Olen aikeissa hankkia kyseisen veneen ja olen ollut huomaavinani, että joissakin veneissä on pohjassa selvä isompi köli. Onko kyseessä harha vai onko viiskakskymppisiä tehty erilaisilla pohjan muodoilla. Kokemuksia?
Terhi 520 HT pohjan muoto ja köli
12
9669
Vastaukset
- YoYo
Juu pitää paikkansa.
Tietääkseni vuosimallissa 73 tai 74 oli vielä köli, jonka jälkeen se jätettiin pois.- PPHK
Eli mitkähän sitten ovat kölillisen/kölittömän edut ja haitat? Nouseeko samalla lailla liukuun ja onko ohjauksessa eroja, esim. hitaassa vauhdissa?
- juustopää
se, että olisi ollut köli siihen saakka, meinaan vaan, että itselläni on vm.1970 (myyjän sanojen mukaan) oleva 520HT, ja ei siinäkään mitään köliä ole, vaan oikein loiva pohjamuoto on, todella vakaa on tietysti tuonmallinen pohja, mutta hieman haittaa esim. rantaan ajettaessa sivuaallokossa, muttei mikään mahdoton kuitenkaan, kun osaa ottaa huomioon, ja ennakkoa tarpeeksi, mahdollisuuksien mukaan tietty.
Mutta itse olen tykännyt omastani, helppo ajaa ja todellakin vakaa vene noin pieneksi.
Saakohan sitä asiasta toiseen mistään selville, että pitääkö tuo vuosimalli paikkaansa, ajattelin vaan, kun olen katsellut uudempien vastaavien veneiden sisäkuvia, ja niissä on puinen ohjauspulpetti, itselläni on lasikuituinen ym. pieniä eroja. - MiK
juustopää kirjoitti:
se, että olisi ollut köli siihen saakka, meinaan vaan, että itselläni on vm.1970 (myyjän sanojen mukaan) oleva 520HT, ja ei siinäkään mitään köliä ole, vaan oikein loiva pohjamuoto on, todella vakaa on tietysti tuonmallinen pohja, mutta hieman haittaa esim. rantaan ajettaessa sivuaallokossa, muttei mikään mahdoton kuitenkaan, kun osaa ottaa huomioon, ja ennakkoa tarpeeksi, mahdollisuuksien mukaan tietty.
Mutta itse olen tykännyt omastani, helppo ajaa ja todellakin vakaa vene noin pieneksi.
Saakohan sitä asiasta toiseen mistään selville, että pitääkö tuo vuosimalli paikkaansa, ajattelin vaan, kun olen katsellut uudempien vastaavien veneiden sisäkuvia, ja niissä on puinen ohjauspulpetti, itselläni on lasikuituinen ym. pieniä eroja.Moi!
Ainakin meidän Terhissä on moottorikaivon etureunaan niitattu sellainen pieni sininen kilpi. Siinä lukee runkonumero ja vuosimalli. Meillä on esim 1976 vuosimalli, jolloin kilvessä merkintä 76.
Kattele siitä.
Hyvä vene vai mitä?! - juustopää
MiK kirjoitti:
Moi!
Ainakin meidän Terhissä on moottorikaivon etureunaan niitattu sellainen pieni sininen kilpi. Siinä lukee runkonumero ja vuosimalli. Meillä on esim 1976 vuosimalli, jolloin kilvessä merkintä 76.
Kattele siitä.
Hyvä vene vai mitä?!kyllähän se ihan hyvä paatti tuntuu olevan, mut toi mitä sä tossa toisessa jutussa sanoit, ettei vasta-aaltoon oikeen kymmentä solmuu lujempaa viitsi ajaa, niin kait sekin on ihan henkilökohtaista, kuka viitsii sellaista rytinää sitten kestää, kyllä mä ajelen kymmenen metrin tuulessakin matkanopeutta ihan normaalisti (n.20kn) ja kyllähän se nyt hakkaa, ei sitä voi kieltää, mut en oo vielä sellaisen plaanaavan pikkuveneen kyydissä ollut, joka ei moisessa aallokossa hakkaa.....onhan se tietty hieman epämukavaa, mutta nopeammin pääsee tuuliselta alueelta pois, ja saarten suojaan kun pitää kaasuvivun kohdallaan... :-)
- Legolas
juustopää kirjoitti:
kyllähän se ihan hyvä paatti tuntuu olevan, mut toi mitä sä tossa toisessa jutussa sanoit, ettei vasta-aaltoon oikeen kymmentä solmuu lujempaa viitsi ajaa, niin kait sekin on ihan henkilökohtaista, kuka viitsii sellaista rytinää sitten kestää, kyllä mä ajelen kymmenen metrin tuulessakin matkanopeutta ihan normaalisti (n.20kn) ja kyllähän se nyt hakkaa, ei sitä voi kieltää, mut en oo vielä sellaisen plaanaavan pikkuveneen kyydissä ollut, joka ei moisessa aallokossa hakkaa.....onhan se tietty hieman epämukavaa, mutta nopeammin pääsee tuuliselta alueelta pois, ja saarten suojaan kun pitää kaasuvivun kohdallaan... :-)
sieltä ajaa pressu kiinni istualtaan vai pitääkö ajaa kokoajan seisten? ei huvittais sateella/roiskevesissä kastua.
- MiK
Legolas kirjoitti:
sieltä ajaa pressu kiinni istualtaan vai pitääkö ajaa kokoajan seisten? ei huvittais sateella/roiskevesissä kastua.
No näkee ja näkee...
Sateella ajelen ainakin tutuilla vesillä pressu kiinni ja tuulilasinpyyhkijä päällä.
Sitten jos tarvii tosissaan tähystää, niin lärvi säiden armoille...
Onko muuten kukaan tullut asentaneeksi myös vasempaan eturuutuun pyyhkijää? Olen jo jonkun aikaa sellaisesta haaveillut. - juustopää
MiK kirjoitti:
No näkee ja näkee...
Sateella ajelen ainakin tutuilla vesillä pressu kiinni ja tuulilasinpyyhkijä päällä.
Sitten jos tarvii tosissaan tähystää, niin lärvi säiden armoille...
Onko muuten kukaan tullut asentaneeksi myös vasempaan eturuutuun pyyhkijää? Olen jo jonkun aikaa sellaisesta haaveillut.joo, kyl sieltä just näkee ajella, mut onhan se vähän sellaista ja tälläistä, eilen mä ajoin myös pressu kiinni, mut just tollasessa kahdenkymmenen solmun vauhdissa keula on sen verran ylhäällä, et joutuu hieman lisäämään vauhtia, että näkee kunnolla eteen. mulla onkin haaveena ensi talven aikana laittaa kunnon ajojakkara siihen, korkeussäädön kera..
Mutta toisaalta, yllättävän paljon pressu vaimentaa koneen ääntä, kun mullakaan ei ole sitä konetilan suojusta., mahtaisko sellaista mistään löytää siihen enää....? - MiK
juustopää kirjoitti:
joo, kyl sieltä just näkee ajella, mut onhan se vähän sellaista ja tälläistä, eilen mä ajoin myös pressu kiinni, mut just tollasessa kahdenkymmenen solmun vauhdissa keula on sen verran ylhäällä, et joutuu hieman lisäämään vauhtia, että näkee kunnolla eteen. mulla onkin haaveena ensi talven aikana laittaa kunnon ajojakkara siihen, korkeussäädön kera..
Mutta toisaalta, yllättävän paljon pressu vaimentaa koneen ääntä, kun mullakaan ei ole sitä konetilan suojusta., mahtaisko sellaista mistään löytää siihen enää....?Meidän Terhissä on kuskin penkki tehty sellaiset 20 cm korkeammaksi. Eli sen laminoidun osan päällä on vanerista tehty laatikko, jonka yläreunaan topattu kunnon penkki. Siinä alla meillä on kemiallinen vessa. Mainio värkki, joka levittää käytettäesä kunnon "kaverihenkeä".. Siinä olisi myös vaihtoehtoisesti hyvä paikka kylmälaukulle.
Olenkin aina ihmetellyt miten siltä alkuperäiseltä penkiltä voi nähdä ajaa..
Karttapöydän kannesta on meillä muuten tehty saranoitu, ja siinä alla on kätevä säilytyslokerikko kynille pikkutavaroille. (vrt pulpetin kanteen).
Onkohan sellainen konekoppa tarpeen? Meillä on nelitahtikone, ja ääni on ihan siedettävä ilman koppaa. Minusta se olisi vaan tiellä ja hassun näköinen. Vaan voi sitä koittaa, saahan sen aina pois.. - ht vene
MiK kirjoitti:
Meidän Terhissä on kuskin penkki tehty sellaiset 20 cm korkeammaksi. Eli sen laminoidun osan päällä on vanerista tehty laatikko, jonka yläreunaan topattu kunnon penkki. Siinä alla meillä on kemiallinen vessa. Mainio värkki, joka levittää käytettäesä kunnon "kaverihenkeä".. Siinä olisi myös vaihtoehtoisesti hyvä paikka kylmälaukulle.
Olenkin aina ihmetellyt miten siltä alkuperäiseltä penkiltä voi nähdä ajaa..
Karttapöydän kannesta on meillä muuten tehty saranoitu, ja siinä alla on kätevä säilytyslokerikko kynille pikkutavaroille. (vrt pulpetin kanteen).
Onkohan sellainen konekoppa tarpeen? Meillä on nelitahtikone, ja ääni on ihan siedettävä ilman koppaa. Minusta se olisi vaan tiellä ja hassun näköinen. Vaan voi sitä koittaa, saahan sen aina pois..Joo itsellä ollu 3 kesää Terhi 520 ht. Käytännöllinen sekä tilava paatti sisätiloiltaan, tavaraa mahtuu retkille mukaan eikä tarvi lattialla pitää vaan säilytystilaa on roimasti ton kokoluokan veneeseen kaapistossa jossa jopa paikka valmiina liedelle, suuhteellisen suuri leveys sekä korkeus antaa tilan tuntua vaikka kyseessä vain vähän yli 5 metrinen vene.
yöpyminen onnistuu juuri leveyden ansiosta mainiosti. Ei juurikaan kallistele vaikka reunoilla kävelee, mikä on hyvä kalastaessa ja muutenkin veneessä liikkuessa.
kulkee taloudellisesti matkavauhtia.
Tukevaa tekoa ei natise kelissäkään ajettaessa.
Aallokosssa mielestäni kulkee hana auki menee parhaiten läpi aallon eikä hakkaa paitsi sivuaallokossa jolloin on vauhtia hiljennettävä. - teri
ht vene kirjoitti:
Joo itsellä ollu 3 kesää Terhi 520 ht. Käytännöllinen sekä tilava paatti sisätiloiltaan, tavaraa mahtuu retkille mukaan eikä tarvi lattialla pitää vaan säilytystilaa on roimasti ton kokoluokan veneeseen kaapistossa jossa jopa paikka valmiina liedelle, suuhteellisen suuri leveys sekä korkeus antaa tilan tuntua vaikka kyseessä vain vähän yli 5 metrinen vene.
yöpyminen onnistuu juuri leveyden ansiosta mainiosti. Ei juurikaan kallistele vaikka reunoilla kävelee, mikä on hyvä kalastaessa ja muutenkin veneessä liikkuessa.
kulkee taloudellisesti matkavauhtia.
Tukevaa tekoa ei natise kelissäkään ajettaessa.
Aallokosssa mielestäni kulkee hana auki menee parhaiten läpi aallon eikä hakkaa paitsi sivuaallokossa jolloin on vauhtia hiljennettävä.muuten loistopaatti, mutta hakkaa vasta-aallokossa, ja nousee hitaasti plaaniin 4 kyydissä. Itse olen miettinyt auttaisiko trimmilevyt tähän, tai perän lyhyet kiinteät jatkopalat perämoottorin kummallakin puolella. Onko jollain toteutettu mitään tämän kaltaista, tai kokemuksia?
- H Kurre
Moj. Minulla on tehri 520.On vain ongelma sen kans.Vuotaa Pirusti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733