Minä en muuta tiedä kuin että sitä kutsutaan epäonnen luvuksi. Näin siis ilman mitään perusteluja. Ei taida enempää tietää muutkaan.
Useista taloista ja hotelleista puuttuu kerros 13. Huone n:o 13 on myös harvinaisuus.
Kalenteriin ei olla otettu kolmeatoista kuukautta vaikka se olisi järjellä perusteltavissa. Useista matkustajakoneistakin puuttuu penkkirivi 13.
Tässä pätkässä sitä pohditaan, katsokaa jos kiinnostaa...
https://www.youtube.com/watch?v=0dW4EO4qJG0
Miksi numeroa 13 karsastetaan...?
12
240
Vastaukset
- Anonyymi00001
Onhan tuo merkillistä.
Lähinnä siksi että taikauskoonhan (?) tuo perustuu ja se sivuutetaan vain olankohautuksella. - Anonyymi00002
Meidän Suomessa Suomalaiset eivät siitä välit mikä numero on kyseessä. Jos teitä se täällä häiritsee Suomessa , niin voitte/voit aina lähteä muualle. Meidän maa ja Suomessa Suomalaiset ovat täällä omine tarinamme
- Anonyymi00003
ViktorAtaman kirjoitti:
Katoppas kun Persekärpänen on alkanut teitittelemään minua..... 😊😂💕
Ei hän ole Persekärpänen vaan minä olen. Aikoinaan Kataarit murhattiin Abigenssiläissotien uskonpuhdistuksissa perjantaina kolmastoista päivä.
- Anonyymi00004
ViktorAtaman kirjoitti:
Katoppas kun Persekärpänen on alkanut teitittelemään minua..... 😊😂💕
Montako ihmistä sinä epäkypsä papparainen kutsut tuolla nimellä?
Ennen se olin minä, et taida pysyä itsekään mukana.
- Anonyymi00005
Eipä ole tuo 13. ainut luku mitä joissain alueissa karsastetaan.
Aasiasta on tietyissä maissa vaikea löytää 4. kerrosta yms.
Alla jälleen Copilotin yhteenveto asiasta, jälleen sulla olisi ollut mahdollisuus kysyä asiaa itse:
Maailmalla vältetään rakennusten kerrosnumeroissa useita eri lukuja kulttuuristen uskomusten ja taikauskien vuoksi. Yleisimmät vältettävät numerot ovat 13, 4, 14, 17 ja joissain maissa jopa kokonaiset numerovälit.
Alla kokonaiskuva siitä, mitä eri puolilla maailmaa vältetään ja miksi.
🌍 Yleisimmät vältettävät kerrosnumerot
1) 13 – Länsimaat
Vältetään erityisesti Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Euroopassa.
Taustalla triskaidekafobia, uskomus että 13 tuo huonoa onnea.
Monissa hotelleissa ja toimistorakennuksissa kerros 13 korvataan esimerkiksi:
12A
M (13. kirjain aakkosissa)
Hypätään suoraan 12 → 14
2) 4 – Itä- ja Kaakkois-Aasia
Vältetään Kiinassa, Japanissa, Koreassa ja osin Singaporessa.
Syynä tetrafobia: numero 4 lausutaan monissa kielissä samalla tavalla kuin sana kuolema.
Rakennuksissa saatetaan jättää pois:
4 14 24 44
Joissakin taloissa koko 40–49 kerrosväli korvataan muilla merkinnöillä.
3) 14 – Aasia ja länsimaat
Aasiassa vältetään, koska sisältää numeron 4.
Länsimaissa joskus vältetään, koska se muistuttaa 13:a tai liittyy paikallisiin uskomuksiin.
4) 17 – Italia
Italiassa numero 17 mielletään epäonnekkaaksi, koska roomalainen numero XVII voidaan järjestää uudelleen muotoon VIXI (“olen elänyt” → kuollut).
Joissakin rakennuksissa 17 jätetään pois tai korvataan 16B:llä.
🏢 Miten kerrosnumeroita korvataan?
Rakennuksissa käytetään erilaisia kiertotapoja:
Hypätään kokonaan yli (12 → 14).
Käytetään kirjaimia (12A, 12B).
Käytetään symboleja tai erityismerkintöjä (M, G, L).
Joissakin maissa kerrosnumeroita ei näytetä lainkaan, vaan käytetään nimiä (esim. “Harmony Floor”).
🧭 Miksi tämä on yhä yleistä?
Kaupallinen syy: vuokrattavuus ja myynti kärsivät, jos kerros koetaan epäonniseksi.
Kulttuurinen paine: asiakkaat odottavat, että “huonot numerot” jätetään pois.
Hotellit ja toimistot: halutaan välttää valituksia ja taikauskoon liittyvää epämukavuutta.
📌 Yhteenveto
13 vältetään länsimaissa.
4 ja 14 vältetään Aasiassa.
17 vältetään Italiassa.
Joissakin maissa vältetään kokonaisia numerovälejä, erityisesti 40–49 Aasiassa.- Anonyymi00006
Lisään tähän että tuohan on varsin Hölmöläisten Hommaa, kuuluisi siis Suomalaisille.
Koska esim. on ihan sama millä numerolla sitä 3. kerroksen jälkeistä kerrosta merkitsee, se on silti 4. kerros ja tuota ei epätodeksi muuteta millään mahdilla.
- Anonyymi00007
Jonkun pitäisi näyttää tästä oikeasti esimerkkiä, että taikauskoa ei pidetä totena.
- Anonyymi00008
Typeryksiä kiinnostaa uskomus
- Anonyymi00009
Siksi atamooni onkin kiinnostunut...
- Anonyymi00010
Näinpä, lapsellista ja typerää pelätä numeroa. Mainio huomio. Kiitos, mestari.
- Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
Näinpä, lapsellista ja typerää pelätä numeroa. Mainio huomio. Kiitos, mestari.
Bööö!
Täältä tulee Ilkeä Kolmetoista, kaverinaan Kauhea Nelonen.
Böööö!
Paetkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1393850Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362974Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt91882Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa61616Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41089- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65741
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat23741