Mitä mieltä valtioateismista? Pitäisikö kokeiluja laajentaa koskemaan useampia valtioita? Mitkä ovat olleet sen parhaat saavutukset ja missä on ollut eniten haasteita?
Onko esim. palsta-ateismissa tendenssejä, että valtioateismin olemassaolo kielletään? Mistä ateistisista perinteistä asioiden olemassaolon kieltävän ateismin muoto koostuu? Ja minkä aatteiden kanssa se on historian aikana muodostanut rajapintoja?
https://en.wikipedia.org/wiki/State_atheism
Valtion ateismi
17
234
Vastaukset 17
- Anonyymi00001
Olisko "uskonnottomuus" parempi termi, ateismi on ismi siinä kuin muutkin.
- Anonyymi00007
Voi hyvä tavaton! Ateismi on sama, kuin kubismi, realismi, kapitalismi, alkoholismi?
- Anonyymi00011
Ateismi ei ole ismi samalla tavalla kuin aatteet, ateismi ei ole aate.
Ovatko esim. seuraavat aatteita: rhotasismi, iotasismi, anglismi, kretinismi, autismi, alkoholismi?
(Harmittaa, että keksin muunkin hyvän esimerkin tästä, mutta en millään muista sitä.)
- Anonyymi00002
Albaniassa uskonto voi hyvin, ateismi ei niinkään.
- Anonyymi00013
Ja yli puolet albanialaisista on muslimeja... 😊
Mutta ateistejakin on.
- Anonyymi00003
uskonto on kuin nämä https://www.youtube.com/watch?v=VYvOuF6BSKM
- Anonyymi00004
eli pidempi toimija samoilla poliittisten puolueiden metkuilla
- Anonyymi00012
Anonyymi00004 kirjoitti:
eli pidempi toimija samoilla poliittisten puolueiden metkuilla
Kuten Kimin ja Puten lätissä
- Anonyymi00006
Minä puhuisin mieluummin valtiosekularismista. Ja sitä esiintyy aika paljon nykyään.
- Anonyymi00008
Uskonnot pitäisi kokonaan erottaa valtiosta, mutta ateismin kanssa sillä ei ole suoranaista tekemistä.
Valtiokommunismissa politbyroon opit ovat rikkomattomia totuuksia ja päämiehen lausunot ovat ex cathedra erehtymättömiä viisaudessaan. Valtio rakentaa komeita "Kansanpalatseja" oman erehtymättömyytensä palvontaan ja pönkittää erinonmaisuuttaan muhkeilla paraateilla. Kaikki arvostelu on kiellettyä, koska järjestelmähän on erehtymätön.
Aivan kuule kuulostaa uskonnolta...- Anonyymi00009
Määrittele, mitä tarkoitat ateismilla.
Tässä tuntuu nyt olevan kösite-eroja.
Et ilmeisesti tarkoita ihmisiä, jotka eivät kuulu näihin uskontojuttuihin, vaan jotain muuta?- Anonyymi00014
Aloittaja luulee, että ateismi on aate ja maailmankatsomus.
Näin, vaikka hänelle on kymmeniä tai satoja kertoja kerrottu, että ateismi ei ole aate. Ilmeisesti asia on hänelle jokin pakkomielle... - Anonyymi00015
En luule
vaan uskon
PH tulee ylöspäin, papin luo.
Pieru kirkossa, kesken saarnan:
- Ainoa ääni, joka hetkeen kuului, oli narina kuumassa kesätuulessa, kun pakarat heiluivat saarnastuolin alla.
- Anonyymi00010
Näh, pakottaminen ei ole toimiva ratkaisu.
Sekulaari humanismi on pehmeämpi ja toimivampi tapa. - Anonyymi00016
Oikeastaan meillä suomessakin on jo valtioateismi, koska valtio ei esim. tee poliittisia päätöksiä perustuen uskonnollisiin dogmeihin, rukoiluun, ja Raamatun tulkintaan.
- Anonyymi00017
Kouluissa opetetaan pakkouskontoa alaikäisen oppilaan tahdosta riippumatta, jos on kirkon jäsen. Alaikäinen ei myöskään voi erota kirkosta omasta tahdostaa.
Kirkolla on valtiollinen verotusjärjestelmä. Valtio pumppaa kirkolle rahaa asioista, joiden pitäisi olla valtion hoitamia.
Sekulaarisuus Suomessa on vielä kaukana.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1791339
- 851236
- 96977
- 48833
Suhde sinuun on ollut yhtä draamaa
ilman draamaa ja suhdetta. 😅 Oikeasti ei naurata. Nainen, olet pitänyt minut pihdeissäsi. Tunne on välillä vahva ja su40723Haluatko, että kierrän sinut kauempaa
Kun näyttää, ettet minusta innostu. Voisit edes täällä kertoa selvät sävelet.83609Yritit nainen sammuttaa kiinnostukseni
mutta se tehtävä epäonnistui. Se oli sitä bitch -mode vaihetta silloin. Lopputulos on nyt se, että rakastan sinua tällä30538Mikä on vahvuutesi palstalla?
Oletko kuullut asian joltain toiselta vai oletko itse sitä mieltä? Itse luen avarakatseisuuden omaksi vahvuudekseni. Yr111520Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!
En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su44498Tunnetta ja sinua on vaikea kuvailla
Paremmin se varmaan aukeaa muulla tavalla. Olen merellä, jossa kovin usein puhkeaa rajuilma ja huomaan taistelevani hu33475