Neuvo asiakkaille (hallintoprosessi ja vastuu):
Valitus hallintotuomioistuimeen konkreettisin keino
Jos päätös perustuu puutteelliseen selvitykseen tai kaavamaiseen hakujärjestelmä-ratkaisuun, vaadi valituksessa nimenomaisesti:
asian riittämätön selvittäminen (HL 31 §) yksilöllisen harkinnan puute (HL 6 §, PL 21 §) ehkäisevän/toimeentulotuen täydentävien muotojen arvioinnin laiminlyönti
Mahdollinen seuraamus:
päätöksen kumoaminen tai palautus uudelleenkäsittelyyn, jolloin viranomaisen on tehtävä aidosti yksilöllinen arvio.
Miten perustella käytännössä
Kirjaa valitukseen täsmällisesti:
mitä tietoja ei selvitetty (esim. velat, erityismenot, terveydentilan vaikutus menoihin) mitä tukimuotoa ei arvioitu (ehkäisevä/toimeentulotuen täydentävä osa)
miksi automaattinen tai kaavamainen ratkaisu ei vastaa yksilöllistä tarvetta
Vahingonkorvaus poikkeuksellinen mutta mahdollinen
Voi tulla kyseeseen vain, jos pystyy näyttämään:
selvä hallintovirhe (esim. olennaisten seikkojen tutkimatta jättäminen) konkreettinen taloudellinen vahinko (tuki jäi saamatta / maksoit välttämättömän menon itse) syy-yhteys virheeseen
Käytännön huomio:
käsitellään erillisellä kanteella käräjäoikeudessa näyttökynnys on korkea ensisijainen keino on aina hallintovalitus
Strateginen etenemismalli asiakkaalle
Oikaisuvaatimus: yksilöi selvittämättömät seikat Hallinto-oikeus: vaadi kumoamista tai palautusta yksilölliseen harkintaan Tarvittaessa vasta tämän jälkeen harkitse vahingonkorvauskannetta
Jos päätös on tehty puutteellisen selvityksen tai kaavamaisen järjestelmälogiikan pohjalta, oikeussuojakeino on ensisijaisesti päätöksen kumoaminen tai palauttaminen ei suoraan vahingonkorvaus.
Vahingonkorvausten gakeminen Siunsotelta Toimeentulotuki
4
148
Vastaukset
- Anonyymi00001
On hyvä tietää että kaikkeen kyykyttämiseen on olemassa myös hintalappu. Ei kenenkään tarvitse kärsiä ilmaiseksi laittomuuksista.
- Anonyymi00002
Täytyypä gakea korvausta...
- Anonyymi00003
Kikkailijat pidentää jonoja, kärsijöinä aidosti toimeentulotukeen oikeutetut hakijat. näiden valitusten ja selvittelyiden käsittely vie moninkertaisen ajan kuin itse hakemus.
- Anonyymi00004
Tämähän oli vallalla jo 90- luvulla, joutilaat laati valituksia ihan kaikesta. Milloin oli hoidettu väärin, milloin laskutettu väärin ja etenkin kotiutettu sairaalasta väärin.
Työntekijät oikein arkaili kohdata tiettyjä omaisia, juurikin epäasiallisen käytöksen vuoksi.
Sos puolella sama, pelon ilmapiiri vallitsi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka522313Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3481997- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1081675Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181