Mitä mieltä valtioateismista? Pitäisikö kokeiluja laajentaa koskemaan useampia valtioita? Mitkä ovat olleet sen parhaat saavutukset ja missä on ollut eniten haasteita?
Onko esim. palsta-ateismissa tendenssejä, että valtioateismin olemassaolo kielletään? Mistä ateistisista perinteistä asioiden olemassaolon kieltävän ateismin muoto koostuu? Ja minkä aatteiden kanssa se on historian aikana muodostanut rajapintoja?
https://en.wikipedia.org/wiki/State_atheism
Valtion ateismi
17
233
Vastaukset
- Anonyymi00001
Olisko "uskonnottomuus" parempi termi, ateismi on ismi siinä kuin muutkin.
- Anonyymi00007
Voi hyvä tavaton! Ateismi on sama, kuin kubismi, realismi, kapitalismi, alkoholismi?
- Anonyymi00011
Ateismi ei ole ismi samalla tavalla kuin aatteet, ateismi ei ole aate.
Ovatko esim. seuraavat aatteita: rhotasismi, iotasismi, anglismi, kretinismi, autismi, alkoholismi?
(Harmittaa, että keksin muunkin hyvän esimerkin tästä, mutta en millään muista sitä.)
- Anonyymi00002
Albaniassa uskonto voi hyvin, ateismi ei niinkään.
- Anonyymi00013
Ja yli puolet albanialaisista on muslimeja... 😊
Mutta ateistejakin on.
- Anonyymi00003
uskonto on kuin nämä https://www.youtube.com/watch?v=VYvOuF6BSKM
- Anonyymi00004
eli pidempi toimija samoilla poliittisten puolueiden metkuilla
- Anonyymi00012
Anonyymi00004 kirjoitti:
eli pidempi toimija samoilla poliittisten puolueiden metkuilla
Kuten Kimin ja Puten lätissä
- Anonyymi00006
Minä puhuisin mieluummin valtiosekularismista. Ja sitä esiintyy aika paljon nykyään.
- Anonyymi00008
Uskonnot pitäisi kokonaan erottaa valtiosta, mutta ateismin kanssa sillä ei ole suoranaista tekemistä.
Valtiokommunismissa politbyroon opit ovat rikkomattomia totuuksia ja päämiehen lausunot ovat ex cathedra erehtymättömiä viisaudessaan. Valtio rakentaa komeita "Kansanpalatseja" oman erehtymättömyytensä palvontaan ja pönkittää erinonmaisuuttaan muhkeilla paraateilla. Kaikki arvostelu on kiellettyä, koska järjestelmähän on erehtymätön.
Aivan kuule kuulostaa uskonnolta...- Anonyymi00009
Määrittele, mitä tarkoitat ateismilla.
Tässä tuntuu nyt olevan kösite-eroja.
Et ilmeisesti tarkoita ihmisiä, jotka eivät kuulu näihin uskontojuttuihin, vaan jotain muuta?- Anonyymi00014
Aloittaja luulee, että ateismi on aate ja maailmankatsomus.
Näin, vaikka hänelle on kymmeniä tai satoja kertoja kerrottu, että ateismi ei ole aate. Ilmeisesti asia on hänelle jokin pakkomielle... - Anonyymi00015
En luule
vaan uskon
PH tulee ylöspäin, papin luo.
Pieru kirkossa, kesken saarnan:
- Ainoa ääni, joka hetkeen kuului, oli narina kuumassa kesätuulessa, kun pakarat heiluivat saarnastuolin alla.
- Anonyymi00010
Näh, pakottaminen ei ole toimiva ratkaisu.
Sekulaari humanismi on pehmeämpi ja toimivampi tapa. - Anonyymi00016
Oikeastaan meillä suomessakin on jo valtioateismi, koska valtio ei esim. tee poliittisia päätöksiä perustuen uskonnollisiin dogmeihin, rukoiluun, ja Raamatun tulkintaan.
- Anonyymi00017
Kouluissa opetetaan pakkouskontoa alaikäisen oppilaan tahdosta riippumatta, jos on kirkon jäsen. Alaikäinen ei myöskään voi erota kirkosta omasta tahdostaa.
Kirkolla on valtiollinen verotusjärjestelmä. Valtio pumppaa kirkolle rahaa asioista, joiden pitäisi olla valtion hoitamia.
Sekulaarisuus Suomessa on vielä kaukana.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?591204Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,11870Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol75795Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.83643- 53634
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs46564Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt33547Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv36524Hurmasit sitten minut
kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.43503Tietysti olen varovainen,
ei kaikki ole pelkkää epävarmuutta. En halua sotkea mitään, enkä aiheuttaa kenellekään hankaluuksia. Ja luulen että ehkä40501