Ateismin puhtaus

Hyvä aloitus oli äskettäin: ateismin puhtaus.

Minä en ole ateisti, mutta jos olisin, kieltäytyisin kirkollisten juhlapyhien vietosta.

Tekoäly: "Suomessa on vuodessa yleensä 12–13 kirkollista juhlapyhää, jotka ovat arkipäiville sattuessaan palkallisia vapaapäiviä."

Jos olet puhdas ateisti, sinun pitää omantuntosi takia mennä töihin noina päivinä, pyytää vähentämään palkasta palkalliset vapaapäivät tai tehdä ne tunnit takaisin ilmaiseksi.

Vai otatko kristillisyyden edut vastaan tyynesti?

15

116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      UUSI

”Jos olet puhdas ateisti, sinun pitää omantuntosi takia mennä töihin noina päivinä, pyytää vähentämään palkasta palkalliset vapaapäivät tai tehdä ne tunnit takaisin ilmaiseksi.”

Se olisi turhaa kapinointia. On valitettava tosiasia, että kristinusko on ollut ja on edelleen yhteiskunnallinen vaikuttaja, ja ei yksittäinen ateisti voi asialle mitään. Järkevintä on nöyrästi sopeutua tilanteeseen.

• Anonyymi00002
        UUSI

Eipä löydy puhtautta ateisteista :D

• Anonyymi00005
        UUSI

On ollut joskus, mutta nyt se on sekularismi jo pitkään. Kristinuskolla ei ole enäävaikutusta esim. nyky-yhteiskunnan lainsäädäntöön, paitsi uskontoon liittyviin lakeihin jossakin määrin.

Kristityt ovat myös nykyisin vähemmistöä suomessa (taisi olla alle 40% joka uskoo kristinuskon jumalaan), turha sitäkään vastaan on teistin kapinoida. Parasta sopeutua :)

• Anonyymi00003
      UUSI

"Vai otatko kristillisyyden edut vastaan tyynesti?"

Eipä ole vaihtoehtoja, minun työpaikassa juhlapyhät ovat pakollisia palkallisia vapaita ja työpaikka tuolloin kiinni.

Mites itse teistinä, kieltäydytkö viettämästö juhlapyhiä, jotka ovat pakanallista alkuperää? Suostuisitko tekemään sunnuntaisin töitä? Käytätkö pakanallista alkuperää olevien päivien nimiä tyynesti?

• UUSI

"Mites itse teistinä, kieltäydytkö viettämästö juhlapyhiä, jotka ovat pakanallista alkuperää? Suostuisitko tekemään sunnuntaisin töitä? Käytätkö pakanallista alkuperää olevien päivien nimiä tyynesti?"

Viikonpäivien ja kuukausien nimet ovat pakanallisia, ja joka päivä niiden kanssa on elettävä. Mutta melkein kaikkien on elettävä ajanlaskun vuotta alkaen Kristuksen syntymästä.
        Uuden liiton kristittynä minua ei koske sapatit, joten voin tehdä töitä milloin vain, ottaen huomioon viikoittaiset lepopäivät (tai piti, olen eläkeläinen).
        En tiedä, mikä kalenterivuoden päivä on pakanallinen palkallinen vapaa, vaikka meltosin palkkojen kanssa työelämässä.

• Anonyymi00012
        UUSI
        IhanTuristinaTäällä kirjoitti:

"Mites itse teistinä, kieltäydytkö viettämästö juhlapyhiä, jotka ovat pakanallista alkuperää? Suostuisitko tekemään sunnuntaisin töitä? Käytätkö pakanallista alkuperää olevien päivien nimiä tyynesti?"

Viikonpäivien ja kuukausien nimet ovat pakanallisia, ja joka päivä niiden kanssa on elettävä. Mutta melkein kaikkien on elettävä ajanlaskun vuotta alkaen Kristuksen syntymästä.
        Uuden liiton kristittynä minua ei koske sapatit, joten voin tehdä töitä milloin vain, ottaen huomioon viikoittaiset lepopäivät (tai piti, olen eläkeläinen).
        En tiedä, mikä kalenterivuoden päivä on pakanallinen palkallinen vapaa, vaikka meltosin palkkojen kanssa työelämässä.

"En tiedä, mikä kalenterivuoden päivä on pakanallinen palkallinen vapaa, vaikka meltosin palkkojen kanssa työelämässä."

Juhannus ja itsenäisyyspäivä tulee aina ensimmäisenä mieleen tästä.

Minullakin on pakko vapaa töistä juhlapäivinä.

Tosin joulu on minulle Yule juhla, joka on vastakohta juhannukselle.

-ylimääräinen kirjoittaja.

• Anonyymi00004
      UUSI

Menen töihin kaikkina juhlapyhinä, jotka ovat kristillistä alkuperää. Voiko avaaja tai joku muu palstalla päivystävä kristitty kertoa, josko tällainen juhlapyhä löytyisi. Lupaan kumota tuon väitteen ja vetää onnettoman väittäjän kölin ali.

• Anonyymi00008
        UUSI

Kirkollisia juhlapäiviä, jotka ovat usein palkallisia vapaapäiviä, ovat: Uudenvuodenpäivä (1.1.) Loppiainen (6.1.) Pitkäperjantai Pääsiäispäivä Toinen pääsiäispäivä Helatorstai Helluntai Juhannuspäivä (aina lauantai) Pyhäinpäivä (aina lauantai) Joulupäivä Tapaninpäivä (2. joulupäivä)

• Anonyymi00009
        UUSI
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Kirkollisia juhlapäiviä, jotka ovat usein palkallisia vapaapäiviä, ovat: Uudenvuodenpäivä (1.1.) Loppiainen (6.1.) Pitkäperjantai Pääsiäispäivä Toinen pääsiäispäivä Helatorstai Helluntai Juhannuspäivä (aina lauantai) Pyhäinpäivä (aina lauantai) Joulupäivä Tapaninpäivä (2. joulupäivä)

Kysyin kristillistä alkuperää olevia juhlapäiviä, en kristinuskon itselleen omimia juhlapäiviä.

• Anonyymi00006
      UUSI

Katsoin aloittajan viestihistoriaa, tyyppi uskoo maan olevan litteä xD

Uskottavuus romahti täysin. Aloittaja on joko trolli tai todella syvään päätyy ajautunut hihhuli.

• Anonyymi00010
      UUSI

Suomessa palkalliset vapaapäivät eivät ole yhden tahon “keksintö”, vaan ne ovat syntyneet pitkän kehityksen tuloksena työntekijäliikkeen, ammattiyhdistysliikkeen, poliittisen päätöksenteon ja työnantajajärjestöjen neuvottelujen kautta.

Keskeiset taustatekijät:

* Ammattiyhdistysliike ajoi historiallisesti lyhyempiä työaikoja, vuosilomia ja palkallisia pyhäpäiviä erityisesti 1900-luvulla.
      * Eduskunta ja valtio säätivät työelämää koskevat lait, kuten vuosilomalait.
      * Työehtosopimuksissa sovittiin monista käytännöistä tarkemmin eri aloille.
      * Kirkollisilla juhlapäivillä oli myös historiallinen vaikutus siihen, mitkä päivät muodostuivat pyhäpäiviksi ja vapaiksi.

• UUSI

Ehkä noinkin, mutta on kaksi lakia, Suomen työlaki ja eettinen eli omantunnon laki.

Tosiasiassa mun aloitus on vain vakaumuksellisuuden mittari itse kunkin mietteille.

Mahdotonta ja naurettavaahan on mennä pyytämään palkanalennusta joinain kuukausina. Tai tulla työpaikalle yksinään, tuskin esimies yhtyy ajatukseen.

Mutta hyvä saada itsensä kiinni liian suurista ajatuksista. Samaa tomua ja tuhkaa ollaan kaikki.

• Anonyymi00011
        UUSI
        IhanTuristinaTäällä kirjoitti:

Ehkä noinkin, mutta on kaksi lakia, Suomen työlaki ja eettinen eli omantunnon laki.

Tosiasiassa mun aloitus on vain vakaumuksellisuuden mittari itse kunkin mietteille.

Mahdotonta ja naurettavaahan on mennä pyytämään palkanalennusta joinain kuukausina. Tai tulla työpaikalle yksinään, tuskin esimies yhtyy ajatukseen.

Mutta hyvä saada itsensä kiinni liian suurista ajatuksista. Samaa tomua ja tuhkaa ollaan kaikki.

"Tosiasiassa mun aloitus on vain vakaumuksellisuuden mittari itse kunkin mietteille. "

Olethan sitten valmis itsekin töihin pääsiäisenä? Vai mitä?

Pääsiäinen ei ole kristillinen juhla eikä se ole edes juutalaisten juhla. Alunperin siinä on kaksi muinaisen Lähi-idän pakanallista juhlaa. Lampaan teurastaminen, veren sutiminen ovenpieliin ja lampaan syöminen juhla-aterialla oli pahalta suojaava riitti. Kritsat syntyivät samaan aikaan keväällä, samoin ihmisvauvat. Karitsoja ja vauvoja kuoli ja ajateltiin, että paha henki Lamastu tappaa niitä. Talojen ovenpielet suditiin lampaan verellä, jotta Lamastu ei pääse sisään vaan ohittaa talon (siitä pääsiäisen nimikin tulee, ohittaa, pesach, passover). Lammas on syöty juhla-aterialla ja sitä on jätetty esi-isien hengille pöytään yön yli, jotta nämä pysyisivät tyytyväisinä ja suojelisivat taloa, vaikka vastasyntyneiden vauvojen itku niitä ärsytti. Tästä on yhteys myös kristittyjen ehtoolliseen, jota sanotaan yhteysateriaksi. Alunperin se on tarkoittanut yhteistä ateriaa esi-isien henkien kanssa.

Toinen pääsiäisen juhla liittyy viljan viljelijöihin. Tyypillisesti viljavarastot ovat tyhjentyneet vähän ennen uutta satoa. Paaston aika ei ollut vapaaehtoinen valinta vaan pakko. Juuri tähän liittyy perinne hiivan hävittämisestä. Ihmisillä on ollut niin nälkä, että jopa viimeiset kuivuneet taikinanrippeetkin on syöty. Kun sitten on korjattu kevään ensimmäinen ohra-sato, sitä on syöty kiireesti niin, ettei leipää ehditty edes hapattaa ja kohottaa (ohra ei kyllä koho kovin hyvin muutenkaan).

Juutalaiset ottivat nämä pakanoiden juhlat itselleen ja liittivät ne Egyptistä pakoon. Kristityt ottivat samat rituaalit ja liittivät ne Jeesuksen lihalla (leivällä) ja verellä mässäilyyn.

Kun sinä olet ilmiselvä kristitty niin sinun pitäisi irtisanoutua tällaisista pakanallisista juhlista ja olla pääsiäisenä töissä omantunnon syistä. Oletko valmis siihen?

LInkissä on kokonainen artikkeli aiheesta, jonka yritin tiivistää yllä: The Origins of the Biblical Pesach

https://www.thetorah.com/article/the-origins-of-the-biblical-pesach

• Anonyymi00013
      UUSI

kaikki uskonnolliset vapaapäivät korvataan aku ankan vapaapäivinä , piditkö pekkaset ?

• Anonyymi00014
        UUSI

pekka töpöhännän vapaapäivä 🙂

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Petteri Orpo on satusetä

Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi
      Maailman menoa
      42
      2998
    2. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      87
      2906
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      160
      2812
    4. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      201
      2105
    5. Minkä ikäinen

on kaipaamasi ihminen? Minä vuonna syntynyt?
      Ikävä
      112
      1978
    6. Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta

Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä
      Maailman menoa
      15
      1963
    7. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      50
      1579
    8. Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!

Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li
      Euroviisut
      37
      1564
    9. Raiskaukset loppumaan?

Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön
      Sinkut
      370
      1421
    10. Gallup! Mitä kirjainta kaipaat ja rakastat?

Etunimen eka kirjain? Aloitan V
      Ikävä
      87
      1061
    Aihe