"Miten Suom itodellisuudessa hoitaa vanhuksiaan ?

Anonyymi-ap

Totuus palvelutalosta. Ilta-Sanomien toimittaja soluttautui yhteen palvelutaloon hoitajaksi – ja näki kuuden työvuoron aikana arjen, jossa kuoleva vanhus huusi yksin. Kuoleva vanhus on hädissään ja huutaa. Ääni kaikuu palvelutalon pitkällä käytävällä.

– Voi kun se taas huutaa, yksi hoitajista sanoo turhautuneella äänensävyllä.

– On varmaan ahdistunut, hoitaja jatkaa.

Olen ehtinyt tutustua taloon sen verran, että tiedän kenestä asukkaasta on kyse. Hän on saattohoidossa oleva vanhus, jonka luona ei käy omaisia. Se ei ole tavatonta täällä. Läheisiä näkyy vain harvoin.

Haluaisin mennä itse rauhoittelemaan häntä, sillä ajatus siitä, ettei kukaan ehdi käydä istumassa vanhuksen vierellä elämän viimeisinä päivinä, on pakahduttava.

Olen kuitenkin kiinni toisessa työtehtävässä, jota en voi jättää kesken. Syötän haurasta vanhusta, joka ei kykene ruokailemaan enää itse.

Miehen on vaikeaa niellä ja ruoan pureskelu on hidasta. Syöttämistä ei voi kiirehtiä, ettei ruokaa päädy hengitysteihin. Vanhus pyörittää kellertävää sosekeittoa pitkään suussaan ja jännitän, alkaako hän hitaasta tahdista huolimatta yskiä.

Yritän muistuttaa itseäni siitä, etten voi revetä kahteen paikkaan yhtä aikaa. Saati kolmeen, sillä pian kaaos vain kasvaa ja yksi asukkaista pyörtyy kesken kahvihetken.

Joukko hoitajia kiirehtii apuun ja saa vietyä asukkaan vuoteeseen lepäämään. Operaatio on hidas, sillä asukkaan omat jalat eivät kanna.

Tällä välin palvelutalon muut asukkaat ovat jääneet tyystin huomiotta. He saavat ruokansa myöhässä.

Tämä on tavallinen päivä turkulaisessa Parkinmäen palvelutalossa. Kaaos johtuu ainakin osittain siitä, että täällä on huutava pula työntekijöistä. Tänäänkin vuorosta puuttuu kaksi hoitajaa.

Vanhustenhoidon ongelmat olivat kuplineet pinnan alla jo pitkään.
Päätimme selvittää ilmiötä laajemmin."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011832206.html

16

197

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Voi kun pääsisi pois ennen sitä vaihetta, ettei yksin enää pärjää.

• Anonyymi00002

Karmeaa.
      Haluan kuitenkin uskoa, että jossain paikassa vielä saa laadukasta hoivaa.
      Ei kai kaikkialla voi olla noin karmeaa, vaikka juttuja on tullut paljon ilmi.
      Itse haluan ehdottomasti kunnalliseen laitokseen. Siellä ei raha ja voitto
      ole kuitenkaan ykkösasia niinkuin yksityisissä, joihin myös kunnan
      palvelusetelillä on sijoitettu tuhansia vanhuksia. Se oli muuten
      kokoomuksen idea rikastuttaa osakkeenomistajia.
      Ei ne hoidokeista piittaa vähääkään, mutta mikä on laitoksissa
      vastuuhenkilöitten moraalinen taso ???

• Anonyymi00003

ITKU PÄÄSI KUN LUIN TEKSTIN ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

ITSE OLEN myös loopusuoralla, voimat hukassa,

NIKSI SUOMESSA MIELUUMMIN KIDUTETAAN VANHUKSET
      YKSIN TUSKISSAAN KUOLIAAKSI

MIKSI KUKAAN EI Ä L Y Ä

ETTÄ MONI VANHS HALUAA VAIN PÄÄSTÄ NUKKUMAAN
      siis IJÄISTÄ UNTAAN, vikka vain YHDEN PILLERIN avulla,

suurempi SYNTI ON KIDUTTAA ja antaa vanhusten KÄRSIÄ SUURIA TUSKIA; PELKOJA AVUTTOMANA ja tietoisena siitä että kohta kuolee,
      MIKSI SUOMESSA EI TAJUTA MIKÄ ON
      ARMO KUOLEMA ??????????

ONKO suomen jotkut kansanedustajat MUKA USKOVAISTA NÄYTTELEVÄT todellaki oikeesti PSYKOPAATTEJA kun vanhusten pitää KITUA fyysisissä ja HENKISISSÄ TUSKISSAAN viimeseen hengenvetoon asti,

MINÄ olenoikea uskovainan ja MINÄ vaadin vanhusten kunnioitusta kuoleaan johtavassa loppuelämän vaiheessa, ARMOKOLEMA ON TAATUSTI JEESUKSELLE ja JUMALALLEKKI IHAN OK.

nyt munvihani on niin suuri että mä TOIVON NÄILLE PÄÄTTÄJILLE jotka näyttelee uskovaista ja kieltäytyvät hyväksymästä eutanasia pillereitten ARMO KUOLEMAA tuskisaan olevalle vanhuselle nämä TEKO PYHÄT JOUTUKOON KUOLEMANSA JÄLKEEN HELVTIN TUSKIIN PIRUJEN KIUSATTAVAKSI,
      KETÄÄN IHMISTÄ maanpäällä EI SAA KIDUTTAA ja pitää fyysisissä ja pyykkisissä TUSKISSAAN yksin oottaen joskus kuolemaansa ilman että kukaan auttaa tilanteessa,

MIELIPIDE
      ja VAATIMUS

SUOMEEN PITÄÄ SAADA EUTANASIA LAKI VOIMAAN PIKAISESTI,
      meitä HUONOKUNTOSIA TÄYSIN YHTEISKUNNALLE TYÖT TEHTY meitä on paljon jotka haluaa ARMOKUOLEMAN
      silloin KUN meistä joku ITSE SITÄ PYYTÄÄ ,
      MEITÄ EI SAA KIDUTTAA YKSIN TUSKISSAAN VIIMESEEN HENGENGETOON ASTI

suomessa näyttää olevan joissaki hoitolaitoksissa TÖRKEYDEN HUIPPU KIDUTTAA VANHUKSIA tuskissaan loopuunasti, kaiken huippuna hoitajien halveksimina ja juman käytöksen kohdanneena ,
      HÄVETKÄÄ TEKOPYHÄT PÄÄTTÄJÄT, toivottavasti JUMALA laittaa teidät HEVETTIIN ITSE KÄSIMÄÄN omia tuskianne ja epätoivoista loppuanne !

• Anonyymi00004

Ei eutanasiaa pysty saamaan ylilääkitty vanhus.
      Hänen täytyy olla täysissä järjissään ja itse pystyä tekemään
      se anomus

• Anonyymi00005

Otsikko sai ostamaan Ilta-Sanomat, kun molemmat vanhuksemme on hoitokodissa, toinen ollut 2 vuotta ja isä vuoden.

Lehden kirjoitus oli sekavaa ja poukkoilevaa. Yritti kertoa jotain mullistavaa aja hirveää, mutta lopputulos oli latistunutta ja mitäänsanomatonta.

Meidän on aivan tavallisessa ikäihmisten ympärivuorokautisessa, Oma-Hämeessä.
      Ainakin meillä hoidetaan oikein hyvin, käydään käytännössä aivan joka päivä katsomassa, joko lapset, lastenlapsia, Vain suurempien juhlien hetkellä on jäänyt päiväväliin.

• Anonyymi00007

Sensaationhakuinen lehden juttu.
        Omaiseni ovat olleet palvelukodissa monta vuotta.
        Omaiset kävivät ahkerasti katsomassa, viemässä ulos ym.ym.
        Hoito oli yksityisessä ja kunnallisessa mallikelpoista.
        Dementoituneet vanhukset voivat huutaa äitiä tai mitä vain.
        Kyllä heitä käydään rauhoittamassa, mutta ei se välttämättä auta.
        Suurin osa on tavallisia, sairaita vanhuksia, jotka ovat päässeet lepoon palvelukotiin.

• Anonyymi00008

Juttelin tänään lähiomaiseni kanssa, hän soitti kun oli omalla koneellaan team-puhelinlinjan kautta havainnut, ettei tietokoneeni ole päällä. Hän sentään huolehtii minusta! Kerroin, että internet yhteyteni on pöytätietsikalla ollut monta päivää poikki (se tullaan korjaamaan).

Juttelin samalla kuolin- eli hautaustoiveistani. Jos kuolen ennen häntä, minut tuhkataan ja tuhkani lennätetään merelle. Mitään hautajaiskekkereitä ei omasta puolestani tarvi pitää, ellei suku itse halua.

Tämä asia on nyt selvä. Koska en enää kuulu kirkkoon, lausukoon hän merenrannalla mitä haluaa. Ehkä Lutherin sanat: "Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen teon kautta."

• Anonyymi00009

Kyllä palvelutalo asiakkaastaan yleensä huolen pitää sen verran, että hän jollakin tavoin pysyy hengissä niin kauan kuin mahdollista, saadakseen hänestä kaikki irti kuolemaansa asti.
      Bertil Perversson.

• Anonyymi00010

Olen aika hyvin ennakoinut alkaneen vanhuuteni, eli mulla on esim. sängyn tukikaiteet, ym. Pärjään täällä sisällä kotonani, on kaikkea mitä tarvitsen omin avuin selviytymiseeni.

Hissiä ei talossa ole, kipuaminen alas ja takaisin ylös 2. kerrokseeni on hiukka raskasta, mutta onnistuu harkiten. Piha-alueemme on kaunis ja viihtyisä.

• Anonyymi00011

Eiköhän kaikki haluis päästä pois kun oma pää tai vartalo ei enään toimi.. ei vaan päästetä ja eläkeikä senkun kasvaa muutenkin hoidettavat jo alle 80v.

• Anonyymi00012

X-ministeri Linden otti kantaa toimittaja juttuun, hoitaja mitoitus ratkaisee, kokoomus joutui aikoinaan hyväksymään 0,7 mitoituksen kun joutui noloon asemaan väittäessään 0, 7 on liian korkea. Marinin aikana tämä hyväksyttiin, nyt tultu alas 0,6, minulla on 0 mitoitus toistaiseksi.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011986723.html

• Anonyymi00013

Attendot, Esperit ja muut yksityiset tuottavat enemmän voittoa sijoittajille,
      kun on liian vähän hoitajia, siksi hallitus laski hoitajamitoitusta,
      mutta hallitus teki virheen laskiessaan ympärivuoro­kautisen vanhustenhoivan hoitajamitoitusta 0,6:een.

Edellinen, Sanna Marinin (sd) hallitus ajoi Lindénin ministerikaudella lakiin 0,7:n hoitajamitoituksen porrastetusti. Nykyinen hallitus linjasi ensin 0,65:n ja sittemmin 0,6:n hoitajamitoituksesta.

Lindén huomauttaa, että esimerkiksi 30-paikkaisessa yksikössä henkilökuntaa tulisi olla päivävuorossa kuusi, iltavuorossa viisi ja yövuorossa kaksi, jos hoitajamitoitus olisi 0,7. Nykyinen 0,6:n mitoitus tarkoittaa käytännössä yhtä hoitohenkilöä vähemmän niin päivä- kuin iltavuoroista.

– Tässä huomataan, että nämä paljon puhutut desimaalit ovat oikeasti tärkeitä.

• Anonyymi00014

Kyllähän tuo toimittaja oli oikein havaintoja tehnyt. Kyseisestä paikasta oli tehty niin paljon valituksia ettei sinne uusia asukkaita enää oltu lähetetty.
      Päätös oli tehty jo ennen toimittajan työjaksoa.

• Anonyymi00016

Olen vahvasti sitä mieltä, vanhuksia kohdellaan huonosti monissaki palvelutaloissa,
      aikoinaan kun omaiseni oli vastaavassa hoitopikassa, näin omin silmin nuorempien hoitajien kovakourista kohtelua,
      hyiii ihan puisttaa kun ajattekee jos itse joutuu noihin kopulta, kun eutanasia pilleriäkään ei suomeen näytä saatavan aliliseksi
      meitä vanhuksia on paljon jotka osaa ajatella kuinka he haluavat oman loppunsa tapahtuvam mutta muutamat teko-uskovaiset estää lain voimaan saamista, ikävä kyllä,,
      jotenki ihan harmittaa suomalsisten muutamien päättäjien tyhmyys, ja kymäverisyys, kun mieluummin katsovat kauan kiduttetavia vanhuksia, kuin että annetaisiin vanhusten itse pyytämät armo- pillerit,
      ja pois lähtö olisi vanhuksen oma päätäs silloin kun i t s e on niin päättäny,,,

• Anonyymi00017

Järkyttävää, ettei mitään korjausta asioihin tule ! Vashusten huono hoiva
      saa jatkua. Ei voi puhua edes hoivasta. Kaltoinkohtelua se näyttää olevan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      29
      1879
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      162
      1844
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      364
      1646
    4. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      150
      1247
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      215
      1199
    6. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1138
    7. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      12
      1081
    8. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1032
    9. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      1005
    10. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      82
      991
    Aihe