Ohjelmointi ammattina?

Kaisa

Haluasin kuulla millaista on työskentely
ohjelmistoyrityksissä? Opiskelen AMK:ssa tietojenkäsittelyä ja ohjelmoinnin opiskelut ovat alkutaipaleella. Kiinnostaa kovasti, mutta en tiedä millaista se ohjelmoijan työ on käytännössä;
onko se mielenkiintoista, stressaavaa, tylsää..??
Kertokaa ammattilaiset aloittelijalle :)

8

1673

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saija

Firmassa, jossa työskentelen, ei pelkkiä ohjelmoijia ole enää lainkaan. Koodausta tekevät atk-suunnittelijat sekä systeemisuunnittelijat. Koska projekti- ja suunnittelutyö ovat osa päivittäistä työtä, ei työ käy liian yksitoikkoiseksi "koodin vääntämiseksi".

Varsinainen ohjelmointi on kuitenkin mielestäni parasta koko työssä. Ongelmien ratkaisu pitää mielen virkeänä ja lisäksi ohjelmointi on luovaa....vähän niinkuin piirustus. Näet nopeasti työsi tuloksen ja käyttöliittymien osalta pääsee tekemään visuaalista suunnittelua.

Huonona puolena voisi pitää projektien tiukkoja aikatauluja. Joskus on tehtävä pitkää päivää, mutta onneksi ei läheskään aina.

• mnää

tuo on vähän yrityksestä kiinni. joissain paikoissa ne varaa hieman enemmän aikaa projektille jolloin voi "soodaa" letkeesti normaali työajan puitteissa. työ voi tietysti jossain määrin ruveta tylsistyttämään siinä vaiheessa kun joutuu tekemään suurinpiirtein samanlaista hommaa jatkuvasti. mutta kokonaisuudessaan mukavaa hommaa.

• James
        mnää kirjoitti:

tuo on vähän yrityksestä kiinni. joissain paikoissa ne varaa hieman enemmän aikaa projektille jolloin voi "soodaa" letkeesti normaali työajan puitteissa. työ voi tietysti jossain määrin ruveta tylsistyttämään siinä vaiheessa kun joutuu tekemään suurinpiirtein samanlaista hommaa jatkuvasti. mutta kokonaisuudessaan mukavaa hommaa.

Niin koodaus itsessään on ihan jees hommaa mutta suunnittelu ja vaatimusmäärittely on raskaampaa. Samaten asikkaiden kanssa yhteydessä oleminen, riippuen tietysti asiakkasta.

Ja vastuutakin on riittävästi kun on vastuussa tuotteen toimivuudesta lopun viimein.

• Kurre

Ohjelmoijan työ ei tosiaan ole pelkkää koodausta, kuten tässä jo on tullut ilmi. Ohjelmistotuotanon kaikki vaiheet kuuluvat toimenkuvaan, riippuen toki hieman projektista.

Työ on projektiluonteista, aikataulut kireät, mutta kaiken kaikkiaan hauskaa.

Negatiivisena puolena on useimmissa ohjelmistoyrityksissä tuntien seuranta. Paikalla olotunteja ei seurata varmaan missään, koska on huomattu, että ohjelmoijat tekevät lähes poikkeuksetta ainakin tunnin tai kaksi päivässä ylimääräistä. Sen sijaan pitää pikkutarkasti kirjata jokainen puolituntinen, tai viisitoistaminuuttinen, mihin projektiin sen on käyttänyt, mitä on tullut tehtyä, onko työ aikataulussaan, jne, jne. Joskus tuo menee aivan naurettavuuksiin. Olenkin vastannut näihin yleensä kirjaamalla 'hallinto-tunneiksi' todellisen työaikaraportointiin käyttämäni ajan. Ehkä joskus joku huomaa toiminnan järjettömyyden.

Joskus pistää vähän vihaksikin, miksi juuri ohjelmistoalalla epäillään että työntekijät laiskottelevat? Onko joku kuullut esimerkiksi kirjanpitäjästä, jonka täytyy pitää kirjaa tekemisistään. Ei ole.

Paikallaoloaikani saa tutkia samoin työni tulokset, mutta tuo aivan turha näpertely joka työtunnin kohdistamisessa osaprojekteille on todella turhauttavaa. Joskus tulee lisäksi päiviä, jolloin ei oikein omatunto anna periksi kirjata täyttä 7,5 tuntia asiakkaalta laskutettavaksi, jos on vaikka asennellut ohjelmia, etsinyt tietoa netistä tai tehnyt jotakin aivan muuta koko päivän, mutta pakko mikä pakko. No toisaalta vastapainona 'ylityö'-tunnit (joista aniharvoin maksetaan) jäävät kirjaamatta.

Toinen harmi on se, että ohjelmoija joutuu monasti itsekin osallistumaan myyntityöhön. Pitää melkeinpä itse hankkia itselle projekteja. Sitten verrataan budjettaja ja laskutettua työmäärää ja mahdolliset bonukset häviävät sen tien, jos tulee välipäiviä projektien väliin.

Eli itse työ on hauskaa ja mielenkiintoista, varsinkin jos tuntee kiinnostusta asiaan kuten sinä (tai minä). Alkutaipaleella tulee käytettyä suurinpiirtein yötkin työn tekoon ihan vaan mielenkiinnosta.

• Saija

Tuohon työajan raportointiin menee kyllä aivan järjettömästi aikaa. Toisaalta mä kyllä ymmärrän, että kulut pitäisi kohdistaa aina oikeaan projektiin. Mistähän saatais ohjelmoijille sihteerit tekemään tuon homman? :o))

Ja jos ohjelmointiin oikein hurahtaa, niin kyllähän sitä vääntää koodia ihan huvikseen vapaa-aikana. Mulla ohjelmointi on rakkain harrastus ja on vain kivaa, kun saan koko päivän harrastaa lemppariharrastustani ja siitä maksetaan vielä ihan mukavasti.

• koodari
        Saija kirjoitti:

Tuohon työajan raportointiin menee kyllä aivan järjettömästi aikaa. Toisaalta mä kyllä ymmärrän, että kulut pitäisi kohdistaa aina oikeaan projektiin. Mistähän saatais ohjelmoijille sihteerit tekemään tuon homman? :o))

Ja jos ohjelmointiin oikein hurahtaa, niin kyllähän sitä vääntää koodia ihan huvikseen vapaa-aikana. Mulla ohjelmointi on rakkain harrastus ja on vain kivaa, kun saan koko päivän harrastaa lemppariharrastustani ja siitä maksetaan vielä ihan mukavasti.

Firmassa jossa olen töissä ei seurata minuutin
        päälle tekemisiä. Jos on tehnyt kuukauden jotain
        projektia niin siihen on mennyt sitten kuukausi,
        ei sen tarkempaa kirjausta.
        Minä en tee päivittäin ylimääräisiä tunteja, ellei ole erikseen ylitöistä sovittu. Eli ei kaikki koodaa 50 tuntia viikossa.

Ohjelmien tekemisessä on mielestäni ylivoimaisesti
        tylsintä dokumenttien kirjoittaminen ja asiakastapaamiset. (asiakkaat kun niin harvoin tietävät mitä haluavat).

Koodia tulee kirjoitettua kuussa ehkä 20 tuntia. Debukkaukseen ja testaamiseen menee varmasti tupla aika. Loput kuuluu kaikennäköisiin konsultointeihin ja palavereihin inhottavaan dokumentointiin.

• James
        koodari kirjoitti:

Minä en tee päivittäin ylimääräisiä tunteja, ellei ole erikseen ylitöistä sovittu. Eli ei kaikki koodaa 50 tuntia viikossa.

tylsintä dokumenttien kirjoittaminen ja asiakastapaamiset. (asiakkaat kun niin harvoin tietävät mitä haluavat).

Koodia tulee kirjoitettua kuussa ehkä 20 tuntia. Debukkaukseen ja testaamiseen menee varmasti tupla aika. Loput kuuluu kaikennäköisiin konsultointeihin ja palavereihin inhottavaan dokumentointiin.

Totta tuo dokumentointi. Meillä ainakin on niin pilkun päälle viilamista dokumenttien kirjoitus, että se vituttaa aivan älyttömästi. Mikään ei ole paskamaisempaa kuin kirjoittaa viikko 7.5 h päivässä dokua... ja eihän niitä jaksa kirjoittaa sitä mukaa kun tekee jolloin se olis helppoa vaan skippaa koko homman yli ja sitten se odottaa kahta kauheempana.

Tuntien kirjaamisesta voin todeta, että meillä on n. 0.5h tarkkuus siitä mitä on tehnyt. Samaten meikä poika lähtee kyllä heti kun päivän tunnit tulee täytee. Viikonloppuna en ole ikinä tehnyt töitä. Joskus täytyy tietysti venyttää päiviä mutta pidän kyllä sitten myös huolta siitä, että pidän ne vapaana myöhemmin.

Luulen, että ainakin webbisofta puolella työntekijät ovat niin nuoria ja kokemattomia että he eivät osaa pitää puolia oikeuksistaan ja heitä on helppo pomputtaa, tyyliin että teethän vielä tämän tänään, ja sitten ei osata sanoa ei.

Niin kauan kun ei oo omat rahat kiinni firmassa teen vain sen verran mitä palkan eteen täytyy tehdä. Tuskin kukaan esim tehtaassa halua vapaaehtoisesti jäädä painamaan, miksi siis meidän.

• Saija
        koodari kirjoitti:

Mutta kun päivässä tekee 2-3 eri projektia, niin ei niitä kaikkia tunteja voi laittaa yhden asiakkaan maksettavaksi. Erotella pitää eri projekteihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      522
      4368
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      3481
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      284
      2302
    4. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      476
      2179
    5. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      86
      1486
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      157
      1373
    7. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      102
      1301
    8. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      64
      1281
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      65
      1204
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      84
      1134
    Aihe