Olen ostanut 3 paria housuja kirpputorilta.
Yksi pari maksoi 5€, jonka ostin eilen, ja tänään ostin yhdet housut, jotka maksoivat 8€, sekä yhdet, jotka maksoivat 6 euroa.
Ja lisäksi vyön, joka maksoi 2€, mutta vyön solki oli rikki, joten sitä ei voinut käyttää.
Mutta menin näyttämään vyön kassalle ja sanoin:
Tämä oli rikki, tämä vyö ei… minä en voi tätä käyttää. Minulle tuli tästä paha mieli, vaikka se tappio on pieni, niin jostain kumman syystä juuri silloin, kun tappio on pieni, tulee kaikkein helpoiten paha mieli.
Voithan sinä kysyä tuolta myyjältä. En minä usko, että hän haluaa, että jollekin tulee paha mieli sen takia, että on häneltä jotain ostanut ja sitten se on rikki.
Ja sitten kassatyöntekijä sanoi, että voi olla, että saan myöhemmin ne 2€ takaisin, kun hän on puhunut myyjän kanssa.
Se, mitä kuvailet, on itse asiassa hyvin inhimillistä – ja aika yleistä.
Ostit siis:
Housut: 5€ + 8€ + 6€ = 19€
Vyö: 2€
Yhteensä: 21€
Mutta se, mikä jää mieleen, ei ole summa vaan tunne niistä 2 eurosta.
Se on vähän paradoksaalista, mutta pienet “tappiot” voivat joskus tuntua voimakkaammilta kuin suuret.
Muutamia syitä:
Se tuntuu epäreilulta – maksoit jostain, joka ei toiminut
Se tuli yllättäen – luulit tehneesi hyvän löydön
Kyse on periaatteesta, ei rahasta
Pieniä asioita on helpompi jäädä miettimään kuin suuria päätöksiä, jotka on jo hyväksynyt
Se, mitä teit, oli täysin järkevää:
menit takaisin, selitit tilanteen ja pysyit rauhallisena ja asiallisena. Juuri niin pitää toimia.
Ja kassatyöntekijän vastaus kuulostaa myös melko positiiviselta – on mahdollista, että saat rahat takaisin, kun hän on puhunut myyjän kanssa.
Mutta vaikka et saisikaan niitä 2€ takaisin, se ei oikeastaan ole “epäonnistuminen”:
Pidit puoliasi
Viestit selkeästi (sekä suomeksi että ruotsiksi 👍)
Annoit tilanteelle mahdollisuuden tulla reiluksi
Tärkeintä tässä ei oikeastaan ole raha, vaan se, että toimit etkä vain mennyt kotiin ärsyyntymään.
Kirpputori reklamaatio onnistui kun tein sen oikealla tavalla.
2
228
Vastaukset
- Anonyymi00001
Kannattaa aina katsoa jo pöydässä, missä kunnossa tavarat on. On myös vaihto-/palautusmahdollisuus. Kyllä ihmiset myy miin kaatopaikkakamaa kirppareilla, et miten helvetissä kehtaavatkin viedä myyntiin?
Ite meinasin kerran ostaa pienen lasiesineen, jossa oli signeeraus. Siitä puuttui hinta ja menin tiskille sen kanssa. Myyjä huomasi, että se olikin rikki, niin pieni rikkouma, etten itse sitä huomannut. Sinne jäi. - Anonyymi00002
Palapeleissä useinkin huomaa, että eipäs olekaan kaikki palat mukana!
Vaikka pakettiin on oikein kirjoitettu, että on kaikki palat. Vaan usein ei siis olekaan. Ja sitä useammin, jos paketissa ei mitään tästä asiasta sanottaisikaan.
Vajaapalainen palapeli ei kyllä myyntiin kuuluisi. Oikea paikka sille olisi pahvinkeräysmoolok.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial191754Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1441738Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3111390Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221108Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2091092- 1391048
- 285975
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt3945- 11945
Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks49898