Miksi 1990-luvun alussa eduskunta saattoi äänestää pakkoruotsista aiheuttamatta suurta kohua mutta enää ei? Siksi, että pakkoruotsin luonne on muuttunut - sitä perusteltiin 1990-luvun alussa aivan toisenlaisilla syillä kuin nykyään. Se symboloi siihen aikaan eri asioita kuin nykyään, ja symbolin lisäksi oli vielä opetuksellisiakin perusteita - osa poliitikoista, jotka sitä silloin kannattivat, perusteli sitä vielä ihan vakavissaan opetuksellisillakin syillä. Nyt nämä viimeksi mainitut ovat kuolleet ja symboliikka on muuttunut pohjoismaisuuden ja läntisyyden symboloinnista vähemmistömyönteisyyden (koskee muitakin vähemmistöjä kuin suomenruotsalaisia) symboloinniksi ja yleisemminkin liberaaliuden: aborttien suosittelun, homoliittojen jne.. Pakkoruotsi on luonteeltaan nyt aivan toisenlainen asia kuin 35 vuotta sitten, ja tämä muutos johtaa siihen, että sen kritiikki leimataan yhä automaattisemmin fasismiksi. Voi helposti leimautua Suomen ruotsinkielisen vähemmistön vainoajaksi vastustamalla pakkoruotsia, ja vielä vaarallisempaa on leimautua somalien vainoajaksi tai islamin tai homoliittojen tai abortin vastustajaksi.
Vastaukset 3
- Anonyymi00001
Ainoa ihan kaikille pakollinen kieli Suomessa on englanti.
- Anonyymi00002
Linkissä on pakkomme historiaa, ruma juttu.
https://vapaakielivalinta.fi/forum/viewtopic.php?f=13&t=4603&sid=105cdd173143847d638183c234f666c9- Anonyymi00003
Ruma juttu lähinnä totuuden kannalta, linkin takana yksipuolista propagandaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haapaveden upea kurvikuningatar
No nyt on kyllä mahtava uutinen että Haapaveden rohkea ja toimelias nainen ja yrittäjä on päässyt finaaliin kurvikuninga1061414Uskaltaisitko ihana nuorempi nainen lähettää
WhatsApp -viestiä, jos sulla on mun numero. Olisin ihan haltioitunut... Tykkään ja kaipaan ❤️❤️91817- 54706
Meinasi nainen mennä pasmat sekaisin
Rupesin vapisemaan, kun huomasin sinut. Mutta sain sentään juuri ja juuri koottua itseni, etten ihan häpäissyt itseäni.35701Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa
Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja124634Lidilikö Suomussalmelle
Tännekki Lidili. Loppus tuo kiskominen näillä jäljellä olevilla. K-Market ihan sikakallis ja hyvin ylimieliset omistajat32568Upeaa Google!
Kohta on töitä tarjolla kaikille! Suomen taloushistorian suurin investointi ja Kajaani mainittu! Sähkö kyllä riittää, tö198538Ei makeat pimut sytytä
sen jälkeen kun on nähnyt sinut. Olet vain ihastus vailla vertaa. Kun sinut tuntee muut eivät tunnu miltään. Tajuatko ol32536Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä
Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔32534- 61530