”Minä olen aina oikeassa”- asennetta kuvaa tunnetusti hyvin saksankielinen ilmaus besserwisser. Sellainen henkilö luulee vahvasti tietävänsä aina paremmin kuin muut ja on asettunut muiden yläpuolelle, sekä halveksuu muita. Siihen liittyy oleellisesti käyttövoimana ylpeys ja itseriittoisuus, omahyväisyys.
Ensimmäinen besserwisser oli Lusifer, jolle oli annettu hyvin paljon viisautta. Se oli enkeli, joka lankesi kapinaan Jumalaa vastaan ylpeytensä johdosta. Se sitten heitettiinkin pois Jumalan valtakunnasta. Nyt se häärää ilmavalloissa meidän kiusaksemme tietyissä rajoissa, tiettyyn aikarajan asti. Siitä käytetään nykyisin hyvin tuntemiamme kirosanoja. Se tullaan lopulta heittämään tulijärveen.
Besserwisseriltä oleellisesti puuttuu oikea mieli, Kristuksen mieli ja siksi sellainen henkilö on Jumalan vihollinen.
Jokaista meistä, jotka tiedämme asioista vähän enemmän, tai paremminkin luulemme tietävämme, on suuri vaara sairastua tähän ylpeyden tautiin.
”Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee;”
1 Kor 8:2
”Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon".
Jaakob 4:6b
Oikeassa oleminen väärässä mielessä
Anonyymi-ap
0
86
Luetuimmat keskustelut
Mitä mieltä olet?
Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo1571460Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.1291170Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset216869- 64782
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus60685- 46665
- 51652
- 52572
- 74566
Martina avaa suhdettaan
IL 22.7: Martina avaa suhdettaan nuoreen Muhikseen. Nyt on jo vakavaa, on käyty syömässä Itä-Helsingissä. Onkohan muutt187558