Natsi-Saksan julistettua sodan Suomelle 1944 ja suomalaisten ajettua saksalaiset ulos Lapista Suomi tavallaan lopulta kuitenkin lukeutui toisen maailmansodan voittajiin:
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011760942.html
Miksi liittoutuneet silti päättivät rankaista yhtä voittajista pakottamalla sen alueluovutuksiin?
Lapin sota: Suomikin lukeutui voittajiin
5
100
Vastaukset
- Anonyymi00001
Siinä ei ole paljon juhlimista kun Suomen liittolaiset Natsit poltti lapin ja raiskasi naiset..
Nyt Sakemanni on täällä taas vieraana !!!!- Anonyymi00005
Olen keskustellut lapinsodan veteraanien kanssa ja yleinen mielipide on ollut ettei Lapinsota olisi ollut varsinainen sota lainkaan. Mukana olleet veteraanit luonehtivat nk. Lapinsotaa pikemminkin saattokeikaksi tai sotilasoperaatioksi jossa suurta häpeää tuntien paimenettiin liittolainen pois Suomesta. Katseltiin vaan kauempaa kun katkeroituneet saksalaiset polttivat kyliä mennessään.
Tämä tieto siis aikalaisilta ja mukana olleilta mutta saattaa olla että myös toisenlaisia kokemuksiakin löytyy? Nythän Lapinsodasta on tehty elokuvakin.
- Anonyymi00002
Häviäjä maksaa sotakorvaukset ja tekee alue luovutuksia..
Näin Ukrainakin tekee .....sitten kun se haluaa lopettaa sotimisen.
Tässä on se ero että Suomi ei saanut tuollaista jätti tukea siis tuhansia Miljardeja rahaa avustuksina kuten Ukraina saa..siellä oligarkit kylpee rahoissaa eikäö tiedä mitä niillä tekisi- Anonyymi00003
Kuten Trumppi sanoi että Ukraina haluaa sotia. niin antaa sen sotia...
- Anonyymi00004
Sakemannit on täysiä piruja !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2723388Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1031683- 681249
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra1991077- 581041
Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta
"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:50986- 63971
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is199871- 42817
- 47792