Miten eroon näistä ajatuksista?

Anonyymi-ap

Olen viisikymppinen mies. On jo vuosikymmeniä ollut tunne että jos joku vaikkapa katsoo minua pitkään, niin olen varma että hän ajattelee minusta jotakin negatiivistä. Silloinkin kun pitkään katsoja on täysin tuntematon henkilö joka ei voi tietää minusta mitään.
Itse tarkkailen ihmisiä aina ja kaikkialla. Huomaan tuijottavani muita, vaikka pyrin eroon sellaisesta käytöksestä. Tuntuu että ihmiset siis ajattelevat minusta jotakin negatiivistä tai haluavat jotenkin pilkata minua tms. Tuntuu myös että ihmiset pyrkivät jotenkin hyötymään minusta. Niin ehkä nuorenpana tapahtuikin joissakin asioissa, mutta olen vanhemmiten oppinut sanomaan selkeän EI:n.

3

167

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei,

Hyvä, että kirjoitit tänne. Lyhyessä viestissäsi et kertonut oletko keskustellut asiasta minkään ulkopuolisen auttavan tahon kanssa.

Laitan tähän vinkkejä ja linkkejä auttavista tahoista, joihin voi olla yhteydessä anonyymisti, matalalla kynnyksellä ja maksutta.

- Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.fi/

Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy mm. MIELI Keskusteluapu kirjoittaen palvelusta. https://tukinet.fi/fi/palvelut/mieli-keskusteluapu-kirjoittaen

Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Esimerkiksi MIELI Kriisichat, joka on ma-to klo 15–21. https://tukinet.fi/fi/palvelut/mieli-kriisichat

Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.

- MIELI Kriisipuhelin

Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.

- Kriisikeskukset

Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Osassa yksiköistä myös etävastaanotto on mahdollinen. Yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/

Ystävällisin terveisin
      MIELI kriisikeskus/Kata

• Anonyymi00001
      UUSI

Vainoharhaisuutta tuo on.

• Anonyymi00002
      UUSI

Ei se ole vainoharhaisuutta, ennemminkin heikkoa itsetuntoa.
      Jos/kun ajattelee itse olevansa huono, heikko, tai jotenkin "vääränlainen" ihminen, niin sitä kuvittelee, että muut ajattelevat samalla tavalla. Vaikka se ei totta olekaan.
      Ei ihmisillä ole aikaa ajatella vastaantulijoita ja ohikulkijoita tuolla ulkona, tai missään muuallakaan, kyllä niillä on ihan omat jutut mielessä.
      Eikä itsekään muita kannata paljoa katsella, jos ajatuksena on heti " mitähän tuokin minusta ajattelee?". Sen kun kulkee vain eteenpäin, eikä mieti liikaa mitä ympärillä tapahtuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      220
      5336
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      35
      3171
    3. Sofia Virta: bänet!

Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.
      Maailman menoa
      132
      2413
    4. "Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"

"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää
      Maailman menoa
      210
      1993
    5. Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan

(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol
      Maailman menoa
      63
      1530
    6. Niin että miten

Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua
      Ikävä
      75
      891
    7. Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun

Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan
      Suomalaiset julkkikset
      8
      771
    8. Otan vielä joskus yhteyttä

Ja jos et vastaa, niin tulen sinne. Pakko puhua.
      Ikävä
      53
      764
    9. Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet

Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni
      Sinkut
      122
      747
    10. Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa

Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui
      Tv-sarjat
      7
      697
    Aihe