Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena

Anonyymi-ap

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertasi upotuskastetta hautaamseen ja ylösnousemukseen.

Room 6:4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista.

Johannes Kastaja upotuskastoi siinä kohtaa Jordanjoessa, missä oli runsaasti vettä, jotta kastettava voitiin upottaa.

Joh 3:23 Myös Johannes kastoi edelleen; hän oli Ainonissa, Salimin lähellä, missä oli runsaasti vettä, ja ihmisiä tuli sinne kastettaviksi.

143

1443

    Vastaukset

    • Anonyymi00001

      Ortodoksit ovat aina kastaneet upottamalla, koska kreikan sana BAPTIZO merkitsee upottamista veteen.

      Tällä foorumilla on joku henkilö, joka väittää sanan tarkoittavan myös valelemista ja vedellä koskettelua, mutta se ei pidä paikkansa. BAPTIZO merkitsee tässä asiayhteydessä upottautumista kokonaa veden alle. Kreikkalaiset käyttävät sanaa myös uponneista laivoista.

      • Anonyymi00006

        Se tarkoittaa myös pesemistä ja vedellä koskettamista

        Kristityt ovat kastaneet 2000 vuotta eri tavoilla


      • Anonyymi00009
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        Se tarkoittaa myös pesemistä ja vedellä koskettamista

        Kristityt ovat kastaneet 2000 vuotta eri tavoilla

        BATIZO ei tarkoita tässä asiayhteydessä mitään muuta kuin upottamista veteen. Sana kylläkin liittyy pesemiseen, mutta ei vedellä koskettamiseen. BAPTIZO merkitsee upottamista veteen.

        baptizō

        to dip repeatedly, to immerse, to submerge (of vessels sunk)

        https://www.blueletterbible.org/lexicon/g907/kjv/tr/0-1/


      • Anonyymi00018
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        BATIZO ei tarkoita tässä asiayhteydessä mitään muuta kuin upottamista veteen. Sana kylläkin liittyy pesemiseen, mutta ei vedellä koskettamiseen. BAPTIZO merkitsee upottamista veteen.

        baptizō

        to dip repeatedly, to immerse, to submerge (of vessels sunk)

        https://www.blueletterbible.org/lexicon/g907/kjv/tr/0-1/

        Ei sinua kukaan usko, etkä näköjään edes tunne kreikkaa

        Baptizo merkitsee kaikenlaista vedellä kosketusta


      • Anonyymi00026
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        Ei sinua kukaan usko, etkä näköjään edes tunne kreikkaa

        Baptizo merkitsee kaikenlaista vedellä kosketusta

        BAPTIZO ei merkitse mitä sattuu eikä mitä sinä sen sanot olevan.

        Ko. sana merkitsee upottamista veden alle, joka on oikea käännös ottaen huomioon Uuden testamentin asiayhteys. Kreikan kielessä on eri sanat vedellä koskettelua ja valelua varten.

        baptizō

        to dip repeatedly, to immerse, to submerge (of vessels sunk)

        https://www.blueletterbible.org/lexicon/g907/kjv/tr/0-1/


      • Anonyymi00035
        Anonyymi00026 kirjoitti:

        BAPTIZO ei merkitse mitä sattuu eikä mitä sinä sen sanot olevan.

        Ko. sana merkitsee upottamista veden alle, joka on oikea käännös ottaen huomioon Uuden testamentin asiayhteys. Kreikan kielessä on eri sanat vedellä koskettelua ja valelua varten.

        baptizō

        to dip repeatedly, to immerse, to submerge (of vessels sunk)

        https://www.blueletterbible.org/lexicon/g907/kjv/tr/0-1/

        Ja vedellä koskettelua ja pesemistä

        ei auta inttäminen


    • Anonyymi00002

      Parhami ja Olseni taisi tehdä niitä Mikve-pesuja pojille.

    • Meneppäs sinä sekundajuudalainen katseinesi👀 sinne Volkkarin tuhkakuppiin nillittämään katseesta.👀

      • Anonyymi00010

        Päivystätkö tällä foorumilla 24/7 iskeäksesi jokaista vanhurskasta aloitusta vastaan?


      • Anonyymi00010 kirjoitti:

        Päivystätkö tällä foorumilla 24/7 iskeäksesi jokaista vanhurskasta aloitusta vastaan?

        En.😇


    • Anonyymi00003

      Luterilainen lapsikaste on monessa suhteessa kelvoton. Se ei ole upotuskaste vaan pään valelu. Se annetaa pienelle lapselle, joka ei ole kastetta itselleen pyytänyt. Raamatun mukaan upotuskastetta ei saa antaa sille, joka ei ole tunnustanut uskoaan Jumalan Poikaan. Kummit eivät voi lapsen puolesta puhua mitään, kuten tehdään luterilaisessa lapsikasteessa.

      Alkuteksti sanoo, ettei ole laillista kastaa, jos ei ole tunnustanut uskoaan. Sylilapsen kaste on siten laiton.

      Ap.t 8:36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?"
      37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."
      38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.

      • Anonyymi00005

        Se on raamatullinen kaste


      • Anonyymi00012
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Se on raamatullinen kaste

        Luterilainen kaste ei ole raamatullinen ollenkaan. Raamattu kieltää antamasta kastetta ihmiselle ilman hänen omaa uskonsa tunnustamista. Jeesuskin sanoi, että pitää uskoa ja ottaa sitten upotuskaste hänen nimessään.

        Mark 16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
        16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
        17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,

        Ap.t 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.


      • Anonyymi00014
        Anonyymi00012 kirjoitti:

        Luterilainen kaste ei ole raamatullinen ollenkaan. Raamattu kieltää antamasta kastetta ihmiselle ilman hänen omaa uskonsa tunnustamista. Jeesuskin sanoi, että pitää uskoa ja ottaa sitten upotuskaste hänen nimessään.

        Mark 16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
        16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
        17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,

        Ap.t 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        Tunnustus ei tee kasteesta oikeaa. Luterilainen kaste toimitetaan oikein

        Upottamista Jeesus ei mainitse


      • Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

        Tunnustus ei tee kasteesta oikeaa. Luterilainen kaste toimitetaan oikein

        Upottamista Jeesus ei mainitse

        Sinä valehtelet, eikä sinulla ole edes osoittaa mitään kohtia Raamatusta väitteidesi tueksi. Et siteeraa Raamattua ollenkaan, koska et pysty. Luterilainen pienen lapsen pään valelu ei ole raamatullinen kaste.

        Jeesus kyllä mainitsee upottamisen. Sana BAPTIZO merkitsee upottamista veteen. Jeesus käski kaikkien uttaa upotuskasteen.

        Mark 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.


      • Anonyymi00033
        Anonyymi00015 kirjoitti:

        Sinä valehtelet, eikä sinulla ole edes osoittaa mitään kohtia Raamatusta väitteidesi tueksi. Et siteeraa Raamattua ollenkaan, koska et pysty. Luterilainen pienen lapsen pään valelu ei ole raamatullinen kaste.

        Jeesus kyllä mainitsee upottamisen. Sana BAPTIZO merkitsee upottamista veteen. Jeesus käski kaikkien uttaa upotuskasteen.

        Mark 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Älä hirnu!! Kun kaste suoritetaan Jeesuksen määrämällä tavalla Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, se on raamatullinen kaste. Apostilinen kaste on valelu

        Jeesus ei käske missään ottaa kastetta


      • Anonyymi00065
        Anonyymi00033 kirjoitti:

        Älä hirnu!! Kun kaste suoritetaan Jeesuksen määrämällä tavalla Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, se on raamatullinen kaste. Apostilinen kaste on valelu

        Jeesus ei käske missään ottaa kastetta

        "Jeesus ei käske missään ottaa kastetta"

        Väitteesi ei pidä paikkansa. Jeesus käski jokaisen ottaa uskoon tulon jälkeen upotuskaste (BAPTIZO).

        Mark 16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
        16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Ap.t 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        Apostolit upotuskastoivat aina Ap.t 10:48 mukaan. Uudessa testamentissa on lukuisia esimerkkejä siitä.

        Jae Matt 28:19 on kirkon myöhemmin tekemä lisäys. Sitä ei ole ollut aiemmin Raamatussa, joka tulee esille mm. Eusebiuksen kirjoista. Kirkolla on ollut väärä kastekaava.

        Eusebioksen on kirjoittanut Matteuksen evakeliumin lähestyskäskyn alkuperäisessä muodossa. Siinä ei ole käskyä kastaa Isä, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Luukaan evankeliumissa olevassa lähetyskäskyssä ei ole myöskään sitä.

        Eusebius of Caesarea: Demonstratio Evangelica

        "Yhdellä sanalla ja äänellä Hän sanoi opetuslapsilleen: »Menkää ja tehkää kaikki kansat minun oppilaikseni, opettaen heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen teille käskenyt», (Matt. 28:19)

        ja Hän liitti sanansa voiman tekoihin. Ja pian kreikkalaisten ja barbaarien jokainen kansa alettiin saattaa oppilaiksi, ja lait levisivät kaikkien kansojen keskuuteen…

        Ja Hän sanoo heille: »Jumalan valtakunta otetaan teiltä pois ja annetaan kansalle, joka kantaa sen hedelmää». Ja kun Heidät hylättiin, Hän käski omia opetuslapsiaan: »Menkää ja tehkää kaikki kansat oppilaikseni minun nimessäni».

        https://www.tertullian.org/fathers/eusebius_de_05_book3.htm


      • Anonyymi00096
        Anonyymi00065 kirjoitti:

        "Jeesus ei käske missään ottaa kastetta"

        Väitteesi ei pidä paikkansa. Jeesus käski jokaisen ottaa uskoon tulon jälkeen upotuskaste (BAPTIZO).

        Mark 16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
        16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Ap.t 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        Apostolit upotuskastoivat aina Ap.t 10:48 mukaan. Uudessa testamentissa on lukuisia esimerkkejä siitä.

        Jae Matt 28:19 on kirkon myöhemmin tekemä lisäys. Sitä ei ole ollut aiemmin Raamatussa, joka tulee esille mm. Eusebiuksen kirjoista. Kirkolla on ollut väärä kastekaava.

        Eusebioksen on kirjoittanut Matteuksen evakeliumin lähestyskäskyn alkuperäisessä muodossa. Siinä ei ole käskyä kastaa Isä, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Luukaan evankeliumissa olevassa lähetyskäskyssä ei ole myöskään sitä.

        Eusebius of Caesarea: Demonstratio Evangelica

        "Yhdellä sanalla ja äänellä Hän sanoi opetuslapsilleen: »Menkää ja tehkää kaikki kansat minun oppilaikseni, opettaen heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen teille käskenyt», (Matt. 28:19)

        ja Hän liitti sanansa voiman tekoihin. Ja pian kreikkalaisten ja barbaarien jokainen kansa alettiin saattaa oppilaiksi, ja lait levisivät kaikkien kansojen keskuuteen…

        Ja Hän sanoo heille: »Jumalan valtakunta otetaan teiltä pois ja annetaan kansalle, joka kantaa sen hedelmää». Ja kun Heidät hylättiin, Hän käski omia opetuslapsiaan: »Menkää ja tehkää kaikki kansat oppilaikseni minun nimessäni».

        https://www.tertullian.org/fathers/eusebius_de_05_book3.htm

        Missään ei Jeesus puhu kasteen ottamisesta eli valehtelit taas


      • Anonyymi00118
        Anonyymi00096 kirjoitti:

        Missään ei Jeesus puhu kasteen ottamisesta eli valehtelit taas

        se on ukastajilla tapana


      • Anonyymi00262

    • Anonyymi00004

      Raamatussa ei ole yhtään tapausta, jossa ihminen kastettaisiin kokonaan veden alle riuhtaisemalla ja upottamalla.

      Ei-kristilliset lahkot ovat kopioineet upotuskasteen esikuvan Hindujen kasteesta Gagnes-virralta, missä ihminen riuhtaistaan kädellä niskasta ja painetaan kokonaan veden alle.

      • Anonyymi00013

        Sinä valehtelet.

        Raamatussa on monta esimerkkiä, jossa kastettiin upottamalla veteen.

        Joh 3:23 Myös Johannes kastoi edelleen; hän oli Ainonissa, Salimin lähellä, missä oli runsaasti vettä, ja ihmisiä tuli sinne kastettaviksi.

        Matt 3:16 Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä,

        2 Kun 15:13 Mutta hänen palvelijansa astuivat esiin ja puhuttelivat häntä ja sanoivat: "Isäni, jos profeetta olisi määrännyt sinulle jotakin erinomaista, etkö tekisi sitä? Saati sitten, kun hän sanoi sinulle ainoastaan: 'Peseydy, niin tulet puhtaaksi'."
        14 Niin hän meni ja sukelsi Jordaniin seitsemän kertaa, niinkuin Jumalan mies oli sanonut; ja hänen lihansa tuli entisellensä, pienen pojan lihan kaltaiseksi, ja hän tuli puhtaaksi.

        Room 6:4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista.


      • Anonyymi00032
        Anonyymi00013 kirjoitti:

        Sinä valehtelet.

        Raamatussa on monta esimerkkiä, jossa kastettiin upottamalla veteen.

        Joh 3:23 Myös Johannes kastoi edelleen; hän oli Ainonissa, Salimin lähellä, missä oli runsaasti vettä, ja ihmisiä tuli sinne kastettaviksi.

        Matt 3:16 Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä,

        2 Kun 15:13 Mutta hänen palvelijansa astuivat esiin ja puhuttelivat häntä ja sanoivat: "Isäni, jos profeetta olisi määrännyt sinulle jotakin erinomaista, etkö tekisi sitä? Saati sitten, kun hän sanoi sinulle ainoastaan: 'Peseydy, niin tulet puhtaaksi'."
        14 Niin hän meni ja sukelsi Jordaniin seitsemän kertaa, niinkuin Jumalan mies oli sanonut; ja hänen lihansa tuli entisellensä, pienen pojan lihan kaltaiseksi, ja hän tuli puhtaaksi.

        Room 6:4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista.

        Missään ei kerrota uuden liiton kasteen tapahtuvan upottamalla


      • Anonyymi00066

    • Anonyymi00007

      Upotus on yksi kastetavoista joita alkuserakunta käytti

      • Anonyymi00016

        Alkuseurakunta käytti vain upotuskastetta.


      • Anonyymi00022
        Anonyymi00016 kirjoitti:

        Alkuseurakunta käytti vain upotuskastetta.

        Ei pidä paikkaansa. Käytti myös valelua ja priskotusta


      • Anonyymi00027
        Anonyymi00022 kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Käytti myös valelua ja priskotusta

        Sinä valehtelet. Raamatussa ei ole yhtään kohtaa, jossa olisi sanottu kristillisen upotuskasteen tarkoittavan valelua tai pirskottamista. Kaikki tekstit viittaavat upottamiseen mm. Jordanjoessa.


      • Anonyymi00029
        Anonyymi00027 kirjoitti:

        Sinä valehtelet. Raamatussa ei ole yhtään kohtaa, jossa olisi sanottu kristillisen upotuskasteen tarkoittavan valelua tai pirskottamista. Kaikki tekstit viittaavat upottamiseen mm. Jordanjoessa.

        Sinä valehtelet mokonoa uudestikastajapedo!

        Mene vinkumaan upotuksiasi muualle!!!


      • Anonyymi00031
        Anonyymi00022 kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Käytti myös valelua ja priskotusta

        Kyllä, tuo on fakta


    • Anonyymi00008

      Jordan on tietenkin iso joki, jossa menee paljon vetttä,
      mutta kasteita siellä tehtiin turvallisesti matalassa joen ylityspaikassa, missä joki voitiin ylittää kävellen molempiin suuntiin. Ihmisiä tuli kävellen joen toiselta puolelta katsomaan Johanneksen kastetoimintaa.

      Vanhimmat argeologiset piirrokset kuvaavat Jeesuksen kastetta Jordanilla.

      Jeesus ja Johannes seisovat matalassa vedessä. Jeesus on kumartuneena eteenpäin kun Johannes valaa käsistään vettä Jeesuksen pään päälle.

      Kasteessa Jeesus kruunattiin ylipapin virkaan ja Pyhä Henki laskeutui pään päälle Kyyhkysen hahmossa.

      • Anonyymi00025

        "Vanhimmat argeologiset piirrokset kuvaavat Jeesuksen kastetta Jordanilla."

        Kirkkotaide ei ole autenttinen kuvaus siitä, miten kaste annettiin, vaan taiteilijan omiin luuloihin perustuva kuva.

        Johannes Kastaja antoi juutalaisen mikve-pesun, joka on koko ruumiin upotus veteen. Sen takia Raamattu sanoo, että Jeesus nousi vedestä, koska hän oli saanut papillisen koko ruumiin ja vaatteiden pesun upotuksessa.

        Matt 3:16 Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä,

        Mitä tulee arkeologiaan, niin Israelista on löytynyt suuri määrä syviä mikve-altaita, joissa oli portaat, koska kaste otettiin upottamalla.

        2 Kun 15:14 Niin hän meni ja sukelsi Jordaniin seitsemän kertaa, niinkuin Jumalan mies oli sanonut; ja hänen lihansa tuli entisellensä, pienen pojan lihan kaltaiseksi, ja hän tuli puhtaaksi.


      • Anonyymi00028
        Anonyymi00025 kirjoitti:

        "Vanhimmat argeologiset piirrokset kuvaavat Jeesuksen kastetta Jordanilla."

        Kirkkotaide ei ole autenttinen kuvaus siitä, miten kaste annettiin, vaan taiteilijan omiin luuloihin perustuva kuva.

        Johannes Kastaja antoi juutalaisen mikve-pesun, joka on koko ruumiin upotus veteen. Sen takia Raamattu sanoo, että Jeesus nousi vedestä, koska hän oli saanut papillisen koko ruumiin ja vaatteiden pesun upotuksessa.

        Matt 3:16 Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä,

        Mitä tulee arkeologiaan, niin Israelista on löytynyt suuri määrä syviä mikve-altaita, joissa oli portaat, koska kaste otettiin upottamalla.

        2 Kun 15:14 Niin hän meni ja sukelsi Jordaniin seitsemän kertaa, niinkuin Jumalan mies oli sanonut; ja hänen lihansa tuli entisellensä, pienen pojan lihan kaltaiseksi, ja hän tuli puhtaaksi.

        Vedestä nouseminen ei kerro miten kastetoimitus tehtiin


      • Anonyymi00081
        Anonyymi00028 kirjoitti:

        Vedestä nouseminen ei kerro miten kastetoimitus tehtiin

        Tietenkin kertoo, koska upotusksen jälkeen noustaan vedestä. Sitähän kreikan sana BAPTIZO merkitsee, upottamista veteen.


    • Anonyymi00011

      Alkuseurakuntaa vainottiin ja se kokoontui ihmisten kodeissa, missä kasteita tehtiin sillä vedellä, mitä oli kulloinkin käytössä, valemalla vettä ihmisen pään päälle,
      tai koko perhe kastettiin yhdellä kertaa priiskoittamalla vettä heidän päälleen.

      Juutalaisten pyhille lammikoille upotuksia tekemään olisi tarkoittanut kivityskuolemaa harhaoppisuuden vuoksi.

      Juutalaiset ymmärsivät hyvin kasteen veden merkityksen.

      4. Moos. 8:7

      "Ja puhdistaaksesi heidät tee näin: Pirskoita heihin synnistä puhdistavaa vettä."

      • Anonyymi00019

        Sinä puhut puuta heinää.

        Raamatussa ei ole missään sellaista ilmoitusta, että kristityt olisivat kastaneet ketään kotona valelemalla heitä tilkalla vedellä. Sen sijaan Raamatussa on selvä ilmoitus siitä, miten kaste annetti syvässä kohdassa Jordanjoella, jotta kastettava saatiin upotettua veteen. Juutalaisilla oli paljon myös mikve-altaita, joissa otettiin upotuskaste.


      • Anonyymi00020

        "Juutalaiset ymmärsivät hyvin kasteen veden merkityksen.
        4. Moos. 8:7
        "Ja puhdistaaksesi heidät tee näin: Pirskoita heihin synnistä puhdistavaa vettä."

        Viittaat nyt pappien vihkirituaaliin, joka ei ole uskovien upotuskaste, mitä Uusi testamentti tarkoittaa. Sinä jätit myös sanomatta sen, että pappien vihkirituaalissa piti myös peseytyä kokonaan ja pestä myös vaatteet. Kristillinen kaste edellyttä koko ruumiin pesua eli upotuskastetta.

        3. Moos. 14:9
        Seitsemäntenä päivänä hänen tulee uudelleen ajella hiuksensa, partansa, kulmakarvansa ja muut ihokarvansa sekä peseytyä ja pestä vaatteensa, ja sitten hän on jälleen puhdas.


      • Anonyymi00021
        Anonyymi00019 kirjoitti:

        Sinä puhut puuta heinää.

        Raamatussa ei ole missään sellaista ilmoitusta, että kristityt olisivat kastaneet ketään kotona valelemalla heitä tilkalla vedellä. Sen sijaan Raamatussa on selvä ilmoitus siitä, miten kaste annetti syvässä kohdassa Jordanjoella, jotta kastettava saatiin upotettua veteen. Juutalaisilla oli paljon myös mikve-altaita, joissa otettiin upotuskaste.

        Sinä puhut omiasi, veden määrään ei oteta missään kantaa

        Altaat joilta tuolta ajalta on löydetty, eivät tuo upottamista koska aikuinen ei mahtunut niihin


      • Anonyymi00030
        Anonyymi00021 kirjoitti:

        Sinä puhut omiasi, veden määrään ei oteta missään kantaa

        Altaat joilta tuolta ajalta on löydetty, eivät tuo upottamista koska aikuinen ei mahtunut niihin

        Sinä valehtelet.

        Veden määrä on ilmoitettu selvästi evankeliumeissa. Upotuskaste annettiin siellä, missä oli runsaasti vettä:

        Joh 3:23 Myös Johannes kastoi edelleen; hän oli Ainonissa, Salimin lähellä, missä oli runsaasti vettä, ja ihmisiä tuli sinne kastettaviksi.


      • Anonyymi00037
        Anonyymi00030 kirjoitti:

        Sinä valehtelet.

        Veden määrä on ilmoitettu selvästi evankeliumeissa. Upotuskaste annettiin siellä, missä oli runsaasti vettä:

        Joh 3:23 Myös Johannes kastoi edelleen; hän oli Ainonissa, Salimin lähellä, missä oli runsaasti vettä, ja ihmisiä tuli sinne kastettaviksi.

        Sinä valehtelet

        Veden määrästä ei ole mitään opetusta


      • Anonyymi00067
        Anonyymi00037 kirjoitti:

        Sinä valehtelet

        Veden määrästä ei ole mitään opetusta

        Juuri siteeranin tätä kohtaa Raamatusta:

        Joh 3:23 Myös Johannes kastoi edelleen; hän oli Ainonissa, Salimin lähellä, missä oli runsaasti vettä, ja ihmisiä tuli sinne kastettaviksi.


    • Anonyymi00017

      Perheenpään määräyksestä koko perhe kastettiin heti samaan uskoon hänen kanssaan. Mitään sekauskoisia perheitä ei hyväksytty siihen aikaan. Myös kaikki perheenpään taloudesta riippuvat ihmiset kastettiin perheineen heti samaan uskoon hänen kanssaan.
      Suurin tiedetty perhekuntakaste alkukirkon ajalta käsitti noin 400 ihmisen kastamisen yhtä aikaa samaan uskoon perheenpään kanssa hänen määräyksestään.

      Yhteiskunta oli patriarkaalinen. Perheiden lapsiluku oli suuri, mitään ehkäisyä ei käytetty, Juutalaiset olivat hyvin lapsirakkaita. Ja heti kun kastettuun perheeseen syntyi uusia lapsia heidät kastettiin heti kohta syntymän jälkeen, usein jo 8 pv. ikäisenä vauvana Jumalanlasten ikuiseen liittoon. Ei jääty odottelemaan mitään parempia aikoja, voihan olla, että niitä parempia päiviä ei edes kaikille tule.
      Tämä on päivä on pelastuksen päivä.

      • Anonyymi00039

        Raamatussa ei sanota, että pieniä lapsia olisi kastettu. Perheistä kastettiin vain aikuiset, miehet ja naiset, kuten sanotaan. Lapsia ei mainita.

        Ap.t 2:41 Ne, jotka ottivat hänen sanomansa vastaan, kastettiin, ja uskovien joukkoon tuli sinä päivänä lisää noin kolmetuhatta henkeä.

        Ap.t 8:12 Mutta kun ihmiset kääntyivät uskomaan Filipposta, joka julisti hyvää sanomaa Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksesta Kristuksesta, he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.


      • Anonyymi00042
        Anonyymi00039 kirjoitti:

        Raamatussa ei sanota, että pieniä lapsia olisi kastettu. Perheistä kastettiin vain aikuiset, miehet ja naiset, kuten sanotaan. Lapsia ei mainita.

        Ap.t 2:41 Ne, jotka ottivat hänen sanomansa vastaan, kastettiin, ja uskovien joukkoon tuli sinä päivänä lisää noin kolmetuhatta henkeä.

        Ap.t 8:12 Mutta kun ihmiset kääntyivät uskomaan Filipposta, joka julisti hyvää sanomaa Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksesta Kristuksesta, he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.

        Lapset kastettin koska niitä ei siunattu


    • Anonyymi00023

      Onneksi siellä siihen Jeesuksen aikaan ei ollut yhtään helluntailaisia.

      Nehän olisi tehnyt Juutalaispojille sen ympärileikauksen toiseen kertaan, sillä eihän se 8 pv. ikäinen vauva saanut itse päättää, lähteekö ikuiseen liittoon Jumalan kanssa vai ei.

      • Anonyymi00024

        tuo on ihan hyvä pointti. Ei se ollut oma päätös ja ratkaisu


      • Anonyymi00034

        Ympärileikkauksella ja upotuskasteella ei ole mitään tekemistä toisensa kanssa. Ympärileikkaus on Abrahamin liiton merkki, joka annetaa 8 päivän ikäisille juutalaisille pojille.

        Uskovien upotuskaste on eri asia, joka annetaan vain niille, jotka ovat tunnustaneet uskonsa Jumalan Poikaan.

        Jeesus oli ympärileikattu mutta myös upotuskastettu.


      • Anonyymi00036
        Anonyymi00034 kirjoitti:

        Ympärileikkauksella ja upotuskasteella ei ole mitään tekemistä toisensa kanssa. Ympärileikkaus on Abrahamin liiton merkki, joka annetaa 8 päivän ikäisille juutalaisille pojille.

        Uskovien upotuskaste on eri asia, joka annetaan vain niille, jotka ovat tunnustaneet uskonsa Jumalan Poikaan.

        Jeesus oli ympärileikattu mutta myös upotuskastettu.

        Ympärileikkaus on kasteen esikuva. Kasteessa tullaan uuden liiton jäseneksi

        Jeesus ei saanut uuden liiton kastetta


      • Anonyymi00044
        Anonyymi00036 kirjoitti:

        Ympärileikkaus on kasteen esikuva. Kasteessa tullaan uuden liiton jäseneksi

        Jeesus ei saanut uuden liiton kastetta

        Uuden liiton kasteessa syntinen ihminen puhdistetaan synnistä ja perisynnin kadotustuomio poistetaan ja näin ihminen liitetän kasteessa Kristuksen ikuisesti elävän ruumiin jäseneksi.


      • Anonyymi00061
        Anonyymi00036 kirjoitti:

        Ympärileikkaus on kasteen esikuva. Kasteessa tullaan uuden liiton jäseneksi

        Jeesus ei saanut uuden liiton kastetta

        Ympärileikkaus ei ole kristillisen upotuskasteen esikuva. Ne ovat kaksi täysin eri asiaa.


    • Anonyymi00038

      Aloittaja on valehtelija jota ei kukaan taida uskoa

      • Anonyymi00062

        Monikin uskoo aloittajaa. Harmittaako se sinua?


    • Anonyymi00041

      Israelin kansa oli kävellen ylittänyt Jordanjoen siinä kohtaa, missä Johannes teki niitä kasteita. Matalia joen ylityspaikkoja oli Jordanissa useita. Niitä kutsuttiin kahluupaikoiksi.

      Ihmisiä tuli kävellen joen toiselta puolelta katsomaan Johanneksen kastetoimintaa ja kastattamaan itsensä kun he tunnustivat syntinsä. Johannes ei kastanut ollenkaan itsensä uskoviksi julistaneita lahkolaisia, vaan kutsui heitä käärmeen sikiöiksi.

      Lahkolaiset, kuten helluntailailaiset eivät tunnusta syntisyyttään kasteen edellä, joten heille kaste on pelkkä vesirituaali, jossa veden määrällä ja kastetekniikalla yritään eksyttää ihmisiä harhaoppiseksi lahkolaiseksi.

      • Anonyymi00043

        Helluntailailaiset eikä muut harhaoppiset lahkot eivät tunnusta ollenkaan syntisyyttään kasteen saamisen perusteeksi.

        Mark. 1:5

        Ja koko Juudean maa ja kaikki jerusalemilaiset vaelsivat hänen tykönsä, ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.

        Ihmisiä tuli kävellen joen toiselta puolelta katsomaan Johanneksen kastetoimintaa ja kastattamaan itsensä kun he tunnustivat syntinsä. Johannes ei kastanut ollenkaan itsensä uskoviksi julistaneita lahkolaisia, vaan kutsui heitä käärmeen sikiöiksi.


      • Anonyymi00050
        Anonyymi00043 kirjoitti:

        Helluntailailaiset eikä muut harhaoppiset lahkot eivät tunnusta ollenkaan syntisyyttään kasteen saamisen perusteeksi.

        Mark. 1:5

        Ja koko Juudean maa ja kaikki jerusalemilaiset vaelsivat hänen tykönsä, ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.

        Ihmisiä tuli kävellen joen toiselta puolelta katsomaan Johanneksen kastetoimintaa ja kastattamaan itsensä kun he tunnustivat syntinsä. Johannes ei kastanut ollenkaan itsensä uskoviksi julistaneita lahkolaisia, vaan kutsui heitä käärmeen sikiöiksi.

        Onneksi vauvat tunnustavat syntinsä ennen kostutusta !
        Siitä iloitkaamme.


      • Anonyymi00055
        Anonyymi00050 kirjoitti:

        Onneksi vauvat tunnustavat syntinsä ennen kostutusta !
        Siitä iloitkaamme.

        Jumalan Sana todistaa kaikki syntisiksi heti sikiämisestä alkaen Aadamin sukuun


      • Anonyymi00059
        Anonyymi00055 kirjoitti:

        Jumalan Sana todistaa kaikki syntisiksi heti sikiämisestä alkaen Aadamin sukuun

        1. Joh. 1:8

        Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.


    • Anonyymi00045

      Helluntailaisten opit on Perkeleestä.

      • Anonyymi00047

        Et sinä tiedä mitään asiasta, kunhan huutelet kotoasi opittuja fraaseja!
        Muistathan kuitenkin kauneimmat joululaulut !


      • Anonyymi00048
        Anonyymi00047 kirjoitti:

        Et sinä tiedä mitään asiasta, kunhan huutelet kotoasi opittuja fraaseja!
        Muistathan kuitenkin kauneimmat joululaulut !

        älä vikise pedokääkkä


      • Anonyymi00051
        Anonyymi00048 kirjoitti:

        älä vikise pedokääkkä

        Siinäpä kerroitkin kaiken mitä tiedät !

        Kielimurteesi kertoo herrasi nimen #


      • Anonyymi00052
        Anonyymi00051 kirjoitti:

        Siinäpä kerroitkin kaiken mitä tiedät !

        Kielimurteesi kertoo herrasi nimen #

        vieläkö se vaari vinkuu

        kiemurteleva pedo se on


    • Anonyymi00046

      Tänäkin vuonna eroaa tuosta vauvakastekirkosta ainakin 50000 pakkomaksajaa !

      Toivotaan hyvää puolukkasyksyä papistolle.

      • Anonyymi00049

        Mitään vauvakastekirkkoa ei ole olemassa
        Paramin kirkosta erotaan koko ajan


      • Anonyymi00053
        Anonyymi00049 kirjoitti:

        Mitään vauvakastekirkkoa ei ole olemassa
        Paramin kirkosta erotaan koko ajan

        Paramin kirkkoa en tunne, onko se jokin uusi kirkollinen haara, entisten n 30 lisäksi !?


      • Anonyymi00054
        Anonyymi00049 kirjoitti:

        Mitään vauvakastekirkkoa ei ole olemassa
        Paramin kirkosta erotaan koko ajan

        uskontojen uhrien tuki ry kertoo kans lisää


      • Anonyymi00058
        Anonyymi00054 kirjoitti:

        uskontojen uhrien tuki ry kertoo kans lisää

        Koko suomi on luterilaisuuden uhri !

        Jumalaton laitos jonka tärkein missio on keksiä valeita varsinkin helluntain ihmisistä !

        Piskuinen poliittinen kyhäelmiä joka pakkoverottas pakolla liitettyjä jäseniään ja valtio antaa lisäapua n 10 miljoonaa per kk että laitos pysyy pystyssä !


      • Anonyymi00072
        Anonyymi00058 kirjoitti:

        Koko suomi on luterilaisuuden uhri !

        Jumalaton laitos jonka tärkein missio on keksiä valeita varsinkin helluntain ihmisistä !

        Piskuinen poliittinen kyhäelmiä joka pakkoverottas pakolla liitettyjä jäseniään ja valtio antaa lisäapua n 10 miljoonaa per kk että laitos pysyy pystyssä !

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää


      • Anonyymi00641
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00642
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00643
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00644
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00645
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00646
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00647
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00648
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00649
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00650
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00651
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00652
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00653
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00654
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00655
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00656
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00657
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00658
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00659
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00660
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00661
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00662
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00663
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00664
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00665
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00670
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00671
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00672
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00673
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00674
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00675
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00676
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00677
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00678
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00679
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00680
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00681
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


      • Anonyymi00688
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        Joo, parhamin kirkko on jumalaton laitos joka vainoaa Jeesuksen omia

        Uskontojen uhrien tuki kertoo tämän muös selvästi

        Verotus taa ätsyttää kääkkää

        niin se tekee


    • Anonyymi00056

      Parhami ja Olseni, sen lahkon perustajat olivat jumalattomia miehiä ja eksyttivät paljon kansaa.

      • Anonyymi00057

        Olsen perusti noin 40 ens.hell.srk. Suomeen.

        Olsen-Smidtin ohjauksessa yhä useammat omaksuivat aikuiskasteen näkemyksen. Helluntaiherätyksen ensimmäiset kasteet järjestettiin vuonna 1912 helluntaiherätyksen kesäjuhlilla Lempäälässä vuonna 1912. Lempäälän juhlilla puhuivat Gerhard Olsen-Smidt, Pekka Brofeldt sekä yhdysvaltalainen pastrori J. H. King.[10]

        Gerhard Olsen-Smidt järjesti 1920 Helsingissä Helluntaiseurakunnan, jonka kokoontumispaikka oli Ludviginkadulla Helsingin Sanomain salissa 4. kerroksessa ja myöhemmin Liisankatu 17:ssä. Tästä ryhmästä muodostui myöhemmin Filadelfiaseurakunta. Eino I. Manninen valittiin seurakunnan vanhimmaksi joulukuussa 1920. Olsen-Smidt oli valloittava johtaja, ja liike keskittyi vahvasti hänen henkilöönsä. Häntä syytettiin taloudellisista väärinkäytöksistä ja yksinvaltaisesta johtamistavasta.[17]

        Keväällä 1925 Olsen-Smidt pidätettiin Helsingissä ”homoseksuaalisen hurjastelun” takia,[20] ja hänet tuomittiin huhtikuussa 1925 kuudeksi kuukaudeksi vankeuteen haureudesta,[21] sillä hänellä oli ollut seksuaalinen suhde kahteen nuorukaiseen, jotka toimivat seurakunnassa.[17] Vankeustuomion jälkeen hänet karkotettiin Norjaan.[22] Tuomio merkitsi helluntailiikkeelle huomattavaa kriisiä.[17]


      • Anonyymi00060
        Anonyymi00057 kirjoitti:

        Olsen perusti noin 40 ens.hell.srk. Suomeen.

        Olsen-Smidtin ohjauksessa yhä useammat omaksuivat aikuiskasteen näkemyksen. Helluntaiherätyksen ensimmäiset kasteet järjestettiin vuonna 1912 helluntaiherätyksen kesäjuhlilla Lempäälässä vuonna 1912. Lempäälän juhlilla puhuivat Gerhard Olsen-Smidt, Pekka Brofeldt sekä yhdysvaltalainen pastrori J. H. King.[10]

        Gerhard Olsen-Smidt järjesti 1920 Helsingissä Helluntaiseurakunnan, jonka kokoontumispaikka oli Ludviginkadulla Helsingin Sanomain salissa 4. kerroksessa ja myöhemmin Liisankatu 17:ssä. Tästä ryhmästä muodostui myöhemmin Filadelfiaseurakunta. Eino I. Manninen valittiin seurakunnan vanhimmaksi joulukuussa 1920. Olsen-Smidt oli valloittava johtaja, ja liike keskittyi vahvasti hänen henkilöönsä. Häntä syytettiin taloudellisista väärinkäytöksistä ja yksinvaltaisesta johtamistavasta.[17]

        Keväällä 1925 Olsen-Smidt pidätettiin Helsingissä ”homoseksuaalisen hurjastelun” takia,[20] ja hänet tuomittiin huhtikuussa 1925 kuudeksi kuukaudeksi vankeuteen haureudesta,[21] sillä hänellä oli ollut seksuaalinen suhde kahteen nuorukaiseen, jotka toimivat seurakunnassa.[17] Vankeustuomion jälkeen hänet karkotettiin Norjaan.[22] Tuomio merkitsi helluntailiikkeelle huomattavaa kriisiä.[17]

        Tehkää samoin luttereissa ne, sieltä ei puutu hurjastelijoita !


      • Anonyymi00064
        Anonyymi00057 kirjoitti:

        Olsen perusti noin 40 ens.hell.srk. Suomeen.

        Olsen-Smidtin ohjauksessa yhä useammat omaksuivat aikuiskasteen näkemyksen. Helluntaiherätyksen ensimmäiset kasteet järjestettiin vuonna 1912 helluntaiherätyksen kesäjuhlilla Lempäälässä vuonna 1912. Lempäälän juhlilla puhuivat Gerhard Olsen-Smidt, Pekka Brofeldt sekä yhdysvaltalainen pastrori J. H. King.[10]

        Gerhard Olsen-Smidt järjesti 1920 Helsingissä Helluntaiseurakunnan, jonka kokoontumispaikka oli Ludviginkadulla Helsingin Sanomain salissa 4. kerroksessa ja myöhemmin Liisankatu 17:ssä. Tästä ryhmästä muodostui myöhemmin Filadelfiaseurakunta. Eino I. Manninen valittiin seurakunnan vanhimmaksi joulukuussa 1920. Olsen-Smidt oli valloittava johtaja, ja liike keskittyi vahvasti hänen henkilöönsä. Häntä syytettiin taloudellisista väärinkäytöksistä ja yksinvaltaisesta johtamistavasta.[17]

        Keväällä 1925 Olsen-Smidt pidätettiin Helsingissä ”homoseksuaalisen hurjastelun” takia,[20] ja hänet tuomittiin huhtikuussa 1925 kuudeksi kuukaudeksi vankeuteen haureudesta,[21] sillä hänellä oli ollut seksuaalinen suhde kahteen nuorukaiseen, jotka toimivat seurakunnassa.[17] Vankeustuomion jälkeen hänet karkotettiin Norjaan.[22] Tuomio merkitsi helluntailiikkeelle huomattavaa kriisiä.[17]

        Oletteko vähän yksinkertaisia kun jauhatte satavuotta vanhaa tarinaa kahden ihmisen epäselvistä tekemisistään, kun joka päivä suomen luterilainen kansa on lehtien sivuilla paljon hullummista asioista !?

        Mikä teitä oikeasti vaivaa?#@


      • Anonyymi00074
        Anonyymi00064 kirjoitti:

        Oletteko vähän yksinkertaisia kun jauhatte satavuotta vanhaa tarinaa kahden ihmisen epäselvistä tekemisistään, kun joka päivä suomen luterilainen kansa on lehtien sivuilla paljon hullummista asioista !?

        Mikä teitä oikeasti vaivaa?#@

        miksi sinä jauhat täällä karkottamisista koko ajan?


    • Anonyymi00063

      Tiettävästi emme ole juutalaisia?

    • Anonyymi00068

      Helluntailaisuudesta irtaantumaan onnistunut mies on perustanut Uskontojen Uhrien auttavan palvelun.

      • Anonyymi00069

        No jopa oli taas älykäs huomautus huh, olikohan tuhannes kerta kun tieto pullahti ulos sakastin ovesta !

        Juudas onnistui myös irtaantumaan Jeesuksen lahkoista, oletko kuullut moisesta ?@


      • Anonyymi00070

        Totta: "Se tarkoittaa myös pesemistä ja vedellä koskettamista"
        Hebr 10
        ". Astukaamme sen tähden Jumalan eteen vilpittömin sydämin ja varmoina uskossamme, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä"

        Ensin usko, sitten pesu!


      • Anonyymi00071
        Anonyymi00070 kirjoitti:

        Totta: "Se tarkoittaa myös pesemistä ja vedellä koskettamista"
        Hebr 10
        ". Astukaamme sen tähden Jumalan eteen vilpittömin sydämin ja varmoina uskossamme, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä"

        Ensin usko, sitten pesu!

        Sitä tuo kohta ei sano!


      • Anonyymi00075
        Anonyymi00070 kirjoitti:

        Totta: "Se tarkoittaa myös pesemistä ja vedellä koskettamista"
        Hebr 10
        ". Astukaamme sen tähden Jumalan eteen vilpittömin sydämin ja varmoina uskossamme, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä"

        Ensin usko, sitten pesu!

        Syntihän kasteessa pestään ensin pois, vasta sitten voidaan saada puhdistettuun sydämeen Pyhä uskon Hengen lahja.

        Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.


      • Anonyymi00078
        Anonyymi00069 kirjoitti:

        No jopa oli taas älykäs huomautus huh, olikohan tuhannes kerta kun tieto pullahti ulos sakastin ovesta !

        Juudas onnistui myös irtaantumaan Jeesuksen lahkoista, oletko kuullut moisesta ?@

        Parhami ja Olseni oli seksimiehiä, molemmat vietiin vankilaan sodomiasta.


      • Anonyymi00084
        Anonyymi00078 kirjoitti:

        Parhami ja Olseni oli seksimiehiä, molemmat vietiin vankilaan sodomiasta.

        Tehkää luttereissa samoin !

        Siellä ei seximiehistä ole pulaa @


    • Anonyymi00076

      Juutalaiset käsittivät hyvin kasteen veden merkityksen.

      4. Moos. 8:7

      "Heidän puhdistamisekseen sinun on pirskotettava heidän päälleen synneistä puhdistavaa vettä."

      • Anonyymi00080

        Toistat taas tämän saman väitteesi, johon edellä jo vastasin.

        Aika ovelaa. Et sano mitään siitä, että viittaat nyt pappien vihkirituaaliin, joka ei ole uskovien upotuskaste, mitä Uusi testamentti tarkoittaa. Sinä jätit myös sanomatta sen, että pappien vihkirituaalissa piti myös peseytyä kokonaan ja pestä myös vaatteet. Kristillinen kaste edellyttä koko ruumiin pesua eli upotuskastetta.

        3. Moos. 14:9 Seitsemäntenä päivänä hänen tulee uudelleen ajella hiuksensa, partansa, kulmakarvansa ja muut ihokarvansa sekä peseytyä ja pestä vaatteensa, ja sitten hän on jälleen puhdas.


      • Anonyymi00082
        Anonyymi00080 kirjoitti:

        Toistat taas tämän saman väitteesi, johon edellä jo vastasin.

        Aika ovelaa. Et sano mitään siitä, että viittaat nyt pappien vihkirituaaliin, joka ei ole uskovien upotuskaste, mitä Uusi testamentti tarkoittaa. Sinä jätit myös sanomatta sen, että pappien vihkirituaalissa piti myös peseytyä kokonaan ja pestä myös vaatteet. Kristillinen kaste edellyttä koko ruumiin pesua eli upotuskastetta.

        3. Moos. 14:9 Seitsemäntenä päivänä hänen tulee uudelleen ajella hiuksensa, partansa, kulmakarvansa ja muut ihokarvansa sekä peseytyä ja pestä vaatteensa, ja sitten hän on jälleen puhdas.

        Kristillinen kaste ei edellytä upottamista


      • Anonyymi00083
        Anonyymi00082 kirjoitti:

        Kristillinen kaste ei edellytä upottamista

        Olet väärässä.

        Kristillinen kaste edellyttää sekä uskonsa tunnustamista että upottamista veteen, mitä kreikan sana BAPTIZO merkitsee.

        Room 6:4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista.

        Ap.t 8:36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?"
        37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."
        38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.


      • Anonyymi00091
        Anonyymi00083 kirjoitti:

        Olet väärässä.

        Kristillinen kaste edellyttää sekä uskonsa tunnustamista että upottamista veteen, mitä kreikan sana BAPTIZO merkitsee.

        Room 6:4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista.

        Ap.t 8:36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?"
        37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."
        38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.

        Kumpaakaan ei Raamattu opeta


      • Anonyymi00092
        Anonyymi00091 kirjoitti:

        Kumpaakaan ei Raamattu opeta

        Et tainnut lukea ollenkaan lainattuja jakeita Raamatusta, jossa ko. opetus löytyy.


      • Anonyymi00095
        Anonyymi00092 kirjoitti:

        Et tainnut lukea ollenkaan lainattuja jakeita Raamatusta, jossa ko. opetus löytyy.

        Luin jakeet mutta sinä keksit omiasi


      • Anonyymi00114
        Anonyymi00095 kirjoitti:

        Luin jakeet mutta sinä keksit omiasi

        Sitten sinulla on suuria vaikeuksia ymmärtää kirjoitettua tekstiä. En voi auttaa sinua.


      • Anonyymi00116
        Anonyymi00114 kirjoitti:

        Sitten sinulla on suuria vaikeuksia ymmärtää kirjoitettua tekstiä. En voi auttaa sinua.

        Ei tuollainen uudestikastaja a mitään osaa opettaa
        Mene muualle itkemään upotuskjuttujasi


    • Anonyymi00077

      Helluntailaisten villitsevä hurmoshenki tulee synnin päälle meuhkaamaan ja tekee pellehyppyjä.

      • Anonyymi00079

        Toronttoherätyksessä porukka kiihotettiin hurmostilaan ja ne ryömi lattialla penkkien välissä etsimässä sitä Jeesusta, mutta eivät löytäneet.
        Suusta voi tulla epämääräistä molotusta ja jopa eläinten äänillä karjahtelua kuului.


      • Anonyymi00085
        Anonyymi00079 kirjoitti:

        Toronttoherätyksessä porukka kiihotettiin hurmostilaan ja ne ryömi lattialla penkkien välissä etsimässä sitä Jeesusta, mutta eivät löytäneet.
        Suusta voi tulla epämääräistä molotusta ja jopa eläinten äänillä karjahtelua kuului.

        Luttereissa kiivetään petkeleen (r) kanssa tapuliin josta huudellaan mitä sattuu, ihan kuin täälläkin alas ihmisille !


      • Anonyymi00086

        Muistat väärin !
        Moisia hyppyjä harrastetaan Levin irstailumajoissa !

        Noin mediatietojen mukaan #$


      • Anonyymi00089
        Anonyymi00085 kirjoitti:

        Luttereissa kiivetään petkeleen (r) kanssa tapuliin josta huudellaan mitä sattuu, ihan kuin täälläkin alas ihmisille !

        Pedofiilivanhus kitisee tuskaansa jälleen kerran

        Se kai yritti päästä Tapuliin mutta ei päässyt


      • Anonyymi00090
        Anonyymi00086 kirjoitti:

        Muistat väärin !
        Moisia hyppyjä harrastetaan Levin irstailumajoissa !

        Noin mediatietojen mukaan #$

        Siellä ne uudestikastajat siis käy. Hyvä että kerrot


      • Anonyymi00093
        Anonyymi00090 kirjoitti:

        Siellä ne uudestikastajat siis käy. Hyvä että kerrot

        Tapaatko yleensä käsittää väärin kaiken, minkä luet?


      • Anonyymi00094
        Anonyymi00093 kirjoitti:

        Tapaatko yleensä käsittää väärin kaiken, minkä luet?

        Miksi haluat tappaa?


      • Anonyymi00113
        Anonyymi00094 kirjoitti:

        Miksi haluat tappaa?

        Taasko käsitit väärin?


      • Anonyymi00736

        Se on satanistinoita tosiaan


    • Anonyymi00591

      Olen tullut siihen tulokseen, että jos nuo uudelleen kastajat pääsevät taivaaseen niin taitaa helvetti olla parempi paikka.

      • Anonyymi00633

        Ei ole pelkoa että joku uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa pääsisit taivaaseen.


      • Anonyymi00634
        Anonyymi00633 kirjoitti:

        Ei ole pelkoa että joku uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa pääsisit taivaaseen.

        No ei todellakaan!


    • Anonyymi00689

      Aloittaja on toistuvasti ja tehnyt saman harhaoppisen aloituksen. Hänen oppinsa on kumottu monta kertaa, Raamattu ei opeta upotuskastetta, eikä kreikan kielen sana sitä yksiselitteisesti tarkoita.

      Joten mene vikisemään tätä upotuspaskaasi muualle. Sinua ei kukaan usko!

      • Anonyymi00735

        Joten eiköhän tämä keskustelu nyt riitä!

        Kiitos!


    Ketjusta on poistettu 616 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

      Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      90
      7502
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

      Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      121
      6237
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

      Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      160
      4367
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

      asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      231
      3002
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      90
      2608
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

      Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      18
      1818
    7. Tunnustusten lauantai

      Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      111
      1358
    8. Yhteydenotto

      Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?
      Ikävä
      165
      1334
    9. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?

      Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk
      Tv-sarjat
      21
      741
    10. "Suomen Gossip Girl" Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen

      Onnea, Jannica! Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen ja 30 000 euroa. Nordberg kutsuu itseään Suomen Gossip Girliksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      676
    Aihe