Ei ollut varaa ostaa edes amerikkalaisia grillejä, vaan makkarat piti paistaa nuotiolla tikun nenässä. Vasta kokoomus mahdollisti elintason nousun ja jenkkityylisen elämäntavan.
Vielä 1980-luvulla suomalaiset olivat köyhä kansa
121
595
Vastaukset
- Anonyymi00001
Höpöjä puhut. Jo 70-luvulla kaikilla oli grillit. En tiedä missä Nälkämaassa Kainuun korvessa olet asustanut.
- Anonyymi00010
Amerikkalaisesta grillistä kyse. DDR:ssä valmistettuja toki oli jokaisella kotikommunistilla.
---
Toisinaan Lejos on ollut myös liikaa aikaansa edellä. Kuluttajat eivät ole olleet valmiita hankkimaan uusia tuotteita. Yksi sellainen esimerkki on Weberin grillit.
"Aloimme tuoda niitä Suomeen 1980-luvulla, mutta se oli vähän liian aikainen ajankohta. Weberin tuotteet olivat vielä silloin liian kalliita suomalaisille kuluttajille. Niiden aika tuli vasta myöhemmin."
--- - Anonyymi00033
Anonyymi00010 kirjoitti:
Amerikkalaisesta grillistä kyse. DDR:ssä valmistettuja toki oli jokaisella kotikommunistilla.
---
Toisinaan Lejos on ollut myös liikaa aikaansa edellä. Kuluttajat eivät ole olleet valmiita hankkimaan uusia tuotteita. Yksi sellainen esimerkki on Weberin grillit.
"Aloimme tuoda niitä Suomeen 1980-luvulla, mutta se oli vähän liian aikainen ajankohta. Weberin tuotteet olivat vielä silloin liian kalliita suomalaisille kuluttajille. Niiden aika tuli vasta myöhemmin."
---Montakohan grilliä on tuotu DDR:stä koskaan... Kekkosen aikaan asiat vielä tehtiin itse, jos se vain suinkin oli mahdollista. Muualla keskustelussa onkin kerrottu kotimaiset merkit, en muista nähneeni yhden yhtä itämaan ihmettä mitä grilleihin tulee.
Nykyisinhän kaikki tuodaan, kun me kuulema "hyödymme" siitä. - Anonyymi00041
Anonyymi00033 kirjoitti:
Montakohan grilliä on tuotu DDR:stä koskaan... Kekkosen aikaan asiat vielä tehtiin itse, jos se vain suinkin oli mahdollista. Muualla keskustelussa onkin kerrottu kotimaiset merkit, en muista nähneeni yhden yhtä itämaan ihmettä mitä grilleihin tulee.
Nykyisinhän kaikki tuodaan, kun me kuulema "hyödymme" siitä.Kuluttaja hyötyy saadessaan haluamansa.
Jos jää ilman, niin silloin jää vaille. - Anonyymi00109
Anonyymi00010 kirjoitti:
---
---"jenkki"grillit ovat nykyään huomattavasti halvempia kuin 80-luvulla koska kilpailevia valmistajia sekä jälleenmyyjiä on enemmän eikä suomalainen ole enää edes kotimaisten jälleenmyyjien hinnoittelun armoilla vaan voi halvemmalla tilata itse suoraan tullivapaasti jostain muusta EU maasta.
- Anonyymi00115
Anonyymi00109 kirjoitti:
"jenkki"grillit ovat nykyään huomattavasti halvempia kuin 80-luvulla koska kilpailevia valmistajia sekä jälleenmyyjiä on enemmän eikä suomalainen ole enää edes kotimaisten jälleenmyyjien hinnoittelun armoilla vaan voi halvemmalla tilata itse suoraan tullivapaasti jostain muusta EU maasta.
Nykyään saa taskurahalla isoja kaasugrillejä joissa useita polttimia ym. Ennen hiiligrillikin oli ostos eikä mikään heräteostos. Heräteostosta edes tunnettu.
- Anonyymi00002
Se makkaran paisto nuotiolla on vieläkin hauskaa.
- Anonyymi00018
Ei niitä makkaroita vuokrakassun 1 neliömetrin parvekkella saa nuotiolla paistaakaan.
- Anonyymi00034
Anonyymi00018 kirjoitti:
Ei niitä makkaroita vuokrakassun 1 neliömetrin parvekkella saa nuotiolla paistaakaan.
Käytä trangiaa. Intissä sitä käytettiin sisätiloissakin. Siellä tosin ei ruokaa valmistettukaan päihtyneenä.
- Anonyymi00073
Anonyymi00034 kirjoitti:
Käytä trangiaa. Intissä sitä käytettiin sisätiloissakin. Siellä tosin ei ruokaa valmistettukaan päihtyneenä.
Palovaroitin herjaa..
- Anonyymi00106
Anonyymi00018 kirjoitti:
No onko jossain lähistöllä ulkoilujutskia, johon voi mennä? Nuotimakkara maistuu paremmalle, kun grillissä. "Nuotio partsille", jätetään se mamuille.
- Anonyymi00110
Anonyymi00106 kirjoitti:
No onko jossain lähistöllä ulkoilujutskia, johon voi mennä? Nuotimakkara maistuu paremmalle, kun grillissä. "Nuotio partsille", jätetään se mamuille.
On vaikea invaliditeetti, ei voi liikkua "ulkojutskiin". Parvekkeettomaan vuokrayksiöön kahlittuna ei voi grillata mitään missään.
Julistaudun väittelyn voittajaksi. - Anonyymi00114
Siellä voi myös naira.
- Anonyymi00003
Kokoomus on kyllä vienyt jo tuhkatkin pesästä, ahneita roistoja kun ovat
- Anonyymi00004
Kiitos Kokoomus! Saadaan vielä terveydenhuolto jenkki malliin niin hyvä! Vain raha ratkaisee!
- Anonyymi00005
Mie tein joskus 80-luvulla työmaalla grillin vanhasta ruostumattomasta paisuntasäiliöstä , hyvin pelaa vieläkin :)
Gubbe 77 - Anonyymi00006
Yöihmisiä, vuonna -88:
https://youtu.be/eWfX6yvb7ek?si=7PjalqBdo-6mfc27 - Anonyymi00007
Partiossa oli nuotiomeininkiä. Muuten on menty pallogrillillä 70-luvulta lähtien.
- Anonyymi00008
Meillä oli 70-luvulla "UFO"-grilli, grillattiin amerikkalaisittsin. Tuulipukukansa (persut) on ostellut sitten myöhemmin pallogrillejä.
- Anonyymi00009
Pallogrillejä myytiin Anttilan postimyynnissä jo 1970-luvun puolella.
- Anonyymi00011
Punaiset suositut Lucifer-grillit tuli markkinoille vuonna 1968.
- Anonyymi00014
Myös savustaminen onnistui Luciferissa. Monen kirjolohet tuli kuumasavustettua.
- Anonyymi00068
Lucifer oli aikansa paremman väen grillimerkki. Meille ei Luciferia raaskittu ostaa ostettiin halpa kopio, merkki oli Walther. Mahtoiko olla DDR:sta.
- Anonyymi00012
Wärtsilä toi punaisen grillin sarjatuotantoon v. 1973. Pääasiassa grillattiin makkaraa ja lihatuotteita. Oi niitä aikoja.
- Anonyymi00015
Suomalainen punainen Lucifer-grilli oli "pirun hyvä grilli". Vuosi 1968: Tuotanto alkaa, ja Lucifer-brändi syntyy. Vuosi 1974: Merkin suosio oli huipussaan, ja tuolloin valmistui jo miljoonas Lucifer-grilli, joka lahjoitettiin presidentti Urho Kekkoselle.
- Anonyymi00016
Anonyymi00015 kirjoitti:
Suomalainen punainen Lucifer-grilli oli "pirun hyvä grilli". Vuosi 1968: Tuotanto alkaa, ja Lucifer-brändi syntyy. Vuosi 1974: Merkin suosio oli huipussaan, ja tuolloin valmistui jo miljoonas Lucifer-grilli, joka lahjoitettiin presidentti Urho Kekkoselle.
Kekkonen oli murhamies. Lahtasi suu vaahdossa omiaan vuonna 1918.
- Anonyymi00017
Anonyymi00015 kirjoitti:
Lucifer-grillejä valmisti Sini-Tuote Oy.
- Anonyymi00020
Anonyymi00017 kirjoitti:
Lucifer-grillejä valmisti Sini-Tuote Oy.
Beibe, anna mulle piiskaa.
- Anonyymi00026
Anonyymi00020 kirjoitti:
Beibe, anna mulle piiskaa.
Siihen aikaan ei kuule pervoiltu kuin salaa. Homouskin oli edelleen laissa rikos, joskaan ketään ei tuomittu.
- Anonyymi00028
Anonyymi00026 kirjoitti:
Siihen aikaan ei kuule pervoiltu kuin salaa. Homouskin oli edelleen laissa rikos, joskaan ketään ei tuomittu.
Juu, ainoa Sinin tuote minkä tiedän on se piiska. Tekee ne kait nykyään jotain muutakin.
- Anonyymi00029
Anonyymi00015 kirjoitti:
Minullakin oli Lucifer-grilli, joskus -70 luvun alussa. Siihen kuului paristoilla toimiva vartaan pyörittäjä, sai vaikka kanan grillaantumaan.
- Anonyymi00046
Anonyymi00028 kirjoitti:
Juu, ainoa Sinin tuote minkä tiedän on se piiska. Tekee ne kait nykyään jotain muutakin.
Sini-tuote on tehnyt monenlaisia siivousvälineitä jo vuosikymmeniä.
- Anonyymi00048
Anonyymi00028 kirjoitti:
Sinin ehkä tunnetuin tuote siihen aikaan oli Sinipiika.
Näkyvät muuten valmistavan sitä edelleen. Enpä laita linkkiä, kun en tiedä, mitä pervolle vaikuttavaa siitä juohtuu mieleesi. - Anonyymi00054
Anonyymi00048 kirjoitti:
Näkyvät muuten valmistavan sitä edelleen. Enpä laita linkkiä, kun en tiedä, mitä pervolle vaikuttavaa siitä juohtuu mieleesi.Nykyään se on Sinihenkilö.
- Anonyymi00066
Anonyymi00048 kirjoitti:
Näkyvät muuten valmistavan sitä edelleen. Enpä laita linkkiä, kun en tiedä, mitä pervolle vaikuttavaa siitä juohtuu mieleesi.Sinipiika tuli jo 1950-luvulla. Sen ympärille kehitettiin Sini-tuoteperhe, johon kuuluu erilaisia puhdistusvälineitä ja vaatteiden huoltovälineitä.
- Anonyymi00077
Anonyymi00026 kirjoitti:
Homous poistettiin rikoslaistamme toki 70-luvun alussa ja kymmenen vuotta myöhemmin huomattiin, ettei se ole edes sairaus.
- Anonyymi00096
Anonyymi00026 kirjoitti:
Seilin saarille pikaiselle arvo ylpön lobotomialle
- Anonyymi00013
Ei mulla ainakaan ole amerikkalaista rilliä nykyäänkään vaikka kaisi kaasurilliä löytyykin.
- Anonyymi00019
Kaasugrilli on kuin mikrouuni: nopea, siisti, mutta ei mitään draamaa.
Hiili on se oikea seikkailu. Sormet mustina, hiukset savussa, lihapihvi täydelliseksi karrelle poltettu.
- Anonyymi00021
Tuskin sen Lucifer-ajan jauhomakkarat mitä nuotiolla tikun nokassa paisteltiin edes kelpaisivat nykykokkareille ??
- Anonyymi00022
Grillaaminen on yliarvostettua
savusta, ho+++en hommaa.
En tykkää.
Miksi pitää kokkailla ulkona?- Anonyymi00024
Käryt jää pihalle. Voi samalla poltella röökiäkin.
- Anonyymi00023
Mielelläni paistaisin makkaraa edelleen nuotiolla, siinä on aina tunnelmaa.
- Anonyymi00025
Nuotioitahan ei ole enää.
- Anonyymi00027
Anonyymi00025 kirjoitti:
Nuotioitahan ei ole enää.
Valmistetaanko nykyään enää tulitikkujakaan?
- Anonyymi00031
Miele on muovinen kapistus. Aika pahat käryt tulee nuotiossa.
- Anonyymi00032
Anonyymi00027 kirjoitti:
Suomessa ei. Swedish Match siirti ostamansa laitteet pois Suomesta.
- Anonyymi00037
Anonyymi00027 kirjoitti:
Piikivellä joutuu nyt iskemään tulta, ja puuta hinkkaamalla.
- Anonyymi00040
Anonyymi00037 kirjoitti:
Piikivellä joutuu nyt iskemään tulta, ja puuta hinkkaamalla.
Minullapa on polttolasi. Sama, jolla kouluaikaan käryytettiin vaikka mitä, kuten kärpäsruutia.
- Anonyymi00045
Anonyymi00032 kirjoitti:
Suomessa ei. Swedish Match siirti ostamansa laitteet pois Suomesta.
Tuo on huoltovarmuudelle kriittistä. Mistä armeijan UAZ:eille saadaan kipinä, jos Ruotsi sulkee rajansa?
- Anonyymi00051
Anonyymi00040 kirjoitti:
Minullapa on polttolasi. Sama, jolla kouluaikaan käryytettiin vaikka mitä, kuten kärpäsruutia.
Iltagrillaaja joutuu odottamaan aamuun asti polttolasisi kanssa
- Anonyymi00055
Anonyymi00051 kirjoitti:
Iltagrillaaja joutuu odottamaan aamuun asti polttolasisi kanssa
No joo, ei se oikein toimi kuun valossa eikä otsalampulla.
- Anonyymi00030
Kokoomusloinen Holkeri vei makkarat nuotioltakin.
- Anonyymi00079
Silakkafileet voi kypsentää loimulaudalla.
- Anonyymi00035
Kuka niitä Amerikkalaisia paska grillejä nytkään haluaa? tietenkin ne aatteelliset, joilla on rahaa. Kuitenkin yhtä hyviä grillejä saa puolta halvemmalla.
- Anonyymi00080
Ei saa yhtä hyviä. Amerikka on BBQ-maailman mahtimaa.
- Anonyymi00036
> Ei ollut varaa ostaa edes amerikkalaisia grillejä,
Minä en ostaisi tällä hetkelläkään rohmoa, amerikkalaista kaasugrilliä pihallemme.
Euroopassa ja Aasiassa tehdään paljon näppärämmän mallisia, ja tekniikaltaan parempia grillejä kuin jenkkien isot, löysät toosat. - Anonyymi00038
Joku mainitsi tehneensä grillin itse. Meilläkin oli öljytynnöristä tehty savustuspönttö, jota lämmitettiin tiilillä vuoratun nuotion päällä. En muista, maistuivatko kalat, ne harvat lahnat, mitä sillä koskaan savustettiin, yhtään öljylle... jonkun aikaa myöhemmin, kun isä oli ostanut hitsikoneen, hän teki sillä puhtaammasta raudasta savustuslaatikon, joka on käyttökelpoinen vieläkin, vaikka on ollut käytössä jo kymmeniä vuosia. Sitä lämmitettiin ulkorakennuksen sisätiloissa kaasuliedellä. Sillä savustettiin monenlaista kalaa ja tuli erittäin hyviä.
Kuten sanottua, laatikko olisi toimintakuntoinen edelleen. Ei vain enää ole kalastuskuntoista väkeä ja venekin on myyty... - Anonyymi00039
Kenenkähän luulet nostanneen suomalaiset köyhyydestä? Vastaus on ne nykynuorten kaikkeen nykyongelmiin syyllistävät suuret ikäluokat. Tehkää te nuoret nyt osanne ja nostakaa Suomi köyhyydestä, jos osaatte ja pystytte.
- Anonyymi00043
Miten tuon nyt ottaa, minun isäni oli sotaveteraani, mutta nosti Suomea köyhyydestä vielä 1970-luvullakin.
Te suuret ikäluokat tärvelitte maan talouden, suurin typeryytenne oli euroon liittyminen. Mikäpä siinä on nuoria haukkuessa. Sen lisäksi te olitte myös juopoin ja rikollisin siihen saakka sodan jälkeen ja pilkkasitte veteraanejakin taistolaisissa. Että pidä vain boom-boom-boomeri pienempää ääntä. - Anonyymi00049
Ai nämä nykyajan uusavuttomat ?
- Anonyymi00050
Anonyymi00043 kirjoitti:
Miten tuon nyt ottaa, minun isäni oli sotaveteraani, mutta nosti Suomea köyhyydestä vielä 1970-luvullakin.
Te suuret ikäluokat tärvelitte maan talouden, suurin typeryytenne oli euroon liittyminen. Mikäpä siinä on nuoria haukkuessa. Sen lisäksi te olitte myös juopoin ja rikollisin siihen saakka sodan jälkeen ja pilkkasitte veteraanejakin taistolaisissa. Että pidä vain boom-boom-boomeri pienempää ääntä.Jos isäsi oli sotaveteraani, ja nosti Suomea vielä -70-luvullakin, niin hän kuului myös näihin suuriin ikäluokkiin.
Kommentistasi ei nyt ihan selväksi tullut oliko haukkua vai kehua, vai mikä oli tarkoitus ? - Anonyymi00058
Anonyymi00050 kirjoitti:
Jos isäsi oli sotaveteraani, ja nosti Suomea vielä -70-luvullakin, niin hän kuului myös näihin suuriin ikäluokkiin.
Kommentistasi ei nyt ihan selväksi tullut oliko haukkua vai kehua, vai mikä oli tarkoitus ?Ei kuulu. Ensimmäinen suuri ikäluokka syntyi vuonna 1945. Isäni oli rintamalla jo 1944. Hänen ikäluokkansa ei ollut kovin suuri ja sota vielä harvensi heitä.
- Anonyymi00042
80-luvun lopulla Suomi oli maailman Top-10 vauraimpia maita, Ruotsi ja Norjakin olivat takana bkt henkeä kohden. Sitten hallitukseen otettiin kokoomus vuosikymmenten jälkeen ja seuraukset tiedetään.
- Anonyymi00044
Valitettavasti se meni aika pitkälti juuri noin.
- Anonyymi00047
Melko rikkaita olivat tuolloin, Nykyisinhän jokainen on velkaa vauvasta vaariin jonkun 40 donaa vaikkei omistaismitään ja vastasyntyneetkin saa tuon heti lahjaksi.
Jos ihminen menestyy niin ei se halua edes omaa osaansa maksaa saati muiden, Menestynyt muuttaa muualle jos sitä verotetaan että saatas velat maksetuksi...- Anonyymi00056
Ei jokainen ole velkaa. Itsekin olen ikäluokkaa vauvan ja vaarin välistä, eikä ole pätkääkään velkaa, van eipä ole varallisuuttakaan. Kädestä suuhun elelen.
- Anonyymi00082
Anonyymi00056 kirjoitti:
Ei jokainen ole velkaa. Itsekin olen ikäluokkaa vauvan ja vaarin välistä, eikä ole pätkääkään velkaa, van eipä ole varallisuuttakaan. Kädestä suuhun elelen.
Minulla ei ole kiinteää omaisuutta oikeastaan auton lisäksi, mutta erilaisia sijoituksia senkin edestä.
- Anonyymi00052
Siihen aikaan oltiin korviketuotteiden varassa. Esimerkiksi kaupan kolajuoma oli "First choice cola", kopio aidosta Coca-Colasta. Vasta EU:n myötä rajat aukesivat ja saatiiin aito cokis Suomeenkin.
- Anonyymi00057
Kyllä me Coca-Colaa saatiin jo 1952.
- Anonyymi00059
Wiki sanoo, että sotaveteraanit toivat Coca Colan Suomeen jo olympiavuonna 1952.
Itse en muista cokista 1970-luvulta. Limpparit, mitä juotiin, olivat kotimaisia. Kuten sanottua, siihen aikaan Suomessa tehtiin asiat vielä itse. Tuotemerkitkin. - Anonyymi00062
Anonyymi00059 kirjoitti:
Wiki sanoo, että sotaveteraanit toivat Coca Colan Suomeen jo olympiavuonna 1952.
Itse en muista cokista 1970-luvulta. Limpparit, mitä juotiin, olivat kotimaisia. Kuten sanottua, siihen aikaan Suomessa tehtiin asiat vielä itse. Tuotemerkitkin.Muistan, ja 1960-luvulla ne oli pienempiä Coca-Cola pulloja, 0,19 litraisia. Niissä oli ne kohokirjaimet siinä itse lasissa, ja se pullon lasi oli paksumpaa kuin myöhemmissä pulloissa. Näitä kohokirjain cokis-pulloja alettiin valmistamaan Suomessa 1957.
- Anonyymi00064
Anonyymi00062 kirjoitti:
Muistan, ja 1960-luvulla ne oli pienempiä Coca-Cola pulloja, 0,19 litraisia. Niissä oli ne kohokirjaimet siinä itse lasissa, ja se pullon lasi oli paksumpaa kuin myöhemmissä pulloissa. Näitä kohokirjain cokis-pulloja alettiin valmistamaan Suomessa 1957.
Vuonna 1957 Coca-Colaa alettiin valmistaa sekä pullottaa Suomessa ja pullot valmisti Karhulan lasitehdas. Hartwallin tytäryhtiö Oy Amri Ab valmisti juoman.
Pullon kuva:
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiWGTyk9TkCkqJ7ESS8-FlosT1RydSosclkKVzP_sBChKtdy-VSPc6mo8zMRPuuoj9nINgHivyMag8ojRt46lJ8Q8PChHTloZ6fmejhZ4WvaAgxMEWBpSZ1CcvVOBPCRrKcZ7s2sbHOnRhdwCocRn89X7dr3JNW2H1KFZGIXvD_kG9QCox3SW4jTDs6uws/w343-h516/c P1230864.jpg - Anonyymi00065
Anonyymi00059 kirjoitti:
Itse en muista cokista 1970-luvulta. Limpparit, mitä juotiin, olivat kotimaisia. Kuten sanottua, siihen aikaan Suomessa tehtiin asiat vielä itse. Tuotemerkitkin.Se tuntuu mahdottomalta ettet muista Coca-Colaa 1970-luvulta. Olet sitten varmaan varttunut jossain kommunistiyhteisössä. Muistan tietenkin cokiksen, kuten muistan kotimaiset korvikekokiksetkin, kuten Siff-cola 60-luvulla joka ei maistunut samalle. Muistan senkin kun Pepsi Cola tuli Suomen markkinoille 1968.
https://youtu.be/e2qQplGkXUo?si=DJ1kGV4JX5hHXODQ - Anonyymi00067
Kylläpä on tietämätön osallistuja, kun luulee että aito cokis muka tuli Suomeen vasta EU:n myötä, LOL
- Anonyymi00069
Oli sellainenkin kuin AfriCola. Melko provokatiivinen nimi.
- Anonyymi00070
Anonyymi00065 kirjoitti:
Se tuntuu mahdottomalta ettet muista Coca-Colaa 1970-luvulta. Olet sitten varmaan varttunut jossain kommunistiyhteisössä. Muistan tietenkin cokiksen, kuten muistan kotimaiset korvikekokiksetkin, kuten Siff-cola 60-luvulla joka ei maistunut samalle. Muistan senkin kun Pepsi Cola tuli Suomen markkinoille 1968.
https://youtu.be/e2qQplGkXUo?si=DJ1kGV4JX5hHXODQCoca-Colaa sai Stockmannin tavaratalon baarissa jo 1930-luvulla.
https://lasinkerailijanblogi.blogspot.com/2015/06/siff-colaa-wirkkalan-pullosta.html - Anonyymi00071
Anonyymi00059 kirjoitti:
Itse en muista cokista 1970-luvulta. Limpparit, mitä juotiin, olivat kotimaisia. Kuten sanottua, siihen aikaan Suomessa tehtiin asiat vielä itse. Tuotemerkitkin.Kyllä oli cokista 70-luvulla. Meillä oli koulussa jonkin aikaa villitys että pistettiin harpin piikillä reikä kokispullon kruunukorkkiin, ravistettiin pulloa ja suihkutettiin juoma ohuena suihkuna suuhun.
- Anonyymi00075
Anonyymi00069 kirjoitti:
Oli sellainenkin kuin AfriCola. Melko provokatiivinen nimi.
Jano kun talkkarilla.
- Anonyymi00086
Anonyymi00059 kirjoitti:
Itse en muista cokista 1970-luvulta. Limpparit, mitä juotiin, olivat kotimaisia. Kuten sanottua, siihen aikaan Suomessa tehtiin asiat vielä itse. Tuotemerkitkin.Et tietenkään muista cokista 70-luvulta koska kirjoitat Venäjältä
- Anonyymi00091
Sitäpaitsi se K-kaupan Pirkka First Choice Cola tuli vasta vuonna -96, ja muka ei ollut cokista. 1960-luvullakin oli kotimaisiakin cola-juomia, ja kuten jo sanottu aitoa cokista valmistettiin Suomessakin jo 1957, ja sitä ennen se oli tuontitavaraa.
- Anonyymi00093
Anonyymi00086 kirjoitti:
Et tietenkään muista cokista 70-luvulta koska kirjoitat Venäjältä
Niinkö? Milloin Sauli Niinistö on tämänkin alueen littänyt Venäjään?
- Anonyymi00053
Saatananpavojat opettaneet huonot tavat.
Eivät ymmärrä mistään mitään.
Kuvittelevat että Usasta kaikki niin on uutta ja hyvää. Lapsellinen uho. Reppanoita. Matkii kaikessa. Tytöt lukee noita kirjoja.
Talot pilataan mustalla.- Anonyymi00092
Venäjän propagandassa on nyt lanseerattu termi saatananpalvonta, jonka nimiin laitetaan milloin mitäkin läntisiä asioita, mutta eivät ole sen tarkemmin määritelleet että mitä se nyt on.
- Anonyymi00060
Kallista grilliä tartte nääs kun panee nuotioon klapia ja alkaa kypsentää.
- Anonyymi00061
Teepä nuotiolla 8 tunnin hauduttamista vaativaa slow foodia.
Rosvonpaistin valmistustapa melkein ainoa vaihtoehto avotulella, mutta saamarin työläs. Jenkkigrillillä onnistuu vähällä polttoainemäärällä. - Anonyymi00078
Kyllä sitä pitää ostaa kuudentonnin amerikkarilli makkaran polttamiseen että saa naapurin kateelliseksi.
- Anonyymi00097
Anonyymi00078 kirjoitti:
Kyllä sitä pitää ostaa kuudentonnin amerikkarilli makkaran polttamiseen että saa naapurin kateelliseksi.
On halpaa, ja on hyvä grilli 39 euroa:
https://www.puuilo.fi/media/catalog/product/1/0/101196017503750310c2debe434ec245d125db8b1a03afbea54b_286926_6410412869265jpg.jpg?optimize=high&bg-color=255,255,255&fit=bounds&height=&width=&canvas=: - Anonyymi00112
Anonyymi00097 kirjoitti:
On halpaa, ja on hyvä grilli 39 euroa:
https://www.puuilo.fi/media/catalog/product/1/0/101196017503750310c2debe434ec245d125db8b1a03afbea54b_286926_6410412869265jpg.jpg?optimize=high&bg-color=255,255,255&fit=bounds&height=&width=&canvas=:Lähes ilmaista 39 euron kaasugrillin ostajan ei tarvitse edes osata käyttää tulitikkua, eikä tarvitse osata käyttää sytytysnestettä, grillihiiliä. Syttyy vain nappia painamalla. Ei voi valittaa.
- Anonyymi00063
ja nyt jälleen samaaaaaaaa
- Anonyymi00072
Myydäänkö grillejä vielä esim , jossain ? Tahto saada . Nim merkki , monta hukannut .
- Anonyymi00074
Suomi oli Onnellisten maa 80 luvulla !!!! Alkoi politiikot tätä onnelaa tuhoamaan 80 luvun lopulla perusteellisesti .
- Anonyymi00076
Kyseisellä vuosikymmenellä Suomessa meni paremmin kuin nykyään. Työtä oli ja palkat ja vapaa- aika lisääntyi. Työnantaja ehdottl pekkasvapaita, mikä ehdotus hyväksyttiin. Nykyhallituksen toimesta mennäänkin huonompaan suuntaan.
- Anonyymi00081
Töitä oli, vaan ei ostovoimaa, josta tuo jenkkigrillitapauskin yksi osoitus.
Tavallisen duunarin autobudjetti oli 30 000 markan luokkaa, jossa oli tarjolla vain itäblokkilaisia vaihtoehtoja, kuten Lada 1200L, Skoda 120L ja Wartburg 353W.
https://warreteam.com/wartburg353/TM_1986/1986_tm_12_suomen_halvimmat_2_a.jpg - Anonyymi00084
Ei hallitus näistä asioista päätä 😁
- Anonyymi00087
Anonyymi00081 kirjoitti:
Tavallisen duunarin autobudjetti oli 30 000 markan luokkaa, jossa oli tarjolla vain itäblokkilaisia vaihtoehtoja, kuten Lada 1200L, Skoda 120L ja Wartburg 353W.
https://warreteam.com/wartburg353/TM_1986/1986_tm_12_suomen_halvimmat_2_a.jpgOstovoimaa oli silloin koko kansan mitassa enemmän kuin nyt.
- Anonyymi00095
Anonyymi00081 kirjoitti:
https://warreteam.com/wartburg353/TM_1986/1986_tm_12_suomen_halvimmat_2_a.jpgEi nykyäänkään halvalla saa kuin halpoja autoja, ja itäblokkilaisia autoja ei tietenkään ole koska itäblokki loppui ja Neuvostoliitto romahti.
- Anonyymi00098
Anonyymi00081 kirjoitti:
https://warreteam.com/wartburg353/TM_1986/1986_tm_12_suomen_halvimmat_2_a.jpgNykyään saa noin halvalla näitä isoja kaasugrillejäkin. Ei ollut ennen asiat näin hyvin:
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/grillaus-ja-savustus/kaasugrillit/ - Anonyymi00122
Anonyymi00098 kirjoitti:
Nykyään saa noin halvalla näitä isoja kaasugrillejäkin. Ei ollut ennen asiat näin hyvin:
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/grillaus-ja-savustus/kaasugrillit/Eipä kaasutöhötintä grilliksi kutsutakaan. On lähinnä höyrylämmitin. Makkaroille ihan hyvä.
- Anonyymi00083
Olin teini tuolloin, ja minulla oli kaikki mahdolliset sen ajan pelit, ja vehkeet, vaikka olimme pelkkä duunriperhe, vanhempani eivät olleet edes lukiota käyneet, mutta silti oli omistusasuntoa, uutta saksalaista autoakin.
Minä en omista oikeastaan mitään, vaikka on kouluja käytä vanhempiani enemmän, eivätkä lapsenikaan ole saavuttaneet isovanhempiensa elintasoa, toisella korkeakoulu tutkintokin.
Tuloerot olivatkin kasarilla pienimmät koskaan, mutta alkoivat taas nousta heti ysärillä. nykyään on paljon enemmän suhteellista köyhyyttä. kuin kasarilla. - Anonyymi00085
Amerikkalaiset eivät osaa rakentaa grillejä.
- Anonyymi00088
Vain Neuvostoliitosta sai kunnollisia grllejä.
Neuvostoliittolaiset grillit olivat kaikkein suurimpia.
Neuvostoliitossa jo 1960-luvun alussa tehtiin myös maailman suurimmat sahat. Niillä kun Novisibirskissa sahattiin niin Suomessa Honka kaatui. - Anonyymi00102
Anonyymi00088 kirjoitti:
Vain Neuvostoliitosta sai kunnollisia grllejä.
Neuvostoliittolaiset grillit olivat kaikkein suurimpia.
Neuvostoliitossa jo 1960-luvun alussa tehtiin myös maailman suurimmat sahat. Niillä kun Novisibirskissa sahattiin niin Suomessa Honka kaatui.Neuvostoliitossa valmistettiin ainakin saslik-grillejä, siellä eteläisimmissä osavaltioissa.
- Anonyymi00089
Ja Kiinassa valmistetut grillit!
- Anonyymi00090
Kiinaa johtaa kommunistinen puolue vaikka talous on riistokapitalistinen.
Suomessa tilanne on päinvastainen, ensimmäisenä EU:ssa, you know.
- Anonyymi00094
Kokoomukselle ja porvareille voi jakaa tunnustusta kaiken hyvinvointi- ja tasa-arvokehityksen jarruttamisesta suomalaisessa yhteiskunnassa ennemminkin jo 1800-luvulta lähtien. Ei vasta 1980-luvulta lähtien. Historianopetus on meillä myös nykyisin ilmaista, toki ilmeisesti oikeistossa sen annit onnistutaan yhä tehokkaasti välttämään.
- Anonyymi00100
Venäjän Suomeen kohdistama propaganda haluaa ylistää Suomen 80-lukua koska silloin oli iso Neukkula ja turvaton Suomi hiljaa tossun alla lännen mallimaana heidän tarkoituksiina.
Neuvostoliitto itse ja sille alisteinen itäblokki menivät 80-luvun kuluessa konkurssiin vuosikymmenen päätyttyä ja hajosi ja länsi joutui heitä sitten auttamaan.
- Anonyymi00099
Tuona aikanahan oli vielä töitä ja moni tienasi hyvin. Laman jälkeen on menty sitten alamäkeä. Ei taida tämä aloittaja olla edes syntynyt 80-luvulla. Vertauksetkin on ihan hatusta vedetty. Vai että amerikkalaisia grillejä.
- Anonyymi00103
Meillä meni oikeasti huomattavasti paremmin kuin monella teistä nykyisin. Olin asunnut jo silloin 5v omassa asunnossa ja makselin lainaa pois. Pysyvä työpaikka oli ollut jo 10v ja jatkui eläkkeelle pääsyyn. Nyt nautin hyvin tienatusta eläkkeestä. Teillä ei mielikuvitus riitä siihen kuinka hyvin täällä oli asiat.
Itseppähän olette hommanne tyrinyt Kokoomuksen hyppynaruna ja porvari politiikalla, tajuamatta mistään mitään. Nyt vielä annatte persujen ohjauksella viedä teiltä lopunkin hyvinvoinnin. - Anonyymi00104
"Vai että amerikkalaisia grillejä."
Tuo on maahantuojan itse tekemä päätelmä. Tuli vaan mieleen, kun luin Finnvoxin historiikkiä.
- Anonyymi00101
Kaikkein paras makkara on nuotiomakkara,hitaasti kypsäksi hiilloksella.Moni ei osaa/saa nuotiota edes syttymään,kun on se hieno grilli....
- Anonyymi00105
Toi oli ja on edelleen aivan mahtavaa. Luonnossa, notskilla, makkara tikunnokkaan ja paistumaan. Ai että maistuu tosi hyvälle!
Kokeile. - Anonyymi00107
Aloittaja on läski neliöniska,
ei mahdu edes omaan autoonsa. - Anonyymi00108
Väärin, 1980 luku oli parempi kuin nyt. Omalla palkalla ostin asunnon auton ja lomailin etelässä pari kertaa vuodessa. Olin ihan normaali työssä. Ei pidä vääristää asioita noin räikeästi.
- Anonyymi00113
Holkerin hallitus aloitti -80- luvun lopulla hallitun rakennemuutoksen, joka tarkoitti hyvinvointivaltion romuttamista.
- Anonyymi00116
Muistan kuin eilisen päivän, kun pidin ensimmäisen kerran muoviastiaa kädessäni, käsittämätön ihmeaine oli tullut juuri markkinoille! Se tuntui niin limaisen nihkeältä, etten ole koskaan tottunut siihen.
- Anonyymi00117
Tänä päivänä jo auton puskuritkin ovat muovia, mutta, hei, muistakaa: muovisia mehupillejä ei saa käyttää, muovi tuhoaa luontoa!
- Anonyymi00118
Anonyymi00117 kirjoitti:
Tänä päivänä jo auton puskuritkin ovat muovia, mutta, hei, muistakaa: muovisia mehupillejä ei saa käyttää, muovi tuhoaa luontoa!
Ja paperinen mehupilli suli kuumaan juomaan, mutta onneksi ystävä löysi avun vammaiselle Virosta - metallisen mehupillin.
- Anonyymi00119
Anonyymi00118 kirjoitti:
Ja paperinen mehupilli suli kuumaan juomaan, mutta onneksi ystävä löysi avun vammaiselle Virosta - metallisen mehupillin.
Se oli hieno. Siinä oli pieni, kapea pulloharjakin mukana, millä pystyi pillin putsaamaan sisältä.
- Anonyymi00120
Edelleen monella ole grillejä. Eikä tilaa käyttää sitä. Kiitos kokoomuksen. Ja osa ei käytä koska riskit.
- Anonyymi00121
Ulkona ei tila lopu. Halvempiakin ne ovat kuin milloinkaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1195523
Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe
Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.2772227- 921793
Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste
Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan2401220Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?
Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.3411207Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd1051130- 501129
Nojatuoli !
Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en1531126- 1141108
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.891104