Haluan näin suurimpaan hääaikaan, että joku miettisi hieman asiaa tältäkin kantilta. Lueskelin äsken tällä palstalla olleita erilaisia juttuja koskien häälahjoja ja niiden pyytämistä.
Minulla on ala-asteelta asti ollut ystävätär, joka on ns. rikas tyttö, syntynyt kultalusikka suussaan, kuten sanotaan.
Vartuimme yhdessä pikku kyläpahasessa kaukana kaupunkien viehätyksestä. Opiskelemaankin pääsimme samaan kaupunkiin, sitten myöhemmin. Hän valmistui kahta vuotta myöhemmin kuin minä. Emme opiskelleet samaa alaa.
Sitten alkoi miesten kanssa seurustelu ja työpaikkakin molemmilla jo oli. En ollut koskaan ennen ajatellut, miten rikas tämä ystävättäreni olikaan, kun hän ei siitä suurta numeroa koskaan pitänyt. Hän vaikutti suorastaan vaatimattomalta. Minä olin sitä myös taustaltani. Synttäreilläänkin aina lahja kuin lahja kelpasi. Hän iloitsi siitä eniten, että ystävät ympäröivät hänet.
Sitten alkoi olla selvää, että hän ja avomiehensä olivat menossa naimisiin. Itse olin jo saanut kaksoset ja oli minulla avomies myös. Kuulin hänen häistään ensimmäisten joukossa, hän soitti minulle. Pyysi mukaan järjestämään häitään, tietysti suostuin! Sehän oli oikeastaan suuri kunnia minulle.
Häitä suunniteltiin hartaasti, pukua rakennettiin kuin Iisakin kirkkoa sanotaan rakennetun, pitkään ja hartaasti. Välillä jo hieman kyllästytti se jahkaaminenkin kahden periaatteessa mitättömän tuntuisen asian välillä.
Kaikki alkoi olla lopulta kunnossa ja hääkutsut lähetty.
Yllätys sisältyi hääkutsuun. Siinä nimittäin pyydettiin raakasti rahaa tileille, joiden numeroita esiintyi kahdet, eri pankkeihin.
En laittanut rahaa, sillä tämä ystävättäreni oli aina iloinnut kaikesta pienestä ja söpöstä. Ostin mielestäni oikein fiksun lahjan. Ja olinhan auttanut häntä järjestelyissä, itseäni säästämättä. Sitä paitsi, minulla ei kertakaikkiaan ollut irrottaa mistään 20-40€/nuppi.
Häät menivät hyvin. Ei mitään ihmeellistä tapahtunut. Lahjapöydällä ei ollut juuri muuta kuin kortteja, porukat olivat totelleet käskyä.
Mutta oli siellä muutama pakettikin, minun/meidän pakettimme mukaan lukien.
Ystävättäreni soitti sittemmin ja sanoi, ettei olisi minusta ikinä uskonut, etten kunnioittaisi hänen toivettaan vaan ostaisin jotain heille täysin tarpeetonta. En ollut uskoa korviani, mutta niin se vain oli. Suljin puhelimen hiljaa ja tiesin, etten kuulisi hänestä enää. Kuten myös kävi, nykyään vastaan tullessaan hän ei edes tervehdi.
Pyydän teitä kaikkia häiden järjestäjiä miettimään tarkasti, kuinka suuren kynnyksen asetatte vieraiksi kutsumillenne henkilöille. Ei ole kivaa, kun paras ystävä esim. menee naimisiin ja seuraavassa hetkessä ymmärrät, ettei sinulla olekaan varaa osallistua niihin juhliin. Jos ihminen saisi/voisi itse valita itselleen ja kukkarolleen sopivan lahjan tilanne olisi aivan toinen. Mutta siihen ei juurikaan kukaan enää anna oikeutta.
Usein on vieraalla edessään asun hankinta ja kun on kyse perheestä, se tarkoittaa kaikille vaatteita ja kenkiä. Sekin on valtaisia menoerä jo, vaikka ostaisi vaatimatontakin ja alekoreista. Parturissa/kampaajalla käydään.
Siihen vielä lahja päälle, joka sekin on etukäteen määrätty niin ei enää teekään mieli lähteä. Mutta aina ei voi jäädä pois, kuten minäkään en katsonut voivani.
Tällainen vaikuttaa hyväksikäytöltä, eikä siitä jää hyvä mieli kenellekään.
Miettikää tätä edes hetki
37
10264
Vastaukset
- ratkaissut asian,
etten mene enään yksiinkään häihin,keksin aina jonkun esteen.Ostettuani kalliit lahjat jotka haukuttu jälkikäteen,eivät isnpiroi.
- annabelle
kiittämättömyys on maailman palkka.Mä olisin sinuna hakenut senkin lahjan takaisin.Pyytänyt anteeksi että olen häirinnyt häitä.
- EräsX
mielestäsi lahjaa ei tarvita jos et mene häihin. Juntti!
- Hellu
Uskomatonta, jos hän suuttuu tuollaisesta ja noin paljon! Vielä hyvälle ystävälle! Vaikka hän ei olisi pitänyt lahjasta ja se olisi tarpeeton hän olisi voinut olla ihan hiljaa... Ja moni kuitenkin antoi rahaa joten eivät he hukkuneet tarpeettomaan roinaan? Ja siitäkin varmaan selviää jotenkin.
Surullista... toivottavasti hän tajuaa tyhmyytensä joskus.
Ja kummallista kun hän aikaisemmin on käyttäytynyt normaalisti ja jopa vaatimattomasti?- tiinaK.
hänen aikaisemmasta käytöksestään. Mutta tuli sitten mieleen oma sisareni joka muuttui kanssa ihan älyttömäksi perfektionistiksi omien häidensä alla. Kaiken piti olla NIIN täydellistä ja just kuten hän sanoi! Lahjoja myöten.
Tuntuu että jotakin pitäisi saada aikaan, joku tolkku tähän homaan on tultava. Toivottavasti nämä kauppiaitten keksimät suuret häät menee pian pois muodista. Siinähän toi ongelma ratkee kuin itsestään.
Se on muuten hienosti järjestetty asia. Kauppias luo ensin mielikuvan suurista tarpeellista häistä ja tarjoaa apuaan ja asiantuntemustaan naimisiin aikoville. No moni tarttuu tähän apuun.
Neuvoja sataa. Mm. se, että lahjat rahana. Jotta saavat omansa pois ovat keksineet että lahjarahan pitäisi olla sama kuin tarjottavat ruuat/pää. Tämän muistan sisäreni häistä ja ns. "etikettiohjeista".
Kieroa touhua ja kauppiaan puhetta. Minä en sillä puheella naimisiin mene. Ajattelen ja teen itse, en anna muiden määräillä. - Yrittäjä itsekin
tiinaK. kirjoitti:
hänen aikaisemmasta käytöksestään. Mutta tuli sitten mieleen oma sisareni joka muuttui kanssa ihan älyttömäksi perfektionistiksi omien häidensä alla. Kaiken piti olla NIIN täydellistä ja just kuten hän sanoi! Lahjoja myöten.
Tuntuu että jotakin pitäisi saada aikaan, joku tolkku tähän homaan on tultava. Toivottavasti nämä kauppiaitten keksimät suuret häät menee pian pois muodista. Siinähän toi ongelma ratkee kuin itsestään.
Se on muuten hienosti järjestetty asia. Kauppias luo ensin mielikuvan suurista tarpeellista häistä ja tarjoaa apuaan ja asiantuntemustaan naimisiin aikoville. No moni tarttuu tähän apuun.
Neuvoja sataa. Mm. se, että lahjat rahana. Jotta saavat omansa pois ovat keksineet että lahjarahan pitäisi olla sama kuin tarjottavat ruuat/pää. Tämän muistan sisäreni häistä ja ns. "etikettiohjeista".
Kieroa touhua ja kauppiaan puhetta. Minä en sillä puheella naimisiin mene. Ajattelen ja teen itse, en anna muiden määräillä.Miksi ihmeessä syytät kauppiaita häähössötyksestä?! Kyllä ihmiset ihan itse tekevät kärpäsistä härkäsiä, varsinkin kun on kyse juhlapyhistä ja megahäistä!
Juhannuksena ja jouluna kärrätään ruokaa kuin viimeistä päivää ulos kaupasta, ihan kuin Suomessa olisi nälänhätä tulossa. Häähössötyksessään ylilyövät morsiamet askartelevat lasinalusia ja maistelevat koekakkuja vuosi ennen häitä. Missä kohdassa heitä on kauppias puheillaan moiseen touhuun pakottanut??
Olen lähietäisyydeltä nähnyt kuinka yrittäjä painaa ennen joulua yötä päivää asiakkaiden tilaamia tavaroita valmiiksi, koska ne ON PAKKO SAADA JOULUKSI KOTIIN. Sitten kun h-hetki koittaa ja pitäisi saada tehdystä työstä rahaa, niin kas kummaa: turhia tunteja ja turhaa työtä, iso osa ihmisistä hakee tilatut tuotteet vasta helmikuulla.
Ihmisten oma hölmöys, ahneus, kateus, suuruudenhulluus ja suoranainen röyhkeys on johtanut tällaiseen megahäähuumaan. Fiksu ihminen tietää, että parhaat juhlat saa aikaan pienillä jutuilla ilman turhaa hössötystä. Ja fiksu ihminen osaa kyllä syyttää häähulluudesta ihan jotain muuta tahoa kuin kauppiaita! - tiinaK.
Yrittäjä itsekin kirjoitti:
Miksi ihmeessä syytät kauppiaita häähössötyksestä?! Kyllä ihmiset ihan itse tekevät kärpäsistä härkäsiä, varsinkin kun on kyse juhlapyhistä ja megahäistä!
Juhannuksena ja jouluna kärrätään ruokaa kuin viimeistä päivää ulos kaupasta, ihan kuin Suomessa olisi nälänhätä tulossa. Häähössötyksessään ylilyövät morsiamet askartelevat lasinalusia ja maistelevat koekakkuja vuosi ennen häitä. Missä kohdassa heitä on kauppias puheillaan moiseen touhuun pakottanut??
Olen lähietäisyydeltä nähnyt kuinka yrittäjä painaa ennen joulua yötä päivää asiakkaiden tilaamia tavaroita valmiiksi, koska ne ON PAKKO SAADA JOULUKSI KOTIIN. Sitten kun h-hetki koittaa ja pitäisi saada tehdystä työstä rahaa, niin kas kummaa: turhia tunteja ja turhaa työtä, iso osa ihmisistä hakee tilatut tuotteet vasta helmikuulla.
Ihmisten oma hölmöys, ahneus, kateus, suuruudenhulluus ja suoranainen röyhkeys on johtanut tällaiseen megahäähuumaan. Fiksu ihminen tietää, että parhaat juhlat saa aikaan pienillä jutuilla ilman turhaa hössötystä. Ja fiksu ihminen osaa kyllä syyttää häähulluudesta ihan jotain muuta tahoa kuin kauppiaita!Opettele ihan ekana ymmärtämään lukemasi, ehkä myös lukukinkerit voisivat tulla kyseeseen.
Nimittäin mitään tuota en väittänyt, mitä väitit minun väittäneen. Puhut lisäksi kuin yrittäjäksi pakottettaisiin eikä se olisikaan vapaassa valinnassa!
Sanoin, että neuvoja satoi: idioottimaisia neuvoja, miten saadaan kalliit kestitykset maksuun: "pyytäkää lahjanne rahana" sanottiin sisarelleni. Kauppiaan puhettako? KYLLÄ. - lukemaan!
tiinaK. kirjoitti:
Kieroa touhua ja kauppiaan puhetta. Minä en sillä puheella naimisiin mene. Ajattelen ja teen itse, en anna muiden määräillä."Toivottavasti nämä kauppiaitten keksimät suuret häät menee pian pois muodista. Siinähän toi ongelma ratkee kuin itsestään."
- .....
lukemaan! kirjoitti:
"Toivottavasti nämä kauppiaitten keksimät suuret häät menee pian pois muodista. Siinähän toi ongelma ratkee kuin itsestään."
jos sanot, kumpi oli ensin, suurten häiden järjestäjät vaiko niitten kanssa hössöttävät rahanahneet yrittäjät!
Mainonnalla luodaan ihmiselle tarpeita, joita toiset alkavat pitää luonnollisina, niin luonnollisina, etteivät enää ymmärrä muuta koskaan olleenkaan!
"Mitäs me syötiin ennen kuin oli Flooraa...?" -tyyliin.
Kuuluat kaikesta päätellen tähän ryhmään. - tiinaK.
lukemaan! kirjoitti:
"Toivottavasti nämä kauppiaitten keksimät suuret häät menee pian pois muodista. Siinähän toi ongelma ratkee kuin itsestään."
millä tavalla tuo ei pidä paikkaansa?
Meille nämä megahäät rantautuivat joskus 1980-luvulla ja kuten arvata saattaa "jenkkilästäpä" tietenkin.
Sitä ennen 70-luvulla häät olivat hyvin pienimuotoiset, melkeinpä vaatimattomat. Joku muutti suunnan. Mikä/kuka?
Alkoivatko suomalaiset kaikkialla kuin yhdestä suusta vaatia itselleen suuria häitä, vai mahtoiko se tulvia ihmisten mieliin mediasta?
Veikkaan tuota jälkimmäistä.
Entä sinä? - elokuun morsian
tiinaK. kirjoitti:
millä tavalla tuo ei pidä paikkaansa?
Meille nämä megahäät rantautuivat joskus 1980-luvulla ja kuten arvata saattaa "jenkkilästäpä" tietenkin.
Sitä ennen 70-luvulla häät olivat hyvin pienimuotoiset, melkeinpä vaatimattomat. Joku muutti suunnan. Mikä/kuka?
Alkoivatko suomalaiset kaikkialla kuin yhdestä suusta vaatia itselleen suuria häitä, vai mahtoiko se tulvia ihmisten mieliin mediasta?
Veikkaan tuota jälkimmäistä.
Entä sinä?Mitä merkitystä sillä on mitä media meille syytää ja mitä markkinat meille tarjoavat? Hääjuhlastaan jokainen tekee omannäköisensä juhlan. Ei sillä ole merkitystä koska ja kenen toimesta trendit ovat tulleet. Trendit vaikuttavat niin moneen asiaan, niitä tulee ja menee. Ei ne koske vain hääjuhlaa, vaan koko elämää, rakentamista, sisustusta, ruokakulttuuria, vaatetusta, vapaa-ajan viettoa jne.
Eikä ole kyse suurten häiden vaatimisesta, jokainen on vapaa tekemään niin kuin tykkää. Kyllä edelleen vietetään hyvinkin pienimuotoisia häitä. Ne eivät ehkä täällä fooumilla ole vahvasti esillä. Ja mitkä sitten on megahäät? Mikä sen määrittelee mikä on "megaa"? Vieraiden lukumäärä? Hääbudjetti? Joillain vaan on suuri suku ja tykkäävät juhlia yhdessä. On laajoja ystäväpiirejä, miksi pitäisi karsia ketkä jää kutsumatta? Ja budjetti ylensä nousee vieraiden lukumäärän myötä, etenkin jos tarjoillaan ruoka. Miksi sitä vastaan pitää kapinoida? Ja miksi tästä pitää kinata? Eikö se päivä ole niin ainutlaatuinen, että jokainen pari tehköön päivästä omannäköisensä, onnellisen päivän. Se kai on tärkeintä..? - elokuun morsian
elokuun morsian kirjoitti:
Mitä merkitystä sillä on mitä media meille syytää ja mitä markkinat meille tarjoavat? Hääjuhlastaan jokainen tekee omannäköisensä juhlan. Ei sillä ole merkitystä koska ja kenen toimesta trendit ovat tulleet. Trendit vaikuttavat niin moneen asiaan, niitä tulee ja menee. Ei ne koske vain hääjuhlaa, vaan koko elämää, rakentamista, sisustusta, ruokakulttuuria, vaatetusta, vapaa-ajan viettoa jne.
Eikä ole kyse suurten häiden vaatimisesta, jokainen on vapaa tekemään niin kuin tykkää. Kyllä edelleen vietetään hyvinkin pienimuotoisia häitä. Ne eivät ehkä täällä fooumilla ole vahvasti esillä. Ja mitkä sitten on megahäät? Mikä sen määrittelee mikä on "megaa"? Vieraiden lukumäärä? Hääbudjetti? Joillain vaan on suuri suku ja tykkäävät juhlia yhdessä. On laajoja ystäväpiirejä, miksi pitäisi karsia ketkä jää kutsumatta? Ja budjetti ylensä nousee vieraiden lukumäärän myötä, etenkin jos tarjoillaan ruoka. Miksi sitä vastaan pitää kapinoida? Ja miksi tästä pitää kinata? Eikö se päivä ole niin ainutlaatuinen, että jokainen pari tehköön päivästä omannäköisensä, onnellisen päivän. Se kai on tärkeintä..?Lisäyksenä vielä tuohon alkuperäiseen aiheeseen... Vaikka häistä omannäköisensä tekisikin, niin ei saa unohtaa käytöstapoja. Uskomattoman moukkamaista käytöstä ko. morsiamelta. Harvoin kai ystävät toisilleen rahaa lahjoittavat, ehkä se on enemmän sukulaisten asia antaa rahaa lahjaksi. Minä ainakin toivon ystäviltäni (jos lahjan haluavat tuoda) jotain muistoksi jäävää. Käsittämätöntä, että joku kehtaa suuttua kauniista eleestä! Onko hän sitten ystävyyden arvoinen?
- tiinaK.
Mitä merkitystä sillä on mitä media meille syytää ja mitä markkinat meille tarjoavat? Hääjuhlastaan jokainen tekee omannäköisensä juhlan. Ei sillä ole merkitystä koska ja kenen toimesta trendit ovat tulleet. Trendit vaikuttavat niin moneen asiaan, niitä tulee ja menee. Ei ne koske vain hääjuhlaa, vaan koko elämää, rakentamista, sisustusta, ruokakulttuuria, vaatetusta, vapaa-ajan viettoa jne.
Eikä ole kyse suurten häiden vaatimisesta, jokainen on vapaa tekemään niin kuin tykkää. Kyllä edelleen vietetään hyvinkin pienimuotoisia häitä. Ne eivät ehkä täällä fooumilla ole vahvasti esillä. Ja mitkä sitten on megahäät? Mikä sen määrittelee mikä on "megaa"? Vieraiden lukumäärä? Hääbudjetti? Joillain vaan on suuri suku ja tykkäävät juhlia yhdessä. On laajoja ystäväpiirejä, miksi pitäisi karsia ketkä jää kutsumatta? Ja budjetti ylensä nousee vieraiden lukumäärän myötä, etenkin jos tarjoillaan ruoka. Miksi sitä vastaan pitää kapinoida? Ja miksi tästä pitää kinata? Eikö se päivä ole niin ainutlaatuinen, että jokainen pari tehköön päivästä omannäköisensä, onnellisen päivän. Se kai on tärkeintä..?Kaveri (tai ilmeisesti sinä) väitti ettei kauppiailla ole osaa eikä arpaa kyseisen buumin synnyssä.
Sitä väliä.
Megaa on se, kun ylitetään omat varat. - elokuun morsian
tiinaK. kirjoitti:
Kaveri (tai ilmeisesti sinä) väitti ettei kauppiailla ole osaa eikä arpaa kyseisen buumin synnyssä.
Sitä väliä.
Megaa on se, kun ylitetään omat varat.Ilmeisesti minä? Kirjoitan kyllä ihan vaan omalla nickilläni.
- 3 x morsian
Eikä ole kyse suurten häiden vaatimisesta, jokainen on vapaa tekemään niin kuin tykkää. Kyllä edelleen vietetään hyvinkin pienimuotoisia häitä. Ne eivät ehkä täällä fooumilla ole vahvasti esillä. Ja mitkä sitten on megahäät? Mikä sen määrittelee mikä on "megaa"? Vieraiden lukumäärä? Hääbudjetti? Joillain vaan on suuri suku ja tykkäävät juhlia yhdessä. On laajoja ystäväpiirejä, miksi pitäisi karsia ketkä jää kutsumatta? Ja budjetti ylensä nousee vieraiden lukumäärän myötä, etenkin jos tarjoillaan ruoka. Miksi sitä vastaan pitää kapinoida? Ja miksi tästä pitää kinata? Eikö se päivä ole niin ainutlaatuinen, että jokainen pari tehköön päivästä omannäköisensä, onnellisen päivän. Se kai on tärkeintä..?Olen samaa mieltä. Jokainen tekee valintansa itse. Ansiot ja viat löytyvät yleensä peilistä. Toki myös elämäntilanteet ja ympäristö voivat vaikuttaa ratkaisuihin, mutta lopullisen päätöksen teon vapaus on jokaisella. Onneksi!
Ei kai kukaan OIKEASTI järjestä häitään muodin, trendien tms. mukaan, vai?
Ajatusleikin tasolla; jos ajatus täysin kahdenkeskisestä hiljaisesta vihkimisestä (ilman sukua, ilman ystäviä, ilman lahjoja jne.) ei tunnu hyvältä, kannattaa miettiä omia motiivejaan avioliiton suhteen. Ja ylipäänsä niitä kannattaa miettiä, kaksikin kertaa.
En tarkoita, että häät pitäisi välttämättä oikeasti järjestää niin, mutta... ajatukselle antautuminen voi hieman suhteuttaa asioita oikeaan suuntaan. Että mikä olikaan se varsinainen syy tähän, niiden hääkarkkipaperien askartelu, Villeroyn astiasto vai se elämänkumppani.
Tässä puhuu kokemuksen syvä rintaääni :) toivottavasti omista virheistään oppia ottaneena. (Puolustaudun silti: en ole harrastanut askartelua enkä koskaan omistanut mummon vanhoja arabiakuppeja kummempaa... omat väärät motiivini liittyivät lapsiin, mutta se on jo liian pitkä tarina tähän.)
Ja alkuperäisestä aiheesta; ystävyyden surullisesta rikkoutumisesta haluaisin lohduttaa kirjoittajaa laihasti sillä, että varmasti elämä tuo tiellesi vielä oikeitakin ystäviä. Sellaisia jotka ovat oikeasti ystävyytesi arvoisia. Ja piru vie, kyllä siperia opettaa niitäkin joilla se kultalusikka on suussa ;) - kaasinen
3 x morsian kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Jokainen tekee valintansa itse. Ansiot ja viat löytyvät yleensä peilistä. Toki myös elämäntilanteet ja ympäristö voivat vaikuttaa ratkaisuihin, mutta lopullisen päätöksen teon vapaus on jokaisella. Onneksi!
Ei kai kukaan OIKEASTI järjestä häitään muodin, trendien tms. mukaan, vai?
Ajatusleikin tasolla; jos ajatus täysin kahdenkeskisestä hiljaisesta vihkimisestä (ilman sukua, ilman ystäviä, ilman lahjoja jne.) ei tunnu hyvältä, kannattaa miettiä omia motiivejaan avioliiton suhteen. Ja ylipäänsä niitä kannattaa miettiä, kaksikin kertaa.
En tarkoita, että häät pitäisi välttämättä oikeasti järjestää niin, mutta... ajatukselle antautuminen voi hieman suhteuttaa asioita oikeaan suuntaan. Että mikä olikaan se varsinainen syy tähän, niiden hääkarkkipaperien askartelu, Villeroyn astiasto vai se elämänkumppani.
Tässä puhuu kokemuksen syvä rintaääni :) toivottavasti omista virheistään oppia ottaneena. (Puolustaudun silti: en ole harrastanut askartelua enkä koskaan omistanut mummon vanhoja arabiakuppeja kummempaa... omat väärät motiivini liittyivät lapsiin, mutta se on jo liian pitkä tarina tähän.)
Ja alkuperäisestä aiheesta; ystävyyden surullisesta rikkoutumisesta haluaisin lohduttaa kirjoittajaa laihasti sillä, että varmasti elämä tuo tiellesi vielä oikeitakin ystäviä. Sellaisia jotka ovat oikeasti ystävyytesi arvoisia. Ja piru vie, kyllä siperia opettaa niitäkin joilla se kultalusikka on suussa ;)Asia on kyllä todellakin niin, että hääsivuilla, -messuilla ja monessa erilaisessa näyttelyssä, jonka aiheena ovat häät, esitellään näitä "tapoja" viettää häät. Mitkään näistä eivät perustu ajatukselle, että häät olisivat ensisijaisesti maistraatissa vihkiminen ja sen jälkeen kupponen kuumaa Esson baarissa!
Jo se, että suuret tavaratalot ottavat vastaan lahjatoivelistoja kertoo omaa kieltään siitä, mikä on pelin henki ja kuka sen määrää.
Samalla tavalla lyödään ns. katumuoti läpi (vaatteissa ja hiuksissa).
Älkääkä vain kukaan sanoko, ettei sellaista olekaan.
Joten kysymykseesi vastaus:
""Ei kai kukaan OIKEASTI järjestä häitään muodin, trendien tms. mukaan, vai?""
Kyllä järjestää, suurin osa. Juhlat ovat sen mukaiset, millä eniten tienaa.
Olen samaa mieltä, että motiiveja avioliiton suhteen olisi pikaisesti tarkistettava, jos avioituminen vaatii suurta näytösmäistä spektaakkelia toteutuakseen. - 3 x morsian
kaasinen kirjoitti:
Asia on kyllä todellakin niin, että hääsivuilla, -messuilla ja monessa erilaisessa näyttelyssä, jonka aiheena ovat häät, esitellään näitä "tapoja" viettää häät. Mitkään näistä eivät perustu ajatukselle, että häät olisivat ensisijaisesti maistraatissa vihkiminen ja sen jälkeen kupponen kuumaa Esson baarissa!
Jo se, että suuret tavaratalot ottavat vastaan lahjatoivelistoja kertoo omaa kieltään siitä, mikä on pelin henki ja kuka sen määrää.
Olen samaa mieltä, että motiiveja avioliiton suhteen olisi pikaisesti tarkistettava, jos avioituminen vaatii suurta näytösmäistä spektaakkelia toteutuakseen.Ikävä kyllä taidat olla oikeassa häiden järjestämisen suhteen, kaasinen.
Ei sillä, että juhlimisessa mitään pahaa tai ikävää olisi, mutta... Lienenkö jotenkin vanhanaikainen, kun suren kaiken muuttumista (muuttamista?) markkinavoimien ehdoilla pelattavaksi.
Äitimuori kylläkin käyttäisi termiä maalaisjärki :)
Ja voihan se olla niinkin, että happamia, sanoi kettu... Meikän tuloilla ei upotettaisi useita tuhansia euroja mihinkään elämän ihanaan turhuuteen. Niille löytyy osoite ihan elämän perustarpeiden tyydyttämisestä, eikä aina riitäkään.
Olisi kuitenkin mukava tietää, kuinka moni hääpari järjestää spektaakkelin omasta vapaasta tahdostaan ja kuinka suurta osaa siitä näyttelee suvun, ystävien yms. tahojen todelliset tai kuvitellut odotukset?
Sattumaa tai ei, mutta hämmästyttävän ja surullisen usein tuttavapiirissäni nimenomaan niiden komeiden mahtihäiden järjestäjät ovat myös niitä, jotka hanakammin eroavat. Liekö tässä osuutensa ajatusmallilla "näyttämisestä" muille, tyylikkäiden puitteiden ja kulissienkin rakentamisesta omat todelliset toiveensa ja tarpeensa unohtaen? - oli suuria häitä
tiinaK. kirjoitti:
Kaveri (tai ilmeisesti sinä) väitti ettei kauppiailla ole osaa eikä arpaa kyseisen buumin synnyssä.
Sitä väliä.
Megaa on se, kun ylitetään omat varat.Turha syyttää suurista häistä mitään nykymuotia, omat vanhempani menivät naimisiin vuonna 60, häissä kolmattasataa henkeä, kestivät kolme päivää. Näin siis maaseudulla "ennen vanhaan".
Talo tarjosi parastaan, ja vvieraat toivat mitä toivat, saattoi tulla kolme kattilaa, viisi silitysrautaa jne. Mutta ei ne olleet brizellahäitä, näin vaan tapa seudulla oli. Nykyiset suuretkin häät voivat olla kivat, ei mitään pakotteita hääväelle. Kuitenkin minusta vieras, joka ei halua panostaa lahjaan mitään (ei välttämättä rahallisesti, voi olla vaikka kiva idea, esim. maalaustalkooapu tms.), halveksuu hääparin ja järjestelyporukan vaivoja (enkä tarkoita tässäkään rahaa). - kaasinen
oli suuria häitä kirjoitti:
Turha syyttää suurista häistä mitään nykymuotia, omat vanhempani menivät naimisiin vuonna 60, häissä kolmattasataa henkeä, kestivät kolme päivää. Näin siis maaseudulla "ennen vanhaan".
Talo tarjosi parastaan, ja vvieraat toivat mitä toivat, saattoi tulla kolme kattilaa, viisi silitysrautaa jne. Mutta ei ne olleet brizellahäitä, näin vaan tapa seudulla oli. Nykyiset suuretkin häät voivat olla kivat, ei mitään pakotteita hääväelle. Kuitenkin minusta vieras, joka ei halua panostaa lahjaan mitään (ei välttämättä rahallisesti, voi olla vaikka kiva idea, esim. maalaustalkooapu tms.), halveksuu hääparin ja järjestelyporukan vaivoja (enkä tarkoita tässäkään rahaa).Mitä tällä haluat sanoa?
Naimisiin sivujen hääinfossa puhutaan näin (et vissiin usko tätä...?)
"1970-luvulla röyhelöt tekivät tuloaan. Valkea ei ollut ainoa väri, vaan morsiuspuku saattoi olla vaikka pikkukukallinen tai kansallispuku. Huntua useammin puvun kanssa käytettiin suurta velttoa hattua. 1980-luvulla valkeat puvut, kirkko-häät ja suuret hääjuhlat tekivät paluutaan. Tämä suurten näyttävien häiden suosio jatkuu yhä. Morsiuspukujen kysyntää kuvaa vilkaisu Helsingin kaupungin puhelinluettelon keltaisille sivuille: vuonna 1954 ja 1964 ei yksikään liike mainostanut morsiuspukuja -otsikon alla, 1974 niitä oli viisi, 1984 samoin viisi, mutta vuonna 2004 peräti kaksikymmentäneljä."
Mistä kuvittelet morsiuspukuliikkeiden kasvun johtuvan? Muodista vai siitä, että se on aina ollut niin??? Samassa yhteydessä puhutaan HÄIDEN SUOSIOSTA. Mistä se tulee? Kuka loi nämä SUURET JA NÄYTTÄVÄT HÄÄT kaikkien ulottuville, joita sitten suositaan?? Joku yksittäinen (kuten vanhempasi), jossain perämettässä vai?? Miten tieto kulki niin suurelle joukolle yhtä aikaa ympäri Suomen??
Samassa suhteessa on kasvanut KAIKKI häihin liittyvä. Ei vain morsiuspukujen kysyntä, mutta juuri morsiuspuku on näyttävien juhlien "must". - kyllikki
oli suuria häitä kirjoitti:
Turha syyttää suurista häistä mitään nykymuotia, omat vanhempani menivät naimisiin vuonna 60, häissä kolmattasataa henkeä, kestivät kolme päivää. Näin siis maaseudulla "ennen vanhaan".
Talo tarjosi parastaan, ja vvieraat toivat mitä toivat, saattoi tulla kolme kattilaa, viisi silitysrautaa jne. Mutta ei ne olleet brizellahäitä, näin vaan tapa seudulla oli. Nykyiset suuretkin häät voivat olla kivat, ei mitään pakotteita hääväelle. Kuitenkin minusta vieras, joka ei halua panostaa lahjaan mitään (ei välttämättä rahallisesti, voi olla vaikka kiva idea, esim. maalaustalkooapu tms.), halveksuu hääparin ja järjestelyporukan vaivoja (enkä tarkoita tässäkään rahaa).Onko nykyään siis tavanomaista mennä pappilassa kahden todistajan kanssa avioon?
- oli suuria häitä
kaasinen kirjoitti:
Mitä tällä haluat sanoa?
Naimisiin sivujen hääinfossa puhutaan näin (et vissiin usko tätä...?)
"1970-luvulla röyhelöt tekivät tuloaan. Valkea ei ollut ainoa väri, vaan morsiuspuku saattoi olla vaikka pikkukukallinen tai kansallispuku. Huntua useammin puvun kanssa käytettiin suurta velttoa hattua. 1980-luvulla valkeat puvut, kirkko-häät ja suuret hääjuhlat tekivät paluutaan. Tämä suurten näyttävien häiden suosio jatkuu yhä. Morsiuspukujen kysyntää kuvaa vilkaisu Helsingin kaupungin puhelinluettelon keltaisille sivuille: vuonna 1954 ja 1964 ei yksikään liike mainostanut morsiuspukuja -otsikon alla, 1974 niitä oli viisi, 1984 samoin viisi, mutta vuonna 2004 peräti kaksikymmentäneljä."
Mistä kuvittelet morsiuspukuliikkeiden kasvun johtuvan? Muodista vai siitä, että se on aina ollut niin??? Samassa yhteydessä puhutaan HÄIDEN SUOSIOSTA. Mistä se tulee? Kuka loi nämä SUURET JA NÄYTTÄVÄT HÄÄT kaikkien ulottuville, joita sitten suositaan?? Joku yksittäinen (kuten vanhempasi), jossain perämettässä vai?? Miten tieto kulki niin suurelle joukolle yhtä aikaa ympäri Suomen??
Samassa suhteessa on kasvanut KAIKKI häihin liittyvä. Ei vain morsiuspukujen kysyntä, mutta juuri morsiuspuku on näyttävien juhlien "must".Kaasinen, halusin sanoa sen, että suuret häär ja brizellahössötys ovat kaksi eri asiaa, ilmeisesti et ymmärtänyt. Muotia on siis hössötys, ei häät sinänsä, niitä on laajoina vietetty Suomen maaseudulla "ikiaikain".
Ja kiitos vaan perämettästä ilmaisusta, vanhempani sieltä perämettästä ovat osanneet kuitenkin kasvattaa minut suht kohteliaaksi. Toisin on eräillä. - elokuun morsian
kaasinen kirjoitti:
Asia on kyllä todellakin niin, että hääsivuilla, -messuilla ja monessa erilaisessa näyttelyssä, jonka aiheena ovat häät, esitellään näitä "tapoja" viettää häät. Mitkään näistä eivät perustu ajatukselle, että häät olisivat ensisijaisesti maistraatissa vihkiminen ja sen jälkeen kupponen kuumaa Esson baarissa!
Olen samaa mieltä, että motiiveja avioliiton suhteen olisi pikaisesti tarkistettava, jos avioituminen vaatii suurta näytösmäistä spektaakkelia toteutuakseen.Mitä pahaa siinä on, että ihmisille tarjotaan vaihtoehtoja? Tämä ei koske vain hääjuhlaaa, vaan elämää yleensä.Nykyaikana kaikki on niin kaupallista, mieti nyt vaikka joulun aikaa... Jouluhössötys se vasta kummallista onkin!
Ja, mitä esim. häämessuihin tulee, niin kovasti niissä on tungosta. Hääparit haluavat omannäköiset häät. Tuskin kukaan soittaa ensimmäiseen vastaantulevaan juhlapaikkaan ja varaa se muita edes katsomatta, tai pitopalvelua... Fiksu yrittäjä tuo itsensä asiakkaiden tietoisuuteen. Ei nämä markkinat muuten pyörisi. Ja se olisi ikävä juttu pidemmänpäälle.
Ymmärrätkö, sitä että häät ovat hääparille aina ainutlaatuinen tapahtuma? Ja mikä meidän motiivi on avioitua, niin se on vain ja ainoastaan suuri rakkaus toista kohtaan ja halu elää yhdessä avioliitossa. Saada aikanaan lapsia avioliittoon vihityille vanhemmille, jotka muodostava onnellisen perheen. Kuulostaa kliseeltä, mutta sitä ainakin minä olen aina halunnut. Ja koska tuota päivää olen kauan toivonut, niin kyllä meillä on täysi oikeus juhlia sitä läheisten ystävien ja sukulaisten kanssa.
Kyllä, kävimme jopa kaksilla häämessuilla, saimme sieltä mm. koristeluideoita... Haluamme päivästämme ja juhlistamme kauniit, puitteitaan myöten. Kutsumme noin 80 vierasta, joille tarjoamme ruokaa kakkukahveineen. Juhlapaikka on keskellä kaunista Suomen luontoa. Bändi soittaa tanssimusaa laidasta laitaan, vietämme iloista iltaa...
Ja mikä vika on lahjalistoissa, jos ne ovat järkevästi laadittu, ts. myös edullisemman hintaluokan toiveita. Faktaa kun on se, että AINA vieraat tuovat JOKA TAPAUKSESSA lahjan. En minäkään ikimaailmassa kehtaisi kenenkään häihin mennä ilman lahjaa. Miksei se sitten saisi olla jotain sellaista mitä hääpari itse toivoo. Vieraat tuskin ovat meedioita selvittäessään hääparin toiveita... Miksi hääparia syylllistetään aina tästä samasta asiasta? Yleensä vieraillekin on tärkeää viedä hääparia miellyttävä lahja. Jos ei osaa itse sopivaa valita, ei tunne hääparin kodin tyyliä esim, niin monelle se lista on SUURI HELPOTUS. Sen varmaan itsekin ymmärtäisit, jos haluaisit.
Me tuskin mitään tienaamme häillämme, vaikka osa varmaan rahalahjan antaakin. Jos juhlat ruokineen ja juomineen järjestää esim. noin 80 hengelle, niin yleensä siinä tappiolle jää. Silti emme luopuisi mistään. Haluamme tarjota sekä itsellemme että kaikille vieraillemme ihanan juhlan.
Luulisin että vastaavanlainen tilanne on hyvin monella naimisiin menijällä. Mikä siinä on niin kauheeta, että täällä pitää jatkuvasti sitä mekastaa?! Ymmärrän hyvin alkuperäisen kirjoittajan tilanteen, ikäviä poikkeuksia aina mahtuu, muuallekin kuin hääjuhlijoihin. Mutta se, mihin tämä keskustelu on edennyt, on todella typerää. Miksi kapinoida hääjuhlaa vastaan niin vimmalla?
Maistraatti toki on yksi vaihtoehto, mutta me haluamme krikkohäät, kuten varmasti moni muukin. Meille sillä että pappi meidät vihkii on suuri merkitys. Ja se omanlaisen ihanan, iloisen, romanttisen juhlan... Kyse on sentään MEIDÄN HÄISTÄ :) - Saleema
Mitä pahaa siinä on, että ihmisille tarjotaan vaihtoehtoja? Tämä ei koske vain hääjuhlaaa, vaan elämää yleensä.Nykyaikana kaikki on niin kaupallista, mieti nyt vaikka joulun aikaa... Jouluhössötys se vasta kummallista onkin!
Ja, mitä esim. häämessuihin tulee, niin kovasti niissä on tungosta. Hääparit haluavat omannäköiset häät. Tuskin kukaan soittaa ensimmäiseen vastaantulevaan juhlapaikkaan ja varaa se muita edes katsomatta, tai pitopalvelua... Fiksu yrittäjä tuo itsensä asiakkaiden tietoisuuteen. Ei nämä markkinat muuten pyörisi. Ja se olisi ikävä juttu pidemmänpäälle.
Ymmärrätkö, sitä että häät ovat hääparille aina ainutlaatuinen tapahtuma? Ja mikä meidän motiivi on avioitua, niin se on vain ja ainoastaan suuri rakkaus toista kohtaan ja halu elää yhdessä avioliitossa. Saada aikanaan lapsia avioliittoon vihityille vanhemmille, jotka muodostava onnellisen perheen. Kuulostaa kliseeltä, mutta sitä ainakin minä olen aina halunnut. Ja koska tuota päivää olen kauan toivonut, niin kyllä meillä on täysi oikeus juhlia sitä läheisten ystävien ja sukulaisten kanssa.
Kyllä, kävimme jopa kaksilla häämessuilla, saimme sieltä mm. koristeluideoita... Haluamme päivästämme ja juhlistamme kauniit, puitteitaan myöten. Kutsumme noin 80 vierasta, joille tarjoamme ruokaa kakkukahveineen. Juhlapaikka on keskellä kaunista Suomen luontoa. Bändi soittaa tanssimusaa laidasta laitaan, vietämme iloista iltaa...
Ja mikä vika on lahjalistoissa, jos ne ovat järkevästi laadittu, ts. myös edullisemman hintaluokan toiveita. Faktaa kun on se, että AINA vieraat tuovat JOKA TAPAUKSESSA lahjan. En minäkään ikimaailmassa kehtaisi kenenkään häihin mennä ilman lahjaa. Miksei se sitten saisi olla jotain sellaista mitä hääpari itse toivoo. Vieraat tuskin ovat meedioita selvittäessään hääparin toiveita... Miksi hääparia syylllistetään aina tästä samasta asiasta? Yleensä vieraillekin on tärkeää viedä hääparia miellyttävä lahja. Jos ei osaa itse sopivaa valita, ei tunne hääparin kodin tyyliä esim, niin monelle se lista on SUURI HELPOTUS. Sen varmaan itsekin ymmärtäisit, jos haluaisit.
Me tuskin mitään tienaamme häillämme, vaikka osa varmaan rahalahjan antaakin. Jos juhlat ruokineen ja juomineen järjestää esim. noin 80 hengelle, niin yleensä siinä tappiolle jää. Silti emme luopuisi mistään. Haluamme tarjota sekä itsellemme että kaikille vieraillemme ihanan juhlan.
Luulisin että vastaavanlainen tilanne on hyvin monella naimisiin menijällä. Mikä siinä on niin kauheeta, että täällä pitää jatkuvasti sitä mekastaa?! Ymmärrän hyvin alkuperäisen kirjoittajan tilanteen, ikäviä poikkeuksia aina mahtuu, muuallekin kuin hääjuhlijoihin. Mutta se, mihin tämä keskustelu on edennyt, on todella typerää. Miksi kapinoida hääjuhlaa vastaan niin vimmalla?
Maistraatti toki on yksi vaihtoehto, mutta me haluamme krikkohäät, kuten varmasti moni muukin. Meille sillä että pappi meidät vihkii on suuri merkitys. Ja se omanlaisen ihanan, iloisen, romanttisen juhlan... Kyse on sentään MEIDÄN HÄISTÄ :)suuria häitä suosivat keskiluokkaiset. Se on siis periaatteessa rahavaan tapa juhlia naimistaan.
- kaasinen
Mitä pahaa siinä on, että ihmisille tarjotaan vaihtoehtoja? Tämä ei koske vain hääjuhlaaa, vaan elämää yleensä.Nykyaikana kaikki on niin kaupallista, mieti nyt vaikka joulun aikaa... Jouluhössötys se vasta kummallista onkin!
Maistraatti toki on yksi vaihtoehto, mutta me haluamme krikkohäät, kuten varmasti moni muukin. Meille sillä että pappi meidät vihkii on suuri merkitys. Ja se omanlaisen ihanan, iloisen, romanttisen juhlan... Kyse on sentään MEIDÄN HÄISTÄ :)On tyystin eri asia, jos toteutat hääsi omain voimin tai jos tarvitset siihen pataljoonan erilaisia yrittäjiä.
Jos tarvitset erilaisia yrityksiä, luultavasti hääsi ovat suuret ja mahtavat. Perään voisi kysyä; MIKSI? Mitä saavutat sellaista rakkaudessasi, jota et maistraatissa saavuttaisi? Millä tavoin lastesi olisi huonompi syntyä liittoon, jonka on siunannut pappi kahden todistajan läsnäollessa? Eikö vanhempien keskinäinen rakkaus ole se tärkein suoja syntyvien lasten päälle? Vai ovatko ne kuitenkin suuret häät, jotka määräävät onnellisuuden avioliitossa?
Enpä jaksa uskoa. - elokuun morsian
kaasinen kirjoitti:
On tyystin eri asia, jos toteutat hääsi omain voimin tai jos tarvitset siihen pataljoonan erilaisia yrittäjiä.
Jos tarvitset erilaisia yrityksiä, luultavasti hääsi ovat suuret ja mahtavat. Perään voisi kysyä; MIKSI? Mitä saavutat sellaista rakkaudessasi, jota et maistraatissa saavuttaisi? Millä tavoin lastesi olisi huonompi syntyä liittoon, jonka on siunannut pappi kahden todistajan läsnäollessa? Eikö vanhempien keskinäinen rakkaus ole se tärkein suoja syntyvien lasten päälle? Vai ovatko ne kuitenkin suuret häät, jotka määräävät onnellisuuden avioliitossa?
Enpä jaksa uskoa.Pataljoonan, no ei sentään. Mutta itse en kyllä viitsi laittaa ruokaa 80 hengelle, en ole myöskään yhden hengen bändi, joka omissa häissään vetäisee tanssimusiikin, tarvitsemme myös papin vihkimään...
En ole väittänyt, että lapsen olisi huonompi syntyä maistraatissa solmittuun liittoon. Ja luonnollisesti vanhempien rakkaus on tärkein. Onko joku muuta väittänyt? Miksi luulet että jos on maistraattihäät, niin ei ole hääjuhlaa? Kyllä moni sen juhlaosuuden haluaa, vaikka maistraatissa kävisi juridisen puolen hoitamassa.
Minulle avioliitto ja kirkollinen vihkiminen ovat tärkeitä. Piste. En sitä sen kummemmin ala sulle perustelemaan, eikä kai tarvitsekaan. En minäkään vaadi sinua vakaumuksiasi ja elämänkatsomustasi perustelemaan. - pienet häät
3 x morsian kirjoitti:
Ikävä kyllä taidat olla oikeassa häiden järjestämisen suhteen, kaasinen.
Ei sillä, että juhlimisessa mitään pahaa tai ikävää olisi, mutta... Lienenkö jotenkin vanhanaikainen, kun suren kaiken muuttumista (muuttamista?) markkinavoimien ehdoilla pelattavaksi.
Äitimuori kylläkin käyttäisi termiä maalaisjärki :)
Ja voihan se olla niinkin, että happamia, sanoi kettu... Meikän tuloilla ei upotettaisi useita tuhansia euroja mihinkään elämän ihanaan turhuuteen. Niille löytyy osoite ihan elämän perustarpeiden tyydyttämisestä, eikä aina riitäkään.
Olisi kuitenkin mukava tietää, kuinka moni hääpari järjestää spektaakkelin omasta vapaasta tahdostaan ja kuinka suurta osaa siitä näyttelee suvun, ystävien yms. tahojen todelliset tai kuvitellut odotukset?
Sattumaa tai ei, mutta hämmästyttävän ja surullisen usein tuttavapiirissäni nimenomaan niiden komeiden mahtihäiden järjestäjät ovat myös niitä, jotka hanakammin eroavat. Liekö tässä osuutensa ajatusmallilla "näyttämisestä" muille, tyylikkäiden puitteiden ja kulissienkin rakentamisesta omat todelliset toiveensa ja tarpeensa unohtaen?Meillä olisi rahaa järjestää sellaiset paljon puhutut megahäät, mutta meitä kumpaakaan ei sellainen hössötys kiinnosta. Ajateltiin mennä naimisiin maistraatissa kahden todistajan läsnäollessa. Niillä rahoilla, jotka olisi voinut tuhlata hetken kestäviin bileisiin, ostamme kesämökin. Meitä ainakin ällöttää kumpaakin sellaiset vouhottamiset ja prinsessahäät ja kaikki muut lapselliset leikit, joihin vieraat pakotetaan ja niin edelleen. Me emme aio vaivata ihmisiä naimisiin menollamme. Se on meidän kahden oma asia ja me nautimme siitä täysin siemauksin. Maistraatista lähdettyämme olemme virallisesti aviopari ja tavoitteemme niiltä osin on täytetty. Sitten lähdemme kahdestaan kolmen viikon häämatkalle. Laitamme palattuamme kortit sukulaisille, että ilmoitamme, että olemme menneet naimisiin ja uudessa kodissamme saa käydä kyläilemässä koska haluatte. Ne, jotka haluavat tulla kylään, tarjoamme kyllä ruokaa, juomaa, saunan ja yösijan ja täyden ylöspidon vierailun ajan. Tällä tavoin heille voimme antaa enemmän aikaa kuin vaikkapa häissä, jossa ei ehdi pahemmin vieraitten kanssa seurustlla etenkin, jos vieraita on satoja. Tämä on vain meidän tapa toimia. Jokainen tekee niin kuin itse haluaa.
- mari
Omat hääni olivat vihkiminen kirkossa ja kotiin oli sitten kutsuttu lähisuku, joka ei ole suuren suuri. Lämmin ja mukava tunnelma kaikilla. Lahjoista en muista paljon mitään, mutta sehän ei ole pääasia.
- Nuppuliini
Uskomatonta, miten häistä pitää tehdä elämää suurempi spektaakkeli ja häälahjat "määrätä" etukäteen. Moni loukaantuu noista rahapyynnöistä (itsellä ei olisi tullut mieleenkään pyytää rahaa!). Meillä oli vihkiminen kotona (ei taatusti ole kukaan ennen mennyt samassa paikassa naimisiin!) ja vieraita oli vähän yli 30. Lahjaksi saatiin mitä ihmiset halusi tuoda ja yhtään "hirveää" lahjaa ei saatu. Käytännöllisiä lahjoja tuli ja astiat ym. on edelleen käytössä. Nykyinen kontrolliyhteiskunta yllyttää tekemään jopa hääjuhlista täysin ennaltasuunnitellun ja kontrolloidun tapahtuman. Itse ostan välillä listalta, välillä listan vierestä enkä todellakaan laita häälahjoihin yli 50 euroa (4-henkinen perhe). Eli tuo 30-40 e/nuppi on mielestäni törkeä arvio häälahjasta! Mielestäni kysymyksessä on iloinen juhla eikä mikään rahastustapahtuma.
Yhdet häät olivat ihanat, mutta häihin liittyvät järjestelyt aika karut. Eli morsian asuu ulkomailla ja häät vietettiin Suomessa paikkakunnalla, jossa ei asu morsiamen vanhempien lisäksi ketään vieraista. Kaikki vieraat siis varasivat hotellihuoneet ja toivat lahjat enimmäkseen rahana, kun näin oli pyydetty (no, ulkomaille on lahjoja vaikeampi kuljetta, eli ihan ok). Maksullinen baari ja jatkot hotellin yökerhossa omalla kustannuksella. Morsian oli loukkaantunut, kun emme lentäneet ulkomaille (ei siis asu missään Pohjoismaissa!) järjestämään hänelle polttareita! Siis ystävät, joista suurimmalla osalla oli monta pientä lasta ja lisäksi olemme kaikki työelämässä. Morsian on myös tällainen "isi maksaa kaiken"-tapaus eli ei tajunnut ettei kaikilla ole mahdollisuus lennellä minne vain ja maksaa hotellihuoneita jne. Valitteli vaan, että kamalan kallista oli kultasepällä teettää todella erikoiset ja isot sormukset.- Ahneella on kakkanen loppu...
Erittäin törkeää käytöstä! Olisivat pitäneet pienet häät, jos otti niin koville maksaa. Koska kallista lystiähän se on, totta. Mutta eihän niitä vierailla maksateta!!! Toivottavasti nyt pysyvät yhdessä kauan, kun on vieraiden maksamat häätkin. Varmaan kans niitä ihmisiä, jotka ovat aina käsi pitkällä, mutta kun pitäisi joskus itse jotain maksaa/antaa niin ei huvita. Jos tuo pariskunta pyytää joskus kahville tms ei kannata mennä, tulee lasku perästä.
- omanäköisiin häihin
Näinhän se on. Kyllä me jokainen saamme tehdä omistä häistämme niin ikimuistoiset tai jälkipuheiset kuin haluamme. Toisaalta meillä jokaisella on oikeus olla ottamatta kutsua vastaan jos ei voi hääparin toiveita noudattaa tai ei halua noudattaa. Minä vastaavanlaisessa tilanteessa olisin sanonut, ettei ole varaa laittaa rahaa tilille, mikäli siinä oli joku alaraja ilmoitettu (?). Mistä meistä kukaan tietää mihin pari rahaa kerä? Toki raha lahjana on persoonaton mutta pakkohan ei ole osallistua vaan voi kauniisti ja kohteliaasti kieltäytyä kutsusta. Kyllä reilusti edessä päin kerrottuna ja asiat sanottuna kuvaa enemmän aikuisten käytöstä kui takana päin kauhistelu ja maallikko analysointi.
- kyllikki
"Ikimuistoiset" ne ovat nekin häät, joitten jälkeen ei enää ole yhtään ystävää...
- entiset ystävät ry
Lähetä ystävällesi todella kaunis kirje, jossa kerrot ajatuksesi ja järkytyksesi. Kerro hänelle suoraan, että sinulla ei ollut rahaa laittaa käteisenä, vaan halusit muistaa ystävääsi lahjalla, josta jää muisto. Kerro myös, että olit toivonut ystäväsi arvostavan apuasi häiden järjestelyssä. Selvitä tilanteesi. Mainitse, että sinulla ei ollut varaa ostaa edes kalliita juhlavaatteita, joten käteislahjaan ei yksinkertaisesti ollut varaa. Mainitse kirjeessä myös miten pahoitit mielesi puhelinsoitosta ja kerro ystävällesi, että lahja otetaan sivistyneissä perheissä lahjanan vastaan ja koskaan ei soitella lahjan antajan perään ja haukuta antajaa.
TÄMÄN LISÄKSI: lähetä sulhaselle kirje, jossa toivot hänen puhuvan vaimollee käytöstavoista ja kerrot, mitä vaimo teki.
Tälläinen luonteenpaljastuskirje myös morsiamen vanhemmille. Älä kuitenkaan hauku, vaan kerro kuinka järkyttynyt olet moisesta käytöksestä ja toivot, että heidän tulevat lapsensa pelastuisivat edes isivanhenpien avulla. KAsvattamaan tuommoinen nainen ei pysty. - nibrac
Olen menossa veljeni häihin kolmen viikon päästä ja eikä huvita, kun ei ole varaa yksinkertaisesti mihinkään ylimääräiseen. Avomies sanoo, että voin lainata häneltä rahaa, muttamutta minun pitää se kuitenkin maksaa jotenkin takaisin. Tekisi mieli vain ilmoittaa veljelleni etten tule niihin häihin koska ei vain ole varaa ostaa uusia juhlavaatteita ja kenkiä, meikkejäkin pitäisi ostaa, käydä kampaajalla leikkauttamassa ja värjäyttämässä hiukset, ja sitten se kampaaja kotopuolessa(välimatka 350km) ja häälahja, joka on melko kallis. Olen aika tarkka rahan käytöstäni ehkäpä saatan olla nipo siitä asiasta. Olen jo aika pitkään harkinnut häistä pois jääntiä ja olen aika varma että jäänkin pois, kun ei minulla raukka riitä edes rahat kampaajaan, vaatteisiin ja meikkeihin(äitini luvannut ostaa häälahjan, josta maksamme toisen veljeni kanssa oman osuutemme myöhemmin).
- elokuun morsian
Veljellesi olisi varmasti tärkeää, että oma sisko on häissä mukana. Ihan omana itsenään, tuskin hänelle on tarkeää oletko käynyt kampaajalla tai ostanut uudet vaatteet. Sillä sen sijaan kuvittelisin olevan suuri merkitys että olet läsnä.
- nibrac
Veljellesi olisi varmasti tärkeää, että oma sisko on häissä mukana. Ihan omana itsenään, tuskin hänelle on tarkeää oletko käynyt kampaajalla tai ostanut uudet vaatteet. Sillä sen sijaan kuvittelisin olevan suuri merkitys että olet läsnä.
Mutta miksi juuri nyt??? olen hieman pikkutarkka ulkonäöstäni ja varsinkin juhlatilanteissa(en välttämättä arkisin->kuljen verkkarit ja t-paita päällä no make up). Mutta nyt on taloudellisesti todella tiukkaa ja meidät vielä nakitettiin kuvaamaan koko tilaisuus videonauhalle. Minä en vain ole innoissani tulevasta juhlasta. Ei kiinnosta toisin sanoen.. johtunee kenties siitä että olen ollut koko kesän menossa viikonloppuisin aina jonnekkin ja eikä ole saanut hengähtää tarpeeksi. Henkisesti olen aivan loppu ja väsyttää ihan älyttömästi... nukun öisin tosi vähän, kun ei tule unta ja päivällä en saa unta vaikka kuinka nukuttaisi. Rahapula vain pahentaa asiaa, kun en ole tottunut elämään toisen siivellä. Olen kuitenkin menossa veljeni häihin vaikka olenkin hieman alakuloinen. Toivottovasti se ei sitten näy päältä päin. Tai näkyyhän, kun olen laihtunut melkein 20 kiloa ja sen takia jouduin hankkimaan uudet juhlavaatteetkin, kun vanhat olivat liian isot päälleni.
- Tarkka myös rahoistaan
Tuo on vähän hankala homma... Ei kai veljesi vaadi, että sinun pitäisi esim. leikkauttaa ja värjätä hiukset? (Eikö sinulla ole vanhoja meikkejä, kun nekin pitää ostaa?) Onko ne hiukset todella niin karmeat niin kuin ne nyt ovat? Eikä niitä saa millään itse laitettua? Tai laittaa itse värin? (sekin tietysti maksaa). Tietysti sitä noinkin läheisenä sukulaisena varmaan haluaa olla paremmin laitettu, kun jonkun muun häissä.
Voithan sinä ilmoittaa, että et tule häihin. Mutta ei kai veljesi tarvitse olla pitämättä häitä sen takia, että jotkut ihmiset ei voi tulla häihin käymättä kampaajalla? Tuon vaateasian ymmärrän, jos sinulla ei ole mitään sopivan kokoisia juhlavaatteita. Mutta peraiaatteessahan joku voisis anoa, että mä en voi tulla häihin muuta kuin 1000 euron vaatteissa ja voivotella kuinka paljon rahaa menee häihin. Että kyllä häät on typerä idea, mikseivät menneet ilman vieraita naimisiin. En tarkoita nyt sinua ja tämä oli aika kärjistettyä.
Ehkä tuon videoinnin voisi ajatella lahjana? Tai aiankin osittain? Onhan siinäkin hommaa. Toivottavasti he pyysivät eivätkä pitäneet itsestäänselvyytenä, että kuvaatte?
Ja luulisi veljesi ymmärtävän, että jos sinulla on rahasta tiukkaa niin et pysty ostamaan kallista lahjaa tai tulemaan häihin.
Itse ostin viimeksi vaatteet alennusmyynnistä (vanhojakin olisi kyllä ollut). Tai yksi vaatekappale oli ilmainen. Sattui olemaan ystävälleni liian iso (osti kirppikseltä) ja antoi minulle. Ihan siisti ja nätti oli. - älä jätä
Tarkka myös rahoistaan kirjoitti:
Tuo on vähän hankala homma... Ei kai veljesi vaadi, että sinun pitäisi esim. leikkauttaa ja värjätä hiukset? (Eikö sinulla ole vanhoja meikkejä, kun nekin pitää ostaa?) Onko ne hiukset todella niin karmeat niin kuin ne nyt ovat? Eikä niitä saa millään itse laitettua? Tai laittaa itse värin? (sekin tietysti maksaa). Tietysti sitä noinkin läheisenä sukulaisena varmaan haluaa olla paremmin laitettu, kun jonkun muun häissä.
Voithan sinä ilmoittaa, että et tule häihin. Mutta ei kai veljesi tarvitse olla pitämättä häitä sen takia, että jotkut ihmiset ei voi tulla häihin käymättä kampaajalla? Tuon vaateasian ymmärrän, jos sinulla ei ole mitään sopivan kokoisia juhlavaatteita. Mutta peraiaatteessahan joku voisis anoa, että mä en voi tulla häihin muuta kuin 1000 euron vaatteissa ja voivotella kuinka paljon rahaa menee häihin. Että kyllä häät on typerä idea, mikseivät menneet ilman vieraita naimisiin. En tarkoita nyt sinua ja tämä oli aika kärjistettyä.
Ehkä tuon videoinnin voisi ajatella lahjana? Tai aiankin osittain? Onhan siinäkin hommaa. Toivottavasti he pyysivät eivätkä pitäneet itsestäänselvyytenä, että kuvaatte?
Ja luulisi veljesi ymmärtävän, että jos sinulla on rahasta tiukkaa niin et pysty ostamaan kallista lahjaa tai tulemaan häihin.
Itse ostin viimeksi vaatteet alennusmyynnistä (vanhojakin olisi kyllä ollut). Tai yksi vaatekappale oli ilmainen. Sattui olemaan ystävälleni liian iso (osti kirppikseltä) ja antoi minulle. Ihan siisti ja nätti oli.Jos sinulla enää on ystäviä niin lainaa vaatteet heiltä! Maksaa nolla euroa! Ja sitten toiseksi: Miten ikikuunapäivänä voit kuvitella jääväsi veljesi häistä pois?!?!?
Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .974737Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403173Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503135Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4062229Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2351378Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 691132
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301104Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1181020