Vapaa-ajattelijain liitto ry myönsi vuosittaisen Väinö Voipio -palkinnon sata vuotta täyttävälle Krematoriosäätiölle. Liiton mukaan säätiö on koko historiansa ajan edistänyt hautauskulttuuria, jossa korostuvat suvaitsevaisuus, ekologisuus ja yksilön kunnioitus. Säätiö kunnioittaa jokaisen maailmankatsomusta, myös uskonnottomien.
Krematoriossa tuhkattiin ensimmäinen vainaja 24.3.1926. Säätiö oli edelläkävijä, toinen krematorio avattiin vasta neljä vuosikymmentä myöhemmin. Nykyään helsinkiläisistä vainajista tuhkataan yli 90 %.
Krematorion tiloissa on pidetty lukemattomia saattopuheita. Viimeisen 25 vuoden ajan uskonnottomat puheet on järjestänyt Pro-Seremomiat, jonka osakas Vapaa-ajattelijain liitto on.
Palkinto on nimetty Vapaa-ajattelijain liiton aiemman puheenjohtaja Väinö Voipion mukaan. Edellisen palkinnon sai siviilivihkijä Sanna Harju. Muita palkittuja ovat esimerkiksi vuonna 2006 professori Esko Valtaoja kosmologian kansanomaistamisesta kirjoissaan sekä 2011 Helsingin yliopiston valtiotieteellinen tiedekunta järjestettyään promootiojumalanpalveluksen rinnalle uskonnottoman vaihtoehtotilaisuuden.
https://vapaa-ajattelijat.fi/blog/krematoriosaatio-palkinto/
Krematoriosäätiölle Väinö Voipiio -palkinto
14
162
Vastaukset
- Anonyymi00001
Koska palkinto luovutettiin?
- Anonyymi00003
Sitä koskeva vastausviesti on poistettu.
- Anonyymi00014
Palkinto luovutettiin viime viikonvaihteessa.
- Anonyymi00004
ai jaa tähtitieteen professori
joka ei ole kosmologi
sai siis Valiiton shit down-k-mikkojärjestöltä kosmologian palkinnon
Tähtitiede on hävinnyt toimiala maista, joissa ei ole satelliitteja tutkimuksia
varten, eivät Nasan kaverit kirjoista lukevalle asioitaan kerro vaan
julkaisevat itse
Seuraavaksi voitte palkita psykiatrin (hävinnyt toimiala, nykyisin neurotiede)
sydänlääketieteen kansanomaistamisesta- Anonyymi00005
Edellisen palkinnon sai siviilivihkijä Sanna Harju ja sitä edellisen lääkäri Juha Hänninen. Muita palkittuja ovat esimerkiksi Uskontojen uhrien tuki sekä Nuorten filosofiatapahtumaa Nufitia järjestävä Helsingin nuoret filosofit.
- Anonyymi00007
Anonyymi00005 kirjoitti:
Edellisen palkinnon sai siviilivihkijä Sanna Harju ja sitä edellisen lääkäri Juha Hänninen. Muita palkittuja ovat esimerkiksi Uskontojen uhrien tuki sekä Nuorten filosofiatapahtumaa Nufitia järjestävä Helsingin nuoret filosofit.
Joo, vapaarijärjestö on luonnotieteellisesti puoskarijärjestö ja aivan pihalla, jotain nimiä ein Stein tietää ja se sitten lässytetään hämäykseksi kouluja käymättömille
Typerintä Valiitossa on nollatiedon = filosofian tukeminen tyyppiesimerkki pskapuheesta joka työnnetään laiskanhäpöinä roskiin tekoälyn myötä esasaaristeluina
(Saarisen viimeinen (?) esiintyminen oli vastaväittelijänä akuankkaväitöskirjan hyväksyminen Rovaniemellä joka hylättiin = todella superharvinaista, joskus
yliopisto kiusalla kostona hyväksyy kun tieteellinen vastaväittelijä hylkää humpuukina, 14.12. 2023 Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan tiedekuntaneuvosto kokouksessaan antanut Törhösen väitöskirjalle arvosanan hylätty)
- Anonyymi00009
Palkinto jätteen säätiön 100-vuotisjuhlassa. Jakajina Jori zmäntysalo ja Marja Vinni.
- Anonyymi00010
Jaettiin. Jakajana Jori Mäntysalo.
- Anonyymi00011
Säätiö ei ole erityisen vaparimielinen. Se sallii kristilliset hautajaiset toisin kuin vaparien hautausmaat.
Tapaus osoittaa, että vaparit eivät löydä kaltaisiaan palkittavia ja joutuvat siksi palkitsemaan tahoja, jotka toimivat vastoin heidän periaatteitaan.
Tämäkin osoittaa, miten marginaalinen vaparijoukkio on. Säätiön tyypit varmaantakana päin naureskelevat vapareille.- Anonyymi00013
"Se sallii kristilliset hautajaiset toisin kuin vaparien hautausmaat."
Mielenkiintoista!
Missä ja milloin Krematoriosäätiö on ottanut kannan että vastustavat vaparien hautausmaita?
- Anonyymi00012
Sallii syrjimättämäzt myös uskonnottomat saattotilaisuudet
Toisin kuin kirkon kappalit. - Anonyymi00015
Luovuttajina Jori Mäntysalo ja Marja Vinni. Kuva fn-sivuilla ja fb-ryhmässä.
- Anonyymi00016
Vastaanottajana Krematoriosäätiön hallituksen puheenjohtaja Marcus Rantala.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2522672Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka172187Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3281912- 1031639
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois901566Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001260- 671210
- 251131
- 501093
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl731036