Se vetoaa perustuslakiin, jonka mukaan valtion on turvattava jokaiselle kansalaiselle riittävät terveyspalvelut asuinpaikasta ja maksukyvystä riippumatta.
Lääkäriliiton mukaan asiakasmaksujen jatkuva nostaminen estää hakeutumista julkiseen terveydenhuoltoon.
Lääkäriliitto on huolissaan myös tietokone- ja magneettikuvantamisista, joille tuli erillinen maksu kehysriihessä. Liitto pelkää, että potilas voi taloudellisista syistä kieltäytyä lääketieteellisesti kriittisestä tutkimuksesta.
Lääkäriliitto toteaa tutkimusnäyttöön viitaten, että ”asiakasmaksujen jatkuva nostaminen estää hakeutumista julkiseen terveydenhuoltoon, rikkoo hoitopolkujen jatkuvuutta ja kasvattaa terveyseroja”.
Hallituskaudella terveyspalveluiden asiakasmaksut ovat lähes kaksinkertaistuneet, liitto huomauttaa.
Lääkäriliitto kertoo, että se ymmärtää valtiontalouden säästöpaineet, mutta katsoo yhdenvertaisten ja riittävien terveyspalvelujen olevan hyvinvointivaltion ytimessä.
– Useimmissa eurooppalaisissa hyvinvointivaltioissa perusterveydenhuollon lääkärikäynti on ilmainen tai lähes ilmainen. Samaan aikaan suomalaisten kokema tyydyttymätön hoidontarve on EU:n toiseksi korkein.
Liitto kehotti hyvinvointialueita harkitsemaan vakavasti muutosten toimeenpanemista.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011998736.html
Lääkäriliitto jyrähti: Asiakasmaksujen korotus on peruttava
20
159
Vastaukset
- Anonyymi00001
Hyvä lääkäriliitto, olette oikealla asialla!
Tämä on mennyt ihan törkeäksi touhuksi, Kokoomus ja Persut selvästikin on päättäneet tuhota suomalaisen julkisen terveydenhuollon.
Ja aivan turha lässyttää että rahaa ei ole, löytyyhhän sitä kelakorvauksiinkin joka on suurin rahanhaaskaussysteemi. Rahaa työnnetään tehottomiin ja turhiin tutkimuksiin ja terveysjättien osakkeenomistajien taskuihin.- Anonyymi00007
Kerrankin lääkärit inhimillisinä kansalaisten asialla.
- Anonyymi00002
Hoidossa lääketieteelliset perusteet edelle eikä rahapussin paksuus!
- Anonyymi00011
Juuri näin.
- Anonyymi00003
Hieno juttu!
Itse olen ulosotossa, saan turvaosan elämiseen. En kehtaisi mennä lääkäriin, koska kuormitan yhteiskuntaa. Pissavaivoja hoidan C-vitmiiniporetableteillla. Psoriasiksen hoitoon ihan marketin halvinta lotionia. Reumakipuihin ostan paketin Buranaa eläkepäivänä, 30 kpl.
Pärjäilen. Monet eivät! - Anonyymi00004
Lääkärit ovat tekopyhyyden mestareita. Lääkäriliitto on vuosikymmenet rajoittaneet lääkärien koulutusta aiheuttaen kroonisen lääkäripulan ja saaneet omat palkkansa ja muut edut käsittämättömän korkealla tasolle. Se on kuitenkin hankittu ennenaikaisilla kuolemilla ja suunnattomilla kärsimyksillä loputtomissa hoitojonoissa tai kokonaan hoidon puutteessa.
- Anonyymi00006
Lääkärin ammatti on statusammatti.
Minä yritä pysyä siitä ammattiryhmästä mahdollisimman kaukana. - Anonyymi00008
Lääkärit ovat nyt oikealla asialla sairaiden puolella. Hyvä niin.
- Anonyymi00010
Anonyymi00006 kirjoitti:
Lääkärin ammatti on statusammatti.
Minä yritä pysyä siitä ammattiryhmästä mahdollisimman kaukana.Hyvä jos olet hautaan asti niin terve että et milloinkaan tarvitse lääkärinapua.
- Anonyymi00015
Anonyymi00010 kirjoitti:
Hyvä jos olet hautaan asti niin terve että et milloinkaan tarvitse lääkärinapua.
Apua tarvitsisi, mutta sitä ei saa.
Ei ole kannattanut aiemminkaan mennä enää pitkään aikaan lääkäriin, koska ei siellä välitetä mistään mitään. Nyt tuli toinenkin este, kun alkaa maksamaan sen verran, ettei ole köyhällä varaa.
Kun on hautaan asti sairas, niin ehkä se on nopeammin edessä, toivottavasti.
- Anonyymi00005
Potilaidentorjuntajärjestelmä,
uusi innovaatio. Uusi Suomi
😁- Anonyymi00009
Tyhmä Petteri tarjoaa.
- Anonyymi00012
Orpon hallitus ei ole ainakaan Suomalaisten asialla.
- Anonyymi00022
Maaham muutto on rikkaus. Ei mulla muuta. Alex.
- Anonyymi00013
Lääkäreiden koulutusmäärät pitäisi kaksinkertaistaa.
Saadaan ylisuuret palkat aisoihin… - Anonyymi00016
Älkää aina valittako. Itse olen pienituloinen mutta olen tyytyväinen, että saan hyvää hotoa ja palvelua. Tänä vuonna jo kolme TT-kuvausta, kolme poliklinikkamaksua, 9 lääkehoitoa, kaikki HUS-alueella. Tuohon päälle Kelakyydit, yli 300 euroa itsemaksettuja lääkkeitä.
- Anonyymi00020
Eli toisinsanoen sinä et ole pienituloinen. Luetultuasi noi maksamasi on täysin selvää, että et edes tiedä mitä pienituloinen tarkottaa.
- Anonyymi00017
No sitten korotetaan vain maksuja 100 %,täällä on niin usein kommentoijia jotka pääsee hoitoihin heti ja halvalla.Ei meillä ole kipeitä eikä köyhiä!!
- Anonyymi00018
Keskituloiset onkin aina se suurin maksuluokka kaikessa.Pienituloiset saa avustuksia ja hinnanalennuksia,ja rikkaat pärjää rahoillaan.
- Anonyymi00019
Kokoomuksen ja Perussuomalaisten tavotteena on ilmeisesti muuttaa suomi USA:n tapaiseksi maaksi, jossa vain rikkailla on varaa terveydenhoitoon. Ilmeisesti Kokoomuksen ja Perussuomalaisten tavoitteena on tappaa köyhät, sairaat ja vammaiset leikkaamalla ensin tukia ja sitten tekemällä terveydenhuollosta niin kallista ettei siihen ole varaa. Kätevää tietysti valtion kannalta kun köyhillä ei ole varaa asuntoon, ruokaan, eikä terveydenhuoltoon. Kyllähän sillä tavalla tietysti alkaa köyhät vähenemään, mutta moinen asenne on hirviöiden asenne.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell482298Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.1451853Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.571851Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.1071436- 241221
Teit yllättävän siirron
Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,541130- 681055
Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.761028Laita nyt se viesti
Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗54857Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd102851