Olen ymmärtänyt, että valtaosa adventisteista ei palauta kymmenyksiä. Sen voi päätellä jäsenmäärän ja kymmenyskertymän räikeästä epäsuhdasta.
Osoittaako tämä sen, että moni adventisti tietää, että kymmenysoppi naulittiin ristille?
Ennen Mooseksen lakia Aabraham palautti kymmenykset vapaaehtoisesti. Toki vain sotaretken tuotosta. Jaakob palautti vanhana miehenä kaikesta, mutta tuohon aikaan se oli täysin vapaaehtoista eikä edes yleinen tapa. Sama tilanne vallitsee symmetrisesti kristillisyydessä.
Kymmenysten maksamista ei ole Raamatussa kielletty, mutta se on kristitylle täysin vapaaehtoista, kuten se oli Aabrahamillekin, joka palautti ainoastaan sotasaalistaan kymmenykset.
Apostoli Paavali opetti vain vapaasta tahdosta antamista (0-100 %). Pakotettu ja kiinteä prosenttiluku ei kuulu kristillisyyteen.
Miksi nykyään vain harva adventisti palauttaa kymmenykset?
19
367
Vastaukset
- Anonyymi00001
Eiköhän ole kyse siitä, että seurakunnat eivät tunnu niin kotoisilta ja kokoukset eivät ole niin kaivattuja, että haluttaisiin tukea toimintaa?
Entäpä jos jokainen tuntisi itsensä osaksi yhteistä rakastavaa perhettä, jonne kaipaisi tulla, ja kymmenykset menisivät seurakunnan yhteiseen toimintaan, eikä välttämättä pappien palkkoihin, ja seurakuntalaiset tuntisivat olevansa tärkeä osa kokousten sisällöstä, eivätkä vain kuulijoita? - Anonyymi00002
Pitäisi olla muitakin yhteisiä juttuja kuin kirkossa jököttäminen.
Sekä virkistyä yhteisestä uskosta myös tavan elämässä - Anonyymi00003
Ei kiinnostanut elätellä seurakuntani ylpeähenkistä pastoria. On totta että kymmenyslaki ei koske kristittyjä, mutta rahalle pitäisi saada vastinettakin. Se ollut heikkoa.
- Anonyymi00004
Luultavasti suuri osa lopuistakin kymmenysorjista uskaltaisi lopettaa kymmenysten makselun, jos tajuaisivat, että pääsääntö on kymmenysten maksamattomuus.
Apostolit eivät keränneet eivätkä palauttaneet kymmenyksiä, vaan kukin antoi Herran työhön oman halunsa ja päätöksensä mukaan. Iloista antajaa Jumala rakastaa. Amen! - Anonyymi00005
Meitä ei ole kullalla eikä hopealla ostettu, vaan Jeesuksen Kristuksen kalliilla verellä. Olemme siten vapaita myös kymmenysikeestä. ❤️
- Anonyymi00006
Mutta sapatin orjuudessa olemme ja sen orjuuden ikeeseen yritämme muida saada.
- Anonyymi00007
Presidentti Trump on kehittänyt ihan oman prosenttilaskutavan.1500 prosenttia ei kun viuhuu.
Hän myös väitti, että virkaanastujaisissaan oli enemmän sakkia kun mitä Bidenin.
Sokea Reettakin pystyi yhdellä silmäyksellä sanomaan, että Biden voitti kirkkaasti.
Trump onkin harjaantunut valehtelija. Ei ole miehellä asiaa taivaaseen.- Anonyymi00008
Miksi et pysynyt ketjun aiheessa?
Kymmenyssiunausvalehtelu olisi ollut vielä osuva lähestyminen tähän ketjuun.
- Anonyymi00009
Ellen G. White neuvoi valvomaan kymmenysvarojen käyttöä. Ellen palauttikin aikoinaan kymmenyksiä sellaiselle evankelistalle, jota kirkko ei suostunut palkkaamaan.
Siinä oli kelvollinen esimerkki, josta ollaan hiljaa. Suomen adventtikirkko on käyttänyt varoja niin tehottomasti, että minä olen antanut kirkon hyljeksimälle evankelistaystävälleni suoraan tukea vika 25 vuotta.- Anonyymi00010
Minä annan kymmenykset vähävaraisille leskille ja orvoille.
En anna senttiäkään niille rasvavatsaisille irstaille pastoreille, jotka ovat palkkapaimenina adventtikirkoissa. - Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
Minä annan kymmenykset vähävaraisille leskille ja orvoille.
En anna senttiäkään niille rasvavatsaisille irstaille pastoreille, jotka ovat palkkapaimenina adventtikirkoissa.Oikein ja raamatullista!
- Anonyymi00012
Voisikohan olla, että kohuilla ollut merkitystä?
Adventtikirkon toimintaa ei ole aina pidetty eettisesti kestävänä tai moraalisesti hyväksyttävänä. Adventtikirkko on ollut telkkarissakin raha-aiheisiin liittyen. MOT: Rahat tai henki
https://yle.fi/a/20-128782- Anonyymi00013
Uskon tuonkin ohjelman maksaneen kirkollemme ainakin kuusinumeroisen summan. Epäkohtiin on kuitenkin syytä puuttua näkyvästi.
Rauhaa. - Anonyymi00017
Anonyymi00013 kirjoitti:
Uskon tuonkin ohjelman maksaneen kirkollemme ainakin kuusinumeroisen summan. Epäkohtiin on kuitenkin syytä puuttua näkyvästi.
Rauhaa.Raha se kaiken maailman lahkoja ja kultteja on aina motivoinut.
- Anonyymi00014
Kai falloskohu vaikuttanut enemmän. Ei rahaa haluta antaa irstailuun.
- Anonyymi00015
Kun olin teini-ikäinen poika, eräs pastori kosketteli minua kummallisin ottein uima-altaassa. Miksi niin luja ja kummallinen puristus käsistäni?
- Anonyymi00016
Mikä haloo olisikaan noussut aikuisen naisen vastaavasta koskettelusta?
- Anonyymi00018
Rahanahneus on pilannut monet uskonnot. Luterilaisuus on toki halpaa.
- Anonyymi00019
Ei ne ole minulle mitään antaneet niin mistä palauttaisi. Lupaan palauttaa kymmenen prosenttia jos ne maksavat minulle ensin. Mielelläni en harhaoppia tukisi mutta luvattu mikä luvattu. Mihin voi laittaa tilinumeron, että saisi rahaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 213307
Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva5402681Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial532260Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras2082212Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle131698Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2191509Kiantama kartelli
Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip521461- 971379
Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom621201Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise951174