Roomalaiskirjettä on tutkittu

Anonyymi-ap

”Ja heissä syttyi himo toisiinsa” : Kreikkalais-roomalaisen yhteiskunnan ja kulttuurin sekä stoalaisen filosofian vaikutus Roomalaiskirjeen 1. luvun jakeissa 18–32
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/357866
"Esitän, että kreikkalais-roomalainen yhteiskunta ja kulttuurikonteksti sekä stoalainen filosofia ovat selkeästi nähtävissä Paavalin ajatuksissa. Täten ne ovat vaikuttaneet Paavalin tapaan käyttää erilaisia käsitteitä ja periaatteita, mutta myös Paavalin ajatusmaailmaan samasukupuolisuudesta. Huomattavaa on, että Paavali käyttää stoalaisuuden termejä sikäli kun ne palvelevat tämän päämäärää ja tarkoitusta. Osaa käsitteistä Paavali on muokannut täysin sopimaan omaan agendaansa, mutta joitain käsitteitä hän käyttää myös stoalaisessa muodossaan."

43

259

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00005

Paavali ei voinut menettää Rooman luottamusta, koska sai sieltä täyden koskemattomuuden, teki sitten mitä tahansa Juudean mailla.

Ap. t. 22:29

Ne, joiden oli määrä kuulustella Paavalia, jättivät hänet heti rauhaan, ja komentaja pelästyi, kun havaitsi sidottaneensa Rooman kansalaisen.

• Anonyymi00006

Paavalia ei saatu vastuuseen edes Juutalaisten pyhien miesten joukkosurmiin osallistumisesta.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Paavalia ei saatu vastuuseen edes Juutalaisten pyhien miesten joukkosurmiin osallistumisesta.

Murha on sellainen teko, josta kukaan ei selviä kuin koira veräjästä, vaikka olisi kuinka hurskas uskovainen. Kainin merkin saa jokainen murhamies.

1. Joh. 3:15

Jokainen, joka vihaa veljeään, on murhaaja, ja te tiedätte, ettei iankaikkinen elämä voi pysyä yhdessäkään murhaajassa.

Ilm. 22:15

Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.

• Anonyymi00008

Voi tätä Paavalista kiukuttelua..

• Anonyymi00009

Ei puutu kuin Paavalin homous, että olisi tökkinyt Pietaria takapuoleen.

Kun asiaa oikein toisteltaisiin, niin varmaan sitten olisikin.

• Anonyymi00013
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Ei puutu kuin Paavalin homous, että olisi tökkinyt Pietaria takapuoleen.

Kun asiaa oikein toisteltaisiin, niin varmaan sitten olisikin.

Kukan muu sinun lisäksesi ei ole tuollaista ajatusta esittänyt.

• Anonyymi00023

Paavalia ei kukaan kirjoittaja ole nähnyt, kyse on hänen opetuksistaan, mitkä tuleekin tutkia ja arvioida, kuten kaikki muutkin kirjoitukset.

Eikä ne siihen aikaankaan kaikkia Paavalin uusia oppeja purematta nielaisseet.

Ap. t. 17:11

Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.

• Anonyymi00024

Paavalia ei kukaan kirjoittaja ole nähnyt, kyse on hänen opetuksistaan, mitkä tuleekin tutkia ja arvioida, kuten kaikki muutkin kirjoitukset.

Eikä ne siihen aikaankaan kaikkia Paavalin uusia oppeja purematta nielaisseet.

Ap. t. 17:11

Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.

• Anonyymi00014

Room. 3:7

Mutta jos minun valheellisuuteni vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä?

On arvioitu, että Paavalin opetuksista 80 % on ihan kelvollista opetusta, mutta sinne sekaan on laitettu 20 % valheita, koska Paavali ei elänyt päivääkään Jeesuksen seurassa, eikä kuullut Jeesuksen opetuksia.

• Anonyymi00037

Oikeampi arvio on 80% valhetta ja 20% valheen ja totuuden rajoilla.

• Anonyymi00025

Näin se vaan on, että Jeesus ei tunnusta Paavalia omaksi apostolikseen.

Ilm. 21:12

siinä oli suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia ja porteilla kaksitoista enkeliä, ja niihin oli kirjoitettu nimiä, ja ne ovat Israelin lasten kahdentoista sukukunnan nimet;

Ilm. 21:14

Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.

• Anonyymi00028

Paavali sai vain joitakin kannattajia Korinton miehistä, ei juurikaan muualla.

1. Kor. 9:2

Jos eivät muut pidäkään minua apostolina, teidän apostolinne ainakin olen.

1. Kor. 1:12

Tarkoitan sitä, että toiset teistä sanovat: "Minä olen Paavalin puolella", toiset taas: "Minä Apolloksen", "Minä Keefaksen*", "Minä Kristuksen". [Keefas on Pietarin arameankielinen nimi]

• Anonyymi00029

Paavali repi ja hajotti seurakuntia. Ei yhdistänyt.

Luuk. 11:23

Joka ei ole minun puolellani, on minua vastaan, ja joka ei yhdessä minun kanssani kokoa, se hajottaa.

• Anonyymi00030
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Paavali repi ja hajotti seurakuntia. Ei yhdistänyt.

Luuk. 11:23

Joka ei ole minun puolellani, on minua vastaan, ja joka ei yhdessä minun kanssani kokoa, se hajottaa.

Pelkästään Paavalin oppien varaan ei kannata autuuttaan rakentaa.

Kannattaa lukea Jeesuksen omia opetuksia ja hänen kanssaan eläneiden oikeiden
        12 Karitsan apostolin opetuksia.

VT:n ikuisia totuuksia unohtamatta.

Aabraham ja Jeesus itse kehottavat lukemaan ja uskomaan Mooseksen opetuksia.

Luuk. 16:31

Mutta Abraham sanoi: 'Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, ei heitä saada uskomaan, vaikka joku nousisi kuolleista.'"

Joh. 5:46

Jeesus: "Jos te uskoisitte Moosesta, uskoisitte myös minua -- juuri minusta hän on kirjoittanut.

• Anonyymi00031
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Mutta Abraham sanoi: 'Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, ei heitä saada uskomaan, vaikka joku nousisi kuolleista.'"

Jeesus: "Jos te uskoisitte Moosesta, uskoisitte myös minua -- juuri minusta hän on kirjoittanut.

Jaak.2
        24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.
        25 Juuri tekojensa ansiosta portto Rahabkin osoittautui vanhurskaaksi, kun otti sanansaattajat luokseen ja auttoi heidät pois toista tietä.

• Anonyymi00035
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Mooses oli täytetty Pyhällä Hengellä.

Jes. 63:11

Silloin hänen kansansa muisti muinaisia päiviä, muisti Moosesta: Missä on hän, joka toi heidät ylös merestä, heidät ynnä hänen laumansa paimenen? Missä on hän, joka pani tämän sydämeen Pyhän Henkensä.

• Anonyymi00032

Karmeata eksytystä, kun autuuttavasta uskosta on tehty pelkkä käännyttämällä aikaansaatava psykologinen mielentilan muutos ja ihmisen teot, kaste ja ehtoollinen on rajattu pelastuksen ulkopuoleisiksi asioiksi.

• Anonyymi00033

Lääkärilehdessä hypnoosiin erikoistunut lääkäri kauhisteli lahkosaarnaajien käyttämiä keinoja saada ihminen tulemaan lahkon uskoon.

• Anonyymi00036

Kaikkien saarnaajien jutut voi jättää omaan arvottomuuteensa!

• Anonyymi00034

Jeesus lähetti lisää lainopettajia.

Ei mitään hurmoshenkisiä hihhuleita ihmisiä selälleen kaatamaan ja eksyttämään.

Matt. 23:34

"Kuulkaa siis: Minä lähetän teidän luoksenne profeettoja, viisaita miehiä ja lainopettajia. Toiset heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, toisia ruoskitte synagogissanne ja ajatte takaa kaupungista toiseen."

• Anonyymi00038

Roistot ja murhamiehet opettaa, että lait ja käskyt on kumottu aikoja sitten, nyt ei ole millään mitään väliä. Eleillään vaan vapaasti henkien pillin mukaan kuin ellun kanat.

• Anonyymi00039
        Anonyymi00038 kirjoitti:

Roistot ja murhamiehet opettaa, että lait ja käskyt on kumottu aikoja sitten, nyt ei ole millään mitään väliä. Eleillään vaan vapaasti henkien pillin mukaan kuin ellun kanat.

Ja niitä henkioppaita riittää vaikka kuinka paljon. Pelkästään Suomessa on yli tuhat erioppista uskonnollista yhdistystä ry:tä. Uskonlahkoa ja uskonkulttia.

• Anonyymi00040

Homot vihaavat Paavalia, koska hän kertoi totuuden homoista Roomalaiskirjeen ensimmäisessä luvussa.

Usein ei huomata, että kaikki ankarat jakeet homoseksuaalisuutta vastaan Raamatussa koskevat nimenomaan aktiivisia homoja, jotka harrastavat homoseksuaalisuutta käytännössä ja jotka levittävät homoseksuaalisuuden henkivaltaa muihinkin. Hiljaisia kaappihomoja ne eivät koske.

• Anonyymi00041

Kyllä ne opit tulee Vanhan Testamentin puolelta.

Paavali erikoistui naisten alistamiseen ja vaientamiseen.

• Anonyymi00042
        Anonyymi00041 kirjoitti:

Kyllä ne opit tulee Vanhan Testamentin puolelta.

Paavali erikoistui naisten alistamiseen ja vaientamiseen.

Saulus Tarsolainen kävi muiden rikkaiden nuorukaisten tapaan kuuluisan Gamalielin yksityisoppilaana opiskelemassa Juutalaisten uskontoa.

Kreikan Korintossa hän tekeytyi sekä apostoliksi että nasiiriksi.

1. Kor. 9:2

Jos eivät muut pidäkään minua apostolina, teidän apostolinne ainakin olen.

Ap. t. 18:18

Paavali viipyi Korintissa vielä jonkin aikaa. Sitten hän hyvästeli veljet ja lähti purjehtimaan kohti Syyriaa yhdessä Priscillan ja Aquilan kanssa. Hän oli Kenkreassa leikkauttanut hiuksensa, koska oli antanut uhrilupauksen*. [Kysymys on Vanhan testamentin lupauskäytännöstä, ks. 4. Moos. 6.]

Johannes Kastaja oli viimeinen oikea nasiiri. Ei Paavali.

• Anonyymi00043

Juudaksen tilalle uudeksi 12. Kristuksen apostoliksi valittiin Mattias, ei Paavalia kuten usein opetetaan.
      Apt.1:26

Kristuksen apostoleilla oli Jeesuksen antama Totuuden Henki ja erityisiä voimia tehdä voimatekoja, ns. avainten valta, ei muilla.

Joh. 20:22-23

Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."

Oikeita apostoleita oli vain 12 kpl. Ei yhtään enempää. Muuta ovat itsensä apostoliksi julistaneet ovat valeapostoleita ja eksyttäjiä.

Ilm. 21:14

Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.

Kaikki muut itsensä apostoliksi julistaneet ovat ns. tekeytyjiä ja eksyttäjiä.

Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.

• Anonyymi00044

Jeesus lähetti lisää profeettoja ja lainopettajia, ei mitään hurmahenkisiä hihhuleita, eikä kaatajapastoreita.

Matt. 23:34

"Kuulkaa siis: Minä lähetän teidän luoksenne profeettoja, viisaita miehiä ja lainopettajia. Toiset heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, toisia ruoskitte synagogissanne ja ajatte takaa kaupungista toiseen.

• Anonyymi00045

Luuk. 5:24

Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi," -hän sanoi halvatulle-"minä sanon sinulle: nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."

Jeesuksella oli itsellä maan päällä eläissään valta antaa syntejä anteeksi, keitä hän vain tapasikin matkoillaan, ilman kastettakin. Nyt tilanne on toinen, Jeesus on taivaassa. Sitä varten Jeesus sääti kasteen ja ehtoollisen sakramentit, joissa tapahtuu syntien anteeksisaaminen.

-syntinen nainen
      -halvaantunut mies
      -lapset
      -sokea mies
      -nainen väkijoukossa
      -jne.

• Anonyymi00046

Luuk. 8:46

Mutta Jeesus sanoi: "Joku minuun koski; sillä minä tunsin, että voimaa lähti minusta".

Voima=tarkoittaa Pyhää Henkeä.

Luuk. 18:15

Ja he toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia, että hän KOSKISI heihin; mutta sen nähdessään opetuslapset nuhtelivat tuojia.

Jeesuksen kosketuksen jälkeen sylilapset (brephos) uskoivat Jeesukseen.

Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

Raamatussa "upotus" tarkoittaa aina jotakin pahaa.

• Anonyymi00047
        Anonyymi00046 kirjoitti:

Luuk. 8:46

Mutta Jeesus sanoi: "Joku minuun koski; sillä minä tunsin, että voimaa lähti minusta".

Voima=tarkoittaa Pyhää Henkeä.

Luuk. 18:15

Ja he toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia, että hän KOSKISI heihin; mutta sen nähdessään opetuslapset nuhtelivat tuojia.

Jeesuksen kosketuksen jälkeen sylilapset (brephos) uskoivat Jeesukseen.

Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

Raamatussa "upotus" tarkoittaa aina jotakin pahaa.

Ps. 69:16

Älä anna vetten vuon minua upottaa, syvyyden minua niellä ja kuilun sulkea suutaan minun ylitseni.

• Anonyymi00048

Vieras henki haluaa täydellisen upotuksen veteen.

Luuk. 8:33

Silloin henget lähtivät miehestä ja menivät sikoihin, ja lauma syöksyi jyrkännettä alas järveen ja hukkui.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      67
      2425
    2. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1407
    3. Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin

Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww
      Maailman menoa
      77
      1234
    4. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      6
      1152
    5. Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä

Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi
      Kuhmo
      19
      870
    6. Miks me oikein

Rakastuttiin vaikka kaikki on mahdotonta?
      Ikävä
      79
      865
    7. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      44
      713
    8. Ratikka Turkuun

Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta
      Turku
      87
      698
    9. Miehet trikoissaan

On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe
      Suomussalmi
      26
      678
    10. Rakastan sinua

Yhä.
      Ikävä
      30
      666
    Aihe