Olen nähnyt täällä jo vuosia sitä samaa paavalilaista saarnaa, jossa Paavalia nostetaan Jeesuksen ohi kristinuskon oikeaksi perustajaksi ja hänen kirjeitään pidetään lähes yhtä pyhinä kuin itse Kristuksen sanoja. No, tässäpä nyt se vastine, joka perustuu Raamattuun itseensä + nykyaikaiseen raamatuntutkimukseen. Ei mitään salaliittoteorioita, vaan pelkkiä faktoja, joita ei voi kiistää ellei sulje silmiään.
1. Paavali EI tuntenut Jeesusta lainkaan – eikä edes väittänyt tunteneensa eläessään.
Jeesus kuoli n. vuonna 30 jKr. Paavali kääntyi vasta n. vuonna 33–36 jKr. Damascus-tiellä (Apt 9). Hän ei ollut koskaan tavannut historiallista Jeesusta Nasaretilaista. Kaikki hänen tietonsa perustuu yhteen subjektiiviseen näyyn, jota kukaan muu ei vahvista. Verrattuna oikeisiin apostoleihin (Pietari, Johannes jne.), jotka olivat Jeesuksen kanssa kolmisen vuotta, Paavali on ulkopuolinen. Hän itsekin myöntää Gal 1:11–12, että hänen evankeliuminsa “ei ole ihmisiltä, enkä ole sitä saanut keneltäkään opettamalla, vaan Jeesuksen Kristuksen ilmestymisen kautta”. Eli: luota minuun, näin unta.
2. Paavalin oppi on suorassa ristiriidassa Jeesuksen oman opetuksen kanssa.
• Jeesus: “Älkää luulko, että minä olen tullut kumoamaan lakia tai profeettoja. En ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.” (Matt 5:17).
Paavali: “Te olette irti laista, te olette armosta” (Room 6:14) ja “Kristus on lain loppu” (Room 10:4).
• Jeesus korosti tekoja + uskoa (Matt 25:31–46, lampaat ja vuohet – tuomio tekojen perusteella).
Paavali: “Ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja” (Room 3:28).
• Jeesus sanoi rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan (Matt 19:23–24).
Paavali teki kristinuskosta helpon uskonnon roomalaisille ja kreikkalaisille – ei vaadittu ympärileikkausta, ei ruokalakien noudattamista, ei temppeliä. Kätevä bisnesmalli hellenistiseen maailmaan.
Tämä ei ole “sama evankeliumi eri kulmasta”. Tämä on kaksi eri uskontoa.
3. Valtaosa “Paavalin” kirjeistä EI OLE PAAVALIN kirjoittamia – moderni konsensus.
Raamatuntutkijat (sekä liberaalit että konservatiiviset) ovat yhtä mieltä: vain 7 kirjeistä 13:sta ovat aitoja Paavalin (Roomalaiskirje, 1. & 2. Korinttilaiskirje, Galatalaiskirje, Filippiläiskirje, 1. Tessalonikalaiskirje, Filemonin kirje). Loput ovat 2. vuosisadan väärennöksiä (deutero-paulilaisia). Erityisesti:
• 1. Timoteus, 2. Timoteus ja Titus: selvästi myöhempiä, sisältävät naisvihaa (“Nainen oppikoon vaitioloa, kaikella hiljaisuudella” 1. Tim 2:11–12) ja “orjat, olkaa herrallenne alamaiset” -tyyppistä orjuuden puolustusta.
• Efesolaiskirje, Kolossalaiskirje, 2. Tessalonikalaiskirje: kielen, teologian ja historiallisten viittausten perusteella vääriä.
Jos kirkko jo tietää, että osa on väärennetty, miksi meidän pitäisi silti lukea niitä “Jumalan sanana”?
4. Paavalin moraali on 1. vuosisadan fariseuksen moraalia, ei jumalallista.
• Orjuus: “Orjat, olkaa herranne alamaiset kaikessa” (Kol 3:22, Ef 6:5). Ei sanaakaan vapauttamisesta.
• Naiset: “Miehen pää on Kristus, ja vaimon pää on mies” (1. Kor 11:3). “Naisen ei sovi puhua seurakunnassa” (1. Kor 14:34–35).
• Homoseksuaalisuus: Room 1:26–27 – klassinen antiikin aikainen ennakkoluulo.
Nämä eivät ole “aikaansa edellä olevia” opetuksia. Ne ovat aikansa tuotteita, ja vieläpä sen konservatiivisempaa päätä.
5. Paavali odotti maailmanlopun heti – ja erehtyi totaalisesti.
1. Tess 4:15–17: “Me, jotka olemme elossa ja jäämme jäljelle Herran tulemukseen…” Hän uskoi elävänsä Jeesuksen paluun aikaan. 2000 vuotta myöhemmin odotamme yhä. Tämä on klassinen väärä profeetta -testi (5. Moos 18:22).
Yhteenveto:
Kristinusko sellaisena kuin se tuli valtauskonnoksi ei ole Jeesuksen Nasaretilaisen liike. Se on Paavalin liike. Jeesus oli juutalainen reformoija, joka halusi korjata fariseusten ja saddukealaisten ylilyöntejä. Paavali teki siitä uuden uskonnon roomalaisille, jossa ei enää tarvinnut olla juutalainen, ei noudattaa lakia, ei tehdä hyviä tekoja – riitti uskoa, että “Jeesus kuoli sinun syntiesi tähden”.
Siksi Paavalin puheita ei tarvitse ottaa vakavasti kuin minkään muun 1. vuosisadan fariseuksen kirjoituksia. Ne ovat mielenkiintoista historian aineistoa, mutta eivät ohjeita elämään vuonna 2026.
Keskustelkaa. Mitä mieltä olette? Onko Paavali se oikea “13. apostoli” vai se mies, joka kaappasi liikkeen?
Miksi Paavalia ei tarvitse ottaa vakavasti
26
176
Vastaukset
- Anonyymi00001
Ei sapatisti pääse karvoistaan.
- Anonyymi00002
Paavali kääntyi vuonna 31 ja kävi Jerusalemissa vuosina 34 ja 45. Galatalaiskirje vuodelta 48. Muut aidot kirjeet 52-57.
Apostolien teot 15. luku käsittelee seurakunnan suhdetta Mooseksen lakiin. - Anonyymi00003
Tämä on okkultismista levinnyt asenne, ettei Paavalilla muka olisi ollut Jumalan valtuutusta niihin asioihin, joista hän puhui ja opetti. Valitettavasti tämä väärä asenne on levinnyt jo kristikuntaankin. Sellainen uskova on eksynyt, koska hän ei usko Raamattua, vaikka Raamatun sana todistaa Paavalin puolesta, että Hän oli Kristuksen valitsema ja Kristuksen asialla.
- Anonyymi00004
Aloittaja paholaisen palkollinen! Tuttu rienaaja!
- Anonyymi00005
Raamattu kertoo, että Jeesus valitsi Paavalin aseekseen - ja hyvin näkyy se ase tepsivän, koska joihinkin osuu ja sattuu niin maan vietävästi se, mitä Paavali sai Jeesukselta sanottavaa.
- Anonyymi00006
Paavali kuvitteli saavansa Jeesukselta jotakin - hän sai harhanäkyjä joita luulotteli Jeesuksen puheiksi ja vielä uskoi raukka niihin.
- Anonyymi00012
Anonyymi00006 kirjoitti:
Paavali kuvitteli saavansa Jeesukselta jotakin - hän sai harhanäkyjä joita luulotteli Jeesuksen puheiksi ja vielä uskoi raukka niihin.
Sinulla on kyllä todella vakava ongelma, jos uskot Raamatusta yhtä kirjoittajaa, mutta et toista kirjoittajaa, tai jonkun asian, mutta et kaikkia asioita. Mihin perustat sen, MITÄ sieltä uskot ja mitä et usko...??
Raamtusta selviää, että Jeesus valtuutti lukuisia ihmisiä puhumaan puolestaan. Hänen omia suoria vuorosanojaan on Raamatussa varsin vähän. Hän puhui itse, mutta käytti sanomansa välikappaleina myös ihmisiä. Silloin on ymmärrys jäänyt kyllä tosi heikoksi, jos ei ole tätä asiaa havainnut Raamatusta.
Samoin Jumala toimi myös Vanhan Testamentin kirjoitusten suhteen. Iso osa Vanhasta Testamentista on saatu Jumalan valitsemien profeettojen kautta. Raamatusta käy monesta kohtaa ilmi, että Jumala käski ihmisiä kirjoittamaan asiat ja tapahtumat muistiin. Hän ei siis itse tarttunut sulkakynään ja kirjoittanut niitä kirjakääröihin, vaan hän käytti siinä ihmisiä välikappaleinaan. - Anonyymi00016
Anonyymi00012 kirjoitti:
Sinulla on kyllä todella vakava ongelma, jos uskot Raamatusta yhtä kirjoittajaa, mutta et toista kirjoittajaa, tai jonkun asian, mutta et kaikkia asioita. Mihin perustat sen, MITÄ sieltä uskot ja mitä et usko...??
Raamtusta selviää, että Jeesus valtuutti lukuisia ihmisiä puhumaan puolestaan. Hänen omia suoria vuorosanojaan on Raamatussa varsin vähän. Hän puhui itse, mutta käytti sanomansa välikappaleina myös ihmisiä. Silloin on ymmärrys jäänyt kyllä tosi heikoksi, jos ei ole tätä asiaa havainnut Raamatusta.
Samoin Jumala toimi myös Vanhan Testamentin kirjoitusten suhteen. Iso osa Vanhasta Testamentista on saatu Jumalan valitsemien profeettojen kautta. Raamatusta käy monesta kohtaa ilmi, että Jumala käski ihmisiä kirjoittamaan asiat ja tapahtumat muistiin. Hän ei siis itse tarttunut sulkakynään ja kirjoittanut niitä kirjakääröihin, vaan hän käytti siinä ihmisiä välikappaleinaan.kiitos vastauksesta, mutta väitteesi menee täysin ohi pointistani ja paljastaa juuri sen ongelman, mistä puhuin.
Et vastaa mihinkään konkreettiseen kritiikkiini Paavalista. Sen sijaan yrität pelastaa tilanteen yleisellä “Jumala käyttää ihmisiä välikappaleina” -kortilla. Se on liian helppo ja liian halpa vastaus.
Totta, Raamatussa on monia kirjoittajia.
Mutta se ei tee heistä automaattisesti luotettavia eikä yhtä arvokkaita. Raamattu itse kertoo, että Jumala käytti myös väärää profeettaa Bileamia, pakanakuningas Nebukadnessaria ja jopa pahaa kuningasta. Se, että joku “käytetään välikappaleena”, ei tee hänen kaikista sanoistaan erehtymättömiä tai jumalallisia. Erityisesti kun kyseessä on Paavali, joka:
• Ei koskaan tavannut historiallista Jeesusta (toisin kuin apostolit)
• Opettaa useissa kohdissa suoraan päinvastoin kuin Jeesus itse (laki, teot vs. armo, usko yksin jne.)
• Kirjoitti kirjeitä, joista moderni raamatuntutkimus osoittaa suurimman osan olevan väärennöksiä (pastoraalikirjeet ym.)
Sinä siis vaadit, että minun täytyy joko hyväksyä koko paketti tai olla “ongelmainen”. Miksi? Koska sinun teologiasi romahtaa, jos myönnät, että Paavali saattoi olla vain intohimoinen fariseus, joka kaappasi liikkeen ja muutti sen suuntaa omiin päämääriinsä sopivaksi.
Minä en usko Raamattuun siksi, että se on “Jumalan sana”. Luen sitä kriittisesti kuin mitä tahansa antiikin tekstiä. Uskon Jeesuksen ydinsanomasta (rakkaus lähimmäiseen, köyhien auttaminen, tekopyhyyden tuomitseminen, fariseusten kritiikki) paljon enemmän kuin Paavalin lakia vihaavasta armo-opista, joka teki kristinuskosta helpon roomalaisille.
Kysymys sinulle takaisin:
Miten sinä perustat sen, että Paavalin kirjeet ovat yhtä arvokkaita kuin Jeesuksen omat sanat?
Mistä tiedät, että Paavali ei erehtynyt tai jopa vääristellyt Jeesuksen opetusta?
Miksi hyväksyt kirjeet, jotka nykyajan tutkijat pitävät väärennöksinä (esim. 1. Timoteus)?
Vai onko sinulla se klassinen fundamentalisti-logiikka: “Raamattu sanoo, että Raamattu on totta, joten kaikki on totta”?
Se, että Jumala käytti profeettoja Vanhassa Testamentissa, ei automaattisesti tee Paavalista erehtymätöntä apostolia. Varsinkaan kun Paavali itsekin myöntää toimineensa “ihmisenä” ja “heikkoudessa” monessa kohdassa.
Minun ymmärrykseni ei ole “heikkoa”. Päinvastoin. Se on rehellisempi: erottelen jyvät akanoista sen sijaan, että nielisin koko kirjan kritiikittömänä.
Jos haluat jatkaa keskustelua, vastaa konkreettisesti Paavalin ja Jeesuksen opetusten ristiriitoihin. Älä piiloudu yleiseen “Jumala käyttää ihmisiä” -lauseeseen.
- Anonyymi00007
>> Jeesus: “Älkää luulko, että minä olen tullut kumoamaan lakia tai profeettoja. En ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.” (Matt 5:17). Paavali: “Te olette irti laista, te olette armosta” (Room 6:14) ja “Kristus on lain loppu” (Room 10:4). <<
Laki on edelleen voimassa. Eihän kukaan muuten edes tulisi synnintuntoon ja uskoon, jos ei lakia olisi tuomitsemassa syntiä. Siksi Raamattu sanoo, että laki on kasvattaja Kristukseen: "ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten - Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen".
Lain toteutustapa muuttui uskovien kohdalla, Jeesuksen täyttäessä lain ja ihmisen ottaessa Kristus vastaan uskossa. Uskova ei siis enää ole lain alainen eli lain noudattaja, koittaen kelvata Jumalalle, vaan uskova kasvaa Jumalan armosta lain tuntemiseen ja Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Eli Paavali puhui oikein. Paavali puhui "TEILLE" eli uskoville. Uskoville Kristus on lain loppu: "uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia" eli lain alaisia. - Anonyymi00008
Heti kun joku vähänkään kritisoi Paavalia, ilmestyy hänen fanijoukkonsa kuin mörrimöykyt koloistaan puolustamaan. Näyttää siltä, että eihän tässä Kristusta osa uskovista tarvitse kun heillä on Paavalinsa.
- Anonyymi00010
Paavali on yksi lukuisista Kristksen äänitorvista, jolla on Kristuksen antamat valtuudet opettaa. Ongelma on kokonaan sinussa, jos et sitä faktaa hyväksy.
- Anonyymi00013
Anonyymi00010 kirjoitti:
Paavali on yksi lukuisista Kristksen äänitorvista, jolla on Kristuksen antamat valtuudet opettaa. Ongelma on kokonaan sinussa, jos et sitä faktaa hyväksy.
Kysehän ei ole mistään faktasta, vaan harhasta - jos ajattelevana ihmisenä sen voit ymmärtää.
- Anonyymi00009
Jumala on halunnut asiat ilmaista siten kuin ne Raamatussa lukevat.
Olipa kirjeitten ja kirjojen oikea kirjoittaja Paavali tai joku muu, niin joka tapauksessa UTn sanoman kautta on Jeesuksen ajoista asti tultu synnintuntoon ja uskoon. Eli UT on kelvannut Jumalalle sellaiseksi kirjoitukseksi, jota hän hyödyntää ihmisten pelastamiseksi. Ja jos UT kelpaa Jumalalle, sen pitäisi kelvata myös ihmisille. - Anonyymi00011
Kristus in turhaan kuollut jos herjaa Paavalia ja haluaa elää kuin sapatisti.
- Anonyymi00014
>> Onko Paavali se oikea “13. apostoli” vai se mies, joka kaappasi liikkeen? <<
Pakanan mielestä se on Paavali, joka kaappasi liikkeen. Epäuskoisen juutalaisenkin mielestä se oli Paavali, joka kaappasi liikeen. Mikä näitä kahta yhdistää? Epäusko.- Anonyymi00015
Sokeassa uskossa elävät uskovat mukisematta toisin.
- Anonyymi00017
>> Onko Paavali se oikea “13. apostoli” vai se mies, joka kaappasi liikkeen? <<
Paavali on Jeesuksen Kristuksen 12. apostoli.
Se on luettavissa Raamatusta, jos totuus kiinnostaa.
Paavali ei kaapannut liikettä. Hän rakensi Jeesuksen perustamaa
seurakuntaa Kristus pohjalle ja pohjalta.- Anonyymi00019
Paavali ei ollut 12. apostoli, eikä edes 13.
Juudas Iskariotin tilalle, joka oli yksi 12 alkuperäisestä apostolista, valittiin uusi apostoli, Mattias, joka oli 13. apostoli.
Paavali tuli apostoliksi vasta myöhemmin. On myös mahdollista, että apostoleita oli muitakin siinä vaiheessa, jo ennen Paavalia tulleita. Emme siis tiedä, monesko Paavali oli. - Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
Paavali ei ollut 12. apostoli, eikä edes 13.
Juudas Iskariotin tilalle, joka oli yksi 12 alkuperäisestä apostolista, valittiin uusi apostoli, Mattias, joka oli 13. apostoli.
Paavali tuli apostoliksi vasta myöhemmin. On myös mahdollista, että apostoleita oli muitakin siinä vaiheessa, jo ennen Paavalia tulleita. Emme siis tiedä, monesko Paavali oli.Mattias oli yhdentoista apostolin, ihmisen, valinta.
Paavali oli Herran Jeesuksen Kristuksen, Jumalan, valinta. - Anonyymi00024
Anonyymi00020 kirjoitti:
Mattias oli yhdentoista apostolin, ihmisen, valinta.
Paavali oli Herran Jeesuksen Kristuksen, Jumalan, valinta.Paavali oli oman harhaisen näkynsä valinta.
- Anonyymi00018
Ei sapatisti voi uskoa Paavaliin.
Tai jos uskoo, pitää vaihtaa oppi. - Anonyymi00021
Aloitus on valetta alusta loppuun.
- Anonyymi00025
Kun esität väitteesi, pystytkö todistamaan sen? Aloitus ei ole valetta, vaan täyttä asiaa alusta loppuun.
- Anonyymi00022
Apt. 9:3 Ja kun hän oli matkalla, tapahtui hänen lähestyessään Damaskoa, että yhtäkkiä valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä;
9:4 ja hän kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
9:5 Hän sanoi: "Kuka olet, herra?" Hän vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
9:6 Mutta nouse ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tekemän."
9:7 Ja miehet, jotka matkustivat hänen kanssansa, seisoivat mykistyneinä: he kuulivat kyllä äänen, mutta eivät ketään nähneet.
Jeesus ilmestyi Paavalille - Anonyymi00023
Jeesus ilmoitti Paavalille evankeliumin.
Apt. 1:6 Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,
1:7 joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.
1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
1:9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.
1:10 Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.
1:11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
1:12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle - Anonyymi00026
Paavalin rienaajat menevät kadotukseen kirjoitti Pietari.
Jos joku ei hyväksy Paavalin kirjeitä ei hän voi hyväksyä Pietarinkaan kirjoituksia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1552513Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1462352Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot981030- 64881
- 63789
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka273701Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18697Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85690Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait202658Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22648