Ja nuori opiskelija pakotetaan lopettamaan opinnot, ettei kuolisi nälkään. Viedään siis tulevaisuuden toivo heti aikuisiän alkuaskelilla.
Kenen vastuulla on tälläinen sukupolvien eriarvoistamisen rakentamienen Suomeen?
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011951954.html
Työeläkeloisille maksetaan melkein 40 mrd. euroa
29
183
Vastaukset
- Anonyymi00001
Sinullakin on sitten mahdollista vanhempana nauttia eläkettä kun olet ollut valmistumisesi jälkeen ollut työelämässä tarvittavat vuodet töissä.
Opiskelijan opintoavustuksia ei voi verrata eläketuloihin!- Anonyymi00004
Suomessa voi käydä duunissa ja opiskella samaan aikaan.
- Anonyymi00017
Anonyymi00004 kirjoitti:
Suomessa voi käydä duunissa ja opiskella samaan aikaan.
Palkkatulot vähentävät tukia. Töiden tekeminen hidastaa valmistumista.
Tässä tapauksessa aikaisemmat opinnot vedettiin vessanpöntöstä, koska opiskelijalla oli kaksi vaihtoehtoa a) lopettaa ooinnot, b) kuolla nälkään. - Anonyymi00018
Anonyymi00017 kirjoitti:
Tässä tapauksessa aikaisemmat opinnot vedettiin vessanpöntöstä, koska opiskelijalla oli kaksi vaihtoehtoa a) lopettaa ooinnot, b) kuolla nälkään.Tuo on totta.
- Anonyymi00023
Anonyymi00018 kirjoitti:
Tuo on totta.
nuoret on sekasi älykännykköjen kännykkäsäteilyistä, netin sekopäisyydestä ja 5g-stä, ne voi unohtaa... jonsei nettiä ja digilaitteita saada poistettua...
pitää hakea kehitysmiasta järjissään olevaa sakkia suomeen... - Anonyymi00024
Anonyymi00023 kirjoitti:
nuoret on sekasi älykännykköjen kännykkäsäteilyistä, netin sekopäisyydestä ja 5g-stä, ne voi unohtaa... jonsei nettiä ja digilaitteita saada poistettua...
pitää hakea kehitysmiasta järjissään olevaa sakkia suomeen...kehitysmaista
- Anonyymi00028
Anonyymi00017 kirjoitti:
Tässä tapauksessa aikaisemmat opinnot vedettiin vessanpöntöstä, koska opiskelijalla oli kaksi vaihtoehtoa a) lopettaa ooinnot, b) kuolla nälkään.Jossain päin maailmassa lukukauden opiskelut maksaa helposti 10000-100000 € asumiskulut +ruoka päälle. Ihme kun pitää vielä valittaa kun ei yhteiskunta maksa kaikkea kuluja, Suomessa voi kyllä kuka tahansa opiskella jos haluaa? Turha aina valittaa, jos nämä yliopistojen "opiskelijat" hoitaisivat kurssejaan eikä istuisivat kadulla pale huivit naamalla?
- Anonyymi00029
Anonyymi00028 kirjoitti:
Jossain päin maailmassa lukukauden opiskelut maksaa helposti 10000-100000 € asumiskulut ruoka päälle. Ihme kun pitää vielä valittaa kun ei yhteiskunta maksa kaikkea kuluja, Suomessa voi kyllä kuka tahansa opiskella jos haluaa? Turha aina valittaa, jos nämä yliopistojen "opiskelijat" hoitaisivat kurssejaan eikä istuisivat kadulla pale huivit naamalla?
Hienosti kirjoitit itsesi pussiin.
"Suomessa voi kyllä kuka tahansa opiskella jos haluaa?"
No ei näemmä voi. Tai siis aikaisemmin voi. Mutta ei enää äärioikeistohallituksen tuhoamassa hyvinvointivaltiossa.
Ja miksi suomalaiset tyhmentyvät? Siksi koska heikoin aines pääsee päättämään yhteisistä asioista. Rahalla saa.
Perintövero 100 prosenttiin, niin alkaa asiat menemään parempaan suuntaan.
- Anonyymi00002
Ei ole mitään muita loisijoita kuin sinä aloittaja itse! Työeläkeläiset on työssä ollessaan maksaneet TEL-maksuja ja siten ansainneet eläkkeensä!! Joten LOPETA TUO RISTIRETKESI TYÖELÄKELÄISIÄ KOHTAAN!!
- Anonyymi00003
Hyppää järveen tukipummi.
- Anonyymi00008
Kuka hyvänsä osaa matkia lehmää. Mistä olet oppinut matkimaan tuon sanonnan? Miks pitää hypätä just järveen? Eikö meri kelpaa?
- Anonyymi00010
Tukipummi sana tulee virkapummi sanasta jonka opin virassa 1997-1998.
- Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
Tukipummi sana tulee virkapummi sanasta jonka opin virassa 1997-1998.
Voit laskea monta vuotta olen käyttänyt noita sanoja.
- Anonyymi00005
Työeläkeläiset varastavat meidän palkansaajien rahaa keskimäärin 1000 euroa kuukaudessa per työmtekijä.
Mielummin minä otan nuo rahat itselleni ja lahjoitan opiskelijoille 100 euroa. Silloin raha menee hyvään tarkoitukseen, eikä pummien elättämiseen kuten tällä hetkellä.- Anonyymi00007
Sinähän et ota mitään , mutta taas kilahtaa tilille ensimmäisenä päivänä sievoinen summa !
- Anonyymi00020
Melkoisen iso palkka pitää olla, ett menee 1000 edestä maksua kuukausittain. Sä saat rahas takaisin sitten, kun tulee eläkeikä tai tulee työkyvyttömyyseläke kohdalles. Voithan sä ilmoittaa omalle pomollesi ettei maksua oteta sun palkasta, pomo voi olla tyytyväinen ettei tarvi tilittää rahaa johonkin työeläkevakuutusyhtiölle, mutt sä et saa sitten työeläkettä niinkuin muut saa eläkkeelle jäätyään, ehkä Kelalta maksavat sitten sulle tai ei, kun olet itse halunnut aikoinaan ettet kerrytä työeläkettäsi omasta palkastasi otetulla summalla,
- Anonyymi00025
Työeläkeläset EI VARASTA SENTTIÄKÄÄN SINULTA TUKIPUMMI, eikä noin suurta summaa viedä muuta kuin tosi ökyrikkailta TEL-maksuina!
- Anonyymi00026
Come to daddy, kyllä minun työeläkeläisen pankkitilille vielä mahtuu!
- Anonyymi00006
Aloittaja kuuluu siihen väkeen, joka ei hyväksy itselleen minkäänlaista työeläkettä aikanaan. Tämä voi johtua ideologisista syistä tai todennäköisemmin siitä, ettei työnteko ei kuulu mitenkään elämäänsä!
Mutta niin tai näin, niin työtätekevien veronmaksajien ansioilla tuotakin loista elätetään nyt ja tulevaisuudessa.- Anonyymi00021
Niinpä. Kela maksaa tuollekin sitten takuueläkettä tai kansaneläkettä ja nuohan on maksettu verovaroista.
- Anonyymi00009
Katkeruus ja asiantuntemattomuus ovat huonot lähtökohdat ottaa kantaa mihinkään asiaan. Etenkään niin monimutkaiseen kuin työeläkejärjestelmä.
Se mikä pitäisi työeläkkeiden suhteen kyseenalaistaa on työeläkerahastojen rajaton kasvattaminen. Niitä on kerätty nyt 290 miljardia ja kerätään koko ajan lisää. Rahastoja ei ole tarkoitus koskaan käyttää työeläkkeiden maksamiseen, vaan niiden tuotolla oli TARKOITUS alentaa työeläkemaksuja, kun suuret ikäluokat ovat eläkkeellä ja palkkatyössä on liian vähän väkeä työeläkemaksuja maksamassa.
KÄYTÄNNÖSSÄ nyt kun suuret ikäluokat ovat eläkkeellä ja nyt kun työttömyys on ollut ennätyssuurta, ryöelärahastojen tuottoja on käytetty etupäässä työeläkerahastojen kasvattamiseen eikä työeläkemaksuja ole laskettu vaikka kuin rahastojen tuotto olisi sen mahdollistanut.
Vuonna 2025 työeläkkeisiin meni 37 miljardia. Järjestelmän tulot olivat 52 miljardia.
Ylijäämää oli 15 miljardia. Vuonna 2024 ylijäämä oli vielä suurempi eli n. 20 miljardia. Suomessa peritään palkkaveron osana ylisuuria työeläkemaksuja AIVAN TURHAAN.
Kukaan ei osaa kertoa miksi 290 miljardin työeläkerahastoja pitää kasvattaa ja mikä olisi niille riittävä koko. Valtiontalouteen saataisiin 5-8 miljardia liikkumavaraa työeläkemaksuja alentamalla eikä se olisi keltään pois. - Anonyymi00012
Liikaa opiskellaan. Kun opiskellaan yksi tutkinto heti pompataan opiskelemaan uusi. Ehkä tämä pistää vähän miettimään.
- Anonyymi00013
Olen itse tukenut omia lapsiani, niin etteivät he ole tarvinneet ottaa opintolainaa.
Kyllä on vanhempien vastuulla tukea taloudellisesti lapsiaan.- Anonyymi00022
Ehkä kaikkien vanhemmat pysty lapsiaan rahallisesti auttamaan, joten on pakko turvautua opintolainaan. Itsekin otin opintolainaa ja maksoinkin sen itse, kun olin töissä, tiukkaa teki mutt laina tuli maksettua,
- Anonyymi00014
Missä rahattomia opiskelijoita on nähty?
Käykää katsomassa ravintoloissa.
Käykää katsomassa autot pihalla.
Köyhyys iskee ekan palkan jälkeen. - Anonyymi00015
Kun itse opiskelin tein samalla siivoustöitä iltaisin
Luulen että vieläkin on tarjolla iltaisin jokusen tunnin siivoustyötä
Kun opiskelut on loppusuoralla ei niitä tule keskeyttää.
Nykyisin opiskelijan tulee ottaa opintolainaa ja sillä rahoittaa elämisensä.
Jos ei kykene maksamaan opintolainaansa pois tulee valtio avuksi - Anonyymi00019
Täällä haukutaan kaikki!
nyt jo koko elonsa töitä tehneet.
huhhuh! - Anonyymi00027
Itse opiskelin joskus 80-luvun alussa. Sain vuodessa 1500 markkaa tuettua opintolainaa en mitään tukia.
- Anonyymi00030
1980-luvulla ketään ei käsketty kuolemaan nälkään. Työttömilläkin oli vuosikymmenen lopussa mahdollisuus ostaa uusi auto.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 843412
- 771357
Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe
Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.1821339Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste
Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan2401040Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd1051000Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?
Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.310952- 43859
- 95857
Milloin ymmärsit
Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os78845Nojatuoli !
Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en124835