Tänään on Helluntai-päivä

Anonyymi-ap

Mitä Helluntaina tapahtui?

Opetuslapset ja seurakunta olivat yhdessä kokoontuneet Jerusalemin (erään rakennuksen toisen kerroksen nk.) Yläsaliin, kun yhtäkkiä tapahtui Pyhän Hengen voimakas läsnäolo ja seurakuntalaiset nk. täyttyivät Pyhällä Hengellä.

Ap.t. 2: 1-28
1 Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.

5 Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on.
6 Ja kun tämä ääni kuului, niin kokoontui paljon kansaa; ja he tulivat ymmälle, sillä kukin kuuli heidän puhuvan hänen omaa kieltänsä.
7 Ja he hämmästyivät ja ihmettelivät sanoen: "Katso, eivätkö nämä kaikki, jotka puhuvat, ole galilealaisia?
8 Kuinka me sitten kuulemme kukin sen maan kieltä, jossa olemme syntyneet?
9 Me parttilaiset ja meedialaiset ja eelamilaiset ja me, jotka asumme Mesopotamiassa, Juudeassa ja Kappadokiassa, Pontossa ja Aasiassa,
10 Frygiassa ja Pamfyliassa, Egyptissä ja Kyrenen puoleisen Liibyan alueilla, ja täällä oleskelevat roomalaiset, juutalaiset ja käännynnäiset,
11 kreetalaiset ja arabialaiset, me kuulemme kukin heidän puhuvan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja."
12 Ja he olivat kaikki hämmästyksissään eivätkä tienneet, mitä ajatella, ja sanoivat toinen toisellensa: "Mitä tämä mahtaakaan olla?"
13 Mutta toiset pilkkasivat heitä ja sanoivat: "He ovat täynnä makeata viiniä".

14 Niin Pietari astui esiin niiden yhdentoista kanssa, korotti äänensä ja puhui heille: "Miehet, juutalaiset ja kaikki Jerusalemissa asuvaiset, olkoon tämä teille tiettävä, ja ottakaa minun sanani korviinne.
15 Eivät nämä ole juovuksissa, niinkuin te luulette; sillä nyt on vasta kolmas hetki päivästä.
16 Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta:
17 'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat.
18 Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he ennustavat.

19 Ja minä annan näkyä ihmeitä ylhäällä taivaalla ja merkkejä alhaalla maan päällä, verta ja tulta ja savupatsaita.
20 Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja julkinen.
21 Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.'

22 Te Israelin miehet, kuulkaa nämä sanat: Jeesuksen, Nasaretilaisen, sen miehen, josta Jumala todisti teille voimallisilla teoilla ja ihmeillä ja merkeillä, joita Jumala hänen kauttansa teki teidän keskellänne, niinkuin te itse tiedätte,
23 hänet, joka teille luovutettiin, Jumalan ennaltamäärätyn päätöksen ja edeltätietämyksen mukaan, te laista tietämättömien miesten kätten kautta naulitsitte ristille ja tapoitte.
24 Hänet Jumala herätti ja päästi kuoleman kivuista, niinkuin ei ollutkaan mahdollista, että kuolema olisi voinut hänet pitää.
25 Sillä Daavid sanoo hänestä: 'Minä näen alati edessäni Herran, sillä hän on minun oikealla puolellani, etten horjahtaisi.
26 Sentähden minun sydämeni iloitsee ja kieleni riemuitsee, ja myös minun ruumiini on lepäävä toivossa;
27 sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä salli Pyhäsi nähdä katoavaisuutta.
28 Sinä teet minulle tiettäviksi elämän tiet, sinä täytät minut ilolla kasvojesi edessä.'

Itsekin olen kokenut tämän:
>>Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää,... ja tulin Pyhällä Hengellä täytetyksi ja aloin puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki puhuttavaksi antoi.<<

Tulisia kieliä en nähnyt, mutta ylhäältä tulevan suuren "tuulispään" kyllä koin ja joka peitti itseni niin ulkoisesti kuin sisäisestikin.

10

105

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Joopa joo. Uskomuksia.
      Yhteishenkeen, massapsykoosiin uskon, en pyhään sellaiseen.

• Anonyymi00002

Rauhaa!

VT profeetat asetti maailmanlopun odotuksen tunnelman. Monet uskoi heidän olevan oikeassa ja Jumalan tekevän maailmanlopun mahdolliseksi. (Asteroidi, ydinsota, .....).

Ennen maailmanloppua piti pelastava nimi tarjota kaikille maailman kansoille. Jotta olisi voima ja viisaus julistaa tuo nimi vuodatettiin Pyhä Henki avuksi.

On nimi ja siihen liittyvää oppia julistettu jo kautta maailman. Maailmanloppu on mahdollisempi nyt kuin koskaan ennen. On ydinsodan, asteroidin ja ilmastonmuutoksen vaarat ilmeiset. Ilmakehä on muutos tilassa. Jos sytyttää tulitikun tai kynttilän nykyisin niin on molempien ympärillä sateenkaaren värinen rengas. Ennen ei niin ollut.

Miten pelastuminen käytännössä tapahtuu on yhä epäselvää. Kuinka Jeesus kokoaa omansa ja vie uuteen maailmaan on salaisuus jotta saatana ei kykenisi estämään sitä. On paljon mysteerejä.

1800- luvulla alkoi odotus tiivistyä. Mutta islamin eskatologia jäi monelta huomaamatta. Isan tulemus Mahdin kanssa. Hän on Kristuksen suun henkäys joka tuhoaa tai heikentää Antikristuksen. Mutta tulemisen kirkkaus on vasta noin 4000 jKr.

Nyt on pahan maailman valta 1998-3260. Sen jälkeen paha kahlitaan tuhanneksi vuodeksi. Ja alkaa Herran päivä. Viimeinen tuomio on vuoden 4000 jKr jälkeen. Näin ilmaisee Raamatun kirjoitukset, mutta apokryfit antaa muitakin vaihtoehtoja.

Hyvää Helluntaita!

• Anonyymi00004

Hmmh. Islamin opit eivät käy yksiin kristinopin kanssa. Islamillakin on tietenkin omat näkemyksensä asiassa, mutta itse luotan enemmän ja yksistään Raamatun sanaan tässä asiassa.

Hyvää Helluntaita sinullekin. 🙂

• Anonyymi00009
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Hmmh. Islamin opit eivät käy yksiin kristinopin kanssa. Islamillakin on tietenkin omat näkemyksensä asiassa, mutta itse luotan enemmän ja yksistään Raamatun sanaan tässä asiassa.

Hyvää Helluntaita sinullekin. 🙂

No, luottaakseen tuohon sanaan, heh, olisi syytä myös tietää, että mitä siellä lukee

• Anonyymi00003

Pietarin puheesta saa sen käsityksen, että myöhemmin illalla vedettäisiin kännit.

Mutta mitä väliä, helluntai ja muidenkin Raamatun kertomusten idea on vain siinä, että niillä herjataan muita. Ei siten että niistä otettaisiin jotain omalle kohdalle.

• Anonyymi00005

Pietarin puhe ei viittaa tulevaan kännäämiseen.

Hän vain yleisesti toteaa, ettei joukkojuopottelua juutalaisuudessa ole tavanomaista aloittaa jo ennen klo 9:ää aamupäivällä (roomal. "3. hetki" eli 3. tunti).

• Anonyymi00006

Silti puheesta vain saa sen käsityksen oli asia miten tahansa, että jos kello olisi enemmän niin saattaisivat silloin olla kännissä. Viisaampi olisi ollut mainitsematta mitään kellonaikoja milloin voi olla kännissä.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Silti puheesta vain saa sen käsityksen oli asia miten tahansa, että jos kello olisi enemmän niin saattaisivat silloin olla kännissä. Viisaampi olisi ollut mainitsematta mitään kellonaikoja milloin voi olla kännissä.

Miten niin viisaampi?
        Eivät he olleet absolutisteja.

• Anonyymi00008

Ja sitten Ap.19 luku todistaakin koko ylösnousemustarinan valheeksi, ja Jeesus jäikin kirottuna helvettiin - ja syntyi termi 'Pyhä henki', joka nousee helvetistä ja onkin Paha henki, koska uskovaiset saavat sillä uudestisyntymällä demonit kimppuunsa.

Todellisuudessa Jeesus lupasikin lähettää totuuden Hengen puolustamaan ja todistamaan itsestään.

• Anonyymi00010
      UUSI

Asiallinen keskustelu Jumalan Pyhästä Hengestä ei kiinnosta? Ihan kuin Häntä ei olisi olemassakaan?

Jeesuksen noustua Taivaaseen, Hänhän kuitenkin On Isän ja Jeesuksen Itsensä lähettämä uusi, näkymätön Voima uskovilleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      48
      2328
    2. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      147
      1903
    3. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      58
      1865
    4. Mitä tahtuu Kasperi Viita/Suviviita

Poliisia ja ambulanssia iso määrä.
      Seinäjoki
      32
      1485
    5. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      108
      1484
    6. Teit yllättävän siirron

Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,
      Ikävä
      55
      1171
    7. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      83
      1105
    8. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      69
      1096
    9. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      103
      881
    10. Laita nyt se viesti

Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗
      Ikävä
      54
      877
    Aihe