Terhi 520 HT pohjan muoto ja köli

PPHK

Olen aikeissa hankkia kyseisen veneen ja olen ollut huomaavinani, että joissakin veneissä on pohjassa selvä isompi köli. Onko kyseessä harha vai onko viiskakskymppisiä tehty erilaisilla pohjan muodoilla. Kokemuksia?

12

9669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YoYo

      Juu pitää paikkansa.
      Tietääkseni vuosimallissa 73 tai 74 oli vielä köli, jonka jälkeen se jätettiin pois.

      • PPHK

        Eli mitkähän sitten ovat kölillisen/kölittömän edut ja haitat? Nouseeko samalla lailla liukuun ja onko ohjauksessa eroja, esim. hitaassa vauhdissa?


      • juustopää

        se, että olisi ollut köli siihen saakka, meinaan vaan, että itselläni on vm.1970 (myyjän sanojen mukaan) oleva 520HT, ja ei siinäkään mitään köliä ole, vaan oikein loiva pohjamuoto on, todella vakaa on tietysti tuonmallinen pohja, mutta hieman haittaa esim. rantaan ajettaessa sivuaallokossa, muttei mikään mahdoton kuitenkaan, kun osaa ottaa huomioon, ja ennakkoa tarpeeksi, mahdollisuuksien mukaan tietty.
        Mutta itse olen tykännyt omastani, helppo ajaa ja todellakin vakaa vene noin pieneksi.
        Saakohan sitä asiasta toiseen mistään selville, että pitääkö tuo vuosimalli paikkaansa, ajattelin vaan, kun olen katsellut uudempien vastaavien veneiden sisäkuvia, ja niissä on puinen ohjauspulpetti, itselläni on lasikuituinen ym. pieniä eroja.


      • MiK
        juustopää kirjoitti:

        se, että olisi ollut köli siihen saakka, meinaan vaan, että itselläni on vm.1970 (myyjän sanojen mukaan) oleva 520HT, ja ei siinäkään mitään köliä ole, vaan oikein loiva pohjamuoto on, todella vakaa on tietysti tuonmallinen pohja, mutta hieman haittaa esim. rantaan ajettaessa sivuaallokossa, muttei mikään mahdoton kuitenkaan, kun osaa ottaa huomioon, ja ennakkoa tarpeeksi, mahdollisuuksien mukaan tietty.
        Mutta itse olen tykännyt omastani, helppo ajaa ja todellakin vakaa vene noin pieneksi.
        Saakohan sitä asiasta toiseen mistään selville, että pitääkö tuo vuosimalli paikkaansa, ajattelin vaan, kun olen katsellut uudempien vastaavien veneiden sisäkuvia, ja niissä on puinen ohjauspulpetti, itselläni on lasikuituinen ym. pieniä eroja.

        Moi!

        Ainakin meidän Terhissä on moottorikaivon etureunaan niitattu sellainen pieni sininen kilpi. Siinä lukee runkonumero ja vuosimalli. Meillä on esim 1976 vuosimalli, jolloin kilvessä merkintä 76.

        Kattele siitä.

        Hyvä vene vai mitä?!


      • juustopää
        MiK kirjoitti:

        Moi!

        Ainakin meidän Terhissä on moottorikaivon etureunaan niitattu sellainen pieni sininen kilpi. Siinä lukee runkonumero ja vuosimalli. Meillä on esim 1976 vuosimalli, jolloin kilvessä merkintä 76.

        Kattele siitä.

        Hyvä vene vai mitä?!

        kyllähän se ihan hyvä paatti tuntuu olevan, mut toi mitä sä tossa toisessa jutussa sanoit, ettei vasta-aaltoon oikeen kymmentä solmuu lujempaa viitsi ajaa, niin kait sekin on ihan henkilökohtaista, kuka viitsii sellaista rytinää sitten kestää, kyllä mä ajelen kymmenen metrin tuulessakin matkanopeutta ihan normaalisti (n.20kn) ja kyllähän se nyt hakkaa, ei sitä voi kieltää, mut en oo vielä sellaisen plaanaavan pikkuveneen kyydissä ollut, joka ei moisessa aallokossa hakkaa.....onhan se tietty hieman epämukavaa, mutta nopeammin pääsee tuuliselta alueelta pois, ja saarten suojaan kun pitää kaasuvivun kohdallaan... :-)


      • Legolas
        juustopää kirjoitti:

        kyllähän se ihan hyvä paatti tuntuu olevan, mut toi mitä sä tossa toisessa jutussa sanoit, ettei vasta-aaltoon oikeen kymmentä solmuu lujempaa viitsi ajaa, niin kait sekin on ihan henkilökohtaista, kuka viitsii sellaista rytinää sitten kestää, kyllä mä ajelen kymmenen metrin tuulessakin matkanopeutta ihan normaalisti (n.20kn) ja kyllähän se nyt hakkaa, ei sitä voi kieltää, mut en oo vielä sellaisen plaanaavan pikkuveneen kyydissä ollut, joka ei moisessa aallokossa hakkaa.....onhan se tietty hieman epämukavaa, mutta nopeammin pääsee tuuliselta alueelta pois, ja saarten suojaan kun pitää kaasuvivun kohdallaan... :-)

        sieltä ajaa pressu kiinni istualtaan vai pitääkö ajaa kokoajan seisten? ei huvittais sateella/roiskevesissä kastua.


      • MiK
        Legolas kirjoitti:

        sieltä ajaa pressu kiinni istualtaan vai pitääkö ajaa kokoajan seisten? ei huvittais sateella/roiskevesissä kastua.

        No näkee ja näkee...

        Sateella ajelen ainakin tutuilla vesillä pressu kiinni ja tuulilasinpyyhkijä päällä.

        Sitten jos tarvii tosissaan tähystää, niin lärvi säiden armoille...

        Onko muuten kukaan tullut asentaneeksi myös vasempaan eturuutuun pyyhkijää? Olen jo jonkun aikaa sellaisesta haaveillut.


      • juustopää
        MiK kirjoitti:

        No näkee ja näkee...

        Sateella ajelen ainakin tutuilla vesillä pressu kiinni ja tuulilasinpyyhkijä päällä.

        Sitten jos tarvii tosissaan tähystää, niin lärvi säiden armoille...

        Onko muuten kukaan tullut asentaneeksi myös vasempaan eturuutuun pyyhkijää? Olen jo jonkun aikaa sellaisesta haaveillut.

        joo, kyl sieltä just näkee ajella, mut onhan se vähän sellaista ja tälläistä, eilen mä ajoin myös pressu kiinni, mut just tollasessa kahdenkymmenen solmun vauhdissa keula on sen verran ylhäällä, et joutuu hieman lisäämään vauhtia, että näkee kunnolla eteen. mulla onkin haaveena ensi talven aikana laittaa kunnon ajojakkara siihen, korkeussäädön kera..
        Mutta toisaalta, yllättävän paljon pressu vaimentaa koneen ääntä, kun mullakaan ei ole sitä konetilan suojusta., mahtaisko sellaista mistään löytää siihen enää....?


      • MiK
        juustopää kirjoitti:

        joo, kyl sieltä just näkee ajella, mut onhan se vähän sellaista ja tälläistä, eilen mä ajoin myös pressu kiinni, mut just tollasessa kahdenkymmenen solmun vauhdissa keula on sen verran ylhäällä, et joutuu hieman lisäämään vauhtia, että näkee kunnolla eteen. mulla onkin haaveena ensi talven aikana laittaa kunnon ajojakkara siihen, korkeussäädön kera..
        Mutta toisaalta, yllättävän paljon pressu vaimentaa koneen ääntä, kun mullakaan ei ole sitä konetilan suojusta., mahtaisko sellaista mistään löytää siihen enää....?

        Meidän Terhissä on kuskin penkki tehty sellaiset 20 cm korkeammaksi. Eli sen laminoidun osan päällä on vanerista tehty laatikko, jonka yläreunaan topattu kunnon penkki. Siinä alla meillä on kemiallinen vessa. Mainio värkki, joka levittää käytettäesä kunnon "kaverihenkeä".. Siinä olisi myös vaihtoehtoisesti hyvä paikka kylmälaukulle.

        Olenkin aina ihmetellyt miten siltä alkuperäiseltä penkiltä voi nähdä ajaa..

        Karttapöydän kannesta on meillä muuten tehty saranoitu, ja siinä alla on kätevä säilytyslokerikko kynille pikkutavaroille. (vrt pulpetin kanteen).

        Onkohan sellainen konekoppa tarpeen? Meillä on nelitahtikone, ja ääni on ihan siedettävä ilman koppaa. Minusta se olisi vaan tiellä ja hassun näköinen. Vaan voi sitä koittaa, saahan sen aina pois..


      • ht vene
        MiK kirjoitti:

        Meidän Terhissä on kuskin penkki tehty sellaiset 20 cm korkeammaksi. Eli sen laminoidun osan päällä on vanerista tehty laatikko, jonka yläreunaan topattu kunnon penkki. Siinä alla meillä on kemiallinen vessa. Mainio värkki, joka levittää käytettäesä kunnon "kaverihenkeä".. Siinä olisi myös vaihtoehtoisesti hyvä paikka kylmälaukulle.

        Olenkin aina ihmetellyt miten siltä alkuperäiseltä penkiltä voi nähdä ajaa..

        Karttapöydän kannesta on meillä muuten tehty saranoitu, ja siinä alla on kätevä säilytyslokerikko kynille pikkutavaroille. (vrt pulpetin kanteen).

        Onkohan sellainen konekoppa tarpeen? Meillä on nelitahtikone, ja ääni on ihan siedettävä ilman koppaa. Minusta se olisi vaan tiellä ja hassun näköinen. Vaan voi sitä koittaa, saahan sen aina pois..

        Joo itsellä ollu 3 kesää Terhi 520 ht. Käytännöllinen sekä tilava paatti sisätiloiltaan, tavaraa mahtuu retkille mukaan eikä tarvi lattialla pitää vaan säilytystilaa on roimasti ton kokoluokan veneeseen kaapistossa jossa jopa paikka valmiina liedelle, suuhteellisen suuri leveys sekä korkeus antaa tilan tuntua vaikka kyseessä vain vähän yli 5 metrinen vene.
        yöpyminen onnistuu juuri leveyden ansiosta mainiosti. Ei juurikaan kallistele vaikka reunoilla kävelee, mikä on hyvä kalastaessa ja muutenkin veneessä liikkuessa.
        kulkee taloudellisesti matkavauhtia.
        Tukevaa tekoa ei natise kelissäkään ajettaessa.
        Aallokosssa mielestäni kulkee hana auki menee parhaiten läpi aallon eikä hakkaa paitsi sivuaallokossa jolloin on vauhtia hiljennettävä.


      • teri
        ht vene kirjoitti:

        Joo itsellä ollu 3 kesää Terhi 520 ht. Käytännöllinen sekä tilava paatti sisätiloiltaan, tavaraa mahtuu retkille mukaan eikä tarvi lattialla pitää vaan säilytystilaa on roimasti ton kokoluokan veneeseen kaapistossa jossa jopa paikka valmiina liedelle, suuhteellisen suuri leveys sekä korkeus antaa tilan tuntua vaikka kyseessä vain vähän yli 5 metrinen vene.
        yöpyminen onnistuu juuri leveyden ansiosta mainiosti. Ei juurikaan kallistele vaikka reunoilla kävelee, mikä on hyvä kalastaessa ja muutenkin veneessä liikkuessa.
        kulkee taloudellisesti matkavauhtia.
        Tukevaa tekoa ei natise kelissäkään ajettaessa.
        Aallokosssa mielestäni kulkee hana auki menee parhaiten läpi aallon eikä hakkaa paitsi sivuaallokossa jolloin on vauhtia hiljennettävä.

        muuten loistopaatti, mutta hakkaa vasta-aallokossa, ja nousee hitaasti plaaniin 4 kyydissä. Itse olen miettinyt auttaisiko trimmilevyt tähän, tai perän lyhyet kiinteät jatkopalat perämoottorin kummallakin puolella. Onko jollain toteutettu mitään tämän kaltaista, tai kokemuksia?


    • H Kurre

      Moj. Minulla on tehri 520.On vain ongelma sen kans.Vuotaa Pirusti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe