Puheenparsi "kaikki on Marinin syytä" on muodostunut poliittiseksi meemiksi ja retoriseksi työkaluksi, jolla kuvataan usein Kokoomuksen ja nykyisen hallituksen tapaa perustella vaikeita päätöksiään.
Tässä on tiivistelmä siitä, miten tämä asetelma toimii politiikassa juuri nyt:
Miksi Kokoomus viittaa edelliseen hallitukseen?
Kokoomusjohtoinen hallitus perustelee nykyisiä leikkauksia ja talouskuria usein Sanna Marinin (sd.) hallituksen perinnöllä:
Velkaantuminen: Kokoomus katsoo, että Marinin hallitus kasvatti valtion velkaa ja pysyviä menoja liikaa, mikä pakottaa nykyhallituksen rajuihin säästöihin. [1, 2]
Sote-uudistus: Nykyinen hallitus on arvostellut Marinin kaudella luotua hyvinvointialuemallia kalliiksi ja toimimattomaksi, ja käyttää tätä selityksenä sote-palveluiden karsimiselle. [3, 4]
Talouden rakenteet: Kokoomuksen mukaan edellinen hallitus ei tehnyt tarvittavia työmarkkinauudistuksia, minkä vuoksi Suomen kilpailukyky laahaa. [1]
Vastapuolen näkemys: "Vastuun pakoilua"
Opposition (SDP, Vasemmistoliitto, Vihreät) mielestä Kokoomus käyttää "Marinin syytä" -korttia liikaa:
Omat valinnat: Kriitikoiden mukaan istuva hallitus on tehnyt tietoisia arvovalintoja, kuten suurituloisten veronkevennyksiä, joita ei voi laittaa edellisen hallituksen piikkiin. [2, 5]
Suhdanteet: Monet muistuttavat, että Marinin kautta leimasivat globaalit kriisit (korona ja Ukrainan sota), jotka pakottivat valtioita ympäri maailmaa velkaantumaan. [2]
Meemi ja huumori
Internetissä ja sosiaalisessa mediassa "Marinin syytä" on muuttunut ironiseksi vastaukseksi lähes mihin tahansa ongelmaan. Sitä käytetään usein silloin, kun halutaan huomauttaa hallituksen selitysten toistuvuudesta tai siitä, että hallitus ei ota vastuuta omasta politiikastaan.
Tiivistettynä: Kokoomus näkee toimivansa "siivoojana" Marinin jäljiltä, kun taas oppositio näkee tämän tapana vierittää vastuu omista epäsuosituista päätöksistä muille.
Haluatko tarkastella jotain tiettyä talouslukua, kuten velan kehitystä näiden kahden hallituksen välillä?
Lähteet:
[1] Valtiovara
Puheenparsi "kaikki on Marinin syytä" on muodostunut poliittiseksi meemiksi ja retoriseksi työkaluks
22
244
Vastaukset
- Anonyymi00001
Rahaa on . kun otetaan lisää velkaa 0 korolla.
Niinhän siinä kävi, Marinin hallitus kuten Rinteenkin kasvatti menoja mutta ei tinkinyt mistään aiemmista menoista, joten menojen kokonaismäärä kasvoi vaikka ei tehty mitään, jolla tuottavaa yritystoimintaa olisi saatu lisää kattamaan jo liian suuriksi ennestäänkin paisunutta menovirtaa!
Aiempien hallitusten, Marininkin, syyttelylle on ihan todellista perää.Marinin hallitus teki ratkaisen paljon sen eteen, että tuottavaa työtä saatiin lisää. Tämä tapahtui koronavuoden 2020 päätöksillä. Tehtiin päätöksiä yritysten tukemisesta niitä, että ne selvityvät koronakriisin yli. Tämä onnistui lopulta paremmin kuin hyvin ja talous samoin kuin valtion tulot alkoivat kasvaa. Myös työllisyys kasvoi ja työttömyys pysyi aisoissa. Ilman näitä päätöksiä Suomi olisi rypenut suossa, koska koska konkurssiaaltoa ei olisi voitu välttää. Koronatoimet todennäköisesti vähensivät myös julkisen terevyden menoja, kun tauti saatiin rajoitustoimilla pysymään paremmin aisoissa. Sinulta on jäänyt huomaamatta kokonaan näiden päätösten valtavat taloudelliset vaikutukset. Ymmärryksesi ei vaan tunnu millään riittävän tämänpaisten asioiden käsittämiseen.
Marinin hallitus ei vähentänyt valtion menoja, koska siihen ei silloin vielä nähty erityisen suurta tarvetta hyvän työllisyystilanteen vuoksi. Ukrainan sota ja sen aiheuttama kriisi iski päälle vuonna 2022. Hallitus keskittyi silloin Nato-jäsenyyden edistämiseen ja turvallisuuspolitiikkaan ja teki päätöksiä - se on myönnettävä - turvallisuusmenojen lisäämiseksi. Mikään puolue ei vaan tuntunut vastustaneen näiden menojen lisäämistä. Valtion tulvoirtahan oli suurempi oli vielä Marinin hallitusen aikana parempi kuin Orpon hallituskaudella. Tätä hallituskautta on kuvannut talouden umpisurkea tilanne. Hallitus on pettänyt tässä suhteessa kaikki, siis aivan kaikki lupauksensa.
Budjettilukuja on menojen osalta vaikea verrata Marinin hallituksen aikaisiin, koska sotemenot siirtyivät kunnilta valtiolle soteuudistuksen jälkeen. Tuloja on helpompi verrata ja niiden kasvu oli siis Marinin kaudella parempi kuin nyt. Ainakaan Orpon hallituksen lukuja katsellessa ei voi paljon moittia Marinin hallitusta. Näin surkeaa meno ei ole ollut 2000-luvulla, pääsimme jopa EUn tarkkailuluokalle tämän hallituksen aikana.mielipidepankki kirjoitti:
Marinin hallitus teki ratkaisen paljon sen eteen, että tuottavaa työtä saatiin lisää. Tämä tapahtui koronavuoden 2020 päätöksillä. Tehtiin päätöksiä yritysten tukemisesta niitä, että ne selvityvät koronakriisin yli. Tämä onnistui lopulta paremmin kuin hyvin ja talous samoin kuin valtion tulot alkoivat kasvaa. Myös työllisyys kasvoi ja työttömyys pysyi aisoissa. Ilman näitä päätöksiä Suomi olisi rypenut suossa, koska koska konkurssiaaltoa ei olisi voitu välttää. Koronatoimet todennäköisesti vähensivät myös julkisen terevyden menoja, kun tauti saatiin rajoitustoimilla pysymään paremmin aisoissa. Sinulta on jäänyt huomaamatta kokonaan näiden päätösten valtavat taloudelliset vaikutukset. Ymmärryksesi ei vaan tunnu millään riittävän tämänpaisten asioiden käsittämiseen.
Marinin hallitus ei vähentänyt valtion menoja, koska siihen ei silloin vielä nähty erityisen suurta tarvetta hyvän työllisyystilanteen vuoksi. Ukrainan sota ja sen aiheuttama kriisi iski päälle vuonna 2022. Hallitus keskittyi silloin Nato-jäsenyyden edistämiseen ja turvallisuuspolitiikkaan ja teki päätöksiä - se on myönnettävä - turvallisuusmenojen lisäämiseksi. Mikään puolue ei vaan tuntunut vastustaneen näiden menojen lisäämistä. Valtion tulvoirtahan oli suurempi oli vielä Marinin hallitusen aikana parempi kuin Orpon hallituskaudella. Tätä hallituskautta on kuvannut talouden umpisurkea tilanne. Hallitus on pettänyt tässä suhteessa kaikki, siis aivan kaikki lupauksensa.
Budjettilukuja on menojen osalta vaikea verrata Marinin hallituksen aikaisiin, koska sotemenot siirtyivät kunnilta valtiolle soteuudistuksen jälkeen. Tuloja on helpompi verrata ja niiden kasvu oli siis Marinin kaudella parempi kuin nyt. Ainakaan Orpon hallituksen lukuja katsellessa ei voi paljon moittia Marinin hallitusta. Näin surkeaa meno ei ole ollut 2000-luvulla, pääsimme jopa EUn tarkkailuluokalle tämän hallituksen aikana.Tuottavaa työtä tekevät yritykset jotka tuottavat tuotteita jotka myydään eteenpäin ja mieluusti vielä vientiin mahdollisimman paljon. Joku kahvila ei ole tuottava siinä mielessä vaan se vain kierrättää rahaa pääosin. Teet sitten uusia puhelimia, polkupyöriä, autoja, traktoreita tai vaikka tikkaita, niin se on tuottavaa työtä. Palveluammatit eivät tuota vaikka ovatkin tarpeen ne vain kierrättävät rahaa. Marinin hallitus ei noihin niinkään puuttunut, vaan tuki sitä porukkaa jolta se taudin vuoksi osin ainakin esti toimintaa.
Jo Marinin-Rinteen hallitusten aikana menot ylittivät tulot valtiolla joten todella olisi pitänyt alkaa menojen vähennys. Eihän Marinkaan Rinteineen ilman lisävelkaa pärjännyt ja Rinne taisi sitä vuositasolla tehdä eniten "Rahaa On" tyylillään!
Orpon menokehyksethän ovat pitkälti Marinin ja sitäkin edeltävien halliotusten aikaansaamia joten Orpoa on turhaa syyttää. Vai pitäisikö koko talous pysäyttää ja alkaa laatimaan uusia tapoja hoitaa valtion asioita? Parasta oliosi kun kansa tekisi kuten minä olen tehnyt, olen elänyt omilla ansioilla saamatta edes opiskeluun pientäkään valtion apua. Ainoa apu oli isän takaama opintolaina jonka maksoin etuajassa pois!- Anonyymi00003
YXKAXEX kirjoitti:
Tuottavaa työtä tekevät yritykset jotka tuottavat tuotteita jotka myydään eteenpäin ja mieluusti vielä vientiin mahdollisimman paljon. Joku kahvila ei ole tuottava siinä mielessä vaan se vain kierrättää rahaa pääosin. Teet sitten uusia puhelimia, polkupyöriä, autoja, traktoreita tai vaikka tikkaita, niin se on tuottavaa työtä. Palveluammatit eivät tuota vaikka ovatkin tarpeen ne vain kierrättävät rahaa. Marinin hallitus ei noihin niinkään puuttunut, vaan tuki sitä porukkaa jolta se taudin vuoksi osin ainakin esti toimintaa.
Jo Marinin-Rinteen hallitusten aikana menot ylittivät tulot valtiolla joten todella olisi pitänyt alkaa menojen vähennys. Eihän Marinkaan Rinteineen ilman lisävelkaa pärjännyt ja Rinne taisi sitä vuositasolla tehdä eniten "Rahaa On" tyylillään!
Orpon menokehyksethän ovat pitkälti Marinin ja sitäkin edeltävien halliotusten aikaansaamia joten Orpoa on turhaa syyttää. Vai pitäisikö koko talous pysäyttää ja alkaa laatimaan uusia tapoja hoitaa valtion asioita? Parasta oliosi kun kansa tekisi kuten minä olen tehnyt, olen elänyt omilla ansioilla saamatta edes opiskeluun pientäkään valtion apua. Ainoa apu oli isän takaama opintolaina jonka maksoin etuajassa pois!Elit aikana, jolloin jos kulki liian läheltä tehtaan porttia, sieltä tempaistiin töihin.
Maailman on nykyään aivan toisenlainen. YXKAXEX kirjoitti:
Tuottavaa työtä tekevät yritykset jotka tuottavat tuotteita jotka myydään eteenpäin ja mieluusti vielä vientiin mahdollisimman paljon. Joku kahvila ei ole tuottava siinä mielessä vaan se vain kierrättää rahaa pääosin. Teet sitten uusia puhelimia, polkupyöriä, autoja, traktoreita tai vaikka tikkaita, niin se on tuottavaa työtä. Palveluammatit eivät tuota vaikka ovatkin tarpeen ne vain kierrättävät rahaa. Marinin hallitus ei noihin niinkään puuttunut, vaan tuki sitä porukkaa jolta se taudin vuoksi osin ainakin esti toimintaa.
Jo Marinin-Rinteen hallitusten aikana menot ylittivät tulot valtiolla joten todella olisi pitänyt alkaa menojen vähennys. Eihän Marinkaan Rinteineen ilman lisävelkaa pärjännyt ja Rinne taisi sitä vuositasolla tehdä eniten "Rahaa On" tyylillään!
Orpon menokehyksethän ovat pitkälti Marinin ja sitäkin edeltävien halliotusten aikaansaamia joten Orpoa on turhaa syyttää. Vai pitäisikö koko talous pysäyttää ja alkaa laatimaan uusia tapoja hoitaa valtion asioita? Parasta oliosi kun kansa tekisi kuten minä olen tehnyt, olen elänyt omilla ansioilla saamatta edes opiskeluun pientäkään valtion apua. Ainoa apu oli isän takaama opintolaina jonka maksoin etuajassa pois!Olen sanonut aiemminkin, ettet ymmärrä taloudesta tuon taivaallista. Kirjoituksesi jälleen kerran vahvistaa tämän. Sinun höpinöitesi perusteella USAn olisi pitänyt olla konkurssitilassa jo aikapäiviä sitten. USAssa viennin osuus noin 10 % maan BKT:stä. Suomessa vastaava osuus on 40 %. USAn talous on siltii porskuttanut hyvin, vaikka se on ennen muuta kotimarkkinatalousvaltio, missä kaiken lisäksi juuri palveluelinkeinot ovat kaikkein voimakkaimmin kasvanut ala. Kotimarkkinatalous ei tietenkään tarkoita vain rahan kierrättämistä paikasta toiseen. Kysynnän kasvu luo lisääntyvää tarjonnan kasvua. Ihmiset joutuvat vain ponnistelemaan enemmän, että kykenevät ostamaan kaiken sen, mnkä haluavat. Globaali talous ei ole sen kummempaa. Myös siinä raha kulkee edestakaisin. Osa on vientiä, osa tuontia. Joissain maissa tuotantorakenne suosii vientiä, toisissa kotimarkkinataloutta. Suomessa ei tietenkään löydä ostajia sille hissimäärällä, jotka Kone tuottaa eikä niile paperikoneille, jotka Valmet valmistaa. Suomi on Saksan ohella maailman vientipainotteisempia talouksia, mutta kyllä ne muutkin pärjäävät.
Suomessa viimeisen ylijäämäisen budjetin lienee viimeksi onnistunut tekemään Matti Vanhasen I hallituksen valtionvarainministeri Eero Heinäluoma (SDP). Rinne ei tehnyt eniten velkaa. Sitä otettiin eniten Marinin aikana vuonna 2020 koronasta selviämisen vuoksi. Orpon-Purran hallitus ottaa nyt velkaa jopa enemmän kuin Marinin hallitus koko kaudella.
Menokehykset ovat jokaisen hallituksen päättämiä. Sitä varten hallitukset ovat, että ne tekevät omaa politiikkaansa eivätkä edellisen hallituksen politiikkaa. Ei muutosten tekeminen tarkoita mitään koko talouden pysäyttämistä. Sinähän kirjoitat täysiä satuja. Trump on USAssa kumonnut ensi töikseen muutamassa päivässä kaikki edellisen hallinnon päätökset. Ei se ole sen kummempaa se oman politiikan tekeminen. Muutos on raju entiseen menoon verrattuna, mutta se on hänen valintansa. Jotem turha puhua, etteikö muutokset ole aina vallassa olevan hallituksen käsissä.Anonyymi00003 kirjoitti:
Elit aikana, jolloin jos kulki liian läheltä tehtaan porttia, sieltä tempaistiin töihin.
Maailman on nykyään aivan toisenlainen.Kävin kyllä tehtailla työkeikoilla mutta en yhdelläkään sen palveluksessa vaan työni oli pitkälti huolto ja asennus keikkailua. Se oli aika mukavaa ja siinä näki paljon sitä miten eri ihmiset työpaikoillaan suhtautuivat työhön ja aika paljon tapasin työntekijöitä, joita en ainakaan itse palkkaisi töihin.
Onko maailma toisenlainen? En oikein usko, edelleen kuten silloinkin niitä joiden tiedetään saavan jotain aikaan, on helppoa päästä työnsä syrjään kiinni. Niiden jotka ovat ay henkisiä on ehkä vaikeampaa päästä kiinni hyviin hommin. Firma näkee kuka n firman mies/henkilö eikä ay palvelija joten firman henkilö kannattaa palkata!mielipidepankki kirjoitti:
Olen sanonut aiemminkin, ettet ymmärrä taloudesta tuon taivaallista. Kirjoituksesi jälleen kerran vahvistaa tämän. Sinun höpinöitesi perusteella USAn olisi pitänyt olla konkurssitilassa jo aikapäiviä sitten. USAssa viennin osuus noin 10 % maan BKT:stä. Suomessa vastaava osuus on 40 %. USAn talous on siltii porskuttanut hyvin, vaikka se on ennen muuta kotimarkkinatalousvaltio, missä kaiken lisäksi juuri palveluelinkeinot ovat kaikkein voimakkaimmin kasvanut ala. Kotimarkkinatalous ei tietenkään tarkoita vain rahan kierrättämistä paikasta toiseen. Kysynnän kasvu luo lisääntyvää tarjonnan kasvua. Ihmiset joutuvat vain ponnistelemaan enemmän, että kykenevät ostamaan kaiken sen, mnkä haluavat. Globaali talous ei ole sen kummempaa. Myös siinä raha kulkee edestakaisin. Osa on vientiä, osa tuontia. Joissain maissa tuotantorakenne suosii vientiä, toisissa kotimarkkinataloutta. Suomessa ei tietenkään löydä ostajia sille hissimäärällä, jotka Kone tuottaa eikä niile paperikoneille, jotka Valmet valmistaa. Suomi on Saksan ohella maailman vientipainotteisempia talouksia, mutta kyllä ne muutkin pärjäävät.
Suomessa viimeisen ylijäämäisen budjetin lienee viimeksi onnistunut tekemään Matti Vanhasen I hallituksen valtionvarainministeri Eero Heinäluoma (SDP). Rinne ei tehnyt eniten velkaa. Sitä otettiin eniten Marinin aikana vuonna 2020 koronasta selviämisen vuoksi. Orpon-Purran hallitus ottaa nyt velkaa jopa enemmän kuin Marinin hallitus koko kaudella.
Menokehykset ovat jokaisen hallituksen päättämiä. Sitä varten hallitukset ovat, että ne tekevät omaa politiikkaansa eivätkä edellisen hallituksen politiikkaa. Ei muutosten tekeminen tarkoita mitään koko talouden pysäyttämistä. Sinähän kirjoitat täysiä satuja. Trump on USAssa kumonnut ensi töikseen muutamassa päivässä kaikki edellisen hallinnon päätökset. Ei se ole sen kummempaa se oman politiikan tekeminen. Muutos on raju entiseen menoon verrattuna, mutta se on hänen valintansa. Jotem turha puhua, etteikö muutokset ole aina vallassa olevan hallituksen käsissä.Vain vienti tuo maahan uutta rahaa! Voit myös miettiä sitä miten velkainen on USA:n talous! "Yhdysvaltojen valtionvelka on yli 38 biljoonaa dollaria (38 200 miljardia dollaria) joulukuussa 2025. " "Yhdysvaltojen väkiluku vuonna 2025 arvioidaan olevan 347 275 807." Tuosta kun laskin niin sain asukasta kohden velaksi noin 110'000 $.
Kun netti kertoo Suomen väkiluvun olevan 5'653'269 asukasta ja valtion velan 190'493'547'000 € niin henkeä kohden sain siitä 33'700 €.
Se, ettemme ole suurvalta on meidän huono onnemme, koska olemme pulassa velan kanssa, joka on periaatteessa vain 1/3 USA:n velasta!- Anonyymi00005
YXKAXEX kirjoitti:
Kävin kyllä tehtailla työkeikoilla mutta en yhdelläkään sen palveluksessa vaan työni oli pitkälti huolto ja asennus keikkailua. Se oli aika mukavaa ja siinä näki paljon sitä miten eri ihmiset työpaikoillaan suhtautuivat työhön ja aika paljon tapasin työntekijöitä, joita en ainakaan itse palkkaisi töihin.
Onko maailma toisenlainen? En oikein usko, edelleen kuten silloinkin niitä joiden tiedetään saavan jotain aikaan, on helppoa päästä työnsä syrjään kiinni. Niiden jotka ovat ay henkisiä on ehkä vaikeampaa päästä kiinni hyviin hommin. Firma näkee kuka n firman mies/henkilö eikä ay palvelija joten firman henkilö kannattaa palkata!"Kävin kyllä tehtailla työkeikoilla mutta en yhdelläkään sen palveluksessa vaan työni oli pitkälti huolto ja asennus keikkailua"
Aikaisemmin puhuit suunnittelusta. Mutta nyt se vaihtui huoltoon ja asennukseen. Huomenna kai sitten tehtaanjohtaja.
" ja aika paljon tapasin työntekijöitä, joita en ainakaan itse palkkaisi töihin."
Ja arvaa miten ne nauroi sinulle ja tiesivät ettei sinulla olisi ollut mitään mahdollisuutta päästä siihen firmaan töihin. No sinulla ei olekaan mitään mahdollisuutta palkata ketään mutta kerro miksi et palkkaisi noita oikeita tuloksentekijöitä. Ottiko oma surkeus siis koville. - Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
"Kävin kyllä tehtailla työkeikoilla mutta en yhdelläkään sen palveluksessa vaan työni oli pitkälti huolto ja asennus keikkailua"
Aikaisemmin puhuit suunnittelusta. Mutta nyt se vaihtui huoltoon ja asennukseen. Huomenna kai sitten tehtaanjohtaja.
" ja aika paljon tapasin työntekijöitä, joita en ainakaan itse palkkaisi töihin."
Ja arvaa miten ne nauroi sinulle ja tiesivät ettei sinulla olisi ollut mitään mahdollisuutta päästä siihen firmaan töihin. No sinulla ei olekaan mitään mahdollisuutta palkata ketään mutta kerro miksi et palkkaisi noita oikeita tuloksentekijöitä. Ottiko oma surkeus siis koville.Siis YXKAXEX/Extyökkäri tekeekin nyt huolto ja asennushommia. Vaihtoi alaa kun tuulenhuuhtoma suunnittelunsa ei lyönyt leiville.
- Anonyymi00008
YXKAXEX kirjoitti:
Kävin kyllä tehtailla työkeikoilla mutta en yhdelläkään sen palveluksessa vaan työni oli pitkälti huolto ja asennus keikkailua. Se oli aika mukavaa ja siinä näki paljon sitä miten eri ihmiset työpaikoillaan suhtautuivat työhön ja aika paljon tapasin työntekijöitä, joita en ainakaan itse palkkaisi töihin.
Onko maailma toisenlainen? En oikein usko, edelleen kuten silloinkin niitä joiden tiedetään saavan jotain aikaan, on helppoa päästä työnsä syrjään kiinni. Niiden jotka ovat ay henkisiä on ehkä vaikeampaa päästä kiinni hyviin hommin. Firma näkee kuka n firman mies/henkilö eikä ay palvelija joten firman henkilö kannattaa palkata!Kannattaisiko sinunkin edes yrtittää hakea työelämään. Et toki kelpaa mutta olisit edes yrittänyt.
Anonyymi00008 kirjoitti:
Kannattaisiko sinunkin edes yrtittää hakea työelämään. Et toki kelpaa mutta olisit edes yrittänyt.
Kyllä minä olen työelämää kokenut kyllin, aloin -60 luvulla ja lopetin eläköitymiseen 2000 luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä. Kyllä siinä ehti monen sortin hommaan sekaantua ajan mittaan! Nyt sitten eletään ansaitun työeläkkeen ja entisten ansioiden jämien avulla ihan mukavasti!
- Anonyymi00009
YXKAXEX kirjoitti:
Tuottavaa työtä tekevät yritykset jotka tuottavat tuotteita jotka myydään eteenpäin ja mieluusti vielä vientiin mahdollisimman paljon. Joku kahvila ei ole tuottava siinä mielessä vaan se vain kierrättää rahaa pääosin. Teet sitten uusia puhelimia, polkupyöriä, autoja, traktoreita tai vaikka tikkaita, niin se on tuottavaa työtä. Palveluammatit eivät tuota vaikka ovatkin tarpeen ne vain kierrättävät rahaa. Marinin hallitus ei noihin niinkään puuttunut, vaan tuki sitä porukkaa jolta se taudin vuoksi osin ainakin esti toimintaa.
Jo Marinin-Rinteen hallitusten aikana menot ylittivät tulot valtiolla joten todella olisi pitänyt alkaa menojen vähennys. Eihän Marinkaan Rinteineen ilman lisävelkaa pärjännyt ja Rinne taisi sitä vuositasolla tehdä eniten "Rahaa On" tyylillään!
Orpon menokehyksethän ovat pitkälti Marinin ja sitäkin edeltävien halliotusten aikaansaamia joten Orpoa on turhaa syyttää. Vai pitäisikö koko talous pysäyttää ja alkaa laatimaan uusia tapoja hoitaa valtion asioita? Parasta oliosi kun kansa tekisi kuten minä olen tehnyt, olen elänyt omilla ansioilla saamatta edes opiskeluun pientäkään valtion apua. Ainoa apu oli isän takaama opintolaina jonka maksoin etuajassa pois!Heh . . T.1.5.5.1.T
- Anonyymi00010
YXKAXEX kirjoitti:
Kävin kyllä tehtailla työkeikoilla mutta en yhdelläkään sen palveluksessa vaan työni oli pitkälti huolto ja asennus keikkailua. Se oli aika mukavaa ja siinä näki paljon sitä miten eri ihmiset työpaikoillaan suhtautuivat työhön ja aika paljon tapasin työntekijöitä, joita en ainakaan itse palkkaisi töihin.
Onko maailma toisenlainen? En oikein usko, edelleen kuten silloinkin niitä joiden tiedetään saavan jotain aikaan, on helppoa päästä työnsä syrjään kiinni. Niiden jotka ovat ay henkisiä on ehkä vaikeampaa päästä kiinni hyviin hommin. Firma näkee kuka n firman mies/henkilö eikä ay palvelija joten firman henkilö kannattaa palkata!Voi sinua rassukkaa, elät ja muistelet 60/70 lukuja, opintolainaa . . . . T.1.5.5.1.T
YXKAXEX kirjoitti:
Vain vienti tuo maahan uutta rahaa! Voit myös miettiä sitä miten velkainen on USA:n talous! "Yhdysvaltojen valtionvelka on yli 38 biljoonaa dollaria (38 200 miljardia dollaria) joulukuussa 2025. " "Yhdysvaltojen väkiluku vuonna 2025 arvioidaan olevan 347 275 807." Tuosta kun laskin niin sain asukasta kohden velaksi noin 110'000 $.
Kun netti kertoo Suomen väkiluvun olevan 5'653'269 asukasta ja valtion velan 190'493'547'000 € niin henkeä kohden sain siitä 33'700 €.
Se, ettemme ole suurvalta on meidän huono onnemme, koska olemme pulassa velan kanssa, joka on periaatteessa vain 1/3 USA:n velasta!Kyllä myös USA voi olla yhtä lailla pulassa suuren velkataakkansa kanssa. Vaikka USAssa FED voi printata uutta rahaa kuinka paljon tahansa, jotta valtio voi maksaa velkansa, sellainen nakertaisi USAn luottamusta ja nostaisi korot pilviin. Dollarin kurssi laskisi ja inflaatio kasvaisi. Se ei ole erityisen terveen talouden merkki.
Vienti voi tuoda maahan lisää rahaa, mutta yhtä lailla kotimarkkinataloudella voidaan luoda vaurautta, mikä nostaa maan BKT:tä. USAn taloudesta valtaosa perustuu kotimarkkinatalouden ja vain 10 % viennille. Suomessa vastaavasti 40 % on vientiä. Kuten taas nähdään, et oikein ymmärrä talouden toiminnasta mitään.Anonyymi00010 kirjoitti:
Voi sinua rassukkaa, elät ja muistelet 60/70 lukuja, opintolainaa . . . . T.1.5.5.1.T
TISSIT ja työelämä ovat samaa nyt kuin mainitseminasi aikoina jos työhön suhtaudut asiallisesti ja unohdat ay venkeet. Kun teet työsi tuottavasti niin aina sitä löytyy!
- Anonyymi00002
Orpo kehui Marinin hallituksen työllistämistoimia niin hyviksi, että leikkasi palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun alenemasta 20 %, koska piti hyvää työllisyystilannetta (Marinin) hallituksen toimien ansiona.
Kokoomukselle ei olisi riittänyt 15 miljardin yritystuki, joten velkaa olisi enemmän, jos Kokoomus olisi ollut puikoissa. Tilanteen näkeen hyvin nyt. Leikataan, mutta velkaantuminen vain kasvaa. - Anonyymi00007
Marin oli miljoona kertaa parempi kuin Orpo pääministerinä. Orpo ei osaa mitään, ollaan hänen takiaan euroopan ykkösiä työttömyydessä. Tosi huono äijä on .
- Anonyymi00011
On aina yhtä noloa kun sinä ap peukutat omia viestejäsi. Varsinkin viestien kohdalla joissa sinä v..ttuilet viesteille jotka olet kirjoittanut itse. 🤭
- Anonyymi00012
"Mutta kun edellinen hallitus" ja "Marinin hallituksen vika" ovat opposition vakiokortteja joilla pyrkivät aina viemään huomion pois siitä, kun he syyttää istuvaa hallitusta omista aikaansaannoksista Marinin hallituksessa. Esim. hallituksen muistuttaessa oppositioa kuinka se tehtailee välikysymyksiä omista hankkeista edellisessä hallituksessa syyttäen niistä istuvaa hallitusta.
- Anonyymi00013
ja hoitokokoustajat pomppaa ylös kuin vieteriukot eduskunnan kyselytunnilla asusteitaan hermostuneina hypistellen selkeästi tuohtuneina kun joku hallituksen edustaja kertoo kuinka keskusta syyttää istuvaa hallitusta omista hankkeistaan edellisessä hallituksessa.
- Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
ja hoitokokoustajat pomppaa ylös kuin vieteriukot eduskunnan kyselytunnilla asusteitaan hermostuneina hypistellen selkeästi tuohtuneina kun joku hallituksen edustaja kertoo kuinka keskusta syyttää istuvaa hallitusta omista hankkeistaan edellisessä hallituksessa.
Kiero, kierompi, keskustalaisin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1501489
- 104921
- 75733
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa15583ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40514Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m157476Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..44472- 26409
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185402