Kokoomuksella hankala historia

Jussi

Kokoomus on ollut päähallituspuolueena joskus vähän jälkeen Kekkosen kuoleman, jolloin oli Holkerin hallitus. Tämän jälkeen kokoomus on lähinnä seikkaillut hallitukseen SDP:n apupuolueeksi ja taisi olla koko 90-luvun SDP:n apupuolueena.

Jotenkin Kokoomuksen politiikka ei oikein näytä kansalle hahmottuvan kovinkaan selkeänä linjana. Kansa näyttää pitävän Kokoomusta lähinnä viimeisenä korttina kolmesta mikä jää käteen silloin, kun kansa kyllästyy SDP:hen ja Keskustaan. Jos vertaa Kokoomusta ja Keskustaa, niin Keskustalla on menestyksekkäämpi poliittinen historia ollut viimeaikoina.

Kokoomukselle näyttää ainoaksi mahdollisuudeksi jäävän SDP:n ja Keskustan keskinäinen mittelö, jolloin Keskustan hävitessä Kokoomukselle jää mahdollisuus apupuolueeksi hallitukseen.

Aika hankala tilanne Kokoomuksella kaikenkaikkiaan on Suomen poliittisella kartalla, kun ei kykene kansalta saamaan kunnollista tukea vaan jää aina viimeiseksi kortiksi jos kaksi muuta eivät kelpaa.

13

432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neutraalitarkkailija

      Näkemyksesi on ensinnäkin yksinäköinen ja toiseksi selkeän kepulainen.

      Jos suomalaisessa poliittisessa järjestelmässä on jokin kummajainen (eurooppalaisittain) on se agraaripuolueen poikkeuksellisen vahva asema.

      Se ei vastaa länsi-eurooppalaista käsitystä poliitttisesta demokratiasta. Väestönosa joka on vain murto-osa väestöstä, pitää hallussaan näin suurta poliittista vastuuta.

      Joukkojen käydessä vähiin, tulee pääministereiksi valituksi Anneleita ja sattumakorpraaleita.

      Suomi on Länsi-Euroopan maista viimeisiä maatalousyhteiskunnista moderneiksi valtioiksi kehittyneitä. Toisaalta Neuvostoliittoa myötäilevä ulkopolitiikkamme (joka toden totta oli osin pakon sanelemaa) jähmetti puolueiden väliset suhteet vuosikymmeniksi. Tähän liittyen neljännesvuosisadan kestänyt autoritaarinen poliittinen johtajuus loivat kaikki yhdessä edellytykset sille, että Suomessa on yhä tänäkin päivänä näin vahva agraaripuolue.

      Suomen poliittinen historia kulkee hieman hitaampaa rataa kuin EU:n vanhoissa jäsenmaissa.

      Hiljaa hyvä tulee, mutta valitettavan hitaasti.

      • jussi

        Jos näkemys on kepulainen, se johtuu siitä että historia on SDP:läistä ja kepulaista historiaa.

        Kokoomus ei ole osannut asettua kansan tarpeisiin, eikä näytä vieläkään sitä osaavan.

        Nyt ruokaskandaalien ja globaalien ympäristöongelmien takia voi jopa käydä niin, että se agraarisuus nostaa entisestään päätäänsä.

        Omavarainen ruokatalous ja oma maatalous on turvallisuuspoliittinen kysymys, kriisiaikana on erittäin ongelmallista jos on liian riippuvainen globaaleista ruokamarkkinoista. Tämän kansa tiedostaa.

        Suomen poliittinen kulttuuri on kansan valitsemaa, kansa muokkaa poliittisen historiamme eikä suinkaan eurooppa, se historia voi olla eurooppalaista mikäli kansa sen sellaiseksi haluaa.


      • Sir Alfred

        -

        Hyvä analyysi

        Nim. Kohti länsimaisia puolueoloja


      • neutraalitarkkailija
        jussi kirjoitti:

        Jos näkemys on kepulainen, se johtuu siitä että historia on SDP:läistä ja kepulaista historiaa.

        Kokoomus ei ole osannut asettua kansan tarpeisiin, eikä näytä vieläkään sitä osaavan.

        Nyt ruokaskandaalien ja globaalien ympäristöongelmien takia voi jopa käydä niin, että se agraarisuus nostaa entisestään päätäänsä.

        Omavarainen ruokatalous ja oma maatalous on turvallisuuspoliittinen kysymys, kriisiaikana on erittäin ongelmallista jos on liian riippuvainen globaaleista ruokamarkkinoista. Tämän kansa tiedostaa.

        Suomen poliittinen kulttuuri on kansan valitsemaa, kansa muokkaa poliittisen historiamme eikä suinkaan eurooppa, se historia voi olla eurooppalaista mikäli kansa sen sellaiseksi haluaa.

        Totta kai omavarainen ruokatalous on elintärkeä jokaiselle kansakunnalle. Siksi kai Grönlantikaan ei ole vielä päässyt irti Tanskasta :-)

        "historia voi olla eurooppalaista mikäli kansa sen sellaiseksi haluaa."

        Tämä näkemys on naurettava. Olemme olleet osa eurooppalaista vuorovaikutusta piispa Lallista, Itämeren sotien, ensimmäisten eurooppalaisten yliopistojen perustamisen jne... ajoista saakka.

        Se kuinka siihen reagoidaan on tulosta sekä sisäisestä päätöksenteosta ja yhteiskunnan rakenteesta että ulkoisista vaikutus- ja painostusyrityksistä.

        Suomen kansa ei yksin muokkaa historiaansa, sillä se on joutunut kaiken aikaa niin voimakkaiden ulkoisten vaikutteiden ja painostuksen kohteeksi.

        Mistäs tiedät vaikka sukupuustasikin löytyisi vaikka joku "laukkuryssä" ;-)

        Kansakuntamme on edellisessä viestissäni mainitsemistani kolmesta pääsyystä viimeisten viidenkymmenen vuoden kuluessa muotoutunut niin, että maassamme vallitsee näin voimakas agraaripuolueen vaikutus.


      • Tväl
        Sir Alfred kirjoitti:

        -

        Hyvä analyysi

        Nim. Kohti länsimaisia puolueoloja

        "Suomi on Länsi-Euroopan maista viimeisiä maatalousyhteiskunnista moderneiksi valtioiksi kehittyneitä. Toisaalta Neuvostoliittoa myötäilevä ulkopolitiikkamme (joka toden totta oli osin pakon sanelemaa) jähmetti puolueiden väliset suhteet vuosikymmeniksi."

        Ja nyt saksalaissuuntaus aikaansaa saman asian.


      • Taidat olla
        Sir Alfred kirjoitti:

        -

        Hyvä analyysi

        Nim. Kohti länsimaisia puolueoloja

        demari?

        Kohti länsimaisia yksilöoloja.


      • Perustuslaki on vaan semmoinen

        "Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta"

        Tämän kansanvallan siunuustelu on tietysti vapaassa maassa mahdollista sekin.


      • Otsikossa hymiö
        jussi kirjoitti:

        Jos näkemys on kepulainen, se johtuu siitä että historia on SDP:läistä ja kepulaista historiaa.

        Kokoomus ei ole osannut asettua kansan tarpeisiin, eikä näytä vieläkään sitä osaavan.

        Nyt ruokaskandaalien ja globaalien ympäristöongelmien takia voi jopa käydä niin, että se agraarisuus nostaa entisestään päätäänsä.

        Omavarainen ruokatalous ja oma maatalous on turvallisuuspoliittinen kysymys, kriisiaikana on erittäin ongelmallista jos on liian riippuvainen globaaleista ruokamarkkinoista. Tämän kansa tiedostaa.

        Suomen poliittinen kulttuuri on kansan valitsemaa, kansa muokkaa poliittisen historiamme eikä suinkaan eurooppa, se historia voi olla eurooppalaista mikäli kansa sen sellaiseksi haluaa.

        Johannes Virolainen Suomen Kuvalehden haastattelussa 8.6.1979:
        (Kun haastattelija sitten tivasi, mitä syitä Kokoomuksen tulisi ottaa huomioon, Virolainen selvitti asiaa useammassakin vastauksessa:)
        ”Kyllähän jokainen tietää, että ne ovat yleiset syyt. Jokainenhan tämän käsittää, kun ottaa huomioon Suomen aseman…kyllä kokoomuslaisten täytyy tietää, että ei ole kepun tahto tai halu pitää heidät hallituksen ulkopuolella. Sen sijaan on olemassa sellaisia yleisiä tekijöitä, joita Kokoomus ei ole pystynyt muuttamaan ja jotka pitävät sen hallituksen ulkopuolella…On paljon ihmisiä, jotka eivät ollenkaan muista, mikä meidän asemamme tässä Euroopassa on. Me olemme ainoa suuren Neuvostoliiton naapureista, jossa on länsimainen järjestelmä…Meidän täytyy hallitusta muodostettaessa ottaa huomioon, että sen on oltava joka suhteessa toimintakykyinen. Minä olen ollut sellaisessa yrityksessä, joka epäonnistui. Enkä toista kertaa lähde.”
        (Juhani Suomi: Umpeutuva latu (2000))


      • Otsikossa hymiö
        jussi kirjoitti:

        Jos näkemys on kepulainen, se johtuu siitä että historia on SDP:läistä ja kepulaista historiaa.

        Kokoomus ei ole osannut asettua kansan tarpeisiin, eikä näytä vieläkään sitä osaavan.

        Nyt ruokaskandaalien ja globaalien ympäristöongelmien takia voi jopa käydä niin, että se agraarisuus nostaa entisestään päätäänsä.

        Omavarainen ruokatalous ja oma maatalous on turvallisuuspoliittinen kysymys, kriisiaikana on erittäin ongelmallista jos on liian riippuvainen globaaleista ruokamarkkinoista. Tämän kansa tiedostaa.

        Suomen poliittinen kulttuuri on kansan valitsemaa, kansa muokkaa poliittisen historiamme eikä suinkaan eurooppa, se historia voi olla eurooppalaista mikäli kansa sen sellaiseksi haluaa.

        Johannes Virolainen Suomen Kuvalehden haastattelussa 8.6.1979:
        (Kun haastattelija sitten tivasi, mitä syitä Kokoomuksen tulisi ottaa huomioon, Virolainen selvitti asiaa useammassakin vastauksessa:)
        ”Kyllähän jokainen tietää, että ne ovat yleiset syyt. Jokainenhan tämän käsittää, kun ottaa huomioon Suomen aseman…kyllä kokoomuslaisten täytyy tietää, että ei ole kepun tahto tai halu pitää heidät hallituksen ulkopuolella. Sen sijaan on olemassa sellaisia yleisiä tekijöitä, joita Kokoomus ei ole pystynyt muuttamaan ja jotka pitävät sen hallituksen ulkopuolella…On paljon ihmisiä, jotka eivät ollenkaan muista, mikä meidän asemamme tässä Euroopassa on. Me olemme ainoa suuren Neuvostoliiton naapureista, jossa on länsimainen järjestelmä…Meidän täytyy hallitusta muodostettaessa ottaa huomioon, että sen on oltava joka suhteessa toimintakykyinen. Minä olen ollut sellaisessa yrityksessä, joka epäonnistui. Enkä toista kertaa lähde.”
        (Juhani Suomi: Umpeutuva latu (2000))


      • Kokoomuksen mielestä
        Perustuslaki on vaan semmoinen kirjoitti:

        "Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta"

        Tämän kansanvallan siunuustelu on tietysti vapaassa maassa mahdollista sekin.

        Kokoomuksen ohjelmassa lukkeepi jotakin "isänmaan kehittämisestä" yms. mitä lienee.

        Käytännössä Kokkoomus se on ensimmäisenä luovuttamassa Suomen EU:n perustuslain ja presidentin alaisuuteen. Vähän niinkun oli Neuvosto-Viro, vabaa maa!

        Sääli veteraaniemme työtä: valtiovalta Suomessa ei kuulu Suomelle, mm. Kokoomuksen toimesta. Jo vuodesta ysineljä lähtien! Hianoa sanois vaikka Otto Wille Guusinenkin!


    • Tutkain

      Holkerin hallituksen pääallituspuolue oli SDP. Kokoomus oli kyllä pääministeripuolue, muttei päähallituspuolue:

      http://www.valtioneuvosto.fi/vn/liston/base.lsp?hakusana=Kirjoita hakusana&cb_997121356261=&rapo=4&hhallitus3=64. Holkeri&hpuolue=&hhallitus=69. Vanhanen&hpaivaa=&hhallitus2=69. Vanhanen&hmennessa=&jarj=1&jarjn=1&hministerio=&hministeriys=&ministeri1=&ministeri2=&mmennessa=&ministeri4=&m2mennessa=&HAE=Hae&r=1713&k=fi&old=1270
      Hallituksen kokoonpano
      64. Holkeri
      30.4.1987 - 26.4.1991 Hallituspäivät: 1458

      ...

      Puoluejakautuma:
      30.4.1987
      SDP 8
      Kok. 7
      RKP 2
      SMP 1
      26.4.1991
      SDP 8
      Kok. 7
      RKP 2

      http://statfin.stat.fi/statweb/start.asp?LA=fi&DM=SLFI&lp=catalog&clg=vaalit
      Eduskuntavaalien tulokset, 1987
      SDP 24.1%
      KOK 23.1%
      KESK 17.6%



      Olikikin mielenkiintoista nähdä, millaista politiikkaa hallitus tekisi, jos päähallituspuolue olisi Kokoomus. Siinäpä kaikille nukkuville äänestäjille hyvä vinkki: Kokoomus päähallituspuolueeksi, ei tämä tästä muuten muutu!

    • Otsikossa hymiö

      ...

    • vom

      Tosi on! Olet nähtävästi nuorehko henkilö. Että "pääsisit pälkähästä",haastattele jotain
      vanhaa duunaria.Hän varmaankin mielellään kertoo Sinulle taustatietoa kokoomuksen menneisyy-
      destä!
      vom

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1955
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      109
      1025
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      30
      611
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe