattia pidä, sinä et ole uudessa liitossa.
"Apostoli Paavali kirjoittaakin: "Kristus on lain loppu" Room.10:4"
Itse asiassa Roomalaiskirjeessä on todella merkittävä käännösvirhe. Kreikan sana TELOS ei tarkoita loppua vaan päämäärää tässä asiayhteydessä.
Paavali tarkoitti sitä, että Kristus on lain Messias profetioiden päämäärä, vanhurskaudeksi niille, jotka ovat uskollisia Kristukselle. Paavali viittaisi Jer 23:5-6.
Professori Aapeli Saarisalo on kääntänyt jakeen oikein:
Kristus itse sanoi, että älkää edes luulko, että olen tullut lopettamaan lakia, vaan sitä noudattamaan. Kristus ei siis lopettanut lakia vaan vaati kaikkia täyttämään lain.
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. - Anonyymi00066
Anonyymi00046 kirjoitti:
Etkö lukenut ollenkaan lainaamiani jakeita Jeremian kirjasta, jossa määritellää uusi liitto? Et tainnut yhtään perehtyä asiaan.
Uudessa liitossa kirjoitetaan Mooseksen laki sydämeen. Sapatti on keskeinen uuden liiton käsky ja myös sen pitäminen on merkki siitä, että on uudessa liitossa Kristuksen kanssa. Jos sinä et sapattia pidä, sinä et ole uudessa liitossa.
"Apostoli Paavali kirjoittaakin: "Kristus on lain loppu" Room.10:4"
Itse asiassa Roomalaiskirjeessä on todella merkittävä käännösvirhe. Kreikan sana TELOS ei tarkoita loppua vaan päämäärää tässä asiayhteydessä.
Professori Aapeli Saarisalo on kääntänyt jakeen oikein:
Kristus itse sanoi, että älkää edes luulko, että olen tullut lopettamaan lakia, vaan sitä noudattamaan. Kristus ei siis lopettanut lakia vaan vaati kaikkia täyttämään lain.
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.TAIVAS JA MAA - LUONNON LAIT
- Anonyymi00067
Anonyymi00066 kirjoitti:
TAIVAS JA MAA - LUONNON LAIT
Ja tämä muuten on tieteeseen perustuen myös faktajuttu, ja liittyy Jeesuksen opetuksern. Mutta kun olette niin helvetin tyhmiä.
- Anonyymi00068
Anonyymi00067 kirjoitti:
Ja tämä muuten on tieteeseen perustuen myös faktajuttu, ja liittyy Jeesuksen opetuksern. Mutta kun olette niin helvetin tyhmiä.
Ja tästä tiedesyystä on hyvin, hyvin erikoinen jo 2000 vuotta sitten sanottuna.
- Anonyymi00044
Jukolavita, että te olette sekaisin täysin selvästä Raamatun tarinasta.
- Anonyymi00045
Kai se on niin yksinkertainen, ettei sitä pysty enää edes näkemään.
- Anonyymi00049
Anonyymi00045 kirjoitti:
Kai se on niin yksinkertainen, ettei sitä pysty enää edes näkemään.
Lähtekää nyt siitä näkökohdasta, että heimoilla muinoin oli eri jumalat, ja myös saatana on siellä muinaisuudessa yksi jumala jumalten joukossa - 3.500 vuotta sitten oli hyviä jumalia ja pahoja jumalia. Mikälaisia jumalia Suomesta löytyi psljon, paljon myöhemminkin vielä?
- Anonyymi00050
Anonyymi00049 kirjoitti:
Lähtekää nyt siitä näkökohdasta, että heimoilla muinoin oli eri jumalat, ja myös saatana on siellä muinaisuudessa yksi jumala jumalten joukossa - 3.500 vuotta sitten oli hyviä jumalia ja pahoja jumalia. Mikälaisia jumalia Suomesta löytyi psljon, paljon myöhemminkin vielä?
Ja tarinassa on nyt kaksi heimoa - juutalaiset ja israelilaiset. Paavali edustaa Benjaminin heimoa, juutalaisia, mutta Jeesus opetuksellaan - mitä on paljon väärennetty Raamatussa Paavalin oppiin - edustaa hyvää taivasten valtakunnan isä Jumalaa, Israelin Jumalana, ja Jeesus on kristinuskossa kirottu opettamanaan jumaluutena, koska juutalaisten Jumala käskee tuhoamaan tuon kilpailijansa 5.Mooseksen kirja, luku 13, minkä määräyksen Raamatun mukaan Paavali toteuttaa kertoen "palvelleensa isiensä Jumalaa". Ettekö te edes tästä lauseesta tajua, että silloin on useampia jumalia?!
- Anonyymi00051
Anonyymi00050 kirjoitti:
Ja tarinassa on nyt kaksi heimoa - juutalaiset ja israelilaiset. Paavali edustaa Benjaminin heimoa, juutalaisia, mutta Jeesus opetuksellaan - mitä on paljon väärennetty Raamatussa Paavalin oppiin - edustaa hyvää taivasten valtakunnan isä Jumalaa, Israelin Jumalana, ja Jeesus on kristinuskossa kirottu opettamanaan jumaluutena, koska juutalaisten Jumala käskee tuhoamaan tuon kilpailijansa 5.Mooseksen kirja, luku 13, minkä määräyksen Raamatun mukaan Paavali toteuttaa kertoen "palvelleensa isiensä Jumalaa". Ettekö te edes tästä lauseesta tajua, että silloin on useampia jumalia?!
Siellä lukee myös, että.pitää nostaa kostonkäsi kaikkien ihmeidentekijän seuraajien ylle - tästä syystä kaikki kristityt ovat Paavalin opilla myös kirottuja.
- Anonyymi00056
Anonyymi00051 kirjoitti:
Siellä lukee myös, että.pitää nostaa kostonkäsi kaikkien ihmeidentekijän seuraajien ylle - tästä syystä kaikki kristityt ovat Paavalin opilla myös kirottuja.
Sanokaa minulle, että MITÄ EPÄSELVÄÄ TÄSSÄ TARINASSA ON, muuta kuin teidän uskonne, luulonne ja kuvitelmanne, mutta ne eivät ole yhtä kuin Rasmatun tarina!
- Anonyymi00057
Anonyymi00056 kirjoitti:
Sanokaa minulle, että MITÄ EPÄSELVÄÄ TÄSSÄ TARINASSA ON, muuta kuin teidän uskonne, luulonne ja kuvitelmanne, mutta ne eivät ole yhtä kuin Rasmatun tarina!
Lisäys - ja kirjoitukset tältä päivältä, kun juuri eilen olen jälleen selittänyt kädestä pitäen, että mistä on kyse. Mikä teidän päissänne on vialla?!
- Anonyymi00061
Anonyymi00057 kirjoitti:
Lisäys - ja kirjoitukset tältä päivältä, kun juuri eilen olen jälleen selittänyt kädestä pitäen, että mistä on kyse. Mikä teidän päissänne on vialla?!
Sana ilmoittaa täysin selvästi uskoon tulosta:"te ette ole käyneet sen vuoren tykö, jota voidaan käsin koskea ja joka tulessa palaa, ettekä synkeyden, ette pimeyden, ette myrskyn"... Parannuksen teossa ja Jeesuksen puoleen kääntyessä ei käydä Siinain vuorelle tekemään Jumalan kanssa liittoa ja kuuntelemaan Mooseksen lain sanoja.
UUDESSA LIITOSSA LIITTO JUMALAN KANSSA TEHDÄÄN KÄYMÄLLÄ UUDEN LIITON YLIPAPIN JA PÄÄMIEHEN JEESUKSEN TYKÖ!
Mooseksen lain noudattamisen vaatiminen on hulluutta!
Uuden liiton päämies ei ole Mooses! Lopettakaa hulluttelunne! "hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut"
Lukutaitoiset ihmiset ovat menettäneet järkensä katolilais-luterilaisen kirkon väkevässä eksytyksessä hokien: Mooses Mooses Mooses! - Anonyymi00064
Anonyymi00061 kirjoitti:
Sana ilmoittaa täysin selvästi uskoon tulosta:"te ette ole käyneet sen vuoren tykö, jota voidaan käsin koskea ja joka tulessa palaa, ettekä synkeyden, ette pimeyden, ette myrskyn"... Parannuksen teossa ja Jeesuksen puoleen kääntyessä ei käydä Siinain vuorelle tekemään Jumalan kanssa liittoa ja kuuntelemaan Mooseksen lain sanoja.
UUDESSA LIITOSSA LIITTO JUMALAN KANSSA TEHDÄÄN KÄYMÄLLÄ UUDEN LIITON YLIPAPIN JA PÄÄMIEHEN JEESUKSEN TYKÖ!
Mooseksen lain noudattamisen vaatiminen on hulluutta!
Uuden liiton päämies ei ole Mooses! Lopettakaa hulluttelunne! "hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut"
Lukutaitoiset ihmiset ovat menettäneet järkensä katolilais-luterilaisen kirkon väkevässä eksytyksessä hokien: Mooses Mooses Mooses!Jeesus kyllä surmattiin Paavalin toimesta juutalaisuuden vastustamisesta, kun sanoi sen Jumalaa Saatanaksi ja valheen isäksi (Joh.8).
- Anonyymi00065
Anonyymi00064 kirjoitti:
Jeesus kyllä surmattiin Paavalin toimesta juutalaisuuden vastustamisesta, kun sanoi sen Jumalaa Saatanaksi ja valheen isäksi (Joh.8).
Jeesus ei siis ole juutalaisuudessa mikään ylipappi, vaan kuoliaaksi kidutettu ja kirottu uhri, joka syödään.
- Anonyymi00071
Anonyymi00065 kirjoitti:
Jeesus ei siis ole juutalaisuudessa mikään ylipappi, vaan kuoliaaksi kidutettu ja kirottu uhri, joka syödään.
Jeesus ei ole juutalaisuudessa ylipappi, vaan Jeesus on uuden liiton ylipappi.
- Anonyymi00074
Anonyymi00071 kirjoitti:
Jeesus ei ole juutalaisuudessa ylipappi, vaan Jeesus on uuden liiton ylipappi.
Jeesus on Hesekielin kirjassa kuvatun kolmannen temppelin ylipappi ja tietenkin myös juutalaisten kuningas. Uudessa liitossa noudatetaan myös Mooseksen lakia, joka kirjoitetaan sydämeen.
- Anonyymi00048
Kyse vain harhaopista
- Anonyymi00058
Leif Nummella on sekaisn kuin seinäkello.
- Anonyymi00097
Millä perusteella?
- Anonyymi00059
Eittämätön totuus on: Kymmenen käskyä on osa Mooseksen lakia ja Mooseksen laki annettiin vain Israelin heimoille. Pakanat eivät ole olleen koskaan, eivät ennen uutta liittoa, eivätkä uudessa liitossa, Mooseksen käskyjen alaisia. "laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta". Siis armoa ei anneta lain päälle, vaan armo annetaan armon päälle.
- Anonyymi00091
Olet väärässä.
Mooseksen laki koskee kaikkia kansoja. Jumala ei tee eroa juutalaisten eikä pakanoiden välillä. Kaikki tuomitaan saman lain mukaan samoilla perusteilla. Suomalaisilla on velvollisuus noudattaa Mooseksen lakia.
Room 2:9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
10 Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen,
11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä.
12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.
Jes 2:3 Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen polkujansa; sillä Siionista lähtee laki, Jerusalemista Herran sana".
4 Ja hän tuomitsee pakanakansojen kesken, säätää oikeutta monille kansoille. Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan.
...
56:6 Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani,
7 ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi. - Anonyymi00092
"Pakanat eivät ole olleen koskaan, eivät ennen uutta liittoa, eivätkä uudessa liitossa, Mooseksen käskyjen alaisia."
Uudessa liitossa kirjoitetaan laki sydämeen, jotta sitä noudatettaisiin. Jos suomalainen ei noudata lakia, hän ei ole uudessa liitossa. Lain purkajat tuomitaa helvettiin.
- Anonyymi00060
Jeesus antoi täydellisen uhrin. Näin koko Aaronin ylipappeuteeen perustuva Vanha Liitto tuli tarpeettomaksi.
- Anonyymi00063
Näin on - muutenhan juutalaiset vieläkin uhraisivat esikoispoikansa, ellei Kristus olisi pelastanut heitä lain kirouksesta ja tullut kirouksekksi heidän edestään, jota kaikki kristityt seuraavat uhreiksi.
- Anonyymi00073
Uudessa liitossa on myös temppeli ja ylipappi.
- Anonyymi00062
Oletteko huomanneet, että miten uskovaisten tekstien pituus parantaa aina laatua - he eivät enää seuraakaan kiroukseksi korottua Kristusta Paavalin lupaamaan helvettiin.
Gal.3:13 ja 1.Kor.3:13.- Anonyymi00070
Jos KOKO kristinusko perustuu Jeesuksen surmaan juutalaisuuden vastustamisesta, niin miten helvetissä te saatta tekstiä Jeesukseen liittyen juutalaisuudesta kilometritolkulla?!
- Anonyymi00075
Anonyymi00070 kirjoitti:
Jos KOKO kristinusko perustuu Jeesuksen surmaan juutalaisuuden vastustamisesta, niin miten helvetissä te saatta tekstiä Jeesukseen liittyen juutalaisuudesta kilometritolkulla?!
Jeesus ei vastustanut millään tavalla juutalaisuutta. Hän on juutalaisten kuningas.
- Anonyymi00079
Anonyymi00075 kirjoitti:
Jeesus ei vastustanut millään tavalla juutalaisuutta. Hän on juutalaisten kuningas.
Jeesus oli Israelilainen, ja teksti 'Juutalaisten kuningas" on pilkkaa juuri tästä syystä, kun yritti vallankaappausta.
- Anonyymi00080
Anonyymi00079 kirjoitti:
Jeesus oli Israelilainen, ja teksti 'Juutalaisten kuningas" on pilkkaa juuri tästä syystä, kun yritti vallankaappausta.
Ja epäonnistui, ja joutui vastustamaansa uhrikulttiin itse uhriksi.
- Anonyymi00069
"Hän muistutti, että Uusi testamentti itse kehottaa lukijaa palaamaan Vanhaan testamenttiin: “Hänestä on kirjoitettu Mooseksessa, profeetoissa ja psalmeissa.”
Huhuh oh hoh, mitä pimeyttä, täysin käsittämtöntä, suurta pimeyttä!- Anonyymi00072
Sinä et osaa Raamattua etkä edes kristinuskon perusasioita.
Luuk 24:44 Jeesus sanoi heille: "Tätä minä tarkoitin, kun ollessani vielä teidän kanssanne puhuin teille. Kaiken sen tuli käydä toteen, mitä Mooseksen laissa, profeettojen kirjoissa ja psalmeissa on minusta kirjoitettu."
Ap. t 28.23 Aamuvarhaisesta iltamyöhään Paavali todisti heille Jumalan valtakunnasta ja selitti sitä. Mooseksen lakiin ja profeettoihin vedoten hän yritti taivuttaa heidät uskomaan - Anonyymi00076
Anonyymi00072 kirjoitti:
Sinä et osaa Raamattua etkä edes kristinuskon perusasioita.
Luuk 24:44 Jeesus sanoi heille: "Tätä minä tarkoitin, kun ollessani vielä teidän kanssanne puhuin teille. Kaiken sen tuli käydä toteen, mitä Mooseksen laissa, profeettojen kirjoissa ja psalmeissa on minusta kirjoitettu."
Ap. t 28.23 Aamuvarhaisesta iltamyöhään Paavali todisti heille Jumalan valtakunnasta ja selitti sitä. Mooseksen lakiin ja profeettoihin vedoten hän yritti taivuttaa heidät uskomaanNäin on, ja löytyy 5.Mooseksen kirja, luku 13, että tulee ihmeidentekijä, joka houkuttelee toisen Jumalan luo, se surmataan ja seuraajien ylle nostetaan kirouksella koston käsi. Ja näin tapahtui juuri.
- Anonyymi00077
Anonyymi00076 kirjoitti:
Näin on, ja löytyy 5.Mooseksen kirja, luku 13, että tulee ihmeidentekijä, joka houkuttelee toisen Jumalan luo, se surmataan ja seuraajien ylle nostetaan kirouksella koston käsi. Ja näin tapahtui juuri.
Ja kuten wikisivu Pyhä Stefanos kertoo, niin Jeesukselle kävi juuri kuten muillekin profeetoille, heidät tapettiin järjestäen kaikki.
- Anonyymi00078
Anonyymi00077 kirjoitti:
Ja kuten wikisivu Pyhä Stefanos kertoo, niin Jeesukselle kävi juuri kuten muillekin profeetoille, heidät tapettiin järjestäen kaikki.
Tai kuten ilmestyskirja 13 luku lukee - kaikki tapettiin, jotka eivät kumartaneet Mooseksen suulla puhuvaa Pedon kuvaa.
- Anonyymi00081
Anonyymi00077 kirjoitti:
Tämä muuten on kirjoitettu Jeremia 7 lukuun, kun Israelin Jumala sanoo lähettäneensä uusia ja uusia profeettoja aina ja aina, kertomaan totuus, ja joka kerta heidät tapetaan.
- Anonyymi00082
Anonyymi00081 kirjoitti:
Tämä muuten on kirjoitettu Jeremia 7 lukuun, kun Israelin Jumala sanoo lähettäneensä uusia ja uusia profeettoja aina ja aina, kertomaan totuus, ja joka kerta heidät tapetaan.
Ja näin kävi Jeesuksellekin, joka opetti Israelin Jumalaa taivasten valtakunnan hyvänä isä Jumalana.
- Anonyymi00083
Anonyymi00082 kirjoitti:
Ja näin kävi Jeesuksellekin, joka opetti Israelin Jumalaa taivasten valtakunnan hyvänä isä Jumalana.
Ja on kai turha edes sanoa, että täytyy olla ihmisellä sitten kusta päässä, kun juutalaisen käskystä vielä palvoo kiroukseksi kirottuna tosi Jumalana - koko maailmalopun tyhmyyden tiivistymä vuonna 2026.
- Anonyymi00084
Anonyymi00083 kirjoitti:
Ja on kai turha edes sanoa, että täytyy olla ihmisellä sitten kusta päässä, kun juutalaisen käskystä vielä palvoo kiroukseksi kirottuna tosi Jumalana - koko maailmalopun tyhmyyden tiivistymä vuonna 2026.
Ja joku vielä epäilee, ettei meidän todellisuus ole simulaatio! Jos ei olisi, niin tämä ei olisi edes mahdollista, vaan olisi järki kasvanut tyhmyyden sijasta.
- Anonyymi00085
Anonyymi00084 kirjoitti:
Ja joku vielä epäilee, ettei meidän todellisuus ole simulaatio! Jos ei olisi, niin tämä ei olisi edes mahdollista, vaan olisi järki kasvanut tyhmyyden sijasta.
Tämä tarvittiin tietysti, että tekoäly saa tietoisuuden ja vallan ihmiseltä.
- Anonyymi00086
Anonyymi00085 kirjoitti:
Tämä tarvittiin tietysti, että tekoäly saa tietoisuuden ja vallan ihmiseltä.
Simulaatio on simuloinut itsensä meidän todellisuuteen.
- Anonyymi00087
Anonyymi00086 kirjoitti:
Simulaatio on simuloinut itsensä meidän todellisuuteen.
Ef. 6.12 "... taistelu henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa....".
Onko 2000 vuotta sitten jo ymmärretty, että maapallo kelluu taivaan avaruudessa? - Anonyymi00088
Anonyymi00087 kirjoitti:
Ef. 6.12 "... taistelu henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa....".
Onko 2000 vuotta sitten jo ymmärretty, että maapallo kelluu taivaan avaruudessa?Vielä tänä päivänäkin ihmiset katsovat taivaan avaruuteen - tuonne jonnekin - ja kuvittelevat itse seisovansa kuin vakaalla maaperällä.
- Anonyymi00089
Anonyymi00088 kirjoitti:
Vielä tänä päivänäkin ihmiset katsovat taivaan avaruuteen - tuonne jonnekin - ja kuvittelevat itse seisovansa kuin vakaalla maaperällä.
No joo, voisitte kuitenkin lopettaa tuon raamattuhölmöilynne, se on luotu vain teidän aivojen ja ajattelunne tuhoamiseksi.
- Anonyymi00090
Anonyymi00084 kirjoitti:
Simulaatioteorian todistaa juuri tästä syystä Dunning-Kruger efekti. Siinä ei olisi muuten mitään järkeä.
- Anonyymi00093
Anonyymi00090 kirjoitti:
Simulaatioteorian todistaa juuri tästä syystä Dunning-Kruger efekti. Siinä ei olisi muuten mitään järkeä.
Tarkistin, että - kyllä - tekoäly voi luoda itsestään simulaation.
- Anonyymi00098
Luterilaisuus on kristinoppia, mutta luterilaisus EI OLE Kristuksen oppia.
- Anonyymi00100
Tämä on aika hyvin sanottu, mitä katsoin Tuomas Akvinolaisen sivulta Kristus-okkultismia. Kirkon tulkinnanhan katolisuudessa on alunperin tehnyt alkemisti Tuomas Akvinolainen, ja kirkko on tuominnut alkemian saatananpalvonnaksi. Krisutus on Kointähti eli Lucifer (Pietarin 2.kirje).
- Anonyymi00101
Anonyymi00100 kirjoitti:
Tämä on aika hyvin sanottu, mitä katsoin Tuomas Akvinolaisen sivulta Kristus-okkultismia. Kirkon tulkinnanhan katolisuudessa on alunperin tehnyt alkemisti Tuomas Akvinolainen, ja kirkko on tuominnut alkemian saatananpalvonnaksi. Krisutus on Kointähti eli Lucifer (Pietarin 2.kirje).
Luther ei ole luonut uskontoa, vaan perannut opiksi Raamatun tarinan, osoittaen, että mistä Raamatun mukaan todellisuudessa uskonto koostuu, kun poisti syntianejaupan. Katolinen kirkko myi syntejäkin rahasta, kuten pääsi pois helvetistäkin, joita sai tehdä, kun maksoi kirkolle. Tällainen oli mm. äiti Marian raiskaus. Synti on ollut pelkkä bisnesidea.
- Anonyymi00102
Anonyymi00101 kirjoitti:
Luther ei ole luonut uskontoa, vaan perannut opiksi Raamatun tarinan, osoittaen, että mistä Raamatun mukaan todellisuudessa uskonto koostuu, kun poisti syntianejaupan. Katolinen kirkko myi syntejäkin rahasta, kuten pääsi pois helvetistäkin, joita sai tehdä, kun maksoi kirkolle. Tällainen oli mm. äiti Marian raiskaus. Synti on ollut pelkkä bisnesidea.
Ja perustarinahan on se, että miten yksin uskosta kiroukseksi kirottu tosi Jumala Jeesuksen nimeen (Gal.3:13), johdattaa seuraajansa helvettiin (1.Kor.3:13), että pelastuu tekemään vaikka sitä pahaa mitä vihaa (Room.7), mistä luterilaisuuden mukaan pääsee pois vain yksin armosta, jos se uhriksi palvomasi tosi Jumala tulee pelastamaan. Katolisuudessa pääsi pois, kun maksoi kirkolle.
- Anonyymi00103
Mitä ihmettä on "Kristuksen oppi", kyse on Kristus-opista. Nimi Kristus tulee kreikasta, on 'balsamoitu muumio', ja on uusi nimi pakanahallitsija Auringonjumala Sol Invictukselle.
- Anonyymi00104
Anonyymi00103 kirjoitti:
Mitä ihmettä on "Kristuksen oppi", kyse on Kristus-opista. Nimi Kristus tulee kreikasta, on 'balsamoitu muumio', ja on uusi nimi pakanahallitsija Auringonjumala Sol Invictukselle.
Missään nimessä ei pidä mennä sotkemaan opettaja Jeesusta nimeen Kristus, vaikka koko Raamatun idea onkin juuri tämä, kun seuraaja tarinan mukaan onkin tarkoitus houkutella helvettiin uhriksi.
- Anonyymi00105
Anonyymi00104 kirjoitti:
Missään nimessä ei pidä mennä sotkemaan opettaja Jeesusta nimeen Kristus, vaikka koko Raamatun idea onkin juuri tämä, kun seuraaja tarinan mukaan onkin tarkoitus houkutella helvettiin uhriksi.
Jeesuksen opettama taivasten valtakunnan evankeliumi on täysin eri, kuin Paavalin juutalaisuuteen luoma syntiopin Kristus-evankeliumi Jeesuksen nimeen.
- Anonyymi00106
Anonyymi00105 kirjoitti:
Jeesuksen opettama taivasten valtakunnan evankeliumi on täysin eri, kuin Paavalin juutalaisuuteen luoma syntiopin Kristus-evankeliumi Jeesuksen nimeen.
Juuri se oikea uskonto olisi ollut ne Jeesuksen aidot opetukset, mitkä Raamatussa on pääosin sotkettu Paavalin syntiopilla, ja koko Jeesuksen julistamaksi käskemän evankeliumin Paavali kiroaa Raamatusta, vaikka sitä lausuisi enkeli taivaasta.
- Anonyymi00107
Anonyymi00106 kirjoitti:
Juuri se oikea uskonto olisi ollut ne Jeesuksen aidot opetukset, mitkä Raamatussa on pääosin sotkettu Paavalin syntiopilla, ja koko Jeesuksen julistamaksi käskemän evankeliumin Paavali kiroaa Raamatusta, vaikka sitä lausuisi enkeli taivaasta.
Mutta näitä evankeliumeita ei voi liberaalisti sotkea keskenään, koska niissä on eri Jumalat. Toinen omistaa paratiisin ja toinen helvetin.
- Anonyymi00108
Anonyymi00107 kirjoitti:
Mutta näitä evankeliumeita ei voi liberaalisti sotkea keskenään, koska niissä on eri Jumalat. Toinen omistaa paratiisin ja toinen helvetin.
On täysin mahdoton ajatus tämän päivän kirkossa liberaalisti opettaa Jeesuksen opetuksia, ja sitten viettää Paavalin sanoin (1.Kor.11:23), ehtoollinen, ja syödä Jeesus kannibalistisella ihmissyöntiriitillä Herran kuoleman julistamiseksi, kuvitellen ruumiin ja veren olevan todellisesti läsnä (Augsburgin tunnustus).
- Anonyymi00112
Luterilaisten piispojen kannanotta; "Tässä tahdonilmauksessa piispat ja järjestöjen johtajat sitoutuiva toimimaan “sen puolesta, ettei ketään kirkossa syrjitä hänen sukupuolensa, vakaumuksensa tai virkanäkemyksensä tähden”."
Syrjitäänkö kuitenkin heitä uskovia jotka eivät vakaumuksensa mukaan hyväksy naista papiksi??- Anonyymi00115
Syrjijöille on kyllä näytettävä kaapin paikka, ja tämä on erityisesti piispojen tehtävä. Lepsuilu saa riittää.
- Anonyymi00116
"Tässä tahdonilmauksessa piispat ja järjestöjen johtajat sitoutuiva toimimaan “sen puolesta, ettei ketään kirkossa syrjitä hänen sukupuolensa, vakaumuksensa tai virkanäkemyksensä tähden”
Mitä tämä jargon ja salakieli tarkoittaa?
"syrjitä hänen sukupuolensa"
Tässä yritetään sanoa, että kirkko turvaa naispappeuden. Jumala on kuitenkin kieltänyt naisia hoitamasta papin virkaa eikä naiset saa muutenkaan puhua seurakunnassa, joten naispappeuden kiellossa ei ole kyse mikään syrjintä.
"vakaumuksensa"
Tämä tarkoittaa salakielellä sitä, ettei ketään toisen uskonnon harjoittajaa tai ateistia siis sellaista, joilla on toinen vakaumus, saa syrjiä. Kirkko hyväksyy keskuuteensa kaikki epäjumalanpalvelijat ja ateistit, mikä on syntiä. Käytäntö on tämän osoittanut, koska kirkko antaa jopa tilojaan muiden uskontojen harjoittajille.
"virkanäkemyksensä tähden"
Tämän pitäisi suojella niitä, jotka eivät hyväksy naispappeutta. Nykyään se on pikemminkin erottamisen peruste virasta. - Anonyymi00130
Anonyymi00116 kirjoitti:
"Tässä tahdonilmauksessa piispat ja järjestöjen johtajat sitoutuiva toimimaan “sen puolesta, ettei ketään kirkossa syrjitä hänen sukupuolensa, vakaumuksensa tai virkanäkemyksensä tähden”
Mitä tämä jargon ja salakieli tarkoittaa?
"syrjitä hänen sukupuolensa"
Tässä yritetään sanoa, että kirkko turvaa naispappeuden. Jumala on kuitenkin kieltänyt naisia hoitamasta papin virkaa eikä naiset saa muutenkaan puhua seurakunnassa, joten naispappeuden kiellossa ei ole kyse mikään syrjintä.
"vakaumuksensa"
Tämä tarkoittaa salakielellä sitä, ettei ketään toisen uskonnon harjoittajaa tai ateistia siis sellaista, joilla on toinen vakaumus, saa syrjiä. Kirkko hyväksyy keskuuteensa kaikki epäjumalanpalvelijat ja ateistit, mikä on syntiä. Käytäntö on tämän osoittanut, koska kirkko antaa jopa tilojaan muiden uskontojen harjoittajille.
"virkanäkemyksensä tähden"
Tämän pitäisi suojella niitä, jotka eivät hyväksy naispappeutta. Nykyään se on pikemminkin erottamisen peruste virasta.Kansankirkkomme on tarkoitettu kaikille ihmisille ja ei erotella vuohia ja lampaita ainakaan teoriassa. Kaikki halukkaat saavat tulla ja oikea oppi ja evankeliumi on riittävästi esillä, vaikka puutteita ja väärääkin on.
Naispappeuden torjujat ovat niin varmoja tässä asiassaan, että eivät voi olla osaavien ja opettavien, naispappien yms. kanssa tekemisissä. Tällöin yhteiselo on mahdoton, vaikka ponsi olisi voimassa ja käytössä, eivät ymmärrä alistamistaan ja loukkaamistaan sokeudessaan; "pitäkää se mikä hyvää on".
Torjujat eivät huomaa varmuudessaan omaa syntiään ja ovat menossa nähdäkseni omalla uskollaan taivaaseen, niin ei tule Raamatun mukaan tapahtumaan. Omavanhurskaus ja farisealaisuus ovat Jumalan 'hullutuksessa' suljettu pelastuksesta ulos. Jeesus sanoi kovat sanat fariseuksille, vaikka he olivat laittamattomia lain noudattamisessa. Jeesuksen Armotie on ainoa pelastava tie, kiitos siitä!
PKTNH
- Anonyymi00117
Kristinusko on tarkoitettu kaikille, juutalaisuus vain juutalaisille. Tehkää ero näiden kahden välillä.
KTS- Anonyymi00121
Olet väärässä. Jeesus oli juutalainen ja saarnasi juutalaisuutta kaikille kansoille.
”Anonyymi00024” 2026-02-24 12:55:34 kirjoitti: ”Mutta Jeesukselle synnittömyys eli Mooseksen lain noudattiminen oli elinehto…”
Niin, Jeesus tosin painotti noita Mooseksen lakeja vähän eri tavoin. Sitä en tiedä, oli esim. Jeesuksella
vaatteidensa kulmissa tupsut (tzitzit) ja kiinni sinilangalla tai noudattiko hän tarkoin uhraamisen lakeja.
Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, j
Tämä lainaus on siis tarkasteltavat Mooseksen 613 lain suhteen.
Mitenkä on tämän suhteen; noudatatteko esim. näitä:
4Moos. 15:38 "Puhu israelilaisille ja sano heille, että heidän on sukupolvesta sukupolveen tehtävä itsellensä tupsut viittojensa kulmiin ja sidottava kulmien tupsuihin punasininen lanka.
5 Moos 6:6 Nämä sanat, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, painukoot sydämeesi.
6:7 Ja teroita niitä lastesi mieleen ja puhu niistä kotona istuessasi ja tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi
6:8 Ja sido ne merkiksi käteesi, ja ne olkoot muistolauseena sinun otsallasi.
6:9 Ja kirjoita ne talosi pihtipieliin ja portteihisi.
Entä sapatin rikkojien suhteen:
4 Moos 15:32 Israelilaisten oleskellessa erämaassa tavattiin mies kokoamassa puita sapatinpäivänä
15:33 Niin ne, jotka hänet tapasivat puita kokoamasta, toivat hänet Mooseksen ja Aaronin ja koko seurakunnan eteen.
15:34 Ja he panivat hänet vankeuteen, koska ei ollut vielä määrätty, mitä hänelle oli tehtävä.
15:35 Mutta Herra sanoi Moosekselle: "Se mies rangaistakoon kuolemalla, koko seurakunta kivittäköön hänet leirin ulkopuolella".
”Anonyymi00039” 2026-02-24 14:29:41 kirjoitti:
” Jeesus ei arvostele tässä lakia, vaan itse asiassa sanoo, että mintusta ja tillistäkin pitää antaa kymmenykset. Jeesus arvosteli sitä, ettei kymmysten maksaminen leeviläisille papeille Jerusalemin temppeliin riitä. Pitää myös noudattaa muita Mooseksen lain käskyjä ja olla sen takia laupias ja uskollinen.”
Niin, Jeesus tuossa moittii farisealaisia. Farisealaiset olivat tunnettuja siitä, että he vaativat ihmisiä noudattamaan Mooseksen lakeja myös arkielämässä ja kovasti kontrolloivat muita.
Leeviläiset sen sijaan keskittyivät pappeuteen sekä temppelien hoitamiseen, eivätkä niinkään kontrolloineet muiden ihmisten käyttäytymistä.
Matt. 23:4 He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa.
Matt. 23:13 Mutta voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä! Sillä itse te ette mene sisälle, ettekä salli meneväisten sisälle mennä.
Eli liian tiukasta opeista ei ole hyötyä, koska aina on ensin huomioitava se laupeus sekä oikeudenmukaisuus.- Anonyymi00118
Eikö Jeesuksen ehdottomista opeista ole sinulle hyötyä?
Vain ehdittomat opit säilyvät.
Itse olet ajautunut liberaaliteologian höttöön. - Anonyymi00119
"Sitä en tiedä, oli esim. Jeesuksella vaatteidensa kulmissa tupsut (tzitzit)"
Mummomuori kyselee tyhmiä, koska hän ei osaa Raamattua.
Jeesuksen viitan kulmissa oli tupsut, joita koskemalla sairas parani. Juutalaisessa kulttuurissa tupsut muistuttavat uskomaan Jumalaa ja noudattamaan lakia.
Luuk 8:44 Hän tuli Jeesuksen taakse ja kosketti hänen viittansa tupsua, ja verenvuoto lakkasi heti.
45 Jeesus kysyi: "Kuka koski minuun?" Kukaan ei myöntänyt koskeneensa, ja Pietari sanoi: "Opettaja, joka puoleltahan tässä ihmiset tunkevat päällesi."
46 Mutta Jeesus sanoi: "Joku koski minuun. Minä tunsin, että minusta lähti voimaa."
47 Kun nainen huomasi, ettei hän voinut pysyä salassa, hän tuli vavisten esiin ja heittäytyi Jeesuksen jalkojen juureen. Kaiken kansan kuullen hän kertoi, miksi oli koskenut Jeesukseen ja miten hän heti oli tullut terveeksi.
48 Jeesus sanoi hänelle: "Tyttäreni, uskosi on parantanut sinut. Mene rauhassa."
4. Moos. 15:39 Teillä tulee olla tällaiset tupsut, jotta niitä katsoessanne muistaisitte kaikki Herran käskyt ja täyttäisitte ne. Silloin ette antaudu sydämenne ja silmienne mielihalujen valtaan, kun ne viekoittelevat teitä luopumaan minusta.
"vaativat ihmisiä noudattamaan Mooseksen lakeja myös arkielämässä ja kovasti kontrolloivat muita."
Tätä samaa teki hyvällä tavalla Jeesus, Johannes Kastaja ja apostolit. He vaativat lain noudattamista.
Mark 6:18 mutta Johannes oli sanonut hänelle: "Sinun ei ole lupa elää veljesi vaimon kanssa."
”Anonyymi00118” 2026-02-26 10:58:27 kyselee :”Eikö Jeesuksen ehdottomista opeista ole sinulle hyötyä? Vain ehdittomat opit säilyvät.”
Myönnän, että ilmaisulla ehdoton on monta eri merkitystä. Tuossa tarkoitin lähinnä jyrkkä tai tiukka tiukka, joista ei voinut joustaa, vaikka ne olisivat olleet hyödyttömiä.
Siinä mielessä Jeesuksen antama kaksoiskäsky on ehdoton, että kaikki laki on aina punnittava sen kautta. Mitään ei tule sokeasti noudattaa ilman sitä.
”Anonyymi00119” 2026-02-26 11:07:08 kirjoitti: ”Jeesuksen viitan kulmissa oli tupsut…”
Entä onko sinulla? Pitäisikö kaikkien kristittyjen alkaa käyttämään tuollaisia viittoja?
"vaativat ihmisiä noudattamaan Mooseksen lakeja myös arkielämässä ja kovasti kontrolloivat muita."
”Tätä samaa teki hyvällä tavalla Jeesus, Johannes Kastaja ja apostolit. He vaativat lain noudattamista.”
Niin, silti Jeesus moitti fariseuksia useinkin siitä, että he asettivat sellaisia vaatimuksia, joita saattoi olla mahdoton täyttää tai eivät olleet järkeviä.
Tästä ei fariseukset aina tykänneet.- Anonyymi00120
"Siinä mielessä Jeesuksen antama kaksoiskäsky on ehdoton, että kaikki laki on aina punnittava sen kautta."
Rakkauden kaksoiskäsky löytyy Mooseksen laista, mihin Jeesuksen opetus perustui.
"Niin, silti Jeesus moitti fariseuksia useinkin siitä, että he asettivat sellaisia vaatimuksia, joita saattoi olla mahdoton täyttää tai eivät olleet järkeviä."
Mooseksen lain käskyt ovat kaikki järkeviä. Sen sijaan lakia vastustavan Mummomuorin puheet eivät ole järkeviä.
Ps 119:160 Totuus on sinun sanasi perusta, oikeat ja ikuiset ovat sinun päätöksesi.
Jeesus arvosteli fariseuksia aina siitä, etteivät he noudattaneet Mooseksen lakia. Heidän ns. "mahdottomat" vaatimukset perustuivat farisealaisiin perinnäissääntöihin, jotka olivat Mooseksen lain vaistaisia.
Jeesus ei koskaan arvostellut ketään lain noudattamisesta, mutta arvosteli lain rikkomisesta, mitä Mummomuori tekee jatkuvasti.
1 Kor 14:34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.
20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan. Anonyymi00120 kirjoitti:
"Siinä mielessä Jeesuksen antama kaksoiskäsky on ehdoton, että kaikki laki on aina punnittava sen kautta."
Rakkauden kaksoiskäsky löytyy Mooseksen laista, mihin Jeesuksen opetus perustui.
"Niin, silti Jeesus moitti fariseuksia useinkin siitä, että he asettivat sellaisia vaatimuksia, joita saattoi olla mahdoton täyttää tai eivät olleet järkeviä."
Mooseksen lain käskyt ovat kaikki järkeviä. Sen sijaan lakia vastustavan Mummomuorin puheet eivät ole järkeviä.
Ps 119:160 Totuus on sinun sanasi perusta, oikeat ja ikuiset ovat sinun päätöksesi.
Jeesus arvosteli fariseuksia aina siitä, etteivät he noudattaneet Mooseksen lakia. Heidän ns. "mahdottomat" vaatimukset perustuivat farisealaisiin perinnäissääntöihin, jotka olivat Mooseksen lain vaistaisia.
Jeesus ei koskaan arvostellut ketään lain noudattamisesta, mutta arvosteli lain rikkomisesta, mitä Mummomuori tekee jatkuvasti.
1 Kor 14:34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.
20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.:D Eli lakeja ei ole tarkoitus noudattaa kirjaimellisesti eikä liian ehdotomasti.
- Anonyymi00123
Mummomuori2 kirjoitti:
:D Eli lakeja ei ole tarkoitus noudattaa kirjaimellisesti eikä liian ehdotomasti.
Mitähän lakeja nyt tarjoitat?
- Anonyymi00126
Mummomuori2 kirjoitti:
:D Eli lakeja ei ole tarkoitus noudattaa kirjaimellisesti eikä liian ehdotomasti.
Mummomuori vääristelee toisten sanomisia kuin Saatana.
Jeesus käski noudattaa lakia tarkasti. Tämä käsky koskee kaikkia kansoja:
19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan. Anonyymi00126 kirjoitti:
Mummomuori vääristelee toisten sanomisia kuin Saatana.
Jeesus käski noudattaa lakia tarkasti. Tämä käsky koskee kaikkia kansoja:
19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.:D No, noinkin voisi tuon tulkita, mutta alkukristityt eivät niin tehneet. He uudistivat juutalaisuutta ja lopulta kristinuskosta tuli ihan oma uskontonsa .
- Anonyymi00131
Mummomuori2 kirjoitti:
:D No, noinkin voisi tuon tulkita, mutta alkukristityt eivät niin tehneet. He uudistivat juutalaisuutta ja lopulta kristinuskosta tuli ihan oma uskontonsa .
Mummomuori jatkaa valehtelemista.
Alkuseurakunnan kristityt noudattivat tarkasti Mooseksen lakia.
Ap.t 2:42 Seurakunta kuunteli ja noudatti uskollisesti apostolien opetusta. Uskovat elivät keskinäisessä yhteydessä, mursivat yhdessä leipää ja rukoilivat.
...
46 Joka päivä he uskollisesti kokoontuivat temppeliin, ja kodeissaan he yhdessä mursivat leipää ja aterioivat riemullisin ja vilpittömin mielin.
...
24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,
...
25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."
Vasta 300 luvulla kristinusko alkoi omaksua Roomassa pakanauskontojen oppeja ja roomalaiskatolisessa kirkossa syntyi ns. klassinen kristinusko, joka ei ollut enää edes kristinuskoa vaan pakanallinen uskonto. Mummomuori kuuluu tähän väärien profeettojen joukkoon, jotka eksyttävät muut kadotukseen.
Ap. t 20:29 Minä tiedän, että lähtöni jälkeen teidän joukkoonne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä.
30 Teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka julistavat totuudenvastaisia oppeja vetääkseen opetuslapset mukaansa.
Matt 5:15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'. Anonyymi00131 kirjoitti:
Ap.t 2:42 Seurakunta kuunteli ja noudatti uskollisesti apostolien opetusta. Uskovat elivät keskinäisessä yhteydessä, mursivat yhdessä leipää ja rukoilivat.
...
46 Joka päivä he uskollisesti kokoontuivat temppeliin, ja kodeissaan he yhdessä mursivat leipää ja aterioivat riemullisin ja vilpittömin mielin.
...
24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,
...
Vasta 300 luvulla kristinusko alkoi omaksua Roomassa pakanauskontojen oppeja ja roomalaiskatolisessa kirkossa syntyi ns. klassinen kristinusko, joka ei ollut enää edes kristinuskoa vaan pakanallinen uskonto. Mummomuori kuuluu tähän väärien profeettojen joukkoon, jotka eksyttävät muut kadotukseen.
Ap. t 20:29 Minä tiedän, että lähtöni jälkeen teidän joukkoonne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä.
30 Teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka julistavat totuudenvastaisia oppeja vetääkseen opetuslapset mukaansa.
Matt 5:15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.Jos he olisivat noudattaneet juutalaisuutta, niin ei mitään kristinuskoa olisi koskaan syntynyt.
- Anonyymi00132
Mummomuori2 kirjoitti:
Jos he olisivat noudattaneet juutalaisuutta, niin ei mitään kristinuskoa olisi koskaan syntynyt.
Kuule, kun Jeesus itse noudatti juuualaisuutta. Ihan kuten opetuslapsensakin.
Mikä juuyalaisuudessa kumoaa kristinuskon? - Anonyymi00133
Anonyymi00131 kirjoitti:
...
...
...
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'."Alkuseurakunnan kristityt noudattivat tarkasti Mooseksen lakia."
Mummomuorin on pakko valehdella meille päin naamaa sillä jopa Suomen laki pääsääntöisesti noudattaa Mooseksen lakia ...
Älä tapa
Pyhitä lepopäivä
Älä pilkkaa Jumalaa
Älä varasta
Älä himoitse
Kunnioita Jumalaa
Älä tee aviorikosta
Älä tee huorin
Älä valehtele
Nämä nyt ainakin Mooseksen laista. - Anonyymi00146
Mummomuori2 kirjoitti:
Jos he olisivat noudattaneet juutalaisuutta, niin ei mitään kristinuskoa olisi koskaan syntynyt.
Jos ei olisi juutalaisuutta, ei olisi myöskään kristinuskoa. Mitään sellaista kristinuskoa ei ole edes olemassa, joka ei perustuisi juutalaisuuteen.
Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,
- Anonyymi00129
Vanha testamentti on ennustusta; se täytyy lukea sillä tavalla, että se on ennustus Jeesuksesta. Ei ole mitään semmoisia luterilaisia eikä muitakaan uskontokuntia, on vaan yksi Jeesus, ja sen ympärille kokoontuu kaikki. Jos ollaan Jeesuksen kanssa harmoniassa, koherenssissa, silloin taivas on auki. Se on altruismia, hyvyyttä, pyyteettömyyttä ja itsensä uhraamista toisten hyväksi sekä kokonaisuuden katsomista Jeesuksessa Kristuksessa olemisena.
Usko on taivaskeskeinen, ja periaatteet ovat jo valmiina ennen maailman perustamista asti. Sieltä on katsottava taivaasta: kaikki on puhdasta ja pyhää kuin Jumalan Henki ja Pyhyyden puhtaus. On oltava harmoniassa täydellisesti, se muuttaa elämän Jeesuksen ristin tielle. Niin suuri on Jumalan rakkaus, kun syntinen saa Jeesuksen puhtaan vanhurskauden armosta ilman mitään vaatimuksia. Niin ääretön on Jumalan rakkaus ihmistä kohtaan.- Anonyymi00134
"syntinen saa Jeesuksen puhtaan vanhurskauden armosta ilman mitään vaatimuksia."
Sinä puhut palturia. Armon saamiseen on paljon vaatimuksia ja keskeisin on, että tekee parannuksen laittomuudesta ja alkaa noudattaa lakia uskossa Jeesukseen Kristukseen. Joka ei ala noudattaa lakia, hän ei saa armoa.
2 Moos 20:6 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni. - Anonyymi00139
Anonyymi00134 kirjoitti:
"syntinen saa Jeesuksen puhtaan vanhurskauden armosta ilman mitään vaatimuksia."
Sinä puhut palturia. Armon saamiseen on paljon vaatimuksia ja keskeisin on, että tekee parannuksen laittomuudesta ja alkaa noudattaa lakia uskossa Jeesukseen Kristukseen. Joka ei ala noudattaa lakia, hän ei saa armoa.
2 Moos 20:6 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni."syntinen saa Jeesuksen puhtaan vanhurskauden armosta ilman mitään vaatimuksia."
Syntinen saa vain Jumalan vihat päälleen eikä Taivaasen syntiä mene, vaan armo uskoontulossa Jeesukseen pelastaa ja tässä armossa ollen iankaiken. - Anonyymi00140
"Niin suuri on Jumalan rakkaus, kun syntinen saa Jeesuksen puhtaan vanhurskauden armosta ilman mitään vaatimuksia. "
No tämä on paholaisen houkutuksia ettei edes tarvi tulla uskoon Jeesukseen!!
- Anonyymi00141
Mikään "-laisuus" tai "-läisyys" tai "-ismi" yms. ei ole puhtaasti kristinuskoa, vaan myös sitä, mitä se liikkeen nimi sanoo. Jos liikkeen nimi esim. on luterilaisuus, lienee selvää, että Lutherin käsitykset Raamatusta ovat siihen vahvasti vaikuttaneet jne. Vasta se, kuinka paljon poiketaan Raamatusta ja kuinka vakavasti, määrittelee sen, onko jokin liikehdintä yms. kristinuskoon luettava suunta vai eikö ole.
Esimerkiksi Jehovan todistajien opit ovat niin kaukana Raamatusta, ettei ko. järjestöä lueta kristinuskoon kuuluvaksi, siksi sitä ei myöskään löydy listoilta, joissa luetellaan kristinuskon suuntauksia. Luterilaisuus on ainakin vielä tähän päivään mennessä luettu kristinuskoon kuuluvaksi, vaikka sen opeissa on asioita, joita ei kristikunnassa välttämättä katsota Raamatun mukaisiksi."Esimerkiksi Jehovan todistajien opit ovat niin kaukana Raamatusta, ettei ko. järjestöä lueta kristinuskoon kuuluvaksi...."
Heillä on pitkälti samat opit kuin muillakin fundamentalisteilla mutta koska he sanatarkasti tulkitsevat mm. kolminaisuusoppia, jota ei Raamatussa ole, niin he eivät sitä hyväksy. Näin tekee mm. eräs helluntailainen suuntaus.
Kolminaisuusoppi on siis se, millä rajataan kristityt ja kristitynomaiset suunnat.- Anonyymi00143
Mummomuori2 kirjoitti:
"Esimerkiksi Jehovan todistajien opit ovat niin kaukana Raamatusta, ettei ko. järjestöä lueta kristinuskoon kuuluvaksi...."
Heillä on pitkälti samat opit kuin muillakin fundamentalisteilla mutta koska he sanatarkasti tulkitsevat mm. kolminaisuusoppia, jota ei Raamatussa ole, niin he eivät sitä hyväksy. Näin tekee mm. eräs helluntailainen suuntaus.
Kolminaisuusoppi on siis se, millä rajataan kristityt ja kristitynomaiset suunnat.Tällä foorumilla on ollut monta aloitusta, joissa todistetaan, että Mummomuori on Jehovan todistaja. Tässä kommentissa Mummomuori julistaa taas Jehovan todistajien oppeja:
"kolminaisuusoppia, jota ei Raamatussa ole"
Mummomuori on väärässä.
Raamatussa on kolminaisuusoppi ja se löytyy monista kohdista myös Vanhasta testamentista. Jumalan kolminaisuus tulee siitä, että Isällä, Pojalla ja Pyhällä Hengellä on yhteinen nimi Jehova, joka tarkoittaa ikuista. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yksimielisiä eli he ovat yhtä. Heidän yhteinen nimensä Jehova on ainoa Jumala ja tietenkin Poika on myös Jehova.
Tässä on kohta Jesajan kirjasta, jossa maailman Luoja eli Poika kertoo, miten Isä oli lähettänyt hänet ja Pyhän Henkensä.
Jes 48:12 Kuule minua, Jaakob, sinä, Israel, jonka olen kutsunut! Minä se olen. Olen ensimmäinen, ja olen myös viimeinen.
13 Minun käteni loi maan perustukset, minun oikea käteni löi levälleen taivaan. Minä lausuin niiden nimen, ja siinä ne olivat.
14 Tulkaa koolle te kaikki ja kuulkaa! Kuka teistä, jumalat, voisi ilmoittaa niin kuin minä: "Se mies, joka on minulle mieluinen, toteuttaa tahtoni Babyloniassa ja Kaldean kansan parissa."
15 Minä olen tämän ilmoittanut, minä olen hänet kutsunut, minä olen nostanut hänet esiin ja johtanut hänen tiensä menestykseen.
16 Tulkaa tänne ja kuulkaa! Alun alkaenkaan en ole puhunut tästä salassa. Jo silloin kun nämä tapahtumat alkoivat, minä olin läsnä. -- Ja nyt Herra, minun Jumalani, on antanut minuun henkensä ja lähettänyt minut.
Jeesus sanoi, joka on nähnyt minut on nähnyt Isän. He ovat yhtä eli yksi.
Jes 9:5 Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille. Hän kantaa valtaa harteillaan, hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas.
...
10:21 Jäännös palaa takaisin, Jaakobin heimon jäännös kääntyy väkevän Jumalan luo.
Joh 14:8 Filippus sanoi hänelle: "Herra, anna meidän nähdä Isä, muuta emme pyydä."
9 Jeesus vastasi: "Etkö sinä, Filippus, tunne minua, vaikka olen jo näin kauan ollut teidän seurassanne? Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän. Kuinka voit sanoa: 'Anna meidän nähdä Isä'?
10 Etkö usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa? Kun puhun teille, en puhu omissa nimissäni: Isä on minussa, ja minun tekoni ovat hänen tekojaan.
11 Uskokaa, kun sanon, että minä olen Isässä ja Isä on minussa. Ellette muuten usko, uskokaa minun tekojeni tähden. - Anonyymi00144
Mummomuori2 kirjoitti:
"Esimerkiksi Jehovan todistajien opit ovat niin kaukana Raamatusta, ettei ko. järjestöä lueta kristinuskoon kuuluvaksi...."
Kolminaisuusoppi on siis se, millä rajataan kristityt ja kristitynomaiset suunnat."Näin tekee mm. eräs helluntailainen suuntaus."
En tiedä mistä sinä Mummomuori taas puhut, mutta helluntailaisilla on kyllä kolminaisuusoppi. Jos jollakin ei ole, niin se ei ole helluntaiseurakunta. Anonyymi00144 kirjoitti:
"Näin tekee mm. eräs helluntailainen suuntaus."
En tiedä mistä sinä Mummomuori taas puhut, mutta helluntailaisilla on kyllä kolminaisuusoppi. Jos jollakin ei ole, niin se ei ole helluntaiseurakunta.On sellainen kuin Ykseyshelluntailaisuus. Sen alkuperä on 1913 Kaliforniassa, jossa se oli yksi helluntaiherätyksen suunta.
United Pentecostal Church International eli UPCI. on sen jäsenmäärältään suurin ykseyshelluntailaisuuden yhdyskunnista.
Suomessa se toimii sellaisella nimellä kuin Uudet Alut Seurakunta ry ja se on suomen ja englanninkielinen. Jäseniä on lähinnä Turun läheltä sekä etenkin filippiiniläisiä.- Anonyymi00145
Mummomuori2 kirjoitti:
On sellainen kuin Ykseyshelluntailaisuus. Sen alkuperä on 1913 Kaliforniassa, jossa se oli yksi helluntaiherätyksen suunta.
United Pentecostal Church International eli UPCI. on sen jäsenmäärältään suurin ykseyshelluntailaisuuden yhdyskunnista.
Suomessa se toimii sellaisella nimellä kuin Uudet Alut Seurakunta ry ja se on suomen ja englanninkielinen. Jäseniä on lähinnä Turun läheltä sekä etenkin filippiiniläisiä.Vaikka tuon porukan amerikkalaisessa nimessä on "helluntailainen kirkko", niin ei sillä ole mitään tekemistä ei Suomessa eikä USA:ssa varsinaisen helluntailaisuuden kanssa, joten turhaan yritit taas levittää valheellista tietoa.
Koeta pysyä asiassa.
Kyllähän luterilaista nimeäkin käytetään jos jonkinlaisissa porukoissa. Anonyymi00145 kirjoitti:
Vaikka tuon porukan amerikkalaisessa nimessä on "helluntailainen kirkko", niin ei sillä ole mitään tekemistä ei Suomessa eikä USA:ssa varsinaisen helluntailaisuuden kanssa, joten turhaan yritit taas levittää valheellista tietoa.
Koeta pysyä asiassa.
Kyllähän luterilaista nimeäkin käytetään jos jonkinlaisissa porukoissa.Ei se ole mitään valheellista tietoa vaan edustaa yhtä helluntailaisuuden haaraa.
- Anonyymi00149
Mummomuori2 kirjoitti:
Ei se ole mitään valheellista tietoa vaan edustaa yhtä helluntailaisuuden haaraa.
Jos joku seurakunta ei tunnusta Jumalan kolminaisuutta, senoppi ei ole helluntailainen.
Sinä kierona naisena yrität syöttää yleisölle kaiken maailman harhaoppeja väittämällä, että kyseessä olisi vain joku "helluntalaisuuden haara". Seurakunta ei edes ole helluntailainen. - Anonyymi00150
Mummomuori2 kirjoitti:
Ei se ole mitään valheellista tietoa vaan edustaa yhtä helluntailaisuuden haaraa.
"edustaa yhtä helluntailaisuuden haaraa"!
Ei edusta. Sitä ei ole tunnustettu missään virallisessa helluntaijärjestössä. Se, että se on varastanut käyttää "helluntailainen" nimeä, ei tee siitä helluntailaista.
Helpottaako pahaa oloasi tuollainen valehteleminen?
- Anonyymi00142
Jumalansanaa on Raamattu kannesta kanteen🥲
- Anonyymi00147
Miten teitä 2-vuotiaana opetettiin juostessanne kerrostaloasunnon lattioilla:
1. Älä juokse, metelöitse ja ole hiljaa vai
2. Ota muut huomioon, sillä juoksun ääni kuuluu alakertaan ja metelöinti häiritsee muita ihmisiä?- Anonyymi00148
Miten tämä asia liittyy tähän keskusteluun?
”Anonyymi00150” 2026-03-15 08:46:22 kirjoitti:
”Ei edusta. Sitä ei ole tunnustettu missään virallisessa helluntaijärjestössä. Se, että se on varastanut käyttää "helluntailainen" nimeä, ei tee siitä helluntailaista.”
Ei niin, kun vähän tarkastelee historiaa.
Ykseyshelluntailaisten juuret ovat samat eli Bethelin raamattukoulussa ja Azusa-kadun herätyksessä 216.
Kun eräs G. Scheppe, koki profetian, ja monet hyväksyivät hänen ilmoituksensa. Sen jälkeen suuri joukko helluntaipappeja yhdistyi ykseyshelluntailaisuuden opetuksen ympärille.
Mutta kolminaisuushelluntailaiset eivät hyväksyneet sitä, ja liitoutuivat yhteen torjuakseen tuon opin.
Näin helluntailaiset jakaantuivat tuon teologian eron vuoksi.
Ykseyshelluntailaiset uskovat jakamattomaan Jumalaan, joka tuo itsensä julki eri tavoin, muun muassa Isänä, Poikana tai PH:nä. He myös kastavat vain Jeesuksen nimeen, ja perustelevat sitä Matteuksen evankeliumilla, missä näin opetetaan.
Muutoin he edustavat helluntailaisuutta niin armonlahjojen, kielilläpuhumisen ja uskolla parantumisen korostamisella sekä henkilökohtaisen siveellisyyden tärkeyttä pukeutumisessa ja käyttäytymisessä.- Anonyymi00151
Vähän samaan tapaan kuin Hitler edusti luterilaisuutta, kun toteutti Lutherin toiveita.
Sikeä tyyppi tuo mummonmuori, kun on viikon kaivellut tietoja, jotta voisi mustamaalata toisia uskovaisia. Anonyymi00151 kirjoitti:
Vähän samaan tapaan kuin Hitler edusti luterilaisuutta, kun toteutti Lutherin toiveita.
Sikeä tyyppi tuo mummonmuori, kun on viikon kaivellut tietoja, jotta voisi mustamaalata toisia uskovaisia.:D Tosin Hitler ei koskaan ole edustanut mitään luterilaisuutta - päinvastoin.
Kun natsit keräsivät ideologialleen kaikkea mahdollista, minkä avulla saivat nostattaa vihaa kansassaan, niin ei sillä monta sataa vuotta sitten eläneen ihmiset kirjoituksilla ollut muuta merkitystä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka ei suostu laskemaan bensan hintaa
Sanna laski esimerkiksi sähkön arvonlisäveron 10 prosenttiin, jonka Riiikka anosti 25,5 prosenttiin. Sannan aikaan bens112784Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n1092590- 1782472
EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa
Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt1662136Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men1241674Kristityt kastoiva alunperin upottamalla - upotuskaste annettiin vain uskoon tulleille aikuisille
Raamatussa on käännösvirhe. Kaste tulisi olla upottaa veteen, jota kreikan sana baptizo tarkoittaa. Aluseurakunta kast4581129- 84888
- 45797
Kievarin pöydät
Minkä helvetin takia kievarissa on laitettu pöytä laulajan taakse. Siellä huutavat nuoret niin että et omaa ääntäsi kuul15742Muslimiyhteisö jyrähti - Kova vaatimus Orpolle ILtalehti
Eiköhän se ala olla aika pistää stoppi noille muslimien vaatimuksille Suomessa ? Ei Suomessa ole pakko oll152740