Terve!
Olisi kiva kuulla jos jollakin on rakentavaa kommentoitavaa allaolevaan pohdiskeluun. Eli jääkö siitä puuttumaan jotain olennaista mikä motivoi ihmisiä uskontoon tai onko siinä jotain mistä olette perustellusti eri mieltä?
--
Uskomisen tarve
Eli mistä tekijöistä muodostuu tarve luokitella itsensä jonkin uskontokunnan edustajaksi ja pitää uskonnon auktoriteettia perusteluna dogmien uskomiseen. Tässä ei yritetä selittää sitä, miksi ihmiset pitävät sellaisia uskontojen väittämiä/opetuksia hyvinä/tosina, joita ne pitäisi tieteellisesti perustellusti hyvinä/tosina vaikka eivät kuuluisi ko. uskontoon, eli sellaisia väittämiä/opetuksia, jotka osaa perustella itselleen ilman uskonnon auktoriteettia.
Uskominen niinkuin yleensäkin valinnat ovat trade-offeja saadun hyödyn ja haitan välillä. Ihminen valitsee sellaisen vaihtoehdon jossa kokonaishyödyn ja haitan summa on positiivinen, eli jos hyöty on suurempi kuin haitta, päättää ihminen uskoa uskontoon, ja jos haitta on suurempi kuin hyöty, päättää ihminen olla uskomatta. Uskomista siis myötävaikuttaa sekä uskonnosta saadut hyödyt että uskonnon haittoja vähentävät tekijät.
1 Hyödyt
Alla on yritetty selittää millä tavalla uskominen tyydyttää ihmisen perustarpeita Maslowin tarvehierarkian mukaisessa jaottelussa, ks: http://www.ship.edu/~cgboeree/maslow.html
1.1 The physiological needs
Uskonto ei olennaisesti tyydytä fysiologisia tarpeita, vaikkakin joitain poikkeuksia voi ajatella olevan.*
1.2 The safety and security needs
1.2.1 Uskonto tuo turvallisuudentunnetta
Uskominen antaa hyvältä tuntuvia vastauksia filosofisiin kysymyksiin ja vähentää tietämättömyyden ahdinkoa antamalla autoritäärisiä vastauksia niiltä osin kun omia vastauksia ei ole. Tiedetään esim. mistä me ollaan tultu, saadaan elämälle missio, visio ja strategiset suuntaviivat, merkitystä/tarkoitus elämään ja selityksiä sellaisille kokemuksille joita ei muuten osaa selittää.
Uskonto ei tyydytä yhtä paljon turvallisuudentarvetta sellaisille, jotka edellyttävät että tiedon on ensisijaisesti oltava mahdollisimman objektiivisesti perusteltavissa, vaan sellaisille, joille tiedon luotettavuus on toissijainen asia jos ko. uskomuksen kanssa eläminen on helpompaa, esim. sellaisille jotka mielellään lakaisevat totuutta maton alle sivuuttamalla ikäviä negatiivisia asianhaaroja.
Uskonto vähentää myös pelkoa. Monille on opetettu, että jumala rankaisee syntisiä helvetin tulella ja pistää hyvät taivaaseen. Tämän takia ihmisten kannattaa kuulua uskontoon ja uskoa sen oppeihin, ettei olisi pelkoa kärsiä uskonnon lupaamia rangaistuksia. Uskonto tuo lohtua kuolemanpelkoon ja siihen että kaikki loppuu, lupaamalla entistä onnellisempaa elämää itselle ja läheisille kuoleman jälkeen.
1.2.2 Uskonto vähentää epätoivoa
Moni tulee uskoon vaikeassa elämäntilanteessa. ”En kestä elämän todellisuutta, joten alan uskomaan johonkin asiaan riippumatta siitä vastaako se todellisuutta ja onko se tiedollisesti perusteltavissa, koska muussa tapauksessa elämälläni ei ole merkitystä tai se on onnetonta.” Uskominen tuo toivon-, voiman- ja lohdutuksentunnetta hankalaan elämäntilanteeseen. Mitä huonommin elämässä menee, sitä suurempi hyöty uskonnosta on, koska sitä enemmän uskonto parantaa tilannetta.
Otollisia tilanteita tälle tekijälle voisi olla esim. lapsena/aikuisena sosiaalisesti syrjäytyneellä yksilöllä tai henkisessä kriisitilanteessa (esim. pitkä symbioottinen ihmissuhde päättynyt) tai huonoilla tulevaisuudennäkymillä oleva ihminen (vankilassa, itsemurhan partaalla, onneton elämä edessä). Persoonalliseen jumalaan uskomista voi selittää se, että ihmisellä voi olla tarve tuntea olevansa symbioosissa jonkun kanssa.
1.3 The love and belonging needs
1.3.1 Uskonto tuo ryhmään kuulumisen etuja
Kuuluminen uskovaisten ihmisten ryhmään jossa kaikilla on jotakin yhteistä ja jossa on turvallisuudentunnetta, välittämistä, auttamista jne. Tämän ryhmän ajatellaan olevan jumalan suojeluksessa.
Ryhmä voi tilanteen mukaan olla jonkin tietyn uskonlahkon ryhmä (esim. jehovantodistajat) tai yleensä uskovaisten ryhmä. Ryhmän ulkopuolisia voidaan halveksia tms. esim. islaminuskoisissa kulttuurissa ei-Muslimi voidaan syrjäyttää sosiaalisesta ryhmästä ja Muslimeja suositaan.
1.4 The esteem needs
1.4.1 Uskonto saa ihmisen tuntemaan itsensä muita paremmaksi
Paremmuuden tunne saadaan osoittamalla omaa erilaisuutta, omaa yhteyttään jumalaan/johonkin korkeampaan, johon muut ei ole yhteydessä yhtä paljon, omaa pääsemistä taivaaseen muita todennäköisemmin, omaa absoluuttisen oikean tiedon ja viisauden määrää tai omaa eettisyyttä ja itsekuria. Esim. naismarkkinoilla ujo tai muusta syystä menestymätön mies voi selittää menestymättömyyttään sillä ettei ole naisista kiinnostunut uskonnollisen vakaumuksen takia ja sitä kautta nostaa imagoaan muiden silmissä.
Vastaava ilmiö ei-uskovaisilla voisi olla esim. kalliin auton/kännykän/asunnon tms. pitäminen tai esim. tutkinnolla/tittelillä/tiedolla rehvastelu.
1.5 Self-actualisation
1.5.1 Uskonnot tarjoaa helpon tien henkiseen kehitykseen
Jos omaksuu uskonnon dogmeja ja noudattaa sen rituaaleja (meditointi, paasto, rukous jne.) uskonnon auktoriteetin takia voi se auttaa ihmistä henkisessä kehityksessä. Se voi myös edistää epäsuorasti henk. kehitystä täyttämällä alempien tarpeiden vajeet ja vapauttamalla resursseja itsensä toteuttamiseen, tai tuomalla henk. kehitykseen orientoituneita ihmisiä ympärillesi enemmän.
Uskonnon dogmeihin uskomalla ei voi etukäteen tietää nouseeko vai laskeeko henkisen kehityksen taso, koska toiminta ei perustu itse ymmärrettyyn tietoon vaan auktoriteettiin. Henkisen kehityksen taso voi esimerkiksi laskea jos uskonnossa on virheellisiä tai onnettomaan elämään johtavia opetuksia tai jos niitä tulkitaan mustavalkoisesti. Koska uskonnossa henkisen kehityksen periaatteita ei tarvitse analysoida itse toteuttaakseen niitä, kuluu resursseja henkiseen kehitykseen vähemmän kuin ilman uskontoa.
2 Koettu haitta
Haittoja on monenlaisia, mutta suurin uskomisen haitta on dogmaattisen maailmankuvan ja tieteellisen/filosofisen ajattelun välinen ristiriitaisuuden kanssa eläminen. Alla on tekijöitä, jotka voi pienentää olennaisesti tämän haitan suuruutta.
2.1 Uskonnollinen kasvatus
Uskonnollisessa perheessä kasvaneilla ihmisillä vanhemmilta saadun lapsuuden tottumuksen takia jokin asia "tuntuu" oikealta, turvalliselta ja hyvältä, mistä päätellään että sen täytyy olla universaalisti oikein. Joillakin lapsuudenkokemukset voi taas aiheuttaa vastareaktion uskontoa kohtaan ja joillain uskovaisilla taas ei ole ollut uskonnollista kasvatusta.
2.2 Luonne
Joitain ihmisiä ristiriitaisuuden tunne perustelemattomista asioista haittaa enemmän ja toisia vähemmän, joten asiaan vaikuttaa luonne. Sellaisten ihmisten, joille on luonteenomaista kerätä mahdollisimman objektiivista tietoa, on uskontojen dogmien hyväksyminen vaikeampaa kuin esimerkiksi tunnevaltaisille ihmisille.
2.3 Tiedon määrä
Jos ihmisen tiedon määrä on pieni, on koettu haitta pienempi ja on todennäköisempää uskoa asioihin, esim. koulutetut ihmiset uskovat harvemmin kuin kouluttamattomat.
2.4 Virhepäätelmät
Uskontoihin ja asioihin yleensäkin voi uskoa sen takia että asia vaikuttaa vastaavan todellisuutta virheellisen tiedon tai virheellisten johtopäätösten takia. Esim. koska uskonnossa A nämä yhdeksän asiaa vastaa todellisuutta perustellusti, on kymmenennenkin asian vastattava todellisuutta vaikkei sille olisi perusteluja. Jos vesimelonista tai luontokuvasta on luettavissa jumalan nimi tai jos tähtikartassa näkyy Jeesuksen kasvot, tarkoittaa se että jumalan on oltava olemassa. Tähän kuuluu sekin että perustellaan uskonnon totuutta sillä että siihen uskoo niin moni, joten sen on oltava totta.
Jos tarve uskontoon on riittävän suuri, voi ihminen tiedostamattaan tuottaa itselleen näkyjä jeesuksesta, jumalan ääntä tai muistikuvia aiemmista elämistä todistaakseen itselleen ja muille uskonnon paikkansapitävyyden ja sitä kautta saavuttaakseen uskonnon tuomia hyötyjä.
--
*Tällainen tilanne voisi olla esimerkiksi se, että uskovaiset jakavat ruokaa nälänhädässä oleville uskovaisille. Maslow laskee tähän luokkaan myös seksuaaliset tarpeet, joita voisi edistää esimerkiksi se että tietynlaisissa uskonnollisissa piireissä mies voi saada helpommin naismarkkinoilla ”arvokkaamman” naisen kuin mitä saisi uskontopiirien ulkopuolella. Esim. muslimeilla uskonnollisuus on usein tärkeä miehenvalintakriteeri tyttärelle.
Motivaatiosta uskontoihin
4
377
Vastaukset
- Strotaapatti
Niin, mistäpä syntyy jollekin motivaatio kerätä vaikkapa postimerkkejä koko ikänsä ja mistäpä tieteelliselle tutkijalle syntyy halu kaivella maata tai tutkia vaikkapa muurahaisia koko ikänsä.
Ikivanhoja uskontoja ja niiden välittämää tietoa voi myös alkaa tutkia tänä päivänä kuka tahansa suhteessa vaikkapa evoluutioon tai psygologiaan, jotka ovat nuoria iältään tai vaikkapa astrofyysikkojemme tuottamaan tietoon maailmankaikkeuden rakenteista, joka alkoi saavuttamaan alkutietoa vasta kymmenisen vuotta sitten.
Uskontofilosofinen oppi painottaa mielentyyneyttä jonka saavuttamiseen on erilaisia henkisiä harjoituksia.
Vain tyynen, rauhallisen mielen omaava pystyy toimimaan harmoonisesti ja myötätuntoisesti.
Jokainenhan voi kokeilla kuinka tieto toimii vaikkapa alkamalla harjoittaa meditaatiota, jonka harjoittamisessa on pystyttävä tunnistamaan ja eliminoimaan myös siihen liittyvät riskit.
Kun tieto kulkee käsi kädessä kokemuksen kanssa miksei siihen alkaisi tuntea luottamusta.
Sanoisin entisenä ateistina, että esitetyt motivaatiot uskontoihin uskomiseen tuntuvat tosi vierailta. Uskohan ei ole uskontoihin uskomista. - Psycho-Socio
Motivaatio on eri asia kuin tarpeet. Motivaatio on on _päämäärähakuinen_ käyttäytymisprosessi.Lyhytaikaisissa tapahtumissa perussyyt ovat epäilemättä tarpeissa, mutta pidempiaikaiset prosessit (esim. työmotivaatio) eivät selity ainakaan maslowilaisilla tarpeilla.
Maslowin tarvehierarkia edustaa jostain kolmannenen tason puolivälistä kognitiivisia, opittuja käyttäytymismalleja, jotka pohjautuvat opittuihin ja omaksuttuhin kontrolliodotuksiin (locus of control), sosiaalisiin arvoihin ja asenteisiin.
Näissä tarvetulkinnoissa on kuitenkin hirmuinen kehäselityksen vaara: näemme ilmiön, päättelemme että sen takana on tietty tarve, ja sitten varmoina selitämme uudelleen ilmiötä tuolla tarpeella.
Ajatusleikkinä voi tietysti "tulkita" uskontoja vaikka minkä mallin kautta. Maslowilaisittain uskonto asettuu hierarkian toiselle tasolle, suojautumiseen psyykisiltä vaaroilta, epävarmuuden torjuntaan. Uskontojen äiti on pelko, riippumatta niiden primitiivisyydestä, jumalien lukumäärästä tms.
Tietysti uskonto voi inspiroida Maslowin hierarkian korkeammillakin tasoilla, mutta se on jo sitten ympäristöstä opittua, ehkä itsevahvistettua positiivisen oppimisen kautta, eikä siten kuulu perustarpeiden pohdiskeluun.
Maslowin tarvehierarkia on suurin piirtein - tilastollisena ilmiönä - paikansapitävä ns. länsimaissa. Mutta ylimmillä tasoilla heittää iloisesti häränpyllyä. Esim. tiedemiesten joukossa on selvitysten mukaan aika yleistä, etteivät statustarpeet ole ollenkaan merkityksellisiä, ennen kuin tiedonjanoa aletaan tyydyttämään.
Kiihkouskovainen on jämähtänyt puolustustilaan, joka ei salli itselleen eikä muille uuden oppimista oman pelkonsa vuoksi. Siis sitä toisen tason maslowilaisuutta. - kritisoitu
Maslowin tarvehierarkiaa on kritisoitu siitä, että se on liikaa evoluutiopainotteinen, siis hengissäpysymisen mukaan kehitetty teoria. Siis aivotoiminnan kehitysasteesta riippuen tarpeiden tasot nousevat. Järkevä hengissäpysymisen kannalta, että fysiologiset tarpeet tulevat ensin, mutta tilanteessa, jossa ihmisen tarpeet onkin tyydytetty joka asteella, niiden tärkeysjärjestyksellä ei sinällään ole enää vaikutusta ja tässä korostuukin sitten se taso, jolla koetaan tyydyttämättä jäänyttä tarvetta. (Maslowin järjestys on muokattu siitä, millä edellytyksillä pysyy hengissä ja mitkä ovat biologisia viettejä ja tarpeita eikä siitä, mikä on ihmisen ajattelun seurauksena muodostuva tahto.)
Uskonto, tai mikä hyvänsä ideologia, tai muu asia, joka vastaa tähän, saa aikaan ihmisellä kokonaisvaltaisempaa hyvinvoinnin tunnetta.
Tässä suhteessa ei ole olennaista se, tuleeko tuo tunne jostakin henkisestä tai fyysisestä asiasta, kunhan se vastaa siihen tilanteeseen, jossa ihminen on ja kokee jotenkin korostunutta vaille jäämistä. Tähän vaikuttavat sekä tiedostetut tai tiedostamattomat tarpeet.
Uskonnot ja erilaiset ideologiat ovat myös vastaus tarpeiden kanavoinnille, koska miltei aina löytyy jokin osa-alue, jolla jonkinlaista tarvetta esiintyy. Ne kanavoidaan joka tapauksessa johonkin ja se, mikä pystyy vastaamaan erinomaisesti tähän, on uskonto, koska jokainen ihminen jäsentää oman uskonsa eri tavalla eri lähtökohdista, vaikka kuuluisikin samaan uskontokuntaan muiden kanssa. Eli sama uskonto voi vastata ihmisillä erilaisiin tarpeisiin, kuten olit tuossa yllä luetellut.
Nekin ihmiset, jotka eivät usko mihinkään vastaavat omiin tarpeisiinsa omalla "uskomattomuudellaan, joka sekin on uskomista siihen, etteivät uskonnot ole totta", eli suhtautumistavasta riippumatta ajattelevalla ihmisellä on aina pyrkimys muodostaa oma maailmankuvansa jonkinlaisen ideologian mukaan, tähän vaikuttavat oppiminen ja kokemukset, sekä tiedostamaton itse.
Näitä maailmankuvia ei voida arvottaa. Mikä on yhdelle arvokasta, voi toiselle olla arvotonta. Kaikki tuo on epäilemättä totta. Mutta se, että miksi ihmiset kehittivät uskonnon, on paljon mielenkiintoisempi kysymys. Tai miksi ne kokevat uskonnollisia kokemuksia.
Olen havainnut, että psykologia, vaikka tieteiden ruhtinas onkin, ei yksin voi vastata uskonnon tarpeeseen. Mutta pitkälle se pääsee.
Behaviorismi, vaikka onkin jo pääosin hylätty (paitsi terapiamuotona), tarjosi B.F Skinnerin muodossa mielenkiintoisen asian, joka on todennettu eläimillä, mutta kehittyneisiin ihmisiin se ei päde. Siksi se unohdettiinkin.
Nimittäin:
"Väline-ehdollistuminen:
Tämä ilmiö perustuu ns. vahvistamisperiaatteeseen:palkinnolla vahvistetun reaktion esiintyminen lisääntyy, kun taas palkitsematta jätetyn tai rangaistun reaktion vähenee. Skinnerin mukaan siis käyttäytymisen seuraukset määräävät siis sen, millä tavalla ihminen tai eläin jatkossa käyttäytyy"
Tässä vaiheessa ei vielä mitään sen kummempaa ole Mutta..
"Tutkiessaan kyyhkysten oppimista Skinner havaitsi niillä 'taikauskoista käyttäytymistä'
:yksi lintu räpisteli siipiään häkin keskiosassa, toinen nokki häkin nurkkaa, kolmas raaputti jalallaan lattiaa. Nämä oudot reaktiot lisääntyivät lintujen ollessa nälkäisiä. Ilmeisesti linnut olivat reagoineet tällä tavalla ennen edellistä ruokintaa: toistamalla samaa reaktiota ne pyrkivät saamaan ruokaa uudestaan. Skinner kutsui tätä vahvistamisoppimiseksi, mutta koska reaktio on tässä väline palkkion saamiseksi, tätä alettiin kutsua väline-ehdollistumiseksi"
Oletetaan, että ihmisten uskonnot alkoivat kehittyä jo hyvin varhain. Alussa ihmisten älykkyys ei ollut kovin korkea (vrt. kyyhkyt). Jossain vaiheessa, kenties nälkävuosina, jokin heimo tai heimonjäsen saattoi rakentaa jonkin toteemin, tai muun reliikin. Sitten kylä saikin suuren sadon/saaliin/vettä kuiville alueille/voitti vihollisen...
Väline-ehdollistuminen astuu kuvioon. Nämä alkukantaiset ihmiset olettivat, että toteemi (tai joku muu symboli) oli menestyksen takana.
Sitten alkoi käydä niin, ettei saalista/satoa/vettä/voittoja tullutkaan aina. Alettiin uskomaan, että toteemi edustaa jotain suurempaa voimaa. Ehkä tämä suurempi voima on vihainen? Ehkä se pitää tyynnyttää? Sitten ne alko muisteleen, että mitä ne teki sen jälkeen kun ne oli saanu sen toteemin valmiiksi. Aivan, vuodattanu eläinten verta. (Uhrausperiaate katosi kristunuskosta hyvin myöhään)
Joskus tämäkään ei sitten auttanut, ja alettiin uskoa, että on olemassa vastustava voima. Tai voimia. Myös hyviä voimia saattaa olla useampia. Niihin saattoi saada myös yhteyden. (rukoilu, mietiskely)
Vähitellen kehittyi animistisia uskontoja, jotka kehittyivät hitaasti. Maanviljelyyn mennessä oli jo keksitty sääntöjä ja normeja, ja papisto alkoi syntyä. Aluksi monoteistinen uskonto muuttui osittain monolatriaksi, jossa oli hyviä ja pahoja jumaluuksia, mutta vain yhtä kannatettiin tai pidettiin "tärkeimpänä".
Zarahustralaisuus muuttui juutalaisuudeksi ja se kristinuskoksi. Ja niin me olemme monimutkaisessa uskontojen sekamelskassa.
Mutta tämän lisäksi tarvitaan myös taipumus kokea uskonnollisia kokemuksia. Tässä neuroteologia astuu esiin.
http://www.yle.fi/teema/tiede/prismastudio/arkisto2004/prismastudio51.shtml
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022296- 1141761
- 881429
- 1331387
- 1171266
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘741238Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis631111- 511057
- 36982
- 33834