Kun perheen vanhemmat ovat tai toimen vanhemmista on eronnut evl tai ort kirkosta, on perusteltua tarkastella vauvakastetun lapsen juridista uskonnollista asemaa. Kirkon jäsenyyshän estää peruskoulussa ja vielä lukiossakin elämänkatsomustiedon valinnan uskonnon sijaan. Vallitsee "pakkouskonto" eli ET-kielto.
Kirkosta erotettu nuori voi itse hakea takaisin kirkon jäseneksi helposti; erottaminen ei ole mitenkään dramaattista. Eikä vaihto elämänkatsomustietoon ole protesti uskonnonopettajaa vastaan, minkä voi ihan sanoa hänelle.
Kun perheen vanhemmat eivät ole luterilaisessa uskossa, miksi suostua peruskoululaisen uskonnolliseen holhoukseen? Voi valita vapauden.
Minusta se on eettinen ratkaisu.
Holhoavasta ET-kiellosta voi vapautua
11
109
Vastaukset 11
Myös holhoavasta ET:stä voi vapautua.
😊😊😊😊😊- Anonyymi00002
ET ei nojaudu mihinkään yksittäiseen uskontoon tai katsomukseen. Tutustu: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/perusopetus/elamankatsomustieto-perusopetuksessa
- Anonyymi00001
Minusta olet aika typerä nillittäjä, joka on lähinnä omatoimisesti imuroinut uskonnon nenäänsä.
Mites, onko kohta jo aikeita seuraavaksi valittaa EU:n ihmisoikeustuomioistuimeen lasten nukkumaanmenoajoista, kun aikavyöhykkeet selvästi suosii osaa lapsista?- Anonyymi00003
Aika raukkamaista sanailua uskonnon ja ajatuksen vapautta vastaan ja kirkollisen holhouksen puolesta. Etkö luota ihmisten valinnan vapautee?
- Anonyymi00004
Et taida kunnioittaa turvallisen tilan periaatetta tällä foorumilla.
- Anonyymi00005
Hoituu kesäkuussakin mainiosti.
- Anonyymi00006
Heinäkuussa ehtii hyvin hoitaa kirkosta eron. Ilmoitus koululle, niin lomilta palaava rehtori hoitaa ryhmien oppilaslistat ajan tasalle.
- Anonyymi00007
Kyllä, juuri nyt elokuussa on erittäin hyvä aika erottaa lapset kirkon jäsenyydestä.
Avaa pääsyn ET-opetukseen syyslukukaudelle ja koko kouluaikaan.- Anonyymi00008
Lukioon menijä, voit aloittaa ET:n vasta lukiossa. Eto ensin kirkosta (huoltajilta nimi eropaperiin).
- Anonyymi00009
Myös syyskuun alkupuolella ehtii hyvin vaihtaa. Tilastojen laskenta päivä on vasta 20.9. Just sen vuoksi että aineiden vaihdoksia tapahtuu lukuvuoden alkuviikkoina.
- Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
Myös syyskuun alkupuolella ehtii hyvin vaihtaa. Tilastojen laskenta päivä on vasta 20.9. Just sen vuoksi että aineiden vaihdoksia tapahtuu lukuvuoden alkuviikkoina.
Kannustan. Ehtii.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa751679- 231182
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as321073Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu134906Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189826- 64694
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo192619On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79598- 49561
- 71557
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32518- 55517
- 57485
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 34424
- 33423
- 40417
- 16409
- 82398