Tälläkin palstalla toivottu Lauri Ojala tulee alustamaan koulujen uskonnollisista tilaisuuksista: https://vapaa-ajattelijat.fi/tampere/tapahtuma/vapaaklubi-live-koulujen-uskonnolliset-tilaisuudet/
Nyt on tilaisuus ihan paikan päälle tulla kysymään.
Tampere 31.3.2026: Koulujen uskonnolliset tilaisuudet
52
611
Vastaukset
- Anonyymi00001
No nyt täytyy kyllä katsoa, jos ei suorana, niin tallenteena 😁
Vitsejä tulossa? - Anonyymi00002
"Noudatamme Vapaaklubilla turvallisemman tilan periaatteita uskonnottomille."
Kääntäen, millainen tila on uskonnollisille?Herra suojaa uskonnollisia? :=)
Tervetulo vaan, myös uskonnolliset. Itse en muuten oikein innostu tuosta "turvallinen tila", nykyään "turvallisempi tila" -termistä. Normaalit asialliset käytöstavat tuskin tarvitsevat mitään erityistä termiä.- Anonyymi00009
jori.mantysalo kirjoitti:
Herra suojaa uskonnollisia? :=)
Tervetulo vaan, myös uskonnolliset. Itse en muuten oikein innostu tuosta "turvallinen tila", nykyään "turvallisempi tila" -termistä. Normaalit asialliset käytöstavat tuskin tarvitsevat mitään erityistä termiä.Mutta puheenjohtaja kuitenkin edistää turvallisemman tilan periaatteita, kuten liiton valtionapuhakemuksiakin. Tuo valheellisuutesi on oksettavaa.
- Anonyymi00012
Tervetulo vaan, myös uskonnolliset. Itse en muuten oikein innostu tuosta "turvallinen tila", nykyään "turvallisempi tila" -termistä. Normaalit asialliset käytöstavat tuskin tarvitsevat mitään erityistä termiä.Väitätkö tosissaan että vapaa-ajattelijoilla on julkaisuissaan normaalit ja vieläpä asialliset käytöstavat uskontoja/uskovia kohtaan?
Minä en tykkää termistä "uskonnollinen" koska se on epätarkka eikä kerro yhtään mitään.
Mutta eipä tarkkuutta aina vaaditakaan kun halutaan uskontoa arvostella. Luin tänään tuohtuneen kommentin Lähi-Idän tilanteesta, viitaten Benjamin Netanjahuun jotensakin näin: pieni uskonnollinen mies Israelista ampuu raketteja sinne tänne, Jeesuksen nimissä tietenkin! Anonyymi00012 kirjoitti:
Väitätkö tosissaan että vapaa-ajattelijoilla on julkaisuissaan normaalit ja vieläpä asialliset käytöstavat uskontoja/uskovia kohtaan?
Minä en tykkää termistä "uskonnollinen" koska se on epätarkka eikä kerro yhtään mitään.
Mutta eipä tarkkuutta aina vaaditakaan kun halutaan uskontoa arvostella. Luin tänään tuohtuneen kommentin Lähi-Idän tilanteesta, viitaten Benjamin Netanjahuun jotensakin näin: pieni uskonnollinen mies Israelista ampuu raketteja sinne tänne, Jeesuksen nimissä tietenkin!Mikä sinusta olisi asiallinen termi jos haetaan sanalle 'uskonnoton' vastakohtaa?
Muutoin, kehu, ja aivan aito: Tuosta suorasta lainauksesta näkee, että olit klikannut linkkiä, lukenut, ja sitten vasta kommentoinut. Valitettavasti se ei tällä palstalla ja nykyään netissä yleisemminkään ole lainkaan itsestäänselvää.- Anonyymi00013
Mikä sinusta olisi asiallinen termi jos haetaan sanalle 'uskonnoton' vastakohtaa?
Muutoin, kehu, ja aivan aito: Tuosta suorasta lainauksesta näkee, että olit klikannut linkkiä, lukenut, ja sitten vasta kommentoinut. Valitettavasti se ei tällä palstalla ja nykyään netissä yleisemminkään ole lainkaan itsestäänselvää.Okei, hahmotat vastakohtien kautta asioita. Uskonnoton/uskonnollinen on kai uskontokuntiin kuulumaton/uskontokuntaan kuuluva. Käytännössä vastakohtaa ei välttämättä ole, eikä sanat kerro mitään katsomuksesta.
- Anonyymi00014
Mikä sinusta olisi asiallinen termi jos haetaan sanalle 'uskonnoton' vastakohtaa?
Muutoin, kehu, ja aivan aito: Tuosta suorasta lainauksesta näkee, että olit klikannut linkkiä, lukenut, ja sitten vasta kommentoinut. Valitettavasti se ei tällä palstalla ja nykyään netissä yleisemminkään ole lainkaan itsestäänselvää.Jätät vastaamatta kysymykseen vapaa-ajattelijain normaaleista ja asiallisista käytöstavoista "erilaisia" kohtaan.
Kiitos kehuista, vastapalveluksena tarjoan luettavaa. Joku aivan käsittämätön väliotsikko on juttuun löytänyt tiensä, mutta ei takerruta siihen, vaan itse asiaan.
Kaipaat usein keskustelua, vai kaipaatko?
https://yle.fi/a/3-11185504 - Anonyymi00018
Anonyymi00014 kirjoitti:
Jätät vastaamatta kysymykseen vapaa-ajattelijain normaaleista ja asiallisista käytöstavoista "erilaisia" kohtaan.
Kiitos kehuista, vastapalveluksena tarjoan luettavaa. Joku aivan käsittämätön väliotsikko on juttuun löytänyt tiensä, mutta ei takerruta siihen, vaan itse asiaan.
https://yle.fi/a/3-11185504Keskustelua? Vihollisen kanssa ei veljeillä.
- Anonyymi00019
Tervetulo vaan, myös uskonnolliset. Itse en muuten oikein innostu tuosta "turvallinen tila", nykyään "turvallisempi tila" -termistä. Normaalit asialliset käytöstavat tuskin tarvitsevat mitään erityistä termiä.Ei oikeestaan suojaa. Uskovainen kokee pahoja asioita siinä kun muutkin hihhulit. Mutta vaikka ruumis nääntyy, niin sielu pelastuu :)
Anonyymi00014 kirjoitti:
Jätät vastaamatta kysymykseen vapaa-ajattelijain normaaleista ja asiallisista käytöstavoista "erilaisia" kohtaan.
https://yle.fi/a/3-11185504Hyvä kirjoitus. Pakollista tuumaustaukoa mietin itse asiassa juuri, kun KKO:lta tuli Räsäsen tuomio. Mitä jos olisin saanut kommentoida vasta vuorokautta myöhemmin? Olisi ollut ainakin aikaa lukea itse tuomio ennen kommentoimista.
Kommenttien laatu kyllä vaihtelee, olet siinä oikeassa. Osa meemeistä on ilkeitäkin, osa taas tylsänpuoleisia. Sellaisia oivalluksia kuin 'Sakastissa maristaan' -sketsi tai vastaavia ei juuri näe.
Yritän itse sanoa, että tavoitteemme on levittää uskonnoista vapaata maailmankuvaa -- ja sitten on syytä miettiä millaisin kirjoituksin sitä voi edistää.- Anonyymi00020
Tervetulo vaan, myös uskonnolliset. Itse en muuten oikein innostu tuosta "turvallinen tila", nykyään "turvallisempi tila" -termistä. Normaalit asialliset käytöstavat tuskin tarvitsevat mitään erityistä termiä.Ei sinne uskalla tulla, sillä Ojalan tai Bährin raivostuessa, he voivat vaikka käydä päälle.
- Anonyymi00021
Anonyymi00020 kirjoitti:
Ei sinne uskalla tulla, sillä Ojalan tai Bährin raivostuessa, he voivat vaikka käydä päälle.
No joo, ei kannata ainakaan pitää ristiä kovin näkyvästi esillä ja "Jeesus on Herra" paitakin jättää kaappiin. Ettei Ojala, Bähr ja kumppanit ahistu. Silloin voipi lentää ulos. Turvallisempi tila nääs.
Anonyymi00021 kirjoitti:
No joo, ei kannata ainakaan pitää ristiä kovin näkyvästi esillä ja "Jeesus on Herra" paitakin jättää kaappiin. Ettei Ojala, Bähr ja kumppanit ahistu. Silloin voipi lentää ulos. Turvallisempi tila nääs.
Onhan noita takavuosina tullut pari kertaa nähtyä. Joku paneelikeskustelu jonka lopuksi sitten takarivissä nousee joku ja toteaa jotain "Mutta Jeesus on totta ja pelastaa!", mahdollisesti lähtee samalla. Tai kerran paikalla ollut kysyi yllättäen minulta eräästä Vapaa Ajattelijan kirjoituksesta, joka ei ollut minun kirjoittamani ja jonka julkaisusta oli yli kymmenen vuotta aikaa.
- Anonyymi00022
Hyvä kirjoitus. Pakollista tuumaustaukoa mietin itse asiassa juuri, kun KKO:lta tuli Räsäsen tuomio. Mitä jos olisin saanut kommentoida vasta vuorokautta myöhemmin? Olisi ollut ainakin aikaa lukea itse tuomio ennen kommentoimista.
Kommenttien laatu kyllä vaihtelee, olet siinä oikeassa. Osa meemeistä on ilkeitäkin, osa taas tylsänpuoleisia. Sellaisia oivalluksia kuin 'Sakastissa maristaan' -sketsi tai vastaavia ei juuri näe.
Yritän itse sanoa, että tavoitteemme on levittää uskonnoista vapaata maailmankuvaa -- ja sitten on syytä miettiä millaisin kirjoituksin sitä voi edistää.Miten puolitotuudet, kaikki uskonnot saamaan säkkiin ja arvostelemaan, typerä nälvintä tai kirkollisveron paisuttelu tuottavat tulosta? Onko vapaa maailmankuva, anteeksi, uskonnoista vapaa maailmankuva edistynyt? Järkevä keskustelu? Entä ajattelu, humanismi?
- Anonyymi00023
Hyvä kirjoitus. Pakollista tuumaustaukoa mietin itse asiassa juuri, kun KKO:lta tuli Räsäsen tuomio. Mitä jos olisin saanut kommentoida vasta vuorokautta myöhemmin? Olisi ollut ainakin aikaa lukea itse tuomio ennen kommentoimista.
Yritän itse sanoa, että tavoitteemme on levittää uskonnoista vapaata maailmankuvaa -- ja sitten on syytä miettiä millaisin kirjoituksin sitä voi edistää.Taidatte olla vanhan rähisijän, Räikkälän, kanssa nyt samoilla linjoilla. Saap nähä sitte kun uusi päätoimittaja pääsee vauhtiin.
- Anonyymi00003
Valiittoa ei saa päästää kouluihin sormeilemaan kallista ja tarpeellista opetusta
Hesari = Sanoma Oyj on samoin vaarallinen koulujen pilaaja, ansaitsee tulonsa ylidigitalisaatiolla, mikä pilaa koulut. Eli Hesari ja Valiitto ulos kouluista, paras tunkea nurkkaan eikä päästää sormeilemaan mitään koulukäytänteitä
Opetushallituksen kommunistikomentoryhmä päätty 6.6.2026 jolloin ne kannetaan mäkeen
Purra: Lapset ja nuoret joutuivat ihmiskokeeseen, kun opetushallituksen asiantuntijat halusivat äärimmäistä digiloikkaa. Jokainen maalaisjärkisillä aivoilla ajatteleva tiesi, miten siinä liian monille käy.
”Oppitunnit ovat rauhoittuneet, ja oppilaat keskittyvät opetukseen eivätkä seikkaile tietokoneen välilehdillä.”
”Koevastaukset ovat nyt syvempiä ja monipuolisempia kuin ennen.”
”Painettu kirja pitäisi ottaa takaisin muiden oppimateriaalien rinnalle.”
https://twitter.com/ir_rkp/status/2033974071801921614Minustakin ajatus painetusta kirjasta on myös oikein hyvä. Mallina toimii ainakin Pomarkun lukio.
Varmasti nyt kehut vapaa-ajattelijoita! Mehän päätimme julkaista VA-lehteä neljä paperista numeroa tänä vuonna. Itse asiassa voit vaikka tilata lehden!- Anonyymi00004
Minustakin ajatus painetusta kirjasta on myös oikein hyvä. Mallina toimii ainakin Pomarkun lukio.
Varmasti nyt kehut vapaa-ajattelijoita! Mehän päätimme julkaista VA-lehteä neljä paperista numeroa tänä vuonna. Itse asiassa voit vaikka tilata lehden!muistan hämärästi sinun ja minun seuduilta pomarkku noormarkku ja sir markku ja lopuksi björn borg
ne on vähänkuolleet ne seudut imetty tyhjäksi? Anonyymi00004 kirjoitti:
muistan hämärästi sinun ja minun seuduilta pomarkku noormarkku ja sir markku ja lopuksi björn borg
ne on vähänkuolleet ne seudut imetty tyhjäksi?Ei kai niitä kukaan erityisesti imenyt ole, hiljalleen vaan tyhjentyvät kuten Suomi ylipäänsä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Lineaarisella ennusteella kunnassa ei asuisi ketään vuonna 2115.
Oletan, mutta tämä on vain oletus, että se vahvistaa uskonnon asemaa noissa tyhjenevissä kunnissa, tai ainakin hidastaa maallistumista. Esimerkiksi mitään muuta kerhotoimintaa kuin kirkon ei välttämättä enää ole. Kouluun asti en nyt saa aasinsiltaa venytettyä.
Mutta niin, onko hyvä että VA-lehti ilmestyy paperisena?- Anonyymi00006
Ei kai niitä kukaan erityisesti imenyt ole, hiljalleen vaan tyhjentyvät kuten Suomi ylipäänsä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Lineaarisella ennusteella kunnassa ei asuisi ketään vuonna 2115.
Oletan, mutta tämä on vain oletus, että se vahvistaa uskonnon asemaa noissa tyhjenevissä kunnissa, tai ainakin hidastaa maallistumista. Esimerkiksi mitään muuta kerhotoimintaa kuin kirkon ei välttämättä enää ole. Kouluun asti en nyt saa aasinsiltaa venytettyä.
Mutta niin, onko hyvä että VA-lehti ilmestyy paperisena?Paperilehti on ok JOS SE TALLETETAAN
talletan veronmaksajien ja osakesäästäjien lehdet ainakin vuodeksi
kaikkien aikojen talletetuin lehti on Kielikello
paperilehti voi olla aivan yksinkertainen Parnasso
ulkoasultaan jos se on sisältä hyvä https://hikkaj.blogspot.com/2023/02/paul-e-kustaanheimo.html
Mitä jos yrittäisitte Valehdessä tehdä teemalehtiä
eikä kirjoittajien mielivaltaisia juttuja
tämä on tietty vähän vaikeaa pienestä porukasta ei löydy koherentteja osaajia?
samaa aihetta käsittelemään
mutta jos, niin Valiittolaiset voisivat saada katharsiksen? no ei kai sentään
https://www.instagram.com/teemalehti/ - Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Paperilehti on ok JOS SE TALLETETAAN
ulkoasultaan jos se on sisältä hyvä https://hikkaj.blogspot.com/2023/02/paul-e-kustaanheimo.html
https://www.instagram.com/teemalehti/Tuossa Kustaanheimo-jutussa - ensimmäinen linkki - on hauska maallikon yksityiskohta
Joku kommentoi lopussa, ettei tiedä fysiikasta mutta ...
""No kitkan ehkä ymmärrän kans ja painovoiman""
Nämä kaksi ovat klasisia vaikeita probleemoita fysiikassa
Helppo tuottaa kokeellisesti makroskooppisesti kitkaa ja painovoimaa, mutta haastavaa arvioida täydellisesti, mistä ja miten ne aiheutuvat Anonyymi00006 kirjoitti:
Paperilehti on ok JOS SE TALLETETAAN
https://www.instagram.com/teemalehti/Teemanumeroita on itse asiassa mietittykin. Ainakaan toistaiseksi niihin ei ole päädytty, mutta ei tuo mahdotonta ole tulevaisuudessa.
Sitä en osaa sanoa miten paljon VA-lehteä tallennetaan tai kierrätetään kaverille.
- Anonyymi00005
Onneksi Ojalan näkemykset eivät juuri vapaa-ajattelijoiden piiriä laajemmalle leviä, vaikka kovasti hän uhoilee ja on valituksiaan tekemässä.
- Anonyymi00008
Uhoilu ja valitukset nousussa? Ojala puheenjohtajaksi.
- Anonyymi00010
Miten se euron korvauskeissi? Kovin hiljaista on asian tiimoilta ollut.
- Anonyymi00011
Koulu sitoutumaton, opetus sitouttamatonta.
- Anonyymi00015
Kuiviin imetty Pori-Haapamäki rata-alue
Pomarkku johtaa Suomea köyhyydessä
Vaparien johto toimii sieltä päin, Pori-Tampere -akselilla
Viimeiset mohikikaanisossut?
Keskituloiset palkansaajapuolisot maksavat tänä vuonna eniten tuloveroja Satakunnassa sijaitsevassa Pomarkussa, noin 30 600 euroa. Ero samoista tuloista maksetuissa tuloveroissa maan keveimpään kuntaverottajaan Kauniaisiin Uudellamaalla on miltei 5 800 euroa
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19322435/tampere-31-3-2026-koulujen-uskonnolliset-tilaisuudet#comment-141363026 - Anonyymi00016
Uskonnollisten tilaisuuksien lisäksi Ojala voinee selventää, että vaikka esim. kevätjuhlassa yksittäinen tilaisuus ei tee koko juhlasta uskonnollista, mutta koska virsi sinänsä on uskonnollinen, laulettu rukous, veisaamisen ajaksi tilaisuudesta voi poistua, kuten perustuslakivaliokunta on todennut. Koulun velvollisuus on järjestää huomaamaton poistumismahdollisuus, kun veisaaminen on ohjelmassa. Kenenkään ei ole pakko osallistua uskonnon harjoittamiseen. Suvivirttä ei ole pakko sisällyttää juhlan ohjelmaan.
- Anonyymi00017
Oven läheltä, reunapenkeistä, salin takaosasta on helppo poistua.
- Anonyymi00024
Oheisena voinee puhua päivähoidosta.
- Anonyymi00025
Tämä hyvä. Vrt puoluepoliittisen sitouttamattomuuden toteutuminen.
- Anonyymi00026
Ei oo pakko.
- Anonyymi00027
Kun on kevätjuhla, mitään erillistä "kevätkirkkoa" ei tarvita, eikä sellainen ole sovelias.
- Anonyymi00028
Nyt ajankohtainen asia!
- Anonyymi00029
Tämä on 23 tunnin päästä.
- Anonyymi00030
Joo, pitää kattoa millainen Ojala on livenä, kun on vaan valituksista lukenut.
- Anonyymi00031
Tarjolla 31.3.
- Anonyymi00032
Uskonnolliset tilaisuudet keihään kärkeen.
- Anonyymi00033
Reilu 6 tuntia.
- Anonyymi00034
Vajaa neljä tuntia.
- Anonyymi00035
Reilu tunti aikaa..
- Anonyymi00036
Onko vaparien tilaisuuksissa usein vaiennettuja naisia?
Vakavammin kysyen: Nytkin paikalla oli (vauva poisluettuna) neljä naista ja seitsemän miestä. Olisi loogista, että naisia kiinnostaisi va-toiminta miehiä enemmän, mutta käytännössä suhde on tyypillisesti juuri tällainen.
- Anonyymi00037
Vakavammin kysyen: Nytkin paikalla oli (vauva poisluettuna) neljä naista ja seitsemän miestä. Olisi loogista, että naisia kiinnostaisi va-toiminta miehiä enemmän, mutta käytännössä suhde on tyypillisesti juuri tällainen.
En keksi yhtään syytä miksi nainen haluaisi siirtyä patriarkaalisesta järjestelmästä toiseen miesvaltaiseen systeemiin.
Ovatko naiset koristeita? Anonyymi00037 kirjoitti:
En keksi yhtään syytä miksi nainen haluaisi siirtyä patriarkaalisesta järjestelmästä toiseen miesvaltaiseen systeemiin.
Ovatko naiset koristeita?Todellisuudessa eivät ole koristeita, mutta sinun kuvitelmissasi ehkä ovat.
- Anonyymi00038
Eipä tainnut tämän nostelu tuoda kovin runsaasti kuulijoita.
Onko Mäkipellon vierailu katsotuin streemaus? - Anonyymi00039
Aika mitään sanomaton "keskustelu". Kun ollaan hyvin samaa mieltä, ei vieraan tarvitse paljon suuta avata. Oliko naisoletettu laitettu tarkkailemaan tilan pysymistä turvallisena vai mikä merkitys hänellä oli?
- Anonyymi00040
Olen kiinnittänyt samaan huomiota. Toisinaan joku nainen on keskustelemassa, mutta ei kertaakaan sano mitään tai jos sanoo, siitä voi syntyä hiukan kiusallinen vaikutelma. Vaparius vaikuttaa patriarkaaliselta yhdistykseltä, joka vieläpä komppaa naispappeuden vastustajia.
- Anonyymi00041
Jotain hieman yllättävää tuli Bährin suusta. Ei kai äijä ala pehmenemään.
- Anonyymi00042
Tallenteen linkki?
- Anonyymi00044
Samaa liiba laabaa hän puhuu, mitä kirjoituksissaan julkaisee.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli
Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.3251896IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!
Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk471599Milloin bikineistä
Tuli juhla tai esiintymis asu? Pikkasen harkintaa vois käyttää. Bikinit kuuluvat uimarannalle. No, mitä maailman tähdet1541301Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko
Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää5021141- 1431138
Johanna Tukiainen ei suostu muuttamaan pois vuokra-asunnosta!
Seiska kertoi tänään, että Johanna Tukiainen ei ole suostunut poistumaan Helsingin Munkkisaarenkadun vuokra-asunnostaan.811090Mene perheinesi arkkiin - kasteelle !
Juutalaiset oli hyvin lapsirakkaita, mitään ehkäisyä ei käytetty. Perheissä oli paljon lapsia. Viiden koko perheen kast4701047Olimmeko molemmat
ujoja ja hankalia, vai minä vain? Mietin, oliko se silloin epävarmuutta vai kiinnostuksen puutetta.73973Mun on ikävä sua J ,
Mun on ikävä sua J, haluaisin tutustua paremmin (vaikka tämä aivan älytöntä onkin). Voitaisiinko nähdä ja jutella ihan48942Kesä ja nuorison mopoilu
Tänään neljä mopoa ajelivat yöllä ihan miten sattuu pitkin kyliä liikenteenjakajan väärältä puolelta hirveää ylinopeutta155899