Muistelen, että vielä 60-luvulla menin jonnekin torppaan hevoskyydillä, kun ei ollut vielä tietä sinne.
Onko kenellä tietoa, milloin tuli viimeinen tie ja minne?
Milloin viimeinen tie Pohjois-Karjalassa ja minne?
17
285
Vastaukset
- Anonyymi00001
Se on jo vaikeampi asia tietää sillä "viimeistä tietä" on vaikea määritellä. Vielä 1960-luvulla oli tavallista, että itäisessä ja pohjoisessa Suomessa oli kyliä, joihin pääsi vain vesitse tai polkuja pitkin. Moni syrjäinen torppa tai metsäpirtti sai ensimmäisen "autoväylänsä" metsäteiden rakentamisen yhteydessä jossa vanha polku tai kärrytie korvattiin soratiellä.
- Anonyymi00002
Mummolaan oli aikoinaan tehty tie vanhan lehmipolun pohjalle rinteen alle suomaan rajaan. Kelirikon ja tulvan aikaan tie oli ajokelvoton ja auto piti jättää ison tien varteen ja kävellä tavaroineen n. 2 km perille mummolaan.
Lopulta joku tajusi raivata tien kuivan ylärinteen kautta ja siitä lähtien on autolla päässyt perille asti.
Tämä oli 1960-luvulla.- Anonyymi00003
Olisiko osa ongelmaa juurikin suomen lehmäpolkujen mukaan tehty tieverkosto?
Monessa paikassa ainakin siltä näyttää...
- Anonyymi00004
Olispa hieno osoite. "Viimeinen tie 3".
- Anonyymi00005
Koko ajan tulee uusia teitä. kun rannoille rakennetaan uusia mökkejä. Vielä
60-luvulla oli paljon asumuksia polkujen tai kivikkoisten kärryteiden takana. Joka mökissä ei ollut hevostakaan, silloin talvella oli mahdollista liikkua vain suksella. Lapsuudessani 50- ja 60-luvulla kotikylälläni oli suuri osa mökeistä tiettömän taipaleen takana. Aurattuna oli talvella vain päätiet. Ei ollut autojakaan kuin kirkonkylissä. Kenelläkään ei ollut mitään hätää, vaikka joka mökissä oli lapsia, vanhuksia ja eläimiä. Ei ollut puhelimiakaan. Ihmiset syntyivät ja kuolivat kotona. Jos ei ollut omaa hevosta, lainattiin naapurin hevosta esim. vainajan kuljettamiseen tai lääkärissä käyntiin. 60-luvun puolivälin jälkeen tilanne muuttui nopeasti.- Anonyymi00006
Kerro lisää!
Olisipa kivaa kuulla juttujasi.
Millä kylällä asuit?
En laske noita kesämökille tehtyjä teitä samaan kuin, että koko kylään ei ollut tietä. - Anonyymi00007
Aika syrjässä ja kaukana olette sitten asustelleet! Voi että!😱
- Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Minäpäs kerron aika jännän jutun, mikä saattaa jäädä Joensuun historiaan.
Olin silloin nuoruudessa soittamassa eräässä yhtyeessä, saatte arvata mikä yhtye...
Ismo Alangon isä Voitto Alanko lauloi siinä ja minä säestin.
Mentiin keikalle talvisaikaan 60-luvulla yhteen torppaan, minne ei ollut tietä. Hevosreellä.
Eikös ole jännä juttu, pitäis kertoa Ismo Alangolle. - Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Olin silloin nuoruudessa soittamassa eräässä yhtyeessä, saatte arvata mikä yhtye...
Mentiin keikalle talvisaikaan 60-luvulla yhteen torppaan, minne ei ollut tietä. Hevosreellä.
Eikös ole jännä juttu, pitäis kertoa Ismo Alangolle.Kerro toki! Onhan tuo omalla tavallaan historiallinen tapahtuma. Harvemmin niitä nykyisin enää tuollaisia sattuu!😆
- Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
Kerro toki! Onhan tuo omalla tavallaan historiallinen tapahtuma. Harvemmin niitä nykyisin enää tuollaisia sattuu!😆
Olin myös lapsenlikkana Ismo Alangolle ja hänen veljelleen,
Villejä pikkukavereita olivat! - Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
Olin myös lapsenlikkana Ismo Alangolle ja hänen veljelleen,
Villejä pikkukavereita olivat!Ilmankos se on sitten syntynyt laulu "Levottomat jalat"
- Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Ilmankos se on sitten syntynyt laulu "Levottomat jalat"
"Ei asu sisälläni rauha, eikä maistu mulle vesi
Kuulun veden alle
On kiire jo löytää paikka uus'
Ja joka hetkessä lepää ikuisuus"
Mull' on levottomat jalat (levottomat jalat)
Levottomat jalat (levottomat jalat) - Anonyymi00013
Anonyymi00008 kirjoitti:
Eikös ole jännä juttu, pitäis kertoa Ismo Alangolle."Ismo Alangon isä oli Voitto Alanko, joka työskenteli pankinjohtajana ja oli tenori Canzonetta-kuorossa"
Kuoro ei ole yhtye, mutta tähän hätään en muunlaista tietoa löyttäny. - Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
"Ismo Alangon isä oli Voitto Alanko, joka työskenteli pankinjohtajana ja oli tenori Canzonetta-kuorossa"
Kuoro ei ole yhtye, mutta tähän hätään en muunlaista tietoa löyttäny.Etsipä tarkemmin!
Ei ole ollut puhe "kuorosta".
Kaivele Joensuun musiikkihistoriaa. - Anonyymi00015
Anonyymi00007 kirjoitti:
Tuo syrjäisyys on suhteellinen käsite. Minusta taas esim. Helsinki on syrjässä.
- Anonyymi00017
Anonyymi00015 kirjoitti:
Tuo syrjäisyys on suhteellinen käsite. Minusta taas esim. Helsinki on syrjässä.
Ihan uuno tuo sinun emoiji.
Teini-ikäiset käyttävät sellaisia.
Järkkyä, että aikuisen tarttee, ja että ei osaa pysyä itse aiheessa. - Anonyymi00018
Anonyymi00017 kirjoitti:
Ihan uuno tuo sinun emoiji.
Teini-ikäiset käyttävät sellaisia.
Järkkyä, että aikuisen tarttee, ja että ei osaa pysyä itse aiheessa.Emoji?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka672395- 661377
Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin
Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww741185EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje41107- 79835
Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä
Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi19780- 43678
Ratikka Turkuun
Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta82660Miehet trikoissaan
On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe24638- 30636