Koko UT:n evankeliumi, lyhyesti:

Anonyymi-ap

Joh. 3: 3-21 JEESUS puhuu:
3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
= Omattava uudestisyntymä, kaste sekä Pyhän Hengen täyteys.

6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."

9 Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"
10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!
11 Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.
12 Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?

13 Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.
14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
15 että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.

✨ 16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. ✨

19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."

Kaikki pelastuksemme on riippuvainen vain Itse Jumalan armosta ja lahjasta meille:
Joh. 3:27 Johannes vastasi ja sanoi: "Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta.
= Joh. 15:16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.

Pelastuakseen tulevasta, syntiinlangenneelle ihmiskunnalle määrätystä, lopullisesta Kadotuksesta, ihmisen itsensä
- kuullessaan Jeesuksen kutsun...
- on vastattava myöntävästi Hänen kutsuunsa ja...
- hengessään hylättävä syntinen maailma ja syntinen elämänsä ja...
lähdettävä seuraamaan Jeesusta.
= "Tehtävä parannus", tunnustettava Herraansa, Jeesusta, Yhtä Pyhää Kolmiyhteistä Jumalaamme.

Matt. 8:22 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa".
= Maailma on hengellisesti kuollut, sillä ei, hengellisesti katsoen, ole mitään annettavaa.

Matt. 9:9 Ja sieltä kulkiessaan ohi Jeesus näki miehen, jonka nimi oli Matteus, istumassa tulliasemalla ja sanoi hänelle: "Seuraa minua". Niin tämä nousi ja seurasi häntä.

Matt. 10:38 ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias.
= JeesusTie on nk. Ristintie ja tulee sisältämään paljon myös erilaisia koettelemuksia ja kärsimyksiä Toisaalta tällä Tiellä itsessään vallitsee rauha, mutta ulkopuolinen Vihollinen pyrkii ajoittain sitä häiritsemään:

1. Piet. 5:8 Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä.
= Uskovan on siis "oltava raitis", ei hengellisissäkään humaloissa eli hurmoksissa vaan uskossa järjissään ja aina valppaana.

Matt. 19:21 Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene, myy, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua".
= luovuttava rakkaudesta ja luottamuksesta omaisuuteensa ja, jos Jumala niin kehottaa, sen jakamista apua tarvitseville.

Mark. 2:14 Ja ohi kulkiessaan hän näki Leevin, Alfeuksen pojan, istumassa tulliasemalla ja sanoi hänelle: "Seuraa minua". Niin tämä nousi ja seurasi häntä.
= Joh. 10:27 Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.
*

4

111

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Kyllä uudestisyntyminen on kun on saanut hlökohtaisesti syntinsä anteeksi Jeesuksen veressä eikä yhtään mitään muuta.

Kristinuskon ydin on tässä sanottu monisanaisesti:

"Pienoisevankeliumi viittaa Johanneksen evankeliumin lukuun 3, jae 16, joka tiivistää kristinuskon keskeisen sanoman: "Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän."
      Merkitys ja Konteksti
      Pienoisevankeliumi on yksi Raamatun tunnetuimmista ja lainatuimmista jakeista, ja se on erityisen tärkeä luterilaisessa perinteessä. Se tiivistää Jumalan rakkauden ihmiskuntaa kohtaan ja lupauksen iankaikkisesta elämästä Jeesukseen uskoville. Tämä jae on usein ensimmäinen, jonka lapset oppivat, ja se on keskeinen osa monien kristittyjen uskon perustaa.

Teologinen Yhteys
      Pienoisevankeliumi kertoo meille, että Jumala lähetti Poikansa Jeesuksen sovittamaan ihmiskunnan synnit. Se opettaa uhrauksesta, jonka Jumala teki, ja auttaa ymmärtämään, mitä Jeesuksen seuraaminen merkitsee. Tämä jae on lupaus ja toivon vahvistus, joka muistuttaa uskovia iankaikkisesta elämästä, joka odottaa heitä.

Käyttö ja Käännökset
      Pienoisevankeliumi on käännetty yli 2000 kielelle, ja se on keskeinen osa monia kristillisiä opetuksia ja liturgioita. Se on myös tärkeä jae, jota käytetään evankelioinnissa ja opetuksessa, sillä se tiivistää kristinuskon sanoman lyhyeen ja ymmärrettävään muotoon.

Pienoisevankeliumi on siis keskeinen osa kristillistä uskoa, ja sen sanoma on ajankohtainen ja merkityksellinen edelleen tänä päivänä."

• Anonyymi00002

>>Kyllä uudestisyntyminen on kun on saanut hlökohtaisesti syntinsä anteeksi Jeesuksen veressä eikä yhtään mitään muuta.<<

Olenko aloituksessani väittänyt jotain muuta? No, ehkä hiukan:

Uudestisyntymä on hengellinen tapahtuma. Se tapahtuu myös siinä hetkessä, jolloin kokee syntinsä anteeksiannetuiksi, mutta se ei ole "sama tapahtuma".

Uudestisyntymä on yksi tapahtuma, yliluonnollinen hengenmuutos: hengen = hengellisen elämän uudelleen syntyminen ja jonka myös uudestisyntynyt yleensä, suht. pian, huomaa itsessään. Itse huomasin, kun aloin yhtäkkiä "ymmärtää Raamattua", joka oli siihen asti ollut itselleni "tosi vaikeasti ymmärrettävä ja noudatettava lakikirja".

Uudestisyntymää ei voi "kätkeä" jonkin toisen tapahtuman sisään, niin, että henkilö sitten katsoisi väärää asiaa, sen yhteydessä tapahtunutta muuta asiaa. Jotkut opettavat, että uudestisyntymä tapahtuisi esim. kasteessa. Se voi tapahtua myös kasteen yhteydessä, mutta voi tapahtua muunakin hetkenä. Kaste ei siis takaa "varmaa" uudestisyntymää.

Itse tiedän uudestisyntyneeni kasteeni aikana. Olin n. 4 kk sitä ennen nk. "tullut uskoon" = "lähtenyt JeesusTielle", mutta se ei vielä uudestisynnyttänyt minua, vaan olin kuin matkalla kohti itse uudestisyntymää. Tuo kaste on ainoa kasteeni, minua ei oltu vauvana kastettu.

Kaikki nämä ovat erillisiä tapahtumia, mutta voivat tapahtua myös samassa yhteydessä, esim.:
        - yksi kaste.
        - syntien anteeksiantamus. Tämä on jatkuva tapahtumasarja, läpi koko ihmiselämän, sillä täysin synnitöntä ei kristitystä tule. Kristityn nk. Liha ei uudestisynny, ainoastaan henki uudestisyntyy, kerran. Tarvitsemme jatkuvaa armoa, syntien anteeksiantamusta. Olemme ikäänkuin "armon alla", mutta silti synnintuntomme pitää meitä aika ajoin "herätellä", ettemme tuudittaudu "väärään armoon", vaan heräämme näkemään itsemme ja missä olemme jälleen langennet, - suoranaisessa pahanteossa! - ja tätä tulee seurata kauhu, katumus, parannuksenmieli sekä tuo yliluonnollien, ei lihallinen usko ja "jonka Jeesus vaikuttaa".

Ap. t. 3:16 Ja uskon kautta hänen nimeensä on hänen nimensä vahvistanut tämän miehen, jonka te näette ja tunnette, ja USKO, JONKA JEESUS VAIKUTTAA, on hänelle antanut hänen jäsentensä terveyden kaikkien teidän nähtenne.

- Uudestisyntymän eräs "merkki" tai "vaikutus" on siis yllättävästi tietynlaisen, uuden "uskon" saaminen. Siihen asti oli ollut oman lihallisen uskoni taistelua, mutta yhtäkkiä minussa alkoi vaikuttaa uusi, yliluonnollinen, hapuileva "usko".

Tämä on omaa kokemustani, mutta mielestäni käy yksiin myös Raamatun UT:n kertomusten kanssa. Opetuslapsetkin ensin "vain seurasivat Jeesusta", mutta uudestisyntymä vielä puuttui monilta: heille piti ensin selittää asiat vertauksin, kunnes yhtäkkiä, kukin vuorollaan, alkoivat"uskoa", ymmärtää Jeesuksen puheiden merkityksiä.

• Anonyymi00003

Tässä nyt olisi yksi syvästi hengellinen keskustelunaihe, mutta eipä näytä ainakaan räsäsläisiä / aitolaisia kiinnostavan. Ei sisällä heidän mieliaihettaan.

Sama evankeliumi kuitenkin kuuluu kaikille, eri persoonallisuuksiin, kansallisuuksiin, syntisyyksiemme eri muotoihin katsomatta. Niin juutalaisille, kreikkalaisille, suomalaisille, homoille kuin heteroillekin.

• Anonyymi00004

Nostetaan, jos jotakuta myös evankeliumi kiinnostaisi...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      475
      3572
    2. Petteri Orpo on satusetä

Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi
      Maailman menoa
      36
      2940
    3. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      87
      2866
    4. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      149
      2756
    5. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      201
      2075
    6. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      162
      2073
    7. Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta

Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä
      Maailman menoa
      14
      1934
    8. Minkä ikäinen

on kaipaamasi ihminen? Minä vuonna syntynyt?
      Ikävä
      101
      1802
    9. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      50
      1559
    10. Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!

Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li
      Euroviisut
      36
      1510
    Aihe