202 maan vertailussa Suomi on pudonnut demokratian tasa-arvossa sijalle 33 sijalta 12

Anonyymi-ap

Eläköön demokratia - mutta miten voi demokratia Suomessa ? Ei kovin hyvin enää
Suomen demokratia on taantunut tällä hallituskaudella.

V-Dem Institute (Varieties of Democracy Institute) on Göteborgin yliopistossa, Ruotsissa toimiva riippumaton tutkimuslaitos, joka tuottaa maailman kattavinta aineistoa demokratian tilasta. Se mittaa demokratian laatua eri maissa ja julkaisee vuosittain arvostetun Democracy Report -raportin.

"Suomi oli demokratiaa mittaavissa indekseissä sijalla 12 vuonna 2023.
Nyt Suomi on pudonnut sijalle 33.

Muutos on huomattavan suuri, mutta tulee ymmärrettäväksi, kun katsotaan
Orpon hallituksen päätöksiä.

Monet niistä ovat rapauttaneet kansalaisten yhdenvertaisia edellytyksiä
käyttää demokraattisia oikeuksiaan.

Työlainsäädäntö on heikentänyt työntekijän asemaa.

Perusturvaan kohdistetut leikkaukset ovat ajaneet monet työelämän
ulkopuolelle jääneet talousahdinkoon.

Julkinen terveydenhuolto on heikennetty.

Jatkuva huoli työstä, toimeentulosta ja terveydestä vähentää voimavaroja.

Demokratiamme uhkaa ajautua yhä syvempään taantumaan, koska
markkinat ja yksityinen sektori ovat syrjäyttäneet hyvinvointivaltion
ja poliittinen valta on keskittynyt yhä vauraammalle ja kapeammalle eliitiille."

Lainaukset ovat lyhennelmiä valtio-opin apulaisprofessori Hanna Wass'in
Vieraskynä kirjoituksesta Helsingin Sanomista 12.5.2027,
johon on linkki alla, josta halutessaan voi lukea koko kirjoituksen.

https://www.hs.fi/nakemys/art-2000011990068.html

51

423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Demokratia jäi viime vaaleissa äänestyskoppiin.

      • Anonyymi00010

        Kaiken tämän on saanut aikaan kokoomus ja urpo ja Häkämies ja eik
        Verukkeella Suomen kilpailukyky ja rikkaille lisää jotta ne ei löydy

        Kokoomus on miljonääri en etujärjestö


      • Anonyymi00012

        Aivan, silloin kun SSDP ja muut äärivihervasemmistolaiset ilmoittivat, etteivät lähde samaan hallitukseen oikeiston, varsinkaan Perussuomalaisten kanssa!!!!


    • Ihan oikea ratkaisu sillä meillä pahin demokratian ongelma on ay liike. Sehän alkoi hallitustakin vastaan lakkotaistelun, hallituksen hieman korjaillessa pielessä olevaa työehtosopimuskäytäntöä. Kuitenkin hallitus oli demokraattisesti valitun eduskunnan luottamuksen arvoinen, mitä taas ei voi ay pösilöistä sanoa! Ay liikehän ei ole kansan demokraattisesti valitseman johdon alainen! Eikä ay ole hakenut hallituksen tai eduskunnan hyväksymisiä toimilleen, kuten pitäisi jos sen toimet vaikuttavat muihinkin kuin sen jäseniin, jotka sen johdon lienevät valinneet!

      • Anonyymi00005

        EK kirjoitti tämän hallituksen ohjelman oletko noin sokea ?


      • Anonyymi00005 kirjoitti:

        EK kirjoitti tämän hallituksen ohjelman oletko noin sokea ?

        Miten aiot osoittaa tuon väitteesi todeksi?

        Kyllä hallitus on oman ohjelmansa tehnyt ja aika hyvänkin vielä, kun ajattelee missä tilanteessa se sai Suomen haltuunsa. Se jos EK:lla on saman tyylin ajattelua osoittaa vain heidänkin olevan ajan tasalla. Vasemmiston kannat taas kertovat jotta ne elävät jotain mielikuvitusmaailmaa!


      • Anonyymi00008
        YXKAXEX kirjoitti:

        Miten aiot osoittaa tuon väitteesi todeksi?

        Kyllä hallitus on oman ohjelmansa tehnyt ja aika hyvänkin vielä, kun ajattelee missä tilanteessa se sai Suomen haltuunsa. Se jos EK:lla on saman tyylin ajattelua osoittaa vain heidänkin olevan ajan tasalla. Vasemmiston kannat taas kertovat jotta ne elävät jotain mielikuvitusmaailmaa!

        Röh röh minun mielikuvitus maailmassani en pasko pidäkkeettä vaippaani. Mutta Lyylin reaali maailmassa tilanne on toinen KVIIIK !!


      • Anonyymi00009
        YXKAXEX kirjoitti:

        Miten aiot osoittaa tuon väitteesi todeksi?

        Kyllä hallitus on oman ohjelmansa tehnyt ja aika hyvänkin vielä, kun ajattelee missä tilanteessa se sai Suomen haltuunsa. Se jos EK:lla on saman tyylin ajattelua osoittaa vain heidänkin olevan ajan tasalla. Vasemmiston kannat taas kertovat jotta ne elävät jotain mielikuvitusmaailmaa!

        Keskisuomalaisen omistaja osti meille pääministerin ja EK kirjoitti sille ohjelman ja katso mitä tuli ?
        Suomen toiseksi surkein hallitus joka pian saavuttaa ykkösijan Holkerin hallituksen puolen miljoonan työttömän yli.


      • Anonyymi00009 kirjoitti:

        Keskisuomalaisen omistaja osti meille pääministerin ja EK kirjoitti sille ohjelman ja katso mitä tuli ?
        Suomen toiseksi surkein hallitus joka pian saavuttaa ykkösijan Holkerin hallituksen puolen miljoonan työttömän yli.

        Mitä todisteita sinulla on noille väitteillesi? Tuo esiin kun kerran väität niin on silloin myös velvollisuus todistaa jos joku sitä kysyy!

        Toisaalta, teki ohjelman kuka hyvänsä, niin se on paras pitkiin aikoihin Sipilän jälkeen! Pitää saada talous tasapainoon ja se tarkoittaa alkuun menojen riisumista alle tulojen. Eikä jo ennestään liian kovaa verotusta pidä enää nostaa, jotta joku järki säilyy ja antaa mahdollisuuden vaurastumiseen, koska siten asiat menevät eteenpäin!


      • Anonyymi00011
        YXKAXEX kirjoitti:

        Miten aiot osoittaa tuon väitteesi todeksi?

        Kyllä hallitus on oman ohjelmansa tehnyt ja aika hyvänkin vielä, kun ajattelee missä tilanteessa se sai Suomen haltuunsa. Se jos EK:lla on saman tyylin ajattelua osoittaa vain heidänkin olevan ajan tasalla. Vasemmiston kannat taas kertovat jotta ne elävät jotain mielikuvitusmaailmaa!

        Ex runkkari voisi joskus laitaa jonkun paskapuheensa oikeaksi

        Esim Mitä hyvää kokoomus on koskaan saanut aikaiseksi suomen kansalle

        Sen verran minäkin tajuun

        Ei koskaa mitäänMitä hyvää kokoomus on koskaan saanut aikaiseksi suomen kansalle

        Sen verran minäkin tajuun

        Ei koskaa mitään


      • YXKAXEX kirjoitti:

        Mitä todisteita sinulla on noille väitteillesi? Tuo esiin kun kerran väität niin on silloin myös velvollisuus todistaa jos joku sitä kysyy!

        Toisaalta, teki ohjelman kuka hyvänsä, niin se on paras pitkiin aikoihin Sipilän jälkeen! Pitää saada talous tasapainoon ja se tarkoittaa alkuun menojen riisumista alle tulojen. Eikä jo ennestään liian kovaa verotusta pidä enää nostaa, jotta joku järki säilyy ja antaa mahdollisuuden vaurastumiseen, koska siten asiat menevät eteenpäin!

        Kerrohan mitä hyvää on ohjelmassa, joka totaalisesti vastoin hallituksen antamia lupauksia on tuottanut ennätysmäärän lisää velkaa, kroonisesti alijäämäisen julkisen talouden, työttömyyden kasvun, heikentyneen ja koko Euroopan mitassa surkeimman kasvun, Suomen joutumisen EUn tarkkailuluokalle. Mikään edellinen hallitus ei kyennyt lähellekään vastaavaa suoritusta - negatiivisessa mielessä.

        Ehkä voit pitää ohjelmaa hyvänä jollain omituisella perusteella, mutta tulosten valossahan se on umpisurkea. Se ei vastaa likimainkaan niitä tavoitteita, joita hallitus asetti ja uskoi siis toteuttavansa ohjelmallaan. Ei siis likimainkaan. Jos ohjelma on jotain tuottanut, niin se on pelkkää alamäkeä ja lisääntyvää kurjuutta. Normaalistihan näitä ohjelmia tarkastellaan juuri niissä asetettuja tuloksia vasten. Se tarkastelu on hallituksen omastakin mielestä kouluarvosanalla nelosen arvoinen. Eli luokalle on jääty. Jokuhan tässä on mennyt pieleen ja pahemman kerran. Näkeehän sen nyt sokea Reettakin. Hallituspuolueet parjasivat kilvan Marinin hallituksen talouspolitiikkaa. Nyt sitten näiden parjaajien oma hallitus alittaa kirkkaasti Marinin hallituksen aikaisen tilanteen kaikessa talouteen liittyvässä.

        Suurin syy kurjuuteen eivät ole liian suuret menot. Niissä ei ole juurikaan enää sopeutusvaraa, jollemme sitten päätä, että sairaat ja vanhukset jätetään hoitamatta ja puolustusmeoja vähennetään. Neko ovat sinun keinosi vähentää menoja. Todellinen syy kurjuuteen on liian pienet tulot. Liian pienet tulot taas johtuvat elinkeinorakenteen yksipuolisuudesta ja hyvien tuotteiden ja liikeideoiden puutteesta. Selvin puute on siinä, että Suomessa ei valmisteta juuri mitään korkean teknologian kuluttajatuotteita. Nokia valmisti aiemmin juuri niitä ja niin pitkään se menestyi, Suomen talouskin kasvoi. Nyt meillä jarrutellaan tätä muutosta tukemalla heikosti kannattavia vanhoja ja kasvuhaluttomia yrityksiä sekä ohjaamalla nousevien yritysten rahoja investointien sijasta osinkoihin idioottimaisella osinkojen verohuojennussysteemillä. Pitäisi ottaa mallia siitä, mitä muissa pohjoismaissa tehdään. Niissä ei mainittuja pölhöjä järjestelmia ole, mutta korkean teknologian kuluttajatuotteita on. Ne ovat myös juoksemassa vihreän siirtymän mahdollisuuksien perässä. Suomessa persut eivät edes halua ideologisista syistä puhua mistään vihreästä siirtymästä, kun he eivät usko edes minkään ilmastonmuutoksen edes olevan olemassa oman mutu-tuntumansa perusteella.


      • Anonyymi00013
        mielipidepankki kirjoitti:

        Kerrohan mitä hyvää on ohjelmassa, joka totaalisesti vastoin hallituksen antamia lupauksia on tuottanut ennätysmäärän lisää velkaa, kroonisesti alijäämäisen julkisen talouden, työttömyyden kasvun, heikentyneen ja koko Euroopan mitassa surkeimman kasvun, Suomen joutumisen EUn tarkkailuluokalle. Mikään edellinen hallitus ei kyennyt lähellekään vastaavaa suoritusta - negatiivisessa mielessä.

        Ehkä voit pitää ohjelmaa hyvänä jollain omituisella perusteella, mutta tulosten valossahan se on umpisurkea. Se ei vastaa likimainkaan niitä tavoitteita, joita hallitus asetti ja uskoi siis toteuttavansa ohjelmallaan. Ei siis likimainkaan. Jos ohjelma on jotain tuottanut, niin se on pelkkää alamäkeä ja lisääntyvää kurjuutta. Normaalistihan näitä ohjelmia tarkastellaan juuri niissä asetettuja tuloksia vasten. Se tarkastelu on hallituksen omastakin mielestä kouluarvosanalla nelosen arvoinen. Eli luokalle on jääty. Jokuhan tässä on mennyt pieleen ja pahemman kerran. Näkeehän sen nyt sokea Reettakin. Hallituspuolueet parjasivat kilvan Marinin hallituksen talouspolitiikkaa. Nyt sitten näiden parjaajien oma hallitus alittaa kirkkaasti Marinin hallituksen aikaisen tilanteen kaikessa talouteen liittyvässä.

        Suurin syy kurjuuteen eivät ole liian suuret menot. Niissä ei ole juurikaan enää sopeutusvaraa, jollemme sitten päätä, että sairaat ja vanhukset jätetään hoitamatta ja puolustusmeoja vähennetään. Neko ovat sinun keinosi vähentää menoja. Todellinen syy kurjuuteen on liian pienet tulot. Liian pienet tulot taas johtuvat elinkeinorakenteen yksipuolisuudesta ja hyvien tuotteiden ja liikeideoiden puutteesta. Selvin puute on siinä, että Suomessa ei valmisteta juuri mitään korkean teknologian kuluttajatuotteita. Nokia valmisti aiemmin juuri niitä ja niin pitkään se menestyi, Suomen talouskin kasvoi. Nyt meillä jarrutellaan tätä muutosta tukemalla heikosti kannattavia vanhoja ja kasvuhaluttomia yrityksiä sekä ohjaamalla nousevien yritysten rahoja investointien sijasta osinkoihin idioottimaisella osinkojen verohuojennussysteemillä. Pitäisi ottaa mallia siitä, mitä muissa pohjoismaissa tehdään. Niissä ei mainittuja pölhöjä järjestelmia ole, mutta korkean teknologian kuluttajatuotteita on. Ne ovat myös juoksemassa vihreän siirtymän mahdollisuuksien perässä. Suomessa persut eivät edes halua ideologisista syistä puhua mistään vihreästä siirtymästä, kun he eivät usko edes minkään ilmastonmuutoksen edes olevan olemassa oman mutu-tuntumansa perusteella.

        Tällä palstallahan PITI kekustella Kokoomuksesta, ja sitten joku sekoittaakin tähän edellisen, SSDP-johtoisen kauhukabinettin touhut:

        "Kerrohan mitä hyvää on ohjelmassa, joka totaalisesti vastoin hallituksen antamia lupauksia on tuottanut ennätysmäärän lisää velkaa, kroonisesti alijäämäisen julkisen talouden, työttömyyden kasvun, heikentyneen ja koko Euroopan mitassa surkeimman kasvun, Suomen joutumisen EUn tarkkailuluokalle."

        JUURIKIN NOIN SUOMELLE KÄVI 2019-2023!!!!!


      • mielipidepankki kirjoitti:

        Kerrohan mitä hyvää on ohjelmassa, joka totaalisesti vastoin hallituksen antamia lupauksia on tuottanut ennätysmäärän lisää velkaa, kroonisesti alijäämäisen julkisen talouden, työttömyyden kasvun, heikentyneen ja koko Euroopan mitassa surkeimman kasvun, Suomen joutumisen EUn tarkkailuluokalle. Mikään edellinen hallitus ei kyennyt lähellekään vastaavaa suoritusta - negatiivisessa mielessä.

        Ehkä voit pitää ohjelmaa hyvänä jollain omituisella perusteella, mutta tulosten valossahan se on umpisurkea. Se ei vastaa likimainkaan niitä tavoitteita, joita hallitus asetti ja uskoi siis toteuttavansa ohjelmallaan. Ei siis likimainkaan. Jos ohjelma on jotain tuottanut, niin se on pelkkää alamäkeä ja lisääntyvää kurjuutta. Normaalistihan näitä ohjelmia tarkastellaan juuri niissä asetettuja tuloksia vasten. Se tarkastelu on hallituksen omastakin mielestä kouluarvosanalla nelosen arvoinen. Eli luokalle on jääty. Jokuhan tässä on mennyt pieleen ja pahemman kerran. Näkeehän sen nyt sokea Reettakin. Hallituspuolueet parjasivat kilvan Marinin hallituksen talouspolitiikkaa. Nyt sitten näiden parjaajien oma hallitus alittaa kirkkaasti Marinin hallituksen aikaisen tilanteen kaikessa talouteen liittyvässä.

        Suurin syy kurjuuteen eivät ole liian suuret menot. Niissä ei ole juurikaan enää sopeutusvaraa, jollemme sitten päätä, että sairaat ja vanhukset jätetään hoitamatta ja puolustusmeoja vähennetään. Neko ovat sinun keinosi vähentää menoja. Todellinen syy kurjuuteen on liian pienet tulot. Liian pienet tulot taas johtuvat elinkeinorakenteen yksipuolisuudesta ja hyvien tuotteiden ja liikeideoiden puutteesta. Selvin puute on siinä, että Suomessa ei valmisteta juuri mitään korkean teknologian kuluttajatuotteita. Nokia valmisti aiemmin juuri niitä ja niin pitkään se menestyi, Suomen talouskin kasvoi. Nyt meillä jarrutellaan tätä muutosta tukemalla heikosti kannattavia vanhoja ja kasvuhaluttomia yrityksiä sekä ohjaamalla nousevien yritysten rahoja investointien sijasta osinkoihin idioottimaisella osinkojen verohuojennussysteemillä. Pitäisi ottaa mallia siitä, mitä muissa pohjoismaissa tehdään. Niissä ei mainittuja pölhöjä järjestelmia ole, mutta korkean teknologian kuluttajatuotteita on. Ne ovat myös juoksemassa vihreän siirtymän mahdollisuuksien perässä. Suomessa persut eivät edes halua ideologisista syistä puhua mistään vihreästä siirtymästä, kun he eivät usko edes minkään ilmastonmuutoksen edes olevan olemassa oman mutu-tuntumansa perusteella.

        Aivan oikein, liian suuret menot! valtaosinhan menot eivät ole nykyisen hallituksen aloitteesta tulevia vaan entisten, kuten sosiaalisektori ja sote joka on sosialistien tekemä susi! Menot ovat arvaamattoman suuria ja maailman tilanne ei ole sallinut tulojen nousua ja kun hieman on menoja kohtuullistettu, niin kauhea parku alkaa ilman hyviä ideoita lisärahan hankkimiseen. Verotusta kun ei parane paljon kasvattaa, sen ollessa nykyisinkin liian suurta ja se haittaa talouskasvua!

        Osakkeen omistajathan ovat noiden yritysten omistajia, mihin sinä sijoittaisit jos se häviäisi sinne kuin Kankkulan kaivoon, etkä siitä sijoitetusta varallisuudestasi itse enää hyötyisi tipan tippaa? Se, että meillä on oy muotoista yrittäjyyttä on kiinni pelkästään siitä, että löytyy sijoittajia. Ilman sijoittajia olisimme pelkkä maatalousyhteiskunta jossa ehkä olisit renkinä.

        Tuskin monikaan oy koko tuottoaan monestikaan jakaa osinkoina, aina siitä ja yleensä vielä suurempi osa jää yritykseen lisäämään yrityksen omavaraisuutta. Toisaalta markkinoiden kulloinenkin tilanne vaikuttaa paljolti siihen mihin sitä tulosta käytetään. Jos markkinat eivät näytä vetävän, niin investointeja siirretään ja se ei ole mikään tyhmä temppu!


      • Anonyymi00016
        YXKAXEX kirjoitti:

        Miten aiot osoittaa tuon väitteesi todeksi?

        Kyllä hallitus on oman ohjelmansa tehnyt ja aika hyvänkin vielä, kun ajattelee missä tilanteessa se sai Suomen haltuunsa. Se jos EK:lla on saman tyylin ajattelua osoittaa vain heidänkin olevan ajan tasalla. Vasemmiston kannat taas kertovat jotta ne elävät jotain mielikuvitusmaailmaa!

        AAAAAAAAAAAAAAAAyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyaaaaaaaaaaaaaaayyyyyyyyyyyyyyyyyayayaaaaaaaaaaaaaayyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaayyyyyyyyyyyyyyyyyyyy


      • Anonyymi00017
        YXKAXEX kirjoitti:

        Mitä todisteita sinulla on noille väitteillesi? Tuo esiin kun kerran väität niin on silloin myös velvollisuus todistaa jos joku sitä kysyy!

        Toisaalta, teki ohjelman kuka hyvänsä, niin se on paras pitkiin aikoihin Sipilän jälkeen! Pitää saada talous tasapainoon ja se tarkoittaa alkuun menojen riisumista alle tulojen. Eikä jo ennestään liian kovaa verotusta pidä enää nostaa, jotta joku järki säilyy ja antaa mahdollisuuden vaurastumiseen, koska siten asiat menevät eteenpäin!

        AAaAAAAAAAAAAAAAAAAAAyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaYyyyyyyyyyyyyyyyy


      • YXKAXEX kirjoitti:

        Miten aiot osoittaa tuon väitteesi todeksi?

        Kyllä hallitus on oman ohjelmansa tehnyt ja aika hyvänkin vielä, kun ajattelee missä tilanteessa se sai Suomen haltuunsa. Se jos EK:lla on saman tyylin ajattelua osoittaa vain heidänkin olevan ajan tasalla. Vasemmiston kannat taas kertovat jotta ne elävät jotain mielikuvitusmaailmaa!

        Orpon hallitus sai Suomen haltuunsa vielä ihan kohtuu hyvässä tilassa. Marinin hallituksen viimeisen vuoden lepsuilu ei ollut vielä ehtinyt saada aikaan kovinkaan pahaa jälkeä. Sen todella pahan jäljen on jättänyt nimenomaan Orpon hallitus.

        Ihmettelen reunaoikeistolaisten sönkkäämistä. Asiassa ei pitäisi olla pienintäkään epäselvyyttä. Reunaoikeistolainen politiikka on ajanut maan talouden syöksykierteeseen. Valtion taloudelle on olemassa mittareita. Ne näyttävät kaikki samaa. Punaisella ovat. On todella demokratian ongelma, että tosiasioita ei tunnusteta vaan yritetään kiemurrella ja syöttää kansalle potaskaa.

        Se, että maan talous oli vielä Orpon hallituksen alottaessa ihan kohtuullisessa kunnossa huolimatta kansainvälisistä kriiseistä ei ollut niinkään Marinin hallituksen ansiota vaan Sipilän hallituksen. Sipilän hallitus oli luonut pohjan ja perustan, jota Marinin hallitus saattoi hyödyntää kun luotsasi Suomen kahden kriisin läpi. Marinin hallituksen ote lässähti kun tuli se kolmas kriisi. Sipilän hallitushan oli oikeistohallitus siinä missä Orpon hallituskin. Miksi Sipilän hallitus onnistui kun Orpon hallitus on epäonnistunut perusteellisesti? Siihen on selvä syy ja se on näiden aikojen iso kysymys muuallakin kuin Suomessa. Olen miettinyt asian suht valmiiksi ja aika pitkälle kirjannut sen myös ylös. Nyt mietin, että kannattaako sitä julkaista palstalla. Tuskin kannattaa. Olkoon.


      • Oikonomi kirjoitti:

        Orpon hallitus sai Suomen haltuunsa vielä ihan kohtuu hyvässä tilassa. Marinin hallituksen viimeisen vuoden lepsuilu ei ollut vielä ehtinyt saada aikaan kovinkaan pahaa jälkeä. Sen todella pahan jäljen on jättänyt nimenomaan Orpon hallitus.

        Ihmettelen reunaoikeistolaisten sönkkäämistä. Asiassa ei pitäisi olla pienintäkään epäselvyyttä. Reunaoikeistolainen politiikka on ajanut maan talouden syöksykierteeseen. Valtion taloudelle on olemassa mittareita. Ne näyttävät kaikki samaa. Punaisella ovat. On todella demokratian ongelma, että tosiasioita ei tunnusteta vaan yritetään kiemurrella ja syöttää kansalle potaskaa.

        Se, että maan talous oli vielä Orpon hallituksen alottaessa ihan kohtuullisessa kunnossa huolimatta kansainvälisistä kriiseistä ei ollut niinkään Marinin hallituksen ansiota vaan Sipilän hallituksen. Sipilän hallitus oli luonut pohjan ja perustan, jota Marinin hallitus saattoi hyödyntää kun luotsasi Suomen kahden kriisin läpi. Marinin hallituksen ote lässähti kun tuli se kolmas kriisi. Sipilän hallitushan oli oikeistohallitus siinä missä Orpon hallituskin. Miksi Sipilän hallitus onnistui kun Orpon hallitus on epäonnistunut perusteellisesti? Siihen on selvä syy ja se on näiden aikojen iso kysymys muuallakin kuin Suomessa. Olen miettinyt asian suht valmiiksi ja aika pitkälle kirjannut sen myös ylös. Nyt mietin, että kannattaako sitä julkaista palstalla. Tuskin kannattaa. Olkoon.

        Nyt on Marinin kymmenien miljardien lisä velat, nyt on Marinin hallituksen susi sote, nyt on Marinin hallituksen aikaan saamat lisä menot, nyt on sota siellä ja sota täällä nyt on kauppa ahdingossa, nyt on huonojen joustamattomien työsopimusten aikaansaama jätti työttömyys. Tuosta ei ole helppoa selvitä mutta parempaan on menty, on vähennetty menoja on hieman karsittu ay valtaa mutta sitä on karsittava edelleen.

        Orpo on lähtenyt oikeaan suuntaan mutta kun ollaan liian kaukana metsässä niin ei voida hetkessä palata, pitää saada taas kansa uskomaan siihen, että on kyettävä myymään oma tuottavuutensa kohtuu hintaan!


      • YXKAXEX kirjoitti:

        Aivan oikein, liian suuret menot! valtaosinhan menot eivät ole nykyisen hallituksen aloitteesta tulevia vaan entisten, kuten sosiaalisektori ja sote joka on sosialistien tekemä susi! Menot ovat arvaamattoman suuria ja maailman tilanne ei ole sallinut tulojen nousua ja kun hieman on menoja kohtuullistettu, niin kauhea parku alkaa ilman hyviä ideoita lisärahan hankkimiseen. Verotusta kun ei parane paljon kasvattaa, sen ollessa nykyisinkin liian suurta ja se haittaa talouskasvua!

        Osakkeen omistajathan ovat noiden yritysten omistajia, mihin sinä sijoittaisit jos se häviäisi sinne kuin Kankkulan kaivoon, etkä siitä sijoitetusta varallisuudestasi itse enää hyötyisi tipan tippaa? Se, että meillä on oy muotoista yrittäjyyttä on kiinni pelkästään siitä, että löytyy sijoittajia. Ilman sijoittajia olisimme pelkkä maatalousyhteiskunta jossa ehkä olisit renkinä.

        Tuskin monikaan oy koko tuottoaan monestikaan jakaa osinkoina, aina siitä ja yleensä vielä suurempi osa jää yritykseen lisäämään yrityksen omavaraisuutta. Toisaalta markkinoiden kulloinenkin tilanne vaikuttaa paljolti siihen mihin sitä tulosta käytetään. Jos markkinat eivät näytä vetävän, niin investointeja siirretään ja se ei ole mikään tyhmä temppu!

        Hallitushan on saanut valtakirjan muuttaa politiikkaa. Jos sote on huono, miksei hallitus ole korjannut sitä. Katsoin asioita haliituksen lupauksia vasten. Miksi on luvattu sellaista, mikä ei ole edes likipitäen toteutunut? Maailman tilanne on sallinut muualla kuin Suomessa tulojen kasvun. Miksi se ei siis ole sallinut sitä Suomessa?

        Ei minulle ole mitään sijoittamista vastaan. Olen itsekin sijoittaja. Enhän minä kirjoittanut mitään listattujen yritysten osingoista. Kirjoitin listaamattomien yritysten osinkojen verohuojennuksesta, joka on mysö epätasa-arvoinen suhteessa listattuihin yrityksiin. Muissa pohjoismaissa ei moista älyttömyyttä ole. Keksipä siihen selitys. Itse en sijotuksissani juokse osinkojen perässä vaan menestyvien ja kasvavien yritysten. Osingot ovat pikkurahaa, kun vertaa niitä tällaisten yritysten arvonnousuun. Ne eivät maksa yleensä omistajilleen mitään osinkoa. Kaikki liikenevä raha pannaan investointeihin ja toiminnan parantamiseen. Sellaisen yrittämisen perässä minä juoksen.

        Eivät kaikki heikosti menestyvät tai kasvamattomat yritykset jaa kaikkea vapaata pääomaansa osinkoina. Niillä maksetaan myös velkoja. Suomessa kassavirralla investoidaan kuitenkin huolestuttavan vähän verrattuna kilpailijamaihin. Se on merkki taantuvasta kansantaloudesta. Kyllä siitä kehittymättömyydestä kannattaisi olla huolissaan. Markkinat vetävät kyllä, mutta eivät välttämättä sitä, mitä on kaupattu viimeiset sata vuotta. Tuotekehitys ja uusiutuminen ovat avainsanoja. Se on aina tyhmä temppu, jos jäädään tumput suorana vain iihmettelemään. Sillä asenteelle moni yritys on mennyt konkurssiin.


      • Oikonomi kirjoitti:

        Orpon hallitus sai Suomen haltuunsa vielä ihan kohtuu hyvässä tilassa. Marinin hallituksen viimeisen vuoden lepsuilu ei ollut vielä ehtinyt saada aikaan kovinkaan pahaa jälkeä. Sen todella pahan jäljen on jättänyt nimenomaan Orpon hallitus.

        Ihmettelen reunaoikeistolaisten sönkkäämistä. Asiassa ei pitäisi olla pienintäkään epäselvyyttä. Reunaoikeistolainen politiikka on ajanut maan talouden syöksykierteeseen. Valtion taloudelle on olemassa mittareita. Ne näyttävät kaikki samaa. Punaisella ovat. On todella demokratian ongelma, että tosiasioita ei tunnusteta vaan yritetään kiemurrella ja syöttää kansalle potaskaa.

        Se, että maan talous oli vielä Orpon hallituksen alottaessa ihan kohtuullisessa kunnossa huolimatta kansainvälisistä kriiseistä ei ollut niinkään Marinin hallituksen ansiota vaan Sipilän hallituksen. Sipilän hallitus oli luonut pohjan ja perustan, jota Marinin hallitus saattoi hyödyntää kun luotsasi Suomen kahden kriisin läpi. Marinin hallituksen ote lässähti kun tuli se kolmas kriisi. Sipilän hallitushan oli oikeistohallitus siinä missä Orpon hallituskin. Miksi Sipilän hallitus onnistui kun Orpon hallitus on epäonnistunut perusteellisesti? Siihen on selvä syy ja se on näiden aikojen iso kysymys muuallakin kuin Suomessa. Olen miettinyt asian suht valmiiksi ja aika pitkälle kirjannut sen myös ylös. Nyt mietin, että kannattaako sitä julkaista palstalla. Tuskin kannattaa. Olkoon.

        Olen jokseenkin eri mieltä siitä, että Sipilän hallitus loi taloudellisen pohjan, jonka turvin Marinin hallitus onnistui. Mitä Sipilän hallitus teki? Se pyrki korjaamaan Suomen kilpailukykyä vähentämällä yritysten työvoimakustannuksia. Se tapahtui kaiken lisäksi painottamalla leikkauksia julkiseen sektoriin, mikä paransi kilpailukykyä välillisesti jos ollenkaan.

        Hintakilpailukyky ei ole kuitenkaan Suomen ensisijainen ongelma. Emme olleet siinä olennaisesti huonommassa asemassa kuin kilpailijamaat. Sipilän idea oli sama kuin devalvaation. Koska euron arvoa ei ole Suomesta käsin mahdollista alentaa, pitää yrittää ns. sisäistä devalvaatiota alentamalla palkkoja. Nämä toimet saattoivat jonkin verran parantaa Suomen kilpailukyä, mutta eivät olennaisesti. Tämä johtuu siitä, että kilpailukykymme olennaisin ongelma ei liity liiketoiminnan kustannuksiin. Pääongelma on itse tuotteet ja elinkeinorakenteen yksipuolisuus. Niitä yritettiin parantaa eniten Marinin hallituksen aikana, mutta työ jäi kesken ja Purran hallitus on tätä uudistamista pikemminkin vastustanut. Sen sijaan nykyinen hallitus on jatkanut Sipilän oikeistohallituksen linjoilla eli eräänlaisen sisäisen devalvaation edistämistä.

        Suomen elinkeinorakenne heikkeni olennaisesti silloin, kun Nokian kännykkäbisnes lahosi käsiin. Sen seurauksena Suomesta on puuttunut kuluttajille tähdätty vientiteollisuus. Palasimme vanhaan metsä- ja metalliteollisuuspainotteisuuteen ja se on ollut suuri ongelma. Muut pohjoismaat ovat onnistuneet juuri tässä suhteessa meitä paljon paremmin ja eroa alkoi syntyä Suomen vahongoksi. Pääongelma on tuotteet ja elnkeinorakenne. Meillä työn tuottavuus heikkenee tai ei kasva sen vuoksi. Nokian aikana tuottavuus kasvoi. Pitäisi siis löytää uusia ja kannattavia teknologiavetoisia toimialoja kuten muissa pohjoismaissa on meitä paremmin onnistuttu tekemään. Vihreä teknologia olisi tarjonnut tähän mahdollisuuksia. Valitettavasti tässäkin järki on päässä muualla kuin Suomessa. Kannattaisi käydä tutustumassa Kiinassa, miten maa panostaa tähän sektoriin. Tai edes Ruotsissa.


      • Anonyymi00039
        mielipidepankki kirjoitti:

        Kerrohan mitä hyvää on ohjelmassa, joka totaalisesti vastoin hallituksen antamia lupauksia on tuottanut ennätysmäärän lisää velkaa, kroonisesti alijäämäisen julkisen talouden, työttömyyden kasvun, heikentyneen ja koko Euroopan mitassa surkeimman kasvun, Suomen joutumisen EUn tarkkailuluokalle. Mikään edellinen hallitus ei kyennyt lähellekään vastaavaa suoritusta - negatiivisessa mielessä.

        Ehkä voit pitää ohjelmaa hyvänä jollain omituisella perusteella, mutta tulosten valossahan se on umpisurkea. Se ei vastaa likimainkaan niitä tavoitteita, joita hallitus asetti ja uskoi siis toteuttavansa ohjelmallaan. Ei siis likimainkaan. Jos ohjelma on jotain tuottanut, niin se on pelkkää alamäkeä ja lisääntyvää kurjuutta. Normaalistihan näitä ohjelmia tarkastellaan juuri niissä asetettuja tuloksia vasten. Se tarkastelu on hallituksen omastakin mielestä kouluarvosanalla nelosen arvoinen. Eli luokalle on jääty. Jokuhan tässä on mennyt pieleen ja pahemman kerran. Näkeehän sen nyt sokea Reettakin. Hallituspuolueet parjasivat kilvan Marinin hallituksen talouspolitiikkaa. Nyt sitten näiden parjaajien oma hallitus alittaa kirkkaasti Marinin hallituksen aikaisen tilanteen kaikessa talouteen liittyvässä.

        Suurin syy kurjuuteen eivät ole liian suuret menot. Niissä ei ole juurikaan enää sopeutusvaraa, jollemme sitten päätä, että sairaat ja vanhukset jätetään hoitamatta ja puolustusmeoja vähennetään. Neko ovat sinun keinosi vähentää menoja. Todellinen syy kurjuuteen on liian pienet tulot. Liian pienet tulot taas johtuvat elinkeinorakenteen yksipuolisuudesta ja hyvien tuotteiden ja liikeideoiden puutteesta. Selvin puute on siinä, että Suomessa ei valmisteta juuri mitään korkean teknologian kuluttajatuotteita. Nokia valmisti aiemmin juuri niitä ja niin pitkään se menestyi, Suomen talouskin kasvoi. Nyt meillä jarrutellaan tätä muutosta tukemalla heikosti kannattavia vanhoja ja kasvuhaluttomia yrityksiä sekä ohjaamalla nousevien yritysten rahoja investointien sijasta osinkoihin idioottimaisella osinkojen verohuojennussysteemillä. Pitäisi ottaa mallia siitä, mitä muissa pohjoismaissa tehdään. Niissä ei mainittuja pölhöjä järjestelmia ole, mutta korkean teknologian kuluttajatuotteita on. Ne ovat myös juoksemassa vihreän siirtymän mahdollisuuksien perässä. Suomessa persut eivät edes halua ideologisista syistä puhua mistään vihreästä siirtymästä, kun he eivät usko edes minkään ilmastonmuutoksen edes olevan olemassa oman mutu-tuntumansa perusteella.

        Mielipipankki...Seuraa asiantuntijakeskusteluja Suonen taloudesta niin saat paremman kuvan, seurauksista, ja vaikutuksista.
        Televisiosta seuraamalla ajankohtaisohjelmia, jossa politiikot väittelevät taloudesta, ja ekonomistit toisella kertaa, niin ero on kuin päivällä, ja yöllä.


    • Anonyymi00002

      Ne havainnot ovat aivan oikeita. Suomi on luisunut huonoon suuntaan! Se on totuus! Olen vanhemmiten ollut kiinnostunut yhteiskuntapolitiikasta. Minulla on se alin yliopistollinen tutkinto nimenomaan yhteiskuntapolitiikasta. Nykyhetkellä ihmettelen suuresti kokoomusta. Miten ennen arvostamani kokoomuksen johto on juuri nyt tällainen kuin se on. Näin heikko! Siellä taitaa määräillä enemmän Perussuomalaisten Purra, valtiovarainministeri. Perussuomalaiset muistuttavat suuresti mielestäni entisiä Saksan Kansallis sosialisteja eli natseja. Siltä havainnolta ei voi välttyä! Niin se vain on. Jo tällä perusteella tämä nykyinen hallitus vaikuttaa heiveröiseltä! Ja sitä se tosiaan on käytännössä, kuten tämän hallituksen tulokset osoittavat. Totuus on näin ilkeä. Suomen tilanne on tällä hetkellä todella heikko!
      En kuulu mihinkään puolueeseen, mutta mielestäni hallitus saisi vaihtua. Tuolla kokoomuksella tämä hallitus ei tule menestymään jatkossakaan. Tällä hallituksella ei ole milestäni riittävästi osaamista. Ei riitä, että vain puhuu suurista parannuksista, mutta koko ajan vain luisuu yhä syvemmälle ongelmiin. Esim. Työttömyydessä uusi Euroopan ennätys. Miten on luisuttu näin alas. Niin on vain tapahtunut. Mielestäni on ainoa keino ensinnäkin vaihtaa tilalle uusi hallitus. Nykyinen hallitus on kykynsä jo näyttänyt .... oikeastaan kykyjensä puutteet. Mielestäni hallituksen pitäisi vaihtua. Nykyhallitus on epäonnistunut. Mielestäni ainoa keino on vaihtaa hallitus uuteen hallitukseen, joissa johtavissa asemissa eivät ole Purra tai Orpo. On aika kokeilla jotakin muuta! Tätä mieltä!

      • Anonyymi00004

        Dunja:
        On tyypillinen demarivedätys. Tekeydytään muuksi kuin on.


    • Anonyymi00003

      Dunja:
      Ovatko V-Dem ja Demla samaa konsernia?

      • Anonyymi00006

        Trollilla kyselyikä ?


    • Anonyymi00007

      Tässä se näkyy miksi Suomen talous ei kasva!?

      On valitettavaa, että tätäkään tilastoa ei Suomen media julkaise säännöllisesti ??


      Julkisen talouden menot suhteessa BKT:hen
      Esimerkkejä !

      Suomi 57-58% (maailman korkein luku) ?
      Itävalta 55%
      Ruotsi 50%
      Saksa 49%
      Norja 49%
      Tanska 47%
      Islanti 46%
      Espanja 45%
      Israel 45%
      UK 44%
      Japani 39%
      USA 33%
      Sveitsi 32%

      Demokratian yksi suurimpia pulmia on, varsinkin Suomessa, että se on täysin kykenemätön seuraamaan automaattisesti kansantalouden julkisten menojen ja kansantalouden tuottavuuden kehitystä ?

      Eli, julkiset menot ryöstäytyvät aina Suomessa liian suuriksi ja sitten niitä leikataan erittäin suuren riitelyn kautta !?

      Julkisten menojen määrän ja BKT:n kasvun välinen suhde tulisi säätyä automaattisesti,
      eli kun menot kasvavat vähänkin liian suuriksi, niin menoja leikattaisiin automaattisesti !

      • Ei tuollaista tilastoa ole syytäkään julkaista säännöllsesti eikä edes säännöttömästi, koska se ei sinällään kerro yhtään mitään. Julkisten menojen osuus riippuu paljossa siitä, onko jokin toiminto sälytetty yhteiskunnan hoidettavaksi vai ei. Suomessa terveyden- ja sairaanhoito ovat julkisen vallan alaisia toimia suuressa määrin ja niistä tulee paljon kustannuksia. Joissain muissa maissa nämä palvelut tuotetaan yksityisellä sektorilla ja asiakkaat maksavat niistä suoraan. Et taida oikein ymmärtää tätä kuviota, kun jatkuvasti toistat tuota hölynpölyäsi. Vasta sellainen vertailu, missä huomioitaisiin veroilla tuotettujen palveluiden kokonaisuus veratlukelkpoisena eri maiden välillä, voisi antaa oikean tuloksen. Luvuissa pohjoismaat ovat keskenään kaikkein vertailukelpoisimpia. Suomen asemaa ei tuossa siinäkään välttämättä heikennä menojen suuri määrä vaan tulojen vähäisyys. Esim. Orpon hallituksen aikana Suomen talous on sakannut pahemmin kuin useimpien muiden maiden. Jos taloutemme lähtisi ripeään nousuun, tilanne parantuisi mitä suurimmalla todennäköisyydelle. Eli nuo luvut viittaavat ehkä enemmän kansantalouden huonoon tuotantokykyyn kuin julkisten menojen kasvuun.

        Eivät julkiset menot voi sykslisessä talousmallissa seurata suoraviivaisesti talouden kehitystä. Sehän tarkoittaisi esim. sairaanhoitoalalla sitä, että jätetäänpä joka sadas potilas hoitamatta, jos julkisen talouden tulivirta heikkenee prosentin ja hoidetaan sitten seuraavana vuonna yksi potilas terveenäkin, jos talous paranee pari prosenttia. Jos meille on päätetty hankkia ne 64 uutta hävittäjää, ei lukua voida nyt uudessa taloustilanteessa ykskaks pudottaakin 56 hävittäjään. Julkiset menot eivät ryöstäydy liian suuriksi. Viime vuodet osoittavat, että ne nousevat tarpeiden kasvaessa odottamattomasti. Sotemenot ja puolustusmenot ovat kasvaneet odottamattoman suuriksi ja koronamenot tulivat täysin yllättäen. Kyllä näihin on vaan pakko laittaa rahaa eivätkä nämä ole mitään pieniä menoeriä.

        Velkajarru on eräänlainen automaatio. Mutta kerro nyt ihmeessä, miten toimitaan, jos Trump esim. vaatii, että puolustusmenoja pitää nostaa 5 prosenttiin. Sanotaanko hänelle vastaukseksi, ettei meidän automaattinen menoleikkuri salli sitä? Mikä on ohjeesi?


      • Anonyymi00020
        mielipidepankki kirjoitti:

        Ei tuollaista tilastoa ole syytäkään julkaista säännöllsesti eikä edes säännöttömästi, koska se ei sinällään kerro yhtään mitään. Julkisten menojen osuus riippuu paljossa siitä, onko jokin toiminto sälytetty yhteiskunnan hoidettavaksi vai ei. Suomessa terveyden- ja sairaanhoito ovat julkisen vallan alaisia toimia suuressa määrin ja niistä tulee paljon kustannuksia. Joissain muissa maissa nämä palvelut tuotetaan yksityisellä sektorilla ja asiakkaat maksavat niistä suoraan. Et taida oikein ymmärtää tätä kuviota, kun jatkuvasti toistat tuota hölynpölyäsi. Vasta sellainen vertailu, missä huomioitaisiin veroilla tuotettujen palveluiden kokonaisuus veratlukelkpoisena eri maiden välillä, voisi antaa oikean tuloksen. Luvuissa pohjoismaat ovat keskenään kaikkein vertailukelpoisimpia. Suomen asemaa ei tuossa siinäkään välttämättä heikennä menojen suuri määrä vaan tulojen vähäisyys. Esim. Orpon hallituksen aikana Suomen talous on sakannut pahemmin kuin useimpien muiden maiden. Jos taloutemme lähtisi ripeään nousuun, tilanne parantuisi mitä suurimmalla todennäköisyydelle. Eli nuo luvut viittaavat ehkä enemmän kansantalouden huonoon tuotantokykyyn kuin julkisten menojen kasvuun.

        Eivät julkiset menot voi sykslisessä talousmallissa seurata suoraviivaisesti talouden kehitystä. Sehän tarkoittaisi esim. sairaanhoitoalalla sitä, että jätetäänpä joka sadas potilas hoitamatta, jos julkisen talouden tulivirta heikkenee prosentin ja hoidetaan sitten seuraavana vuonna yksi potilas terveenäkin, jos talous paranee pari prosenttia. Jos meille on päätetty hankkia ne 64 uutta hävittäjää, ei lukua voida nyt uudessa taloustilanteessa ykskaks pudottaakin 56 hävittäjään. Julkiset menot eivät ryöstäydy liian suuriksi. Viime vuodet osoittavat, että ne nousevat tarpeiden kasvaessa odottamattomasti. Sotemenot ja puolustusmenot ovat kasvaneet odottamattoman suuriksi ja koronamenot tulivat täysin yllättäen. Kyllä näihin on vaan pakko laittaa rahaa eivätkä nämä ole mitään pieniä menoeriä.

        Velkajarru on eräänlainen automaatio. Mutta kerro nyt ihmeessä, miten toimitaan, jos Trump esim. vaatii, että puolustusmenoja pitää nostaa 5 prosenttiin. Sanotaanko hänelle vastaukseksi, ettei meidän automaattinen menoleikkuri salli sitä? Mikä on ohjeesi?

        Liian suuret julkiset menot ovat seurausta vuosikymmenien aikana eduskunnassa tehdyistä menopäätöksistä lainsäädännön kautta !?
        Lähinnä vasemmiston toimesta !?

        Tottakai voi verrata, koska julkiset menot ovat itse aiheutettuja !?


      • Anonyymi00020 kirjoitti:

        Liian suuret julkiset menot ovat seurausta vuosikymmenien aikana eduskunnassa tehdyistä menopäätöksistä lainsäädännön kautta !?
        Lähinnä vasemmiston toimesta !?

        Tottakai voi verrata, koska julkiset menot ovat itse aiheutettuja !?

        Voihan sitä toki verrata, mutta onko sellaisessa vertaamisessa mitään järkeä. Valtiohan voisi lopettaa toimintansa kokonaan ja silloin ei olisi senttiäkään menoja. Sekö olisi sitten hyvä ja tavoiteltava tilanne?


      • Anonyymi00023
        mielipidepankki kirjoitti:

        Voihan sitä toki verrata, mutta onko sellaisessa vertaamisessa mitään järkeä. Valtiohan voisi lopettaa toimintansa kokonaan ja silloin ei olisi senttiäkään menoja. Sekö olisi sitten hyvä ja tavoiteltava tilanne?

        Ei, vaan julkisten menojen tulisi pysyä tasolla jolla kansantuote kykenee ne kattamaan !?

        EU-komissio ja IMF edellyttävät Suomelta julkisten menojen leikkauksia jotta velkaantuminen sekä alijäämä vähenevät !?

        Tässä esimerkit tehokkuudesta ja tehottomuudesta kansantaloudessa !


        Pieni vertailu !
        Suomi ja Yhdysvallat

        1. Julkisen talouden menot suhteessa BKT:hen
        Suomi 57%, Yhdysvallat 33%

        2. Keskim varallisuus aikuista kohti
        Suomi 186000 USD, Yhdysvallat 579000 USD

        3. Julkisen velan tausta
        Suomi 80-90% ulkomailta, Yhdysvallat 75-78% kotimaasta

        4. Terveydenhoito-kulujen kuormitus julkiseen talouteen
        Suomi 85%, Yhdysvallat 45%

        5. Keskuspankin kultavaranto
        Suomi 44 tonnia, Yhdysvallat 8100 tonnia

        6. Nobel palkinnot
        Suomi 5kpl, Yhdysvallat 428kpl

        Kts erityisesti kohdat 1-3. Niistä näkyy että Suomen talous on halvaantunut !?


      • Anonyymi00023 kirjoitti:

        Ei, vaan julkisten menojen tulisi pysyä tasolla jolla kansantuote kykenee ne kattamaan !?

        EU-komissio ja IMF edellyttävät Suomelta julkisten menojen leikkauksia jotta velkaantuminen sekä alijäämä vähenevät !?

        Tässä esimerkit tehokkuudesta ja tehottomuudesta kansantaloudessa !


        Pieni vertailu !
        Suomi ja Yhdysvallat

        1. Julkisen talouden menot suhteessa BKT:hen
        Suomi 57%, Yhdysvallat 33%

        2. Keskim varallisuus aikuista kohti
        Suomi 186000 USD, Yhdysvallat 579000 USD

        3. Julkisen velan tausta
        Suomi 80-90% ulkomailta, Yhdysvallat 75-78% kotimaasta

        4. Terveydenhoito-kulujen kuormitus julkiseen talouteen
        Suomi 85%, Yhdysvallat 45%

        5. Keskuspankin kultavaranto
        Suomi 44 tonnia, Yhdysvallat 8100 tonnia

        6. Nobel palkinnot
        Suomi 5kpl, Yhdysvallat 428kpl

        Kts erityisesti kohdat 1-3. Niistä näkyy että Suomen talous on halvaantunut !?

        Eihän kansantalous kykene USAssa alkuunkaan kattamaan liittovaltion menoja. Budjetti on ollut kroonisesti alijäämäinen jo vuosikaudet. Se alijäämä on katettu ennätysmäärisellä velanotolla ja rahan printtaamisella. Koittaisit nyt edes vähän ottaa asioista selvää. USAn valtionvelka on nyt 134 % bruttokansantuotteesta eli erittäin suuri ja Suomea selvästi suurempi myös tällä mittarilla mitattuna. Ja se siis siitä huolimatta, että USAn julkisten menojen osuus on pienempi kuin Suomessa. Koita nyt edes vähän hakea vastauksia tällaisiin asioihin. USAssa julkinen terveydenhoito on retuperällä, rahaa ei ohjata julkisen infran kunnostuksiin. Kokonaisia kaupunkea kuten Detroit rapistuu kokonaan.


      • Anonyymi00035
        mielipidepankki kirjoitti:

        Eihän kansantalous kykene USAssa alkuunkaan kattamaan liittovaltion menoja. Budjetti on ollut kroonisesti alijäämäinen jo vuosikaudet. Se alijäämä on katettu ennätysmäärisellä velanotolla ja rahan printtaamisella. Koittaisit nyt edes vähän ottaa asioista selvää. USAn valtionvelka on nyt 134 % bruttokansantuotteesta eli erittäin suuri ja Suomea selvästi suurempi myös tällä mittarilla mitattuna. Ja se siis siitä huolimatta, että USAn julkisten menojen osuus on pienempi kuin Suomessa. Koita nyt edes vähän hakea vastauksia tällaisiin asioihin. USAssa julkinen terveydenhoito on retuperällä, rahaa ei ohjata julkisen infran kunnostuksiin. Kokonaisia kaupunkea kuten Detroit rapistuu kokonaan.

        Eikö kirjoittaja osaa lukea ?

        3. Julkisen velan tausta
        Suomi 80-90% ulkomailta, Yhdysvallat 75-78% kotimaasta


    • Anonyymi00014

      Politiikkojen tehokkaalla propagandalla ja valehtelulla ollaan noinkin korkealla

    • Suomi tarvitsee valistuneen kansallismielisen ei-natolaisen sotilashallinnon, välikaudeksi, aidon kansanvallan palauttamiseksi maahamme!⚔️💪🦁🇫🇮

      • Suomi ei tarvitse nyt eikä koskaan minkäänlaista natsikomentoa eikä sotilasdiktatuuria. Jos sellaista kaipaat, muuta Johan Bäckmanin, Janus Putkosen ja Ano Turtiaisen perässä Venäjälle. Siellä on käytännössä maan turvallisuuspalvelujen ja sotilashallinnon diktatuuri, jota johtaa aikamme hitler eli putler.


      • mielipidepankki kirjoitti:

        Suomi ei tarvitse nyt eikä koskaan minkäänlaista natsikomentoa eikä sotilasdiktatuuria. Jos sellaista kaipaat, muuta Johan Bäckmanin, Janus Putkosen ja Ano Turtiaisen perässä Venäjälle. Siellä on käytännössä maan turvallisuuspalvelujen ja sotilashallinnon diktatuuri, jota johtaa aikamme hitler eli putler.

        Valistunut sotilashallinto Suomeen ja tohtori Paavo Väyrynen Suomen Johtajaksi. 🇫🇮👍Tämä on ainoa pelastuksemme ellei Jeesusta lasketa.🧔‍♀️✝️
        En ole venäläismielinen, enkä länsimielinen.🇷🇺👎🇪🇺👎Enkä ole ukrainamielinen!🇺🇦👎
        Olen Suomen mielinen! 🇫🇮👍
        Mene itse Venäjälle, minä en kaltaistesi pöpien🎃 käskystä mene kotimaastani mihinkään!🇫🇮👍
        Ukrainan korruptoituneiden oligarkkien tukeminen suomalaisten rahoilla on väärin!🇺🇦☠️👎


    • Anonyymi00019

      Hyvä aloitus

    • Anonyymi00021

      Väestö vaihtuu epädemokraattisten maiden väestöön.
      Demokratia taantuu.
      Oliko yllätys?

      • Olet oikeassa siinä, että Suomessa asuvilla muun maan kansalaisilla ei ole äänioikeutta eduskuntavaaleissa. Pitäisikö siis sinun mielestäsi sallia äänioikeus myös näille ulkomaalaisille, jotta demokratia ei taantuisi?


      • Anonyymi00025
        mielipidepankki kirjoitti:

        Olet oikeassa siinä, että Suomessa asuvilla muun maan kansalaisilla ei ole äänioikeutta eduskuntavaaleissa. Pitäisikö siis sinun mielestäsi sallia äänioikeus myös näille ulkomaalaisille, jotta demokratia ei taantuisi?

        En sano mitään muuta, kuin Kyösti Kallio. Ja Sauli Niinistö ja Paavo Väyrynen.
        Jatketaan harjoituksia!
        Voiko demokratiaa kehittää? Ilmeisen taantuakin se voi aloituksesta päätellen. Täytyykö tyhmää kansaa kuunnella, muulloinkin, kuin vaalikiertueella? Lupaillen yhtä hyvää ja sataa kaunista. No, Suomessammehan on kaikki mahdollista.
        Hyviä kannanottoja muuten ketjussa. Puolin ja puolin.


    • Anonyymi00022

      Ei yllätä. Suomi on pitkään näyttänyt merkkejä halusta muuttua kommunistiseksi valtioksi.

      • Ai mitä merkkejä?


      • Anonyymi00026

        Niinkö halua kokoomus Suomessa. Ilmankos Suomen touhut ovat muuttuneet järjettömiksi, kun kokoomus on ollut hallitseva hallituspuolue yli 30 vuotta


      • Anonyymi00027
        Anonyymi00026 kirjoitti:

        Niinkö halua kokoomus Suomessa. Ilmankos Suomen touhut ovat muuttuneet järjettömiksi, kun kokoomus on ollut hallitseva hallituspuolue yli 30 vuotta

        Äänestääkin voi. Jos tahtoo. Jopa jaloillaan. Varsinkin jos usko menee. Joten jos aikoo äänestää, täytyy olla hyvin "kuusalla", ja lutrulla asioista. Se on kyllä mielestäni jo liikaa vaadittu tavan pulliaiselta. Siltä vaalikarjalta. Miksi esimerkiksi kerätä nimilistoja, kun ne ovat, kuin tuuleen huutaisi. Voi, voi. Ja vuoret.


      • Anonyymi00028
        Anonyymi00027 kirjoitti:

        Äänestääkin voi. Jos tahtoo. Jopa jaloillaan. Varsinkin jos usko menee. Joten jos aikoo äänestää, täytyy olla hyvin "kuusalla", ja lutrulla asioista. Se on kyllä mielestäni jo liikaa vaadittu tavan pulliaiselta. Siltä vaalikarjalta. Miksi esimerkiksi kerätä nimilistoja, kun ne ovat, kuin tuuleen huutaisi. Voi, voi. Ja vuoret.

        Paljonko muuten niiden Kekkosen voivuorien aikaan oli valtionvelkaa? Vastaan vähemmän.
        Ja jos pitää United States of Amerikaa taivaana, ja vertailukelpoisena mallimaana tänne pohjolan perukoille, niin silloinhan voi sitten lähteä sinne "vuolemaan kultaa".
        Miten muuten Tanska, pieni pinta-alaltaan ja Ruotsi pieni pinta-alaltaan pärjää Suomeen verrattuna paremmin valtionvelan suhteessa bruttokansantuotteeseen.?
        Ne on muuten päälle 30% luokkaa. Ja Norja nyt on aina ollut Roope-Ankka.
        Entäs Islannin, pienen maan finanssikriisi? Eikä ole muuta, kuin kuumia lähteitä ja kalatuotantoakin. Ja täälä vaan kaikki kitisee köyhyyttään. Paitsi ne osattomat tosiköyhät, joilla ei ole edes tietokonetta, ja vaan joku vanha kapula. Onko edes sitä?


    • Anonyymi00034

      Kun kuuntelee oppositiota, niin Suomi on vähintään diktatuuri, jossa ei pelaa mikään, ja ihmiset köyhtyvät, eivätkä saa hoitoa. Luultavasti nämäkin painavat paljon kun arvioidaan näitä menestystekijöitä.
      Toisaalta saa lukea lehdistä ulkomailta tulleiden mielipiteitä Suomen korkeasta sairaanhoidosta, demokratiasta, ja kaikkien pitämisestä menossa mukana. Useat kehujat ovat vielä korkean elintason maista.
      Suurimmat oman pesän likaajat ovatkin kotimaisia ihmisiä, jotka näkevät vain omasta suppeasta poliittisesta raosta tapahtumat ja demokratian kehityksen.

      • Anonyymi00036

        Siinä olet kyllä oikeassa. Tämäkin on luksusta, kun on tällainen nykyvempele, kuin tietokone.
        Oma suppea yksiputkiajattelu, kuten meitä miehiä usein siitä syytetään, näkyy myös siinä mainiosti, että täytyy aina olla joku "syntipukki", jonka toimintaa aina voi kritisoida.
        Toki monesti saakin poliittisesti kritisoida. Se on kaiketi sitten sitä avointa demokratiaa.
        Kuitenkin voisin sanoa, ettei mikään hallitusohjelma mitään ehdotonta "jumalansanaa" voi olla.
        Kyllä tämän nykyisenkin hallituksen ohjelmaa on suunniteltu vuosikausia, väittäisin.
        Ei raamatunpaksuista 6 viikkoa käsiteltävää hallitusohjelmaa oikein äkkiä kirjoitella. Näinhän meille tiedotusvälineet asiasta tiedotti.
        Ja kuka sen alunperin laati? Yhteistoiminta demokraattisesti vai jokin muu tai muut keskusjärjestöt? Minne Ann-Maja Henriksson pakeni? Sehän odotti Orpolta vahvempaa johtajuutta.
        On kyllä totta, ettei firman pottia voi kaikkia jakaa keskenään tasan, ellei ole sitten joku ylimääräinen palkanlisä. Tarkoitin sitä, että yrittäjällä ja pariskunnalla saattaa olla, varsinkin alkuaikoina isokin velkavastuu. Toki tarkempaa tietoa minulla ei ole etenkään sukupuolenvaihdos tapauksista. Siis polven.


      • Anonyymi00037

        Suomessa on finassidiktatuuri ja digimafia ainakin. Pankkiasiat eivät toimi yksinkertaisesti, koko ajan mennyt hankalammaksi. Yksinkertainen asia. Ja vastaus ei saa olla, ota pankkisovellus. Julkisen liikenteen lipunmyyntitavat on yksi käsittämättömän vaikeasti tehty asia. Lippuja ei saa edes ostaa nykyisin liikennevälineistä. Vastaus ei saa olla ota sovellus. Kohta taksimatkakin pitää maksaa etukäteen jos kokoomuksesta on kiinni. Puhelimella soittojonotukset jne. Suomessa on useita perusasioita jotka eivät toimi kansalaiselle vaivattomalla tavalla. Ehkä joillekin


    • Anonyymi00040

      Suomi ei ole enää oikeusvaltiokaan.

      • Anonyymi00041

        Totta !
        Lukemat ovat todella rumat !? Näkyvät alla !

        Julkisen talouden menot suhteessa BKT:hen
        Esimerkkejä !

        Suomi 57-58% (maailman korkein luku) ?
        Ranska 57%
        Itävalta 55%
        Ruotsi 50%
        Saksa 49%
        Norja 49%
        Tanska 47%
        Islanti 46%
        Espanja 45%
        Israel 45%
        UK 44%
        USA 33%
        Sveitsi 32%


      • Anonyymi00042

        Suomi on despootti yhteiskunta johon kokoomus on meidät vienyt


    • Anonyymi00043

      Sosialisteille
      demokratia
      tarkoittaa
      sitä
      että he elävät sinun rahoillasi.
      Älä mene halpaan
      Nämä korppikotkat tietävät mitä tekevät.
      Sinulla ei ole velvollisuutta elättää
      Mullahia, hänen 4 vaimoansa, eikä
      27 lasta.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe