Adventtikirkko opettaa, että kahvi on epäterveellistä ja siksi toisi adventisti pidättäyttäytyy jyrkästi kahvista ja vaatii, että myös muut seurakuntalaiset eivät
juo kahvia. Jotkut fundamentalistiadventistit jopa pitävät kahvia ja sen juomista syntinä ja esteenä pelastumiselle. Adventisti, joka juo kahvia on synnin ja himojensa orja, kuten eräät seurakunnan jäsenet sen ilmaisevat.
Onko kahvi sitten epäterveellistä?
Tuoreen laajan tutkimusaineiston perusteella kofeiinipitoisen kahvin juominen liittyy selvästi pienempään dementiariskiin. Kahvin säännöllinen käyttö oli yhteydessä myös parempiin kognitiivisiin testituloksiin. Tutkimus perustui noin 130 000 henkilön seurantaan yli 40 vuoden ajalta, mikä tekee havainnoista poikkeuksellisen vahvoja.
Myös teen ja kahvin kofeiini näyttävät tarjoavan suojaa hermoston rappeutumista vastaan.
Toinen merkittävä havainto liittyi paksusuolen syövän riskiin. Kahvin todettiin vähentävän paksusuolen syövän esiintyvyyttä, mikä selittyy osittain sillä, että kahvi kiihdyttää aineenvaihduntaa ja edistää kuona-aineiden poistumista kehosta.
1. Antioksidanttivaikutus
Kahvi on yksi länsimaisten ruokavalioiden suurimmista antioksidanttien lähteistä. Antioksidantit suojaavat soluja hapetusstressiltä ja tulehduksilta.
2. Alentaa tyypin 2 diabeteksen riskiä
Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että sekä kofeiinillinen että kofeiiniton kahvi voivat pienentää tyypin 2 diabeteksen riskiä.
3. Tukee maksaterveyttä
Kahvin juominen on yhdistetty pienempään riskiin sairastua maksakirroosiin, rasvamaksaan ja maksasyöpään.
4. Parantaa fyysistä suorituskykyä
Kofeiini lisää adrenaliinin eritystä ja vapauttaa rasvahappoja energiaksi, mikä voi parantaa kestävyyttä ja suorituskykyä.
5. Sydän- ja verisuoniterveys
Kohtuullinen kahvin käyttö on yhdistetty pienempään sydän- ja verisuonitautien riskiin, erityisesti naisilla.
6. Suolistoterveys
Kahvi lisää suoliston liikettä ja voi tukea terveellistä mikrobiomia.
Opettaako adventtikirkko...
12
387
Vastaukset
- Anonyymi00001
Kaverini äiti oli adventisti lähes 40 vuotta. Hän muistutti minullekin usein, kun kävin kaverini kotona, että kahvin juonti on syntiä, erityisesti koska join työpaikallani kahvia, joka kuului työsuhde-etuihin.
Alle 65-vuotiaana hän sairastui muistisairauteen. Ennen sairastumistaan hän oli hyvin omistautunut uskonnolleen: hän luki Raamattua päivittäin ja vaati miestään osallistumaan aamu- ja iltahartauksiin, jotka tuntuivat ulkopuolisesta enemmän rituaalinomaiselta velvollisuudelta kuin aidolta hengellisyydeltä.
Sairauden edetessä hänen käytöksensä muuttui. Hänestä tuli ajoittain väkivaltainen, ja hän saattoi lyödä miestään, kun asiat eivät menneet hänen tahtonsa mukaan. Hän myös kiroili ja raivosi, mikä oli jyrkässä ristiriidassa hänen aiemman uskonnollisen vakaumuksensa kanssa.
Miehen kuoltua hän joutui hoitokotiin, jossa oireet pahenivat. Hän löi hoitajia, kieltäytyi lääkkeistä ja hänet jouduttiin toisinaan eristämään rauhoittumisen vuoksi. Lopulta hänelle kehittyi kuolio, jota ei voitu enää hoitaa hänen heikon yleiskuntonsa vuoksi. Viimeiset viikot hän oli vahvassa lääkityksessä käytännössä tiedottomana, kunnes menehtyi.
Jälkikäteen tuntui siltä, että vuosikymmenten ankara itsekurin ja kieltojen maailma — kuten kahvin demonisointi oli syönyt häntä sisältäpäin. Sisäinen ristiriita, sairaus ja tiukka uskonnollinen paine muodostivat yhdistelmän, joka johti hyvin surulliseen ja kivuliaaseen loppuun. - Anonyymi00002
Tässä kuva miehestä, joka on mielestään maailman vapahtaja ja ihmeparantaja:
https://pbs.twimg.com/media/HFwLEzIWkAAmd_a?format=jpg&name=large - Anonyymi00003
Adventtikirkon johto juuri nimenomaan toivookin, että sen yhteisön jäsenistö dementoituu, koska silloin jäsenistöä on helppo käyttää kaikin tavoin taloudellisesti hyväksi. Siitä syystä kahvin juonti on adventtikirkossa luokiteltu paheeksi.
- Anonyymi00004
Valitettavasti ruoasta ja juomasta on tehty uskonnon korvike.
Jos joku juo kupin kahvia aamulla, hän todennäköisesti on pirteämpi päivällä.
Illalla kahvin juominen taas vie monelta yöunet, kun taas suurkäyttäjät nukahtavat yliväsyneinä.
Samoin on liharuoan kanssa. White sanoikin, että sokerin liikakäyttö oli vaarallisempaa kuin lihan syöminen. Hän taisi syödä hiukan lihaa koko elämänsä ajan.
Ja totta puhuen: kakut ja leivokset, joita syödään kahvia juodessa, ovat paljon pahempia terveydelle kuin kahvi.
Itse en juo edes kofeiinisia energiajuomia, mutta voisin tehdä poikkeuksen, jos joutuisin ajamaan pitkiä matkoja puoliväsyksissä. Onhan vähemmän vaarana rattiin nukahtaminen.
Luulisin, että White antaisi hieman erilaisia ohjeita tänä päivänä, koska esimerkiksi karkkien ja herkkujen syömisestä on tullut suurempi ongelma, ja liikalihavuus on meille jatkuvana uhkana.
Kuitenkin terveys ei ketään pelasta, se on vain hyödyksi täällä elettäessä. - Anonyymi00006
Ei pelkkä sokeri ole niin pahasta, mutta kun siihen sokeriin yhdistyvät rasvat, niin se on keholle myrkkyä. Suklaa on hyvästä antioksidantiensa vuoksi pieninä annoksina nopean enrgian saamiseksi, mutta liiallinen suklaansyönti on kuiten terveydelle haitaksi.
Pitää aina olla kohtuus joka asiassa. Vesikin on tappavaa, kun sitä liikaa juo. - Anonyymi00007
Itse en pidä vähäistä kahvin juontia pahana. Sianlihaa kyllä inhoan. Jotka syövät sianlihaa ja muuta inhottavaa, sekä hiiriä niistä kaikista tulee loppu sanoo HERRA.
Inhoan yleensä kaikkia Jumalan jaottelemia eläimiä, joista tehdään ruokaa. Muuten en eläimiä inhoa, eläimillä oma elämä.
1234567---- Anonyymi00008
Minä syön ja juon kaikkea, mitä K-kaupoissa, S-kaupoissa. lidleissä jne. myydään.
- Anonyymi00009
Minäkin syön tuon pitkätukkaisen verevän nuoren tuosta viereltäni ja juon hänen verensä. Nojaan kuitenkin ensin hänen rintojaan vasten, kuten se eräskin homppeli siellä aterialla:
https://imgcdn.stablediffusionweb.com/2024/11/10/e370dabe-52a9-4612-8a33-8c16bf29c7c2.jpg Tutkimuksista annattaa katsoa aina minkälainen taho rahoittaa tutkimusta.
Itse ajatelen että kahvi on terveellinen antioksidantti niille jotka eivät muita antioksidantteja syö.
Uskomattoman epäterveellisillä ravintoköyhillä ruokavalioilla ihmiset itseään pitävät tavallisen usein.
Itse syön marjoja joka päivä, omenan, jonkun muun hedelmän, punajuurta, punakaalia, pinaattia, vihreätä teetä ja luomukaakaota -näitä kaikkia joka päivä. Extravirgin oliiviöljy on ainoa ravintorasvani.
Näissä on hirvittävä määrä antioksidantteja / polyfenoleita.Kahviin liittyy kasvatus tekninen asia;
Kahvin kofeiini stimuloi eli kiihottaa hermostoa.
Kun lapsi oppii tähän niin altistuu myöhemmin hakemaan hermoston stimulointia vahvenevista aineista.
Hengellistä yhteisöä on kasvatettu -ei vain ns. adventisteja vaan muissakin uskontokunnissa niin ehdottomaan raittiuteen ettei olisi edes kofeiinia.
Ihmiset jotka kurkustaan kaatavat monenlaisia myrkkyjä naureskelevat jos heille väittää kahvin kiihottavan hermostoa.
Terveessä kunnossa oleva herkkä hermosto reagoi. Jatkuvasti myrkyillä kiihotettu hermosto ei reagoi kahviin.
Itse olin nuorena yletön kahvin juoja.
Työssä ja kotona aina kahvipannu kuumana.
Olutkin maistui.
Myöhemmin olin ollut vuosia 100% ilman kahvia eikä mitään muutakaan hermostoa stimuloivia aineita ollut vuosiin käytössä.
Istahdin sitten pöytään jossa vanhaneiti tarjoili vahvaa kahvia.
Tein poikkeuksen ja join kaksi kuppia vahvaa kahvia.
Päässäni pyöri kahvin jälkeen. En olisi voinut kuvitella että tulen humalaan kahvista.
Seuraavana yönä en nukkunut sekuntiakaan kello 14 juotujen kahden kahvikupposen vuoksi.
Minulla oli terve hermosto joka reagoi vahvasti kofeiinin.
Jatkuvassa käytössä tämä herkkyys kynnys laskee kuitenkin.
Nykyisin juon mietoa 3,5 min +80C haudutettua vihreätä teetä ja kaakaota.
Mustassa teessä on 50% vähemmän kofeiinia kuin kahvissa.
Vihreässä teessä on 50% vähemmän kofeiinia kuin mustassa teessä.
Vihreän teen ECEG antioksidantti on vahva antioksidantti. Samoin kaakaon antioksidantti.
Kaakao pitää olla luomua ja vaaleata. Ei sokeroitua.
Kaakaon alkalointi eli kuumennus käsittely tuhoaa antioksidantteja. Kaakao on sitä tummempaa mitä enemmän alkaloitua. Luomulaatuiset valmistetaan aina paremmin myös ruokaöljyjen suhteen. Myös tee on hyvä juoda luomuna ettei liottaisi torjunta aineita teehensä.- Anonyymi00010
"Kahvin kofeiini stimuloi eli kiihottaa hermostoa.
Kun lapsi oppii tähän niin altistuu myöhemmin hakemaan hermoston stimulointia vahvenevista aineista."
Lapset harvemmin juovat mielellään kahvia. Heidän makuunsa sopivat ennemmin energiajuomat.
Meidän lapset juovat energiajuomia kohtuudella, eikä heidän käytöksessään ole mitään, mikä tukisi väitettä siitä, että he hakeutuisivat sinun ilmaisemiin 'vahvempiin aineisiin', joten voimme sen yleistyksen heittää roskakoriin.
Itse olen juonut kahvia säännöllisesti noin 3 kuppia joka päivä noin 20 vuoden ajan. Myöskään minä en ole havainnut mitään negatiivisia asioita kahvin juonnissa, päinvastoin.
Olen myös ajoittain olosuhteiden ja kahvin saatavuuden/laadun vuoksi ollut juomatta kahvia matkoillani muutaman viikon putkeen. Mitään hermoston stimulointikokemuksia minulla ei ole koskaan ollut, koska stressitasoni tai sykkeeni ei ole noussut tai laskenut kahvin käytön tai siitä pidättäytymisen vuoksi. Anonyymi00010 kirjoitti:
"Kahvin kofeiini stimuloi eli kiihottaa hermostoa.
Kun lapsi oppii tähän niin altistuu myöhemmin hakemaan hermoston stimulointia vahvenevista aineista."
Lapset harvemmin juovat mielellään kahvia. Heidän makuunsa sopivat ennemmin energiajuomat.
Meidän lapset juovat energiajuomia kohtuudella, eikä heidän käytöksessään ole mitään, mikä tukisi väitettä siitä, että he hakeutuisivat sinun ilmaisemiin 'vahvempiin aineisiin', joten voimme sen yleistyksen heittää roskakoriin.
Itse olen juonut kahvia säännöllisesti noin 3 kuppia joka päivä noin 20 vuoden ajan. Myöskään minä en ole havainnut mitään negatiivisia asioita kahvin juonnissa, päinvastoin.
Olen myös ajoittain olosuhteiden ja kahvin saatavuuden/laadun vuoksi ollut juomatta kahvia matkoillani muutaman viikon putkeen. Mitään hermoston stimulointikokemuksia minulla ei ole koskaan ollut, koska stressitasoni tai sykkeeni ei ole noussut tai laskenut kahvin käytön tai siitä pidättäytymisen vuoksi.Tarkoitan tietenkin että lapselle alkaa tapatottumus hermoston stimulointiin.
En suinkaan tarkoita että lapset viinaa voisivat.
Ei tietenkään Sinun hermostoosi ole vaikutusta jonka itse huomaisit koska olet tottunut jatkuvaan kahvin juontiin.
Mainitsin kyllä terveestä hermostosta asiayhteydessä -terveestä hermostosta joka on herkkä reagoimaan.
Energiajuomat saattavat olla kahta kauhiampia.
Ei tarvitse odottaa monta vuotta kun juomista hermoston ärsytystä hakeva lapsi yltää jo maitokaupan alkoholijuomien pariin.
- Absoluuttisesti kasvatus teknisesti ehdottoman jopa kofeiinittoman kasvatuksen saanut lapsipalleroinen on tavallisen usein raitis aikuinen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2743457Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1211797Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is2631512- 741366
- 671269
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra1991117Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta
"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:521109- 631011
- 22947
IS viikonloppu 16.-17.5.2026
Tänä viikonloppuna on Kärkkäisen ja Skyttän yhteistyönä syntynyt 3.0 arvoinen sanaristikko ratkaistavana.35893