Jos perheen vanhemmat tai toimen vanhemmista on eronnut kirkosta, on perusteltua tarkastella vauvakastetun lapsen juridista uskonnollista asemaa. Kirkon jäsenyyshän estää peruskoulussa ja vielä lukiossakin elämänkatsomustiedon valinnan uskonnon sijaan. Vallitsee siis "pakkouskonto" eli ET-kielto.
Kirkosta erotettu nuori voi itse hakea takaisin kirkon jäseneksi helposti. Erottaminen ei ole mitenkään dramaattista. Eikä vaihto uskontoon ole protesti uskonnonopettajaa vastaan, minkä voi ihan sanoa hänelle.
Jos perheen vanhemmat eivät ole luterilaisessa uskossa, miksi suostua peruskoululaisen uskonnolliseen holhoukseen, kun voi valita vapauden.
Minusta se on hyvinkin eettinen ratkaisu.
Lapsen kirkosta erottaminen eettinen ratkaisu
7
95
Vastaukset 7
- Anonyymi00001
Korjaus: Eikä vaihto elämänkatsomustietoon ole protesti uskonnonopettajaa vastaan, minkä voi ihan sanoa hänelle.
- Anonyymi00002
Turhaa säätämistä...
Lisäksi koko asetelma on aloituksessa täysin ideologinen, mikä onkin ainoa tapa kyetä generoimaan koulun tunnustuksettomasta uskonnon opetuksesta jotain ongelmaa.
Eli melko säälittävää.- Anonyymi00003
Uskonnon opetus on oman uskonnon opetusta. Elämänkatsomustiedon lähtökohtana ei ole mikään yksittäinen uskonto tai katsomus. Kannattaa tutustua:
https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/perusopetus/elamankatsomustieto-perusopetuksessa - Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
Uskonnon opetus on oman uskonnon opetusta. Elämänkatsomustiedon lähtökohtana ei ole mikään yksittäinen uskonto tai katsomus. Kannattaa tutustua:
https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/perusopetus/elamankatsomustieto-perusopetuksessaElämänkatsomustieto on perusteiltaan monitieteinen. Se ei perustu vain teologiaan ja uskontotieteeseen.
- Anonyymi00005
Vanhemmilla ei saisi olla oikeutta liittää lastaan kirkkoon, koska se ei kuulu yksilönvapauden piiriin ja leimaa lapsen tulevaisuutta ja aiheuttaa automaattisesti verotuksen määrään negatiivisesti. Sen ymmärrän, että näin leikki ja perinne periaatteen vuoksi voidaan lapsen nimikaste tehdä kirkossa, mutta ei sen pitäisi olla automaatti reitti kirkollisveron piiriin.
- Anonyymi00006
Erottaminen hoitui kätevästi. Samoin ilmoitus koululle.
- Anonyymi00007
Myös varsin tunnustukselliseksi osoittautuneesta islaminopwtuksesta voi vaihtaa elämönkatsomustietoon.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi arkuuteni
Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän48930Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?
Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll15798Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.
https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl497769- 46697
- 41624
Tykkäätköhän vielä minusta?
Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin30586- 35563
Vihervasemmistofeministinaisasianaiset
Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE170528Olet ihana
Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩❤️👩❤️😼😘37520- 44470