Moi
Oon miettiny tätä nyt jonku aikaa ja pakko kirjottaa tänne ku en kehtaa nuortenillassa aina nostaa kättä ylös 😅
Siis monet täällä kirjottaa tosi varmana ylöstempauksesta ja siitä miten kuolleet nousee haudoistaan ja sit me jotka ollaan elossa temmataan pilviin. Ja mä oikeesti haluun uskoa niinku opetetaan, oon käyny kokouksissa ja kuunnellu opetuksia missä viitataan Paavalin kirjeisiin ja siihen miten hän selittää että kuolleet nousee ensin ja sitten me muut muututaan.
Mut sit samaan aikaan koulussa bilsan tunneilla on opetettu aika yksinkertasesti että kaikki elollinen aine kiertää. Et ku ihminen kuolee, ruumis maatuu ja molekyylit menee takas maahan, kasveihin, hyönteisiin, matoihin, eläimiin. Hiili kiertää, typpi kiertää, kaikki kiertää. Me hengitetään samaa happea mitä dinosaurukset on hengittäny jne. Se on jotenki tosi konkreettista.
Niin mä oon miettiny että jos vaikka joku on kuollu 2000 vuotta sitten, ja sen ruumiin atomit on nyt osa koivua, kastematoa ja ehkä jotain random oravaa, niin miten se sama ruumis kootaan takas? Tuleeko kastemadolle kriisi ku yhtäkkii yks hiiliatomi häviää kesken päivän? 😅 Tai jos mun tuleva ruumis on jo puoliks jotain nokkosta ja puoliks naapurin kissaa (jos se on ehtiny syödä jotain mikä on joskus ollu ihminen), niin miten tää menee?
Mä oikeesti ihmettelen. Seurakunnassa puhutaan kirkastetusta ruumiista, et se ei oo ihan sama biologinen kroppa vaan jotenki uus ja muuttunu. Ehkä se on vastaus? Että Jumala ei kerää samoja atomeja takas niinku legoja lattialta vaan luo jotain uutta, mut silti mä oon mä.
Mut sit taas miks puhutaan haudoista nousemisesta jos kyse ei oo siitä samasta materiasta? Onko se enemmän kuva? Symboli? Vai onks tää niitä juttuja missä mun pitäis vaan luottaa.
Tuntuu hassulta että sunnuntaina laulan ylösnousemuksesta ja maanantaina kirjotan esseetä ravinteiden kierrosta. Molemmat kuulostaa omalla tavallaan loogiselta omassa kontekstissaan. Ehkä mun pää ei vaan osaa pitää kahta eri tasoa yhtäaikaa.
Jos joku osaa selittää niin että kastemadot saa pitää atominsa eikä Jumalan kaikkivaltius silti kärsi, kuuntelen mielelläni. 🙈
T. Jere
Paavali vs bilsa
15
148
Vastaukset
- Anonyymi00001
Näin olen sen itse ajatellut, että Jumalan mittaamattoman laajasta muistista meidät herätetään eloon tavallaan ikäänkuin Star Trek -sarjan siirtimistä, nyt vain pitemmän ajanjakson kuluttua, molekyyli molekyyliltä, niin että muistomme ja persoonallisuutemme ovat säilyneet samoina, mutta uusi ruumiimme on reilusti paranneltu malli edeltäjästä.
"Varpusia saa kahdella kolikolla viisi, eikö niin? Silti Jumala ei unohda yhtäkään niistä. Teidän jokainen hiuskarvannekin on laskettu. Älkää siis pelätkö. Olettehan te arvokkaampia kuin kaikki varpuset.
"Minä sanon teille: Joka tunnustautuu minun omakseni ihmisten edessä, sen on Ihmisen Poika tunnustava omakseen Jumalan enkelien edessä".
(Luuk. 12:6:8)- Anonyymi00006
Entä miten se menee kun Jeesus on taivaassa kirkastetussa mutta fyysisessä ruumiissaan, ja kun Jumala on aineeton henki niin miten ne voi istua siellä vierekkäin? 🤔
- Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Entä miten se menee kun Jeesus on taivaassa kirkastetussa mutta fyysisessä ruumiissaan, ja kun Jumala on aineeton henki niin miten ne voi istua siellä vierekkäin? 🤔
En nyt oikein ymmärrä, että miten eivät voisi istua tässäkään antamassasi muotokokonaisuudessa?
- Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
En nyt oikein ymmärrä, että miten eivät voisi istua tässäkään antamassasi muotokokonaisuudessa?
No jos henki on aineeton niin sehän on vähän sama kuin ajatus. Ootko nähnyt omaa ajatustasi tuolilla istumassa?
- Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
No jos henki on aineeton niin sehän on vähän sama kuin ajatus. Ootko nähnyt omaa ajatustasi tuolilla istumassa?
Okei joo 😑, vaan jos haluat alkaa jossittelemaan tuolla tavalla, niin sillähän ei sitten käytännössä ole mitään loppua...
- Anonyymi00010
Anonyymi00006 kirjoitti:
Jeesus istuu yksin istuimella ja Jumala on näkymätön henki hänen ruumiissaan.
- Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
Jeesus istuu yksin istuimella ja Jumala on näkymätön henki hänen ruumiissaan.
Mutta miten silloin istutaan vierekkäin?
Kun Herra Jeesus oli puhunut heille, hänet otettiin ylös taivaaseen ja hän istuutui Jumalan oikealle puolelle. (Mark. 16:19) - Anonyymi00013
Anonyymi00011 kirjoitti:
Mutta miten silloin istutaan vierekkäin?
Kun Herra Jeesus oli puhunut heille, hänet otettiin ylös taivaaseen ja hän istuutui Jumalan oikealle puolelle. (Mark. 16:19)Oikealla puolella istuminen on kielikuva ja tarkoittaa "olla vallassa seuraava."
- Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Oikealla puolella istuminen on kielikuva ja tarkoittaa "olla vallassa seuraava."
Ei ole. Jakeessa kuvataan konkreettinen tapahtuma (ylös ottaminen taivaaseen ja istuminen Jumalan oikealle puolelle), eikä tekstissä esitetä sitä vertauksena tai kielikuvana.
- Anonyymi00002
Jere. Hieno kirjoitus tekoälyltä, mutta sinulta puuttuu nykynuorten huono kielitaito. 🤣
- Anonyymi00003
Teilläkö sellaista nuorisoa asuu vai mistä tiedät? 🤣
- Anonyymi00004
Ihminen on osa luontoa. Mitään yliluonnollista eli luonnotonta ei ole. Uskonnot ovat vanhakantaista alkeellista harhaa.
- Anonyymi00005
Unohda ylösnousemus. Se on järjetön oppi.
- Anonyymi00012
Jätä Jumalan asiat Jumalan huoleksi äläkä tule tänne trollaamaan
Vierivä kivi ei kerää kastiketta.🥸
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2655293- 644287
Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1204281- 513670
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363667Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest443520Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv352817Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu202616- 232586
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo692435