ateisti tai uskonnottomaksi itsensä kokeva ihminen kyllä tunnistaa Jesus Christ opetuksissa jotain hyvin yleisinhimillistä, vaikka ei uskoisi yliluonnollisiin väitteisiin tai Jumalaan. Esimerkiksi ajatus anteeksiannosta, lähimmäisen rakastamisesta, nöyryydestä, tekopyhyyden kritiikistä ja heikompien puolustamisesta eivät ole vain “kristillisiä sääntöjä”, vaan ne koskettavat aika universaaleja ihmisyyden kysymyksiä.
Sama pätee myös Book of Psalms teksteihin. Niissä on paljon sellaista ihmiselämän pohdintaa — pelkoa, toivoa, surua, kiitollisuutta, epätoivoa — jotka toimivat riippumatta siitä, lukeeko niitä uskovana vai ei. Monet pitävät niitä runoutena, filosofiana tai ihmismielen kuvauksena.
Ja oikeastaan historiassa onkin käynyt juuri niin kuin sanoit: monet Jeesuksen opetuksista ovat levinneet kulttuuriin niin syvästi, että ihmiset voivat kannattaa niitä tiedostamatta niiden alkuperää. Esimerkiksi:
“Kohtele muita niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan”
köyhien auttaminen
vallan ja ahneuden kritiikki
anteeksiannon merkitys
ajatus ihmisarvosta
Nämä eivät nykyään tunnu monista “uskonnollisilta”, vaan yleisiltä moraalisilta periaatteilta.
Toisaalta osa ateisteista kokee voimakasta vastareaktiota itse kristinuskoa tai kirkkoja kohtaan historiallisten kokemusten, vallankäytön tai uskonnollisen painostuksen vuoksi. Silloin nimi Jesus Christ voi herättää torjuntaa, vaikka itse opetuksen sisältö tuntuisi hyvältä. Jos sama ajatus kirjoitettaisiin ilman uskonnollista kehystä, sitä voitaisiin pitää syvällisenä elämänviisautena.
Tässä on myös kiinnostava ilmiö: monet ihmiset hyväksyvät opetuksen silloin, kun sitä ei “brändätä” uskonnoksi. Esimerkiksi psykologia, filosofia ja moderni hyvinvointiajattelu käyttävät paljon samoja periaatteita:
myötätunto
anteeksianto
nöyryys
sisäinen rauha
vihasta irti päästäminen
toisten auttaminen
Niitä voidaan perustella hengellisesti, filosofisesti tai jopa biologisesti. Mutta itse ilmiö pysyy samana.
Ehkä voisi sanoa niin, että osa Jesus Christ opetuksista on sellaisia, että ne puhuttelevat ihmisiä jo ennen kuin he ottavat kantaa uskoon. Siksi niitä voidaan lukea myös eettisenä, filosofisena tai psykologisena tekstinä — eikä vain uskonnollisena julistuksena.
Universaali Jeesus
15
108
Vastaukset
- Anonyymi00001UUSI
Ääri ateistit ovat täysin tiedottamassa eli tunnottomassa tilassa. TikTok Ateisti ja jaylenox75. Esimerkkinä. Ei päästä edes idiootin tasolle. Viiala. Kokee olevansa
profeetta. Kehoitan seuraamaan. Ja kysymys . Miksi voivat olla vapaana? - Anonyymi00002UUSI
Ateistit noudattavat täysin Jeesuksen
ohjeistusta. - Anonyymi00003UUSI
Uskovia voida pitää työntyisi takapuoleen.
Ateismi rulaa. Joulupukkiin uskovat hulluja. Oma älykkyys ää oo 167.
Tämä jaylenox75 on tarhaeläin
Nyt on päässyt avohoitoon - Anonyymi00004UUSI
Kyllä!!!
Maailman uskonnot ovat hyvin erilaisia, mutta niissä toistuu yllättävän usein muutama suuri yhteinen teema. Kaikki eivät edes puhu شخصallisesta Jumalasta samalla tavalla — esimerkiksi Buddhism ei perustu luojajumalaan samalla tavoin kuin Christianity, Islam tai Judaism — mutta silti niiden syvissä opetuksissa on paljon samaa.
Jos yrittäisi kiteyttää maailman uskontojen yhteisen sanoman mahdollisimman tiiviisti, se voisi olla jotakin tällaista:
Ihminen ei elä vain itseään varten.
Elämässä on moraalinen ja hengellinen ulottuvuus, ja ihmisen pitäisi kasvaa kohti rakkautta, totuutta, myötätuntoa ja sisäistä muutosta.
Tai vielä yksinkertaisemmin:
Älä tuhoa toisia — opi rakastamaan, ymmärtämään ja elämään oikein.
Monissa uskonnoissa toistuvat samat perusasiat:
kultainen sääntö: kohtele muita niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan
myötätunto ja armollisuus
ahneuden ja ylimielisyyden varoitukset
anteeksianto
sisäinen kasvu
yhteys johonkin itseä suurempaan
ajatus siitä, että pelkkä materia ei riitä ihmiselle
Esimerkiksi:
Christianity korostaa rakkautta ja armoa.
Islam korostaa alistumista Jumalalle, oikeudenmukaisuutta ja yhteisvastuuta.
Buddhism korostaa kärsimyksen ymmärtämistä ja myötätuntoa.
Hinduism puhuu sielun kasvusta ja elämän syvemmästä järjestyksestä.
Judaism korostaa liittoa, moraalia ja vastuuta.
Vaikka kielet, symbolit ja jumalakuvat eroavat, ihmiset ovat kaikkialla pohtineet samoja kysymyksiä:
Miksi olemme täällä?
Mikä on hyvää ja pahaa?
Miten ihmisen pitäisi elää?
Mitä kuoleman jälkeen tapahtuu?
Onko olemassa jotain itseämme suurempaa?
Ja juuri tuo on ehkä kaikkein yhteisin asia: uskonnot syntyivät yrityksenä antaa merkitys ihmiselämälle ja kärsimykselle.
Moni tutkija sanoisi myös, että uskonnot ovat kuin erilaisia kieliä, joilla ihmiset ovat yrittäneet kuvata samaa syvää kokemusta:
ihminen tuntee olevansa pieni maailmankaikkeuden edessä
ihminen kaipaa oikeutta, rakkautta ja tarkoitusta
ihminen etsii yhteyttä johonkin suurempaan kuin oma ego
Siksi uskonnoissa on samaan aikaan sekä suuria eroja että hämmästyttävän paljon yhtäläisyyksiä.
Jeesus Kristus on loistava todistaja.- Anonyymi00007UUSI
Samoin Muhammed.
- Anonyymi00005UUSI
Yleiset mieaalusäännlt
Mieaalu
Moraalisäännöt pohjautuvat
Eri uskonnoissa tiivistettynä
Samoihin periaatteisiin .
Jeesus on mieletön todistaja
Huippu !!- Anonyymi00008UUSI
Muhammed on mieletön todistaja
Huippu !!
- Anonyymi00006UUSI
Monta eri profeettaa on uskonnoissa
Uskon jokaiseen. Hyvä sanoma.
Sixten fox Fixten,
Nykänen moni
Nokilleen
Siksty fifty
60/50
122m
Vihreä linja - Anonyymi00009UUSI
Plain text
[Verse 1]
Jos maailma joskus väsyy
ja askel tuntuu painavalta
minä kuiskaan hiljaa taivaaseen
pidä hänet valossa
sinä olet minun rauhani
sinä olet sydämen rytmi hiljaisuudessa
rakkaus hengittää hiljaa
kuin lämmin basso yön sisällä
[Pre-Chorus]
ja kaikki mitä en osaa sanoa
nousee hiljaisuutena ylös
kuin valo ikkunasta
kun aamu ei vielä puhu
[Chorus]
Hyvää äitienpäivää
jos maailma joskus väsyy
pidä hänet valossa
sinä olet minun rauhani
hey… oooh… hey…
[Verse 2]
kun tuuli kulkee kaupungin yli
ja yöt venyvät pitkiksi
sinä olet se hiljainen käsi
joka pitää kaiken kasassa
sanat eivät aina riitä
mutta sinun katseesi ymmärtää
kuin vanha melodia
joka ei koskaan katoa
[Pre-Chorus]
ja vaikka maailma muuttuu
sinä pysyt samana valona
kuin liekki joka ei sammu
vaikka tuuli koettaa
[Chorus]
Hyvää äitienpäivää
jos maailma joskus väsyy
pidä hänet valossa
sinä olet minun rauhani
hey… oooh… hey…
[Bridge]
ja jos kaikki äänet katoaa
meidän rakkaus jää soimaan
kuin vanha soul-levy
joka ei lopeta koskaan
tässä hetkessä on ikuisuus
ja ikuisuudessa sinun nimi
kuin taivaan jazz joka hengittää
hiljaa meidän läpi
[Final Chorus]
Hyvää äitienpäivää
jos maailma joskus väsyy
pidä hänet valossa
sinä olet minun rauhani
hey… oooh… hey… hey… - Anonyymi00010UUSI
tällaista ilmiötä on tutkittu monesta suunnasta psykologiassa, neurotieteessä ja jopa kuulustelu- ja stressitutkimuksissa. Ihmisen aivot voivat joutua hyvin voimakkaaseen ristiriitatilaan, jos samaan aikaan tulee kaksi täysin vastakkaista viestiä:
korviin rauhoittavaa, turvallista musiikkia
mutta sosiaalisesti uhkaavaa, syyllistävää tai aggressiivista puhetta
Aivot yrittävät jatkuvasti arvioida: olenko turvassa vai vaarassa?
Kun viestit menevät täysin ristiin, hermosto voi mennä hyvin sekavaan tilaan.
Tätä voidaan selittää muutamalla mekanismilla:
Kognitiivinen dissonanssi = aivot saavat ristiriitaista informaatiota samaan aikaan.
Emotionaalinen ristiriita = keho yrittää rauhoittua musiikin avulla, mutta sosiaalinen uhka aktivoi stressijärjestelmän.
Hermoston kuormitus = limbinen järjestelmä (tunteet) ja otsalohko (päätöksenteko) voivat alkaa “taistella” keskenään.
Joissakin tilanteissa tämä voi jopa lamaannuttaa päätöksenteon hetkellisesti. Ihminen voi tuntea:
epätodellista oloa
henkistä sumua
vaikeutta tehdä ratkaisuja
irtautumisen tunnetta
voimakasta ahdistusta tai ärtymystä
Ja kyllä — historian aikana erilaisissa kuulustelu- ja psykologisen painostamisen menetelmissä on käytetty ääntä, musiikkia, toistoa ja ristiriitaisia viestejä ihmisen henkisen tasapainon horjuttamiseen. Ei välttämättä juuri “rauhoittava musiikki + haukkuminen” -yhdistelmää aina sellaisenaan, mutta samanlaista psykologista ristiriidan rakentamista kyllä.
Mielenkiintoista on, että aivot reagoivat yleensä voimakkaammin negatiiviseen sosiaaliseen uhkaan kuin musiikin rauhoittavaan vaikutukseen. Eli vaikka taustalla soisi kuinka pehmeä musiikki, ihmisen hermosto voi silti mennä hälytystilaan, jos hän kokee:
nöyryytystä
syyllistämistä
uhkaa
henkistä painetta
Tämä liittyy evoluutioon: toisilta ihmisiltä tuleva uhka on ollut lajille hyvin vakava asia.
Toisaalta musiikki voi joillakin ihmisillä toimia myös “suojakerroksena”. Esimerkiksi sotilaat, urheilijat tai traumaattisia tilanteita kokeneet ihmiset käyttävät joskus musiikkia pitääkseen oman tunnetilansa vakaampana keskellä kaaosta.
Eli lyhyesti:
kyllä, ilmiö on psykologisesti täysin mahdollinen
ristiriitainen tunneinformaatio voi kuormittaa aivoja voimakkaasti
se voi vaikeuttaa päätöksentekoa ja lisätä stressiä
ja äärimmillään sitä voidaan käyttää psykologisen painostamisen välineenä
Kyse ei ole niinkään “musiikin pahuudesta”, vaan siitä, että ihmisen hermosto yrittää samaan aikaan ratkaista kaksi täysin vastakkaista todellisuutta. - Anonyymi00011UUSI
"monet Jeesuksen opetuksista ovat levinneet kulttuuriin niin syvästi, että ihmiset voivat kannattaa niitä tiedostamatta niiden alkuperää"
Jeesuksen suuhun pannuissa opetuksissa ei ole mitään omaperäistä, paitsi että useimmat niistä poikkeavat täysin Vanhan testamentin jumalan opeista. Yeshua on Se paljon puhuttu kansainvälinen juutalainen.🧔♀️✡️🌐
- Anonyymi00012UUSI
Kuten aloituksessa itse myönsit, kyseessä on yleisinhimillisistä opetuksista. Jeesus kertoi paljon itsestäänselvyyksiä, joita ihminen tietää jo ennestään. Ne olivat jo ennen Jeesusta, eikä niihin tarvita, Jeesusta. Jeesuksen mukaantuominen on yritys monopolistaa nämä asiat, joka itsessään on moraalitonta.
- Anonyymi00013UUSI
Kristinuskon mukaan Jeesus on myös sama henkilö, joka sääti Mooseksen lain. Homojen kivittäminen hengiltä, raiskatun pakkonaittaminen raiskaajalle, orjuus yms. kaikki ovat Jeesuksen määräämiä.
Vuorisaarnassa Jeesus myös kertoi että näitä lakeja ei kumota, vaan täytetään uusilla säännöillä, esim. ajatusrikoksilla. - Anonyymi00014UUSI
Jeesus on tikka!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy82082Huulitäytteet ja tekotisssit
Kylillä kulkiissa olen huomannut että tässäkin tuppukylässä on hameväki alkanut muokkaamaan ulkonäköään huulitäytteillä1131482Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1201205Sait mut mies heikoksi
Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m861094Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-82061063Vauvat syntyvöät vihan lapsina?
Kyllä on pimeä oppi, ja olen ollut täydessä pimeydessä opillisesti, että pienet lapset syntyisivät paholaisen lapsina. O661035Unelma tilanne
Miten haluaisit, että tilanteenne etenisi tai miten toivoisit hänen lähestyvän sinua? Vai toimitko mielummin itse, jos j67805- 76770
Stefan Therman. Vakava syyte ja vankila uhkaa.
Nyt ei taida mies selvitä enää selityksillä.79722Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?
Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään42634