Entä jos Raamatun Jumalakin on vertauskuva?

Anonyymi-ap

Täällä on nyt ansiokkaasti väännetty siitä, onko Uusi Jerusalem kirjaimellinen kaupunki vai vertauskuva seurakunnasta. Harvoin pääsee näkemään näin syvällistä analyysiä taivaallisen kaavoitusviraston toiminnasta.

Mutta sallikaa pieni sivukysymys, ihan vain keskustelun virkistämiseksi:

Mitä jos Jumalakin on vertauskuva?

Ennen kuin kivitätte (vertauskuvallisesti tai kirjaimellisesti), katsotaan aineistoa hetki kuin ulkopuolinen.

Meillä on hahmo, joka:

- on samaan aikaan yksi ja kolme
- istuu oikealla puolellaan (tämä vaatii jo hyvää ergonomiaa)
- lentää pilvillä (ennen lentokoneita, selvästi premium-luokan ratkaisu)
- on kaikkitietävä, mutta kysyy silti ihmisiltä kysymyksiä
- on kaikkivoipa, mutta tarvitsee välillä draamallisia juonenkäänteitä saadakseen tahtonsa läpi

Ja jostain syystä juuri tämä kokonaisuus on se kohta, jossa sanotte:
“tämä on täysin kirjaimellista, älkää tehkö siitä vertauskuvaa.”

Mutta kun tullaan kohtaan, jossa taivaasta laskeutuu kultainen kuutiokaupunki, jonka kadut ovat jalokiviä ja mitat ilmoitetaan tarkemmin kuin rakennusvalvonnassa, silloin yhtäkkiä:
“no tämä on varmaan symboliikkaa.”

Eli meillä on eräänlainen teologinen sääntö:

- Mitä oudompi kuvaus → sitä kirjaimellisempi
- Mitä konkreettisempi → sitä vertauskuvallisempi

Täytyy myöntää, logiikka on elegantti omalla tavallaan.

Mutta kokeillaan ajatusta loppuun asti.
Jos Uusi Jerusalem voi olla vertauskuva, niin miksei myös:

- valtaistuin = valta
- pilvi = mysteeri
- kolme persoonaa = tapa sanoa “tämä on monimutkaista”

Ja lopulta:

“Jumala” = yritys pukea sanoiksi jotakin, mitä ei oikeastaan osata selittää

Tämä ratkaisisi monta käytännön ongelmaa.
Esimerkiksi sen, miten joku voi:

- olla kaikkialla samaan aikaan
- keskustella itsensä kanssa
- ja silti istua jossain tietyssä paikassa

Vastaus: Ei mitenkään, jos sitä luetaan kirjaimellisesti.

Mutta vertauskuvana? Yhtäkkiä kaikki toimii. Ei tarvitse enää miettiä, minkä kokoinen tuoli tarvitaan kolmelle persoonalle yhdessä olemuksessa.

Toki ymmärrän, että tämä menee monelle liian pitkälle.
On paljon mukavampaa pitää kiinni ajatuksesta, että universumin perimmäinen todellisuus:

- matkustaa pilvellä
- käyttää istuinta
- ja hallinnoi maailmankaikkeutta vähän kuin kokouspöydän äärestä

Se on jotenkin… konkreettista.

Mutta jos sallitaan yksi vertauskuva, peli on jo auki.
Silloin kysymys ei enää ole “onko Uusi Jerusalem kaupunki vai seurakunta”, vaan:

Missä kohtaa lopettaa vertauskuvien käyttö, ja miksi juuri siinä?

Jään odottamaan vastauksia.
Mielellään pilven päältä lähetettyinä.

28

262

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

"Mutta kun tullaan kohtaan, jossa taivaasta laskeutuu kultainen kuutiokaupunki, jonka kadut ovat jalokiviä ja mitat ilmoitetaan tarkemmin kuin rakennusvalvonnassa, silloin yhtäkkiä:
      “no tämä on varmaan symboliikkaa.”

Eli meillä on eräänlainen teologinen sääntö:

- Mitä oudompi kuvaus → sitä kirjaimellisempi
      - Mitä konkreettisempi → sitä vertauskuvallisempi"

Minä, joka tuon aloituksen tein, olen kyllä useimmissa tapauksissa vertauskuvien kannalla, kun taas uskoisin, että suurin osa kristikunnasta on kirjaimellisten tulkintojen kannattajia, joten ei tuossa mitään ristiriitaa ole.

Minä olen vain yksi ihminen, enkä edusta mitään kristillistä tai muutakaan porukkaa...edustan siis vain itseäni...ja tulkintoja teen sen perusteella, mitä merkityksiä Raamattu antaa sanoille ja tapahtumille, mutta se ei tarkoita, että välttämättä itse uskoisin niihin tai Raamattuun.

Jos väittää uskovansa Raamattuun, niin silloin Raamattua pitää tulkita Raamatulla, eikä keksiä merkityksiä sanoille ja tapahtumille omasta päästään. Kristityt väittävät seurakuntansa ja uskonsa perustuvan Raamattuun, mutta kun sitä alkaa tutkimaan Raamatun valossa, niin yksikään kirkko tai lahko ei tee niin, vaan on perinyt oppejansa lähinnä katolisuudesta, mutta kuvittelee niiden tulevan Raamatusta.

Ensin on siis olemassa jonkinlainen malli valmiina, johon sitten yritetään etsiä Raamatusta todisteita sitä tukemaan ja kaikki, mikä on ristiriidassa oman etukäteistulkinnan kanssa sivuutetaan kokonaan tai selitetään jollakin tavalla tyhjäksi.

Esimerkiksi kun kristikunta odottaa, että tulee jokin osto tai myyntikielto, ellei ota "pedon merkkiä", niin ajatellaan automaattisesti, että se ostaminen ja myyminen tarkoittaa jotakin maallista kaupankäyntiä, mutta Raamatussa ostamisesta ja myymisestä puhutaan hengellisessä merkityksessä, esim "öljyn" (Pyhä Henki) tai "valkeiden vaatteiden" ostamisesta Jeesukselta.

Jos kristityt ostavat (Raamatun mukaan) sitä "öljyä" tai "valkeita vaatteita" joltakin muulta kuin Jeesukselta (esim "Babylonin kauppiailta") niin mitähän tämä vertauskuva mahtaisi tarkoittaa, jos sitä sovelletaan todelliseen elämään ?

• Anonyymi00026

"Esimerkiksi kun kristikunta odottaa, että tulee jokin osto tai myyntikielto, ellei ota "pedon merkkiä", niin ajatellaan automaattisesti, että se ostaminen ja myyminen tarkoittaa jotakin maallista kaupankäyntiä, mutta Raamatussa ostamisesta ja myymisestä puhutaan hengellisessä merkityksessä, esim "öljyn" (Pyhä Henki) tai "valkeiden vaatteiden" ostamisesta Jeesukselta."

Sananl. 23:23
        OSTA totuutta, älä MYY, OSTA viisautta, kuria ja ymmärrystä.

Jes. 55:1
        Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa, OSTAKAA ja syökää; tulkaa, OSTAKAA ilman rahatta, ilman hinnatta viiniä ja maitoa.

Naah.3
        4 Kaikki tämä porton suuren haureuden tähden, tuon ihanan sulottaren, ovelan velhottaren, joka MYI KANSAKUNNAT HAUREUDELLAAN, SUKUKUNNAT VELHOUKSILLANSA.

Hes.28
        14 Sinä olit KERUBI, laajalti suojaavainen, ja minä asetin sinut pyhälle vuorelle; sinä olit jumal'olento ja käyskentelit säihkyväin kivien keskellä.
        15 Nuhteeton sinä olit vaellukseltasi siitä päivästä, jona sinut luotiin, siihen saakka, kunnes sinussa löydettiin vääryys.
        16 Suuressa KAUPANKÄYNNISSÄSI tuli sydämesi täyteen väkivaltaa, ja sinä teit syntiä. Niin minä karkoitin sinut häväistynä Jumalan vuorelta ja hävitin sinut, suojaava kerubi, pois säihkyväin kivien keskeltä.

Matt.25
        9 Mutta ymmärtäväiset (neitsyet) vastasivat ja sanoivat: 'EMME VOI, se ei riitä meille ja teille. Menkää ennemmin MYYJÄIN luo OSTAMAAN itsellenne.'
        10 Mutta heidän lähdettyään OSTAMAAN ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin.

Room. 7:14
        Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, MYYTY SYNNIN ALAISUUTEEN.

1. Kor. 7:23
        TE olette kalliisti OSTETUT; älkää olko IHMISTEN orjia.

2. Piet. 2:1
        Mutta myös VALHEPROFEETTOJA oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, KIELTÄVÄTPÄ HERRANKIN, joka on HEIDÄT OSTANUT, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon.

Ilm. 5:9
        ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet ARVOLLINEN ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet VERELLÄSI OSTANUT Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista

Ilm. 14:3,4
        Ja he veisasivat uutta virttä valtaistuimen edessä ja neljän olennon ja vanhinten edessä; eikä kukaan voinut oppia sitä virttä, paitsi ne sata neljäkymmentä neljä tuhatta, jotka ovat OSTETUT MAASTA.
        Nämä ovat ne, jotka eivät ole saastuttaneet itseään NAISTEN kanssa; sillä he ovat niinkuin neitsyet. Nämä ovat ne, jotka SEURAAVAT KARITSAA, mihin ikinä hän menee. Nämä ovat OSTETUT IHMISISTÄ esikoiseksi Jumalalle ja Karitsalle,

Ilm.13: 15-17
        "Ja sille annettiin valta antaa pedon kuvalle henki, että pedon kuva puhuisikin ja saisi aikaan, että ketkä vain eivät kumartaneet pedon kuvaa, ne tapettaisiin.
        Ja se saa kaikki, pienet ja suuret, sekä rikkaat että köyhät, sekä vapaat että orjat, panemaan merkin oikeaan käteensä tai otsaansa,
        ETTEI KUKAAN MUU VOISI OSTAA EIKÄ MYYDÄ kuin se, jossa on MERKKI: PEDON NIMI tai sen nimen luku.

Ilm.18
        23 ei loista sinussa enää lampun valo; ei kuulla sinussa enää huutoa yljälle eikä huutoa morsiamelle; sillä SINUN KAUPPIAASI olivat maan mahtavia, ja sinun velhoutesi villitsi kaikki kansat

Ilm.3
        14 Ja Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo Amen, se uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku:
        18 Minä neuvon sinua OSTAMAAN MINULTA (=Jeesus) ***kultaa***, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja ***valkeat vaatteet***, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja ***silmävoidetta*** voidellaksesi silmäsi, että näkisit.

• Anonyymi00002

Jumala on henki, ei voi olla kuva, eikä edes vertauskuva.

• Anonyymi00003

>>>>>>Täällä on nyt ansiokkaasti väännetty siitä, onko Uusi Jerusalem kirjaimellinen kaupunki vai vertauskuva seurakunnasta.<<<<<<
      -----------
      ”Niin juutalaiset vastasivat ja sanoivat hänelle: "Minkä merkin sinä näytät meille, koska näitä teet?" Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä". Niin juutalaiset sanoivat: "Neljäkymmentä kuusi vuotta on tätä temppeliä rakennettu, ja sinäkö pystytät sen kolmessa päivässä?"

Mutta hän puhui ruumiinsa temppelistä. Kun hän sitten oli noussut kuolleista, muistivat hänen opetuslapsensa, että hän oli tämän sanonut; ja he uskoivat Raamatun ja sen sanan, jonka Jeesus oli sanonut.”
      ‭‭Johannes‬ ‭2‬:‭18‬-‭22‬
      ----------------
      ”Ja kaikki hän on asettanut hänen jalkainsa alle ja antanut hänet kaiken pääksi seurakunnalle, joka on hänen ruumiinsa, hänen täyteytensä, joka kaikki kaikissa täyttää.”
      ‭‭Efesolaiskirje‬ ‭1‬:‭22‬-‭23‬ ‭FB38‬‬
      ----------------
      "......”ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.”
      ‭‭Efesolaiskirje‬ ‭2‬:‭22‬ ‭FB38‬‬

”Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä, apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,

jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa; ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.”
      ‭‭Efesolaiskirje‬ ‭2‬:‭19‬-‭22‬ ‭FB38‬‬
      ------------
      "Uusi maa .... (jossa uusi Jerusalem) "..uusi Jerusalem"

”Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole. Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.

Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa; ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."”
      ‭‭Ilmestyskirja‬ ‭21‬:‭1‬-‭4‬ ‭FB38‬‬
      ---------
      ”Ja tuli yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli ne seitsemän maljaa täynnä seitsemää viimeistä vitsausta,

ja puhui minun kanssani sanoen: "Tule tänne, minä näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon". Ja hän vei minut hengessä suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle pyhän kaupungin, Jerusalemin, joka laskeutui alas taivaasta Jumalan tyköä,”
      ‭‭Ilmestyskirja‬ ‭21‬:‭9‬-‭10‬ ‭FB38‬‬
      --------
      ”Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä". Niin juutalaiset sanoivat: "Neljäkymmentä kuusi vuotta on tätä temppeliä rakennettu, ja sinäkö pystytät sen kolmessa päivässä?" Mutta hän puhui ruumiinsa temppelistä.” ‭‭Johannes‬ ‭2‬:‭19‬-‭21‬ ‭FB38‬‬

”Mutta temppeliä minä en siinä nähnyt; sillä Herra Jumala, Kaikkivaltias, on sen temppeli, ja Karitsa. Eikä kaupunki tarvitse valoksensa aurinkoa eikä kuuta; sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppu on Karitsa.”
      ‭‭Ilmestyskirja‬ ‭21‬:‭22‬-‭23‬ ‭FB38‬‬

• Anonyymi00004

>>>>>Mutta hän puhui ruumiinsa temppelistä. Kun hän sitten oli noussut kuolleista, muistivat hänen opetuslapsensa, että hän oli tämän sanonut; ja he uskoivat Raamatun ja sen sanan, jonka Jeesus oli sanonut.”<<<<<<

Jotkut eksyvät kun vastoin Raamatun ilmoitusta sanovat että käsin tehty rakennus on srk. Sitä se ei ole vaan srk:n kokoontumis paikka joka voi olla vaikka heinälato.

Elävässä iuskossa ts. uudesti syntynyt ei ole lähellä Jumalaa ( kuten jossain laulussa epä raamatullisesti lauluvat) vaan elävässä uskoasa oleva elää "Hengessä" , hän on "Kristuksessa" ei lähellä vaan sisällä " temppelissä" osana Kristuksen ruumista. Lähellä olevat ruumiin jäsenet kuten samoin lähellä olevat puun oksat ovat kuolleita ( vaikka voivat esittää ulkoisesti olevansa eläviä ja elävät itse petoksessa)

”ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.”

”Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.”
        ‭‭2. Korinttilaiskirje‬ ‭5‬:‭17‬ ‭FB38‬‬

”Sillä me emme ole niinkuin nuo monet, jotka myyskentelevät Jumalan sanaa; vaan puhtaasta mielestä, niinkuin Jumalan vaikutuksesta, Jumalan edessä, me Kristuksessa puhumme.” ( :SSA)
        ‭‭2. Korinttilaiskirje‬ ‭2‬:‭17‬ ‭FB38‬‬

Ulkoinen näkyvä ihminen on katoava . Liha ei peri Jumalan valtakuntaa. Uudestisyntynätön ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

”että hän kirkkautensa runsauden mukaisesti antaisi teidän, sisällisen ihmisenne puolesta, voimassa vahvistua hänen Henkensä kautta”
        ‭‭Efesolaiskirje‬ ‭3‬:‭16‬ ‭FB38‬‬
        -----------
        ”Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.

Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.

Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.”
        ‭‭1. Korinttilaiskirje‬ ‭15‬:‭50‬-‭53‬ ‭FB38‬‬

• Anonyymi00007
        Anonyymi00004 kirjoitti:

>>>>>Mutta hän puhui ruumiinsa temppelistä. Kun hän sitten oli noussut kuolleista, muistivat hänen opetuslapsensa, että hän oli tämän sanonut; ja he uskoivat Raamatun ja sen sanan, jonka Jeesus oli sanonut.”<<<<<<

Jotkut eksyvät kun vastoin Raamatun ilmoitusta sanovat että käsin tehty rakennus on srk. Sitä se ei ole vaan srk:n kokoontumis paikka joka voi olla vaikka heinälato.

Elävässä iuskossa ts. uudesti syntynyt ei ole lähellä Jumalaa ( kuten jossain laulussa epä raamatullisesti lauluvat) vaan elävässä uskoasa oleva elää "Hengessä" , hän on "Kristuksessa" ei lähellä vaan sisällä " temppelissä" osana Kristuksen ruumista. Lähellä olevat ruumiin jäsenet kuten samoin lähellä olevat puun oksat ovat kuolleita ( vaikka voivat esittää ulkoisesti olevansa eläviä ja elävät itse petoksessa)

”ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.”

”Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.”

”Sillä me emme ole niinkuin nuo monet, jotka myyskentelevät Jumalan sanaa; vaan puhtaasta mielestä, niinkuin Jumalan vaikutuksesta, Jumalan edessä, me Kristuksessa puhumme.” ( :SSA)

Ulkoinen näkyvä ihminen on katoava . Liha ei peri Jumalan valtakuntaa. Uudestisyntynätön ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

”että hän kirkkautensa runsauden mukaisesti antaisi teidän, sisällisen ihmisenne puolesta, voimassa vahvistua hänen Henkensä kautta”
        -----------
        ”Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.

Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.

Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.”

Kyllä Jeesuksen liha ja veri peri katoavaisuuden koska hänet oli kasteessa luotu uudeksi luomukseksi vedestä ja Hengestä.

• Anonyymi00027
        Anonyymi00004 kirjoitti:

-----------

"Jotkut eksyvät kun vastoin Raamatun ilmoitusta sanovat että käsin tehty rakennus on srk."

Tämä on luontaista lihallisille ihmisille, jotka rakentelevat itse näkyviä "todisteita" omasta (epä)uskostaan, joilla korvaavat kaiken hengellisen.

Joh.2
        17 Silloin hänen opetuslapsensa muistivat, että on kirjoitettu: "Kiivaus **sinun huoneesi**puolesta kuluttaa minut".
        18 Niin juutalaiset vastasivat ja sanoivat hänelle: "**Minkä merkin** sinä näytät meille, koska näitä teet?"
        19 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Hajottakaa maahan **tämä temppeli**, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä".
        20 Niin juutalaiset sanoivat: "Neljäkymmentä kuusi vuotta on **tätä temppeliä** rakennettu, ja sinäkö pystytät sen kolmessa päivässä?"
        21 Mutta ==> hän puhui **ruumiinsa temppelistä**.

Juutalaisten Jumala asui heidän itse rakentamassaan temppelirakennuksessa.

Jeesuksen ja hänen seuraajiensa Jumala asuu ihmisen sydämessä.

Katoliset kirkkoisät olivat aivan yhtä sokeita (tai pahoja ja paatuneita) hengellisyyden suhteen kuin juutalaisetkin ja tuhosivat/tappoivat Jeesusta seuranneet "Pyhän Hengen temppelit" eli alkukristityt sekä rakensivat oman "pelastavan" kirkkotemppelinsä, jollaisia kaikki kristikunnan seurakunnat nykyään ovat eli organisaatioita.

https://usercontent.one/wp/katolinen.fi/wp-content/uploads/2024/08/KKK-1.OSA-2.JAKSO-3.L-683-1065.pdf?media=1741678714

775. ”Kirkko on Kristuksessa ikään kuin sakramentti, eli mitä läheisimmän Jumala-yhteyden ja koko ihmiskunnan ykseyden ***merkki ja välikappale***.”201 ...
        Ykseys on jo alkanut kirkossa, sillä se kokoaa ihmisiä ”kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista ja kielistä” (Ilm. 7:9). Samalla kirkko on tämän vielä täyttymättömän ykseyden täyden toteutumisen ”merkki ja väline”.360 

776. Sakramenttina kirkko on Kristuksen työväline. Kirkko on Kristuksenkäsissä ”kaikkien ihmisten ***lunastuksen välikappale***”,202 ”kaiken käsittävä pelastuksen sakramentti”,203 

780. Maailmassa kirkko on ***pelastuksen sakramentti***, Jumalan ja ihmistenvälisen yhteyden merkki ja välikappale.

Raamatussa näitä ihmisten rakentamia organisaatioita eli "epäuskon temppeleitä" kuvataan "suureksi Babyloniksi".

• Anonyymi00005

1Kor.15:47 Ensimäinen ihminen on maasta ja maallinen, toinen ihminen on itse Herra taivaasta. Biblia (1776) Joh.3:13. 3:31.

• Anonyymi00008

Ilm.20:5 Mutta ne muut ei kuolleista virvonneet siihenasti kuin tuhannen ajastaikaa kului. Tämä on ensimäinen ylösnousemus. Biblia (1776)

• Anonyymi00009

Jes.40:18 Keneenkä te tahdotte verrata Jumalaa? eli mitä kuvaa te tahdotte hänelle tehdä? Biblia (1776) Jes.40:25. 46:5.

• Anonyymi00010

Ajat.1:1 Mitä hyötyä on ihmiselle kaikesta tiedosta, jos hän kuitenkin googlaa vain sen mikä vahvistaa hänen mielipiteensä? Biblia (1776) Sananl.18:2. Saarn.1:18.

• Anonyymi00011

Ner.2:7 Ja ihminen loi jumalan omaksi kuvaksensa, ja pani sille mielipiteensä, ja sanoi: katso, tämä on totuus. Biblia (1776) 1.Moos.1:27. Room.1:22.

• Anonyymi00012

Tekn.3:12 Autuas on se, joka sammuttaa ilmoitukset, sillä hänen sielunsa saa levon. Biblia (1776) Ps.46:11. Matt.5:3.

• Anonyymi00013

Dogm.5:3 Älä epäile, sanoi opettaja, sillä epäilys on vaarallinen sille, joka myy varmuutta. Biblia (1776) 1.Tess.5:21. Joh.8:32.

• Anonyymi00014

Sos.6:14 Missä kaksi tai kolme on koolla, siellä syntyy pian ryhmä, joka on oikeassa ja toinen, joka on väärässä. Biblia (1776) Matt.18:20. 1.Kor.1:10.

• Anonyymi00015

Kulut.7:8 Ja ihminen osti tavaran, jota ei tarvinnut, rahalla jota ei ollut, tehdäkseen vaikutuksen niihin, joita ei tuntenut. Biblia (1776) Saarn.5:10. Luuk.12:15.

• Anonyymi00016

Unet.8:2 Yöllä hän näki kuolleet elävänä, ja aamulla hän rakensi opin niiden varaan. Biblia (1776) Saarn.9:5. Jer.23:28.

• Anonyymi00017

Auktor.9:11 Sillä kansa rakastaa sitä, joka puhuu varmana, vaikka ei tietäisi, ja vieroksuu sitä, joka epäröi vaikka tietäisi. Biblia (1776) Sananl.12:22. 2.Tim.4:3.

• Anonyymi00018

Pelko.10:4 Parempi on pelätä näkymätöntä kuin kohdata näkyvä, sanoi ihminen ja sulki silmänsä. Biblia (1776) Ps.23:4. Joh.3:19.

• Anonyymi00019

Raamatun "Jumala" on Raamatun mielikuvitustarinakokoelman mielikuvitusroolihahmo ja jokainen tervejärkinen on ymmärtänyt tämän tosiasian jo ajat sitten heti kun tieto alkoi karttumaan sivistys leviämään.

• Et vaikuta kovin tervejärkiseltä.🎃🪵

• Anonyymi00020

Logi.11:6 Älä rakenna johtopäätöstä ensin ja etsi todisteita vasta sitten, mutta ihminen teki niin kuitenkin. Biblia (1776) Sananl.18:13. Jes.5:21.

• Anonyymi00021

Ego.16:7 Ihminen rakasti itseänsä niin, että teki itsestänsä mittapuun kaikelle. Biblia (1776) Sananl.16:18. Room.12:3.

• Anonyymi00022

5Moos.4:15 Varjelkaat siis sielujanne sangen visusti; sillä ette ole yhtäkään kuvaa nähneet sinä päivänä, jona Herra puhui teille, keskeltä tulta, Horebissa. Biblia (1776)

• Anonyymi00023

2Kor.4:18 Jotka emme näkyväisiä katso, vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajalliset, mutta näkymättömät ijankaikkiset. Biblia (1776) Room.8:24. Hebr.11:1.

• Anonyymi00024

Ei-helluntailainen kommentti:

Mielestäni Jumala voi olla persoona, energia, voima, monenlaisia asioita samanaikaisesti. Jos Jumala tulkitaan vertauskuvaksi jostakin, se ei estä Häntä olemasta kaikkea muutakin, mitä sitten onkaan. Tämä vertauskuvaksi nimittäminen olisi vain näkökulma muiden joukossa. Kun Jumala on energiaa/voimaa, ja missä hyvänsä, niin voi sitten "aktivoitua" vaikkapa puhumaan aasin suussa.

• Anonyymi00025

"Missä kohtaa lopettaa vertauskuvien käyttö, ja miksi juuri siinä?"

Hes. 17:2
      "Ihmislapsi, esitä arvoitus ja lausu VERTAUS Israelin heimolle

Hes. 24:3
      Lausu uppiniskaiselle suvulle VERTAUS ja sano heille: Näin sanoo Herra, Herra: Pane pata liedelle, pane. Kaada myös siihen vettä.

Matt. 13:18
      Kuulkaa siis te VERTAUS kylväjästä:

Matt. 13:36
      Sitten hän laski luotaan kansanjoukot ja meni asuntoonsa. Ja hänen opetuslapsensa tulivat hänen tykönsä ja sanoivat: "Selitä meille VERTAUS pellon lusteesta".

Matt. 15:15
      Niin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Selitä meille tämä VERTAUS".

Matt. 21:33
      Kuulkaa toinen VERTAUS: Oli perheenisäntä, joka istutti viinitarhan ja teki aidan sen ympärille ja kaivoi siihen viinikuurnan ja rakensi tornin; ja hän vuokrasi sen viinitarhureille ja matkusti muille maille.

Matt. 24:32
      Mutta oppikaa viikunapuusta VERTAUS: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.

Luuk. 8:9
      Niin hänen opetuslapsensa kysyivät häneltä, mitä tämä VERTAUS merkitsi.

Luuk. 8:11
      VERTAUS on tämä: siemen on Jumalan sana.

Matt. 13:34
      Tämän kaiken Jeesus puhui kansalle vertauksilla, ja ILMAN VERTAUSTA HÄN EI PUHUNUT HEILLE MITÄÄN

Mark. 4:13
      Ja hän sanoi heille: "Ette käsitä TÄTÄ VERTAUSTA; kuinka sitten voitte ymmärtää KAIKKI MUUT VERTAUKSET ?

Mark. 4:30
      Ja hän sanoi: "Mihin VERTAAMME Jumalan valtakunnan, eli mitä VERTAUSTA siitä käytämme?

Mark. 4:34
      ja ilman VERTAUSTA hän ei puhunut heille. Mutta opetuslapsillensa hän selitti kaikki, kun he olivat yksikseen.

Mark. 7:17
      Ja kun hän kansasta erottuaan oli mennyt erääseen taloon, kysyivät hänen opetuslapsensa häneltä sitä VERTAUSTA.

Gal.4:24
      Tämä on KUVANNOLLISTA puhetta; nämä naiset ovat kaksi liittoa: toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar;

• Anonyymi00028

Jooel.3:17 Ja teidän pitää tietämän, että minä Herra teidän Jumalanne asun Zionissa minun pyhällä vuorellani; silloin on Jerusalem pyhäksi tuleva, ja ei pidä muukalaisten käymän enään sen lävitse. Biblia (1776)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      315
      3694
    2. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      32
      2038
    3. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      45
      1664
    4. Mikä tekee sen

Vetovoiman kaivatussasi?
      Ikävä
      92
      1584
    5. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      101
      1344
    6. Harmittaako joku

Harmittaako joku asia tai asiat, mitä on tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta?
      Ikävä
      145
      1205
    7. Miksi et vain uskalla!?

On niin ikävä...
      Ikävä
      81
      1084
    8. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      100
      1080
    9. Ootko A-nainen vielä vihainen?

Siitä että en uskaltanut kohdata itseäni silloin kun olit kukassa? Olen tajunnut että tein tosi tökerösti sua kohtaan ja
      Ikävä
      87
      814
    10. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      61
      787
    Aihe