Blastr hakee ympäristölupaa rautasienilaitokselle ja vetysienilaitokselle.
Kai Jauhiainen
Tänään 6:00
Kai Jauhiainen
Norjalainen Blastr Green Steel on perunut toistaiseksi suunnitelmansa vähähiilisen terästehtaan rakentamiseksi Inkoon Joddböleen. Tilalle Blastr hakee ympäristölupaa rautasienilaitokselle ja vetysienilaitokselle. Alkuperäinen terästehdashanke olisi ollut neljän miljardin euron ja 1 000 työpaikan hanke.
Inkoon terästehdas ei toteudu
3
91
Vastaukset 3
- Anonyymi00001
Rautasienilaitos (engl. direct reduced iron eli DRI-laitos) on terästeollisuudessa käytettävä laitos, jossa rautamalmi pelkistetään raudaksi vetyä tai maakaasua hyödyntäen. Vaikka se vähentää merkittävästi perinteisten masuunien hiilidioksidipäästöjä, laitoksen toimintaan liittyy myös tiettyjä haittoja:Massiivinen vedyn tarve ja logistiikka: Laitokset vaativat toimiakseen valtavia määriä vetyä. Tämä edellyttää joko paikallista, erittäin suuren luokan vedyn tuotantoa tai laajojen siirtoputkistojen ja varastojen rakentamista.Korkea energiankulutus: Vedyn valmistus (elektrolyysi) ja itse rautasienen tuotantoprosessi kuluttavat poikkeuksellisen paljon sähköä.Merkittävät investointikustannukset: Uuden teknologian ja vetypohjaisten laitosten suunnittelu, kaavoitus, luvitus ja rakentaminen ovat taloudellisesti valtavia ponnistuksia.Malmin saatavuus: Prosessi vaatii korkealaatuista rautamalmia (pellettejä), jotta rautasieni saadaan valmistettua tehokkaasti.
- Anonyymi00002
Juurikin noin: Suomi näyttää olevan ulkomaisille yrityksille ilmaisen sähköenergian ihmemaa.
Suomalaiset "asiantuntijat" ovat haistapaskan arvoisia höpöttäjiä, jotka luottavat kaikenlaisten helppoheikkien juttuihin. Suomi ei ole maa jossa sähköä riittää jokaiselle datakeskusta suunnittelevalle firmalle, tai "vihreää" terästä valmistavalle. Vety on siis helvetin kallista kaasua, jota ei kannata valmistaa kuin hätätapauksessa, tai tuulivoimasta todellisesti saatujen ylituotantopiikkien energialla. Milloinkahan Suomi alkaa saada taloudellista hyötyä siitä, että on mallimaana kaikessa maailman pelastusyrityksissä? Ensiksi pitäisi eliminoida kaikki hullut diktaattorit jotka pitävät yllä sotia ja muita konflikteja ja tuoavat ilmakehää. Yhdysvaltojen umpihullu johtaja, joka ei myönnä ilmastonmuutosta, pitäisi kuohita ja hirttää heti. Seuraavaksi ryssälää johtava bunkkerissaan piileskelävä mongolien ja paviaanin sekoitus. Jumalan valitseman kansan pääministeri on samaa sakkia. Ja onhan niitä muitakin.
- Anonyymi00003
Kuka oikeasti oletti tuon kokoluokan laitoksen toteutuvan tänne ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi3581124- 71758
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et37696- 50602
- 41588
- 63533
SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia
Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht321501Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri19491- 75471
kasariperjantai 2026
Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle22459