Onko todellakin niin että 20 vuoden töillä eläke on sama jos ei ole päivääkään töissä?
Oletetaan että ansiot vuositasolla ovat noin 28 000 euroa bruttona.
20 vuotta työssä ja eläke sama jos ei olisi ollut päivääkään?
33
739
Vastaukset
- Anonyymi00001
Tuollaisilla vuosiansioilla kannattaa itse säästää myös hiukan omaa eläkettä. Esim. 50€ kuussa pienikuluiseen indeksiin.
- Anonyymi00007
Mä olen jollain tapaa samaa mieltä aloittajan kanssa. KELAN kansan eläke, jolle itse tulen todennäköisesti päätymään kymmenen vuoden päästä on joissakin tapauksissa vähän antelias. Se on tukea tuen päälle. En kutsu sitä edes eläkkeeksi, se on tuki.
Mutta olen samaa mieltä myös tuosta työaikaisesta säästämisestä. Jos ihminen on nyt 30, niin 600€ vuosisäästöllä saa 30v aikana vajaa 20000€ netto pääomaa. En tiedä paljonko se tuottaa, mutta oikeasti en mitään rahastoa tekisi koko pääomalla. - Anonyymi00022
Eräällä tuttavallani on pikkukaupungin keskustan kaksio vuokralla.
Itse asuu syrjempänä vastaavan kokisessa omistusasunnossaan.
Kertoi vuosia sijoittaneensa kuukausittain vuokran ja hoitovastikkeen eron johonki korkorahastoon. Kun kurssit ovat alhaalla saa osuuksia enemmän ja päinvastaisessa tapauksessa vähemmän. Sanoi noin 10:n vuoden jaksolla verottoman tuoton olleen noin 7%/vuosi. Ei pikavoittoja mutta ei riskiäkään. Helppoa!
- Anonyymi00002
Kunnon demari tykkää saada maksaa aina.
- Anonyymi00003
Kyllä se noin on että matalilla tuloilla vaikka tekisi 40 vuotta raskasta kuluttavaa hommaa ei saa juuri yhtään enempää kun sellainen joka on loikoillut koko ikänsä tai tullut kehitysmaasta tänne elintason takia. Systeemi on tällainen.
- Anonyymi00004
Ei nyt kannata liioitella.
Jos työskentelee 40v yhtäjaksoisesti matalapalkka-alalla niin saa kuitenkin eläkettä joku 1300€ brutto.
Takuueläke kuitenkin on vajaa 1000€.
Mietin vain että mitä sinun mielestä pitäisi tehdä, korottaa eläkkeitä vai?
Kai sitten korotetaan myös niiden eläkkeitä jotka ovat saaneet parempaa palkkaa mutta joiden palkkojen perusteella on maksettu enemmän eläkemaksuja?
Vai pienennetäänkö takuueläkkeitä? - Anonyymi00016
Anonyymi00004 kirjoitti:
Ei nyt kannata liioitella.
Jos työskentelee 40v yhtäjaksoisesti matalapalkka-alalla niin saa kuitenkin eläkettä joku 1300€ brutto.
Takuueläke kuitenkin on vajaa 1000€.
Mietin vain että mitä sinun mielestä pitäisi tehdä, korottaa eläkkeitä vai?
Kai sitten korotetaan myös niiden eläkkeitä jotka ovat saaneet parempaa palkkaa mutta joiden palkkojen perusteella on maksettu enemmän eläkemaksuja?
Vai pienennetäänkö takuueläkkeitä?Tuohon 1300€ eläkkeeseen saa kansaneläkettä kylkeen jonkinverran.
- Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
Tuohon 1300€ eläkkeeseen saa kansaneläkettä kylkeen jonkinverran.
Sinkku saa noin 200€ kansaneläkettä päälle tuohon 1300€ eläkkeeseen.
- Anonyymi00005
Suomen työtä tekevän väestön keskimääräiset palkat ovat liian matalat ja tästä johtuen ovat tietysti myös työeläkkeet liian matalaa tasoa ja sitten vielä verotus sekä asumis- ja muut tuet tasaavat tuloja niin ettei takuueläkkeen ja pienempien työeläkkeiden eroa juurikaan ole vaikka olisi tehnyt töitä täydet työvuodet.
- Anonyymi00006
Uskallan väittää että työn tuottavuuteen nähden suomen työtätekevän väestön palkat ovat liian korkeat.
Jo vuosia on jatkunut trendi että pienet yritykset muuntuvat yksinyrittäjäyrityksiksi.
Kun yrityksiä kasvatetaan niin kannattavuus heikkenee ihan systemaattisesti ja nämä ongelmat estävät uusien isojen yritysten synymisiä.
https://laskurit.tyoelake.fi/fi/elakelaskuri
Tuosta linkistä löytyy eläkelaskuri, laskin juuri että jos vasta työelämään siirtynyt tekee 10€ tuntipalkalla töitä eläkeikään saakka niin hänen eläkkeensä on 1890€/kk.
Eläkkeen saa vain maksamalla eläkemaksuja ja eläkmaksut maksetaan palkkojen perusteella jotka tulevat työssäoloajalta. - Anonyymi00008
Anonyymi00006 kirjoitti:
Uskallan väittää että työn tuottavuuteen nähden suomen työtätekevän väestön palkat ovat liian korkeat.
Jo vuosia on jatkunut trendi että pienet yritykset muuntuvat yksinyrittäjäyrityksiksi.
Kun yrityksiä kasvatetaan niin kannattavuus heikkenee ihan systemaattisesti ja nämä ongelmat estävät uusien isojen yritysten synymisiä.
https://laskurit.tyoelake.fi/fi/elakelaskuri
Tuosta linkistä löytyy eläkelaskuri, laskin juuri että jos vasta työelämään siirtynyt tekee 10€ tuntipalkalla töitä eläkeikään saakka niin hänen eläkkeensä on 1890€/kk.
Eläkkeen saa vain maksamalla eläkemaksuja ja eläkmaksut maksetaan palkkojen perusteella jotka tulevat työssäoloajalta.No ei todellakaan pidä paikkaansa toi 10 euron tuntipalkalla saatava eläke.
Jos 10 euron tuntipalkalla (keskimäärin) tekisi koko työuransa tolla palkalla vaikkapa 50 vuotta niin bruttoeläke olisi vain 1300 euroa. - Anonyymi00010
Anonyymi00006 kirjoitti:
Uskallan väittää että työn tuottavuuteen nähden suomen työtätekevän väestön palkat ovat liian korkeat.
Jo vuosia on jatkunut trendi että pienet yritykset muuntuvat yksinyrittäjäyrityksiksi.
Kun yrityksiä kasvatetaan niin kannattavuus heikkenee ihan systemaattisesti ja nämä ongelmat estävät uusien isojen yritysten synymisiä.
https://laskurit.tyoelake.fi/fi/elakelaskuri
Tuosta linkistä löytyy eläkelaskuri, laskin juuri että jos vasta työelämään siirtynyt tekee 10€ tuntipalkalla töitä eläkeikään saakka niin hänen eläkkeensä on 1890€/kk.
Eläkkeen saa vain maksamalla eläkemaksuja ja eläkmaksut maksetaan palkkojen perusteella jotka tulevat työssäoloajalta.10 euron tuntipalkalla 45 vuotta töitä tarkoittaisi noin 1130 euron työeläkettä.
- Anonyymi00014
Anonyymi00010 kirjoitti:
10 euron tuntipalkalla 45 vuotta töitä tarkoittaisi noin 1130 euron työeläkettä.
Ette ota huomioon että 10 nyt ei ole 10€ joskus 40v päästä.
Valitkaa laskuriin se vaihtoehto jossa otetaan indeksi huomioon.
Eläkkeiiinkin tulee indeksikorotus joka vuosi, toisinaan vähemmän ja toisinaan enemmän. - Anonyymi00024
Palkat eivät ole matalat, vaan vasemmisto- ja keskustahallitusten vuosikymmeniä lupaamat tukien nostot äänien ostamiseksi ovat aiheuttaneet tilanteen, jossa maksetut tuet ovat saavuttaneet alimman tulotason. Tukiviidakko on tiheä, mutta ärsyttävimmät ovat takuueläke ja asumistuki. Miksi enää ponnistella? Kova veroprogressio hoitaa loputkin keskiansioita nauttineet samaan tuloluokkaan.
- Anonyymi00009
Työeläke on nimensä mukaisesti itse työelämäaikana kerrytettyä eläkettä. Sen suuruus riippuu työelämäajan ansioista, joista on maksettu työeläkevakuutusmaksu.
Väistämättä käy niin, että vähäisestä työskentelystä ja pienistä tuloista kertyy pieni eläke. Jos on työskennellyt vain 20 vuotta eli puolet siitä ajasta, joka on lähtökohtana työeläkevakuutuksessa ja senkin ajan pienellä palkalla, niin ei voi olettaa saavansa hyvää eläkettä.
Sitten on toinen asia miten muuten varmistetaan niiden ihmisten vanhuuden tulot, jotka eivät ole olleet työelämässä tai ovat olleet hyvin vähän ja pienellä palkalla. Tätä varten on kansaneläke ja takuueläke. Nämä eivät ole itse omin toimin kerrytettyjä eläkkeitä.
Vastaavasti työelämäaikana on työttömyyskorvaukset ja toimeentulotuet.
Voi kysyä sitäkin, millä on eletty, kun ei ole käyty työssä. Tai millainen elintaso on ollut pienipalkkaisen, jne. Työeläkkeen tarkoitus ei ole parantaa elintasoa…- Anonyymi00011
Miten nämä nuorett ihmiset jotka joutuvat/ pääsevät työstään jo muutaman vuiden kuluttua sairaseläkkeelle tulevat pärjäämään..ehkä siten että eivät omista mitäön, saavat monenlaiset tuet elämiseen, toisin kuin vähänkään omistavar ihmiset.
- Anonyymi00013
Anonyymi00011 kirjoitti:
Miten nämä nuorett ihmiset jotka joutuvat/ pääsevät työstään jo muutaman vuiden kuluttua sairaseläkkeelle tulevat pärjäämään..ehkä siten että eivät omista mitäön, saavat monenlaiset tuet elämiseen, toisin kuin vähänkään omistavar ihmiset.
Hyvä kysymys, johon ei varmaan työeläkevakuutus tuo ratkaisua.
Sairaseläkkeen eli työeläkejärjestelmän työkyvyttömyyseläkkeen suuruus noille nuorille määräytyy niiden työansioiden perusteella, jouta ko nuorella on siihen mennessä ollut. Lisänä muita mahdollisia tukia riippuen tapauksesta.
Aikanaan vanhuuseläkeikäisenä takuueläke takaa tietyn vähimmäistason. Työkyvyttömyyseläkkeen rinnalla, jos se on pieni, saa kansaneläkettä ja takuueläkkeellä varmistetaan, että taso on takuueläkkeen suuruinen vähintään.
- Anonyymi00012
Totuus kuitenkin on se että kun eläkeikä koettaa ja ikityötön jää eläkkeelle joka koostuu kansaneläkkeestä + takuueläkkeestä niin rahaa tulee 990 euro kk netto.
Nyt ikityötön saa työttömyysetuutta joka on noin 600 euroa kk netto.
Näihin tuloihin tietenkin tulee joillakin asumistukea ja toimeentulotukea.
Kun ikityötön jää eläkkeelle, niin hänen tulotaso nousee. Hän saa todennäköisesti enemmän rahaa kun koskaan elinaikanaan.- Anonyymi00018
Ja jos tienaa "vain" tuon 30k€ vuodessa, niin kyllä siitäkin saa säästöön eläkepäiviä varten. Tulevaa terveydentilaansahan kukaan ei voi tietää. Kyllä työtön taivaanrannamaalarikin voi olla eläkeikään mennessä pahasti sairas. Ainakin henkisesti. Joutenolo ei tee hyvää mielenterveydelle.
- Anonyymi00019
Lisäksi hän saa eläkkeensaajien asumistukea noin 300-400€ , ja toimeentulotukea myös.
- Anonyymi00020
Lisäksi hän saa eläkkeensaajien asumistukea noin 300-400€ , ja toimeentulotukea myös.
- Anonyymi00021
Lisäksi hän saa eläkkeensaajien asumistukea noin 300- 400€ ja myös toimeentulotukea.
- Anonyymi00023
20 vuotta on kovin lyhyt työhistoria, sen pitäisi olla vähintään 35 vuotta jos keskimäärin halpatyössä oleskellut. Silloin voi saada lähes 2000 eläkkeen.
- Anonyymi00025
30 vuotta työnantajan tehtävä oli yksin maksaa työntekijälleen palkka ja hoitaa työeläkemaksut. Nytkö sitten todetaan, että maksoi liian vähän ja peritään puuttuva osuus työeläkeläiseltä leikkauksen muodossa?
Työeläkettä kertyy karttuman mukaan palkasta, eli työeläke ansaitaan työskentelemällä. Joku puhuu työeläkkeen olevan myöhennettyä palkkaa. - Anonyymi00026
OLENKO MAKSANUT LIIKAA KUN OLI VUODESSA ELÄKEM YLI 3300 e
Työeläkkeiden määrä riippuu palkoista ei maksuista. Työskentelystä syntyy työeläkettä nykyisin näin työssäoloaikaxpalkkax1,5 %-elinaikakerroin. Esim. 40x36000x1,5 %=21600/vuosi=1800/kk, josta pois elinaikakerroin. Maksulla ja rahastoilla sitten rahoitetaan tuo ansaittu työeläke.- Anonyymi00027
Työeläkkeen kertymä ja työeläkevakuutusmaksu lasketaan samasta ansiotulosta. Siten ne ovat toisistaan riippuvaisia, mutta totta on, että työeläke on etuusperusteinen. Eli kertymän mukaan lasketaan työeläkevakuutusmaksu eikä päinvastoin.
- Anonyymi00028
36000€:n vuosipalkasta maksetaan työeläkevakuutusmaksua n 8500€ (palkansaajilta vähennettävä osuus ja työnantajan osuus) eli 40 vuotta tekee yhteensä 340.000€.
Työeläkettä siitä tulee laskelmasi mukaan noin 1800€/kk. (Miinus elinaikakerroin). Vuodessa 21600€. Eläkkeellä ollaan keskimäärin 16-24 vuotta (miehet, naiset),
Jos olet mies, niin keskimäärin sinulle maksetaan eläkettä yhteensä 345600€
Jos olet nainen, niin keskimäärin 518400€.
Kullekin ikäluokalle lasketaan erikseen elinaikakerroin, joka vähentää maksettavaa eläkettä eli tuota 21600€. V 1964 syntyneille se on 0,94643 eli pienentää maksettavaa eläkettä 5,357%.
Koska kyse on vakuutuksesta, niin laskut perustuvat tilastollisiin ennusteisiin keskimääräisestä eliniästä. Yksilökohtaista faktatietoahan ei tietenkään ole mahdollista saada.
- Anonyymi00029
Siinä nyt sitä nähdään millaisia on nämä meidän politiikkojen kannusteet ja toimet. Eivät tee muuta kun turvaavat oman toimeentulonsa ja muut hommaavat kuseen temppuineen. Eläkkeelle pääsyn ovat jo hyvin ehkäisseet ja eläkkeet leikanneet kelvottomiksi .
- Anonyymi00030
Työeläkkeistä ei ole leikattu yhtikäs mitään. Ei myöskään kelaeläkkeistä eli takuu- ja kansaneläkkeistä.
Poliitikot eivät voi estää saamasta eläkettä, kun siihen on oikeus.
- Anonyymi00031
Hyvä kun ihmiset alkavat ymmärtämään tämän pyramidihuijauksen nimeltään suomi.Duunari painaa töitä ja saa pientä palkkaa ja lopulta pientä eläkettä ja monesti kuolee huomattavasti nuorempana kuin rikkaat ja hyvätuloiset jotka hyötyvät eniten nykyisestä eläkejärjestelmästä jonka duunarit rahoittavat
- Anonyymi00032
Työeläkejärjestelmä ei ole mikään,pyramidihuijaus eikä mikään muukaan huijaus. Ei, vaan kokolailla selkeä ja läpinäkyvä vakuutusjärjestelmä. Jokainen voi jopa itse laskea tulevan eläkkeensäkin suurimmassa osassa tapauksista, se on yksinkertaista prosenttilaskua. Monimutkaisuutta lisää, jos mukana on työttömyyttä ja työkyvyttömyyttä.
Jos olet eri mieltä, niin kerrotko mikä työeläkejärjestelmässä on huijausta.
Niin duunarin kuin kovatuloisten herrojenkin työeläke lasketaan prikulleenlleen samojen laskentakaavojen ja lakien mukaan. Näin myös työeläkevakuutusmaksu. Mitään eroa ei ole, joka riippuisi henkilön ansiotasosta.
Se on selvä, että pienituloinen tulee saamaan pientä työeläkettä ja myös hänen ansioistaan maksetaan pientä vakuutusmaksua. Ja suurituloinen tulee saamaan suurta työeläkettä ja maksaa suurta vakuutusmaksua.
Työeläkejärjestelmän myöntämien eläkkeiden tarkoitus ei ole nostaa elintasoa, vaan pitää se suunnilleen sillä tasolla, joka se on ollut työelämäaikanakin. - Anonyymi00033
Työeläkejärjestelmä rahoitetaan työeläkevakuutusmaksuilla, joka on tällä hetkellä jotain noin 24-25% ansioista. Näin sekä suuri, että pienituloisilla.
Näin ollen ei voi sanoa, että pienituloiset duunarit rahoittavat ja rikkaat ja hyvätuloiset hyötyvät.
Työeläkejärjestelmä ei voi vaikuttaa ihmisten elämäntapoihin ja terveyteen kuten ei myöskään eliniän pituuteen. Ei, se on ’vain’ vakuutusjärjestelmä.
- Anonyymi00034
ehkä kriteereissä ja karttumissa olisi tarkistamisen varaa. Tarkoitus on että työssä olo näkyy eläkkeessä ja että eläkkeellä tulee toimeen kyllä tuon pituisen uran puitteissa olisi vähintäänkin kohtuullista se että eläke vastaisi toimeentulotasoa, elinkustannuksia vastaavasti. Tuo on pitkä aika.
Fakta: Urien ja työelämän pirstaleisuuden vuoksi yhä harvemmat yltävät noin pitkään kerrytettyyn työuraan.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011897668.html
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Missä kokoomuksen naiset?
Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa13050Finland is now Petter place
Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.72103Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.1121722Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä
Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus91041Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.
Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R450972Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa
Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn122938- 35754
- 66675
- 50667
Toivon että kuulut elämääni
Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.30625