Suomessa on tahoja, jotka vaativat miinanraivaajan lähettämistä USA: n avuksi . Näin vahvistetaan USA: ja Suomen liittoa. Asiaa vastaan olevat väittävät, että Suomen miinanraivaajat eivät pystyisi toimimaan Hormuzin salmessa, mikä ei pidä paikkaansa
Hyvin menee
19
161
Vastaukset
- Anonyymi00001
Suomi ei kuitenkaan aio lähettää mitään apua Hormuzin salmeen, koska 5. artikla ei tue USA:n omaa hyökkäyssotaa!
- Anonyymi00002
Sehän nähdään miten käy, muuttaako mahdollinen Saudi-Arabian mukaantulo Iranin vastaiseen liitoutumaan kuten uhkailevat
- Anonyymi00003
Minkä takia Suomen pitäisi osallistua sotaan, johon sillä ei ole osaa eikä arpaa?
- Anonyymi00004
Sama kyllä koskee Ukrainaa, joko silmät aukeavat
Anonyymi00004 kirjoitti:
Sama kyllä koskee Ukrainaa, joko silmät aukeavat
Ei koske. Venäjän rikollinen sota Ukrainassa koskee meitäkin, koska jos Venäjän annetaan voittaa siellä, se ei pysähdy Ukrainaan.
- Anonyymi00008
moloch_horridus kirjoitti:
Ei koske. Venäjän rikollinen sota Ukrainassa koskee meitäkin, koska jos Venäjän annetaan voittaa siellä, se ei pysähdy Ukrainaan.
Venäjä voittaa ja valtaa koko Ukrainan ja laittaa Zelenskyin vastaamaan rikoksistaan.
Hölmölämme poliitikkoja on narrattu Zelenskyin toimesta ja nyt olemme täysin lamassa. Anonyymi00008 kirjoitti:
Venäjä voittaa ja valtaa koko Ukrainan ja laittaa Zelenskyin vastaamaan rikoksistaan.
Hölmölämme poliitikkoja on narrattu Zelenskyin toimesta ja nyt olemme täysin lamassa.Jos Venäjän annetaan voittaa Ukrainassa, se ei pysähdy sinne.
- Anonyymi00005
Valinnanvapauskokeilu 65+ vuotisille ilman portaita sisäänkäynnissä. Lannoitteita hiekkakentille.
- Anonyymi00006
Ukrainan ja USA:n Sota-SOTE hoitaa Nato-suomen vaivaiset reserviläiset luonnon kiertoon.
Keitä nuo suomalaiset tahot ovat, jotka haluaisivat lähettää miinanraivaajan Hormuzinsalmeen?
- Anonyymi00009
"Keitä nuo suomalaiset tahot ovat"
Stubb, Orpo, Häkkänen ja Valtonen nämä ovat pahimpia intoilijoita jotka haluavat tapattaa sotilaitamme. - Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
"Keitä nuo suomalaiset tahot ovat"
Stubb, Orpo, Häkkänen ja Valtonen nämä ovat pahimpia intoilijoita jotka haluavat tapattaa sotilaitamme.Pääministeri Petteri Orpo (kok) kertoi keskiviikkona eduskunnassa, että Suomen hallitus seuraa keskustelua asiasta.
– Jos syntyy nimenomaan kauppaliikenteen turvaamiseksi jotain operaatiota, niin harkitsemme, voimmeko jollain tavalla osallistua.
Pääministeri sanoi ajattelevansa itse niin, että jos on kyse kauppareitin turvallisuudesta ja auki pitämisestä, Euroopalla on asiassa isot intressit ja syy olla mukana.
– Itse sota on heidän [Yhdysvaltojen] aloittamansa sota ilman neuvotteluita. Mutta Hormuzinsalmen turvallisuus on sinänsä meidän yhteinen kysymys, Orpo sanoi. - Anonyymi00011
Esim. Arto Luukkanen, joka kirjoitti näin Iltalehdessä:
Iranin kriisissä USA:n presidentti Donald Trump on pahastunut Nato-maiden penseästä suhtautumisesta hänen sotilaalliseen operaatioonsa. Hän penää nyt suoraa apua: USA tarvitsee miinanraivaajia ja droonisodan tietämystä.
Euroopassa ”Halukkaiden koalitio” on muuttunut ”Haluttomien koalitioksi”.
Vaarana on se, että USA saattaa kääntää selkänsä tai kun Iranin kriisi on ohi – mitätöidä USA:n mahdollisen avun Eurooppaan täydellisesti. Erota Natosta.
Suomen olisi nyt pakko pohtia asioita ennakkoluulottomasti ja etukäteen. Tässä tilanteessa olisi mahdollista saada hyvää ”good-will” poliittista pääomaa Trumpin USA:lta ilmoittamalla, että se lähettää vaikka yhden miinanraivaajan Persianlahdelle. Ei sotimaan vaan raivaamaan miinoja. Tällä olisi suuri huomioarvo Trumpin silmissä. - Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Esim. Arto Luukkanen, joka kirjoitti näin Iltalehdessä:
Iranin kriisissä USA:n presidentti Donald Trump on pahastunut Nato-maiden penseästä suhtautumisesta hänen sotilaalliseen operaatioonsa. Hän penää nyt suoraa apua: USA tarvitsee miinanraivaajia ja droonisodan tietämystä.
Euroopassa ”Halukkaiden koalitio” on muuttunut ”Haluttomien koalitioksi”.
Vaarana on se, että USA saattaa kääntää selkänsä tai kun Iranin kriisi on ohi – mitätöidä USA:n mahdollisen avun Eurooppaan täydellisesti. Erota Natosta.
Suomen olisi nyt pakko pohtia asioita ennakkoluulottomasti ja etukäteen. Tässä tilanteessa olisi mahdollista saada hyvää ”good-will” poliittista pääomaa Trumpin USA:lta ilmoittamalla, että se lähettää vaikka yhden miinanraivaajan Persianlahdelle. Ei sotimaan vaan raivaamaan miinoja. Tällä olisi suuri huomioarvo Trumpin silmissä."Nato-suomen regimen olisi nyt pakko pohtia asioita ennakkoluulottomasti ja etukäteen. "...
... jottei käy kuin Suomen Natoon liittäminen peloteltuna hosuen puhelingallupilla.
Mietittäväksi: Jos siis EU-Nato sotii USA:n Irania vastaan aloittaman LAITTOMAN sodan, niin yhdysvallat voi keskittyä Grönlannin haltuunottoon täysimääräisesti? Anonyymi00009 kirjoitti:
"Keitä nuo suomalaiset tahot ovat"
Stubb, Orpo, Häkkänen ja Valtonen nämä ovat pahimpia intoilijoita jotka haluavat tapattaa sotilaitamme.Hevonpaskaa, tiltu. He eivät ole intoilijoita, eivätkä ole lähettämässä suomalaisia sotilaita minnekään sen enempää kuin miinanraivaajaakaan, tiltunen.
Anonyymi00010 kirjoitti:
Pääministeri Petteri Orpo (kok) kertoi keskiviikkona eduskunnassa, että Suomen hallitus seuraa keskustelua asiasta.
– Jos syntyy nimenomaan kauppaliikenteen turvaamiseksi jotain operaatiota, niin harkitsemme, voimmeko jollain tavalla osallistua.
Pääministeri sanoi ajattelevansa itse niin, että jos on kyse kauppareitin turvallisuudesta ja auki pitämisestä, Euroopalla on asiassa isot intressit ja syy olla mukana.
– Itse sota on heidän [Yhdysvaltojen] aloittamansa sota ilman neuvotteluita. Mutta Hormuzinsalmen turvallisuus on sinänsä meidän yhteinen kysymys, Orpo sanoi.Eipä Orpo siis puhunut mitään miinanraivaajasta. Aloitus on tyypillinen tiltun vedätys.
Anonyymi00011 kirjoitti:
Esim. Arto Luukkanen, joka kirjoitti näin Iltalehdessä:
Iranin kriisissä USA:n presidentti Donald Trump on pahastunut Nato-maiden penseästä suhtautumisesta hänen sotilaalliseen operaatioonsa. Hän penää nyt suoraa apua: USA tarvitsee miinanraivaajia ja droonisodan tietämystä.
Euroopassa ”Halukkaiden koalitio” on muuttunut ”Haluttomien koalitioksi”.
Vaarana on se, että USA saattaa kääntää selkänsä tai kun Iranin kriisi on ohi – mitätöidä USA:n mahdollisen avun Eurooppaan täydellisesti. Erota Natosta.
Suomen olisi nyt pakko pohtia asioita ennakkoluulottomasti ja etukäteen. Tässä tilanteessa olisi mahdollista saada hyvää ”good-will” poliittista pääomaa Trumpin USA:lta ilmoittamalla, että se lähettää vaikka yhden miinanraivaajan Persianlahdelle. Ei sotimaan vaan raivaamaan miinoja. Tällä olisi suuri huomioarvo Trumpin silmissä.Aha. Ok.
- Anonyymi00007
Eikö Yhdysvalloilla ole miinanraivaajia vai miksi niitä tarvittaisiin Suomesta?
Niin, Suomessa on olemassa käytännössä vain Katanpää-luokan kolme miinantorjunta-alusta millä olisi mitään todellista käyttöä Hormuzin salmessa.
Ne ovat kyllä miinanraivauskyvyltään erinomaisia laivoja, mutta ovat pinehköjä (uppouma 680t ja 38hlö miehistö) laivoja jotka ovat suunniteltu toimimaan saaristossa ja rannikon läheisyydessä, ovat hitaita (13solmua) ja niitä ei ole luokiteltu valtamerikelpoisiksi.
Merivoimat ovat itse tiedoittaneet
https://reservilainen.fi/merivoimien-katanpaa-luokan-miinanraivaajia-ei-voida-lahettaa-hormuzinsalmeen-tallaisia-ne-ovat/
että kyseiset alukset eivät olisi lähetettävissä Hormuzin salmelle, mutta varmasti 1-2kpl niistä sinne kyllä saataisiin jos se poliittisestä katsotaan välttämättömästi.
Mitään muuta alusluokkaa Suomen laivastolla ei ole millä olisi oikeaa strategista sekä tarkoituksenmukaista toimintakykyä alueella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231205
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89894- 87777
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede19746- 93717
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282702- 109626
- 32593
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet115511