Israel-fanit jääneet junasta aikoja sitten

Anonyymi-ap

Pieni reality check palstan Israel-fanikerholle 😄

Ootteko koskaan pysähtyneet miettimään, että se Israel, josta uskovat puhuvat, ja se Israel joka oikeasti on olemassa… ei ole ihan sama asia?

Moni hehkuttaa nyky-Israelia tyyliin “Jumalan oma valtio back in business”, mutta samaan aikaan maan pitkäaikainen johtaja Netanjahu on käytännössä aika sekulaari poliitikko ellei peräti jonkin sortin ateisti. Ei tosiaan mikään profeetta. Enemmänkin kokenut vallankäyttäjä, joka toimii modernin politiikan pelisäännöillä, ei Mooseksen lakitaulujen päivitysversiolla.

Ja muutenkin.. nykyinen Israel on 1900-luvulla perustettu moderni valtio. Startup-firmoja, kyberturvaa, rantabaareja, sisäpoliittista draamaa ja hallituskriisejä kerran kuussa. Aika kaukana siitä paimentolais- ja kuningaskuntameiningistä, mistä Raamatussa luetaan.

Se on vähän sama kuin sanoisi, että nykyinen Italia = Rooman imperiumi, koska kartalla lukee melkein sama nimi. Joo, historiallinen yhteys on olemassa, mutta kukaan ei odota Caesarin ratsastavan senaattiin sähköpotkulaudalla.

Silti osa porukasta lännessä puolustaa Israelia ensisijaisesti uskonnollisena projektina, vaikka itse israelilaiset väittelevät lähinnä veroista, turvallisuudesta ja siitä kuka maksaa kahvit. Eli ihan normaalin valtion normaalit riidat.

Välillä tuntuu, että innokkaimmat Israel-fanit ovat jääneet historiassa väärälle pysäkille. Maailma vaihtoi junaa joskus pari tuhatta vuotta sitten, mutta osa porukasta seisoo edelleen asemalla odottamassa Daavidin kuningaskunnan paluuvuoroa.

Ei siinä. Historia on kiinnostavaa. Mutta nyky-Lähi-itä toimii enemmän geopolitiikan kuin profetioiden mukaan.

8

110

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Mitä on kirjoitettu se tapahtuu. Israel on palannut takaisin siihen missä se kerran oli. Mutta koska he eivät ole tunnustaneet Jeesusta Messiaakseen niin heitä kohtaa vielä koetuksen aika, jossa 2/3 heistä tuhoutuu.

Jer. 16:15 ... Sillä minä palautan heidät heidän omaan maahansa, jonka minä annoin heidän isillensä.

Sak. 13:8 Ja näin on käyvä koko maassa, sanoo Herra: kaksi osaa siitä hävitetään ja saa surmansa, mutta kolmas osa siitä jää jäljelle.
      9 Ja sen kolmannen osan minä vien tuleen; minä sulatan heidät, niinkuin hopea sulatetaan, ja koettelen heitä, niinkuin kulta koetellaan.
      He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: "Se on minun kansani", ja se sanoo: "Herra, minun Jumalani."

• Anonyymi00007

Jaa mitä sä tarkoitat “Israelilla”?

Onko se
        – nykyinen valtio?
        – ihmiset jotka asuu siellä?
        – joku “alkuperäinen” kansa?
        – vai raamatullinen käsite?

Koska fakta on, että se porukka joka eli siellä tuhansia vuosia sitten ei ole mikään yhtenäinen, suoraan tähän päivään säilynyt jengi. Alueella on pyörinyt niin monta kansaa ja muuttoliikettä, että geenit ja kulttuurit on menneet moneen kertaan uusiksi.

Ja nykyinen Israel on moderni 1900-luvun valtio, johon on tullut porukkaa ympäri maailmaa. Ei mikään suora “save file” muinaisesta kuningaskunnasta.

Eli kun sanot “Israel on palannut”, niin mikä tarkalleen palaa? Nimikö kartalle? 🤣

• Anonyymi00002

Israel on terroristivaltio, jota johtaa äärinatsit.

• Anonyymi00004

Harmagedon lähestyy joka tapauksessa.

Sitä ei kysytä ihmisiltä.

• Anonyymi00005

Taidat jo vapista, kun Baabelin herrasi vangitaan ja kauppa pysätyy.
        Rautainen valtikka- alkaa hallita.

Tusisee nämä sinun puntit jo.

• Anonyymi00003

Luottotietoyhteiskunnat on varmasti puolensa valitseva.

• Anonyymi00006

Tämän päivän juutalaiset pyyhkivät Tooralla takapuoltaan siitä huolimatta että ovat sapatin jotenkin viettävinään. Sodan aloittamista se ei kuitenkaan estä.

• Anonyymi00008

Kankaan Seppo on kuollut. Ei Seppo Kangas.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      183
      5037
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      20
      4428
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3127
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      256
      2997
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2912
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2521
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27