Onko työyhteisössä tai johtoportaassa lymyämässä näitä tälläisiä?Vähäosaisiahan on mukava kiusata?
Pesunkestävä narsisti paljastuu tietystä synkästä piirteestä
Narsistinen kollega tai esihenkilö voi sortua kavaltamaan rahaa ja kiusaamaan muita, kerrotaan Narsisti-podcastin kakkoskauden kuudennessa jaksossa. Edellisestä jaksosta tuttu teema syventyy käsittelemään työpaikkakiusaamista.
Narsisti voi sortua kohtalokkaaseen virheeseen ahneudessaan, kertoo Iltalehden Narsisti-podcast. Kakkoskauden kuudennessa jaksossa vieraileva kriminaali- ja oikeuspsykologian dosentti, psykologi ja psykoterapeutti Helinä Häkkänen kuvailee, miten petollisuus ja ahneus voivat linkittyä narsistisen henkilön käytökseen työpaikalla.Kärsimys ei hetkauta
Tutkimusten mukaan Suomessa noin joka viides on kokenut työpaikkakiusaamista. Jokainen kiusaaja ei voi olla narsisti, mutta narsistinen persoonallisuushäiriö on yhteydessä kiusaamiseen. Häkkäsen mukaan narsistisesti häiriintyneellä työyhteisön jäsenellä voi olla merkittäviä kielteisiä vaikutuksia työtovereidensa jaksamiseen ja työterveyteen.
Jaksossa puhutaan siitä, miksi narsistisen työkaverin tekemään kiusantekoon ei kuitenkaan välttämättä puututa. Syitä ovat muun muassa tilanteen kokeminen vaikeaksi tai itselle kuulumattomaksi.
– Voi nousta pelko, joutuuko ihminen itse narsistisen henkilön hampaisiin, jos hän puuttuu tilanteeseen - niin voi toki käydäkin. Puuttumiskynnys pitäisi olla matalampi kuin se on, Häkkänen toteaa.
Myös podcastin toisen kauden neljännessä jaksossa psykologian emerita professori Liisa Keltikangas-Järvinen korosti, että narsistia voi olla vaikea pysäyttää.
Häkkäsen mukaan narsisti voi provosoitua, jos hän menettää kasvonsa, kun kiusaamiseen puututaan. On olemassa nerokkaampi tapa, josta Häkkänen kertoo jaksossa tarkemmin. Ei nimittäin auta, jos narsistille puhuu toisten kärsimyksestä, pahoinvoinnista ja sairauspoissaoloista, joita hän on mahdollisesti aiheuttanut. Häkkäsen mukaan niistä puhuminen voi vain laittaa ”pökköä pesään”. Mutta miksi on näin? Mitä Häkkänen tarkoittaa?https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/c15d55cd-2f07-41b2-964f-e547fe1ee8f5
https://www.iltalehti.fi/mieli/a/e29697ac-928b-46b0-83b6-1b652455d2ba
Siunsoten johtoporras ja sosiaalityö miten on?
4
158
Vastaukset
- Anonyymi00001
Kylläpä on pelolla johtamista kun ei kukaan uskalla vastata.
- Anonyymi00002
Kyllä tekijä henkilö kerkiää tempaisemaan muutaman kerran turpaan johtajia ennenkuin kukaan kerkiää mitään reagoida ja saatikka että poliisi kerkiäisiä väliin estämään ettei johtoporras saa turpaansa pahasti.
- Anonyymi00003
Siinäpä on jälkikäteen selittämistä, joudut maksumieheksi/naiseksi ja saat vieläpä tuomion. Vaikka se omasta mielestä olisikin oikeutettua niin valitettavasti suomen laki ei oman käden oikeutta salli.
Jos on valmis tuomiolle ja korvauksiin niin eipä sitä sitten mikään estä toimimasta niinkuin parhaaksi näkee. - Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
Siinäpä on jälkikäteen selittämistä, joudut maksumieheksi/naiseksi ja saat vieläpä tuomion. Vaikka se omasta mielestä olisikin oikeutettua niin valitettavasti suomen laki ei oman käden oikeutta salli.
Jos on valmis tuomiolle ja korvauksiin niin eipä sitä sitten mikään estä toimimasta niinkuin parhaaksi näkee.Ihan odotan että jotain tämänkaltaista tulisi että tuo henkilö saisi potkut.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka522313Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3481997- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1081675Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181