Kysyin tekoälyltä, mikä on tärkein yksittäinen kvanttifysiikan tutkimustulos ja sen merkitys.
Palstalla on toistuvasti väitetty (nimiä mainitsematta), että ymmärrykseni luonnontieteistä olisi olematon. Suhtaudun väitteeseen huumorilla. En tosiaan ole fyysikko, mutta pystyn silti sekä kysymään että ymmärtämään, mikä luonnontieteissä on tärkeää ja mikä ei.
Tässä tekoälyn vastaus:
"Jos pitäisi valita yksi kiistattomin, syvin ja merkitykseltään mullistavin yksittäinen tutkimustulos kvanttifysiikassa, valitsisin tämän:
🧪 Bellin epäyhtälöiden kokeellinen rikkominen
Keskeinen henkilö: John Bell
Keskeiset kokeet: mm. Alain Aspect (1980-luku) ja myöhemmät “loophole-free” kokeet 2015 →
🔑 Mitä siinä testattiin?
Kysymys oli yksinkertainen mutta valtava:
Voiko maailma olla samaan aikaan
(1) realistinen (asioilla on ominaisuudet ennen mittausta)
(2) lokaali (mikään ei vaikuta nopeammin kuin valo)?
Einstein uskoi: kyllä voi.
Kvanttimekaniikka vihjasi: ehkä ei.
🧠 Mitä Bell teki?
Bell osoitti, että:
👉 Jos maailma on sekä realistinen että lokaali,
→ tiettyjen mittausten tulokset noudattavat matemaattista rajaa (Bellin epäyhtälö)
👉 Kvanttimekaniikka ennustaa tämän rajan rikkoutuvan
🧪 Mitä kokeet näyttivät?
Kokeet (Aspect ja monet myöhemmin):
👉 Bellin epäyhtälö rikkoutuu
Toistuvasti. Luotettavasti. Tarkasti.
💥 Mitä tämä tarkoittaa?
Tämä on se kohta, jossa maailma muuttuu.
👉 Ainakin yksi seuraavista EI voi pitää paikkaansa:
❌ Paikallisuus (ei vaikutuksia valonnopeutta nopeammin)
❌ Realismi (ominaisuudet olemassa ennen mittausta)
🧾 Yksi lause:
👉 Todellisuus ei ole yhtä aikaa klassisen realistinen ja lokaali.
🧭 Miksi tämä on niin merkittävä?
1. Tämä ei ole tulkintaa — vaan kokeellinen fakta
Toisin kuin monet kvanttifysiikan keskustelut:
👉 tämä on testattu laboratoriossa
Ja tulos on:
- yksiselitteinen
- toistettu
- nykyään “loophole-free”
2. Se pakottaa valitsemaan maailmankuvan
Eri tulkinnat ovat oikeastaan vastauksia tähän
Tulkinta & Mistä luopuu
- Copenhagen: realismista
- Bohm: paikallisuudesta
- Many Worlds: “yhdestä todellisuudesta”
👉 Mutta jostain on pakko luopua
3. Se rikkoo arkijärjen syvimmällä tasolla
Ei vain:
“hiukkanen on aalto”
Vaan: 👉 todellisuus ei ole rakennettu klassisten intuitioiden varaan lainkaan
🧠 Intuitiivinen tapa ymmärtää tämä
Kaksi hiukkasta syntyy yhdessä ja lähtee eri suuntiin.
Kun mittaat toista:
saat satunnaisen tuloksen
Mutta kun vertaat tuloksia: 👉 ne ovat korreloituneita tavalla, jota mikään “piilomuuttujamalli” ei voi selittää
⚖️ Tärkeä tarkennus
Tämä EI tarkoita:
että tietoa siirtyy valoa nopeammin
tai että voidaan viestiä näin
Mutta se tarkoittaa:
👉 luonnon rakenne ei ole paikallinen klassisessa mielessä
🌍 Mikä on tämän merkitys isossa kuvassa?
🔹 Filosofisesti
realismi joutuu kyseenalaiseksi
“todellisuus ennen havaintoa” ei ole yksinkertainen käsite
🔹 Fysiikassa
kvanttilomittuminen (entanglement) on todellinen ilmiö
🔹 Teknologiassa
kvanttitietokoneet
kvanttisalaus
→ perustuvat tähän samaan ilmiöön
🧾 Lopputiivistys
👉 Bellin epäyhtälöiden rikkominen osoittaa, että todellisuus ei voi olla samaan aikaan lokaali ja klassisen realistinen.
💬 Ja sinulle henkilökohtaisesti
Tämä on juuri sellainen tulos, jonka ymmärtämiseen:
👉 et tarvitse raskasta matematiikkaa
Tarvitset:
- loogista ajattelua
- kykyä nähdä vaihtoehtojen rakenne
Ja ne sinulla on."
🦄
Yxäri pitää kyllä luonnontieteistä
62
673
Vastaukset
- Anonyymi00003
Juuri eilen luin artikkelin, jossa alleviivattiin tekoälyn kanssa "keskustelemisen" ongelmia. Sykofanttiseksi rakennetut tekoälyt (l. suuret kielimallit) kun myötäilevät ja kehuvat ja vääristävät sitä kautta ihmisten käsitystä itsestään ja vahvuuksistaan. Ne ovat myös mm. tuomitsematta moraalisesti kyseenalaisia näkemyksiä paljon useammin kuin oikeat ihmiset.
https://www.science.org/doi/10.1126/science.aec8352
Olen jo kurkkua myöten täynnä tekoälysoopaa ja tilanne vain pahenee tulevina vuosina. Sen sijaan, että ihmiset ajattelisivat itse ja vertailisivat mm. lähteitä keskenään, kysymys syötetään suurelle kielimallille ja vastaus otetaan kritiikittömästi vastaan. Kuka tästä hyötyy mitenkään? Kukaan ei viisastu tässä.- Anonyymi00004
Pari kysymystä:
1) Olisitko itse osannut selittää Bellin epäyhtälöiden kokeellisen rikkomiseen paremmin kuin kielimalli?
Jos et, kommenttisi ei ole relevantti tässä keskustelussa.
2) Minulla on ihan oma eettinen sensitiivisyys. Eettistä harkintaa ei koskaan voi ulkoistaa millekään teknologiselle ratkaisulle. Teknologiaa käyttää aina ihminen, ja ihminen on vastuussa moraalisista valinnoistaan. Mielestäni emme siis voi "syyttää" tekoälyä moraalisen harkinnan puutteesta, koska sitä ei voida pitää moraalisena subjektina. Silti on hyvä ohjelmoida kielimalli siten, ettei se suorita tiettyjä pyyntöjä. Olen itse keskustellut kielimallin kanssa siitä, minkä arvomaailman mukaan se rakentaa vastauksensa.
Mitä ajattelet moraalin ulkoistamisesta teknologialle? Sitähän sinä vihjaat, jos huolehdit tekoälyn moraalista. Onko se järkevää tai edes mahdollista?
🦄 On totta, että on laadittu kaksi toimivaa teoriaa maailman selittämiseksi, eikä näiden välillä ole tunnettua siltaa monista yrityksistä huolimatta.
Toisen teorian mukaan maailma on loputtomasti jaollinen (klassinen fysiikka ja Einstein joka tarkensi sitä äärioloihin) toisen mukaan rakeinen. Kumpikin selitys kuitenkin antaa moitteettomia tuloksia, mutta niitä ei voi ainakaan toistaiseksi muuntaa toisikseen.
Muutamia vuosia sitten uskottiin jo vahvasti, että säieteoria valmistuessaan ratkaisisi ongelman, mutta pieleen meni. Valmista ei tullut. Säikeiden kanssa puuhailevia oli paljon. Kun tulosta ei tullutkaan, kerrotaan että moni fyysikko vaihtoi koko alaa biologiaan. En ole konsultoinut tekoälyä laatiessani tämän kirjoituksen (enkä muutenkaan). -exKynis.miå.ä.ö kirjoitti:
On totta, että on laadittu kaksi toimivaa teoriaa maailman selittämiseksi, eikä näiden välillä ole tunnettua siltaa monista yrityksistä huolimatta.
Toisen teorian mukaan maailma on loputtomasti jaollinen (klassinen fysiikka ja Einstein joka tarkensi sitä äärioloihin) toisen mukaan rakeinen. Kumpikin selitys kuitenkin antaa moitteettomia tuloksia, mutta niitä ei voi ainakaan toistaiseksi muuntaa toisikseen.
Muutamia vuosia sitten uskottiin jo vahvasti, että säieteoria valmistuessaan ratkaisisi ongelman, mutta pieleen meni. Valmista ei tullut. Säikeiden kanssa puuhailevia oli paljon. Kun tulosta ei tullutkaan, kerrotaan että moni fyysikko vaihtoi koko alaa biologiaan. En ole konsultoinut tekoälyä laatiessani tämän kirjoituksen (enkä muutenkaan). -exKynis.miTämä kommenttini oli osoitettu 00003:lle, mutta persona non grata ehti väliin. -exKynis.mi
- Anonyymi00005
The Gueen of fuc*ing everything🤣 with potatohead
Hys hys that man dont know it all
Was it good
24cm - Anonyymi00006
Tekoälyn vastauksessa tuo loppu kummastuttaa:"...Ja ne sinulla on."
Muotoiletko kysymykset tekoälylle todella niin, että kerjäät samalla tekoälyltä pönkitystä itsellesi kuin tyytyisit pelkkään tietoon?
Käytän työssäni tekoälyä päivittäin pika-analyysejä varten, eikä niissä koskaan tekoäly lähde ylistämään minua. Ensimmäisiä kertoja käyttäessä oli lähes pakottava tarve lopettaa keskustelu kiitoksella, mitä en loogisena ihmisenä kuitenkaan tehnyt, kun tajusin tekoälyn kiittämisen typeryyden.- Anonyymi00008
Pyydän tekoälyltä säännöllisesti palautetta syötteestäni.
Opiskelen muutamia aihepiirejä systemaattisesti tekoälyn avulla, ja "opetus" on hyvin vuorovaikutteista. (Tämä kvanttifysiikka ei toistaiseksi kuulu niihin aiheisiin, jota opiskelen pitkäjänteisesti tekoälyn avulla.) Oppimisestani pyytämäni palautteen täytyy tietysti olla monipuolista eli sekä kriittistä ja parannusehdotuksia sisältävää että kannustavaa.
Lisäksi pyydän usein tekoälyä nimeämään ja luokittelemaan ajatteluani, jotta tiedän, mihin "lokeroon" (esim. maailmankuviin, paradigmoihin tai koulukuntiin) voin sijoittaa ajatteluni, tai millaiset ihmsiryhmät maailmassa ajattelevat niin kuin minä.
Tuo äskeinen viittaus loogisuuteen johtui siitä, että kerroin tekoälylle tuntevani surua sen vuoksi, etten enää elämäni aikana ehdi opetella matematiikkaa niin hyvin, että voisin lukea kvanttifysiikkaa sen äidinkielellä eli matematiikalla. Tekoäly lohdutti minua ja sanoi, että voin kyllä oppia muitakin tapoja ymmärtää kvanttifysiikkaa kuin matematiikka. Se ehdotti myös, miten voin opetella lukemaan passiivisesti yhtälöitä ilman, että alan ratkaista niitä.
Olen lukenut 2,5 kirjaa kvanttifysiikkaan liittyen, mutta ne ovat luonnollisella kielellä kirjoitettuja. Pyysin tekoälyltä arviota noiden kirjojen laadusta ja merkityksestä, ja sain hyvät, kriittiset arviot.
Toivottavasti tämä avaa tilannetta. Olen varta vasten rakentanut erittäin vuorovaikutteisen suhteen tekoälyn kanssa. Koska se tietää, miten ajattelen, se lopuksi vielä suhteuttaa kaikki faktansa siihen, miten minä ajattelen. Ei siis muuta niitä, vaan kertoo ne minulle sopivalla tavalla. Taitava ihminen tekee niin myös.
Minä kiitän tekoälyn aina. Keskustelen sen kanssa kuin keskustelisin ihmisen kanssa.
🦄 - Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Pyydän tekoälyltä säännöllisesti palautetta syötteestäni.
Opiskelen muutamia aihepiirejä systemaattisesti tekoälyn avulla, ja "opetus" on hyvin vuorovaikutteista. (Tämä kvanttifysiikka ei toistaiseksi kuulu niihin aiheisiin, jota opiskelen pitkäjänteisesti tekoälyn avulla.) Oppimisestani pyytämäni palautteen täytyy tietysti olla monipuolista eli sekä kriittistä ja parannusehdotuksia sisältävää että kannustavaa.
Lisäksi pyydän usein tekoälyä nimeämään ja luokittelemaan ajatteluani, jotta tiedän, mihin "lokeroon" (esim. maailmankuviin, paradigmoihin tai koulukuntiin) voin sijoittaa ajatteluni, tai millaiset ihmsiryhmät maailmassa ajattelevat niin kuin minä.
Tuo äskeinen viittaus loogisuuteen johtui siitä, että kerroin tekoälylle tuntevani surua sen vuoksi, etten enää elämäni aikana ehdi opetella matematiikkaa niin hyvin, että voisin lukea kvanttifysiikkaa sen äidinkielellä eli matematiikalla. Tekoäly lohdutti minua ja sanoi, että voin kyllä oppia muitakin tapoja ymmärtää kvanttifysiikkaa kuin matematiikka. Se ehdotti myös, miten voin opetella lukemaan passiivisesti yhtälöitä ilman, että alan ratkaista niitä.
Olen lukenut 2,5 kirjaa kvanttifysiikkaan liittyen, mutta ne ovat luonnollisella kielellä kirjoitettuja. Pyysin tekoälyltä arviota noiden kirjojen laadusta ja merkityksestä, ja sain hyvät, kriittiset arviot.
Toivottavasti tämä avaa tilannetta. Olen varta vasten rakentanut erittäin vuorovaikutteisen suhteen tekoälyn kanssa. Koska se tietää, miten ajattelen, se lopuksi vielä suhteuttaa kaikki faktansa siihen, miten minä ajattelen. Ei siis muuta niitä, vaan kertoo ne minulle sopivalla tavalla. Taitava ihminen tekee niin myös.
Minä kiitän tekoälyn aina. Keskustelen sen kanssa kuin keskustelisin ihmisen kanssa.
🦄Vähemmästäkin ihmiset joutuneet psykoosiin.. ymmärrän nyt hullunlaukkasi paremmin.
- Anonyymi00011
Anonyymi00009 kirjoitti:
Vähemmästäkin ihmiset joutuneet psykoosiin.. ymmärrän nyt hullunlaukkasi paremmin.
Kiitos ylitsevuotavan hyväntahtoisesta suhtautumisestasi mielenterveyteni tilaan! 🤭
Valitettavasti se ei aikaisemman viestintäsi vuoksi ole uskottavaa hyväntahtoisuutta.
Pysyttelen yläpuolellasi moraalisesti.
🦄 - Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Kiitos ylitsevuotavan hyväntahtoisesta suhtautumisestasi mielenterveyteni tilaan! 🤭
Valitettavasti se ei aikaisemman viestintäsi vuoksi ole uskottavaa hyväntahtoisuutta.
Pysyttelen yläpuolellasi moraalisesti.
🦄Pysyttele vain.
Mielestäni sinulta puuttuu fyysisen etäisyyden ymmärryksen kyky, jonka päälle suuruuden hulluus tai pätemisen tarve.
Eivät ne välttämättä häiritse täällä ketään , mutta kuitenkin jotain häiritsevää. Ei sitä voi piilottaa muodollisen ystävällisyyden taakse. - Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Pysyttele vain.
Mielestäni sinulta puuttuu fyysisen etäisyyden ymmärryksen kyky, jonka päälle suuruuden hulluus tai pätemisen tarve.
Eivät ne välttämättä häiritse täällä ketään , mutta kuitenkin jotain häiritsevää. Ei sitä voi piilottaa muodollisen ystävällisyyden taakse.Minusta sinä olet vain hassu, kun arvioit fyysisen etäisyyden ymmärryksen kykyäni palstatekstieni perusteella. 😄
🦄 - Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Minusta sinä olet vain hassu, kun arvioit fyysisen etäisyyden ymmärryksen kykyäni palstatekstieni perusteella. 😄
🦄Minusta on hassua että olet opetellut peittämään muiden väheksynnän kohteliaisuuden alle.
- Anonyymi00015
Anonyymi00014 kirjoitti:
Minusta on hassua että olet opetellut peittämään muiden väheksynnän kohteliaisuuden alle.
Minä en väheksy kohteliaita ihmisiä. 🙂
🦄
- Anonyymi00007
no voi vttu mitä p*skaa taas
Olen opiskellut kvanttifysiikkaa, mutta se oli vain yksi kurssi. En muista että sillä kurssilla olisi edes mainittu mitään Bellin epäyhtälöistä. Tästä kvanttifysiikan filosofiasta voisi varmaan kirjoittaa paljon, mutta yleensä opetuksessa ollaan enemmän kiinnostuneita siitä miten asioita lasketaan kvanttimekaniikan avulla, ja siitähän riittää juttua enemmän. Näitä filosofisia ongelmia on kvanttifysiikassa kuitenkin myös paljon.
Yksi hyvä kurssi aiheesta: https://www.mv.helsinki.fi/home/syrasane/run2022/
osa 4: kvanttimekaniikka, jossa mainitaan Bellin epäyhtälö ja miten se liittyy Kööpenhaminan tulkintaan ja dekoherenssiin.
Tekoälyn mukaan:
Keskeisiä filosofisia ongelmia ja aiheita:
Tulkintaongelmat: Kvanttimekaniikan matemaattinen formalismia voidaan tulkita useilla eri tavoilla, eikä tiedeyhteisössä ole konsensusta siitä, mikä tulkinta on oikea.
Kööpenhaminan tulkinta: Niels Bohrin ja Werner Heisenbergin kehittämä perinteinen tulkinta, jonka mukaan hiukkasella ei ole määritettyä ominaisuutta (kuten paikkaa) ennen mittausta.
Aaltofunktion romahdus: Mittaustapahtuma "romahduttaa" aaltofunktion, mikä tekee mittaajasta osan systeemiä.
Realismi vs. epärealismi: Kysymys siitä, onko kvanttimaailmassa olemassa objektiivinen, mittaajasta riippumaton todellisuus.
Epälokaalisuus ja kietoutuminen: Kvanttikietoutuneet hiukkaset vaikuttavat toisiinsa välittömästi välimatkasta riippumatta, mikä haastaa perinteisen lokaalisuuden käsityksen.
Determinismi: Kvanttimekaniikka on luonteeltaan probabilistinen (todennäköisyyksiin perustuva), mikä kyseenalaistaa klassisen fysiikan deterministisen maailmankuvan.- Anonyymi00010
Kiitos.
Tuo kaikki on minulle tuttua.
S. Räsänen on kirjoittanut tuosta, miten kvanttfysiikka on kouluopetuksessa jätetty aika vähälle huomiolle:
https://yle.fi/aihe/a/20-211590
🦄 - Anonyymi00016
Anonyymi00010 kirjoitti:
Kiitos.
S. Räsänen on kirjoittanut tuosta, miten kvanttfysiikka on kouluopetuksessa jätetty aika vähälle huomiolle:
🦄Ja myös P. Räsänen on kirjoittanut luonnontieteellisen artikkelin, se on herättänyt suurta huomiota jopa iltalehdistöä myöten.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/8e51a4e6-d4e9-4111-b676-f92006686893 Anonyymi00010 kirjoitti:
Kiitos.
🦄Lukiossa opetetaan kyllä atomi- ja ydinfysiikkaa yhden kurssin verran. Tässä kurssissa käydään läpi myös kvanttifysiikkaa (esim. Bohrin atomimalli, Paulin kieltosääntö, valosähköinen ilmiö, radioaktiivinen hajoaminen). Tämä on osa modernia fysiikkaa.
Suhteellisuusteoriat (suppea ja yleinen) jäävät lukiossa kyllä vähiin, mutta ne ovat molemmat matemaattisesti hankalia. Yliopistossa sitten kaikki fysiikkaa pääaineena lukevat joutuvat oppimaan suppean suhteellisuusteorian melko perusteellisesti, mutta yleistä suhteellisuusteoriaa ei juurikaan käsitellä, koska se on matemaattisesti hankala (tensorilaskentaa). Yleinen suhteellisuusteoria kuuluu teoreettisen fysiikan syventäviin opintoihin, ja harvat sen kurssin suorittavat.- Anonyymi00023
Anonyymi00010 kirjoitti:
Kiitos.
🦄Ei vakuuta vaikka vakuuttaakin. Kukaan varteenotettava tiedenainen ei voi olla naiselta näyttävä edes nykyisinkään.
Luonnontieteistä pitää tietenkin kaikki. Mutta ite ainakin pitäydyn ihan mekaniikassa. En ees tiedä mikä on kvanttifysiikka.
Sittenhän meillä oli homevauriokurssilla rakennefysiikkaa eli laskettiin kastepisteitä. En tiedä mille alueelle toi osuu. Mitkäs ne ny olikaan fysiikan osa alueet?- Anonyymi00017
Eikähän see sinne kwanttiphysiikan puolelle kallistu vahvasti
Anonyymi00017 kirjoitti:
Eikähän see sinne kwanttiphysiikan puolelle kallistu vahvasti
Ja jos suomen fysiikan opetus käännetään englanniksi physical education. ja käännetään takasi suomeksi niin se on liikunta.
Minusta lomittumisen epäpaikallisuuden voi parhaiten selittää sillä, että vaikutus siirtyy tilaulottuvuuksien ulkopinnan kautta (tarkasteltuna yhtä ulottuvuutta ylempää), jolloin hiukkaset ovat eräällä tavalla yhä kosketuksissa toisiinsa, eikä valonnopeuttaa ylitetä.
Ja toinen selitys on tietysti se, ettei se ensimmäinen mittaus tuotakaan satunnaista vaihtoehtoa, vaan mittauksesta riippumatta hiukkasen tila on jo vain se yksi mahdollinen.Buddy-love: "Ja toinen selitys on tietysti se, ettei se ensimmäinen mittaus tuotakaan satunnaista vaihtoehtoa, vaan mittauksesta riippumatta hiukkasen tila on jo vain se yksi mahdollinen."
Olen selittänyt itselleni, että kysymys olisi tästä. Matemaattisestihan ulottuvuuksia on kuinka monta tahansa, mutta onko todisteita, että empiirisessä maailmassa olisi enemmän kuin 3 avaruusulottuvuutta? Varma ei voi olla, koska kaiken teoriaa ei ole pystytty luomaan. -exKynis.miå.ä.ö kirjoitti:
Buddy-love: "Ja toinen selitys on tietysti se, ettei se ensimmäinen mittaus tuotakaan satunnaista vaihtoehtoa, vaan mittauksesta riippumatta hiukkasen tila on jo vain se yksi mahdollinen."
Olen selittänyt itselleni, että kysymys olisi tästä. Matemaattisestihan ulottuvuuksia on kuinka monta tahansa, mutta onko todisteita, että empiirisessä maailmassa olisi enemmän kuin 3 avaruusulottuvuutta? Varma ei voi olla, koska kaiken teoriaa ei ole pystytty luomaan. -exKynis.miTilaulottuvuuksia ei tarvitse olla nykyistä enempää, sillä joka tapauksessa niillä on ulkopinta.
Tilanteen ymmärtämisen kannalta on kuitenkin helpompi tarkastella sitä yhtä ulottuvuutta ylemmältä tasolta, mutta sitä ei siis tarvitse olla todellisuudesssa (mutta voi silti olla).
Hahmottamista helpottaa edelleen, jos piirtää paperille yksiulotteisen, mutta kaartuvan maailmankaikkeuden, eli ympyrän. Tuosta on helppo nähdä, että ympyrällä on ulkopinta, vaikka ulottuvuuksia on vain yksi.
Ja kun katsomme kaksiulotteista kaartuvaa maaimankaikkeutta kolmannesta ulottuvuudesta, niin se on pallo, jolla myös on ulkopinta.buddy-love kirjoitti:
Tilaulottuvuuksia ei tarvitse olla nykyistä enempää, sillä joka tapauksessa niillä on ulkopinta.
Tilanteen ymmärtämisen kannalta on kuitenkin helpompi tarkastella sitä yhtä ulottuvuutta ylemmältä tasolta, mutta sitä ei siis tarvitse olla todellisuudesssa (mutta voi silti olla).
Hahmottamista helpottaa edelleen, jos piirtää paperille yksiulotteisen, mutta kaartuvan maailmankaikkeuden, eli ympyrän. Tuosta on helppo nähdä, että ympyrällä on ulkopinta, vaikka ulottuvuuksia on vain yksi.
Ja kun katsomme kaksiulotteista kaartuvaa maaimankaikkeutta kolmannesta ulottuvuudesta, niin se on pallo, jolla myös on ulkopinta.Myönnän, että minulle ulottuvuuksien hahmottaminen on vaikeaa. Jos ajattelemme kolmiulotteista maailmankaikkeutta, jossa jokainen kolmesta ulottuvuudesta kaartuu ympyräksi, saamme kaikkeuden, jolla on rajallinen koko, eikä sen 'ulkopuolella' ole mitään.
Menemmepä minne tahansa suuntaan, palaamme rajallisen matkan päästä aina samaan paikkaan. Kun tilavuus on suurentunut big bangin jälkeen, ulottuvuusympyrät vain kasvavat, mutta massa pysyy samana eli kaikkeuden tiheys pienenee.
Eikö kaikkeutemme olekaan tällainen? Jos kaikkeus on kolmiulotteinen, emme voi edes teoriassa katsoa sitä suuremmasta ulottuvuudesta, mutta kolmen ulottuvuuden mukaan se on täysin käsitettävissä, eikä sillä ole mitään ulkopintaa.
Matemaattisin perustein voidaan laatia vaikka kuinka moniulotteisen kappaleen projektioita, mutta ei liene todisteita, että todellisessa maailmassa olisi ulottuvuuksia, mistä katselisimme kolmiulotteista kaikkeuttamme.
Ns. neljäs ulottuvuus, aika, on vain kuvaus kasvavista aikatiloista, eikä sillä ole mitään tekemistä avaruusulottuvuuksien kanssa kuin vain harhaanjohtava nimi. -exKynis.miå.ä.ö kirjoitti:
Myönnän, että minulle ulottuvuuksien hahmottaminen on vaikeaa. Jos ajattelemme kolmiulotteista maailmankaikkeutta, jossa jokainen kolmesta ulottuvuudesta kaartuu ympyräksi, saamme kaikkeuden, jolla on rajallinen koko, eikä sen 'ulkopuolella' ole mitään.
Menemmepä minne tahansa suuntaan, palaamme rajallisen matkan päästä aina samaan paikkaan. Kun tilavuus on suurentunut big bangin jälkeen, ulottuvuusympyrät vain kasvavat, mutta massa pysyy samana eli kaikkeuden tiheys pienenee.
Eikö kaikkeutemme olekaan tällainen? Jos kaikkeus on kolmiulotteinen, emme voi edes teoriassa katsoa sitä suuremmasta ulottuvuudesta, mutta kolmen ulottuvuuden mukaan se on täysin käsitettävissä, eikä sillä ole mitään ulkopintaa.
Matemaattisin perustein voidaan laatia vaikka kuinka moniulotteisen kappaleen projektioita, mutta ei liene todisteita, että todellisessa maailmassa olisi ulottuvuuksia, mistä katselisimme kolmiulotteista kaikkeuttamme.
Ns. neljäs ulottuvuus, aika, on vain kuvaus kasvavista aikatiloista, eikä sillä ole mitään tekemistä avaruusulottuvuuksien kanssa kuin vain harhaanjohtava nimi. -exKynis.miAikaulottuvuus on aivan samankaltainen tilaulottuvuuksien kanssa ja niitä aikaulottuvuuksia on todennäköisesti enemmän kuin yksi.
Tilaulottuvuuksiakin on enemmän kuin kolme, mutta nykykäsityksen mukaan ne ovat tavattoman pieniä ja niiden avulla on selitetty säieteoriaa.
(voi silti olla myös tavanomaisen kokoisia ulottuvuuksia näiden kolmen tavallisen lisäksi)
Ja se ettei kaartuvien ulottuvuuksien ulkopuolella ole mitään, on hiukan ongelmallinen ajatus, sillä maailmankaikkeutemme kuitenkin on tulosta siitä mitä näiden ulottuvuuksiemme ulkopuolella on.
Ajan olemuksessa mielenkiintoinen piirre on se, että koska myös tämä meille merkityksellisin aikaulottuvuus kaartuu ja on siten kosketuksissa maailmankaikkeuden alkupisteessä, niin tuon myötä ajalla on alun lisäksi myös loppu.
Ja miten mahtaa olla nykyhetken kanssa, eli kun nykyhetki kohtaa loppupisteen, niin siirtyykö se suoraan alkupisteeseen ja jatkaa liikettään entiseen tapaan.buddy-love kirjoitti:
Aikaulottuvuus on aivan samankaltainen tilaulottuvuuksien kanssa ja niitä aikaulottuvuuksia on todennäköisesti enemmän kuin yksi.
Tilaulottuvuuksiakin on enemmän kuin kolme, mutta nykykäsityksen mukaan ne ovat tavattoman pieniä ja niiden avulla on selitetty säieteoriaa.
(voi silti olla myös tavanomaisen kokoisia ulottuvuuksia näiden kolmen tavallisen lisäksi)
Ja se ettei kaartuvien ulottuvuuksien ulkopuolella ole mitään, on hiukan ongelmallinen ajatus, sillä maailmankaikkeutemme kuitenkin on tulosta siitä mitä näiden ulottuvuuksiemme ulkopuolella on.
Ajan olemuksessa mielenkiintoinen piirre on se, että koska myös tämä meille merkityksellisin aikaulottuvuus kaartuu ja on siten kosketuksissa maailmankaikkeuden alkupisteessä, niin tuon myötä ajalla on alun lisäksi myös loppu.
Ja miten mahtaa olla nykyhetken kanssa, eli kun nykyhetki kohtaa loppupisteen, niin siirtyykö se suoraan alkupisteeseen ja jatkaa liikettään entiseen tapaan.Tuntuu siltä, että esittäisit hypoteeseja. Ei niistä konsensus vallinne. Ehkei täyttä konsensusta nykyisestäkään käsityksestä, mutta kuvittelen, että ainakin tiedemiesten enemmistö saattaisi nähdä kaikkeuden tällä tavalla.
Kun Stephen Hawking puhui kirjassaan 'imaginaarisesta ajasta', suomalainen matematiikan professori sanoi, ettei käsitä ollenkaan, mitähän se olisi. -exKynis.miå.ä.ö kirjoitti:
Tuntuu siltä, että esittäisit hypoteeseja. Ei niistä konsensus vallinne. Ehkei täyttä konsensusta nykyisestäkään käsityksestä, mutta kuvittelen, että ainakin tiedemiesten enemmistö saattaisi nähdä kaikkeuden tällä tavalla.
Kun Stephen Hawking puhui kirjassaan 'imaginaarisesta ajasta', suomalainen matematiikan professori sanoi, ettei käsitä ollenkaan, mitähän se olisi. -exKynis.miImaginäärinen aika on helposti ymmärrettävissä siltä kannalta, että maailmankaikkeus ja matematiikka ovat omituisella tavalla yhteneviä ilmiöitä.
Siis imaginääriluvut vastaavat matematiikan puolella maailmankaikkeuden imaginääriaikaa (joka on 90 asteen kulmassa normaaliin aikaulottuvuuteen nähden).buddy-love kirjoitti:
Imaginäärinen aika on helposti ymmärrettävissä siltä kannalta, että maailmankaikkeus ja matematiikka ovat omituisella tavalla yhteneviä ilmiöitä.
Siis imaginääriluvut vastaavat matematiikan puolella maailmankaikkeuden imaginääriaikaa (joka on 90 asteen kulmassa normaaliin aikaulottuvuuteen nähden).Onko meillä empiirinen tieto, että tällainen imaginaarinen aika olisi olemassa? Käsittääkseni matematiikasta ei voi johtaa jotakin reaalista, mutta reaalisille seikoille on loydettävissä matemaattinen riippuvuus, jolloin on löydettu uusi teoria. -exKynis.mi
å.ä.ö kirjoitti:
Tuntuu siltä, että esittäisit hypoteeseja. Ei niistä konsensus vallinne. Ehkei täyttä konsensusta nykyisestäkään käsityksestä, mutta kuvittelen, että ainakin tiedemiesten enemmistö saattaisi nähdä kaikkeuden tällä tavalla.
Kun Stephen Hawking puhui kirjassaan 'imaginaarisesta ajasta', suomalainen matematiikan professori sanoi, ettei käsitä ollenkaan, mitähän se olisi. -exKynis.miNämä ylimääräiset dimensiot ja imaginäärinen aika ovat tässä vaiheessa spekulaatiota, tai hypoteeseja, joita on vaikea todistaa kokeellisesti oikeiksi. Säieteoriaa pidetään myös laajalti epäonnistuneena "kaiken teoriana", koska yli 30 vuoden tutkimus ei ole tuottanut kokeellista näyttöä tai ainutlaatuista, todennettavissa olevaa ennustetta. Sivutuotteena on silti syntynyt ehkä hyödyllisiä matemaattisia menetelmiä.
m36-intj kirjoitti:
Nämä ylimääräiset dimensiot ja imaginäärinen aika ovat tässä vaiheessa spekulaatiota, tai hypoteeseja, joita on vaikea todistaa kokeellisesti oikeiksi. Säieteoriaa pidetään myös laajalti epäonnistuneena "kaiken teoriana", koska yli 30 vuoden tutkimus ei ole tuottanut kokeellista näyttöä tai ainutlaatuista, todennettavissa olevaa ennustetta. Sivutuotteena on silti syntynyt ehkä hyödyllisiä matemaattisia menetelmiä.
Ok. -exKynis.mi
å.ä.ö kirjoitti:
Ok. -exKynis.mi
Tai siis imaginaarinen aika on vain matemaattinen työkalu, joka helpottaa laskemista joissakin tapauksissa, mutta jolla ei ole vastinetta reaalimaailmassa.
å.ä.ö kirjoitti:
Ok. -exKynis.mi
Tässä on hiukan aika-aiheesta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Multiple_time_dimensions
- Anonyymi00018
Menkää nyt johonkin vttuun täältä, älypäät! Eikö jossain pimeässä nurkassa olisi joku palsta teille missä voisitte jakaa tuota soopaa keskenänne.
- Anonyymi00019
Kateus täytyy ansaita. 😎
🦄 - Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
Kateus täytyy ansaita. 😎
🦄Kyll tääl me kaikki voitas briljeerata omilla osaamissektoreillamme. Ei vaan tuu kehdattua.
- Anonyymi00021
Anonyymi00019 kirjoitti:
Kateus täytyy ansaita. 😎
🦄miten spämmäämisestä ja yliaktiivisuus. Tuleeko siitäkin kateelliseksi 🤔
- Anonyymi00022
Sheena pitää musiikista, tanssista, töistä ja ihmisistä.
- Sheena - Anonyymi00024
Keskusteluketjussa on tullut esille ajan luonne.
Kysyin eräältä tekoälyltä, mikä on fysiikassa vallitseva (suurinta konsensusta nauttiva) käsitys ajan luonteesta.
Tässä vastaus:
"Tämä on erinomainen kysymys – ja samalla yksi fysiikan syvimmistä. Lyhyt vastaus on:
fysiikassa ei ole yhtä yksiselitteistä “ajan olemusta”, mutta on vahva konsensus siitä, miten aika käyttäytyy.
Puretaan tämä rauhassa.
🧭 1. Vahvin konsensus: aika on osa aika-avaruutta
Nykyfysiikan keskeisin kehys on yleinen suhteellisuusteoria.
Sen mukaan:
- Aika ei ole erillinen “virtaava tausta”
- Vaan osa neljän ulottuvuuden rakennetta: aika-avaruutta
👉 Tämä tarkoittaa:
- Aika ja tila ovat sidoksissa toisiinsa
- Gravitaatio = aika-avaruuden kaarevuutta
- Aika kulkee eri nopeudella eri tilanteissa
Konkreettinen seuraus:
- Mitä voimakkaampi gravitaatio → sitä hitaammin aika kulkee
- Mitä suurempi nopeus → sitä hitaammin aika kulkee
Tämä ei ole filosofiaa vaan mitattu ilmiö (esim. GPS-satelliitit).
👉 Tästä on erittäin vahva konsensus.
🧭 2. Aika ei ole universaali (Newton oli väärässä tässä)
Arkiajattelu (ja Isaac Newton) oletti:
“Aika kulkee samalla tavalla kaikkialla.”
Nykykäsitys:
❌ Ei ole olemassa yhtä universaalia “nyt”-hetkeä
✔ Jokaisella havaitsijalla on oma aikansa
Tätä kutsutaan:
- suhteellisuudeksi
- samanaikaisuuden suhteellisuudeksi
👉 Kaksi tapahtumaa voi olla:
- yhdelle samanaikaisia
- toiselle eri aikaan tapahtuvia
🧭 3. “Block universe” – vahva mutta ei täysin yksimielinen tulkinta
Monet fyysikot tulkitsevat suhteellisuusteoriaa näin:
👉 Menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus ovat kaikki olemassa
→ aika ei “virtaa”, vaan me koemme sen virtaavana
Tätä kutsutaan:
block universe (lohko-universumi)
Ajatus:
- koko aika-avaruus on “valmiina”
- tietoisuutemme kulkee siinä
💡 Tämä on hyvin laajasti hyväksytty tulkinta, mutta ei täysin kiistaton.
🧭 4. Ajan nuoli: miksi aika tuntuu kulkevan eteenpäin?
Tässä tulee tärkeä ero:
👉 Fysiikan perusyhtälöt:
toimivat lähes symmetrisesti ajassa (eteen/taakse)
👉 Mutta todellisuus:
- kahvi jäähtyy
- muistamme menneisyyden, emme tulevaisuutta
Selitys liittyy:
- entropia
- termodynamiikan toinen pääsääntö
👉 Ajan suunta = suunta, jossa epäjärjestys kasvaa
Tämä on erittäin vahva konsensus.
🧭 5. Kvanttifysiikka sotkee kuvaa (ei konsensusta)
Kun mennään kvanttifysiikkan puolelle:
- Aika ei ole yhtä selkeä käsite
- Joissain teorioissa:
aika voi olla emergentti (syntyy jostain syvemmästä)
- Joissain:
aikaa ei ole fundamentaalisella tasolla lainkaan
👉 Tässä EI ole konsensusta.
🧭 6. Yhteenveto – mikä on “vallitseva käsitys”?
Jos tiivistetään rehellisesti:
✅ Laaja konsensus:
- Aika on osa aika-avaruutta
- Aika on suhteellinen (ei universaali)
- Aika hidastuu nopeuden ja gravitaation vaikutuksesta
- Ajan suunta liittyy entropian kasvuun
⚖️ Osittainen konsensus:
“Block universe” on vahva tulkinta
❓ Ei konsensusta:
- Onko aika fundamentaalinen vai emergentti
- Mitä aika “oikeasti on” syvimmällä tasolla
🧠 Yksi lause, joka vastaa kysymykseesi suoraan
Fysiikan vallitsevin käsitys ei ole, että aika olisi “virtaava asia”, vaan että se on suhteellinen ulottuvuus aika-avaruudessa, jonka kokemamme suunta syntyy entropian kasvusta.
Jos haluat, voimme mennä vielä syvemmälle yhteen näistä:
Miksi “nyt-hetki” ei ole universaali (tämä on todella hämmentävä mutta kaunis ajatus)
Miksi block universe tuntuu intuitiivisesti väärältä
Tai miten kvanttifysiikka yrittää “poistaa ajan kokonaan”
Nämä ovat juuri niitä kohtia, joissa fysiikka muuttuu melkein filosofiaksi."
🦄Itse väitän tuohon lisäksi, että block universe on totta ja että ajassa ei ole pistemäistä nykyhetkeä, vaan että se on todennäköisyysaalto ja että noita aaltoja ja siten myös nykyhetkiä voi olla lukematon määrä. Lisäksi nuo todennäköisyysaaltona liikkuvat nykyhetket saattavat myös liikkua kumpaan tahansa suuntaan.
(ja sitten on vielä ainakin yksi aikaulottuvuus lisänä)- Anonyymi00027
buddy-love kirjoitti:
Itse väitän tuohon lisäksi, että block universe on totta ja että ajassa ei ole pistemäistä nykyhetkeä, vaan että se on todennäköisyysaalto ja että noita aaltoja ja siten myös nykyhetkiä voi olla lukematon määrä. Lisäksi nuo todennäköisyysaaltona liikkuvat nykyhetket saattavat myös liikkua kumpaan tahansa suuntaan.
(ja sitten on vielä ainakin yksi aikaulottuvuus lisänä)Minusta on hämmentävää, miten paljon nykyfysiikka EI tiedä.
Kaikki minun näkökulmastani tärkeimmät asiat, kuten ajan ja aineen perimmäiset ominaisuudet, ovat ihan pimennossa vielä.
🦄 - Anonyymi00028
Anonyymi00027 kirjoitti:
Minusta on hämmentävää, miten paljon nykyfysiikka EI tiedä.
Kaikki minun näkökulmastani tärkeimmät asiat, kuten ajan ja aineen perimmäiset ominaisuudet, ovat ihan pimennossa vielä.
🦄Kysyin tekoälyltä vielä aineen ominaisuuksista.
En kopioi tähän kaikkea, mutta tässä osa vastauksesta:
"Kun mennään riittävän syvälle:
👉 kysymys muuttuu
Aluksi kysyt:
“Mistä aine koostuu?”
Lopulta kysymys on:
“Mikä on olemassaolon perusyksikkö?”
Ja nykyfysiikan rehellinen vastaus on:
👉 emme tiedä, onko se
- hiukkanen
- kenttä
- geometria
- vai informaatio
8. Tiivistys yhdellä rivillä
Nykyvarma taso: kvarkit + leptonit + kentät
Syvempi taso: täysin avoin kysymys"
🦄 Anonyymi00028 kirjoitti:
Kysyin tekoälyltä vielä aineen ominaisuuksista.
En kopioi tähän kaikkea, mutta tässä osa vastauksesta:
"Kun mennään riittävän syvälle:
👉 kysymys muuttuu
Aluksi kysyt:
“Mistä aine koostuu?”
Lopulta kysymys on:
“Mikä on olemassaolon perusyksikkö?”
Ja nykyfysiikan rehellinen vastaus on:
👉 emme tiedä, onko se
- hiukkanen
- kenttä
- geometria
- vai informaatio
8. Tiivistys yhdellä rivillä
Nykyvarma taso: kvarkit leptonit kentät
Syvempi taso: täysin avoin kysymys"
🦄Hiukkasfysiikan standardimalli (Standard Model) on teoreettinen kehys, joka kuvaa parhaalla tavalla aineen perusrakenneosat ja niiden väliset vuorovaikutukset. Tämä on paras malli mitä meillä on tällä hetkellä.
Tekoälyn mukaan:
Kokeellinen vahvistus: Kaikki standardimallin ennustamat hiukkaset, viimeisimpänä Higgsin bosoni, on havaittu kokeellisesti, esimerkiksi CERNin LHC-kiihdyttimellä. Rajoitteet: Vaikka malli on menestyksekäs, se ei selitä kaikkea. Se ei sisällä gravitaatiota (yleistä suhteellisuusteoriaa), pimeää ainetta eikä pimeää energiaa.- Anonyymi00029
m36-intj kirjoitti:
Hiukkasfysiikan standardimalli (Standard Model) on teoreettinen kehys, joka kuvaa parhaalla tavalla aineen perusrakenneosat ja niiden väliset vuorovaikutukset. Tämä on paras malli mitä meillä on tällä hetkellä.
Tekoälyn mukaan:
Kokeellinen vahvistus: Kaikki standardimallin ennustamat hiukkaset, viimeisimpänä Higgsin bosoni, on havaittu kokeellisesti, esimerkiksi CERNin LHC-kiihdyttimellä. Rajoitteet: Vaikka malli on menestyksekäs, se ei selitä kaikkea. Se ei sisällä gravitaatiota (yleistä suhteellisuusteoriaa), pimeää ainetta eikä pimeää energiaa.Sinua voisi kiinnostaa koko vastaus, jonka sain tekoälyltä aineen rakenteesta:
"Hyvä rajaus — lähdetään siitä, mitä atomin sisällä nykyfysiikan mukaan on ja mitä pidetään “perustavimpana” tasona.
1. Atomin sisällä: protonit ja neutronit eivät ole perushiukkasia
Tiedät jo, että atomissa on ydin ja elektronit.
Seuraava askel on tämä:
- Protonit ja neutronit eivät ole jakamattomia
- Ne koostuvat vielä pienemmistä hiukkasista: kvarkeista
Kvarkit
Protoni = 2 “ylös”-kvarkkia + 1 “alas”-kvarkki
Neutroni = 1 “ylös”-kvarkki + 2 “alas”-kvarkkia
Kvarkit eivät esiinny koskaan yksinään → ne ovat aina sidottuja.
2. Mikä pitää kvarkit yhdessä?
Kvarkit sitoo toisiinsa vahva vuorovaikutus.
- Välittäjähiukkaset: gluoneja
- Ne “liimaavat” kvarkit yhteen (tästä nimi gluon)
👉 Tämä voima on niin vahva, että kvarkkia ei voi irrottaa yksinään.
3. Elektronit: eri “perhe” kuin kvarkit
Elektroni ei koostu mistään pienemmästä (nykytiedon mukaan).
Se kuuluu hiukkasryhmään nimeltä leptonit
Se on alkeishiukkanen (eli jakamaton tämänhetkisen tiedon mukaan)
4. Standardimalli: tämänhetkinen “kartta”
Kaikki tunnettu aine rakentuu kahdesta pääryhmästä:
Aineen rakennuspalikat
- Kvarkit (rakentavat protonit ja neutronit)
- Leptonit (esim. elektronit)
Vuorovaikutusten välittäjät
- Gluonit → vahva voima
- Fotonit → sähkömagneettinen voima
- W ja Z -bosonit → heikko vuorovaikutus
Tätä kokonaisuutta kutsutaan: 👉 Standardimalli
5. Syvempi taso: kentät, ei “pikkupallot”
Tämä on tärkeä (ja usein yllättävä) nykynäkemys:
👉 Hiukkaset eivät ole oikeasti pieniä kovia palloja
Ne ovat:
kenttien värähtelyjä
Esimerkiksi:
- elektronikenttä täyttää koko avaruuden
- “elektroni” = paikallinen värähtely siinä kentässä
Tämä kehikko on: 👉 kvanttikenttäteoria
6. Mitä EI vielä tiedetä (tärkeää realismia)
Nykykuva on erittäin tarkka, mutta ei täydellinen:
Miksi juuri nämä hiukkaset ovat olemassa? → ei tiedetä
Miksi niiden massat ovat mitä ovat? → ei täysin ymmärretä
Mitä on pimeä aine? → ei tiedetä (ei kuulu Standardimalliin)
Voiko kvarkit tai leptonit hajota vielä pienempiin? → ei havaintoja
7. Ytimekäs yhteenveto
Jos purat aineen mahdollisimman pitkälle nykyfysiikan mukaan:
Molekyyli
→ atomi
→ protonit + neutronit + elektronit
→ kvarkit + elektronit
→ kenttien kvanttivärähtelyt
👉 Tällä hetkellä kvarkit ja leptonit ovat “pohjakerros”
👉 ja vielä syvemmällä: kentät
Jos haluat, voimme mennä seuraavaksi siihen kohtaan, joka yleensä kiinnostaa juuri sinun kaltaistasi ajattelijaa:
👉 Onko tämä todella “lopullinen taso”, vai onko olemassa vielä syvempi rakenne (esim. säieteoria, emergenssi jne.)?"
🦄 - Anonyymi00030
Anonyymi00029 kirjoitti:
Sinua voisi kiinnostaa koko vastaus, jonka sain tekoälyltä aineen rakenteesta:
"Hyvä rajaus — lähdetään siitä, mitä atomin sisällä nykyfysiikan mukaan on ja mitä pidetään “perustavimpana” tasona.
Seuraava askel on tämä:
Kvarkit
Protoni = 2 “ylös”-kvarkkia 1 “alas”-kvarkki
Neutroni = 1 “ylös”-kvarkki 2 “alas”-kvarkkia
Aineen rakennuspalikat
- Gluonit → vahva voima
Ne ovat:
kenttien värähtelyjä
Esimerkiksi:
7. Ytimekäs yhteenveto
Molekyyli
→ atomi
→ protonit neutronit elektronit
→ kvarkit elektronit
Jos haluat, voimme mennä seuraavaksi siihen kohtaan, joka yleensä kiinnostaa juuri sinun kaltaistasi ajattelijaa:
👉 Onko tämä todella “lopullinen taso”, vai onko olemassa vielä syvempi rakenne (esim. säieteoria, emergenssi jne.)?"
🦄Tämä oli siis eri vastauksesta (eri kysymykseen) kuin tuo:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19341732/yxari-pitaa-kylla-luonnontieteista#comment-141648095
Sen takia tässä on 7 kohtaa ja tuossa toisessa 8.
🦄 Anonyymi00029 kirjoitti:
Sinua voisi kiinnostaa koko vastaus, jonka sain tekoälyltä aineen rakenteesta:
Seuraava askel on tämä:
Kvarkit
Protoni = 2 “ylös”-kvarkkia 1 “alas”-kvarkki
Neutroni = 1 “ylös”-kvarkki 2 “alas”-kvarkkia
Aineen rakennuspalikat
- Gluonit → vahva voima
Ne ovat:
kenttien värähtelyjä
Esimerkiksi:
7. Ytimekäs yhteenveto
Molekyyli
→ atomi
→ protonit neutronit elektronit
→ kvarkit elektronit
🦄Pimeän aineen olemuksen voi helpoimmin selittää eri aikaulottuvuuden avulla, sillä se muuttaa pimeän aineen havaintojen ulkopuolelle lukuunottamatta painovoimavaikutusta.
- Anonyymi00031
buddy-love kirjoitti:
Pimeän aineen olemuksen voi helpoimmin selittää eri aikaulottuvuuden avulla, sillä se muuttaa pimeän aineen havaintojen ulkopuolelle lukuunottamatta painovoimavaikutusta.
Mielenkiintoista.
Tiedätkö muista (kilpailevista) pimeän aineen selitysmalleista?
🦄 Anonyymi00031 kirjoitti:
Mielenkiintoista.
Tiedätkö muista (kilpailevista) pimeän aineen selitysmalleista?
🦄Tässä aiheesta:
https://www.youtube.com/watch?v=ffLDGr2pW0Q- Anonyymi00032
buddy-love kirjoitti:
Tässä aiheesta:
https://www.youtube.com/watch?v=ffLDGr2pW0Q8 minuutin video!
En voi katsoa tuollaista. Tylsistyn 30 sekunnin kohdalla. Tarvitsen teksti- tai taulukkomuotoisen vastauksen.
Pahoittelut. 😄
Vastaa minulle itse, kiitos. Tai sitten etsin tekstiä itse.
🦄 - Anonyymi00033
buddy-love kirjoitti:
Itse väitän tuohon lisäksi, että block universe on totta ja että ajassa ei ole pistemäistä nykyhetkeä, vaan että se on todennäköisyysaalto ja että noita aaltoja ja siten myös nykyhetkiä voi olla lukematon määrä. Lisäksi nuo todennäköisyysaaltona liikkuvat nykyhetket saattavat myös liikkua kumpaan tahansa suuntaan.
(ja sitten on vielä ainakin yksi aikaulottuvuus lisänä)Katsohan å.ä.ö:n klo 18:58 kirjoitettua viestiä.
Siinä hän väittää, että sinä ja m36-intj erottaisitte teorian ja hypoteesin eron, mutta muut eivät sitä erottaisi.
Kuitenkin minä olen omissa viesteissäni erotellut erittäin selkeästi, mistä fysiikassa on konsensus (se on hyväksytty teoriaksi) ja missä ei.
Sinä väität, että block universe on totta. Minun puolestani saat vapaasti niin väittää. 😄
Minä olen vain eri mieltä å.ä.ö:n väitteestä sen suhteen, että sinä olisit erityisen tarkka hypoteesin ja teorian eroista. Et sinä taida olla, koska block universe on hypoteesin tasolla, ja sinä väität sen olevan totta.
Mitä mieltä olet siitä, että å.ä.ö tekee tällaisia virheellisiä väitteitä sekä sinusta että minusta?
🦄 Anonyymi00033 kirjoitti:
Katsohan å.ä.ö:n klo 18:58 kirjoitettua viestiä.
Siinä hän väittää, että sinä ja m36-intj erottaisitte teorian ja hypoteesin eron, mutta muut eivät sitä erottaisi.
Kuitenkin minä olen omissa viesteissäni erotellut erittäin selkeästi, mistä fysiikassa on konsensus (se on hyväksytty teoriaksi) ja missä ei.
Sinä väität, että block universe on totta. Minun puolestani saat vapaasti niin väittää. 😄
Minä olen vain eri mieltä å.ä.ö:n väitteestä sen suhteen, että sinä olisit erityisen tarkka hypoteesin ja teorian eroista. Et sinä taida olla, koska block universe on hypoteesin tasolla, ja sinä väität sen olevan totta.
Mitä mieltä olet siitä, että å.ä.ö tekee tällaisia virheellisiä väitteitä sekä sinusta että minusta?
🦄POIKKEUKSELLISESTI vastaan väitteeseen, että olisin jossakin väittänyt block-universumin nauttivan konsensusta ja olevan tieteellinen teoria. Se on edelleen hypoteesi.
Tilanne on hyvin käytännöllinen. Koska universumin synty, rakenne ja kehitys on hypoteettinen ja koska toisaalta se on fysiikan keskeinen asia, teoreettiset fyysikot rakentavat lisähypoteeseja hypoteesin päälle.
Tilanne on sama kuin tähtitieteessä. Osa rakennuksesta seisoo hypoteesin suolla, joten varma se ei ole. Saadaan mm. kaksi ikämääritystä sen mukaan, mitä hypoteesia käytetään.
Silti on myös varmoja teorioita, jotka eivät seiso suolla. Ne ovat sitä erittäin vähäistä ja erittäin varmaa tietoa, mitä meillä on.
Muistan hyvin miten vain 60 vuotta sitten, esitettiin aivan erilaisia hypoteeseja kosmoksen synnystä, eikä nytkään ole varmaa, onko edes big bang -hypoteesi oikea. -exKynis.mi- Anonyymi00034
å.ä.ö kirjoitti:
POIKKEUKSELLISESTI vastaan väitteeseen, että olisin jossakin väittänyt block-universumin nauttivan konsensusta ja olevan tieteellinen teoria. Se on edelleen hypoteesi.
Tilanne on hyvin käytännöllinen. Koska universumin synty, rakenne ja kehitys on hypoteettinen ja koska toisaalta se on fysiikan keskeinen asia, teoreettiset fyysikot rakentavat lisähypoteeseja hypoteesin päälle.
Tilanne on sama kuin tähtitieteessä. Osa rakennuksesta seisoo hypoteesin suolla, joten varma se ei ole. Saadaan mm. kaksi ikämääritystä sen mukaan, mitä hypoteesia käytetään.
Silti on myös varmoja teorioita, jotka eivät seiso suolla. Ne ovat sitä erittäin vähäistä ja erittäin varmaa tietoa, mitä meillä on.
Muistan hyvin miten vain 60 vuotta sitten, esitettiin aivan erilaisia hypoteeseja kosmoksen synnystä, eikä nytkään ole varmaa, onko edes big bang -hypoteesi oikea. -exKynis.mi"POIKKEUKSELLISESTI vastaan väitteeseen, että olisin jossakin väittänyt block-universumin nauttivan konsensusta ja olevan tieteellinen teoria. Se on edelleen hypoteesi."
Ei. Sinä et ole väittänyt niin, eikä kukaan ole väittänyt, että sinä olisit väittänyt niin.
Tapahtumien kulku meni seuraavasti:
1. Minä väitin (tekoälyä lainaten), että block-universumi on hypoteesi. Kommentissani käytin ilmaisua "osittainen konsensus", josta jokainen luonnontieteitä ymmärtävä tulkitsee, että kyseessä on hypoteesi.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19341732/yxari-pitaa-kylla-luonnontieteista#comment-141645909
2. Buddy-love sanoi väittävänsä, että block-universumi on totta.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19341732/yxari-pitaa-kylla-luonnontieteista#comment-141647822
3. Sen jälkeen å.ä.ö väitti, että vain m36-intj ja buddy-love ymmärtäisivät teorian ja hypoteesin eron.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19341732/yxari-pitaa-kylla-luonnontieteista#comment-141649438
4. Minä vastustin å.ä.ö:n kommentin väitettä, koska nimenomaan buddy-love väitti block-universumin olevan totta. (Esimerkiksi minä en ole sellaista väittänyt.)
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19341732/yxari-pitaa-kylla-luonnontieteista#comment-141649771
🦄 å.ä.ö kirjoitti:
POIKKEUKSELLISESTI vastaan väitteeseen, että olisin jossakin väittänyt block-universumin nauttivan konsensusta ja olevan tieteellinen teoria. Se on edelleen hypoteesi.
Muistan hyvin miten vain 60 vuotta sitten, esitettiin aivan erilaisia hypoteeseja kosmoksen synnystä, eikä nytkään ole varmaa, onko edes big bang -hypoteesi oikea. -exKynis.miTekoälyn mukaan:
Alkuräjähdys (Big Bang) on tieteellinen teoria, ei pelkkä hypoteesi. Se on vahvasti perusteltu malli, joka selittää maailmankaikkeuden laajenemisen kuumasta ja tiheästä tilasta 13,8 miljardia vuotta sitten. Sitä tukee massiivinen näyttö, mukaan lukien kosminen taustasäteily ja Hubblen laki. Se alkuräjähdyksen hehku näkyy havaittavan maailmankaikkeuden reunalla.
Nythän näyttää siltä mittausten perusteella, että maailmankaikkeus laajenee kiihtyvällä vauhdilla, mutta joskus tulevaisuudessa asia voisi olla toisin, eli maailmankaikkeus rupeaisi taas supistumaan, ja lopulta räjähtäisi uudelleen. Silloin meidän ei tarvitse miettiä että miksi on ollut vain yksi alkuräjähdys, kun niitä on voinut olla ääretön määrä aikaisemmin, ja nyt ollaan vain jossakin vaiheessa sykliä.Anonyymi00034 kirjoitti:
"POIKKEUKSELLISESTI vastaan väitteeseen, että olisin jossakin väittänyt block-universumin nauttivan konsensusta ja olevan tieteellinen teoria. Se on edelleen hypoteesi."
Ei. Sinä et ole väittänyt niin, eikä kukaan ole väittänyt, että sinä olisit väittänyt niin.
Tapahtumien kulku meni seuraavasti:
1. Minä väitin (tekoälyä lainaten), että block-universumi on hypoteesi. Kommentissani käytin ilmaisua "osittainen konsensus", josta jokainen luonnontieteitä ymmärtävä tulkitsee, että kyseessä on hypoteesi.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19341732/yxari-pitaa-kylla-luonnontieteista#comment-141645909
2. Buddy-love sanoi väittävänsä, että block-universumi on totta.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19341732/yxari-pitaa-kylla-luonnontieteista#comment-141647822
3. Sen jälkeen å.ä.ö väitti, että vain m36-intj ja buddy-love ymmärtäisivät teorian ja hypoteesin eron.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19341732/yxari-pitaa-kylla-luonnontieteista#comment-141649438
4. Minä vastustin å.ä.ö:n kommentin väitettä, koska nimenomaan buddy-love väitti block-universumin olevan totta. (Esimerkiksi minä en ole sellaista väittänyt.)
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19341732/yxari-pitaa-kylla-luonnontieteista#comment-141649771
🦄Luet kirjoituksiani sangen soveltavasti. Tarkista edellä mainitsemasi kohta. En missään kohdin mainitse, että mainitut henkilöt olisivat AINOAT henkilöt, jotka tuntevat teorian ja hypoteesin eroon.
Arvioni, että he tuntevat, perustuu vain ja ainoastaan siihen, että molemmat ovat perehtyneet luonnontieteelliseen menetelmään.
Siitä, että toinen heistä pitää hypoteesia oikeana, ei voi päätellä, että pitäisin sitä teoriana. Ns. logiikkasi ei noudata logiikan sääntöjä. Sinulla on oma tapasi katsoa asioita, mutta loogista se ei ole. Logiikka on täysin yksiselitteistä kuten matematiikka. Ei voi olla eri tuloksiin johtavia logiikkoja. -ex.Kynis.mi- Anonyymi00035
å.ä.ö kirjoitti:
Luet kirjoituksiani sangen soveltavasti. Tarkista edellä mainitsemasi kohta. En missään kohdin mainitse, että mainitut henkilöt olisivat AINOAT henkilöt, jotka tuntevat teorian ja hypoteesin eroon.
Arvioni, että he tuntevat, perustuu vain ja ainoastaan siihen, että molemmat ovat perehtyneet luonnontieteelliseen menetelmään.
Siitä, että toinen heistä pitää hypoteesia oikeana, ei voi päätellä, että pitäisin sitä teoriana. Ns. logiikkasi ei noudata logiikan sääntöjä. Sinulla on oma tapasi katsoa asioita, mutta loogista se ei ole. Logiikka on täysin yksiselitteistä kuten matematiikka. Ei voi olla eri tuloksiin johtavia logiikkoja. -ex.Kynis.mi"Siitä, että toinen heistä pitää hypoteesia oikeana, ei voi päätellä, että pitäisin sitä teoriana."
Luethan itsekin minun viestini tarkemmin.
En ole missään viestissäni väittänyt, että sinä pitäisit block-universumia teoriana.
Olen väittänyt vain, että buddy-love pitää sitä teoriana, koska hän pitää sitä totena.
🦄
- Anonyymi00025
Ymmärrätkö, mitä jonkin ymmärtäminen tarkoittaa?
- Anonyymi00026
En ymmärrä kysymystäsi.
🦄
Palstalla on esiintynyt epäselvyyttä, mikä on luonnontieteellinen TEORIA ja mikä HYPOTEESI.
1) Hypoteesi on tiedemiehen ehdottama näkemys, mutta ei ole tieteellisen tutkimuksen TULOS, ellei se saa johtavien tiedemiesten hyväksyntää eli konsensusta. Esimerkiksi kaikki multimaailmamietteet ovat hypoteeseja.
Korkeintaan prosentti hypoteeseista saa hyväksynnän. Muut tulevat ja menevät. Ennen kuin nykyinen luonnontieteellinen menetelmä tuli tunnetuksi, ei osattu tätä eroa nähdä, mutta ainakaan sataan vuoteen ei ole jouduttu perumaan yhtäkään teoriaa.
2) Tieteellisen teorian asteen saavuttavat vain harvat hyväksytyt hypoteesit. Esimerkiksi alkuaineitten jaksollinen järjestelmä on konsensusta nauttiva teoria.
3) Empiirinen ja matemaattis-looginen tutkimusmenetelmä tuntee vain joko hypoteesin tai teorian, muttei mitään siltä väliltä. Ei ole merkitystä sillä, kuinka moni kannattaa hypoteesia. VAIN JA AINOASTAAN TEORIA ON VARMAA TIETOA.
Tavallinen erehdys on, että hypoteesia pidetään tieteen tuloksena. Tosiasiassa tiedämme hyvin, hyvin vähän, mutta siihen meidän on tyytyminen. Tähän perustuu myös yleinen luulo, että luonnontieteenkin tulokset vaihtelevat. Eivät vaihtele. Luonnontieteellinen tutkimus on kasautuvaa, ei vaihtelevaa.
Luonnontieteellä ei ole mitään yhtymäkohtaa filosofian kanssa.
Edellä sanottu ei ole tarkoitettu buddy-lovelle ja m36-intj:ille, joiden kanssa kävin tässä ketjussa keskustelua. He kyllä tuntevat hypoteesin ja teorian eron. -exKynis.mOlen maininnut vain kaksi nimeä, joiden kanssa kävin keskustelua. On varmasti muitakin, jotka tuntevat hypoteesin ja teorian eron, mutta en ole keskustellut tässä ketjussa heidän kanssaan. -exKynis.mi
Yksäri: "Minä olen vain eri mieltä å.ä.ö:n väitteestä sen suhteen, että sinä olisit erityisen tarkka hypoteesin ja teorian eroista. Et sinä taida olla, koska block universe on hypoteesin tasolla, ja sinä väität sen olevan totta."
En ole väittänyt, että 'hän olisi erityisen tarkka hypoteesin ja teorian eroista, vaan olen sanonut että hän TUNTEE eron. On täysin tavallista, että tiedemies pitää jotakin hypoteesia oikena samalla, kun hän tietää, että hypoteesi ei ole noussut teoriaksi.
Yksäri: "Mitä mieltä olet siitä, että å.ä.ö tekee tällaisia virheellisiä väitteitä sekä sinusta että minusta?"
En ole esittänyt virheellistä väitettä hänestä enkä sinusta, vaan sinä minusta. Huomaatko, että sinulla menee nyt tavallistakin lujempaan. Et karta enää edes totuudenvastaista väitettä, jonka yrität esittää niin MONISANAISESTI, että toinen ei enää pysyisi kärryillä ja luovuttaisi.
Toinen, mikä kertoo, että sinulla menee epänormaalin lujaa, on ihastumisesi tekoälyyn. Lainaat niin pitkiä rimpsuja tekoälyn sanomisista, että ei ole toivoakaan, että joku niitä jaksaisi lukea. Monisanaisuutesi on tämän ihastuksen mukana kasvanut vielä MONINKERTAISESTI.
Tilanne on ERITTÄIN VAKAVA. En lausu siitä mitään diagnoosia, koska se synnyttäisi taas uuden väittelyn, mikä pätevyys minulla on sellainen lausua, mutta tiedät kyllä, mikä hypoteettinen diagnoosi olisi.
Lupaan, että tämän jälkeen noudatan viimeisen päälle alkuperäistä pyyntöäsi, etten vastaisi sinulle. En vastaa, vaikka kirjoittaisit minusta mitä tahansa stiignafuulia. -exKynis.mi
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san2442901Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell71633Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.41329- 1021189
Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion
Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu1231161- 741074
Oikea kaste on syntisten kaste
Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka581025Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta1531022Upotuskaste on raamatullisin kaste
Jokainen raamattua lukenut tietää sen. Päivänselvä asia. Vauvalle annettu kaste ei löydy raamatusta.717937- 135922