"Sodoma ja Gomorra ovat Raamatussa syntielämän ja riettauden perikuvia. Siksi Jumala tuhosi nuo kaupungit noin neljä tuhatta vuotta sitten. Sodoman syntejä Raamatun mukaan olivat mm. leivän yltäkylläisyys, välinpitämättömyys lähimmäisestä, huoleton lepo, iljettävissä synneissä eläminen ja ylpeys. Raamattu ennustaa, että lopun aikana, kun Ihmisen Poika ilmestyy, maailman meno tulee olemaan kuten se oli Nooan päivinä vedenpaisumuksessa ja kuten se oli Lootin päivinä Sodomassa. Kun tarkastelemme oman aikamme ihmisten elämää ja asenteita, meidän on helppo löytää yhtäläisyydet."
https://www.patmos.fi/blogit/kuin-sodomassa-ja-gomorrassa/
Nyt meno Suomessa on kuin Sodomassa ja Gomorrassa
6
93
Vastaukset
- Anonyymi00001
Suomen kansa tulee vielä kärsiessään sietäessään näitä syntejä
- Anonyymi00002
Sunnuntai! Moni asia tuntuu tänään hyvältä!
”Ensimmäiseksi tuli mieleen virsi: ”Rakkahin Jeesus! Miks viivyt sä vielä? Raskas on kulkuni maisella tiellä, maisella tiellä…”
Mutta sitten katsoin ulos ikkunasta ja näin avoimen kirkkaan taivaan ja valon, joka lämmittää tänään. Se toi mieleeni myös sen elämän valon, jonka Jeesus toi maailmaan, että se, joka kulkee hänen kanssaan, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo. Jo Mooseksen kirjan alussa on teksti: Ja Jumala sanoi: ”Tulkoon valkeus, ja valkeus tuli. Ja Jumala erotti valkeuden pimeydestä…” (Biblia 1938.) Toisessa kohdassa Raamattuun on kirjoitettu: ”Valkeus, joka pimeydessä paistaa, paistaa tunnon valkeuden meidän sydämissämme -Kristuksen kasvoista.” Jumalan kirkkauden valosta on Raamattuun kirjoitettu useissa kirjoituksissa. On myös kuvattu, että Jumalan valon kirkkaus ja puhtaus ovat niin kirkkaita, että kukaan ei voi katsoa sitä ihmisen silmillä. On kerrottu tapauksesta, jossa ihminen näki Jumalan selän, mutta ei kasvoja.
Mutta mikä on tunnon valkeus? Se tarkoittaa Jumalan lahjoittamaa omantunnon rauhaa ihmisen sisimmässä. Se on Kristuksen evankeliumin tuomaa puhtautta. Jos Jumala on tunnon herättänyt, ihminen alkaa nähdä syyllisyytensä kahleet, jotka vievät häntä kohti synnin palkkaa, kuolemaa ja iankaikkista eroa Jumalasta. Synnin unessa nukkuvat…, mikä on heidän kohtalonsa? ”…ja kenelle poika sen tahtoo ilmoittaa.” (Biblia) Ihmiset pyrkivät monella tapaa pääsemään irti sisimmässään tuntemastaan synnin ahdistuksesta, joka vaivaa tiedostavaa ihmistä. Ihminen on kaksiosainen ja Jumala on asettanut ihmisen sydämeen kyvyn nähdä oma sieluntilansa. Se, mitkä henkivallat ohjaavat ihmisen ajattelua ja toimintaa. Tuo saattaa tuntua vieraalta. Mutta se on totta.
Tänä aurinkoisena sunnuntai-aamuna olen suuntaamassa autoni keulan kohti kirkkoa. Mutta mikä hämmentää, on se, että se ei ole minun hengellinen kotini. Siellä käy toinen minulle läheinen henkilö. Itse käyn myös tänään kirkossa, joka on minun hengellinen kotikirkkoni. Koen, että Jumala on tahtonut ilmoittaa itsensä minulle siellä. Enkä koe voivani lähteä ”vieraille tulille lämmittelemään.” -Kuten Kirkko Heikki ystävä, Raamattuun vedoten muistuttikin minulle Jumalan sanassa kirjoitettua. ”Pidä mikä sinulla on, ettei kruunuas kukaan ottaisi.” (Biblia 1938) Lutherilainen uskonkäsitys on Suomessa omaksuttu tuomaan tunnon rauhan perisynnin turmeluksen ja omien syntien särkemiin sydämiin. Kuitenkin armahdettuna Kristuksen sovitustyön, ristiin naulitsemis-sijaiskärsimyksen, ylösnousemuksen ja Kristuksen armoevankeliumin kautta Pyhässä hengessä. Pyhän hengen Jeesus lupasi lähettää oppaaksi ja lohdutukseksi ja opettamaan pitämään kaikki uskon kuuliaisuuden hedelmät, armoon ja totuuteen, mutta myös Kristuksen lahjavanhurskauteen turvautuen.
Mutta tiedätkö sinä, mikä on oikea usko ja uskonkäsitys? Raamattuun on kirjoitettu Jeesuksen sanat: ”Voi teitä, te vähäuskoiset. Jos teillä olisi sinapin siemenen verran uskoa, te voisitte siirtää vuoria…” (Lue tarkemmin Bibliasta v. 1938) Itse uskon sen oikeaksi, mikä minulle on hengen avaamin silmin totuudeksi opetettu Kristuksen armovaltakunnassa. Jeesus sanoi kuitenkin myös: ”Minulla on myös muita lampaita, joita minun …johdattaa. Ja on oleva yksi usko, yksi lammashuone ja yksi paimen.
Jeesus opetti myös, että Pyhä henki avaa Raamatusta kulloinkin sen tulkinnan ja evankeliumin määräosan, mitä meidän kuolematon sielumme ja Jeesuksen lupaama rauha edellyttävät koherentin uskon säilyttämiseksi. Otan tästä pari esimerkkiä Raamatun tapahtumista ja kirjoitetun tulkitsemisesta:
Jeesus paransi sapattina… Fariseukset sanoivat Jeesuksen rikkoneen… Lue tuo tapahtuma kokonaisuudessaan Raamatusta. Jeesus kaatoi rahanvaihtajien pöydät. Lue tarkemmin Raamatusta. Miten maallinen oikeus olisi tuominnut tuon tilanteen kun sitä verrataan vaikkapa Päivi Räsäsen tuomioon? (Tämä on temaattisesti yksi kokonaisuus)
Toinen esimerkki:
Raamattuun on kirjoitettu: ”…sillä vähä hapate koko taikinan hapattaa…”
Tästä vertauskuvasta olen kuullut saarnattavan kahdella, vastakkaisella, selityksellä. Toisessa selityksessä tuo hapatus oli synnin hapatusta, joka tarkoittaa sitä, että syntihapate, -synti kadottaa ja vie väärille teille omavanhurskauteen farisealaisuuteen, synnin luvallisuuteen tai lakihenkeen armon opettamalta kaidalta ristin tieltä. - Anonyymi00003
Toisessa vastakkaisessa selityksessä olen kuullut saarnattavan, että hapate on hyvä hapate, jossa koko taikina hapattuu, eli ihminen siirretään kuolemaan johtavalta tieltä elämän tielle. Pimeydestä valoon, tuomion valtakunnasta Hänen rakkaan poikansa valtakuntaan.
Onneksi Raamattuun on kirjoitettu myös: ”Minä olen A ja O, alku ja loppu, ensimmäinen ja viimeinen. Eikä kukaan voi tulla Isän tykö muuten kuin minun kauttani…” Kun myös usko on Jumalan työ ihmisessä, uskon ja hyvän omantunnon liitto perustuu myös Kristuksen lahjavanhurskauteen, eikä ihmisen omaan hyvyyteen.
Johanneksen evankeliumi:
”Sillä jokainen, joka pahaa tekee, se vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen töitänsä pitäisi laitettaman. Mutta joka totuuden tekee, se tulee ...”
Raamattuun on myös kirjoitettu: ”Jos te valkeudessa vaellatte, niin kuin hänkin valkeudessa on, teillä on osallisuus keskenänne ja Jeesuksen Kristuksen, Hänen poikansa veri puhdistaa teidät kaikista synneistä…”
Saas nähdä jos kävisi niin onnellisesti, että pääsisi ehtoollista viettämään pääsiäisenä. Ehtoollinen tulee Raamatun mukaan nauttia uskovaisella sydämellä. Jeesuksen muistoksi ”Niin usein kuin te siitä juotte-syötte, tehkää se minun muistokseni.” Jeesus. Ehtoollinen vahvistaa uskoa. Pääsiäinen on ensin surun, mutta sitten ylösnousemuksen suuren ilon juhla.
Olkoot Jumala meille syntisille armollinen. kullekin omakohtaisen uskon mitan mukaan.
Kaikkea hyvää sinun kevääseesi! Minullakin kävi juuri kaksi ryhmää lapsia virpomassa. Sekin oli hyvän mielen ja toivotuksen tuulahdus ystävyydestä.
El Morisco 007 - Anonyymi00004
Jeesus tulee ja tappaa kaikki syntiset!
- Anonyymi00005
Jeesus ratsastaa valkoisella hevosella ja lyö syntisiltä miekalla pään poikki
- Anonyymi00006
Kyllä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 164662
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial21625Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1061587Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2281096Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221068- 126889
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2846Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29817- 10815
Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks47807