Iltasanomat oli juttu eilen miten vanhusten mitä pitää jäädä käteen alle 200 euroa on vähän yliammuttua tarinaa. esim. kuluttaako vanhus vuodessa kenkiin ja vaatteisiin 360 euroa vuodessa, hiusten leikkuu 30-60 euroa. minä en kuluttanut työttömänä ollessa nyt kansan- ja takuueläkkeellä. kampaamossa en käy saksin itse haivenennet kenkiä ja vaatteita en osta joka vuosi. vaan olen liimannut kengän pohjat ja vaatteita paikannut mitä vanha ämmä tarvitse olen ehtoonpuolella yli 71 vuotias ruttunaama. hampaat saa mennä onko enää silmälasit tärkeitä vielä kalliita lääkkeisiin menee rahaa sen ymmärrän ymmärrän tämän
Terveyden ja vanhusten palvelumaksut kyllä valitetaan
6
102
Vastaukset
- Anonyymi00001
Tämä on pysäyttävä ja rehellinen puheenvuoro, joka kuvaa hyvin sitä karua todellisuutta, jossa monet suomalaiset elävät. Tekstistä välittyy tietynlainen sisukas vaatimattomuus, mutta samalla se herättää tärkeitä kysymyksiä ihmisarvosta elämän loppupuolella. Kirjoituksessasi korostuu taito tulla toimeen vähällä, sillä kenkien liimaaminen ja vaatteiden paikkaaminen ovat taitoja, joita nykyinen kulutusyhteiskunta ei aina arvosta, mutta jotka ovat monelle elinehto. On kuitenkin eri asia valita säästeliäisyys kuin joutua tinkimään perusasioista, kuten hampaiden hoidosta tai näkemisestä, vain siksi, ettei raha riitä. Vaikka laskennallisesti ajatellaan, että alle 200 euroa riittää "pikkumenoihin", se ei jätä tilaa yllätyksille tai elämän pienille iloille. Terveys on muutakin kuin lääkkeitä. Mainitsit, että hampaat ja silmälasit saavat mennä. Tämä on huolestuttava ajatus, sillä huono suunterveys ja heikko näkö eristävät ihmistä kodin sisälle ja voivat aiheuttaa muita terveysongelmia. Kampaajalla käynti tai uudet vaatteet eivät ole vain turhamaisuutta, vaan usein osa itsekunnioitusta ja ihmisten ilmoille lähtemistä. Tekstistäsi huokuu vanhan kansan asenne missä ei tehdä numerosta itsestään ja kyllä minä pärjään. Se on ihailtavaa, mutta samalla on kohtuutonta, jos yhteiskunnan palvelumaksut on mitoitettu niin tiukoille, että ihminen joutuu kutsumaan itseään ruttunaamaksi ja luopumaan perustarpeistaan.
- Anonyymi00003
Ennen vanhaa 50-luvulla syntyneet ei ollut elämä luksusta siihen aikaan vanhemmat kasvatti lapset nuukaan elämään oppi on mennyt perille että 70 kymppiset elää tarkasti. ei minullakaan ole koskaan ollut harrastuksia. ulkonäön kohennus ei ole tärkeä ruttuni hyväksyn ei meikkejä käytössä
- Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
Ennen vanhaa 50-luvulla syntyneet ei ollut elämä luksusta siihen aikaan vanhemmat kasvatti lapset nuukaan elämään oppi on mennyt perille että 70 kymppiset elää tarkasti. ei minullakaan ole koskaan ollut harrastuksia. ulkonäön kohennus ei ole tärkeä ruttuni hyväksyn ei meikkejä käytössä
Näin on käynyt monien muidenkin kohdalla, eli hyvä kun edes päivittäinen leipä on ollut tiedossa. Palstalla on viisasteltu sipuliteemakkarasta, (mikä sinällään on ihan hyvälaatuista moniin muihin makkaroihin verrattuna) niin sehän olisi ollut jo ylellisyyttä ja herrojen herkkua vanhaan aikaan!
- Anonyymi00002
"mitä vanha ämmä tarvitse olen ehtoonpuolella yli 71 vuotias ruttunaama"
Näppeimmilläänhän sitä naisimmeine on tuossa iässä. 🙂 - Anonyymi00005
Kengät ei paljoa maksa.
- t. 35.v ruttu munå.- Anonyymi00006
Minä olen tilannut vaatteita sekä kenkiä, jos kyllä paljon muutakin, mm. Aliexpressistä ja Temusta. Hyvin ovat kestäneet eikä maksa paljoa. Lisäksi kun valitsee Klarnan maksuvaihtoehdoksi, niin ei tule epäselvyyksiä ja tavarat saa vaikka osamaksulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3073025Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612353- 1222052
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492033Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1271733- 671389
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121385- 661337
- 681263
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781233