Kuitenkin sähkööautotehtaillijat kertovat suurena ilouutisen, jos uudessa mallissa on vähän parempi range ( käytännössä kuitenkin lähes olematon)..
Rangella ei ole merkitystä sanoo sähköautoilija
80
323
Vastaukset
- Anonyymi00001UUSI
Ei sano, vaan sanoo, että rangella on erittäin suuri merkitys.
Iida- Anonyymi00021UUSI
"𝗥𝗮𝗻𝗴𝗲𝗹𝗹𝗮 𝗲𝗶 𝗼𝗹𝗲 𝗺𝗲𝗿𝗸𝗶𝘁𝘆𝘀𝘁𝗮̈"
Ei meille, ajottaan käytännössä aina alle 350 km päivämatkoja, kesällä ja 250 km matkoja talvella, siihen akku riittää.
Kotona on ladattu. rivari yhtiöllä vielä ensi vuoden, en tarkkaan tiedä, jotain 5,6 senttiä Kwh hinta.
Tekivät aikoinaan 10 vuoden sopimuksen. Rakennuttaja teki ja siitä ei päästy eroon, nyt se on mukava hinta. - Anonyymi00056UUSI
Anonyymi00021 kirjoitti:
"𝗥𝗮𝗻𝗴𝗲𝗹𝗹𝗮 𝗲𝗶 𝗼𝗹𝗲 𝗺𝗲𝗿𝗸𝗶𝘁𝘆𝘀𝘁𝗮̈"
Ei meille, ajottaan käytännössä aina alle 350 km päivämatkoja, kesällä ja 250 km matkoja talvella, siihen akku riittää.
Kotona on ladattu. rivari yhtiöllä vielä ensi vuoden, en tarkkaan tiedä, jotain 5,6 senttiä Kwh hinta.
Tekivät aikoinaan 10 vuoden sopimuksen. Rakennuttaja teki ja siitä ei päästy eroon, nyt se on mukava hinta.Jos talvella ajaa lyhytt matkaa sähköautolla, akku ei ehdi koskaan lämmetä, ja lataustolpalla lataaminen kestää kylään akkuun tuntikausia.
Akun esilämmitys periaatteessa parantaa latautumista, mutta esilämmitys myös syö rangea entisestään.
Nykyisillä sähköautoilla ei tee mitään. Odotan Donut Labin uutuusakkua! - Anonyymi00076UUSI
Anonyymi00056 kirjoitti:
Jos talvella ajaa lyhytt matkaa sähköautolla, akku ei ehdi koskaan lämmetä, ja lataustolpalla lataaminen kestää kylään akkuun tuntikausia.
Akun esilämmitys periaatteessa parantaa latautumista, mutta esilämmitys myös syö rangea entisestään.
Nykyisillä sähköautoilla ei tee mitään. Odotan Donut Labin uutuusakkua!Eihän lyhyttä matkaa ajavan tarvitse akkua edes lämmittää. Kyllä se kotona latautuu seuraavaksi päiväksi taas vaikka täyteen. Minä lataan sen vain 80% saakka.
- Anonyymi00002UUSI
Range on suomeksi toimintamatka!
- Anonyymi00006UUSI
Kyllä tässä tapauksessa, mutta myös muitakin "merkityksiä" on.
- Anonyymi00016UUSI
"Range on suomeksi toimintamatka!"
Olet oikeassa, toimintamatka tai toimintasäde on oikea termi.
Valitettavasti nämä sähköleluista keuhkoavat tyhjäpäät on älylliseltä kehitykseltään niin kastemadon tasolla, että kuvittelevat jonkin ulkomailla käytössä olevan ilmaisun olevan muka jotenkin muodikkaampaa. - Anonyymi00055UUSI
Ainut millä on merkitystä.
Toinen on hiljaisuus joka sekin pilataan nastarenkailla.
- Anonyymi00003UUSI
Itse haluan ajella valmiilla tuotteella, en prototyypillä.
- Anonyymi00007UUSI
Prototyyppejä ei myydä asiakkaille. Kaikki sähköautot ovat valmiita tuotteita.
- Anonyymi00017UUSI
Anonyymi00007 kirjoitti:
Näin meille jälleen valehtelee sähköautotiltu, toistaiseksi ei ole vielä nähty yhtäkään toimivaa sähköautoa.
Ps. Mikäli yksinkertainen patteritoope ei tiedä mikä se tiltu on,
niin avataan hieman.
Tiltu on vasemmistopolitiikkaa harjoittavissa maissa disinformaatiota levittävä papukaija, Suomessa niitä kutsutaan patteriteroiksi. - Anonyymi00080UUSI
Anonyymi00007 kirjoitti:
Minusta tuo ensimmäinen bz4x oli kyllä melkoinen proto. Vähän kuin kiinalaisten ensimmäiset Euroopan valloitusyritykset. Nekin myivät yhtä surkeasti.
- Anonyymi00004UUSI
Käytännön totuus kuitenkin on, että ehkä yksi (1) prosentti autoilijoista tarvitsee joskus yli 300 km.n toimintamatkaa. Erittäin harva meistä ajaa yli 4 tuntia kerrallaan ilman taukoa, ja ei edes pitäisi pelkän liikenneturvallisuuden takia, eihän ammattiautoilijakaan saa ajaa lakisääteisesti 4-tuntia pidempiä jaksoja ilman kunnollista taukoa, miksi muiden pitäisi?
Tuo rangeahdistus on ongelma vain polttiskuskien mielikuvituksessa.
Terveisin 45 000 km vuosittain ajeleva sähköautoilija.- Anonyymi00009UUSI
Väärin arvattu. Onhan meitä työkseen tiellä liikkuvia paljonkin Mun range on 1000 km. Se menee mukavasti2 x 15 minuutin paussilla.ja kolmannella paussilla joka 10 min pidempi tankataan uusi range ja seuraavana aamuna menoksi. Ajan vain kutakuin tuplat sun kauppareissuihisi verrattuna.
Useimmiten 700-800 km työvuorossa. Ja rangen tankkaus kestää noin 10 minuuttia..
Ja huomaa ton saa aina rahalla jota kaikilla työtä tekevillä on riittävästi. Velka kamppeilla ei olla ajeltu. Tavaran tarvii liikkua. Kiire ei silti ole ollut koskaan. Ajot on suunniteltu niin et
ei tarvitse kouhottaa missään. Rajoitustten mukaan aina mennään. - Anonyymi00012UUSI
Anonyymi00009 kirjoitti:
Väärin arvattu. Onhan meitä työkseen tiellä liikkuvia paljonkin Mun range on 1000 km. Se menee mukavasti2 x 15 minuutin paussilla.ja kolmannella paussilla joka 10 min pidempi tankataan uusi range ja seuraavana aamuna menoksi. Ajan vain kutakuin tuplat sun kauppareissuihisi verrattuna.
Useimmiten 700-800 km työvuorossa. Ja rangen tankkaus kestää noin 10 minuuttia..
Ja huomaa ton saa aina rahalla jota kaikilla työtä tekevillä on riittävästi. Velka kamppeilla ei olla ajeltu. Tavaran tarvii liikkua. Kiire ei silti ole ollut koskaan. Ajot on suunniteltu niin et
ei tarvitse kouhottaa missään. Rajoitustten mukaan aina mennään.Rahtireiskat ovat erikseen, nyt puhutaan perusautoilijasta ja heidän tarpeistaan.
- Anonyymi00025UUSI
Anonyymi00009 kirjoitti:
ei tarvitse kouhottaa missään. Rajoitustten mukaan aina mennään.Miksi minun pitäisi dieselillä jos sinulle diesel on paras vaihtoehto?
- Anonyymi00029UUSI
Anonyymi00009 kirjoitti:
ei tarvitse kouhottaa missään. Rajoitustten mukaan aina mennään.Olet siis ammattiautoilija ja et noudata lain määräämää 45 minuutin taukoa jokaisen 4,5 tunnin välein?
Lisäksi laki sanoo, että 9 tuntia vuorokaudessa on maksimi työaika ja 10 tuntia kaksi kertaa viikossa.
Miten ajat 1000 kilometriä 9 tunnissa ta edes kymmenessä, suomessa sellaiseen menee vähintään 12 tuntia.
Toisaalta tuonkin ajorytmin nykysähkiksellä pystyy ajamaan. - Anonyymi00048UUSI
Anonyymi00009 kirjoitti:
ei tarvitse kouhottaa missään. Rajoitustten mukaan aina mennään.Nyt ei taida pojulla olla tauot kohdillaan, meinaan vaan, jos rekkareiska olet.... niillä on ajo- ja lepotauot tarkasti määritelty. Tosin, voithan sä ajaa elukoita, mutta tuota en usko laisinkaan, koska.niiden kuskaukseen on vähän "extraa" ja.monasti kaksi kuskia, jos matja on pitkä.
- Anonyymi00062UUSI
Omituinen totuus. Ollaan ihan taviksia ja lähes joka kuukausi ajetaan 2 x 350 km reissuja + pari kertaa vuodessa paljon pitempiäkin. Toki tauko vähintään neljän tunnin välein on meillekin tarpeen, jopa useamminkin.
Ajele joskus pääteillä taajamien ulkopuolella, niin ehkä ymmärrät, että elämää on muuallakin kuin kotinurkillasi.
- Anonyymi00008UUSI
Ei sähköautoilijat yleisesti ole tuota mieltä. Ne jotka ajavat vain lähialueilla, niin heille sillä ei ole merkitystä, mutta ne jotka ajavat usein pitkiä matkoja kiireellä, niin he ovat siitä kiinnostuneita.
- Anonyymi00020UUSI
Patteritahvot on älyltään niin jälkijättöisiä, ettei ne osaa olla oikein mitään mieltä.
- Anonyymi00026UUSI
Anonyymi00020 kirjoitti:
Patteritahvot on älyltään niin jälkijättöisiä, ettei ne osaa olla oikein mitään mieltä.
Kommentisi kertoo että olet narsisti.
- Anonyymi00034UUSI
Anonyymi00026 kirjoitti:
Kommentisi kertoo että olet narsisti.
Sinun kommentti taas kertoo sinun olevan kmmaritiltu ksipää patteripelle.
- Anonyymi00063UUSI
Ei tarvitse olla kiire, niin range kiinnostaa silti. Kuten myös akun latausnopeus vallankin talvella.
- Anonyymi00011UUSI
Hauska ja kovin yksinkertainen tämä avaaja. Hän ei pysty kuvittelemaan ja miettimään asioita kuin mahdollisimman yksinkertaisella tavalla ja muita vaihtoehtoja ei ole kuin musta taivalkoinen.
- Anonyymi00019UUSI
Patteriurpot taas ovat pelkästään yksinkertaisia ja köyhiä ksiaivoja,
eikä ne latvakakkoset saa osakseen muuta kuin sääliä. - Anonyymi00028UUSI
Anonyymi00019 kirjoitti:
Patteriurpot taas ovat pelkästään yksinkertaisia ja köyhiä ksiaivoja,
eikä ne latvakakkoset saa osakseen muuta kuin sääliä.Alat nimittelemään kun joku on eri mieltä kanssasi.
Vaikuttaa kovasti alakoululaisen käytökseltä. - Anonyymi00035UUSI
Anonyymi00028 kirjoitti:
Alat nimittelemään kun joku on eri mieltä kanssasi.
Vaikuttaa kovasti alakoululaisen käytökseltä.Mitä kmmaritiltu taas valittaa, eikö sinun papukaijan valeita usko enää kukaan.
- Anonyymi00013UUSI
Missä vaiheessa LIMP MODE tulee päälle
töpseliautossa ?
Vain ruotsalainen
Tesla Björn
kertoo sen.
Suomen autotestaajat
pitävät päänsä kiinni.
Mietippä sitä.
Miksi vw akut suositellaan ladattavaksi vain 80% täyteen.
LIMP voi tulla jo 20% akulla.
Voi helvettiläinen.- Anonyymi00014UUSI
Ei ihme, että sähköauton myynti takkuilee.
- Anonyymi00015UUSI
Teslassa tulee 0% kohdalla.
- Anonyymi00033UUSI
Vain Toyotalla tulee 20% kohdalla. Akkua on suojrltava, kuskista niin väliä.
- Anonyymi00082UUSI
"Vain ruotsalainen
Tesla Björn
kertoo sen."
Tesla Björn on norjalainen, ei ruotsalainen.
- Anonyymi00018UUSI
Sähköautoja hypetetään aivan liikaa joka paikassa böö- Harrit ym.täysin tiedottomat pösilötkin yrittävät vääristää asioita jne. Jokainen saa ajaa millä haluaa, siitä kuitenkin lähdettävä. Kyllä toimintamatkan pitää olla vähintään 700km ja on vain vähän todisteita , että sähköautolla siihen pääsisi. Lupauksia toki on , mutta hinnat menevät yli järjen. Auto on kuitenkin vain kulkine. Linjalla octavia , golf , Corolla jne on viisautta ajaa toistaiseksi.
- Anonyymi00027UUSI
Mitä asioita vääristellään?
Minun sähköauton toimintamatka on 450km ja se tai oikeammin 200km kovalla pakkasella riittää minulle. Miksi mun pitäisi ostaa diesel vain koska jonkun muun pitää ajaa 700km taipaleita?
Miksi minä en saa ostaa minulle sopivaa autoa, eli millä perusteella sinun ajamisesi kertoo meidän kaikkien muiden ajamisesta? - Anonyymi00030UUSI
Anonyymi00027 kirjoitti:
Minun sähköauton toimintamatka on 450km ja se tai oikeammin 200km kovalla pakkasella riittää minulle. Miksi mun pitäisi ostaa diesel vain koska jonkun muun pitää ajaa 700km taipaleita?
Miksi minä en saa ostaa minulle sopivaa autoa, eli millä perusteella sinun ajamisesi kertoo meidän kaikkien muiden ajamisesta?Samat toimintamatkat, mutta eihän 700 km ajo plussakeleillä, tai edes pikku pakkasilla vaadi kuin yhden 20 min pysähdyksen. Tosin ainakin minä tarvitsen pari taukoa tuolle matkalle.
- Anonyymi00050UUSI
Anonyymi00027 kirjoitti:
Miksi minä en saa ostaa minulle sopivaa autoa, eli millä perusteella sinun ajamisesi kertoo meidän kaikkien muiden ajamisesta?Sama kysymys toisin päin,jonka ole miljoona kertaa kysynyt, saamatta vastausta🤣
- Anonyymi00022UUSI
"Kuitenkin sähkööautotehtaillijat kertovat suurena ilouutisen, jos uudessa mallissa on vähän parempi range ( käytännössä kuitenkin lähes olematon).."
Aivan sama ilmiö on polttiksissa. Uudessa mallissa on usein pari hevosvoimaa enemmän kuin vanhassa vaikka ei silläkään ole mitään väliä tavalliselle kuluttajalle.
Aina pitää olla jotain pientä parannusta jotta uudet mallit menisivät kaupaksi. Näin ainakin autonvalmistajien markkinointiosasto ajattelee.
Eimikään ole muuttunut kun polttiksista on siirrytty sähköautoihin. - Anonyymi00023UUSI
Onkohan kellään kirjoittajalla sähköautoa. Ei ainakaan minulla ole,
SYY kun ajan niin vähän, alta 10 000 km vuosi.- Anonyymi00024UUSI
"Onkohan kellään kirjoittajalla sähköautoa."
Nyt osuit oikeaan ja naulankantaan jetsulleen.
Tällä palstalla mekastaa ainoastaan köyhät ja räkänokkaiset teinit,
eikä niillä rassukoilla ole muuta sähkötoimista kuin ladattava sähköpotkulauta. - Anonyymi00031UUSI
Anonyymi00024 kirjoitti:
eikä niillä rassukoilla ole muuta sähkötoimista kuin ladattava sähköpotkulauta.Nuin köyhä ja ahtaan surkea maailma on vain sähköautoilijoilla. Kunnolliset autoilijat eivät halua kuulua tuohon joukkoon.
- Anonyymi00051UUSI
Anonyymi00024 kirjoitti:
eikä niillä rassukoilla ole muuta sähkötoimista kuin ladattava sähköpotkulauta.Köyhä olen, teini en ja nyt olen räkänokka, kun on niin saakelinmoinen nuha, mutta nää sähkäri vst polttis on paras ketju😂😂
Pyhä peltilehmä, siinä suomijunttien tärkein elämänvaihe, pullistelun kohde "olen parempi kuin naapuri"....
- Anonyymi00032UUSI
Ensimmäisellä polttarillani oli range reilut 250 km ja varatankilla muutama kymmenen kilometriä päälle. Nykyisellä sähkärilläni pääsee noin 400 km, ja latauspaikkoja on tiheämmässä, kuin tankkauspaikkoja tuolloin. Iltaisin ja öisinkin pääsisi lataamaan, jos olisi tarvetta.
- Anonyymi00036UUSI
Ei olisi merkitystä koska itselle riittäisi jo 100km range. En muista koska viimeksi olen ajanut autolla kauemmaksi kuin 30 kilometrin päähän. En jaksa istua missään kopissa sitä kauempaa. Mp on parempi matkustamiseen.
- Anonyymi00064UUSI
Samaa mieltä mp:stä (ajamisen nautinto), mutta talviajelu mopolla ei kiinnosta. Ajelu loppuu syyskuun loppupuolelle ja alkaa huhtikuussa, kunhan hiekoitussepelit on poistettu.
Taas kesän Euroopan reissu suunnitteilla...
R 1300 GS
- Anonyymi00037UUSI
Siinä on lapinmatka töpseliautolla.
Yksi siivu 17 tuntia.
Japaniin lennät 14 tuntia.
https://www.youtube.com/watch?v=rNyfh8aEgvQ - Anonyymi00038UUSI
’Tavalliselle’ sähköautoilijalle tuolla rangella ei tosiaan ole käytännössä mitään merkitystä. Ei tule mieleen yhtään sellaista.
Tuota rangejuttuahan lähinnä autokauppiaat ja valmistajat pitävät esillä, kun vielä on fossiilijääriä, jotka ovat nyt yhtäkkiä ottaneet nuo rangeasiat oleelliseksi perustelukseen ennakkoluuloilleen sähköautoja kohtaan. Kaikki muut ennakkoluulot ovatkin jo painuneen tai painumassa unholaan tietämyksen ja kokemusten lisääntyessä.
Tyypillinen klassinen perusteluhan, jota vieläkin näkee silloin tällöin esitettävän, on matka Helsingistä Lappiin raskasta peräkärryä vetäen kovilla pakkasilla ja on niin kiire, ettei taukoja ehdittäisiin pitämään. Tuo tilanne olisi tosiaan sellainen, ettei sähköautolla tuohon päästä. Tosin ei edes dieselillä, kun henkilöautoista puhutaan.- Anonyymi00039UUSI
Totta, en muista muinoin, kun vielä itsekin ajelin fossiiliautoilla, koskaan olleen esillä nämä rangejutut. Ainoa mitä oli esillä oli kulutus ja sekin lähinnä kustannusmielessä.
Viimeiset kolme fossiiliautoani olivat dieseleitä, jolloin teoreettinen range oli yli tuhat km ihanneolosuhteissa. Käytännössä selvästi alle. Bensa-autoilla tyypillinen käytännön range oli 500-600 km eli suunnilleen sama kuin nykyisillä sähköautoilla. - Anonyymi00042UUSI
Kummallista kuitenkin tuolla toimintamatkalla mainostetaan joka sähköauton mainoksessa. Tätä ei tehtäisi, jos sillä ei olisi todellisuudessa merkitystä. Itse asiassa toimintamatkalla on monta kertaa enemmän merkitystä kuin auton teholla, josta valtaosa paskat piittaa. Eniten kiinnostaa sähköautoissa tavaratila ja toimintamatka ja siksi niitä yleensä korostetaan.
Ja jos toimintamatkalla ei muka ole suurempaa merkitystä niin miksi kaikki pieniakkuiset sähköautomallit ovat flopanneet? Ketään ei pieniakkuiset sähköautot kiinnosta, ei uutena eikä etenkään käytettynä. - Anonyymi00043UUSI
Anonyymi00039 kirjoitti:
Totta, en muista muinoin, kun vielä itsekin ajelin fossiiliautoilla, koskaan olleen esillä nämä rangejutut. Ainoa mitä oli esillä oli kulutus ja sekin lähinnä kustannusmielessä.
Viimeiset kolme fossiiliautoani olivat dieseleitä, jolloin teoreettinen range oli yli tuhat km ihanneolosuhteissa. Käytännössä selvästi alle. Bensa-autoilla tyypillinen käytännön range oli 500-600 km eli suunnilleen sama kuin nykyisillä sähköautoilla."Bensa-autoilla tyypillinen käytännön range oli 500-600 km eli suunnilleen sama kuin nykyisillä sähköautoilla."
Todellinen käytännön range normaaleilla bensa-autoilla on 800-1000 km. Mutta monet sähköautofanaatikot ovatkin patologisia valehtelijoita ja huijareita ja suoltavat lähinnä paskapuhetta suustaan. - Anonyymi00059UUSI
Anonyymi00043 kirjoitti:
"Bensa-autoilla tyypillinen käytännön range oli 500-600 km eli suunnilleen sama kuin nykyisillä sähköautoilla."
Todellinen käytännön range normaaleilla bensa-autoilla on 800-1000 km. Mutta monet sähköautofanaatikot ovatkin patologisia valehtelijoita ja huijareita ja suoltavat lähinnä paskapuhetta suustaan.Monella normaalilla bensa-autolla kyllä jo 800 km tekee tiukkaa. Esimerkkinä vaikka TM:n käyttötestissä ollut Toyota Yaris, joka oli testihistorian vähäkulutteisin bensa-auto. Keskikulutus 4,9 l/100km ja tankin koko 36l, laskennallisesti tuolla ei pääse kuin reilu 700 km ja käytännössä vähemmän koska tien päälle ei kukaan halua jäädä.
- Anonyymi00065UUSI
Anonyymi00059 kirjoitti:
Monella normaalilla bensa-autolla kyllä jo 800 km tekee tiukkaa. Esimerkkinä vaikka TM:n käyttötestissä ollut Toyota Yaris, joka oli testihistorian vähäkulutteisin bensa-auto. Keskikulutus 4,9 l/100km ja tankin koko 36l, laskennallisesti tuolla ei pääse kuin reilu 700 km ja käytännössä vähemmän koska tien päälle ei kukaan halua jäädä.
Vähänkin vanhemmissa autoissa on ollut paljon suuremmat tankit ja Yarishan on pikkuauto, jossa on normaalia pienempi tankki. Vuoden 2010 paikkeilla melkein kaikissa bensa-autoissa oli 50-60 litran tankki. Tankkeja on vain viime aikoina pienennetty. Esimerkiksi VW Golfissa oli pitkään 55 litran tankki, mutta sitten sitä pienennettiin 50 litraan.
Ja monillakin bensa-autoilla pääsee tuohon 5 litran kulutuslukemiin, jos ajaa pääosin maantieajoa. Ja jo 1990-luvulla monet autot pääsivät alle 6 litran kulutukseen. Itse ajan 15 vuotta vanhalla autolla ja kulutus on koko ajan alle 6 litraa sadalla.
Ja muuten, edellisessä autossani oli 65 litran bensatankki eikä kyseessä ollut edes iso auto. Sillä pääsin usein noin 1000 km. - Anonyymi00066UUSI
Klassinen esimerkki voi olla myös totta. Joskus kirjoitinkin kelkanhakureissusta sähköautolla + isokuomuisella peräkärryllä. Matka oli melko kovassa pakkaskelissä H:ki - Rovaniemi - H:ki. Ei todellakaan ollut vaivaton reissu, latausvälit 150-200 km.
- Anonyymi00075UUSI
Anonyymi00065 kirjoitti:
Vähänkin vanhemmissa autoissa on ollut paljon suuremmat tankit ja Yarishan on pikkuauto, jossa on normaalia pienempi tankki. Vuoden 2010 paikkeilla melkein kaikissa bensa-autoissa oli 50-60 litran tankki. Tankkeja on vain viime aikoina pienennetty. Esimerkiksi VW Golfissa oli pitkään 55 litran tankki, mutta sitten sitä pienennettiin 50 litraan.
Ja monillakin bensa-autoilla pääsee tuohon 5 litran kulutuslukemiin, jos ajaa pääosin maantieajoa. Ja jo 1990-luvulla monet autot pääsivät alle 6 litran kulutukseen. Itse ajan 15 vuotta vanhalla autolla ja kulutus on koko ajan alle 6 litraa sadalla.
Ja muuten, edellisessä autossani oli 65 litran bensatankki eikä kyseessä ollut edes iso auto. Sillä pääsin usein noin 1000 km.Sattumoisin itsellä on ollut 2007 Golf (1.4 TSI) ja kyllä sillä aivan ehdoton käytännön maksimi oli tuo 800 km, ja sekin vain hyvissä olosuhteissa ja tasaisessa maantieajossa.
Tankit kyllä olivat isompia, se on totta, mutta niin oli kulutuskin. Esimerkiksi TM:n 2010 perheautovertailussa taloudellisimmatkin autot veivät maantieajossa reilusti yli 6l/100km - Anonyymi00078UUSI
Anonyymi00075 kirjoitti:
Sattumoisin itsellä on ollut 2007 Golf (1.4 TSI) ja kyllä sillä aivan ehdoton käytännön maksimi oli tuo 800 km, ja sekin vain hyvissä olosuhteissa ja tasaisessa maantieajossa.
Tankit kyllä olivat isompia, se on totta, mutta niin oli kulutuskin. Esimerkiksi TM:n 2010 perheautovertailussa taloudellisimmatkin autot veivät maantieajossa reilusti yli 6l/100kmSinä näytät itsekeskeisenä ihmisenä kuvittelevan, että kaikki ajavat samalla tavalla kuin sinä. Todellisuudessa jopa samoilla teillä täsmälleen samalla autolla kahden eri autoilijan välillä voi olla kymmenien prosenttien ero auton kulutuksessa.
Vaikka jonkin auton keskimääräinen kulutus olisi 7 l/100km niin toiset pääsevät alle 6l/100km kulutukseen ja jotkut voi kuluttaa yli 9l/100km. Siis täsmälleen samalla autolla.
"Esimerkiksi TM:n 2010 perheautovertailussa taloudellisimmatkin autot veivät maantieajossa reilusti yli 6l/100km"
Ja TM:n ajajilla on usein todella raskas kaasujalka, joten kulutuslukemista voi leikata parikymmentä prosenttia jokaisen auton kohdalla.
"Sattumoisin itsellä on ollut 2007 Golf (1.4 TSI) ja kyllä sillä aivan ehdoton käytännön maksimi oli tuo 800 km, ja sekin vain hyvissä olosuhteissa ja tasaisessa maantieajoss"
Sinun kohdalla ehkä, mutta toiset pääsevät samalla autolla yli 1000 km. Sinun kokemuksesi on arvotonta paskaa kun kaikki ajavat autolla eri tavalla.
Ja jopa vuonna 1990 valmistettiin autoja joilla päästiin alle 6l/100 km maantieajossa. Itse asiassa bensa-autojen keskimääräinen bensan kulutus KASVOI vuosien 1990 ja 2000 välillä kun autojen painoa lisättiin satoja kiloja.
- Anonyymi00040UUSI
Sinänsä range tai oikeastaan akun koko on siinä mielessä merkittävä, että kaksi kertaa isompi akku myös kestää kilometrejä kaksi kertaa enemmän, koska akkusyklejä tulee isompaan akkuun paljon vähemmän. Mitä pienempi akku niin sitä nopeammin akku menettää myös kapasiteettiaan. Minkä lisäksi isompiakkuisessa autossa akun kapasiteetin tippuminen haittaa vähemmän.
- Anonyymi00041UUSI
On jäänyt keskustelu hieman jumiin tuohon rangeen. Sillä oli merkitystä paljonkin vielä 6 vuotta sitten. Nykyään melkein joka taukopaikalla on laturit, ja niitä on muissakin paikoissa kuin ABC tai muut huoltoasemat. Markkinointiin pitää löytää jotain positiivisia viestejä. Kiihtyvyys, huippunopeus ja range on nykyään asioita joilla ei ole merkitystä. Markkinoinnissa voisi keskittyä jo muihin ominaisuuksiin pikkuhiljaa.
- Anonyymi00052UUSI
Ja silti useimmille sähköautoa ostavalle range on edelleen tärkeimpiä asioita sähköautossa. Muuta väittävät sähköautofanaatikot ovat valehtelijoita.
Pitkä range ja tavaratilan suuruus ovat positiivisia viestejä ja siksi niitä korostetaan ja tuo vielä on tehokasta markkinointia. - Anonyymi00054UUSI
Ja mitä muita ominaisuuksia tarkoitat? Useimmat ominaisuudet nykyautoissa ei kiinnosta oikeastaan lähes ketään. Jotkin vidun hiplailunäytöt ei kiinnosta yleisöä eikä monet muistakaan ominaisuuksista. Avustimet ei toimi markkinoinnissa eikä niiden takia kukaan autoa osta.
- Anonyymi00044UUSI
"Nuin köyhä ja ahtaan surkea maailma on vain sähköautoilijoilla. Kunnolliset autoilijat eivät halua kuulua tuohon joukkoon."
Voiko juntimpaa postausta olla? Tässä on käytetty kaikki alemman divaritason trollauksen perusasiat jotka ovat jo niin vanhoja sekä trollauksen että tekniikankin suhteen.
Kaikki termit "köyhä", "ahtaan surkea maailma", "kunnolliset autolijat", "ei halua kuulua joukkoon" ovat ison mittaluokan loginen moka kirjoittajalta.
Koko tuo viesti kertoo kirjoittajastaan miten hän halua käpertyä pieneen omaan maailmaansa josta tuomitaan kaikki eritavalla ajattelevat.
Suurinpiirtein kaikilla sähköauton ostaneilla on kokemusta myös polttiksista ja juuri niiden kokemuksien perusteella olemme valinneet vaihtaa polttiksista sähköautoon. Pääasiassa siksi että sähköautolla ajaminen on niin paljon halvempaa.
Ja nyt polttiskuski heittää tälaisen propagandaviestin.
"Nuin köyhä ja ahtaan surkea maailma on vain sähköautoilijoilla. Kunnolliset autoilijat eivät halua kuulua tuohon joukkoon."
Henkisesti köyhä vastine.
Ps. "Nuin" ei ole sana. - Anonyymi00045UUSI
Kenellekään sähköautoilijalle rangella tai latausnopeudella ei ole mitään merkitystä. Ei juttujen perusteella ajeta päivisin niin paljon, ettei päästä yöksi kotiin lataamaan 16 A pistorasiasta. Mökkimatkatkin edestakaisin hoituvat ilman välilatausta. Jos kerran vuodessa käymään mummolassa, niin päästäön samalla ulos syömään, nakkikorit ja porsaanleikkeet ABC:llä. Ihan turhia kaikki sähköautojen vertailut?
- Anonyymi00047UUSI
"Kenellekään sähköautoilijalle rangella tai latausnopeudella ei ole mitään merkitystä."
Tuo on taas täysin tyhmä yleistys toiseen suuntaan. Ei kukaan normaaliälyllä varustettu ihminen menen näihin täysin typeriin äärikommentteihin.
Tavis sähköautoilija lataa kotona 95% mutta kyllä hänellekin rangella ja latausnopeudella on jonkinmoinen kiinnostus. Ei kovin suuri tosin.
Vähän sama kuin polttiskuski miettii olisiko kiva olla150 vai 190 hv. auto.- Anonyymi00049UUSI
Moniko lataa kotona 7 kW tai tehokkaammalla laturilla?
- Anonyymi00053UUSI
Anonyymi00049 kirjoitti:
Onko tuolla jotain väliä? Hitaalla lataa hitaammin ja nopealla nopeammin.
Molemmat riittävät arkikäyttöön lähes aina. - Anonyymi00057UUSI
Anonyymi00049 kirjoitti:
"Moniko lataa kotona 7 kW tai tehokkaammalla laturilla?"
Kun hankkii latausaseman kotiin niin kolmivaihe-11kW on helposti paras vaihtoehto. Ei maksa paljoa.
Harvoin tuota koko tehoa tarvitsee käyttää mutta olisi turhaa ostaa joku nuhapumppu satasta halvemmalla.
- Anonyymi00058UUSI
Mikä on rangeahdistus? Se on sitä, kun pelkää koko ajan pääseekö perille.
Polttomoottori ei ahdista.- Anonyymi00071UUSI
Eikö polttomoottoria tankata?
Miksi sähköautolla ei pääsisi perille?
- Anonyymi00060UUSI
RIISSELI PITÄÄ OLLA !
Tälläkin kengänmuotoisella pääsee pitemmälle kuin töpseliautolla.
https://www.nettiauto.com/smart/fortwo/15411457- Anonyymi00061UUSI
Pääsee jos vaan haluaa ajaa... 16 vuoteen ajettu 59 tkm, joten lähinnä pihakoriste ollut.
- Anonyymi00067UUSI
Patteriautot sopii vaan kiireettömille ja eläkeläisille, ei perhe eikä työkäyttöön puhumattakaan taksiin
- Anonyymi00068UUSI
Naurattaa isosti nämä polttispösilöiden epätoivoiset provoyritykset.
https://www.youtube.com/watch?v=74iWqMZgl8E&t=1381s
Tässä ajetaan 1.000km sähköautolla alle 10 tuntiin.
Ja kun miettii siihen päälle kuinka paljon halvempaa sähköautolla on ajaa. - Anonyymi00070UUSI
Miksi takseissa on paljon sähköautoja ja samoin maata kiertävillä myyntitykeillä?
Taitaa enemmän noita olla perheellisillä nuorehkoilla perheillä kuin eläkeläisillä?
Odota vielä muutama vuosi, niin sinullakin on ehkä varaa ostaa käytettynä sähköauto. - Anonyymi00072UUSI
Anonyymi00068 kirjoitti:
Naurattaa isosti nämä polttispösilöiden epätoivoiset provoyritykset.
https://www.youtube.com/watch?v=74iWqMZgl8E&t=1381s
Tässä ajetaan 1.000km sähköautolla alle 10 tuntiin.
Ja kun miettii siihen päälle kuinka paljon halvempaa sähköautolla on ajaa.Tuo ei vastaa ollenkaan oikeaa elämää. Aika harva ajaa 1000 km 100% ajasta moottoritiellä 130 km/h. Suurelta osalta ajetaan pienempiä teitä, joissa on vaikeaa edes löytää pikalatureita pienemmillä nopeusrajoituksilla. Ja ne harvat pikalaturitkaan ei ole noin tehokkaita. Monilla Suomen teillä on satojen kilometrien pätkiä ilman yhtäkään pikalaturia. Suurella osalla paikkakuntia ei ole edes yhtä ainutta julkista laturia, ei edes hidasta laturia.
Sama testi menisi alle 9 tuntiin polttiksella. - Anonyymi00073UUSI
Anonyymi00072 kirjoitti:
Tuo ei vastaa ollenkaan oikeaa elämää. Aika harva ajaa 1000 km 100% ajasta moottoritiellä 130 km/h. Suurelta osalta ajetaan pienempiä teitä, joissa on vaikeaa edes löytää pikalatureita pienemmillä nopeusrajoituksilla. Ja ne harvat pikalaturitkaan ei ole noin tehokkaita. Monilla Suomen teillä on satojen kilometrien pätkiä ilman yhtäkään pikalaturia. Suurella osalla paikkakuntia ei ole edes yhtä ainutta julkista laturia, ei edes hidasta laturia.
Sama testi menisi alle 9 tuntiin polttiksella.Oikeassa elämässä yhtään pidemmät matkat ovat käytännössä siirtymiä valtateitä pitkin, ja niissä nykyään pikalatureita alkaa olla jo aika tiheään.
Varmaan joku sitten joskus ajelee pitkiä matkoja pitkin jotain pienempiä kolminumeroisia teitä pitkin, mutta millään tavalla yleistä tai tavallista tuollainen ei ole. - Anonyymi00074UUSI
Anonyymi00073 kirjoitti:
Oikeassa elämässä yhtään pidemmät matkat ovat käytännössä siirtymiä valtateitä pitkin, ja niissä nykyään pikalatureita alkaa olla jo aika tiheään.
Varmaan joku sitten joskus ajelee pitkiä matkoja pitkin jotain pienempiä kolminumeroisia teitä pitkin, mutta millään tavalla yleistä tai tavallista tuollainen ei ole.Sinä et näytä tiedä paskaakaan muiden ihmisten oikeasta elämästä. Kaikki ihmiset asuvat eri paikoissa, kulkevat eri reittejä jne. Suurelle osalle reitit kulkevat usein pienempiä teitä.
"Varmaan joku sitten joskus ajelee pitkiä matkoja pitkin jotain pienempiä kolminumeroisia teitä pitkin, mutta millään tavalla yleistä tai tavallista tuollainen ei ole."
Tuo on todella yleistä, mutta sinä et sitä edes sairaana sähköautofanaatikkona tätä tajua. Ja turha vetää omia kokemuksia peliin, koska kukaan koko maailmassa ei piittaa sinun kokemuksistasi.
Kannattaa muistaa, että valtatiet ovat vain pikkuruinen osa Suomen tiestöä. Valtaosa siirtymistä paikkakunnalta toiselle EI tapahdu valtateitä pitkin.
Ja muuten, Suomessa on reittejä kahden eri yli 50 000 asukkaan paikkakunnan välillä jossa ei 200 km matkalla ole yhtä ainutta pikalaturia. Siis kahden vähintään keskikokoisen paikkakunnan välillä. - Anonyymi00079UUSI
Anonyymi00074 kirjoitti:
Sinä et näytä tiedä paskaakaan muiden ihmisten oikeasta elämästä. Kaikki ihmiset asuvat eri paikoissa, kulkevat eri reittejä jne. Suurelle osalle reitit kulkevat usein pienempiä teitä.
"Varmaan joku sitten joskus ajelee pitkiä matkoja pitkin jotain pienempiä kolminumeroisia teitä pitkin, mutta millään tavalla yleistä tai tavallista tuollainen ei ole."
Tuo on todella yleistä, mutta sinä et sitä edes sairaana sähköautofanaatikkona tätä tajua. Ja turha vetää omia kokemuksia peliin, koska kukaan koko maailmassa ei piittaa sinun kokemuksistasi.
Kannattaa muistaa, että valtatiet ovat vain pikkuruinen osa Suomen tiestöä. Valtaosa siirtymistä paikkakunnalta toiselle EI tapahdu valtateitä pitkin.
Ja muuten, Suomessa on reittejä kahden eri yli 50 000 asukkaan paikkakunnan välillä jossa ei 200 km matkalla ole yhtä ainutta pikalaturia. Siis kahden vähintään keskikokoisen paikkakunnan välillä.Liikennesuoritetilaston perusteella (2024) noin 66% kilometreistä ajetaan valta- tai kantateillä. Loppuosa jää sitten pienemmille teille, mutta loogisesti ajatellen nuo kilometrit ovat tyypillisesti lyhyempää asiointi/siirtymäajoa, ei satojen kilometrien paahtamista.
Mistä löytyy noita mainitsemiasi reittejä (huom. monikossa) missä ei ole pikalaturia? - Anonyymi00081UUSI
Anonyymi00079 kirjoitti:
Liikennesuoritetilaston perusteella (2024) noin 66% kilometreistä ajetaan valta- tai kantateillä. Loppuosa jää sitten pienemmille teille, mutta loogisesti ajatellen nuo kilometrit ovat tyypillisesti lyhyempää asiointi/siirtymäajoa, ei satojen kilometrien paahtamista.
Mistä löytyy noita mainitsemiasi reittejä (huom. monikossa) missä ei ole pikalaturia?"Liikennesuoritetilaston perusteella (2024) noin 66% kilometreistä ajetaan valta- tai kantateillä. Loppuosa jää sitten pienemmille teille, mutta loogisesti ajatellen nuo kilometrit ovat tyypillisesti lyhyempää asiointi/siirtymäajoa, ei satojen kilometrien paahtamista."
Ja sitten sinä esität, että nuo ajot pienemmillä teillä on lyhyempää ajoa ilman mitään todistetta, joten voimme rauhassa pyyhkiä persettä sinun naurettavan typerillä paskateksteilläsi. Myös pienillä teillä kuljetaan pitkiä matkoja, luultavasti ihan yhtä pitkiä matkoja kuin isommilla teillä.
"loogisesti ajatellen nuo kilometrit ovat tyypillisesti lyhyempää asiointi/siirtymäajoa"
Sinun "logiikastasi" kukaan ei piittaa paskaakaan. Eikä tuossa sinun väitteessäsi ole mitään logiikkaa vaan vedit vain väitteen hatusta.
Enkä usko pahemmin tuohon liikennesuoritetilastoon, koska vain isoilta teiltä saadaan jotakin dataa. Pieniltä teiltä ei kerätä mitään tietoa, joten niiden ajolukemat puuttuvat kokonaan datasta. Itse asiassa noiden tilastojen laatijat eivät tiedä edes kulkeeko tiellä ketään, koska tietoa ei heillä ole.
- Anonyymi00069UUSI
Melkoinen avaus ja logiikka.
Kautta aikojen autonvalmistajat ovat kertoneet uuden mallin tullessa kuinka sen jotkut ominaisuudet ovat parantuneet, milloin kiintyvyys, päästöt tai vaikka turvallisuus ovat parantuneet. Miksi ei mainostettaisi myös suurempaa rangea? - Anonyymi00077UUSI
Katsokaa Youtubesta "valeinsinöörin" Sähköauto reissu Pohjoiseen!!! Ei käy yhtään kateeksi, vaikka minulla ei olekkaan Sähköautoa, näin Pohjoisen asukkina.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.2611089- 468541
- 1335376
- 1443684
- 693608
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi353564- 403288
- 552569
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak392091- 281816